https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-planuje-zastropovani-dotaci-a-konec-podpory-biopaliv-prvni-generace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V zemědělství vláda plánuje zastropování dotací a konec podpory biopaliv první generace

7.1.2022 17:16 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | archiv F. / pxhere
Také určení maximální výše dotací pro největší firmy a platbu na první hektary si zapsala do svého programového prohlášení vláda premiéra Petra Fialy (ODS). Chce také ukončit podporu biopaliv první generace a bioplynových stanic, které zpracovávají technické plodiny. Osevní plocha jedné plodiny by měla být podle kabinetu v erozně ohrožených oblastech maximálně deset hektarů.
 
Ministr zemědělství Zbyněk Nekula (KDU-ČSL) by měl také posílit vliv vlastníků na stav držené půdy. "Novelou zákona o ochraně zemědělského půdního fondu převedeme zodpovědnost za stav krajiny na ty, kdo v ní hospodaří. Podpoříme soukromé vlastníky, myslivce, včelaře, spolky atd., aby sázeli stromy, zakládali krajinné prvky a pečovali o soulad zemědělství a ochrany přírody," informoval na svých stránkách nový kabinet.

Vláda chce pak také vybudovat dobrovolný rezervní fond na podporu zemědělců v případě přírodních katastrof. V současnosti vláda schvaluje jednotlivě každou podporu, jako například kompenzace za ovoce zničené mrazem. Ukládky do fondu mají být nákladovou položkou.

V koaličním prohlášení se pak píše, že další Program rozvoje venkova bude spolufinancovaný ze strany ČR minimálně stejně jako doposud. Odcházející kabinet předpokládal spolufinancování na projekty z EU ve výši 65 procent. V současnosti jde o 35 procent.

Ročně chce kabinet pak dávat alespoň tři miliardy korun na pozemkové úpravy, plánuje revidovat meliorace nebo zvyšovat kvalitu zemědělského školství.

Stát chce také podpořit ustavení strategického investičního fondu, díky kterému by měli dodavatelé kupovat podíly ve zpracovatelských firmách. "Podpoříme zkracování odbytových řetězců. Budeme zemědělce motivovat k tomu, aby suroviny dokázali sami zpracovat a dodat na místní trh (obchody, farmářské trhy, prodej ze dvora)," píše se v dokumentu.

Investiční dotace budou pro zemědělce, kteří mají příjmy ze zemědělské činnosti minimálně z 30 procent, včetně propojenosti podniků. "Nastavíme jasná pravidla čerpání a budeme důsledně kontrolovat propojení firem čerpajících dotace. Platba za ekologické činnosti, kterou zemědělci dostávají ve formě dotací, bude jednoduchá, rychlá a efektivní. To vše stále s ohledem na to, jak šetrně ke krajině a zvířatům zemědělec přistupuje," uvádí mimo jiné materiál.

Čtvrtina zemědělské půdy se má do roku 2030 přesunout do režimu ekologického zemědělství, minimálně desetina pak má aktivně chránit opylovače a biodiverzitu - půjde o meze, nárazníkové pásy, větrolamy nebo úhory.

Výběr bodů z programového prohlášení

- Podporujeme platbu na první hektary a zastropování dotací pro největší firmy, které bude přihlížet k podmínkám českého zemědělství a přispěje k dobrému hospodaření.

- Ukončíme podporu biopaliv 1. generace a bioplynových stanic, které zpracovávají technické plodiny. (Vhodným doplňkem energetického mixu je naopak bioplyn z odpadu.) Budeme bojovat s negativními vlivy průmyslového zemědělství.

- Zřídíme dobrovolný rezervní fond na podporu farmářů v případě přírodních katastrof. Ukládky do takového fondu by byly nákladovou položkou.

- Zajistíme kofinancování Programu rozvoje venkova ze státního rozpočtu v minimálně stejné výši jako doposud. Tyto prostředky musí skutečně mířit na náš venkov. Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond chceme dále rozvíjet jako vhodný nástroj národní podpory agrárního sektoru pro malé a střední zemědělce s částkou minimálně dvě miliardy Kč a rovněž zachováme podporu nákupu půdy přes Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond jako doposud.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (92)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 17:24
Konečně se někdo zamyslel hlavou. Propálit ročně neskutečné miliardy za ničení zemědělské půdy i krajiny řepkou byla pitomost od začátku, ale konečně to snad zruší.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.1.2022 17:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepište o věcech, kterým nerozumíte.S tou řepkou jste vedle jak ta jedle.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.1.2022 18:07 Reaguje na pavel peregrin
fanatik, tomu nepomůže nic
Odpovědět
kk

karel krasensky

7.1.2022 19:08 Reaguje na smějící se bestie
Neragovat.Je mimo realitu
Odpovědět
JM

Jan Marján

7.1.2022 22:03 Reaguje na smějící se bestie
No možná by pomohlo použít selský rozum. V hospodách bývalo a snad ještě někde i je, napsáno někdy i s obrázkem, nad karbanickým stolem "Kibic drž tlamajznu nebo tě přes ní majznu. A dá se říct, že to i fugovalo. Někdy stačilo na nápis ukázat, jindy...
Odpovědět
JM

Jan Marján

7.1.2022 22:39 Reaguje na Jan Marján
oprava: fungovalo
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 07:24 Reaguje na Jan Marján
Česká hospoda = národní kulturní památka, dnes těžko dohledatelná !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 18:45 Reaguje na pavel peregrin
Kolik nafty minerální potřebujete na výroby litru bionafty?
Kolik dotací tahle pitomost spotřebuje?
Proč má ČR největší procento řepkovových polí z celé Evropy??
Když jste ten superjézédák, tak to bude pro vás hračka.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.1.2022 19:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ptej se v Bruseli,
ti tohle vymysleli a prosadili !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 21:29 Reaguje na smějící se bestie
Houno Brusel, to si prosadil Bureš, Kalousek to chtěl celý zrušit.
Ale já se ptám nejpovolanějšího Peregrina, který všechny uráží, že ničemu nerozumí. Tak ať se ukáže.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 07:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět KECÁŠ !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 09:56 Reaguje na smějící se bestie
Hluboký omyl, jak dycky.
Biopaliva jsme přijali pod tlakem EU někdy v roce 13 za Kalouska, v roce 14 EU došlo, že je to pitomost a doporučila svým zemím, aby to zase zrušily.
Kalousek dal návrh zákobna o zrušení, ale nově zvolený Babiš zkorumpoval komunisty a socany a ti zo zamítli.
"Vláda v roce 2014 schválila nový program podpory biopaliv, který má trvat do roku 2020. Na tento program poté navázala kontroverzní novela zákona o spotřebních daních, která zavedla program další daňové podpory biopaliv."
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/odpoved-na-audit-k-dotacim-v-zemedelstvi-dorazila-do-bruselu-40296699 jak se čŕuje ve vých evropě a jak babiš a Toman
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 10:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Bylo vám již odpovězeno.Na tuhle pitomost se ptejte v Bruselu, tam je původ a nikde jinde a ta chudák řepka za to nemůže, víno není vinno, že se lidé opíjejí!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 16:13 Reaguje na pavel peregrin
Taky jsem odpověděl a ještě dodal odkaz, že to svinstvo si prosadil bureš, protože v tom má giga kšeft a zlatý důl na dotace.
Zkuste si to přečíst, Kalousek měl nachystaný zákon na úplném zrušení.
Odpovědět
PP

Petr Patočka

8.1.2022 03:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Na obdělání jedno ha řepky 100-110litrů nafty, výnos řepky průměr ČR 3,2t/ha, objemová hmotnost semene 0,6-0,7kg/l, obsah oleje v semeni 41%, v extrahovaném šrotu zůstává cca 1-2% oleje. Můžete počítat. Pokud si, ale zjistíte na co se ten šrot používá a co nahrazuje, možná zjistíte že kopete (a většina) do něčeho co si to vůbec nezaslouží.
Ropa i lithium jednoho dne dojde, ale na polích se bude pěstovat, dokud je bude mít kdo obdělávat, klidně i řepka, neděláme to ideálně, ale na tom se dá pracovat, pokud si je teda nezastavíme sklady, atd. ...zamyslete se trochu...bez všeho se dá žít, ale bez jídla, vody a vzduchu, si to nějak neumím představit.

Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 07:33 Reaguje na Petr Patočka
1+
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 10:03 Reaguje na Petr Patočka
Řepkové pole dá za rok méně, než 0,5% energie, kterou vyrobí fv elektrárna na stejné ploše.
A bez práce, nafty, složitých technologií.

Lithium nemůže nikdy dojít (stejně jak třeba železo), protože se recykluje.
Ropa je něco jiného, ta zůstává viset ve vzduchu a vytváří největší problém současnosti.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 15:29 Reaguje na smějící se bestie
Je
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 10:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Člověče, jste normální? Vy si vůbec neuvědomujete ostatní benefity řepky?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 10:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak chcete ty obrovské plochy pod soláry zbavit trávy a náletových dřevin? Chemií jako dosud? A co vám říká slovo osevní postup? A to už zbude rostlinářům pouze pšenice? Pícniny pro fuj dobytek žádné, řepka žádná, brambory
z dovozu, cukrovka převisem cukru na trhu
zbytečná, na zeleninu nejsou levné pracovní
síly a obilniny nelze opakovaně sít bez změny
plodin. Takže nakonec váš sen o solárech místo polí bude splněn i miliony litrů herbicidů proti rostlinám pod panely. Přemýšlíte vůbec, že to nemá s ekologií nic společného? Cílem skutečné ekologie má být pestrost a minimum nutné chemie. Geodet hrající si na energetika a vmpšens
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 10:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Doplním pouze, že je to neštěstí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 14:22 Reaguje na Břetislav Machaček
No přece příroda podle zelených !
Nic pro člověka.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.1.2022 20:53 Reaguje na smějící se bestie
Ach ti zelení myslivci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 16:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Člověče nešťastná, vy máte tu hlavu jen na to, aby vám nepršelo do krku.
Píšu pořád to samý, fve se má stavět na budovách a zpevněných plochách (tam žádné herbicidy nepotřebujete) ve velkém ve vytěžených lomech po hnědém uhlí. Napište si to někam, pořád dokola to psát nebudu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 18:29 Reaguje na Pavel Hanzl
V komentáři v 10.03 srovnáváte pole
s řepkou se stejnou výměrou panelů.
To se dá taky chápat tak, že pole
míníte přeměnit na FVE. A vy si
myslíte, že pod panely ve vytěžených dolech nic nebude růst? Příroda je
mocná a nálety dřevin a travin to
obsadí velmi rychle. Ono to není
nějaká inertní plocha, na které
nebude nic růst. Strom vám může
začít růst i ve zdi a okapu. Bez
údržby to asi nebude a chemie je
nejlevnějším způsobem údržby, ale
tak tím pro přírodu nejhorším.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 21:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Píšu o ploše a ne o poli. Plocha panelů se počátá v metrech čterečních a může být třeba na Paroubkově Marsu.
Samozřejmě i v lomech časem něco vyroste, ale každý systém vyžaduje údržbu a jedinec s křoviňákem to jistí. Bateriovým, nešťastníče.....
Pokud by se z panelů jsště stáhla voda, máte na zavlažování a v lomu bude sucho.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 10:42 Reaguje na Petr Patočka
Děkuji za odpověď p. Hanzlovi, ale nemá to smysl,stejně to nepochopí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

7.1.2022 22:19 Reaguje na pavel peregrin
V tomto má pravdu, skúste si naštudovať, čo robí pestovanie biopalív a spaľovanie biomasy vo veľkom s pôdou a lesmi. Bol to idiotský nápad od začiatku. Ako učebnicový príklad vám dám južnú moravu, prečítajte si čo sa stalo s pôdou, keď organika miesto do nej smerovala do bioplyniek. Eroziu ani nespomínam. https://www.idnes.cz/brno/zpravy/frantisek-havlat-odbornik-zemedelstvi-jizni-morava-poust.A170717_2339163_brno-zpravy_krut
Odpovědět
VJ

Václav John

7.1.2022 19:51 Reaguje na Pavel Hanzl
To je snad asi poprvé co s Vámi zcela jednoznačně souhlasím.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.1.2022 20:16 Reaguje na Václav John
Nemyslel jsem si, že to někdy bude možné ale také souhlasím.
Konečně.
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 19:40 Reaguje na Pavel Hanzl
ÍÁ-ÍÁ-IÁ-IÁ
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
iá-iá-iá-iá
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.1.2022 20:56 Reaguje na karel krasensky
Z Josefa Ryby (alias Karla Krasenského) se stal osel?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2022 13:15 Reaguje na Majka Kletečková
On byl osel vždycky, ale většinou nehýkal.
Odpovědět
kk

karel krasensky

7.1.2022 17:48
Vláda planuje,vláda prohlašuje,vláda slibuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 21:31 Reaguje na karel krasensky
Šak je budeme sledovat, nebojte se, babišovský média na nich nenechají niť suchou.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

7.1.2022 22:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Povinnost přidávat biosložku je z roku 97, dnes by se mělo dle eu směrnic přidávat do nafty 7% první generace a 3% novější. Řepka se v ČR pěstuje na cca 15% výměry a z toho je 30% na paliva. Je taky velice zajímavé číslo kolik biosložky se pokrytecky do EU dováží z např. Jižní Ameriky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 07:26 Reaguje na Milan Dostál
1*
Odpovědět
kk

karel krasensky

7.1.2022 17:55
Váění diskutující jako tiskový mluvčí nové vlády vám zcela zodpovědně za novou vládu mohu slíbít,že do roka a do dne se budete škrabat pravou rukou za levým uchem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.1.2022 18:10
Ten prodej ze dvora, bude tak jednoduchý jako v Rakousku ?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

7.1.2022 22:15
Skončí podpora len prvej generácie biopalív ? Dotácie do biopalív plus dotácie na pálenie biomasy je nutné zhodiť v EU zo stola, než narobí ešte väčšie škody.
Odpovědět
PP

Petr Patočka

8.1.2022 03:19
Vážení diskutující, na všech diskusích o řepce jsou znalosti drtivé většiny (99%)diskutujících o řepce, asi jako když pacienti na pokoji neurochirurgie řeší jak ta jejich operace bude probíhat a na co by si pan doktor měl dát pozor. Je to smutné, ale je to tak. Pod rouškou anonymity, se tu vyjadřujete k něčemu o čem víte tak akorát, že to roste na poli a kvete žlutě, o pěstování, zpracování a využití nevíte nic. Věnujte se prosím tomu čemu rozumíte, tam buďte prospěšní sobě i ostatním a budeme se mít všichni lépe. Pokud napíšete nějakou reakci, tak prosím něco inteligentního....s bývalým panem premiérem nemám nic společného, nejsem jeho volič, zaměstnanec.
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 07:34 Reaguje na Petr Patočka
1+
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 11:25 Reaguje na Petr Patočka
Fakt dobrý nápad.
Takže občan, daňový poplatník má držet hubu a krok a věřit někomu, kdo se prohlásí za ůodborníka" a všem vynadá, že jsou diletanti a ničemu nerozumí. A hlavně má cálovat giga dotace.

To je demokracie jak za komára nebo nácků.
Jenže tihle "odborníci" jsou velmi často zahrabaní ve svých oborech a nemají nadhled, netuší souvislosti a hlavně neví, kolik to lidi stojí a kam to vede.
To někdy (ne vždy) pochopí daleko lépe ten, kdo má nadhled a chápe souvislosti.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.1.2022 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste fakt hlava. Ale už neadorujete Německo 30 let, posunul jste se do 50 let v Čechách, to je přece jen myšlenkový posun. To taky rozhodovali nevzdělanci. Opět v ukázka, že čím větší hlupák tím větší si myslí, že má znalosti. Tak např. Tento odkaz.
https://www.lidovky.cz/domov/biopaliva-u-poslancu-prosla-primou-volbu-prezidenta-neprosadili.A100527_123044_ln_domov_glu
nebo https://infografiky.ihned.cz/biopaliva/r~8bf62a505abd11e998d70cc47ab5f122/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 13:01 Reaguje na Milan Dostál
Stránka neexistuje.
Tady je potřeba pochopit, co znamená demokracie.
To je vláda lidu (jejich zástupců) kteří určují způsob vývoje a systém organizaci státu. A odborníky mají k tomu, aby řešili odborné otázky, prostě prakticky udělali to, co rozhodli politici. A pokud je to cypovina, tak jim to mají rozmluvit.

Samozřejmě se o všem hlasuje a odborné otázky se řeší na odborné úrovni atd. atd. atd.
Tahle diskuse to ale není.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.1.2022 13:18 Reaguje na Milan Dostál
https://infografiky.ihned.cz/biopaliva/r~8bf62a505abd11e998d70cc47ab5f122/
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.1.2022 13:19 Reaguje na Milan Dostál
https://www.lidovky.cz/domov/biopaliva-u-poslancu-prosla-primou-volbu-prezidenta-neprosadili.A100527_123044_ln_domov_glu
Odpovědět
PP

Petr Patočka

8.1.2022 16:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Vážený pane, v zemědělské prvovyrobě se pohybuji 30let, v obchodě se zem.komoditami 17 let, mám vystudovanou vysokou zemědělskou školu, dost se v oboru vzdělávám a účastním všemožných seminářů a školení...bez nějakého vytahování si troufnu říct, že řepce rozumím, jak Petra Kvitová tenisu. Veřejnost samozřejmě nemusí držet hubu, ale pokud o problematice nic neví tak by to bylo lepší. Zjistit si fakta, pak mudrovat, doporučuji. Počítat umím velmi slušně a zkušenosti mám odmakané rukama. Mluvíte tady o nadhledu a souvislostech, ale musíte mít nejprve elementární znalosti o problematice a ty,stejně jako 99% populace,o řepce nemáte, pak je na řadě nadhled!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 17:47 Reaguje na Petr Patočka
Němci si nemůžou řepku vy nachválit.
To akorát v ČR, zblblá média fandí zeleným !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.1.2022 21:00 Reaguje na smějící se bestie
Zblblá média fandí zeleným kamizolkám? To jsem tedy nezaznamenala.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 23:38 Reaguje na Majka Kletečková
Zeleným m a g o r ů m !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.1.2022 10:35 Reaguje na smějící se bestie
Nenadávejte zeleným kamizolkám. Magoři se mezi nimi najdou - podobně jako mezi jinými skupinami obyvatelstva, to jo. Ale tohle Vaše nekorektní zobecnění si nazaslouží.
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 19:18 Reaguje na Petr Patočka
1+
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 12:19 Reaguje na Petr Patočka
Tak aké sú tie správne postupy ? Ja čítam, že s repkou sa preháňa a mala pestovať na poli raz za 4-5 rokov. https://organixgarden.sk/ako-pestovat/category/olejniny/article/agrotechnika-pestovania-repky.xhtml
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.1.2022 12:47 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Máte pravdu, 5 let je optimum. Ale za předpokladu možnosti pěstování jiných zlepšujících plodin, které nebudou v trvalém mínusu.
Odpovědět
FV

František Vochomejtl

8.1.2022 10:49
Je vtipné, kolik rádoby odborníků tady haní řepku, ale shrnme si nepopiratelna fakta. Pokud začnu jejím využitím, tak i kdyby se 50% repky lisovalo na olej pro potravinářské využití (jeden z nejkvalitnějších olejů z hlediska lidské výživy) a 50% šlo na biopaliva, tak to při 40% olejnatosti znamená že cca 20% sklizene hmotnosti repky jde na biopaliva. Zbytek je tedy olej jako potravina (20%) a zbylých 60% hmotnosti jsou výlisky (šroty), které jsou zásadní bílkovinnou složkou krmiva dojnic a mame diky ním mléko, jelikož dovoz gmo sóji byl zakázán. Takže pokud to shrnu tak 20 % jde do nafty (což je samozřejmě blbost a snad se to brzo zrusi) a 80% na jiné bohulibé využití.
Z řepky pochází drtivá většina českého medu. Zvlášť v posledních letech, kdy nastal kolaps lesních porostů. Řepka se řadí mezi zlepšující plodiny. Je silne pritierozni, protože je na svém stanovišti od zasetí po sklizeň téměř celý rok a tvoří velké množství kvalitních poskliznovych zbytků, které doplňují humus v půdě a jsou potravou pro půdní organismy. Navic velmi hluboce koření a je schopná narušovat utržené vrstvy půdy. Asi jediný problém, kterým trpí, tak může být naduzivani chemie, což je ovšem spis problém pouze některých podniků, kde se neřeší prahy škodlivosti a vše se strika paušálně. V posledních letech však ubylo z registru takové množství přípravků, ze brzy bude pěstování řepky s nadsázkou ekologické. Z toho vyplyne to, ze v lokalitách, kde bude příliš škůdců a chorob se její podíl v osevních postupech zmenší. Myslím, že optimum by bylo do 10 %. A pak už snad nikdo v repce nebude vidět žádný problém, ale naopak pouze přínos, protože olej, který nevyrobíme udržitelně u nás se k nám doveze z palmy olejne na úkor vykaceneho deštného pralesa. A to snad nechceme.
Poznámka pod čarou. Když všem tolik vadí chemie, tak proc nikdo neřeší např. brambory, sady a další plodiny a kultury, kam jde násobně více chemie než do řepky? Protože řepka je žlutá a pozna ji každý blbec?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 10:58 Reaguje na František Vochomejtl
1* Dodám pouze, že ekologům nevadí ani chemie pod soláry k likvidaci
trávy a náletových dřevin.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.1.2022 21:02 Reaguje na Břetislav Machaček
V tom se mýlíte. Chemie pod soláry k likvidaci trávy a náletových dřevin ekologům vadí a vždy jim vadila.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.1.2022 11:57 Reaguje na Majka Kletečková
Ale já neviděl třeba Greenpeace lozit po solárech
a bránit těly postřikům. Naopak souhlasí s další
výstavbou FVE a jinými OZE jako větrníky zabíjející
ptáky a hmyz a mrtvá pole na biomasu množící černou
v kukuřici. Pod soláry je hmyzuprostá půda, stejně
jako v energokukuřici a nikdo z aktivistů tu neřve
jako u JE, úložišť jaderného odpadu a u odsířených
a odprášených dočasných uhelkách. Pokrytectví je
pro aktivisty normou, kdy "bojují" pouze za něco
a jiné taktně přehlížejí, protože to vyšlo z jejich
chybných plánů na "šetrnou" energetiku.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 12:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Dolu pod panelmi sa budú pásť ovce alebo kozy. Ale pardon, zabudol som, že prdy kopyníkom ekologistom vadia, tak tam budú asi len zajace.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.1.2022 11:28 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Kozy prý skáčou po panelech a spolu s ovcemi
mohou překousnout vodiče. Kosení je prý drahé
a jeden pořádný postřik ročně prý spolehlivě
zničí cokoliv. No a nejlépe se vsakuje do
propustné nezarostlé půdy a mizí v podzemních pramenech vody. Ideál každého ekologisty, jak
vyrábět "čistou" energii.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.1.2022 17:02 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Ekologistům možná vadí, ale ekologům rozhodně nevadí.
Odpovědět
AP

Alouš Pekelník

8.1.2022 13:00 Reaguje na František Vochomejtl
toto je zasvěcený komentář.Souhlas
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 13:04 Reaguje na František Vochomejtl
1+
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 17:48 Reaguje na František Vochomejtl
+ 1*
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 11:06
Tak ještě jednou a naposledy k řepce, samozřejmě pro nezemědělce - mícháte tady dohromady hrušky s jablky. Nápad s biopalivy vzešel z Bruselu, bez diskuze a to, jak se k tomu dále postavily naše vlády, je věc druhá a já jsem samozřejmě ochoten připustit, že zastoupení řepky nebylo optimální, to jsem nikdy nepopíral.
Ale aby byla pravda celá, je třeba natvrdo říci, že řepka, pšenice a cukrovka jako hlavní plodiny, k tomu ještě kukuřice jako-bohužel-palivo do bioplynek se staly v podstatě jedinými ziskovými tržními plodinami. Za to nemůžou zemědělci, ale agrární nepolitika tohoto státu. Ostatní plodiny, které slouží jako výborné předplodiny, se dostaly v drtivé většině do záporných čísel a nastal masivní odklon od jejich pěstování.
Ta řepka, ač předimenzovaná, byla ale v posledních deseti letech jedinou předplodinovou záchranou mnoha subjektů hospodařících bez ŽV, protože se vyznačuje mnoha benefity pro půdu. To je holá a nezpochybnitelná skutečnost, protože bez ní by menší subjekty točily tak leda pšenici a kukuřici. A jen dodám, že vstupy do řepky jsou dnes tak veliké, že hodně podniků od ní začíná ustupovat a i díky předimenzování a restrikci přípravků je čím dál tím obtížnější zvládnout její ochranu.Současně s tím ale vyvstává otázka zastoupení vhodných předplodin, protože výkupní cenová politika se nezměnila.
Mohl bych se dalekosáhle rozepisovat, ale to není účelem. Jak již napsal p. Petr Patočka, úroveň znalostí 99% diskutujících o zemědělství jsou naprosto směšné a diskuze s diletanty jsou ztrátou času.
Shrnu-li to, tak řepka sama o sobě, vhodně zastoupená do 15% výměry v osevním postupu, je výbornou předplodinou a má tam svoje pevné místo, samozřejmě tam, kde její zastoupení je 30-40%, nastávají časem problémy. Jenže to je věcí ministerstva, aby agrární politiku usměrnilo tak, aby osevní postupy byly pestré a aby se vyplatily pěstovat další plodiny. S prodělkem nikdo dlouho hospodařit nebude.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 12:28 Reaguje na pavel peregrin
Nuž keď poľnohospodári obmedzili chovy zvierat, výsevy luštenín, krmovín pre zvieratá, a zároveň dostali podporu pre biopalivá, tak to asi inak dopadnúť nemohlo.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.1.2022 12:49 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Ti zemědělci žádné zvláštní podpory nedostali, pouze výkupní cena byla o trochu vyšší a naopak ostatní dobré plodiny byly vykupovány za směšnou částku.Tady je jedno z jader pudla.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.1.2022 12:36
Konečně se mluví o ukončení podpory biopaliv první generace i na vládní úrovni. Doufám, že tento bohulibý záměr nová vláda s novým parlamentem co nejdřív prosadí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.1.2022 13:25 Reaguje na Majka Kletečková
Obávám se, že je to plácnutí do vody, eu směrnice jsou platné a my jsme se k nim zavázali. To je na právníky, ale je to podobné jako v Polsku. Tak má EU právo přednost nebo ne? Nebo, když se to někomu zrovna hodí?
Odpovědět
va

vaber

8.1.2022 12:51
vláda,, Chce také ukončit podporu biopaliv první generace a bioplynových stanic, které zpracovávají technické plodiny,,
já jsem ve škole nedával pozor a nevím co je to biopalivo první generace a co druhé a další generace,
taky pojem technická plodina je pro mě nejasný ,někde by mělo být uvedeno kolik bioplynových stanic zpracovává netechnické plodiny a co to je netechnická plodina
Odpovědět
AP

Alouš Pekelník

8.1.2022 12:51
Někde jsem zaslechl indiánské pořekadlo:
Až bílý muž otráví zem a vodu, pochytá všechny bizony a ryby, pak zjistí, že peníze se nedají jíst....
Odpovědět
PP

Petr Patočka

8.1.2022 17:17 Reaguje na Alouš Pekelník
Je to smutné, ale zatím k tomu běžíme neochvějně naproti, jen se situace trošku mění. Nebudou to bankovky, ale kreditní karty co nám zůstane do hrnce. Slyšel jsem odpověď odborníka na otázku: Co je potřeba dělat proti suchu? TEĎ? NIC! DOKUD TEČE V BRNĚ A PRAZE VODA Z KOUTKŮ, NEMAJÍ MOJE NÁVRHY ŘEŠENÍ ŽÁDNOU ŠANCI. PAK SI PRO NĚ PŘIJĎTE!
Peníze až na prvním místě! Pan Klaus jestli se nepletu, ač ho nemusím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 17:49 Reaguje na Petr Patočka
A voda nepoteče, jen co nastane " blekaut ".
Odpovědět

Jan Škrdla

8.1.2022 17:51
Je velká škoda této diskuze, že většina účastníků řeší řepku, ale opomíjí pěstování kukuřice, která z velké části skončí v bioplynkách.
Přitom tato plodina má zásadní vliv na erozi zemědělské půdy, a zabírá plochu, která by se mohla vyčlenit pro krajinotvorná opatření, popř. pro produkci potravin.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 18:20 Reaguje na Jan Škrdla
Tak to ale bývá, to je normální. U článku týkajícího se pravidelného ničení hmyzu mulčováním se diskutující zabývali pokaženými bachory krav při přechodu na zelené (opačně je to mnohem klidnější), přičemž národ tento problém natolik zaujal, že téma patřilo mezi nejčtenější, ač článek samotný byl (zkušeně) "mimo zájem"-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.1.2022 18:53 Reaguje na Jan Škrdla
To máte "jedno", i v případě kukuřice do bioplynek jde hlavně o šošóny - všchno ostatní je jen "pěna dní"
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 20:19 Reaguje na Jan Škrdla
Když ona ta kukuřice není spojena s Babišem a také viditelně nekvete, což je pro zdejší "odborníky" dostatečně uspokojivé. Jinak s jejím vlivem na erozi s vámi souhlasím, ale zas, jako ostatně vždy, za to nemůže až tak tak plodina, jako spíše její nevhodné umisťování. Nicméně jedná se samozřejmě o širokořádkovou plodinu s pomalým zápojem a tam je vždy problém. Pěstování s krycí plodinou je možné, ale přináší s sebou problémy jiného rázu, zvlště ztížené herbicidní ochrany a navíc podle mých zkušeností má kukuřice od počátku vývoje kolem sebe ráda čisto.
Odpovědět

Jan Škrdla

8.1.2022 21:34 Reaguje na pavel peregrin
To nevhodné umisťování do jisté míry souvisí s množstvím, ve kterém se pěstuje. Ideální stav je pěstovat kukuřici jen jako potravinu a krmivo (na zrno nebo siláž), umisťovat ji na rovině a ještě tam, kde moc nehrozí větrná eroze (hlavně v jarním období).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.1.2022 10:59 Reaguje na Jan Škrdla
Ano, v tom s vámi souhlasím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 19:38
Biopaliva prvé generace byla zelená magořina a biopaliva druhé a třetí
generace k ní nemají daleko. Fermentace celulózy a posklizňových zbytků
je stále o tom, že vyčerpají půdu a zbavují ji humusu. Cílené monokultury
energetických plodin tak nezmizí, ale budou se pouze zpracovávat jinak.
Otázkou bude i výsledná cena produktu, který bude potřebovat zase nějaké
dotační tituly. Zanechejme už těch slepých uliček zcela a jděme cestou
ekonomické výhodnosti. Uhlíková paliva neřekla poslední slovo, pouze je
třeba s nimi zacházet střídměji a efektivněji. Každopádně jejich rychlá
náhrada nedokonalými elektromobily není východiskem, ale blouděním ve
více slepých uličkách. Ušít něco horkou jehlou už tu bylo s biopalivy
a opět stejné nadšení i přes varování skutečných odborníků, jako tehdy.
Všechny tyto hurá akce mají společného jmenovatele a tím je nadšení a
nedomýšlení souvislostí. Vše má svůj vývoj a masová uspěchanost bez
vyzkoušení dopadů na přírodu, energetiku a ekonomiku je sebevražedná.
Vždy je lídrem Evropa a zbytek světa hbitě na tuto vlnu naskočí a hned
nás zásobí požadovanou technologií, ale sami tak žhaví nejsou. Čekají,
jak se to osvědčí a často nás ani nenásledují. Pokud vím, tak masivně
se téměř nikde biopaliva 1. generace povinně nepoužívala. Pokud ano,
tak to bylo z jiných, než ekologických důvodů, které ekologické ani
nikdy nebyly. Takže jsem zvědav na ten odchod od těchto paliv a co
kukuřičné a hnojové bioplynky? O nich nikde nic nečtu a přitom jsou
daleko horší, než ta nenáviděná řepka. Povím to tak, Babiš zpracovává
řepku a Agrofert s ní osévá pole. Řepka se tak stala nenáviděnou kvůli
Babišovi, ale co kukuřice, spalování slámy a likvidace hnoje v bioplynu
místo hnojení polí? To nemá pouze Babiš, ale i ostatní a to je O.K.?
Takže to vidím tak, že se i ta pole s řepkou osejí kukuřicí a tím to
bude vyřešeno. Tři plodiny se smrsknou na dvě a to s více devastujícím
dopadem na přírodu. Střídání pšenice na vývoz s kukuřicí do bioplynu
dopadne tak, že i to málo z řepky už včely nebudou mít a bude tu pro
ně zelená poušť. Celulózu na biopaliva druhé generace vidím jako štěpku
z pionýrských dřevin průmyslově těženou a nahrazovanou opět pionýrskými
dřevinami, protože odpadne zalesňování, údržba lesa a strojní sklizní
odpadne nedostatková ruční práce. Proto chápu odkud vítr věje s tím
samovýsevem lesa a absencí jeho výchovy. Štěpkovači je druh a kvalita
dřeviny lautr putna, když má vytvořit hmotu vhodnou k fermentaci na
biopaliva. Dává mi tak už smysl veškerého úsilí změn v lesnictví, ke
kterému lobbisté přesvědčili ekology a aby to považovali za svůj nápad.
Teď ještě zprivatizovat k tomu vhodné lesy a noví energobaroni se
chopí příležitosti štěpkovat, fermentovat a produkovat nová dotovaná
biopaliva.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.1.2022 20:10 Reaguje na Břetislav Machaček
Přidávání biosložky do paliva je docela dobrá analogie s dnešními VE, FTE. Před těmi asi 25 lety se to zdál super eko nápad. Dnes někteří vyčítají podnikatelům, tak nějak po komunisticku, že v tom začali podnikat. Ti samí taky strašně prosazují tisíce větrníků a kilometry panelů a dělají z Čechů hlupáky, že jsou zaostalí. Přitom už se ví , že to není zase tak eko, co když za dalších 10 let to bude mnohem větší průser než ta biosložka 1 generace?
Odpovědět

Jan Škrdla

8.1.2022 21:27 Reaguje na Milan Dostál
Před 20 lety jsem to taky vnímal jako dobrý nápad, ale to jsem byl mladý a naivní.

Co se týká větrníků, tak proti jejich masivnímu umisťování v ČR je docela velký odpor veřejnosti.
Dokonce i v "zeleném" Německu nejsou tak jednotní, a část Zelených je proti, viz:

https://m.echo24.cz/a/isbjL/nemecti-zeleni-se-obraceji-uz-i-proti-vetrnym-elektrarnam
Odpovědět

Jan Škrdla

8.1.2022 20:13 Reaguje na Břetislav Machaček
K Vašemu sáhodlouhému komentáři.
1. řepka se možná stala nenáviděná kvůli Babišovi, ale z části to platí naopak, každopádně si ten dotyčný na řepce a jejím zpracování vydělal. Jinak za mě řepku sama o sobě není takový problém, až na to že se jí pěstuje více než je zdrávo a s tím spojená nadměrná chemizace.
2. bioplynky a spalování slámy - souhlas (o škodlivosti nadměrného pěstování turkyně jsem psal výše)
3. co se pionýrských dřevin týče (zvláště na kalamitních holinách) - ty se nezakládají proto, aby je opět nahradily pionýrské dřeviny, ale aby vytvořily příznivé prostředí cílovým dřevinám. Např. takový buk nebo jedle to na velké nemají zrovna lehké.
4. dřevo je výborné biopalivo, ale na lokální úrovni. Takže raději samovýrobu než průmyslovou sklizeň a pálení štěpky v teplárnách.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.1.2022 20:37 Reaguje na Jan Škrdla
Jen poznámka k nadměrné chemizaci řepky- ona ve srovnání s takovým chmelem či ovocnými sady zase zdaleka nevychází tak zle, ale budiž, pěstuje se na daleko větší výměře než výše jmenované. Co mě ale osobně vadí a co já mám za zlé těm, kdo o tom rozhodli je to, že se zakázalo účinné insekticidní moření osiva. Namísto jednoho namoření se nyní musí provádět insekticidní zásahy v násobném provedení a co je ještě horší, velice často neúčinné. Možná vám to není známo, ale pyretroidy jsou pro necílové organismy daleko škodlivější, než by bylo namoření neonikotinoidem. Žvásty o tom, že moření ubližuje včelám, patří do říše lží a bajek, to bylo již dostatečně vyvráceno, ale chybí politická vůle si tento omyl přiznat.
A tak se vesele stříká a to obskurním ekologům a přírodovědcům nevadí?? Jak to je možné, že se o tak zásadní věc nezasadí?
Vysvětluji si to pouze dvěma možnými způsoby a to za prvé, že jsou správně politicky zmasírování a nebo za druhé, že problematice naprosto nerozumí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.1.2022 09:41 Reaguje na Jan Škrdla
Ad.1. Pěstují ji všichni a zpracovávat ji mohl taky kde kdo.
Závist, že umí podnikat je zoufalost neschopných.
Ad.2. Souhlas.
Ad.3. Tak by to mělo být, ale bude? Nebude to štěpkování?
Ad.4. Píšu o biopalivech 2. gen.na jejichž výrobu se jeví
fermentovaná dřevní štěpka vhodná a nějaká ta dotace
z místního zdroje udělá zdroj svážený k centrálnímu
zpracování z okolí výhodný stejně, jako nyní svoz
kukuřice do bioplynek a např. slámy z celého kraje
do teplárny Škodovky.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

9.1.2022 13:25
Navrhuji zvýšit dotace na ječmen a chmel.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.1.2022 16:33 Reaguje na Karel Tejkal
A nestačila by prostě dotace na pivo:-)?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.1.2022 16:38
Prostě je potřeba odlišovat řepku, nebo třeba tu kukuřici, jako zemědělské plodinu a řepku/kukuřici jako energetické plodiny.

Proti prvnímu myslím nikdo nic nemá.
Druhé je kokotina, byť beru, že ty představy jaká to bude výhra byly holt poplatné době.
A pravda je taky to, že jak to EU nastartovala, tak kdyby byla v PS vůle, tak jsme to mohli utnout podstatně dříve.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist