https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vybor-podporil-urceni-penez-z-povolenek-jen-na-reseni-nasledku-zmen-klimatu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výbor podpořil určení peněz z povolenek jen na řešení následků změn klimatu Aktualizováno

5.9.2024 11:57 | PRAHA (ČTK)
Komín kouřící
Komín kouřící
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Sněmovní hospodářský výbor dnes doporučil Sněmovně schválit vládní novelu zákona o emisních povolenkách, která především zavádí, že peníze z prodeje emisních povolenek bude možné využít jen na opatření, která budou snižovat nebo kompenzovat důsledky změny klimatu. Výbor neobdržel žádné pozměňovací návrhy. Návrh novely reaguje na upravenou směrnici EU, která vyžaduje, aby veškeré výnosy z povolenek byly využity na ochranu klimatu.
 
Dosud musela být takto použita polovina těchto výnosů, v případě zbylých peněz šlo jen o doporučení. Část peněz bude možné využít například na administrativní náklady spojené s fungováním systému emisních povolenek nebo na příspěvky některým mezinárodním organizacím v souvislosti se závazky v ochraně klimatu.

Zpravodajka k návrhu Berenika Peštová (ANO) opět poukazovala na to, že ministerstvo životního prostředí nepřevádí celou evropskou směrnici, ale jen to, co nemá dopad na občany. Podle ní je to kvůli tomu, že je před volbami. Vláda ale podle ní vystavuje stát riziku sankcí ze strany Bruselu pro nesplnění transpoziční povinnosti, protože zavádí jen malou část ze systému obchodování s povolenkami EU ETS 2. V tomto systému se bude za emise skleníkových plynů platit i v silniční dopravě nebo za vytápění pro bydlení. Panují obavy z rozsáhlých dopadů na ceny a zdražování.

Podle vyjádření vrchního ředitele sekce ochrany klimatu ministerstva životního prostředí Petra Holuba podporuje většina průmyslu plné zavedení systému ETS 2 kvůli narovnání podmínek, protože část podniků podle něho podléhá povolenkám již nyní, zatímco jiné nikoli. To ale odmítl předseda výboru Ivan Adamec (ODS), který zdůraznil, že "poslanci zastupují občany." Podotkl také, že vše nakonec zaplatí střední třída. Řekl také, že nezná nikoho, kdo by zvedl ruku pro úplnou implementaci evropské směrnice.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) již v červenci řekl, že se Česko pokusí v Evropské unii prosadit zrušení, nebo alespoň podstatné odložení začátku účinnosti systému emisních povolenek ETS 2. Podle ministra by cenu povolenek zaplatily domácnosti a firmy. Vyjádřil také obavy z toho, že by systém povolenek mohl snížit konkurenceschopnost Evropské unie proti zbytku světa.

Novelu projednal ve středu i výbor pro životní prostředí. Ředitel Holub poslancům řekl, že výbor k němu se souhlasem ministerstva přijal čtyři pozměňovací návrhy. Jeden z nich, nazvaný "lex Liberty“ podle zkrachovalé hutě Liberty Ostrava, podle Holuba umožní ministerstvu životního prostředí zablokovat účet s volnými emisními povolenkami tak, aby mohly být použity pouze na vyřazení povolenek za vypuštěné emise. Podniky by je tak nemohly prodat.

Liberty Ostrava je od června v úpadku. Její insolvenční správce huti Šimon Peták uvedl, že povolenky, které firma již dříve obdržela, prodala. V době, kdy by něj přešla dispoziční oprávnění k povolenkám, Liberty podle něj žádné už neměla.

Emisní povolenky nakupují elektrárny a další průmyslové podniky, které vypouštějí do ovzduší skleníkové plyny, hlavně oxid uhličitý. Jedna povolenka opravňuje podnik vypustit do atmosféry jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentního množství jiného plynu. Vykazovat emise musejí i letecké společnosti.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ivo Patta

Ivo Patta

5.9.2024 14:00
Celý systém emisních povolenek je zralý na zrušení. Proč? Protože emisní povolenky se staly investičním nástrojem v rámci finančních trhů. Finanční trhy zvedly ceny emisních povolenek na násobky jejich nominální hodnoty. Výsledek: Emisní povolenky se staly likvidačním nástrojem evropského průmyslu, zemědělství a nejnověji, na základě hlasování europoslanců, likvidačním nástrojem našich rodin. Kritici oprávněně poukazují na fakt, že zisk z emisních povolenek (navíc uměle navýšený finančními trhy), zisk, který má zůstat v Evropě a skrze dotace podporovat přechod k zeleným energiím, nyní v několikanásobně větším objemu než byl ten původně zamýšlený, odtéká mimo hranice EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.9.2024 11:26 Reaguje na Ivo Patta
Celý systém obchodování s emisními povolenkami nechápu. Přiděluje je nebo prodává? EU a výnos je příjem SR daného státu? Chápu to dobře? A cenu na trhu platí a inkasuje kdo? Děkuji za vysvětlení.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.9.2024 07:25
Platit za emise nebudou dýzlové vlaky, ve Švédsku ani letadla. Česko odvrhlo lodě, tudíž platit budou jen soukromí majitelé auta se spalovákem, firmy ne, když koupí daněmi dotovaná elauta a vylepší si jimi ESG. 2 soukromá auta jako na západě (spalovák + elauto) nejsou obvyklá.
Výnos z emisních odpustků by měl jít na stavbu bezemisních JE a velké vodní cesty, která je podporovaná v GD.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.9.2024 11:29 Reaguje na Jarka O.
To je nějaké zmateční. Vynechám Švédsko. My neplatíme za lodě, bo žádné nemáme. Firmy i soukromníci budou platit za benzín všichni, vsjo róvno. Elauta pro firmy dostanou jen zvýhodněné úvěry, což je dotace jak čapa a stejně to platí EU. Nebudou platit dýzlové vlaky, (nevím proč), kterých je u nás už minimum.
Odpovědět

Václav Štika

6.9.2024 08:56
Cituji: Část peněz bude možné využít například na administrativní náklady spojené s fungováním systému emisních povolenek nebo na příspěvky některým mezinárodním organizacím v souvislosti se závazky v ochraně klimatu.
WTF ?
Dovedeno ad absurdum - je nutne pozastavit jak ETS2, tak ETS1 do doby nez bude verejne, transparentne dolozen ucel a konecny prijemce techto dotacnich toku penez ?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist