https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zakaz-fosilnich-paliv-v-africe-by-zpomalil-nastup-obnovitelnych-zdroju
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zákaz fosilních paliv v Africe by zpomalil nástup obnovitelných zdrojů

22.7.2021 11:06 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pokud nám skutečně na Africe nějak záleží, měli bychom tu prý rozvoj energetiky podporovat, bez ohledu na to, zda nám přijde čistá nebo špinavá.
Pokud nám skutečně na Africe nějak záleží, měli bychom tu prý rozvoj energetiky podporovat, bez ohledu na to, zda nám přijde čistá nebo špinavá.
Fosilní paliva jsou pro životní prostředí povšechně špatná, jejich zákaz a nástup obnovitelných zdrojů nezbytný. Takhle přímočaře si ale nalinkovat budoucnost energetiky můžeme dovolit jen ve vyspělých státech. Subsaharská Afrika a ekonomická situace půlmiliardy zdejších obyvatel má na takový skok kupředu poněkud krátké nohy.
 
Dekarbonizace je dnes v trendu a energetika hlavním cílem klimatických ambicí. Jenže při opatrném pohledu do map začíná být patrné, že energetická síť v Africe - od dostupných zdrojů elektrické energie a jejich napojení na koncové spotřebitele - má momentálně silně nespojitou, nerovnoměrnou, nespolehlivou a ploškovitou podobu. Situace tu nestojí na otázce, zda jsou lepší obnovitelné, nebo fosilní zdroje energie. Protože ještě loni tu 592 milionů lidí (tj. ekvivalent 80 % obyvatelstva Evropy) nemělo vůbec žádnou elektřinu. A mimochodem, zrovna s dostupností elektřiny se tu trend spíš horší, než zlepšuje.

Vyspělé státy mimo Afriku přitom mají dost jasno, jaké cíle si dát do příštích pár let: dekarbonizaci vlastní ekonomiky, komplexní energetický přerod, energetickou efektivitu a povšechně razantní snižování emisí. A s tím pochopitelně souvisí snaha jakkoliv zamezit podpoře fosilní energetiky. Investicemi podporovat těžbu uhlí nebo ropy, podílet se na stavbě „starých typů“ elektráren případně tyto technologie někam vyvážet, je dnes environmentálně progresivní společností považováno za hanebné. Emisní energetika má být zbavena veškerých dotací, zdaněna nebo rovnou zakázána. Jenže pak je tu ještě ne až tak vyspělá Afrika. Která s tím má problém.

Žádná elektřina nebo raději obě?

Snaha nastoupit tu se stejnou razancí k potírání fosilních paliv, ať už jejich omezováním/zákazem nebo nepřímo, uvalením uhlíkových daní v návaznosti na propagaci obnovitelných zdrojů, jak vidíme na našem kontinentu, by tu nemusela dopadnout na zrovna úrodnou půdu. „Jinými slovy, mohlo by to udělat více škod než dobrého,“ dodává Samuel Olówósejéjé z univerzity v Corku, který se specializuje na problematiku energetiky. Na druhé straně, zelenější formy energie tu prý vcelku efektivně mohou doprovázet fosilní paliva napříč celou Afrikou, kdyby se jen tolik netlačilo na pilu. Proč?

Než nastoupí evoluce zastaralých fosilních zdrojů, musí tu existovat alespoň ty. Silná ekonomika totiž bude růst OZE automaticky doprovázet. Výhodou je, že následné přivykání si OZE tu může mít mnohem rychlejší nástup, když se energetika bude moci opírat o hybridní  - kombinované fosilní a obnovitelné - systémy.
Než nastoupí evoluce zastaralých fosilních zdrojů, musí tu existovat alespoň ty. Silná ekonomika totiž bude růst OZE automaticky doprovázet. Výhodou je, že následné přivykání si OZE tu může mít mnohem rychlejší nástup, když se energetika bude moci opírat o hybridní - kombinované fosilní a obnovitelné - systémy.

„Jednoduše proto, že pro rozvíjející se země je aktuálně nejdůležitější růst ekonomiky a životní úrovně. A k té je zapotřebí nejprve spolehlivých zdrojů energie,“ vysvětluje Olówósejéjé. Tedy, ne že by jimi OZE vyloženě nebyly. Jen si je prostě zatím místní nemohou dovolit a nedají se aplikovat všude. A situace, při níž by se po vzoru rozvinutých zemích africké státy příkře postavily proti fosilním zdrojům, by pak tedy neznamenala čistší, ale spíš žádné zdroje energie. V praxi totální zmrazení snahy o jakýkoliv rozvoj.

Rozvinuté se liší. A rozvinuté by to taky měly pochopit

Je prý nutné pochopit, jak moc odlišný je „trh s energiemi“ v Africe od zemí rozvinutých. V Evropě například funguje propracovaná elektrická distribuční síť, existuje stabilní pokrytí a pestrost zdrojů, pokrývajících poptávku, včetně možných výkyvů. Spotřebitelé si tu v zásadě mohou vybírat, jakou energii a od koho budou odebírat. V Africe nic jako spolehlivost, výběr, vykrytí výpadků a dost často nakonec ani distribuční síť neexistuje. A proto než nastoupí evoluce zastaralých fosilních zdrojů, musí tu existovat alespoň ty. Silná ekonomika totiž bude růst OZE automaticky doprovázet. Výhodou je, že následné přivykání si OZE tu může mít mnohem rychlejší nástup, když se energetika bude moci opírat o hybridní - kombinované fosilní a obnovitelné - systémy. Vzhledem ke geografickým parametrům afrických států se tu zdá také mnohem přínosnější budování nejrůznějších lokálních mikrosítí než celkového pokrytí. Které může nádavkem nabídnout optimalizovanou pestrost.

Jinak je to ale zatím situace, připomínající začarovaný kruh: ekonomiku a růst životní úrovně žene kupředu elektřina, která ale zatím nemůže pocházet (kvůli ekonomice) výhradně z čistých zdrojů. Snaha potírat tu emisně výrazné zdroje fosilní energie pak zablokuje ekonomický růst, a tím i nástup obnovitelných zdrojů energie. Chcete více OZE v Africe? Dejte jí více energie fosilní.

Pokud nám skutečně na Africe nějak záleží, měli bychom tu prý rozvoj energetiky podporovat, bez ohledu na to, zda nám přijde čistá nebo špinavá. Evropská měřítka a standardy tu totiž neplatí. Není to přitom poprvé, co se ukazuje, že univerzální recept na lepší budoucnost předepsaný vyspělými státy v Africe prostě nezabírá.

„Dobrou zprávou přitom je, že role hybridní energetiky (tedy současného nepotírání fosilních paliv a podpora OZE) nemusí nutně kompromitovat rozvojové cíle, a přitom může vést ke snížení emisí a zlepšení kvality ovzduší,“ dodává Samuel Olówósejéjé.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (57)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

22.7.2021 06:56
měli by jsme si uvědomit, že v naprosté drtivké většině Afrických států, je problémem úplně všechno, ale ne tak úplně. Známe ostrovní systémy energetiky a to, že tam mají podstatně více slunce než my tady. Pokud přemýšlíte o Africe, jako o propojeném kontinentu, tak je jasné, že tenhle článek někdo tak napíše, ale jestli vidíte Afriku, jako určité místo decentralizace mohutných zdrojů energie, přijdete si na své. Problém všeobecně však je naprostá politická a ekonomická nestabilita. Ostrovní a poloostrovní energetické systémy v takových oblastech by fungovali a byli by na údržbu levnější a pro Afriku, která nemá na to, aby se starala o stovky a tisíce km zbytečných drátů. Oni ještě průmyslově nezblbli jako my tady v Evropě, že musíme chodit do fabrik aby jsme se vůbec uživili oni chodí na pole aby se uživili a jejich energetické nároky jsou o něco menší a vzdálenosti delší. Alternativy jsou, ale nejde přemýšlet na tom, že nejdříve budou elektrifikovaný města ale odlehlejší území, kde náročnost na energie je menší.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.7.2021 07:01 Reaguje na Jaroslav Řezáč
v Africe ještě vědí, že je uživí pole než fabrika a jsou více provázaný s přírodou. Oni jsou chytřejší než Evropani, že si raději vypěstují potraviny než aby kousali do telefonů a různých technických udělátek. Ví co potřebují k přežití a jsou šťastnější než my v Evropě se svýma nabubřelýma technologiema
Odpovědět
ig

22.7.2021 07:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kdybych si mohl vybrat, tak s dovolením raději budu průmyslníkem v Evropě než zemědělcem v Africe :-)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.7.2021 08:30 Reaguje na
na rozdíl od nich v Africe máte volbu. Ale nemyslete si, že vaše štěstí pramení z toho, že jste více závislý na než propojený. V Evropě živíme spousty korporací skrze toho, že nás marketingově zbouchali do hranatý koule, že musíme používat zrovna jejich vize aby ve skutečnosti měli jejich šéfové na třetí dům a páté Ferrari. Málo kdo si uvědomuje, že nemusí nic, a do toho, jestli mám telefon takový nebo jiný je každýmu kulový. Ale když si přečtete, že kvůli tomu, že někdo se nedostane do letadla kvůli tomu, že nemá přeci ten " úžasný" telefon aby se mohl pochlubit s očkováním, tak je míň člověk. S NAŠÍ SPOLEČNOSTÍ SE NĚCO DĚJE A ROZHODNĚ TO NENÍ NIC POZITIVNÍ. ONI NÁM UŽ DIKTUJÍ I NAŠE " SVOBODY" a začíná to už od škol. Když nemáte tenhle telefon, tak jste něco méně. Když máte tuhle bervu, jste špatný, když jsou naše dějiny špatné, tak je strhneme. Tahle společnost má sice chytré kapsy ale v hlavě má naděláno
Odpovědět
ig

22.7.2021 10:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Částečně souhlasím, ale přesto jsem si vybral Evropu :-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.7.2021 12:45 Reaguje na
Vy máte na výběr, Afričan nikoli!
Odpovědět
ig

22.7.2021 12:58 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě, je to tak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 10:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy jste byl na školení v Kremlu, že?
Tahle škola má zcela nezaměnitelnou image.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 07:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
O štěstí hovořit v situaci, kdy vám děcka umírají hlady, je asi dost chucpe.
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 08:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Taky si myslím, že nejsou úplně šťastní. Spíš si neuvědomují, že realita může být jiná. Stejně, že prales, který kácí má na druhé straně konec. Jejich vědomosti jsou často omezené.
A s těmi dětmi si myslím, že si to tak neberou.
Odpovědět
ig

22.7.2021 08:24 Reaguje na DAG
Uvědomují - však proto se jich tolik snaží dostat do Evropy nebo klidně i do otrokářské Ameriky :-)
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 09:26 Reaguje na
Ty co mají přístup k chytrému mobilu a elektrice jistě ;)
Odpovědět
ig

22.7.2021 09:32 Reaguje na DAG
Vzpomínám na rozhovor s chlapem, který se vydal na Papuu Novou Guineu zkoumat do velmi odlehlé vesnice lidožrouty. Uvedl, že je pořád s některými z vesničanů v kontaktu. Redaktor se ptal jak, chlap povídá, že přeci přes Facebook :-) Něco podobného si myslím i o nedostupnosti ICT v Africe :-)
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 10:51 Reaguje na
Tak bude to dost nárazové. Někde může být net v kdejaké chatrči a někde třeba nebude ani ve velké vesnici.
Co si budeme nalhávat, když jsou u nás na tom lidi závislí, tak je to určitě zajímavé i pro afroafričany ;)
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.7.2021 19:27 Reaguje na
Mně se zas jeden elegantně oblečený Afričan z města v Africe vysmál, že mám zastaralý mobil. Řeči o jejich zaostalosti jsou naše blbost. Čína s nimi obchoduje, vozí jim levné neeko plastové krámy, jim to zatím vyhovuje, staví jim tam silnice a uhelné elektrárny a my zatím vyrábíme papírová brčka.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.7.2021 08:56 Reaguje na DAG
ono to má aspoň dvě roviny mě umírání nevadí. To, že v Evropě se před tímto společensky tabuizovaným tématem strká hlava do písku a dělá se, že jsme nesmrtelný aspoň na silnicích to je vidět každý den. To, že umřeme je jasné, když se narodíme, ale jak jsem napsal my se tváříme, že jsme tu napořád a že přece vymlátit se na silnici se mi nemůže stát. Žijeme v bezpečnější zemi, ale to neznamená, že jsme nesmrtelný. Jen si naší smrtelnost odmítáme připustit a raději vidíme náš život jako nekončící mejdan ale každý ví, že realita je jiná ale i to odmítáme a raději chceme přeci jen ty " dobré" situace a pak přijde někdo z pozarohu a odstřelí vás a co, myslíte si, že se Zeměkoule přestane točit? to určitě ne. Jenže my už jsme se na to tak zaměřili, že už jsme na životě závislý a snažíme se jím probavit do důchodu a pak se bojíme, že budeme sami a staří...to je trochu dementní ale dost častý postoj ale sociální vyloučení začíná už na základkách a pak už se jen proporcionálně ve společnosti zvyšuje.
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 09:28 Reaguje na Jaroslav Řezáč
je to tak cena života u nich a u nás je diametrálně odlišná. S Vašimi názory souhlasím.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.7.2021 08:19 Reaguje na Pavel Hanzl
pokud si myslíte, že v každé části Afriky musí umírat lidi hlady, protože tam zrovna dojel někdo s kamerou, tak asi jo ale ve skutečnosti to tak černobílé není. Ono vůbec dost často se v Evropě začalo používat toto dvoubarevné vidění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 08:33 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Netvrdím, že všude umírají děcka hlady, ale bída je v Africe naprosto běžná všude.
Expanduje tam hlavně Čína a ta tam provádí otrokářství (nebo jen feudalismus??) velmi úspěšně.
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 09:32 Reaguje na Pavel Hanzl
To s tou čínou máte pravdu. Osobně si myslím, že číňani jsou svým naturelem dost svině.
Bída je úhel pohledu. U nás je bída, když nemáte měsíčně na to jít do restaurace, na týdenní dovolenou nebo počítač a přístup k internetu(parametry chudoby v ČR). Je to skutečná bída?
Odpovědět
ig

22.7.2021 09:34 Reaguje na DAG
"Osobně si myslím, že číňani jsou svým naturelem dost svině."

Ono stačí se párkrát s nějakým zaplést na Alibabě a zákonitě každý dospěje ke stejnému závěru :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 09:42 Reaguje na
V Evropě proběhl humanismus, což byl názor, že člověk je sám o sobě obrovská hodnota a tu je potřeba chránit.
Taky tím Evropa ovládla celý svět.
Tohle v Číně, Rusku, v Arabském světě, Africe atd. neproběhlo.
Někdy se tomu říká "soft power".
Odpovědět
DA

DAG

22.7.2021 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to jistě propastný rozdíl.
Humanismus a majetek. Kdo je bohatý, tak mu tolik na majetku nezáleží, ale když budu mít chatrč jednu krávu a pět dětí, tak pro mě bude přijatelnější, když umře dítě a zůstane mi kráva, která živí zbytek rodiny, než když by měla pojít ta kráva.
Myslím, že takhle to bylo dřív i u nás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 11:04 Reaguje na DAG
Humanismus je princip vyšší.
Odpovědět
ig

22.7.2021 12:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Princip "přežít aspoň ještě do příštího týdne" je červená sedma nakonec a mění hru.
Odpovědět
ig

22.7.2021 07:40
Ale ono to platí obecně, i pro nás. Čisté zdroje nemůžeme používat dřív, než je vymyslíme a vyrobíme. A nevymyslíme a už vůbec je nevyrobíme bez klasických zdrojů. Každé omezení provozu klasických zdrojů tak jen oddaluje dobu, kdy budeme mít k dispozici skutečně čisté zdroje ve velkém měřítku, ať už půjde o množivé reaktory nebo jadernou fúzi (atrapy zdrojů používané pro dobrý pocit aktivistů teď neuvažuji).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 07:56 Reaguje na
Pán asi usnul na vavřínech, čisté zdroje jsou dávno vymyšlené a vyrobené, v Evropě už dodávají polovinu spotřebované elektřiny.
Odpovědět
ig

22.7.2021 08:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsou vymyšlené jen napůl a dělají se s nimi polovičatá řešení. Mám opakovat to, co Vám tu o dostupnosti mnoho lidí už mnohokrát řeklo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 08:40 Reaguje na
Vy si fakt myslíte, že lusknutím prstů budeme mít úplná, vymyšlená a postavená řešení?
O dostupnosti (spíš nedostupnosti) všemožných řešení se tu různí lidé rozepisují stále. Mají společné nepochopení pojmu "čas". Nechápou vývoj. Dnes je to tak a tak, dnes je alauto drahé, přetoky z OZE není kam akumulovat, dnes málo fučí a je večer, takže fve taky nic nedá.
Pojem "zítra" je pro ně mimo horizont chápání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejvíc komické je, když dnes bečí, že elekroauto je drahé a málo dojede, argumentují Teslou z roku 2013.
To se bavíme na téma zákaz výroby (ne provozu) dýzlů v roce 2035.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.7.2021 14:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Von Musk nějak dramaticky zlevnil? Že by mi něco uniklo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 17:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Musk není jediný výrobce elektroaut, ale jeho nová baterie má stát pod 100 USD/kWh kapacity a tam se láme cena proti benzínu. Uvidíme velmi brzy, jestli to bude fungovat.
Číňani mají něco malého do 250 tisíc.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.7.2021 10:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo aha ... Hanzl v akci ... MÁ stát. Se koukněte kolik ty krámy stojí. Zlevňování se nějak nekoná, rozhodně ne od střední třidy níž. Že možná zlevnili S-klasse mi je tak nějak k prdu:-).

Auta z Cíny jsou zatím fest trága, pod půl míče má teď e-mobil Dacia a podle parametrů je to ale dost běs, nejede to, nikam nedojede a stojí jak Scala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2021 20:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Musíte jen víc vydělávat, pro chudáky nikdo nic špičkového dělat nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2021 20:55 Reaguje na Svatá Prostoto
Cena je vždy relativní pojem. Pro bohatého občana normální zeme EU to problém není, pro koblihu z propadlého babišistánu ANO.

Ale elktroauto za to fakt nemůže, ani Rakušák nebo Fin.
Odpovědět
ig

22.7.2021 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Já bych jen rád, abyste polovičatá řešení nevydával za řešení. O technickém provedení se bavit můžeme, ale já to mám raději bez ideologické vaty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 09:39 Reaguje na
Já považuji polovičaté řešení (v případě OZE) za vyřešení poloviny problému. Což je rozhodně více, než nic.

Navíc se na tom pracuje průběžně, takže to řešení celé je v reálném čase možné.
Odpovědět
ig

22.7.2021 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Já to zase považuji za zavádějící. Například ve stejném smyslu jako kdyby se "konsensem odborníků" rozhodlo, že všechny nemoci jsou léčitelné zaříkáváním, všichni se vrhli na studium šamanství a přestal se kvůli tomu dělat lékařský výzkum :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 10:31 Reaguje na
Bohužel, konsensus astronomů už dávno jasně řekl, že Země je kulatá a obíhá kolem Slunce.
To ovšem nebrání celé řadě různě šáhlých jedinců, aby tlačili teorie o placatosti Země.

Vědci se NIKDY nemůžou shodnout na zaříkávání, to je úplně jiná skupina lidí.

Klimatologie a tím i konsensus na antropogenní příčině globálního oteplení je dnes na úrovni astronomie.
Těch 40 miliard tun CO2 ROČNĚ emitovaných do atmosféry se prostě okecat nedá.
Odpovědět
ig

22.7.2021 10:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Vědci ne, ale odborníci ano :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 07:52
Ten článel mi připadá trochu nejasný.
Dnes je x násobně levnější a jednodušší za každou dědinou položit pár fve panelů a natáhnout mikrosíť (to zvládne vyškolený elektrikář), než budovat důl, dopravu uhlí, mastodontní elektrárnu a ještě dráty po celé zemi.

Tam kde fučí, postavit za městem kromě fve taky park větrníků. To jsou přece investice násobně menší, než fosil natož jádro.

Zajímavé, že to funguje už dávno v Afganistánu:
"V roce 2013 používali všichni dotazovaní k zavlažování dieselagregáty. V roce 2017 už 68 procent z nich používalo fotovoltaiku. V roce 2018 pak využívalo solární energie 98 procent dotazovaných".
"Tyto čtyři afghánské provincie tedy mají na počet zhruba dvakrát více solárních instalací než Česká republika".
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/fotovoltaika-cena-ve-svete-afghanistan.A201109_121216_tec_technika_mla
Odpovědět
Radomír  Dohnal

Radomír Dohnal

22.7.2021 10:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Upřímně, nejsem si úplně jistý, jestli do dalších měsíců bude zrovna Afghánistán dobrým příkladem čehokoliv pozitivního.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 10:35 Reaguje na Radomír Dohnal
Pokud se bavíme o OZE, tak určitě příkladem pro rozvojové země je.
Je to tím, že tam doposud bačovali Američané.
Teď to půjde asi úplně do kopru, ale to je už věc politická, nikoliv OZE.
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.7.2021 19:22 Reaguje na Radomír Dohnal
Ekonomicky snad s čínou nadále spolupracovat budou, jestli nejsou talibanci úplní, ale úplní sebevrazi. Cina to s těmito státy umí tisíckrát líp než vrazi z Volstrýtu ;-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 21:01 Reaguje na Jarka O.
Čína to s mohamedány skutečně umí tisíckrát lépe, asi jak soudruh Hitler s Židy. Nahnat do koncentráků a vyvraždit.
Nevím, jestli do tohoto chtějí talibanci jít.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.7.2021 12:56
Drtivá většina afričanů by možná velmi uvítala několik FV panelů, baterii, ledničku a jako bonus elektrokolo. Že na nabití elektrokola občas nebude dost elektřiny, to se zvládne. Řekl bych, že ani o propojování těchto mikrosystémů, které by asi přišlo dráže než vlastní mikrosystémy, ani moc velký zájem (prozatím) nebude.

Docela pochybuji, že budování fosilné infrastruktury bude levnější naž tato mikroostrovní energetika, spíše mnohonásobně dražší. Proto si myslím, že Samuel nemá pravdu,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 13:16 Reaguje na Jiří Svoboda
Přesně tak.
"Chcete více OZE v Africe? Dejte jí více energie fosilní".
To je nesmysl, klimatická změna nám nedává čas.

Řešením je nedávat žádné nové fosilní zdroje, ale přebudovávat současné na OZE a hlavně dodat maximální množství deverzifikovaných OZE, tj. fve panely do každé dědiny.

Jen detail: Afričan nepotřebuje elektrokolo (šlapat umí), ale elktrodžíp, kterým dojede do města s nějakým nákladem.
Na jeho nabíjení stačí pár panelů navíc a hlavně nemusí kupovat benzín.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.7.2021 14:20 Reaguje na Pavel Hanzl
A to e-auto si pořídí za co?
A kdybych si mohl na jeho místě vybrat, tak beru ojetý Hilux a celá e-mobilita mi může zvysoka.
V LA bych si nějakou Teslu klidně nechal na zkoušku od Muska poslat:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.7.2021 11:26 Reaguje na Svatá Prostoto
Za dotace nebo pomoc zemím3. světa. Stejně jak ojetý Hilux. Jenže do něho bude muset kupovat naftu a na to asi už nedosáhne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.7.2021 14:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Jenže s tímhle troškařením se z té jejich situace nevyhrabou, doprava, průmysl a fungující služby se primárně na OZE budují zatím furt dost blbě ... a draze.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.7.2021 20:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Afričani se musí seznamovat s výdobytky civilizace postupně. Řekl bych, že na takové plány je na ně ještě moc brzy. A až přijde ta jejich doba, docela věřím, že fotovoltaika v kombinaci s vhodným podnebím a nižšími nároky na energetickou bezpečnost fosilní paliva pro výrobu elektřiny převálcuje a fosilní éru víceméně vynechají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 21:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Mě to připadá jako zcela logické, v době dýzlů nikdo novou ekonomiku taky nestavěl na páře.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.7.2021 10:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Hmm ... ten postup chci vidět, když se člověk podívá na to nej co tam bylo, což byla JAR, ta pokrok si představuji jinak.

To dřív budou mít v CERNU zvládnutou fúzi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 21:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Naštěstéí mají kde kopírovat, Evropa (asi i USA) budují vše na OZE zatím úspěšně a to v situaci, kdy mají už vše vybudované na fosilu. Tj. s x-násobnějšími problémy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.7.2021 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
No, s ohledem na to, že ta vaše Evropa i USA to v Africe už více méně potichu vzdaly, a Čína tam jede naplno, si myslím, že ty vzory jsou a budou někde jinde:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2021 20:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Tím si nejsem jist a hlavně čínské bačování asi dopadne stejně, jako ruské.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2021 18:10
Tohle je projet pro Afriku jak vyšitý.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/na-par-minut-oracem-sef-vw-herbert-diess-vyzkousel-elektrick/r~4bd7af00edf211eb9106ac1f6b220ee8/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist