Zprávy zelené domácnosti
Biozemědělství má v průměru o 30 % vyšší náklady. Otázka ale není, proč jsou biopotraviny tak drahé, ale jak to, že jsou konvenční potraviny tak levné. Dříve nebo později budou prý všichni zemědělci biozemědělci, protože nebude z čeho vyrábět umělá hnojiva a postřiky. Tyto a další myšlenky zazněly 1. září na panelové diskuzi u příležitosti Měsíce biopotravin.
Učinili jste rozhodnutí pomoci sobě a pomoci přírodě a stali jste se vegetariány? Možná, že vůbec nečiníte dobře. Výchozí suroviny pro výrobu tofu, jako je například sója, cizrna a čočka, mohou být pro životní prostředí závadnější než samotná produkce masa, tvrdí závěry studie Cranfieldovy univerzity, píše Sunday Times.
Září je opět měsícem biopotravin a ekologického zemědělství. Letos je vyhlášen již šestý ročník. U příležitosti mezinárodního roku biodiverzity má motto „Rozmanitost každým kouskem“. Pro zájemce jsou připraveny zajímavé akce, kde mohou sami poznat výrobu biopotravin.
Celkem pět z devíti kontrolovaných školních potřeb obsahovalo pro děti nebezpečné ftaláty, upozornilo sdružení Arnika. A doporučuje rodičům, aby pro své děti vybrali zdravotně nezávadné pomůcky.
Od 1. září se na trh nesmí uvádět další typ žárovek, konkrétně ty o výkonu 75 W. Během následujících dvou let ubudou ještě 45W a 25W žárovky. Proč jsou žárovky „zakazovány“? A jaké jsou alternativy?
Mezi řadou internetových vyhledávačů lze nalézt i několik hlásících se k environmentálním myšlenkám. Díky vyhledávači Ecosia může prý průměrný uživatel internetu ochránit okolo 2 000 m2 tropického pralesa ročně. Google se naopak zaměřil na výzkum v oblasti odlesňování a alternativních zdrojů energie.
Poctivý oběd Čecha vyrobí stejnou ekologickou stopu, jakou vytvoří obyvatel Konga za pět dní života nebo Bulhar či Albánec za jeden den. Vyplývá to z aktuálního porovnání ekologické stopy, napsal server Aktuálně.cz. Právě jídlo se na české eko-stopě podílí výrazně, z jedné čtvrtiny.
Skupina kanadských společností ve spolupráci s Alberta Crown corporation a vysokými školami vyvíjí elektrické auto vyrobené z konopí. Nový vůz bude mít podle informací serveru CBC prostor pro řidiče a tři cestující, nejvyšší dosahovanou rychlost 90 kilometrů za hodinu a výdrž baterie na 40 až 160 km.
Městská hromadná doprava představuje palčivý problém rychle se rozvíjejících aglomerací. Otázka snadné a rychlé přepravy velkého počtu cestujících byla řešena i na třináctém Mezinárodním „high-tech“ veletrhu, který probíhal v květnu v Pekingu. Jak referoval na svém webu internetový časopis China Hush, byla zde v praxi představena futuristická varianta velkokapacitního transportního „vlakobusu“.
|
20.5.2024 | Veronika Krejčí
|