ČlánkyÚryvek - Pořádek v 16. století1.4.1999 | Josef Lacina
Knížku, z níž vám tentokrát nabízíme úryvek, seženete pouze v antikvariátu. Jde o třídílné, sedmisvazkové dílo prof. Josefa Laciny "Česká Kronika". Tato kronika vycházela v rozmezí let 1892-96 v nakladatelství Edv. Beauforta v Praze. Profesor Lacina v ní podává české dějiny od nejstarších dob až do roku 1848 velice poutavým a čtivým způsobem, takže všem zájemcům o historii lze jeho dílo jen doporučit.
Věda jako ideologie1.4.1999 | Karel Stibral
Sociální ekologie v kostce1.3.1999 | Hynek Kalvoda
Nejprve autor ve své knize Venkov, města, média definuje pojmy, jejichž znalost považuje pro pochopení své studie za důležitou (např. definuje vědu, hru, problém, participaci). Zabývá se i vývojem popularity ekologie. B. Blažek si vysvětluje růst významu ekologie v závratně rychlé přeměně ochranářského hnutí na militantní spolek, kterému posloužila pro jeho argumenty věda - ekologie. Domnívám se, že důvod, proč si "ochranářské spolky" vzaly na pomoc ekologii (vědu) spočíval v tom, že jinak by jen těžko mohly své argumenty na příslušných místech s úspěchem prosazovat. Nezdá se mi ani, že by ochranářské spolky byly militantní. Nebylo mi zcela zřejmé, proč ekologie pojímaná jako obrana rostlin a živočichů proti člověku je podle autora "materialistická". Myslel jsem, že smyslem ochranářské ekologie je prosazování názoru: neubírat zbytečně prostor mimolidským formám života. Také jsem se domníval, že důvod, proč se tak děje, spočívá v přiznání určité hodnoty mimolidským formám života. Na tom nespatřuji mnoho materialistického. Mohla by snad být materialistická jiná motivace ochranářů - udržet rozmanité formy života pro generace příští?
Jak se dostat k informacím1.2.1999 | Radek Svítil
Význam brožury "Právo na informace o životním prostředí" (se značně suše znějícím podtitulem "Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí s komentářem) nejlépe vystihuje jeden kreslený vtip Vladimíra Renčína. Prodavač v knihkupectví na něm odmítá prodat zákazníkovi knihu s odůvodněním: "Už jsem řek' - neprodám. Vy pak moc čtete, moc toho víte a moc do všeho kecáte." Stejná obava, byť o něco lépe maskovaná, vedla po řadu let ministry, úředníky, poslance i zástupce komerční sféry k tomu, aby občanům upírali - Listinou základních práv a svobod zaručené - právo vědět, které konkrétní subjekty a v jaké míře znečišťují naše životní prostředí.
Zelená svatozář1.1.1999 | Jan Činčera
Někteří z nás měli to štěstí, že mohli navštěvovat přednášky Erazima Koháka na Filosofické fakultě University Karlovy věnované Ekologické etice. Jejich obsah nyní autor vtělil do systematické učebnice dějin a směrů ekologické etiky Zelená svatozář. Nová kniha je bezesporu jednou z nejdůležitějších česky vydaných environmentálních publikací a přečíst by si ji měl jistě každý, kdo se životním prostředím zabývá. Na téměř dvoustech stranách představuje Kohák myšlenky Alberta Schweitzera, Aldo Leopolda, hluboké a hlubinné ekologie, sociobiologie, Jamese Lovelocka a vlastně všech významných osobností environmentálního myšlení. Autor má současně dar psát i o složitých etických problémech nesmírně srozumitelně a stravitelně i pro nefilosofy.
Úryvek - Skromnost1.12.1998 | Jan Keller
Z hlediska společnosti, která nutně potřebuje prosperovat, patří skromnost bezesporu ke zdaleka nejnebezpečnějším lidským neřestem. Čím je spotřebitel skromnější, tím více vlastně okrádá celou řadu výrobců nejroztodivnějšího zboží a ještě delší řadu poskytovatelů všemožných služeb. Společnost prosperity se nebuduje pro askety, a už vůbec ne pro lidi s tržně nezajímavou duchovní orientací. Bible, která se kupuje jednou za život, či dokonce vydrží rodině po celé generace, je odstrašujícím příkladem toho, jak spotřeba nemá vypadat. Lidé, kteří jsou skromní a vyjdou spokojeně i s málem, působí na neviditelnou ruku trhu jako tetanus. Jsou mnohem horší než lupiči, neboť se před nimi nelze pojistit a nelze je ani zažalovat. Skromní sabotéři prosperity jsou vrcholně cyničtí, neboť okrádají své bližní o zisk a po trestněprávní stránce přitom vůbec nic neriskují.
Hrou k odpovědnosti1.12.1998 | Kateřina Ondřejová
Celkem 101 konkrétních her je zde rozděleno do tří částí a osmi kapitol. I když je tato kniha určena především pro učitele a vychovatele dětí od deseti let a mládeže, kteří chtějí posílit sebedůvěru žáků a pomoci jim přijmout odpovědnost za své názory i práci, najde v ní zajímavá doporučení každý, kdo chce vyrůst v silnou a zodpovědnou osobnost.
|
zprávy z kultury nejnovější nejčtenějšíFestival Jeden svět v Praze nabídne kromě filmů i ekodílny nebo cyklojízdu3.3.2017 01:06 | zv
Přibližně tři stovky lidí v Ostravě demonstrovaly za čistý vzduch24.2.2017 10:00 | David Moravec
V zoo ve Dvoře Králové se letos rozsvítil vánoční baobab15.12.2016 10:15
Šumavský park vydává dvě knihy představující přírodu Šumavy5.12.2016 19:18 | Lada Pešková
reklama |