https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-parlament-navrhuje-zvysit-cile-eu-ohledne-podilu-udrzitelnych-paliv-v-letecke-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament navrhuje zvýšit cíle EU ohledně podílu udržitelných paliv v letecké dopravě

7.7.2022 19:49 | ŠTRASBURK (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Evropský parlament (EP) dnes přijal vyjednávací stanovisko k návrhu nařízení, jehož cílem je snížit uhlíkové emise v letecké dopravě skrze navyšování role náhražek za fosilní paliva. Takzvaná udržitelná paliva by podle EP měla k roku 2050 tvořit 85 procent dodávek na unijních letištích, což je výrazně vyšší cíl oproti plánu Evropské komise. Konečnou podobu regulace stanoví vyjednávání zástupců EP, komise a Rady EU.
 
Chystané nařízení by nutilo dodavatele leteckých paliv od roku 2025 začít do svého mixu zahrnovat alternativní pohonné hmoty, jako jsou syntetická paliva či biopaliva, případně i vodík. Unijní exekutiva navrhla, aby se jejich minimální podíl navyšoval z počátečních dvou procent na 32 procent k roku 2040 a 63 procent o deset let později.

EP chce poslední dva uvedené limity zvýšit na 37, respektive 85 procent. Návrh s těmito a dalšími úpravami na plenárním zasedání podpořilo 334 europoslanců, 95 jich bylo proti a 153 se hlasování zdrželo.

Cílem legislativní iniciativy je "dekarbonizovat" leteckou dopravu, která v roce 2017 podle zpravodaje EP Sörena Gadeho stála za 3,8 procenty všech uhlíkových emisí EU. Komise odhaduje, že zejména syntetická paliva mohou drasticky omezit produkci emisí ve srovnání s těmi fosilními. Zároveň uznává, že nové povinnosti pro dodavatele by vzhledem k vyšším nákladům na paliva vedly ke zvýšení cen letenek, a to asi o osm procent k roku 2050.

Europoslanci k plánu unijní exekutivy přidali desítky pozměňovacích návrhů, které se kromě podílu alternativních paliv týkají například i jejich definice. Tu chtějí rozšířit o "recyklovaná uhlíkatá paliva vyrobená z plynů ze zpracování odpadu a výfukových plynů" průmyslových zařízení, dále o elektřinu z obnovitelných zdrojů a vodík. Naopak se staví proti palivům na bázi potravinářských a krmných plodin či paliv získaných z palmového oleje.

Zpravodaj EP Gade dnes na rozpravě hovořil o prvním kroku k "dekarbonizaci sektoru, u kterého je dekarbonizace možná nejtěžší". "Dnes jsme ukázali, jak na to, a vyslali silný a ambiciózní signál občanům Evropy," dodal později.

Evropská komise návrh nařízení předložila loni v létě jakožto jednu ze součástí klimatického balíčku s názvem Fit for 55. Ten má Evropskou unii dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 oproti úrovni z konce minulého století. Část týkající se leteckých paliv nyní čekají vyjednávání označovaná jako trialog, kterými nedávno prošla reforma trhu s emisními povolenkami či norma, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

"Je dobré vidět, jak tato důležitá agenda postupuje kupředu," řekla dnes v EP eurokomisařka pro energetiku Kadri Simsonová. Zároveň však dala najevo, že s některými návrhy europoslanců nesouhlasí. "Stanovení vyšších, závazných cílů musí být pečlivě zváženo, s ohledem na celkovou environmentální integritu návrhu, zátěž pro letecké dopravce a potřeby zachovat dobře fungující letecký trh," uvedla.


reklama

 
Alan Lexa
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist