https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prepravce-vchd-cargo-vyuziva-na-lince-mezi-nemeckem-a-danskem-bezemisni-palivo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kladenský přepravce využívá na lince mezi Německem a Dánskem bezemisní palivo

24.6.2024 19:09 | KLADNO (ČTK)
HVO je obnovitelné palivo vyrobené z použitých rostlinných olejů a živočišných tuků z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství.
HVO je obnovitelné palivo vyrobené z použitých rostlinných olejů a živočišných tuků z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství.
Foto | Marcin Jozwiak / unsplash.com
Kladenský přepravce VCHD Cargo využívá na lince mezi Německem a Dánskem bezemisní palivo, hydrogenovanou naftu z obnovitelných zdrojů Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Společnost tím snižuje uhlíkovou stopu nákladních přeprav, na dálkové lince klesly emise podle firmy o 80 procent oproti běžné naftě.
 
HVO je rovnocennou udržitelnou variantou nafty a nemění jízdní vlastnosti vozidla, nevýhodou je nedostatek čerpacích stanic, sdělila ČTK za firmu Andrea Pitronová.

"Naše zkušenosti ukazují kolísání ve spotřebě a vozidla tak mohou ve srovnání s naftou vykazovat vyšší spotřebu. O něco vyšší cena a spotřeba HVO však stále představuje násobně levnější variantu, než by tomu bylo u kamionu na elektropohon, a zároveň přináší zásadní benefit ve formě nižších emisí," uvedl předseda představenstva VCHD Cargo Petr Kozel.

HVO je obnovitelné palivo vyrobené z použitých rostlinných olejů a živočišných tuků z potravinářského průmyslu nebo ze zbytků pocházejících ze zemědělství. Výrobci uvádějí, že v porovnání s tradiční motorovou naftou má HVO lepší cetanové číslo, lepší spalování, menší tvorbu úsad a lepší možnosti dlouhodobého skladování.

A především se vyznačuje výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů, o 70 až 90 procent.

"Z našeho pohledu se v současné době jedná o jediné rozumné nízkoemisní řešení pro mezinárodní dálkovou přepravu, kde se vozidla téměř nezastaví. Navíc díky spolupráci s dodavatelem paliva, který nabízí výborný reporting a další přidané služby, můžeme našim zákazníkům v číslech a na certifikátech doložit skutečné benefity zelených přeprav," doplnil Kozel.

Linka testující HVO míří do Dánska a zpět a společnost ji vybrala cíleně kvůli značné hustotě sítě čerpacích stanic s HVO, kterými se skandinávské země vyznačují. Celá skupina VCHD Cargo v roce 2022 dosáhla hrubého obratu ve výši 1,25 miliardy korun a zaměstnává téměř 450 lidí v České republice i v zahraničí.

VCHD Cargo se zaměřuje na dálkové linkové exportní přepravy. Ve své flotile má na 330 vozidel, provozuje 112 pravidelných linkových spojů do mnoha evropských zemí. Její pobočky jsou v Kladně, Brně, Havlíčkově Brodu a Českých Budějovicích.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

24.6.2024 19:28
A přitom by bylo levnější použité rostlinné oleje a živočišné tuky rovnou spálit ve spalovně a vyrobit z nich teplo než investovat energii a prostředky na přetvoření tohoto odpadu na palivo do aut.
Odpovědět
pk

pepa knotek

24.6.2024 20:17
Polovina HVO má svůj surovinový původ na bázi palmového oleje, takže z ekologického hlediska žádná hitparáda. Pro životní prostředí a faunu v pěstitelských oblastech spíše katastrofa.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.6.2024 07:06
Kdysi se též ekologové klaněli Temelínu a elektrickým přímotopům.
Pak zase spalování dřeva a dřevní štěpce s tím, že jejich spalování je "CO2 neutrální". A vůbec nikoho nezajímalo, co skutečně leze z komína.
Stejné tomu bylo se zemním plynem, kde se deklarovalo, že je to přírodní ekologické palivo. Kondenzační plynové kotle byly dokonce označovány značkou tzv. "Modrý anděl"...
A najednou je kvalitní ruský zemní plyn fuj a raději pálíme předraženou směsku plynů různé kvality, co se na trhu seženě!
Teď jsou zase v kurzu Slunce, vítr a tepelná čerpadla.
Zkrátka, pořád jen politický odezdizmus a politicky korektní rozhodnutí, na která nakonec vždy akorát doplácíme.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.6.2024 10:35 Reaguje na Tonda Selektoda
1*
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.6.2024 10:41
to je vtipné, jak předstítráme že věříme, že lze porušit přírodní zákony a zákony zachování pouhým účetnickým trikem.

z vejfuku tomu lítá sodovkáč a voda (a stopově nějaké ty oxidy dusíku a tak). pokud zavrhneme homeopatii jako pošahanou pavědu, tak úplně to samé, jako když tam nalejeme naftu motorovou, ze stojanu označného kódem B7 (snad s výjimkou trochu nižšího obsahu oxidů síry proti naftám z ruské ropy).
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

25.6.2024 23:33 Reaguje na Lukas B.
Mate naprostou pravdu,taky by mě zajímala metodika jak se pokles emisí počítá.Protože měřením to tak pěkně vycházet nebude.Živočišné tuky nejsou zrovna tekuté a tak chápu potřebu hydrogenizace, ale že by podíl uhlíku v palivu klesl o 80% se mi nezdá.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.6.2024 00:26 Reaguje na Jaroslav Bobr
Ideologie velí, že to má vyjít, tak výpočet vyjde.
A kdo nevěří, je proruský dezolát.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

26.6.2024 08:07 Reaguje na Jaroslav Bobr
No, v článku píšou: "Hydrotreated Vegetable Oil ", tedy rostlinné oleje, ne živočišné (ŽT). Ty (ŽT) jsou převážně tvořeny nasycenými kyselinami, takže hydrogenace postrádá smysl.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

26.6.2024 20:38 Reaguje na Galipoli Petr
Díky za upřesnění,nejsem chemik ale nejde mi do hlavy, kolik toho vodíku by do rostlinných oleju museli dodat, aby emise CO2 klesly o 80%
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.6.2024 11:53
Hlavně, v tomto PR článku zdůraznit péči jednoho přepravce nákladní automobilní dopravy o udržitelnost, snížení emisí a uhlíkové stopy! Toho však lze ekologicky dosáhnout i tím, že místo těch pojízdných skladů na silnicích, které suplují drahé, a proto nedostatečné skladové prostory výrobců a prodejců zboží, jich bude po silnicích jezdit méně a více se využije třeba přeprava železniční.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.6.2024 12:59
Za mne je to docela smysluplné. Nasmažit hranolky a řízky a pak to prohnat výfukem. Pořád lepší než používat přímo řepkový olej na výrobu bionafty.

Podobně by se mohly využívat i použité/znečištěné plastové obaly na bázi uhlíku a vodíku. Nejdříve zafungují jako obal, pak se proženou výfukem.

Vše je zamozřejmě o ceně svozu a technologie. To může být ale docela průšvih.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.6.2024 13:19 Reaguje na Jiří Svoboda
v malém o dává smysl. když seženete nějaký starý jednoduchý atmosferický nafťák vyrobený před rokem 1990, třeba 1,9 ve wolkswagenu nebo 2,3 v peugeotu 405 či 1,6 v oplu, a shodou okolností provozujete u koupáku stánek s občerstvením kde je centrem kuchyně friťák, tak Vám stačí to nechat překapat přes filtr lejt přímo do nádrže (tedy v létě, v zimě to chce míchat s naftou), a jediná škoda kterou způsobíte bude ta, že když projedete vesnicí tak z té vůně všichni dostanou chuť na smažák s pomfritkama.

všechno ostatní je poměrně náročné na logistiku svozu a na nestálé složení, a tak se hodí spíš jako výhřevná přísada do energetického využití odpadu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.6.2024 13:38 Reaguje na Lukas B.
ostatně, ještě mnohem jednodušší je používat přepálený olej do naftových kamen, tam jsou nároky na kvalitu paliva ještě mnohem nižší.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.6.2024 15:30 Reaguje na Lukas B.
Ale v leteckém motoru asi také shoří cokoliv, co neztuhne.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

25.6.2024 23:43 Reaguje na Lukas B.
Provozovali jsme to na starem passatu ale musí se udělat trochu uprav -musí se zařadit palivový filtr ze starších nakladáku nebo traktoru,ten normální se rychle ucpává.Olej je vhodné ohřát ve výměníku chladící kapalinou, jinak v chladnu šlemovatí a ucpe filtr.Vhodné je zařadit přepínací ventil a startovat a končit provoz na čistou naftu - oddělená nadržka, na olej přepnout po dosažení provozní teploty.Výkon jen o malo nižší a kouřivost výrazně nižší(měřěno na STK)
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.6.2024 10:14 Reaguje na Jaroslav Bobr
díky za upřesnění. samozřejmě předehřev paliva nebo ještě lépe vyhřívání palivového filtru je velkou výhodou. ale to není žádné raketové inženýrství, to je na úrovni údržby fichtla nebo sekačky a dříve to zvládal každý venkovský kluk.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

26.6.2024 20:40 Reaguje na Lukas B.
Je to tak.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.6.2024 13:53 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě, z i odpadních rostlinných a živočišných tuků, lze po vhodné úpravě, vyrobit tekutou hořlavinu. Ve vhodném technologickém zařízení, tak z odpadu vznikne nový produkt, do kterého byla vložena lidská práce a energie. Má tedy nenulovou přidanou hodnotu. Obvykle vyšší, než palivo daného druhu z ropy.
Jenže, z hlediska ochrany ovzduší, vzniklá hořlavá kapalina, ještě není certifikované (uznané) palivo, které může být uváděno na trh, třeba k použití ve spalovacích motorech v silniční dopravě.
Navíc, každý výrobce motorů, pro svůj výrobek stanovuje požadovaý druh a normovanou kvalitu paliva, které lze v provozu používat, a na které je spalovací zařízení certifikováno. Používání jiného paliva, je již rizikem provozovatele motoru...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.6.2024 15:31 Reaguje na Tonda Selektoda
Já vím, ale nároky na letecké palivo jsou, myslím, minimální.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

26.6.2024 06:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Jestli jsem to dobře pochopil, ten PR článek není o letecké, ale o silniční, patrně kamionové dopravě. Pro též i výše uvádím, že kamiony se pro výrobce zboží, i pro obchodníky, staly novodobými pojízdnými sklady.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.6.2024 11:52 Reaguje na Tonda Selektoda
To je ale jedno. Beztak je toho paliva málo. Náklaďáky by dále jezdily na dýzl z ropy a letadla by lítala na cokoliv co teče.

Už jenom ta pitomost "nevýhodou je nedostatek čerpacích stanic, sdělila ČTK za firmu Andrea Pitronová." potřeby zvláštních čerpacích stanic.
Odpovědět
Pe

Petr

25.6.2024 18:21
Výraz obnovitelné palivo je absurdní.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

26.6.2024 06:42 Reaguje na Petr
Ona je absurdní i ta uhlíková stopa a současná hysterie kolem ní. Naše těla obsahují až pětinu uhlíku a veškerý náš život je podmíněn metabolizmem jeho příjmu a výdeje. Krom vody, potrava lidí a zvířat je založena na tucích, cukrech a bílkovinách. Tam všude je základem právě ten uhlík. Nějaké ideologické omezování naší tzv. uhlíkové stopy, je namířeno proti naší potravě, proti dostupnosti jídla pro obživu, tedy proti lidem. Jsou to tedy jen účelově zabalené snahy o ovládnutí, podřízení každého člověka, a to přes jeho žaludek a tím následně i jeho zdraví a předčasný skon.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist