https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vedec-z-cvut-vyvinul-odolnejsi-palivo-ktere-v-krajnim-pripade-jaderne-havarie-zajisti-vice-casu-pro-jeji-zvladnuti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědec z ČVUT vyvinul odolnější palivo, které v krajním případě jaderné havárie zajistí více času pro její zvládnutí

12.11.2024 05:31 | PRAHA (Ekolist.cz)
Palivová trubička s „mechovým“ potahem na bázi chromu.
Palivová trubička s „mechovým“ potahem na bázi chromu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČVUT
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol světa.
 
Výsledky několika běžících projektů týmu Martina Ševečka z FJFI dopadly skvěle – a jeden z nich bude využit v amerických jaderných reaktorech. Jde o trubičky ze zirkoniové slitiny s povlakem na bázi chromu a niobu, které chce převzít americká firma vyrábějící palivo pro varné reaktory pro komerční uplatnění.

Martin Ševeček, FJFI ČVUT
Martin Ševeček, FJFI ČVUT
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | David Brezina / ČVUT

„Důležité pro mě je, že v rámci veřejně financovaných projektů jsou naše materiály otevřené, takže výsledky, na rozdíl od průmyslových řešení, půjdou volně do světa,“ popisuje zkušený jaderný inženýr. „Mohli bychom to řešení prodat, ale získání patentové ochrany trvá několik let s nejistým výsledkem. Takhle jsme navázali spolupráci s komerčními výrobci paliva, kteří mohou do dalšího výzkumu dát peníze i zahraničním vědcům – na rozdíl od amerického ministerstva energetiky, které mimo Spojené státy nemůže dát ani cent,“ vysvětluje Ševeček.

Co přesně si pod pokrytím jaderného paliva představit? „Palivová tyč je složená z pelet obohaceného uranu uzavřených v kovovém pokrytí, které je typicky ze zirkonia. My vylepšujeme zejména to pokrytí, které představuje hlavní bariéru mezi radioaktivními látkami a okolním prostředím. Je to tedy pokrytí z klasické zirkoniové slitiny s kombinací ochranných povlaků, případně kompletní nahrazení zirkonia novým materiálem,“ popisuje Ševeček.

Ekonomika až na prvním místě

Hlavní cíl této snahy je jasný – zvýšení efektivity a bezpečnosti. „Toho dosáhneme zlepšením korozních vlastností zejména při vysokých teplotách očekávaných při těžkých haváriích a s tím souvisejícím snížením tvorby vodíku, který byl problematický ve Fukušimě,“ říká vědec. Sám ale dodává, že ani sebelepší palivo nezabrání havárii podobné té japonské v roce 2011, pokud není speciálně upravený i samotný reaktor.

Ukázka funkce pokrytí – detail stěny trubičky v řezu
Ukázka funkce pokrytí – detail stěny trubičky v řezu
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČVUT

„Pokud použijete naše povlaky v kombinaci s optimalizovanou konstrukcí reaktoru, tak se dostanete na úroveň bezpečnosti, která by důsledky fukušimských událostí omezila,“ dodává Ševeček.

Firmy většinou tlačí na ekonomickou stránku věci, a tady mají tzv. ATF (Advanced Technology Fuels) velkou výhodu, protože umožňují efektivnější využití paliva. „V praxi to znamená, že ze stejného množství materiálu může provozovatel na konci dostat více výkonu, tedy elektřiny, a to až o dvacet procent,“ vysvětluje výhody mladý vědec.

Běh na dlouhou trať

Všechno kolem jádra je hodně konzervativní obor, podobně jako třeba letectví. Než se začne používat něco nového, musí to projít stovkami testů. A to není ani levné, ani rychlé.

„Některé jevy se projevují v rámci sekund, u jiných je třeba dělat testy roky za provozu v reaktoru. Experimenty jsou korozní, mechanické, studujeme termofyzikální vlastnosti, radiační poškození… Plus se k tomu dělají výpočty, design a úprava experimentů, vyhodnocení výsledků z těch experimentů a reporting do článků nebo prezentací,“ vyjmenovává Ševeček postup testování. Materiál, o kterém píšeme, například strávil rok v reaktoru na Massachusettském technologickém institutu (MIT) v USA.

Koncept palivové trubičky na bázi karbidu křemíku s několika vrstvami.
Koncept palivové trubičky na bázi karbidu křemíku s několika vrstvami.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČVUT

Tady se ale ukazuje síla mezinárodní spolupráce, kterou v současné době zastřešují Američané. „Největší hodnotu pro mě mají zkušenosti a kontakt s nejlepšími lidmi v oboru. Naše řešení může přispět k vývoji nových metodik hodnocení chování paliva a poskytne unikátní data publikovaná ve vědecké literatuře, která posunou oblast dál,“ říká Ševeček.

Mimochodem, ve vývoji ATF není tento odborník žádný nováček – už předloni získal ocenění v kategorii bezpečnosti reaktorových systémů od Evropské komise v Nuclear Innovation Prize za vedení vývoje podobné materiálové inovace nazvané MultiProtectFuel.

Česká účast na podobném výzkumu otevírá navíc tuzemským vědcům a studentům dveře k dalším perspektivním projektům spojeným s jadernými obory – počínaje vývojem malých modulárních reaktorů (SMR) až k jaderným aplikacím ve vesmíru. Konkrétních obrysů nabývá aktuálně spolupráce na jaderných kosmických pohonech, reaktorech pro základny na Měsíci a Marsu, nebo na vývoji radioizotopových generátorů.


reklama

Ekolist je ve finanční tísni. Prosíme, pomozte mu ji překonat!

 
Chci číst dále, daruji později  Pro zobrazení článku se prosím přihlašte

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

12.11.2024 09:45
Když by se výroba v JE stala absolutně bezpečnou (kromě leteckého náletu, zemětřesení apod), byla by nejlepší řešení energetiky. Úložiště bude bez problémů. I menší modulární reaktory kolem měst by zajistily elektřinu a topení lokálně.
Divím se, že se nepoužívají např. nízkoobohacené tyče, nízkoteplotní výroba elektřiny, kdy by v případě výpadku se elektrárna samovolně zastavila. Třeba by to nebylo tak efektivní, ale bylo by to bezpečné.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

12.11.2024 13:50 Reaguje na Honza Honza
Ona i jaderka se dá odstavit, jen má trochu delší dojezd, čím vyšší výkon, tím delší. Bezpečnost provozu je daná technickými normami obyčejně je to spíš o technologii chlazení. Pokud se bude modulární reaktor chladit solnými roztoky nebo dusíkem, tak žádné chladící věže potřeba nejsou, je v podstatě bezpečnější, protože není použité tlakové chlazení.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.11.2024 18:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1) Jestli jsou nebo nejsou potřeba chladicí věže, které jsou součástí terciálního okruhu, nezáleží na tom jaké chladivo je v primárním okruhu. Záleží pouze na tom, jaké množství tepla je potřeba odvést ze sekundárního okruhu do životního prostředí, a jaké jsou v dané lokalitě možnosti tohoto odvodu tepla, např. dostatečně vydatný zdroj vody.
2) Tlak v chlazení zdaleka není jediným kritériem bezpečnosti, takže i poslední tvrzení je značně zavádějící.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist