https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-zahajila-dialog-o-budoucnosti-automobiloveho-prumyslu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise zahájila dialog o budoucnosti automobilového průmyslu

30.1.2025 14:59 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise (EK) zahájila strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu, dialog řídí předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Dnešní diskuse se zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, například ze společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo, uvedla unijní exekutiva. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu, který by měl být zveřejněn 5. března. Zástupci české vládní strany ODS dialog již předem kritizovali, podle nich se ho neúčastní klíčoví zástupci sektoru.
 
Na záběrech z jednacího sálu, které komise zveřejnila, byli vedle von der Leynové vidět i místopředseda EK pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphane Séjourné, eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra a právě eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.

"Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém momentu a my si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili," uvedla von der Leyenová. "Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor," dodala. Výsledkem dialogu podle ní bude komplexní akční plán představený 5. března. Tento plán "vytyčí jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně," doplnila šéfka komise.

"Ve čtvrtek komise konečně pořádá dlouho slibovaný dialog o budoucnosti automotive. To je samo o sobě fajn, ale mám obavy, že formát i složení může způsobit víc problémů než užitku," napsal na twitteru český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce konzervativců a reformistů (ECR). "Na jednu stranu netaktické pozvání pro čínské (Volvo) a americké (Tesla) automobilky a zelenou radikální neziskovku, na druhou stranu chybí někteří významní hráči. Dominují Francouzi a Němci. Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu automotive v Evropě. Snad budeme pozitivně překvapení," dodal.

Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

V řešení problémů automobilového průmyslu se angažuje mimo jiné Česko, které spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. I podle frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu a ke které patří i šéfka EK, by pokuty neměly být tak přísné. Lidovecká frakce přišla v této souvislosti s návrhem takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S tím přitom souhlasí například i Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), uvedla česká poslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice.

"Dnešní setkání nejvyšších šéfů automobilových koncernů s komisí vidím jako první etapu, která by měla začátkem března vyústit v konkrétní kroky. Strategický dialog s automobilovým průmyslem jsme za naši frakci EPP navrhovali, a jsem ráda, že se to stalo realitou," sdělila ČTK Nerudová. "Věřím, že se komise podobně inspiruje i našimi dalšími návrhy, zejména aby emisní sankce nedopadly na investice automobilek do inovací a nízkoemisní mobility. Místo obecných proklamací, jako je 'zrušíme Green Deal', pracujeme na konkrétní úpravě norem tak, aby se posílila konkurenceschopnost a ochránila pracovní místa," dodala.

Šéfka unijní exekutivy ve středu představila takzvaný kompas konkurenceschopnosti, tedy akční plán, kterým chce zvrátit zaostávání Evropské unie za USA a Čínou. "Cíl je jasný: modernizace flotily. Víme, jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tohoto cíle dosáhnout a jak se společně posunout kupředu," vyjádřila se tehdy i k automobilovému průmyslu.

"Zatímco některé části zveřejněného kompasu bohužel postrádají konkrétnost, v otázce úprav pravidel důležitých pro autoprůmysl to neplatí. Cíl snížit emise a tím i spotřebu paliv, který platí od letošního roku, hodlá komise držet, avšak na stole je zvýšení flexibility při jeho vyhodnocování. To přesně odpovídá postoji, který jsem s kolegy v naší skupině prosadil, například vyhodnocování plnění cíle v delších intervalech," uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP09), rovněž z frakce EPP. Společně s Nerudovou se zúčastnil nedávných jednání se zástupci velkých evropských automobilek.

"Pro rok 2035 je třeba pravidla doplnit o další cesty k dosažení 'čisté mobility', tedy o možnost využití syntetických paliv ve spalovacích motorech. I to přesně odpovídá mému postoji k této regulaci," dodal Niedermayer.


reklama

Tereza Šupová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

30.1.2025 16:59
Dialog ?
Pokud chtějí zachránit evropský automobilový průmysl, tak musí okamžitě zrušit ty svoje nesmysle, ten průmysl ničící !
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

31.1.2025 03:49 Reaguje na smějící se bestie
Proč by měl někdo zachraňovat výrobce něčeho, co je přemnožený, škodí to životnímu prostředí a ročně to zabije přes milion lidí?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.1.2025 07:01 Reaguje na Dorian Černý
No,
zabíjejí i auta z dovozu.
!
Odpovědět
Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

31.1.2025 10:33 Reaguje na Dorian Černý
Individuální automobilová doprava (nebo individuální doprava, která je dostatečně rychlá bezpečná a pohodlná) tu byla je a bude. Já třeba bych na samotě na venkově nemohl bez auta vůbec existovat a stejně tak velká část populace. Smiřte se s tím.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

31.1.2025 18:01 Reaguje na Zejména Zájmena
To vidim jak velká část populace nemůže existovat bez svých několaika aut. Stačí se podívat z okna. Na chodníku nám stojí cizí auto a ještě tak, aby se kolem něho nedalo projít. Tohle já nepovažuju něco hodné podpory.
Odpovědět
pk

pepa knotek

30.1.2025 17:16
Objevili "kompas konkurenceschopnosti" a ten nás neomylně povede tam, kam míříme. Ještě je třeba zapojit "převaděč spojitosti" a půjde to ještě rychleji.
Odpovědět
HH

Honza Honza

30.1.2025 17:28
Zdechovský dnes na ČT24: původní nadšení automobilek z elektroaut vystřídala skepse! Je to jasné: původní nadšení z povinných, státem přikázaných předražených výrobků s krátkou životností ideálních pro zisk automobilek, obírání lidí, přišla díky Číně skepse, pokud v tomto nadšení budou automobilky pokračovat dál, Čína je převálcuje a bude po nich! Kde jsou najednou potřeby ekologie! Záchrana planety, lidstva!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.1.2025 18:48
U toho jednání bych chtěl být. Strategické jednání s takovým osazenstvem musí být pěkná švanda.
Odpovědět
ig

30.1.2025 18:59
To se přeřekli, ne? Snad konferenci o slavné minulosti evropského automobilového průmyslu 🤣
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

31.1.2025 03:49
No future!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

31.1.2025 05:55
"Základní otázkou, na kterou musíme společně odpovědět, je to, co nám stále chybí k tomu, abychom uvolnili inovační sílu našich společností a zajistili robustní a udržitelný automobilový sektor," dodala von der Leyenová.
Otázku p. predsedníčky zodpovedal už dávno istý Dr. Strossmayer: "Vy krááávo nebeská!"




Odpovědět
Zejména Zájmena

Zejména Zájmena

31.1.2025 10:29
Neměl tenhle dialog bejt před zákazem výroby aut se spalováky na nějž se výrobci aut musí připravovat už roky dopředu, tedy už teď?
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist