https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/jan-stanek-elektromobil.kolik-realne-stoji-kilometr-pri-ruznych-zpusobech-nabijeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Elektromobil. Kolik reálně stojí kilometr při různých způsobech nabíjení?

4.10.2024
Kolik to bude stát?
Kolik to bude stát?
Úspěch rozvoje elektromobility stojí ve své podstatě na třech pilířích. Prvním z nich je dostupnost a cenová konkurenceschopnost samotných automobilů. Tímto hlediskem jsem se zabýval v samostatné úvaze. Druhou klíčovou záležitostí je rozvoj infrastruktury pro nabíjení a třetí je cena samotného „paliva“. Opravdovým zlomovým bodem bude pro většinu lidí chvíle, kdy budou přesvědčeni, že elektromobilita je pro ně ekonomicky i prakticky výhodnějším řešením, a to bez ohledu na to, jestli vnímají jako zajímavější jízdu elektromobilem, nebo autem se spalovacím motorem. V této úvaze bych se rád zaměřil na praktické využití stávající infrastruktury a cenový pohled na provoz elektromobilu.
 
V České republice máme aktuálně přes 5200 nabíjecích bodů a asi 30 tisíc registrovaných elektromobilů. S tímto poměrem i s přihlédnutím k tomu, že velká část majitelů elektromobilů má možnost dobíjet mimo veřejné stanice, je vytíženost veřejných nabíjecích bodů přibližně tříprocentní.

Klíčová otázka dnešní doby: Kde nabíjím nejčastěji

Už dnes je elektromobilita velmi zajímavou alternativou pro všechny ty, kteří mají možnost dobíjet automobil přes den v práci nebo přes noc či o víkendu doma. Elektromobilisté pak jezdí většinu času bez potřeby zastavovat za účelem doplnění energie. Moje vlastní zkušenost ukazuje, že majitel elektromobilu s přístupem k třífázové zásuvce, který tráví na cestách hodně času a ročně najede přibližně 70 tisíc kilometrů, jezdí přibližně ze 70 procent bez potřeby využití veřejných dobíjecích stanic. S tím souvisí samozřejmě i ekonomický pohled na provoz, protože domácí „pomalé noční nabíjení“ střídavým proudem (AC) je ve srovnání s veřejnými místy znatelně, cca o 50 % levnější. Nehledě k tomu, když máte možnost využít elektřinu vyrobenou vlastní fotovoltaikou. V takovém případě jezdíte s elektromobilem doslova za zlomek ceny ve srovnání s jakýmkoli autem s tradičním motorem. Konkrétně se k cenám dobíjení ještě vrátím níže.

Rychlé dobíjení na dlouhých cestách nestačí, je třeba ultrarychlé

Především na delších cestách je pro řidiče logicky zásadním hlediskem na provoz elektromobilu rychlost doplnění „paliva“. Naplnění nádrže benzínem nebo naftou trvá spolu se zaplacením v závislosti na provozu na dané čerpací stanici řekněme 7 až 10 minut. Pro řidiče elektromobilu je pak zásadní rozdíl, jestli dobíjí své auto 20 nebo 35 minut. Zde je třeba připomenout, že rychlost nabíjení baterie elektromobilu závisí na dvou věcech – na výkonu dobíjecí stanice a schopnosti automobilu daný výkon využít.

Většina elektromobilů, které jsou aktuálně na trhu, umožňuje využít dobíjecí výkon mezi 100 až 210 kilowatty. Přes 740 takzvaných rychlodobíjecích DC stanic nabízí přitom maximální výkon 50 až 75 kW, tedy méně, než si dokáže automobil „vzít“. Tato forma dobíjení je proto smysluplná například na ulicích nebo v obchodních centrech, kde majitel dobije během řekněme hodiny baterii svého elektromobilu z 10 do 90 % v průběhu vyřizování věcí nebo nakupování a pokračuje dál v cestě. Na dálkových trasách je rychlodobíjení uvedeným výkonem vhodné spíš jako doplňková služba pro částečné doplnění energie baterie.

Na dálkových trasách se v současné době staví především ultrarychlé DC nabíjecí stanice, které lze rozdělit do dvou kategorií. První dokáže dodat maximální výkon mezi 75 až 180 kilowatty, těch je nyní v Česku 363 a nabízí 683 nabíjecích míst, což už udělá v kombinaci s e-autem, které umí výkon využít, spoustu muziky. V reálných podmínkách při úvaze spotřeby cca 20 kWh na 100 km lze tak s přihlédnutím k nabíjecí křivce dostat do auta během půlhodinového nabíjení energii zhruba na ujetí 300 km.

A pak tu máme rozšiřující se síť HPC stanic (z anglického High Performance Charging), které nabízí přes 130 nabíjecích stání a dokáží poskytnout 180 až 400 kilowatt. Využití jejich plného výkonu samozřejmě závisí na elektromobilu. Jako první uvedlo na trh elektromobil s 800voltovou architekturou a nabíjecím příkonem 320 kW Porsche a dnes je obdobných vozů na trhu už několik. Během 20minutového nabíjení lze tak dobít e-auto na cca 400 km. To už je z mého pohledu velice komfortní poměr doby jízdy vůči době nabíjení, nehledě k tomu, že bez pravidelných přestávek po cca 3 hodinách jízdy nelze bezpečně na dálkových trasách řídit jakýkoli automobil.

Trh se velmi rychle mění a poskytovatelé průběžně navyšují podle možností i vytíženosti výkony na jednotlivých místech a staví nové větší nabíjecí lokality. Kam se bude posouvat ultrarychlé dobíjení dál? To je otázka, na kterou neumíme jednoznačně odpovědět. Výkony dobíjecích stanic se postupně navyšují a faktem je, že v Číně začínají dnes přicházet na trh elektromobily, které dokáží využít nabíjecí příkon kolem 500 kilowatt a rychlost nabíjení pod 12 minut

Kolik stojí jízda 430koňovým elektromobilem?

Pojďme k reálným cenám. Při pomalém domácím nabíjení s využitím třífázové zásuvky vyjde většinu lidí jedna kilowatthodina aktuálně přibližně na 5 korun. To znamená, že při jízdě velmi výkonným elektromobilem, jako je Porsche Taycan Plus s výkonem 435 koní a jeho průměrné spotřebě 20 kWh/100 km při předpisové jízdě vyjde ujetí jednoho kilometru zhruba na jednu korunu. Už tahle informace zní extrémně zajímavě. Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, tak jezdí reálně zdarma.

Jak tomu bude v případě potřeby využití ultrarychlé dobíjecí stanice? Tady přichází do hry ekonomika jednotlivých provozovatelů stanic. Někteří výrobci elektromobilů dávají svým zákazníkům k dispozici vlastní dobíjecí karty, které lze využít u většiny provozovatelů rychlodobíjecích stanic a s jejich využitím lze dobíjet automobil výhodněji než za standardní cenu s tím, že podmínky jednotlivých automobilek se liší. S nabíjecí kartou od Porsche má majitel elektromobilu možnost využít ultrarychlé dobíjení u sítě Ionity, kde zaplatí 10 Kč/kWh. Za využívání karty si Porsche standardně účtuje paušál 600 korun měsíčně, ten však majitelům nových aut první tři roky neúčtuje. V popsaném režimu s využitím ultrarychlého dobíjení stojí ujetí jednoho kilometru asi 2 koruny.

Obdobný model vlastních karet nabízí i další automobilky a také jednotlivé sítě provozovatelů dobíjecích stanic. To ve výsledku znamená, že u stejné stanice dobíjí uživatelé svůj elektromobil za různé ceny podle toho, které dobíjecí karty si platí. V nedávném videu jsem se zaměřil podrobně na infrastrukturu a ceny ultrarychlého dobíjení na naší nejvytíženější dálnici D1. Ultrarychlé dobíjecí stanice jsou zde k dispozici každých přibližně 30 až 40km a cena za kilowatthodinu se zde pohybuje s využitím různých dobíjecích karet přibližně od 10 do 15 korun za kilowatthodinu. V závislosti na spotřebě konkrétního elektromobilu (spotřeba se pohybuje mezi cca 13 až 23 kWh/100 km) lze pak konstatovat, že ujetí 1 kilometru vyjde při využití ultrarychlého dobíjení uživatelé přibližně na 1,5 až 3 koruny.


reklama

 
foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

4.10.2024 14:10
autorovi (nebo editorovi či korektorovi, má-li ekolist jakého) bych doporučil nejdříve si odstranit "guláš" v jednotkách - spotřeba na 100 km se opravdu neměří v kilowattech. to je jak okřídlené "naprří až pětadvacet milimetrů na metr čtverečný"
a abych byl i náležitě jízlivý - od propagátora elektromobility mě to snad ani nepřekvapuje.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.10.2024 15:25 Reaguje na Lukas B.
Na druhej strane sa dá pod autorovým článkom aspon diskutovať, už dva články na podobnú tému sú na Ekliste uzamknuté.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 19:33 Reaguje na Vladimir Mertan
nemohu popřít své zklamání nad tím, že pod články člověka, kterého si vážím a považuji za blízkého kamaráda diskuse není.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2024 18:53 Reaguje na Lukas B.
A to se nepočítá -
kolik si lidé počítají za 1hodinu, při čekánání u nabíjení na cestách, že !
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.10.2024 15:30
Takže pri rýchlonabíjaní po rýchlom prepočte na naftu sa pohybujeme na úrovni spotreby 4 až 8 litrov na 100 Km - ak som sa nepomýlil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 16:18
"Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, tak jezdí reálně zdarma". NO ZA PŮL MILIONU INVESTICE S NÁVRATNOSTÍ???, JE TO SKUTEČNĚ ZDARMA???
Odpovědět
Pe

Petr

4.10.2024 16:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
Počítat návratnost u věcí pro vlastní spotřebu a brát je jako investici je dost zvláštní. Kromě toho, že vlastní FVE není jen pro nabíjení auta, tak jak budete počítat návratnost třeba vašeho domu za několik milionů? Bydlíte zdarma, nebo jakou návratnost má taková "investice"?
A jak vlastně počítáte návratnost u normálního auta?
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.10.2024 22:44 Reaguje na Petr
Na počítání návratnosti vlastní FVE nic zvláštního není, většina lidí si ji právě jako investici pořizuje - kvůli následnému snížení účtů za elektřinu. Tvrdit že nabíjením z vlastní fotovoltaiky někdo jezdí "reálně zdarma" je opravdu nesmyslné, to je jako když si někdo koupí hospodu aby mohl chodit "zadarmo" na pivo.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.10.2024 11:23 Reaguje na Emil Novák
počítání návratnosti soukromé investice je úplně v pořádku a úplně normální. jestli je lepší žít v nájmu, nebo si vzít hypotéku a žít ve svém, jestli si na občasné pojížďky koupit svoje auto nebo jezdit taxíkem a na dovolenou si auto půjčit, jestli zateplit barák nebo nezateplit, jestli si sekačku koupit svoji nebo jestli si sekačku, bourací kladivo a míchačku půjčit v půjčovně. to je jen pár příkladů ekonomické rozvahy které soukromě děláme jak na běžícím pásu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

4.10.2024 16:48
Návratnost je jednoduchá, závisí na délce životnosti a ceně. Ev. na úrocích pokud si berete hypotéku.
Např TČ když stojí 400 tis a má životnost 10 let, tak si ke 30 tis za topení za rok připočtěte 40 tis amortisace.
Elektroauto, když by mělo životnost 10 let (baterie) a stálo 500tis, tak ročně si připočtěte 50 tis = 4tis amortizace měsíčně ke spotřebě elektřiny.

Tady právě jde o to, aby výrobky měly dlouhou životnost, tím aby se vyplatily a aby nebyla taková zátěž přírody odpady.
Stačilo by, aby TČ někdo uměl opravit, ručil za náhradní díly, nejen obvyklých 10 let, ale min. 20 let (Mountfield to umí), aby baterie elektroauta byla recyklovatelná, opravitelná.
Ale do toho se nikomu nechce, každý chce mít zisk.

Pokud by vláda s elektrifikací, záchranou přírody, života, civilizace, ekonomiky- zachycením vývoje, pokroku, konkurenceschopnosti, nezávislosti na nedemokratických režimech, nepodporováním mafiánských zemí (Putin) a ohrožením lidstva atomovou válkou atd atd to myslela upřímně, stačilo by aby na tyto výrobky zřídila akreditaci, lidem doporučila kupovat tyto zásadní výrobky (TČ, elektroauta) jen od těchto akredit. poskytovatelů, ev. dávat dotaci jen na nákup takovéhoto zboží.
A že to není? Je to důkaz že nejde o přírodu, oteplování, život, prosperitu ale jen a jen o prachy!!!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 17:27
EU je místem s nejdražší cenou elektřiny. Kdo kouká na provozní náklady, tak hned vidí rozdíl oproti třeba Číně, kde je cena elektřiny třetinová.
A když si uvědomíme, že stát je na majitele elektromobilu hodný a neúčtuje mu spotřební daň, tak hned vidíme, že provoz elektromobilu je drahý a čím víc elektromobilů, tím horší ekonomický dopad na stát v EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 15:18 Reaguje na Richard Vacek
Elkáru musíte nabíjet z vlastní (nebo firemní) fve, jinak to nevyjde.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

4.10.2024 18:54
Autor je evidentně propagátor elektromobility ať to stojí, co to stojí.
Samozřejmě má elektromobilita své místo v mixu mobility, ale nesmí se prosazovat za každou cenu.
EU , jak je jejím zvykem, si stanovuje sice cíle, ale nestanovuje priority. Takže nejdříve protlačuje výrobu a prodej elektrospotřebičů, ale nemá vůbec zabezpečené nízkoemisní zdroje a sítě, které by dokázaly distribuovat energii v prostoru a čase.
A samozřejmě, když začne vysychat zdroj spotřební daně- ropné palivo, pak přijde řada i na elektroauta.
Odpovědět
MM

Milan Milan

4.10.2024 20:40
Tak trochu mi chybí porovnání rozdílu v pořizovacích nákladech u ELM a SPM a jejich návratnost do konce životnosti, vyřazení nebo zásadní opravy stroje. Spalovací motor např. Š OCT je schopen dosáhnout spotřeby 4,5 l nafty/100 km, v kombinací s pohonem CNG nebo PB je spotřeba paliva někde na 1,5 l/100 km + plyn.... Pak je potřeba ještě porovnat ceny případných servisů a oprav, Protože provoz auto není jenom čistá jízda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.10.2024 15:15
Elkára se vyrentuje velmi dobře pouze při určitém způsobu používání i nabíjní. Pokud jezdíte hodně a po městě, tj. do 200 km denně, tak se vyrentuje za tři? roky, pokud nabíjíte z vlastní, střešní fve.
Pro takové dodávky, které žerou 10 litrů, nebo 20 kWh na 100 km a stojí o 300 tisíc víc, to vyjde.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.10.2024 18:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Když to požere elektrovozítko, nezbude elektřina na dům. A pokud má zbýt, tak se musí solit za větší kapacitu elektrárny a tyto náklady je potřeba započítat k nákladům na provoz elektrovehiklu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2024 18:56 Reaguje na Richard Vacek
Přidat pár panelů jení žádná darda, navýšení kapacity fve je většinou blokováno jen prostorem. Pokud nenabíjíte auto, máme víc elektřinu na cokoliv jiného, můžete ji i prodávat. Pokud budete v zime nabíjet jinde, budete mít na domácnost daleko víc i tehdy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.10.2024 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Když pořídíte FVE za půl milionu, tak je nabíjení z ní zdarma? Jak počítáte návratnost investice do FVE?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2024 18:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tu elektřinu využijete na všehny ostaní činnosti, třeba živnost, využití fve musí být dobře naplánované.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

7.10.2024 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
I Vy veselý teoretiku.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:01 Reaguje na Jaroslav Bobr
Mám na střeše fve a za rok vydělala asi 65 tisíc v současných cenách, teda pro 5 bytů. Dělá trochu více, jak 3/4 celoroční spotřeby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Omlouvám se, 2/3 celoroční spotřeby, sorry jako.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.10.2024 18:49
Tak ono je dobré, když chce člověk psát takové články, být kompetentní.
Například Tesla dává nebo nedávno ještě dávala na své elektromobily záruku na nějak 5 let nebo na ujetí 160 tisíc kilometrů. A jsou hlasy, že ta záruka je oprávněná a že mnoha lidem po ujetí těch 160 tisíc kilometrů to auto kleklo. A na rozdíl od klasických aut se spalovacím motorem se kvůli vysoké ceně nových baterek či opravy to auto stalo nevýhodné pro výměnu nových baterek a neprodejné, tudíž už od prvního majitele šlo do šrotu. Na rozdíl od klasických starších aut, která je ekonomicky výhodnější opravovat třeba i po 20 letech provozu a po několika majitelích. Elektromobil tak mívá obvykle jenom jednoho majitele a po "spotřebování" baterek obvykle bývá sešrotován, protože výměna baterky za novou se nevyplácí. Už jenom z tohoto titulu jsou náklady na ujetý kilometr vždy několik korun. K tomu přidejte vyšší poruchovost elektromobilů, protože jsou těžší a podvozky i motory jsou mnohem víc namáhány a výrazně vyšší ceny za opravy, protože vzhledem k velmi složité elektronice a výskytu vysokého napětí musí elektromobil opravovat velmi dobře placený multiodborník v několika oborech a potřebuje k tomu složité diagnostické přístroje. A stejně elektromobily oproti klasickým automobilům mají už při mnohem menší havárii totálku kdy oprava je nerealizovatelná nebo by byla dražší než nákup nového elektormobilu, takže k nákladům je třeba připočíst výrazně vyšší povinné ručení i havarijní pojištění než u klasického auta.
A elektromobily zatím jezdí zadarmo, nejsou daněny, ale vzhledem k tomu, že dnes už jsou online připojeny k internetu, lze softwarově velmi snadno napařit jakoukoliv daň za používání svého elektomobilu. Napříkald něco jako silniční a ekologickou daň za každý reálně ujetý kilometr a klidně ještě odstupňovanou podle toho, na jakých konkrétních silnicích byly ty kilometry ujety a jakou rychlostí..., protože jak jsou elektromobily znatelně těžší o baterky, opotřebovávají silnice výrazně víc než klasické automobily. Nebo emitují do ovzduší výrazně víc oděru z pneumatik, brzd a dalších věcí než klasické automobily. A ještě snadněji se u elektomobilů dá uplatnit obdoba daně z PHM u klasických elektormobilů, za každou kilowathodinu, kterou se baterka elektomobilu nabije.
Ve výsledku, až stát ožebračovaný zeleným bruselským okrádáním bude potřebovat další a další peníze a zdaní tak elektromobily, bude provoz elektromobilů setsakra drahý.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.10.2024 13:36 Reaguje na Radim Polášek
To je právě podstata problému: nikoli revoluční podpora elektroaut, ale pouze nepřímá podpora jejich prodeje bez likvidace stávajících spalovacích motorů a časem se ukáže, kde elektroauta jsou výhodnější, kde je právě výhodnější spalovací motory ponechat, co vše je třeba k provozu elektroaut potřebné připravit.
Podle mě to bude převážně hybrid, ale v některým případech bude výhodnější čisté elektroauto, jindy čistý spalovací motor.
To je výhoda liberalizmu, že dobré věci se přirozeně prosadí samy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.10.2024 10:56 Reaguje na Honza Honza
Ale spalovací motory se právě likvidují, třeba u nás například zpřísňováním podmínek pro emise na STK. Které hrozí zbytečně vyřadit spoustu spalovacích aut v jinak velmi dobrém stavu.
A jinak spalovací auta likvidují třeba ony kecy o zákazu prodeje spalovacích motorů. Na jejich základě už některé eurohujerské automobilky dávno rozpustily vývojové týmy na spalovací motory i obecně na auta se spalovacím motorem. To jd dát zpátky pouze obrovskými investicemi tehdy, pokud by někdo zaručil plný Prodej aut se spalovacími motory dalších aspoň 20 let. To ale nikdo nezaručí.
Dneska ještě obecně prodávají téměř všechny automobilky verze aut se spalovacím motorem s moderní technikou, ale další novější a lepší generaci těch aut už nemají připravenou. Tak za 5 let začnou jimi vyráběná spalovací auta technicky zaostávat a stanou se proti těm automobilkám, co nelezou do zadele Bruseli a drží stále vývojové týmy na spalovací auta, nekonkurenceschopné a neprodejné.
Nebolii když v EU nezakážou prodej aut se spalovacím motorem, asi prakticky všechny evropské automobilky přenechají tento trh neevropským automobilkám.
Nebo za krvavou cenu obnoví další vývoj aut se spalovacími motory.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.10.2024 18:22
Ty argumenty, že si někdo dobíjí elektromobil z vlastní fotovoltaiky, je
z říše pohádek pro dospělé. Převážná většina jezdí autem ve dne a nemá ho
odstavené pro průběžné dobíjení z fotovoltaiky. Snad pouze ti, co mají ta
auta dvě a střídají je a nebo disponují bateriovým úložištěm. Pak je tu
možnost ve dne elektřinu prodávat nevýhodně do sítě a v noci nakupovat.
V Norsku, které je díky dotacím lídrem v eletromobilitě má ale většina
obyvatel ještě záložní spalovák. Nedovedu si představit tutéž praxi i
u nás, kde už nyní není kde zaparkovat. Bral bych například opustit
utopické OZE a maximálně využívat JE ve dne pro průmysl a v noci pro
elektromobily a tepelná čerpadla k vytápění budov. Vytápění nočním
proudem plánovali komunisté a nespoléhali se ani na plyn z Ruska tak,
jako tomu bylo po revoluci, kdy se masivně plynofikovala kdejaká ves.
Prostě po revoluci se páchal nesmysl za nesmyslem a páchá se stále.
Jsme v zajetí lobbistů za jednotlivé zdroje energie, kteří prosazují
jednou to a pak zase ono. Kdo "šel s dobou", tak začal tuhými palivy,
pak si pořídil přímotopy kvůli elektřině za babku, protože po krachu
ekonomiky jí byl nadbytek. Pak přešli na levný plyn z Ruska a nebo
zpět na uhlí a dřevo. Pak to zarazili ekologové a jde zpět k plynu
a nebo k elektřině. Někteří se nechali nalákat na pelety a hráškové
uhlí. Obojí nehorázně zdražilo a z ekologických důvodů uhlí skončí
o něco dříve, než dřevo a plyn. Celých 35 let mění typ vytápění
podle momentální výhodnosti a prodělává na nákladech při výměnách
typů topení. Kola ekonomiky se musí otáčet i v topenářství a bez změn
by měli topenáři zlomek zakázek a výrobci kotlů by dávno zkrachovali,
protože takový litinový kotel EMKA, nebo Viadrus z ŽDB vydržel 50 let
a to jsem viděl funkční litinový kotel z první republiky v jedné vile
ze třicátých let dvacátého století. To znamená 90 let!
Odpovědět
HH

Honza Honza

7.10.2024 06:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Pan Macháček má několik dobrých postřehů: elektroauto určitě nebude univerzální auto pro všechno. Když tak by to mohl být hybrid. K nevýhodám elektroauta kromě váhy, opotřebov. pneumatik, náprav, silnicí, zadrátovaná republika kvůli nabíječkám bude patřit i to mít auta 2 - to je další zátěž přírody.

Tam, kde by nebylo výhodné TČ, využívat akumulační elektrická kamna a přizpůsobit tomu elektrosoustavu - rovněž posílení distribuce, regulace, větší výkon JE dobíjejících kamna ve vhodnou dobu.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

7.10.2024 11:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháček, běžné úložiště na RD má tak 10 až 20kWh, s tím moc nabíjení elkáry nenaděláte a zelení teoretici navíc blouzní o tom, že naopak baterie elkary bude sloužit jako úložiště pro dům, případně pro vyrovnávání špiček ve veřejné síti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2024 11:42 Reaguje na Jaroslav Bobr
Ano oni blouzní, protože nemůže být uložištěm energie něco,
co ji ve dne využívá při jízdě a v noci se potom dobíjí z tepelných elektráren. Jim nedochází, že kladou na energetiku nové nároky v době, kdy ji slunce nedodává a naopak ji více
spotřebovávají domácnosti. Nedovedu si představit ty sítě
pro celé sídliště, kde se budou v noci dobíjet tisíce aut
a ještě vytápět domy elektřinou. Realizovat to lze, ale
zase to zaplatí v cenách elektřiny i ti, co to nechtějí
a ani to nebudou využívat. Je to zelená totalita!
Odpovědět
MM

Milan Milan

9.10.2024 17:05
Myslím že tyto diskuze jsou pouze jalové tlachání. Přece vnucováním elaut, snahou o likvidaci spalovacích motorů evidentně nejde o klima, ani od tzv. dekarbonizaci, zdá se to jako čiré pokrytectví, když na dovoz čínských prý vysoce kvalitních a cenově dostupných elaut EU napaří daň ve výši 45%. Myslím, že Čína označovaná jako jeden z největších znečišťovatelů planety bude podstatně dřív zelenější, ale jde na to zřejmě pouze logickou "tržní" cestou, cestou nabídky a poptávky, bez hloupostí GD, bez dotací a penězovodů, bez restrikcí a buzerací spotřebitelů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:06 Reaguje na Milan Milan
Jak jste na to preboga přišel? Čína investuje do rozvoji elaut neskutečné bambilióny na dotacích, má podchycené surovinové zdroje v Africe i jinde, má propracovaný státní systém pobídek i restrikcí, v Šanghaji si už dýzlové auto ani nezaregistrujete. Právě proto nás dokážou drtit cenou, právě proto se Evropa i USA brání cly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:08 Reaguje na Milan Milan
Čína jede GD prakticky stejně, jak Evropa, má konec spalováků taky v roce 35, má emisní povolenky, má konec fosilu ne v roce 50, ale 60. Jenom jsem nikde nečetl, že by páchala ekonomickou sebevraždu, jako Evropa. Že by tam neměli ropáky?
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.10.2024 09:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Že byste to spíš nečetl proto, že tam emisní povolenka nestojí chvílemi až 100 € jako v Evropě, nebo proto, že emise i spotřeba uhlí v Číně zatím stále rostou, ať už slibují cokoliv, takže to co zbytek světa ušetří, to jen samotná Čína s přehledem vypustí navíc?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 17:56 Reaguje na Emil Novák
Čína je prostě ovládána mamonem a bude se drápat po prachách za každou cenu. Ta dvojsměrnost až protichůdost jejich jednání to řece dokazuje.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.10.2024 07:39
Občané od středního příjmu níže na elektromobil nemají.I oni svými daněmi přispívají na dotaci těch kteří mají prostředky a vůli si elektromobil koupit.Do zaměstnání dojíždět musí také.Co vidím ve svém okolí,starými do nekonečna opravovanými vozy.Stát asociální není.Asociální jsou eko.....nevímco.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist