https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-elektromobil-koupit-nebo-vyckavat
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Elektromobil: Koupit, nebo vyčkávat?

25.9.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Otázka, jestli nastal čas uvažovat o elektromobilu, vás určitě už napadla. A to ať už máte na elektromobilitu pozitivní, nebo i negativní pohled. Prostě elektromobilita je tady a každý z nás máme v tuto chvíli na výběr. Ponechme v rámci této úvahy stranou otázku ekologie a podívejme se na problematiku čistě z praktického hlediska.
 
Na trhu je široká nabídka aut se spalovacími motory i elektromobilů a obě kategorie mají svá objektivní pro a proti. Co většinu lidí napadne v první řadě? Pravděpodobně to, že ve prospěch volby spalovacího motoru hovoří především snadná dostupnost paliva kdekoliv na cestách a rychlost jeho doplnění.

S tím úzce souvisí otázka dojezdu. Elektromobily mají naproti tomu výhodu v mnohem jednodušší konstrukci pohonné jednotky a s tím souvisejícím jednodušším a levnějším servisem. Zkuste se na chvíli povznést a zamyslet se nad tématem z nadhledu. Pojďme si postupně rozebrat klíčové body z pohledu praktické volby.

Dynamika jízdy: V téhle oblasti naplní obě varianty podle zvoleného modelu individuální požadavky uživatelů. Spalovací motory nabízí ve výkonnějších přeplňovaných motorizacích od určitých otáček výrazný turbo zátah, elektrická auta přenášejí plný výkon motoru na kola už od samého rozjezdu a proto je auto zpravidla živější.

Pokud jste si jízdu s elektromobilem vyzkoušeli, pravděpodobně souhlasíte, že z pohledu dynamiky je jízda s ním velmi zábavná. V obou skupinách najdeme nicméně škálu od základních modelů s nízkým výkonem až po sportovní až supersportovní varianty.

Běh a kultivovanost motoru: Tady záleží hodně na subjektivním pohledu. Spalovací motory dávají konzervativnímu řidiči tradiční pocit z jízdy díky tomu, že „cítí motor“, tedy jeho vibrace a zvukový projev. To vytváří dojem síly a mnoha řidičům to přirozeně imponuje. Motor elektromobilu naopak nevytváří vibrace, to oceňují často ti, kteří ho již měli možnost vyzkoušet na delších cestách. Zrychlování je velice plynulé díky jednostupňové redukční převodovce a pro řadu majitelů elektromobilů je silně návyková možnost řídit auto většinu času jedním, pravým „plynovým“ pedálem, kdy při jeho povolení auto plynule brzdí a přitom rekuperuje (zpětně získává pomocí brzdění energii do baterie).

Servisní náklady: Zde už se dostáváme k ekonomickému pohledu na věc. Zmíněné hledisko hraje jednoznačně ve prospěch elektromobilů. Jejich motor je totiž oproti tradičním spalovákům mnohonásobně jednodušší. V zásadě ho tvoří stator, rotor, baterie a zmíněná jednoduchá převodovka. Díky tomu se elektromobily snáze udržují a tento fakt se promítá i do frekvence i finančních nákladů servisních prohlídek. Uvedený rozdíl si uvědomují i samotné automobilky a některé z nich nastavují adekvátní záruční podmínky.

Například Tesla pravidelné servisní prohlídky vůbec nevyžaduje, jen doporučuje. Většina konvenčních výrobců dnes předepisuje u elektromobilů prohlídky jednou za dva roky nebo 30 000 km, přičemž jejich auta se spalovacími motory musí na výrazně pracnější prohlídku obvykle každých 15 000 km. Náklady na údržbu motoru pak rostou u spalovacích vozů i s jejich věkem.

Zarytí odpůrci elektromobility namítnou, že do servisních nákladů elektromobilu je třeba počítat řádově statisícové náklady na výměnu baterie. Na tohle téma se brzy zaměřím samostatně, nicméně faktem je, že moderní baterie používané v elektromobilech si po 10 letech / 200 000 kilometrech udržují při správné údržbě stále asi 80 % plně využitelné kapacity baterky. Výměna baterie je tak obdobně nepravděpodobná jako potřeba výměny motoru u spalovacího vozu. Ani jednu z variant nelze v rámci používání vozu vyloučit.

Cena „paliva“: Čistě z tohoto pohledu vedou aktuálně elektromobily, a to i přesto, že cena elektřiny v posledních měsících a letech vlivem politické i celosvětové situace značně kolísá. Nejúspornější spalovací motory spotřebují zpravidla 5 až 6 litrů dle typu paliva na sto kilometrů, což je v přepočtu na současnou cenu paliv na českých čerpacích stanicích (cca 36-38 Kč/litr) 180 až 225 korun. Nejúspornější elektrická auta si naproti tomu „vezmou“ z baterie kolem 15 kWh/100 km. Při aktuální ceně elektřiny rychlodobíjení dostupného na relativně hustě pokryté dálnici D1 za ceny od 10 do 14 Kč/kWh to dělá 150 až 210 Kč.

Tady však musíme zmínit jeden důležitý aspekt, který hraje u přibližně poloviny populace významnou roli, a to je možnost nabíjení doma nebo v práci. Výhodu v tomto ohledu mají přirozeně obyvatelé rodinných domů a ti, kteří mají možnost instalovat nebo využít wallbox (třífázovou nabíječku na elektromobil).

Dobíjení je sice oproti rychlodobíječkám řádově pomalejší, ale je možné ho spustit přes noc a náklady na provoz automobilu jsou významně nižší. V průměrných ročních nákladech se tak dostane majitel úsporného elektromobilu snadno pod 100 Kč / 100 km. A to už vůbec nemluvíme o těch, kteří mají instalovanou fotovoltaiku, „palivo“ si zhruba po dobu 3/4 roku vyrábí sami a v zimě mohou nabíjet v době nízkých či záporných cen elektřiny na spotovém trhu.

Dostupnost „paliva“ a rychlost čerpání: Pokud vezmeme v úvahu nutnost dobíjení výhradně mimo domov, jsou ve výhodě majitelé automobilů se spalovacími motory. Oproti přibližně 2 550 veřejným dobíjecím místům pro elektromobily mohou využít kteroukoli z 2 845 čerpacích stanic na území České republiky. Pro řadu lidí je také významným rozhodovacím faktorem rychlost doplnění „paliva“. V případě benzínu nebo dieselu lze doplnit plnou nádrž jakéhokoli auta včetně zaplacení do 7 až 10 minut podle aktuálního provozu na čerpací stanici. U elektromobilu se při využití ultrarychlého dobíjení dostáváme podle modelu vozu a jeho schopnosti využít maximální možný výkon dobíječky na 18 až 32 minut.

Faktem je, že majitelé elektromobilů se musí naučit přemýšlet jinak – „mám čas, tak se zastavím a dobiju, nebudu čekat, až budu mít skoro prázdnou baterii“. Na první pohled se to může zdát složité, ale podle zkušeností přijde tahle změna myšlení relativně rychle a samovolně. Řidiči elektromobilů, kteří mají doma nebo v práci k dispozici zásuvku pak mohou každé ráno či odpoledne vyjíždět “s plnou”.

Cena vozu: Teď jsme se dostali k bodu, který je pro většinu populace rozhodující. U automobilů nad milion korun je dnes již cena stejné kategorie elektromobilu a vozu se spalovacím motorem srovnatelná. U levnějších aut hraje ale cena obvykle ve prospěch tradičních aut. Firmám ceny letos dost srovnávají státní dotace 200 000 Kč na pořízení elektromobilu.

Všechno nicméně nasvědčuje tomu, že řádově do 3 let se situace změní a ceny obou platforem se vyrovnají. Až k tomu dojde, změní většina lidí svůj pohled na věc, a to i s přihlédnutím na předpokládaný rozvoj technologií elektromobilů i jejich baterií, které se posouvají každoročně kupředu mílovými kroky. Současně také poroste počet dobíjecích míst.

A závěr? Pokud tedy nejste zákazník, který si může dovolit koupit elektromobil nad milion korun, nemáte doma nebo v práci přístup k dobíjecímu místu a najezdíte méně než deset tisíc kilometrů ročně, doporučuji vyčkat. Na jednom ale trvám - jakmile si vyzkoušíte řízení elektromobilu, je velká pravděpodobnost, že nebudete chtít zpět. Jen budete uvažovat, kdy nastane ten správný čas. Pochopíte, že elektromobily jsou výrazně tišší a díky tomu, že jejich motor táhle od nejnižších otáček, jsou i živější. Jízda s nimi je plynulejší a čas strávený za volantem je pro většinu lidí ve srovnání se spalovacími vozy příjemnější. Díky lepšímu rozložení hmotnosti a rekuperačnímu brzdění jsou navíc bezpečnější. To je nicméně kapitola sama pro sebe.


reklama

 
foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

25.9.2024 16:21
Celkem běžný ťukanec znamená výměnu baterie, protože hrozí vnitřní zkrat. Nehledě na to, že s klasickým motorem od řady nehod i odjedu, elektromobil se zablokuje a čeká na odtahovku.
Majitel elektrovozítka platí za km jízdy podobnou částku jako majitel klasického vozu. Rozdíl je v tom, že z každého litru nafty dostane státní rozpočet 15,-Kč. Pokud přijdu elektromobily, bude se muset stejně zatížit elektřina, nebo zvednout daně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.9.2024 17:08
Ani zadarmo, to nesmí do baráku !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.9.2024 18:12
mě na tom fascinuje toto...Tesla pravidelné servisní prohlídky vůbec nevyžaduje, jen doporučuje
by se podle toho dalo usuzovat, že jedinou servisní prohlídku bude dělat hasič až to bude hasit...
při provozu, kde jsou zcela určitě otřesy, protože žádná cesta není bez výmolů se v případě rozvodů elektřiny může dost stát...pokud elektoauto přestane jed, tak je konečná...s dvěma tunama neuděláte nic...takže odtahovka. Pak kdo se v tom bude v servisu hrabat? a kdo si to vezme na triko?
Musk si asi myslí že vyrábí létající talíř nebo co? Je to jak sedět na plotně kde člověk neví, kdy se škrtne sirkou.
Odpovědět
pk

pepa knotek

25.9.2024 20:13
Kdo potřebuje vozidlo, které i někam dojede, v zimě topí a v létě chladí, ten si elektroauto pořizovat nebude i kdyby bylo levnější. Pro zbytek, na ježdění kolem komína nebo jako hračka, to samozřejmě stačí.
Odpovědět
HH

Honza Honza

25.9.2024 22:13
A závěrem? máte-li zbytečný 1 milion korun (ev. s dotací státu méně- stát má přeci peněz dost!), je vám jedno, že po zakoupení auta o tento milion jednoznačně přicházíte- po fiktivních 10 letech při správném šetrném dobíjení? obyčejně ale baterie odchází po 5 letech, někdy i dříve, nebojíte se, že nenajdete nabíječku = jezdíte jen tam, kde nabíječka skutečně je, nebojíte se, že nedojedete, nebojíte se nehody, neopravitelné poruchy, tak si elektroauto koupíte.
Ti, kteří si jej již koupili: krásný, příjemný ale podruhé už radši diesel!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.9.2024 07:47 Reaguje na Honza Honza
k tomu bych jen dodal, že na to aby elektro auto bylo zároveň uhlíkově neutrální, je nutné, aby bylo provozováno 15 let při nájezdu aspoň 10 tisíc km ročně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.9.2024 08:25
chybí tady jedno dost podstatné hledisko, a to požární bezpečnost při parkování a požární bezpečnost při nabíjení. platná legislaviva na to v současné době není, ale pro ilustraci složitosti a závažnosti problematiky by mohly být doporučení hasičů a metodiky pro požární zásah.

pamatujete jak jistý model mobilního telefonu nesměl do letadla? nějaké 2 Ah při 5V?
Odpovědět

Radek Čuda

26.9.2024 12:08
E-mobily už dnes pro právnické osoby mohou v řadě případů dávat smysl ... dotace, garantovaný úvěr (i když jeho nutnost je taky ptákovina), možnost zrychleného odepisování, výhoda u služebních vozidel.

Pro fyzické osoby, kterým stát tak akorát zvysoka, je pořízení si e-mobilu furt jen rozmarem těch, kteří na to mají a prostě to mocí mermo chcou.
Určitou motivací bylo bezplatné parkování pro každodenní dojížděče do Prahy, kdy si koupili nějakou olítanou 500e, která je nestála moc a na to poskakování stačila, ale s tím je koncem roku naštěstí už utrum.
Odpovědět
PZ

Pavel Záruba

26.9.2024 19:14
Nemá ani náhodou, ale mediální masáž spoustu laiků zlomí.
Třeba překotný vývoj baterii - za rok se třeba objeví nová baterie a máte neprodejný šrot.
Sedáte do spalováku s panikou, zda dojedete?
Neprodejné po km, u kterých je spalovák zajetý.

Neznám elektrikáře, co by doporučil evozítko.



Odpovědět

Antonín Šrajer

26.9.2024 22:50
Pánové a dámy, jsem majitelem elektroauta TESLA a když tady čtu ty Vaše komentáře, tak se směju. Tolik rádoby pravdivých fejků co tady z Vás padá je neuvěřitelné!! Neznáte vůbec problematiku elektroaut a jen sem donášíte zkazky jedna paní povídala, jeden článek napsal, o které se opíráte. Nemáte přehled, zkušenost a jen odsuzujete. Je mi Vás líto.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

27.9.2024 07:23 Reaguje na Antonín Šrajer
Ok tak konkrétne, čo je v komentároch fejk? Inak ste určite bohatý človek, Teslu si môže dovoliť málokto podobne ako akékoľvek elektroauto. Ten uhol pohľadu pri dostatku financií je určite iný ako keď uvažuje priemerne zarábajúci človek.
Odpovědět
PZ

Pavel Záruba

27.9.2024 11:37 Reaguje na Antonín Šrajer
Pokud máte zbytečných 1,3m a rád jezdíte pomalu, tak chápu.
Já ty peníze radši investoval do ČEZ, co bude tu elektřinu elektromobilům dodávat, když nám ho tak hezky uměle srazila vláda .
Já se zase směju elektroautům, co míjím na dálnicích.
Sice mají brutální výkon,ale plazí se za kamiony.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

27.9.2024 12:46
Je to jako se vším:
Někdo má rád buřty, někdo je vegetarián - a oba jsou přesvědčeni, že jedí správně a hájí správný názor. Ovšem vegetarián je o správnosti svého názoru přesvědčen pevněji a hájí ho urputněji.
Podobně zastánce elektroaut je pevně přesvědčen, že na nich závisí budoucnost světa - a je vcelku zbytečné zkoušet mu to rozmlouvat.

Je ale velice nefér, že stát jedné straně nadržuje. Dávat na ně jakékoliv dotace a jiné úlevy je NEMRAVNÉ. Dalo by se říci přímo zlodějna.
Já bych to řešil spravedlivě:
Až budou elektroauta lepší než auta se spalovacím motorem, kupce si najdou sama - bez dotací.
Prozatím neznám mezi zkušenými odborníky z oboru výroby, provozu a servisu automobilů žádného, který by elektromobilitě fandil. A to znám odborníků fakt hodně, protože i já jsem v tom oboru působil.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.9.2024 06:13 Reaguje na Karel Ploranský
1* !
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

27.9.2024 14:58
"Elektromobil koupit, nebo vyčkávat?
Hrubo manipulatívny nadpis, príznačný pre angažovanú žurnalistiku. Aktivistický autor použil už v nadpise jednoduchý argumentačný faul, tzv. falošnú dilemu. Keď už tak normálna dilema by bola "koupit nebo nekoupit".
Účelom falošnej dilemy je vytvoriť dojem, že ta kúpa je v podstate nevyhnutná, ide len o to, či hneď alebo neskôr.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

1.10.2024 12:04 Reaguje na Peter Sládek
Že je to manipulativní, o tom není sporu.
Bohužel je ale pravda i to, že ta koupě v podstatě BUDE nevyhnutelná. O tom co si koupím, totiž bude rozhodovat NĚKDO JINÝ NEŽ JÁ.
U moci jsou reprezentanti druhého tábora. A mají v ruce nástroje, jak kupujícího toho dilemmatu zbavit. Jak ho DONUTIT koupit si elektroautíčko. Začali zákazem výroby klasických aut, protože ta by bez administrativních zásahů shora elektroautům úspěšně konkurovala ještě desítky let. A když to nepomůže, sáhnou k omezování možnosti natankovat, případně k jiným špinavým metodám boje.
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

2.10.2024 22:35
Při nedávné dovolené jsem se svezl jako spolujezdec z Říma na letiště Fiumicino vyvoněnou Teslou S po faceliftu, služba Uber. Seděl jsem vedle řidiče a koukal na tu televizi uprostřed auta. Ujeli jsme (v neděli ráno, minimální provoz) asi 28 km a z kapacity baterie auta zmizelo za tu cestu 11%. To znamená reálný dojezd na jedno nabití cca 250 km??? Sorry jako, zlatej diesel.
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

2.10.2024 22:35
Při nedávné dovolené jsem se svezl jako spolujezdec z Říma na letiště Fiumicino vyvoněnou Teslou S po faceliftu, služba Uber. Seděl jsem vedle řidiče a koukal na tu televizi uprostřed auta. Ujeli jsme (v neděli ráno, minimální provoz) asi 28 km a z kapacity baterie auta zmizelo za tu cestu 11%. To znamená reálný dojezd na jedno nabití cca 250 km??? Sorry jako, zlatej diesel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist