Jan Staněk: Elektromobilita a co rok 2024 nepřinese
Svět adoptuje elektromobilitu
Celosvětově bylo v roce 2023 prodáno celkem 14,4 milionu čistě bateriových elektromobilů, což představovalo meziroční nárůst o 70 %. V roce 2024 bude tento trend dále posilovat díky rostoucí nabídce, konkurenci i klesajícím cenám elektromobilů a počet prodaných elektroaut pravděpodobně pokoří hranici 20 milionů, což by představovalo 50 % meziroční nárůst.
Jak se letos změní podíl elektroaut v České republice
Během roku 2023 bylo v České republice registrováno 6 701 nových elektromobilů (když nepočítáme hybridní auta „do zásuvky“). To sice představuje 70% meziroční nárůst, nicméně s celkovým tržním podílem 3 % patříme v tomto ohledu mezi země s nejpomalejším rozvojem v EU. Lze předpokládat, že rok 2024 přinese díky zlevňování a rozšiřující se nabídce elektromobilů nárůst tržního podílu na minimálně 5 %. Významnou roli v tom budou hrát také nově dostupné dotace pro firmy a blížící se povinný ESG reporting pro korporace, které tak budou elektromobily pořizovat.
Nejzajímavější očekávané novinky známých značek
Vizionářskou procházku s očekávanými novinkami začněme kde jinde než doma, u Škodovky. Ta představí ve druhé polovině roku svůj druhý čistě elektrický model Elroq, který bude “o číslo” menší než stávající Enyaq. Pro škodovku se jedná o významný milník, nad nímž však visí otazník v podobě prodejní ceny připravované novinky v souvislosti s výrazně rostoucí konkurencí. Aktuálně totiž přestává být větší Enyaq mezi elektrickými SUV cenově atraktivní volbou.
Na atraktivitě naopak výrazně roste Model Y, který Tesla nabízí nově už od 1 070 400 Kč, a to v bohaté výbavě. Toto elektrické SUV vyráběné v Berlíně předstihlo v roce 2023 v prodejích Toyotu RAV4 a stalo se nejprodávanějším autem napříč všemi kategoriemi na světě a současně také nejprodávanějším autem v EU (zde se dostalo před Dacii Sandero) i nejprodávanějším elektromobilem v Česku (po odečtení Enyaqů, které si registrovala sama Škoda Auto pro vlasní potřeby). Pokud udrží Tesla nastavenou cenovou politiku i po uvedení faceliftu, který přijde na trh v řádu několika měsíců, obhájí Model Y velmi silnou pozici. O celosvětové prvenství v prodejích elektromobilů bude v roce 2024 Tesla velmi pravděpodobně bojovat s nově nastupujícím čínským lídrem BYD.
Významný krok v oblasti elektromobility chystá koncern Stellantis zastřešující 14 automobilových značek. V podobě Peugeotu e-3008 představí svůj první plnohodnotný elektromobil bez kompromisů v atraktivním SUV/crossover střihu s reálným dojezdem přes 500 km. České zákazníky využívající automobil převážně ve městě osloví z tohoto koncernu velmi pravděpodobně kompaktní pětidveřový crossover Citroën ë-C3 s reálným dojezdem kolem 250 km vyráběný na Slovensku. Jeho cena bude pravděpodobně startovat na 575 000 Kč. Když už jsme na Slovensku, připomeňme, že premiér Fico se nedávno vyjádřil, že vláda podpoří tamní automobilový průmysl v přechodu na produkci elektromobilů.
Do kategorie kompaktních automobilů patří také legendární Renault 5, jehož závodní verze si získala své jméno začátkem osmdesátých let v rally sportu. Revival tohoto vozu v elektrické podobě chystá automobilka právě na letošní rok s tím, že jeho cena by se měla pohybovat kolem 625 000 Kč. Kromě toho začne Renault dodávat také nový prostorný elektrický Scenic s reálným dojezdem kolem 500 km.
Dvě zajímavé novinky očekáváme ke konci roku také od Hyundai. První z nich je kompaktní elektrický Casper prodávaný v ceně od 500 tisíc korun a druhou bude velké elektrické SUV Ioniq 7.
Otázkou mnoha příznivců elektromobility je, zda se po uvedení na čínský trh dostane do Evropy středně velké SUV KIA EV5, jehož design připomíná velkou Kia EV9. Podle odhadu Electro Dada by mohla cena tohoto elektromobilu začínat na obdobné částce, jako nošovická Hyundai Kona Electric, což je cca 900 tisíc korun.
Jak je na tom Německo? BMW, tamní jednička na poli elektromobilů, prodala v roce 2023 15 % své produkce už v čistě elektrickém provedení. Mezi nejvýznamnější letošní očekávané novinky z Mnichova patří prostorné elektrické kombi i5 Touring a sesterské Mini, které zahájí dodávky nového elektrického třídveřového Cooperu a rodinného crossoveru Countryman E.
Volkswagen by rád zamíchal karty již představeným sedanem ID.7, který se během roku objeví i ve verzi kombi. Odezva ze strany zákazníků však zatím nedosahuje představ automobilky a odhadovat efekt uvedení rodinné verze a nových akčních výbav na letošní prodeje vozů rodiny ID nelze.
Našlápnuto má další koncernová značka Audi. V roce 2024 představí plně elektrické vozy Q6 e-tron a A6 e-tron, oba budou postaveny na platformě PPE (Premium Platform Electric) sdílenou s Porsche Macan. Tato platforma se přes rok potýkala s potížemi souvisejícími s koncernovým softwarovým řešením.
Zmíněné Porsche uvede na trh hned dvě vysoce atraktivní a výkonná e-auta. První bude plně elektrická verze nejprodávanějšího modelu Macan (SUV) s 800voltovou architekturou a řidiče se sportovními ambicemi osloví také výrazný technologický facelift sedanu Taycan včetně Sport Turismo a Cross Turismo verzí s výrazně delším dojezdem, ultra rychlým nabíjením, a nově v super výkonné třímotorové verzi.
Otěže přebírá Čína – letos opět pozici posílí
Ať se nám to líbí, nebo ne, nejvýznamnější pozici si v oblasti elektromobility přebrala Čína a na zbytku světa je teď ukázat, že se s jejím nástupem dokáže vyrovnat. A nebude to vůbec snadné. Čína totiž bojuje velmi komplexním arzenálem, mezi který patří rychlé tempo inovací, výzkumu i uvádění výsledků vývoje do reality, zjednodušování a automatizace výroby, zázemí tamních technologických gigantů a fakt, že aktuálně dominuje s více než 56% podílem trhu celosvětové výrobě baterií. A to nemluvíme o poměru výkonu a ceny tamních elektromobilů. Díky tomu všemu nastavuje nyní Čína laťku, což je obrovskou výzvou pro pomalé byrokratické odborové organizace evropských automobilek. Zároveň panuje mezi více než 80 čínskými automobilovými značkami krvavý konkurenční boj, který řada z nich neustojí a krachne.Na evropský trh míří Čína chytře. Letos zde představí nové elektromobily uváděné pod značkami, které dobře známe. Čínská značka s britskými kořeny MG z koncernu SAIC přinese na český trh ostrou verzi hatchbacku MG4 Electric XPOWER o výkonu 435 koní za akční cenu 999 000 Kč a také designově velice atraktivní elektrický roadster Cyberster. Do stejné kapitoly lze zařadit i Volvo, které patří nyní do čínského koncernu Geely. Letos začne dodávat kompaktní elektrický crossover XC 30. Kromě atraktivního poměru cena/výkon se v provedení 4x4 bude jednat o (v Číně) sériově vyráběné Volvo s historicky největším zrychlením (z 0 na 100 km/h za 3,6 s). Do Evropy míří už nyní také Zeekr – nová značka stejného koncernu Geely. Její sortiment zahrnuje prémiové elektromobily za ceny o cca 40 % nižší ve srovnání s evropskou konkurencí. Na kanálu Electro Dad najdete už brzy recenzi elektrického fastbacku Zeekr 001, který nabídne ve svém čtyřmotorovém (čtete správně) provedení hypersportovní výkon 1 265 koní.
Čínští výrobci se navíc v Evropě etablují a začínají tady vyrábět i automobily svých původních značek. Jedním z nich je BYD, který buduje továrnu v Maďarsku a rok 2024 zahájil snížením cen elektromobilů o 15 %. Vzhledem k uvedeným skutečnostem není otázkou jestli, ale kdy vstoupí oficiálně na český trh se svými modely Doplhin, Atto 3 a Seal. Tato u nás zatím neznámá automobilka patří současně mezi největší světové výrobce akumulátorů a lze očekávat, že se během 10 let může stát největší automobilkou světa a sesadí tak z prvenství Toyotu, která v elektromobilitě silně zaspala a stále lobbuje proti její adopci. V roce 2024 se v celosvětovém měřítku utká s Teslou o první příčku v prodeji bateriových automobilů a je možné, že ji sesadí z trůnu tak jak tomu už bylo v posledním čtvrtletí roku 2023.
Na evropském trhu se postupně zabydlují také čínské prémiové plně elektrické značky NIO a Xpeng. Jejich nástup je zatím spíše pomalý a nekonkurují zde cenou. Během letoška budou na evropských trzích pokračovat v rozšiřování portfolia svých pokročilých elektromobilů.
Amerika čínský trh eliminuje a přitahuje výrobu
Severní Amerika nyní dohání, co zaspala. V návaznosti na omezení importu z Číny USA ale uzavřela trh čínské produkci a výše uvedené čínské značky typu BYD, NIO či Zeekr si zde nekoupíte. Většina světových automobilek (kromě těch čínských) zde nyní buduje nové výrobní závody na elektromobily i na baterie, často ve formě joint-venture s korejskými LG Chem, SK Innovation či Samsungem. Cílem je, aby zde produkované elektromobily mohli zákazníci pořizovat s daňovou úlevou 7 500 USD na auto. Nové modely představí zároveň tamní čistě elektrické značky Rivian či Lucid.
Automotive segment mění softwaroví giganti
Trh s elektromobily mění svět výroby vozů. Zásadní přidanou hodnotou auta se stává software. Tradiční automobilky, které se doposud soustředily především na mechanickou a dílenskou kvalitu, často nemají nyní dostatek kompetencí k tomu, aby si samy vyvíjely špičkové softwarové platformy a proto v tomto odvětví budou i v roce 2024 posilovat velcí poskytovatelé, jako je Google či Apple, kteří promlouvají do pokročilých softwarových funkcí infotainmentu.I zde je však třeba brát v potaz sílu čínských nesmírně ambiciózních a kapitálově silných technologických hráčů, jako jsou Xiaomi, Huawei, Baidu či Alibaba ať skrze joint-ventures s místními automobilkami, či s elektromobily vlastní produkce.
Ceny baterií padají, výrobní ceny e-aut se snižují
Vlivem snižování cen surovin a nadprodukce postupně na světových trzích postupně klesají ceny baterií. Na úrovni bateriových packů, které využívají elektromobily, se ceny dostaly v roce 2023 pod 150 USD / kWh u NMC baterií (lithium - nikl - mangan - kobalt) a pod 130 USD / kWh u baterií LFP (lithium - železo - fosfát). V roce 2024 lze očekávat další snížení cen řádově o 10 %. Očekává se, že po roce 2026 se díky tomuto trendu srovnají výrobní ceny elektromobilů a spalovacích aut.Trend V2X
Do světa elektromobility přinášejí nyní nové prvky postupně se prosazující standardy V2L, V2H, či V2G, díky nimž umí e-auto vydat zpět energii akumulovanou ve své baterii, fungovat jako velká powerbanka nebo domácí záložní zdroj, nebo vyrovnat výkyvy v elektrické síti během odběrových špiček. Tyto možnosti integrují elektromobily do ekosystému moderní bezemisní energetiky.Co se v roce 2024 nejspíš nestane
Tesla neuvede na trh diskutovaný elektrický hatchback / crossover (pracovně se o něm mluví jako o Modelu 2), ten se na trh dostane nejspíš až v druhé polovině roku 2025 a těžko si lze letos představit oficiální importy Cybertraků do Evropy.Apple patrně stále nepředstaví svůj vlastní elektromobil, jehož vývoj měl započít již v roce 2014 jako projekt Titan. Uvedení na trh může přijít v roce 2026, spíše v roce 2028.
Přečtěte si také |
Jakub Mráček: Splasknutí lithiové bublinyBMW pracuje na uvedení své zcela nové elektrické platformy Neue Klasse, k jejímu oficiálnímu uvedení dojde ale až v roce 2025. Předpokládá se, že ve stejném roce představí svůj špičkový elektromobil nové generace ve třídě CLA i Mercedes.
Nelze očekávat, že by se letos začaly masově vyrábět přelomové baterie na bázi pevného elektrolytu. Spíše se budou dále zlepšovat stávající nosné bateriové technologie na bázi LFP či NMC, u nichž se posouvají možnosti efektivnější prostorové zástavbě cell-to-body (bateriové články jsou neoddělitelně zabudované do dna karoserie), rozvoje 800Voltové architektury a zrychlování nabíjení až na 5C, což představuje nabíjení výkonem 500 kW při dobíjení baterie o kapacitě 100 kWh, lze tak získat během 15 minut energii na 350 km reálného dojezdu.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (91)
vaber
21.2.2024 09:22jak roste prodej aut fyzickým osobám ,
dělal někdo kalkulaci ,množství aut , růst spotřeby el energie , zelené kapacity na výrobu el. energie a možnosti rozvodných sítí,
Jaroslav Řezáč
21.2.2024 09:51 Reaguje na vaberOno to vypadá, že ta elektromobilita nemusí být vůbec z Evropy, Čím dál více se prosazuje Asie.
V Podstatě bez dotací nedává smysl.
na elektroauto Němci dávali 75 tisíc Kč dotaci do milionu.
Před několika lety to bylo 200 tisíc
a na podzim dotace na elektromobilitu zrušili úplně.
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
Pavel Hanzl
21.2.2024 10:12 Reaguje na Jaroslav Řezáčsmějící se bestie
21.2.2024 10:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 10:44 Reaguje na smějící se bestieLukas B.
21.2.2024 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl*) vygůglujte si to
Pavel Hanzl
21.2.2024 11:58 Reaguje na Lukas B.Jiří Svoboda
21.2.2024 14:35 Reaguje naPavel Hanzl
21.2.2024 16:58 Reaguje na Jiří SvobodaLukas B.
22.2.2024 08:36 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
22.2.2024 18:12 Reaguje na Lukas B.Rodina muze mit vetsi auto na 6 modulu po 15 kWh a mensi na 4 moduly. Bezne by se jezdilo na 2-4 moduly a polovina by se jich vzdy pres den nabijela. 15 kwh modul by mohl vazit pod 100 kg a byt prepravovan na vozicku. Trochu telocviku neste nikoho nezabilo.
Pavel Hanzl
21.2.2024 16:56 Reaguje naIdeální je, když panely jsou nad parkovištěm pro zaměstnance.
Petr Hariprasad Hajič
25.3.2024 15:43 Reaguje naKarel Ploranský
23.2.2024 22:24 Reaguje na Pavel HanzlTo by se musely spojit FVE nejméně tří sousedů. Samozřejmě jen na auto jednoho z nich. Jenže - jaká smůla - to se bavíme o špičkovém výkonu FVE za slunečného poledne!!! V noci Slunce, ta potvora, ne a nesvítí....
Že byste v noci nabil auto z baterie, kterou máte jako součást FVE, na to taky ani nemyslete. Největší baterka, jakou běžná FVE má, má kapacitu do 12 kWh. Ostatně větší baterii by panely stejně nestíhaly dobíjet.
Tak mi prosím prozraďte - víte Vy vůbec, jaké bludy tady píšete?
Karel Ploranský
23.2.2024 22:07 Reaguje na Pavel HanzlJde to vůbec spočítat tak, aby to číslo přesáhlo hranici statistické chyby?
Miroslav Vinkler
21.2.2024 09:31Jaroslav Řezáč
21.2.2024 10:01 Reaguje na Miroslav VinklerNicméně, čím více toho v autě je, tím více se toho může podělat.
Pavel Hanzl
21.2.2024 10:11 Reaguje na Miroslav VinklerJiří Svoboda
21.2.2024 14:26 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 16:52 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
23.2.2024 14:12 Reaguje na Jiří SvobodaA odmítám se nechat oblbovat jedinci, kteří umí POUZE kritizovat a NIKDY nenabídnou lepší řešení, na jakékoliv úrovni.
A to je mor dnešní společnosti, kdy se mají všichni jak prasata a nejsou schopni udělat nic jiného, než kritizovat.
pepa knotek
21.2.2024 14:29 Reaguje na Miroslav VinklerKarel Ploranský
23.2.2024 22:28 Reaguje na Miroslav VinklerChyťte se mainstreamu a buďte hodnej!
Jaroslav Řezáč
21.2.2024 10:14Jaroslav Řezáč
21.2.2024 10:27 Reaguje na Pavel HanzlNehledě na to, že pokud Čína bude valit výrobu elektroaut do Evropy, tak můžete čekat jen sociální nepokoje, stávky a nezaměstnanost.
Může ovládat nějaké automobilky a už je nejspíš ovládá. Evropa je jako konkurent naprosto zdecimovaná a kdo Čínu zastaví?
Pavel Hanzl
21.2.2024 10:50 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
21.2.2024 10:16To je přece zcela logický vývoj a člověku, který víc jezdí, se elauto vyrentuje už dnes. Dát 50 tisíc ročně za benzín, nebo nedat, je přece dost rozdíl.
Pavel Hanzl
21.2.2024 10:25Přestali ho vyrábět kvůli velkém zájmu. Chápe to někdo?
https://www.hybrid.cz/skoda-konci-s-prodejem-elektromobilu-citigoe-iv-zajem-byl-prilis-vysoky/
Jaroslav Řezáč
21.2.2024 10:38 Reaguje na Pavel Hanzl4 roky starý o 200 tisíc levnější. Za tu cenu je takřka možný mít nový Hatchback.
Pavel Hanzl
21.2.2024 10:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčŠimon Špidla
21.2.2024 11:16 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 11:55 Reaguje na Šimon ŠpidlaVe firmě jsme sháněli levný teréňák, samé super SUV pro volný čas atd. Lada NIVA byla nepoužitelné a jediný, aspoň normální, byla Dacie Duster.
Šimon Špidla
21.2.2024 13:17 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 13:31 Reaguje na Šimon ŠpidlaJiří Svoboda
21.2.2024 14:31 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
23.2.2024 14:16 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
21.2.2024 10:49 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRadek Čuda
21.2.2024 16:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 17:01 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
21.2.2024 17:21 Reaguje na Pavel HanzlA kdyby ho zdražili tak, aby na něm neprodělávali, tak by si ho nikdo nekoupil. Ostatně, proto se taky už nedělá ani ten e-Up a to nejmenší, co teď v elektrice soudruzi s NSR nabízí je ID.3 ... a za kolik je si najděte sám, mně je z toho vždy šoufl.
Radek Čuda
21.2.2024 16:55 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://zdopravy.cz/prechod-k-elektromobilite-dusi-nezajem-automobilek-nenabizi-masove-modely-resi-jen-marzi-194784/
A pokud se jej dočkáte, tak z Číny a značná část evropských automobilek bude moci zavřít krám.
Petr Brok
21.2.2024 11:21Pavel Hanzl
21.2.2024 11:52 Reaguje na Petr BrokVíc, jak dýzlů? To je jako nic?
"pravděpodobně pokoří hranici 20 milionů, což by představovalo 50 % meziroční nárůst." Pořád málo?
Radek Čuda
21.2.2024 16:58 Reaguje na Pavel HanzlProtože e-mobilita je kua drahá sranda a lidé v řadě zemí si ji prostě nemohou dovolit. Nebo vy si můžete dovolit něco jako ten váš Note v elektrice?
Pavel Hanzl
21.2.2024 17:02 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
21.2.2024 17:15 Reaguje na Pavel HanzlA tím je rázem po žížalkách.
A to úplně pomíjím, že slušné ojeté auto se spalovákem je cenově ještě úplně jinde.
Prostě si na férovku řekněme, že pro drtivou většinu z nás je e-mobil prostě luxus, který si nemůžeme dovolit. Taky není náhoda, že přes 80 % e-mobilů u nás si pořizují firmy, a s ohledem na to, že dotace budou i nadále opět jen pro formy, se to nezmění.
Když se podíváte sem .... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-posta-porizuje-dva-tisice-novych-aut-kupuje-elektromobily-i-elektrododavky-246101
... tak Pošta si s dotací pořídí Enyaq iV 85 Clever ani ne za půl míče. Hanzl by ho měl na krámě za ... překvapení ...
https://www.skoda-auto.cz/modely/enyaq/enyaq
Miroslav Vinkler
21.2.2024 12:16K překážkám v tomto sektoru patří snižování pobídek od vlád, odmítání těchto vozů autopůjčovnami, kterým kvůli elektromobilům rostou náklady na opravy, a frustrace spotřebitelů, kterým se stále více nelíbí, že opatření na ochranu klimatu mají negativní dopady na jejich peněženky.
Miroslav Vinkler
21.2.2024 12:28Do boje proti elektrohejblatům vytáhl i známý komik R.Atkinson/Mr. Bean, který cituje zprávu švédské automobilky Volvo, která uvádí, „že jsou emise při výrobě elektrovozů o 70 procent vyšší než u aut se spalovacím motorem“, a poukazuje na to, že lithiové baterie jsou objemné a těžké a mají krátkou životnost pouze do 10 let.
„Víte, co radím přátelům, kteří chtějí chránit přírodu? Držte se benzinových aut, pečujte o ně, ošetřujte je, buďte hospodární a nejezděte zbytečně, ať vám vydrží do doby, až bude elektrický pohon ekologický.“
https://www.novinky.cz/clanek/komentare-komentar-kolosalni-podvod-alexander-tomsky-40461275#dop_ab_variant=1251200&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Šimon Špidla
21.2.2024 13:26 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://www.bbc.com/news/world-asia-68166298
Zkrátka ten údaj o náročnosti výroby není všechno. Ale souhlasím, že jezdit málo je dobrý způsob, jak snížit emise. Kde je potřeba jezdit hodně, tam se samozřejmě ekologičnost elektrického pohonu projeví více a snadno převáží náročnější výrobu.
Pavel Hanzl
21.2.2024 13:43 Reaguje na Miroslav VinklerBaterie se dnes dělají na výdrž životnosti auta a celá elkára se dá recyklovat, ta spálená nafta nikoliv. A přece o tomhle to celé je.
Pavel Hanzl
21.2.2024 16:49 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
21.2.2024 17:03 Reaguje na Pavel HanzlZatímco když si koupíte e-káru, tak ji holt musíte zacálovat naráz, nebo během pár let.
Když si budu kupovat to vaše Note, tak ho seženu s prstem v nose za cca kilo, což se dá, a drandím a podle toho jak moc, tak cáluju u pumpy. Když si koupím nějaký aspoň trochu slušný a přitom co možná nejlevnější e-mobil, tak ... tak nic, protože s kilem na účtu se na něj můžu jen dívat přes sklo.
Pavel Hanzl
21.2.2024 19:45 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
22.2.2024 14:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.2.2024 14:10Radek Čuda
21.2.2024 17:05https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/autoprumysl-ve-stresu-elektromobilu-prodava-malo-zisky-se-tenci-zatimco-tesla-vladne-1413670
Miroslav Vinkler
21.2.2024 19:59Aby toho trápení byl konec, snížil ceny a končí. Hanzl si může za hubičku koupit své vysněné e-auto.
Pavel Hanzl
21.2.2024 20:12 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
21.2.2024 20:16 Reaguje na Miroslav VinklerRadek Čuda
22.2.2024 14:41 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
22.2.2024 08:34dám malou kalkulaci,
kdo chce může zkoumat a čísla opravit ,
u elektroaut 80kWh je tak na 300km, z 1kg uhlí se vyrobí 1kWh ,tedy ujetí 300km znamená spálení 80kg uhlí,
no a jsme v klimatické krizi až po uši
Pavel Hanzl
22.2.2024 13:37 Reaguje na vaberLukas B.
22.2.2024 14:01 Reaguje na Pavel Hanzl*) není to úplně přesně tak. spalovací motor a převodovka spalovacího motoru má vyšší vnitřní odpory než elektromotor, ekonomická rychlost elektromobilu je tedy mírně nižší než ekonomická rychlost automobilu stejné čelní plochy, Cx a hmotnosti.
Pavel Hanzl
22.2.2024 22:00 Reaguje na Lukas B.Radek Čuda
22.2.2024 14:47 Reaguje na Pavel HanzlA že by první spalováky někdo takovýmto způsobem dotoval, to ani smykem.
Vy furt matláte dohromady e-mobilitu jako svobodnou volbu v tržním prostředí, proti které by neměl nikdo lautr nic, a e-mobilitu jako befél tlačený hlava nehlava, navíc za peníze daňových poplatníků, proti kterému nic nemáte akorát tak vy.
Prostě relita je taková, že ten socík ve vás je a lepší už to nebude.
Pavel Hanzl
22.2.2024 22:03 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
23.2.2024 12:13 Reaguje na Pavel HanzlA k věci ... napište mi nějakou zemi, kde e-mobilta frčí a přitom není pořízení e-mobilu oproti vozidlům se spalovákem zvýhodněno.
Pavel Hanzl
23.2.2024 17:14 Reaguje na Radek Čudapepa knotek
22.2.2024 10:21Radek Čuda
22.2.2024 14:47 Reaguje na Pavel Hanzlpepa knotek
22.2.2024 15:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
23.2.2024 14:05 Reaguje na pepa knotekRadek Čuda
23.2.2024 14:22 Reaguje na Pavel HanzlJinak zase píšete kraviny, řeč byla o tom Utrechtu a tam je to trochu jinak a rozhodně jim nebude stačit, aby zafoukalo.
" ... říká Peters. „Nedostatečná kapacita sítí Utrechtu se bude řešit léta.“
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/utrecht-nizozemsko-sit-kapacita-nabijecky-mobilita.A240203_185325_automoto_dohr
Pavel Hanzl
23.2.2024 17:12 Reaguje na Radek ČudaPetr Hariprasad Hajič
25.3.2024 15:50 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
23.2.2024 14:23 Reaguje na Pavel HanzlJeště tomu pár dní dejte, ale pokud to neustoupí, tak si řekněte panu doktorovi o jiné, tyhle fakt nic moc.
Pavel Hanzl
23.2.2024 17:09 Reaguje na Radek ČudaKarel Ploranský
23.2.2024 22:12Čína potřebuje zlikvidovat evropský autoprůmysl. Vlastně ráda by zlikvidovala všechen evropský průmysl. Nebo alespoň nad ním získala konkurenční výhody.
Díky obdivuhodné moudrosti vládců EU se jí to nejspíš povede.
Evropa strká krk do čínské oprátky a ještě přitom jásá, jak úžasně se jí to daří.