https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-elektromobilita-a-co-rok-2024-neprinese
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Elektromobilita a co rok 2024 nepřinese

21.2.2024
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Oblast elektromobility patří mezi nejrychleji se rozvíjející obory. V zemích jako Norsko, Nizozemí, Švédsko či Dánsko převýšil v roce 2023 už počet nově prodávaných elektromobilů podíl 25 % a v celé EU činil v prosinci 2023 tržní podíl elektroaut 18,5 % - víc než podíl dieselových vozů. Mnoho Čechů se zatím k praktickému využití elektromobilů staví skepticky a v určité části společnosti panují i ryze nenávistné názory. Co podle mě nejvýznamnějšího přinese rok 2024?
 

Svět adoptuje elektromobilitu

Celosvětově bylo v roce 2023 prodáno celkem 14,4 milionu čistě bateriových elektromobilů, což představovalo meziroční nárůst o 70 %. V roce 2024 bude tento trend dále posilovat díky rostoucí nabídce, konkurenci i klesajícím cenám elektromobilů a počet prodaných elektroaut pravděpodobně pokoří hranici 20 milionů, což by představovalo 50 % meziroční nárůst.

Jak se letos změní podíl elektroaut v České republice

Během roku 2023 bylo v České republice registrováno 6 701 nových elektromobilů (když nepočítáme hybridní auta „do zásuvky“). To sice představuje 70% meziroční nárůst, nicméně s celkovým tržním podílem 3 % patříme v tomto ohledu mezi země s nejpomalejším rozvojem v EU. Lze předpokládat, že rok 2024 přinese díky zlevňování a rozšiřující se nabídce elektromobilů nárůst tržního podílu na minimálně 5 %. Významnou roli v tom budou hrát také nově dostupné dotace pro firmy a blížící se povinný ESG reporting pro korporace, které tak budou elektromobily pořizovat.

Nejzajímavější očekávané novinky známých značek

Vizionářskou procházku s očekávanými novinkami začněme kde jinde než doma, u Škodovky. Ta představí ve druhé polovině roku svůj druhý čistě elektrický model Elroq, který bude “o číslo” menší než stávající Enyaq. Pro škodovku se jedná o významný milník, nad nímž však visí otazník v podobě prodejní ceny připravované novinky v souvislosti s výrazně rostoucí konkurencí. Aktuálně totiž přestává být větší Enyaq mezi elektrickými SUV cenově atraktivní volbou.

Na atraktivitě naopak výrazně roste Model Y, který Tesla nabízí nově už od 1 070 400 Kč, a to v bohaté výbavě. Toto elektrické SUV vyráběné v Berlíně předstihlo v roce 2023 v prodejích Toyotu RAV4 a stalo se nejprodávanějším autem napříč všemi kategoriemi na světě a současně také nejprodávanějším autem v EU (zde se dostalo před Dacii Sandero) i nejprodávanějším elektromobilem v Česku (po odečtení Enyaqů, které si registrovala sama Škoda Auto pro vlasní potřeby). Pokud udrží Tesla nastavenou cenovou politiku i po uvedení faceliftu, který přijde na trh v řádu několika měsíců, obhájí Model Y velmi silnou pozici. O celosvětové prvenství v prodejích elektromobilů bude v roce 2024 Tesla velmi pravděpodobně bojovat s nově nastupujícím čínským lídrem BYD.

Významný krok v oblasti elektromobility chystá koncern Stellantis zastřešující 14 automobilových značek. V podobě Peugeotu e-3008 představí svůj první plnohodnotný elektromobil bez kompromisů v atraktivním SUV/crossover střihu s reálným dojezdem přes 500 km. České zákazníky využívající automobil převážně ve městě osloví z tohoto koncernu velmi pravděpodobně kompaktní pětidveřový crossover Citroën ë-C3 s reálným dojezdem kolem 250 km vyráběný na Slovensku. Jeho cena bude pravděpodobně startovat na 575 000 Kč. Když už jsme na Slovensku, připomeňme, že premiér Fico se nedávno vyjádřil, že vláda podpoří tamní automobilový průmysl v přechodu na produkci elektromobilů.

Do kategorie kompaktních automobilů patří také legendární Renault 5, jehož závodní verze si získala své jméno začátkem osmdesátých let v rally sportu. Revival tohoto vozu v elektrické podobě chystá automobilka právě na letošní rok s tím, že jeho cena by se měla pohybovat kolem 625 000 Kč. Kromě toho začne Renault dodávat také nový prostorný elektrický Scenic s reálným dojezdem kolem 500 km.

Dvě zajímavé novinky očekáváme ke konci roku také od Hyundai. První z nich je kompaktní elektrický Casper prodávaný v ceně od 500 tisíc korun a druhou bude velké elektrické SUV Ioniq 7.

Otázkou mnoha příznivců elektromobility je, zda se po uvedení na čínský trh dostane do Evropy středně velké SUV KIA EV5, jehož design připomíná velkou Kia EV9. Podle odhadu Electro Dada by mohla cena tohoto elektromobilu začínat na obdobné částce, jako nošovická Hyundai Kona Electric, což je cca 900 tisíc korun.

Jak je na tom Německo? BMW, tamní jednička na poli elektromobilů, prodala v roce 2023 15 % své produkce už v čistě elektrickém provedení. Mezi nejvýznamnější letošní očekávané novinky z Mnichova patří prostorné elektrické kombi i5 Touring a sesterské Mini, které zahájí dodávky nového elektrického třídveřového Cooperu a rodinného crossoveru Countryman E.

Volkswagen by rád zamíchal karty již představeným sedanem ID.7, který se během roku objeví i ve verzi kombi. Odezva ze strany zákazníků však zatím nedosahuje představ automobilky a odhadovat efekt uvedení rodinné verze a nových akčních výbav na letošní prodeje vozů rodiny ID nelze.

Našlápnuto má další koncernová značka Audi. V roce 2024 představí plně elektrické vozy Q6 e-tron a A6 e-tron, oba budou postaveny na platformě PPE (Premium Platform Electric) sdílenou s Porsche Macan. Tato platforma se přes rok potýkala s potížemi souvisejícími s koncernovým softwarovým řešením.

Zmíněné Porsche uvede na trh hned dvě vysoce atraktivní a výkonná e-auta. První bude plně elektrická verze nejprodávanějšího modelu Macan (SUV) s 800voltovou architekturou a řidiče se sportovními ambicemi osloví také výrazný technologický facelift sedanu Taycan včetně Sport Turismo a Cross Turismo verzí s výrazně delším dojezdem, ultra rychlým nabíjením, a nově v super výkonné třímotorové verzi.

Otěže přebírá Čína – letos opět pozici posílí

Ať se nám to líbí, nebo ne, nejvýznamnější pozici si v oblasti elektromobility přebrala Čína a na zbytku světa je teď ukázat, že se s jejím nástupem dokáže vyrovnat. A nebude to vůbec snadné. Čína totiž bojuje velmi komplexním arzenálem, mezi který patří rychlé tempo inovací, výzkumu i uvádění výsledků vývoje do reality, zjednodušování a automatizace výroby, zázemí tamních technologických gigantů a fakt, že aktuálně dominuje s více než 56% podílem trhu celosvětové výrobě baterií. A to nemluvíme o poměru výkonu a ceny tamních elektromobilů. Díky tomu všemu nastavuje nyní Čína laťku, což je obrovskou výzvou pro pomalé byrokratické odborové organizace evropských automobilek. Zároveň panuje mezi více než 80 čínskými automobilovými značkami krvavý konkurenční boj, který řada z nich neustojí a krachne.

Na evropský trh míří Čína chytře. Letos zde představí nové elektromobily uváděné pod značkami, které dobře známe. Čínská značka s britskými kořeny MG z koncernu SAIC přinese na český trh ostrou verzi hatchbacku MG4 Electric XPOWER o výkonu 435 koní za akční cenu 999 000 Kč a také designově velice atraktivní elektrický roadster Cyberster. Do stejné kapitoly lze zařadit i Volvo, které patří nyní do čínského koncernu Geely. Letos začne dodávat kompaktní elektrický crossover XC 30. Kromě atraktivního poměru cena/výkon se v provedení 4x4 bude jednat o (v Číně) sériově vyráběné Volvo s historicky největším zrychlením (z 0 na 100 km/h za 3,6 s). Do Evropy míří už nyní také Zeekr – nová značka stejného koncernu Geely. Její sortiment zahrnuje prémiové elektromobily za ceny o cca 40 % nižší ve srovnání s evropskou konkurencí. Na kanálu Electro Dad najdete už brzy recenzi elektrického fastbacku Zeekr 001, který nabídne ve svém čtyřmotorovém (čtete správně) provedení hypersportovní výkon 1 265 koní.

Čínští výrobci se navíc v Evropě etablují a začínají tady vyrábět i automobily svých původních značek. Jedním z nich je BYD, který buduje továrnu v Maďarsku a rok 2024 zahájil snížením cen elektromobilů o 15 %. Vzhledem k uvedeným skutečnostem není otázkou jestli, ale kdy vstoupí oficiálně na český trh se svými modely Doplhin, Atto 3 a Seal. Tato u nás zatím neznámá automobilka patří současně mezi největší světové výrobce akumulátorů a lze očekávat, že se během 10 let může stát největší automobilkou světa a sesadí tak z prvenství Toyotu, která v elektromobilitě silně zaspala a stále lobbuje proti její adopci. V roce 2024 se v celosvětovém měřítku utká s Teslou o první příčku v prodeji bateriových automobilů a je možné, že ji sesadí z trůnu tak jak tomu už bylo v posledním čtvrtletí roku 2023.

Na evropském trhu se postupně zabydlují také čínské prémiové plně elektrické značky NIO a Xpeng. Jejich nástup je zatím spíše pomalý a nekonkurují zde cenou. Během letoška budou na evropských trzích pokračovat v rozšiřování portfolia svých pokročilých elektromobilů.

Amerika čínský trh eliminuje a přitahuje výrobu

Severní Amerika nyní dohání, co zaspala. V návaznosti na omezení importu z Číny USA ale uzavřela trh čínské produkci a výše uvedené čínské značky typu BYD, NIO či Zeekr si zde nekoupíte. Většina světových automobilek (kromě těch čínských) zde nyní buduje nové výrobní závody na elektromobily i na baterie, často ve formě joint-venture s korejskými LG Chem, SK Innovation či Samsungem. Cílem je, aby zde produkované elektromobily mohli zákazníci pořizovat s daňovou úlevou 7 500 USD na auto. Nové modely představí zároveň tamní čistě elektrické značky Rivian či Lucid.

Automotive segment mění softwaroví giganti

Trh s elektromobily mění svět výroby vozů. Zásadní přidanou hodnotou auta se stává software. Tradiční automobilky, které se doposud soustředily především na mechanickou a dílenskou kvalitu, často nemají nyní dostatek kompetencí k tomu, aby si samy vyvíjely špičkové softwarové platformy a proto v tomto odvětví budou i v roce 2024 posilovat velcí poskytovatelé, jako je Google či Apple, kteří promlouvají do pokročilých softwarových funkcí infotainmentu.

I zde je však třeba brát v potaz sílu čínských nesmírně ambiciózních a kapitálově silných technologických hráčů, jako jsou Xiaomi, Huawei, Baidu či Alibaba ať skrze joint-ventures s místními automobilkami, či s elektromobily vlastní produkce.

Ceny baterií padají, výrobní ceny e-aut se snižují

Vlivem snižování cen surovin a nadprodukce postupně na světových trzích postupně klesají ceny baterií. Na úrovni bateriových packů, které využívají elektromobily, se ceny dostaly v roce 2023 pod 150 USD / kWh u NMC baterií (lithium - nikl - mangan - kobalt) a pod 130 USD / kWh u baterií LFP (lithium - železo - fosfát). V roce 2024 lze očekávat další snížení cen řádově o 10 %. Očekává se, že po roce 2026 se díky tomuto trendu srovnají výrobní ceny elektromobilů a spalovacích aut.

Trend V2X

Do světa elektromobility přinášejí nyní nové prvky postupně se prosazující standardy V2L, V2H, či V2G, díky nimž umí e-auto vydat zpět energii akumulovanou ve své baterii, fungovat jako velká powerbanka nebo domácí záložní zdroj, nebo vyrovnat výkyvy v elektrické síti během odběrových špiček. Tyto možnosti integrují elektromobily do ekosystému moderní bezemisní energetiky.

Co se v roce 2024 nejspíš nestane

Tesla neuvede na trh diskutovaný elektrický hatchback / crossover (pracovně se o něm mluví jako o Modelu 2), ten se na trh dostane nejspíš až v druhé polovině roku 2025 a těžko si lze letos představit oficiální importy Cybertraků do Evropy.

Apple patrně stále nepředstaví svůj vlastní elektromobil, jehož vývoj měl započít již v roce 2014 jako projekt Titan. Uvedení na trh může přijít v roce 2026, spíše v roce 2028.

BMW pracuje na uvedení své zcela nové elektrické platformy Neue Klasse, k jejímu oficiálnímu uvedení dojde ale až v roce 2025. Předpokládá se, že ve stejném roce představí svůj špičkový elektromobil nové generace ve třídě CLA i Mercedes.

Nelze očekávat, že by se letos začaly masově vyrábět přelomové baterie na bázi pevného elektrolytu. Spíše se budou dále zlepšovat stávající nosné bateriové technologie na bázi LFP či NMC, u nichž se posouvají možnosti efektivnější prostorové zástavbě cell-to-body (bateriové články jsou neoddělitelně zabudované do dna karoserie), rozvoje 800Voltové architektury a zrychlování nabíjení až na 5C, což představuje nabíjení výkonem 500 kW při dobíjení baterie o kapacitě 100 kWh, lze tak získat během 15 minut energii na 350 km reálného dojezdu.


reklama

 
foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (91)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

21.2.2024 09:22
trh s elektroauty roste, možná firmy taková auta kupují, ty jej zlikvidují za čtři roky a koupí nové, soukromník chce aby mu něco vydrželo
jak roste prodej aut fyzickým osobám ,
dělal někdo kalkulaci ,množství aut , růst spotřeby el energie , zelené kapacity na výrobu el. energie a možnosti rozvodných sítí,
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.2.2024 09:51 Reaguje na vaber
Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá.
Ono to vypadá, že ta elektromobilita nemusí být vůbec z Evropy, Čím dál více se prosazuje Asie.
V Podstatě bez dotací nedává smysl.
na elektroauto Němci dávali 75 tisíc Kč dotaci do milionu.
Před několika lety to bylo 200 tisíc
a na podzim dotace na elektromobilitu zrušili úplně.
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bu, bu bu, proč si nepřečtete tan článek, když na něj reagujete?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.2.2024 10:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Ona ta elektromobilita už něco dobrého snad přinesla ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:44 Reaguje na smějící se bestie
Samozřejmě. Snižuje eskalaci emisí CO2 a naši závislost na importu ropy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.2.2024 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
s reálnou spotřebou 12 kg uhlí*) na 100 km (tuzemský energetický mix) nebo ještě více (německo) ten přínos zas tak nevnímám. ale možná méně úzkoprsí odbornící to uvidí jinak, zvláště, nejsou-li svazováni zákony zachování a dalšími přírodními zákony (ohmovým počínaje).

*) vygůglujte si to
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 11:58 Reaguje na Lukas B.
Já vím, ten časový rozměr, na tom ropáčci stále končí. Vše je ve vývoji a když se podíváte, jak rychle se budují OZE kapacity v celé Evropě, tak i elmobilita je stále čistší. Navíc všichni, kteří mají tu možnost, nabíjí ze své střešní fve.
Odpovědět
ig

21.2.2024 12:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Přirozeně. Člověk přijede z práce, dá auto do garáže a do rána se mu z FVE zase nabije.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.2.2024 14:35 Reaguje na
Uplne jina kava by byla mit pro e-auto dve vymenne baterie. Jedna se u Hanzlu pres den zdarma nabiji a na druhou trajdam s e-autem po okoli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 16:58 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle dělají Číňani, ale na to musíte mít ještě nákladovoé zařízení, je to příšerně těžké.
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.2.2024 08:36 Reaguje na Jiří Svoboda
dvě výměnné baterie je výborný nápad laika (nepopírám že to byl i můj první mladistvý nápad). ale až mi předvedete zástrčku (konektor), kudy spolehlivě potečou ty proudy co tečou z baterie do pohonu (při úsporné dálniční jízdě podlimitní rychlostí je potřeba permanentních 20-30 kW výkonu (a zkuste zjednodušeně školometsky watty děleno volty a máte ampéry). a teď si púředstavte, že BFO (běžný Franta uživatel) bude ten konektor dvakrát denně vystrkovat a zastrkovat (a mimoto bude potřebovat ještěrku pro manipulaci s baterií). dalším geniálním nápadem laika je mít těch baterií v autě dejmetomu dvacet, kdy se hmotnost jednoho kusu stane ručně manipulovatelnou a proud jednotlivé baterie začne být rozumnější. a teď si představte, že to máte do toho auta nastrkat tak, aby se k tomu mohlo, a aby se tam zároveň dovnitř vešla aspoň sedačka řidiče.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.2.2024 18:12 Reaguje na Lukas B.
Proc by male auto melo mit vice nez 30 kW a klidne by taky mohlo mit 4 aku-moduly. Copak nejsou bezne zastrcky na 64 A? Na cesty po okoli by se tam strcily treba jen 2 moduly.

Rodina muze mit vetsi auto na 6 modulu po 15 kWh a mensi na 4 moduly. Bezne by se jezdilo na 2-4 moduly a polovina by se jich vzdy pres den nabijela. 15 kwh modul by mohl vazit pod 100 kg a byt prepravovan na vozicku. Trochu telocviku neste nikoho nezabilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 16:56 Reaguje na
Záleží, jak daleko jezdí, kdy odjíždí a kdy se vrací. Jestli nesměňuje, nebývá na home office, atd. Dá se nabíjet i z baterky do baterky, ale na to je domovní slabá.
Ideální je, když panely jsou nad parkovištěm pro zaměstnance.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

25.3.2024 15:43 Reaguje na
Pokud máte dost velkou baterku doma, tak to může přesně takhle fungovat. A často i funguje.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

23.2.2024 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
K nabití elektroauta přes noc je zapotřebí příkon, jaký žádná střešní FVE nedá ani náhodou. Ani v poledne.
To by se musely spojit FVE nejméně tří sousedů. Samozřejmě jen na auto jednoho z nich. Jenže - jaká smůla - to se bavíme o špičkovém výkonu FVE za slunečného poledne!!! V noci Slunce, ta potvora, ne a nesvítí....
Že byste v noci nabil auto z baterie, kterou máte jako součást FVE, na to taky ani nemyslete. Největší baterka, jakou běžná FVE má, má kapacitu do 12 kWh. Ostatně větší baterii by panely stejně nestíhaly dobíjet.
Tak mi prosím prozraďte - víte Vy vůbec, jaké bludy tady píšete?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

23.2.2024 22:07 Reaguje na Pavel Hanzl
A o kolik už tu naši závislost na dovozu ropy elektroauta snížila? Když jejich tržní podíl činí "úžasná" 3 % ?
Jde to vůbec spočítat tak, aby to číslo přesáhlo hranici statistické chyby?

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2024 09:31
Růst celosvětového prodeje plně elektrických a plug-in hybridů (PHEV) loni zpomalil na 31 procent ze 60 procent o rok dříve. Vyplývá to z dat analytické organizace Rho Motion.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.2.2024 10:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
podle statistiky se v ČR prodávali více hybridy než elektro, lidi úplně dutý nejsou.
Nicméně, čím více toho v autě je, tím více se toho může podělat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
V článku píšou něco přesně opačného. Vy máte ve svém světě naopak úplně jiné informace, které ovšem v kontaktu s realitou neobstojí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.2.2024 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Mozna taky trochu zalezi na tom, kdo clanek napise. Jak by asi vypadal nejaky clanek od vas? Do klavesnice busite furt.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 16:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Snažil bych tam dát všechny pohledy. Jenže ty ropácké mi prostě nevychází, ale s kritikou oficiálních postupů mám problém taky. Na to už musí být člověk na problematiku odborník, ropák může kdákat cokoliv.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.2.2024 18:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tomu se rika komformni postoj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 14:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Já věřím na demokracii a svobodnou společnost lidí, kteří si vybudovali velmi pohodovoou a bohatou Západní civilizaci i s jejími stovkami vad a nedodělků.
A odmítám se nechat oblbovat jedinci, kteří umí POUZE kritizovat a NIKDY nenabídnou lepší řešení, na jakékoliv úrovni.
A to je mor dnešní společnosti, kdy se mají všichni jak prasata a nejsou schopni udělat nic jiného, než kritizovat.
Odpovědět
pk

pepa knotek

21.2.2024 14:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Lidem se uměle navýší cena elektřiny (u nás z výrobní ceny 0,25 Kč/kWh třeba na 6-8 Kč) a chce se po nich, aby si kupovali elektroauta, to snad nemohou myslet vážně. Dvoutunové elektrické SUV to má být něco ekologického ? Fyzikální zákony ještě stále platí a zatím je nikdo z brusele nezrušil.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

23.2.2024 22:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co sem strkáte pravdivé údaje? O ty dnes nikdo nestojí.
Chyťte se mainstreamu a buďte hodnej!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.2.2024 10:14
jsou to pěkné pokusy, ale stačí, aby Čína vlétla na Taiwan a můžete si to snění o elektro strčit za klobouk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, právě proto tam nevlítne.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.2.2024 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
jste opravdu naivní. Jestliže vyřadí Evropskou tržní sílu, zbývá už jen USA.
Nehledě na to, že pokud Čína bude valit výrobu elektroaut do Evropy, tak můžete čekat jen sociální nepokoje, stávky a nezaměstnanost.
Může ovládat nějaké automobilky a už je nejspíš ovládá. Evropa je jako konkurent naprosto zdecimovaná a kdo Čínu zastaví?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ropáci se vyžívají ve strašení naivních jedinců, zdecimovaný jste asi jen vy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:16
ůOčekává se, že po roce 2026 se díky tomuto trendu srovnají výrobní ceny elektromobilů a spalovacích aut."
To je přece zcela logický vývoj a člověku, který víc jezdí, se elauto vyrentuje už dnes. Dát 50 tisíc ročně za benzín, nebo nedat, je přece dost rozdíl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:25
Pořád mi schází segment malých městských a hlavně levných elektroaut s dojezdem třeba 250 km, jako bylo škodovácké citigo.
Přestali ho vyrábět kvůli velkém zájmu. Chápe to někdo?
https://www.hybrid.cz/skoda-konci-s-prodejem-elektromobilu-citigoe-iv-zajem-byl-prilis-vysoky/
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.2.2024 10:38 Reaguje na Pavel Hanzl
půl milionu za nákupní tašku je nesmysl.
4 roky starý o 200 tisíc levnější. Za tu cenu je takřka možný mít nový Hatchback.


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Citigo bylo čtyřmístné (teda dost nadoraz) a na ježdění do práce, po zakázkách, pro řemeslníky, důchodce, nebo študáky je prakticky ideální. Samozřejmě pro čtyřčlennou rodinu na cestu k moři to fakt není, i když rodina enderáků v trabantu na cestě do Bulharska byla kdysi normálka.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

21.2.2024 11:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro študáky je ideální vlak, autobus, mhd a kolo. Vlastně pro většinu lidí. Pro řemeslníky a další, co vozí těžké věci, si dovedu představit malé elektroauto bez chatbotů, displayů a dalších nesmyslů. 4 kola, volant, baterka akorát, nízká cena. Jsem zvědavý, jestli a kdo něco takového vyrobí. Sázím na Francouze.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 11:55 Reaguje na Šimon Špidla
No právě. Jednoduché, malé a levné. Jenže tam tu elektroniku musí dát každopádně a nadrbat všude asistenty (bez kterých už ledaskdo není schopen jezdit) už stojí minimum.
Ve firmě jsme sháněli levný teréňák, samé super SUV pro volný čas atd. Lada NIVA byla nepoužitelné a jediný, aspoň normální, byla Dacie Duster.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

21.2.2024 13:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Na nějakou e - Dáčii to tipuju. Hlavní je, že pokud člověk není nemocnej, nebo neveze zrovna almaru, tak se dá většina cest zvládnou bez auta, třeba po svých. A většinou pohodlněji než Sportovně Užitkovým Vozem (co to má vůbec znamenat?) za 2 milióny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 13:31 Reaguje na Šimon Špidla
Velmi záleží na způsobu obživy. Pokud jezdil celý život někam do ouřadu a na výlety s cestovkou, tak je mu fakt auto nanic. Já strávil vždy třeba čtvrtinu pracovního času za volantem, bez auta bych se neuživil. Dnes dělám pořád, jezdím ještě pomáhat synovi a po výletech a s malým notýskem jezdí ještě má žena i dcera. To mi připadá celkem úsporné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.2.2024 14:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Co si do toho maleho notysku zapisuji? Ja myslel, ze tento druh ochrany statu uz vymizel.
Odpovědět

Radek Čuda

23.2.2024 14:16 Reaguje na Jiří Svoboda
Hanzl má na mysli pravděpodobně Nissan Note, aneb svůj neekologický povoz se spalovacím motorem:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 10:49 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A proč ho přestali dělat, když byl o ně takový zájem?
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 16:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože na něm fest prodělávali, byla to spíš propagace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 17:01 Reaguje na Radek Čuda
Tak proč to nezdražili? Vývoj takového auta stojí přece bambilión a kvůli propagaci to nikdo fakt dělat nebude.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 17:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Tady to nestálo nic, bo CitiGo byl prostě jen Up!, který v elektrice byl taky, bo VW dělal pokusy..

A kdyby ho zdražili tak, aby na něm neprodělávali, tak by si ho nikdo nekoupil. Ostatně, proto se taky už nedělá ani ten e-Up a to nejmenší, co teď v elektrice soudruzi s NSR nabízí je ID.3 ... a za kolik je si najděte sám, mně je z toho vždy šoufl.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 16:55 Reaguje na Pavel Hanzl
A dlouho vám scházet ještě bude ...

https://zdopravy.cz/prechod-k-elektromobilite-dusi-nezajem-automobilek-nenabizi-masove-modely-resi-jen-marzi-194784/

A pokud se jej dočkáte, tak z Číny a značná část evropských automobilek bude moci zavřít krám.
Odpovědět
PB

Petr Brok

21.2.2024 11:21
Ten meziroční nárůst mě vždy pobaví. Předloni 5 ks, vloni 10 ks, nárůst 100%. No to je úžasné, to už vlastně máme vyhráno. Údaj meziroční nárůst v % je tak krásně zavádějící a manipulativní, ach.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 11:52 Reaguje na Petr Brok
"V zemích jako Norsko, Nizozemí, Švédsko či Dánsko převýšil v roce 2023 už počet nově prodávaných elektromobilů podíl 25 % a v celé EU činil v prosinci 2023 tržní podíl elektroaut 18,5 % - víc než podíl dieselových vozů."
Víc, jak dýzlů? To je jako nic?
"pravděpodobně pokoří hranici 20 milionů, což by představovalo 50 % meziroční nárůst." Pořád málo?
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 16:58 Reaguje na Pavel Hanzl
No, pokud nebydlíte v uvedených zemích a neberete tamní plat ... a neplatíte tamní daně:-) ... tak jsou vám ta numera poněkud na hovno.

Protože e-mobilita je kua drahá sranda a lidé v řadě zemí si ji prostě nemohou dovolit. Nebo vy si můžete dovolit něco jako ten váš Note v elektrice?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 17:02 Reaguje na Radek Čuda
Pro člověka, který víc jezdí (třeba přes 20 tis. ročně) se mu elektrika vyplatí už dnes. Na benzítu to má za tři - čtyři roky zpátky.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 17:15 Reaguje na Pavel Hanzl
To je samozřejmě možné. Ale současně je to samozřejmě nesmysl. Bo celkem solidní nové auto se spalovákem koupíte ani ne za polovinu toho, za kolik koupíte aspoň trochu snesitelný e-mobil.

A tím je rázem po žížalkách.

A to úplně pomíjím, že slušné ojeté auto se spalovákem je cenově ještě úplně jinde.

Prostě si na férovku řekněme, že pro drtivou většinu z nás je e-mobil prostě luxus, který si nemůžeme dovolit. Taky není náhoda, že přes 80 % e-mobilů u nás si pořizují firmy, a s ohledem na to, že dotace budou i nadále opět jen pro formy, se to nezmění.

Když se podíváte sem .... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-posta-porizuje-dva-tisice-novych-aut-kupuje-elektromobily-i-elektrododavky-246101

... tak Pošta si s dotací pořídí Enyaq iV 85 Clever ani ne za půl míče. Hanzl by ho měl na krámě za ... překvapení ...

https://www.skoda-auto.cz/modely/enyaq/enyaq

Odpovědět
PB

Petr Brok

22.2.2024 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Tržní podíl se rovná počtu kusů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2024 13:38 Reaguje na Petr Brok
Jistě. V poměru k dalším.
Odpovědět
PB

Petr Brok

23.2.2024 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
V poměru k celkovému počtu všech aut ?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2024 12:16
Prodej plně elektrických automobilů v letošním roce poroste nejpomaleji od roku 2019, odhaduje organizace Bloomberg NEF.
K překážkám v tomto sektoru patří snižování pobídek od vlád, odmítání těchto vozů autopůjčovnami, kterým kvůli elektromobilům rostou náklady na opravy, a frustrace spotřebitelů, kterým se stále více nelíbí, že opatření na ochranu klimatu mají negativní dopady na jejich peněženky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2024 12:28
Britský statistický úřad nyní oznámil, že se loňský prodej nových aut na baterii, a to navzdory dotaci 3000 liber (85 tisíc korun), zastavil na 16 procentech.
Do boje proti elektrohejblatům vytáhl i známý komik R.Atkinson/Mr. Bean, který cituje zprávu švédské automobilky Volvo, která uvádí, „že jsou emise při výrobě elektrovozů o 70 procent vyšší než u aut se spalovacím motorem“, a poukazuje na to, že lithiové baterie jsou objemné a těžké a mají krátkou životnost pouze do 10 let.

„Víte, co radím přátelům, kteří chtějí chránit přírodu? Držte se benzinových aut, pečujte o ně, ošetřujte je, buďte hospodární a nejezděte zbytečně, ať vám vydrží do doby, až bude elektrický pohon ekologický.“

https://www.novinky.cz/clanek/komentare-komentar-kolosalni-podvod-alexander-tomsky-40461275#dop_ab_variant=1251200&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

21.2.2024 13:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak jednoduché to nebude. Jedna věc je výroba automobilu, druhá jeho mnohaletý provoz a třetí třeba únik methanu při těžbě ropy a plynu v Kazachstánu.
https://www.bbc.com/news/world-asia-68166298

Zkrátka ten údaj o náročnosti výroby není všechno. Ale souhlasím, že jezdit málo je dobrý způsob, jak snížit emise. Kde je potřeba jezdit hodně, tam se samozřejmě ekologičnost elektrického pohonu projeví více a snadno převáží náročnější výrobu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 13:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Všichni ropáci pořád šermují materiálovou náročností elaut při výrobě, která je skutečně asi o 20 - 30% vyšší, než u dýzlu. Jenže zásadně neuvádí, že i úsporný dýzl spálí za svoji životnost (třeba 3000 tis.km) minimálně 20 tisíc litrů nafty.
Baterie se dnes dělají na výdrž životnosti auta a celá elkára se dá recyklovat, ta spálená nafta nikoliv. A přece o tomhle to celé je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 16:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako 300 tisíc, Pat a Mat mě zase zdupou jak hada.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 17:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte Hanzl, já vám prozradím takové malé tajemství. Když si nějaký ten spalovák ... fakt nechápu proč jak dement furt všude cpete tu naftu ... koupíte, tak si k tomu nemusíte koupit ty tisíce litrů paliva, ale prostě to tak nějak kupujete postupně.

Zatímco když si koupíte e-káru, tak ji holt musíte zacálovat naráz, nebo během pár let.

Když si budu kupovat to vaše Note, tak ho seženu s prstem v nose za cca kilo, což se dá, a drandím a podle toho jak moc, tak cáluju u pumpy. Když si koupím nějaký aspoň trochu slušný a přitom co možná nejlevnější e-mobil, tak ... tak nic, protože s kilem na účtu se na něj můžu jen dívat přes sklo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 19:45 Reaguje na Radek Čuda
Elkára fakt není pro jedince, který jezdí ve vraku a když klekně, koupí další. Je to sice dost drahá varianta, ale jako kluk jsem to taky provozoval. Za komára to někdy jinak nešlo.
Odpovědět

Radek Čuda

22.2.2024 14:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaše Note je vrak? Pokud se k němu nechováte jak dobytek, tak vás možná ještě přežije, bo jak je to auto hnusný, taky v rámci své třídy je dobrý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.10.2024 19:06 Reaguje na Radek Čuda
Jako kluk jsem to taky provozoval....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 14:10
Začínáme se vracet do začátku devadesátek. My jezdili na Západ vždy s kanystry benzínu, bo tam byl pro nás neskutečně drahý. Za chvíli budeme jezdit zase, bo už nikde pumpy nebudou.
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 17:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Na kdy to tak plánujete:-)))?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 20:16 Reaguje na Radek Čuda
Už včera bylo pozdě.
Odpovědět

Radek Čuda

22.2.2024 14:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Země kde zítra již znamená včera;-))).
Odpovědět

Radek Čuda

21.2.2024 17:05
No, já bych ten optimismus trochu krotil, zejména pokud jde o Evropu ...

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/autoprumysl-ve-stresu-elektromobilu-prodava-malo-zisky-se-tenci-zatimco-tesla-vladne-1413670
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2024 19:59
Ford oznámil výsledky prodejů elektroaut, čistá ztráta 4.7 mld dolarů 2023.
Aby toho trápení byl konec, snížil ceny a končí. Hanzl si může za hubičku koupit své vysněné e-auto.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 20:12 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy jste fakt kouzelný jedinec. Pořád šmejdíte po netu a hledáte jakoukoliv ptákovinu, která by vám seděla do vašeho schématu světa naopak. Význam zprávy, pravdivost, atd. vás vůbec nezajímá. Jestli je třeba vytržená z kotextu a její význam je zcela opačný, taky neřešíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2024 20:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nebylo tam třeba ještě napsáno, že končí zastaralý model a doprodávají ho pod cenou, bo rozjíždí úplně novou sérii? Podívejte se radši, že by Ford končil s elkárou, to asi fakt pravda nebude.
Odpovědět

Radek Čuda

22.2.2024 14:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, nebylo ... ve Státech většina výrobců na e-mobilech prodělává fest a jsou z toho kua smutní, Elon je v podstatě jediná výjimka.
Odpovědět
va

vaber

22.2.2024 08:34
musí být zelená energie, když není ,jsou elektroauta naprostý nesmysl,
dám malou kalkulaci,
kdo chce může zkoumat a čísla opravit ,
u elektroaut 80kWh je tak na 300km, z 1kg uhlí se vyrobí 1kWh ,tedy ujetí 300km znamená spálení 80kg uhlí,
no a jsme v klimatické krizi až po uši
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2024 13:37 Reaguje na vaber
Supersportovní nebo těžké Suvéčko v elektrice žere asi 20 kWh/100km, malé úsporné 10 - 15 (citigo mělo mít asi 12). A živit elkáru uhelnou elektřinou je ryzí pitomost, to ví každý. To je ale fuk, každopádně elauto je technologie 21. století a ne 19. tehdy taky do prvních dýzlů nikdo necpal seno pro koně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.2.2024 14:01 Reaguje na Pavel Hanzl
spotřeba na motohodiny je dobrá pro bagr nebo podobný stroj, pro silniční dopravu je zvykem uvádět spotřebu na 100 km. obecně ekonomická rychlost osobního automobilu (a je jedno jestli na benzín, naftu, vodík nebo elektřinu*) je někde okolo 60-70 km/h (kompromis mezi vnitřními odpory, valivými odpory pneumatik a odporem vzduchu), kdy je (na rovině) potřeba 10-15 kW stálý výkon, tedy spotřeba na 100 km je 10-15 kWh. (samozřejmě do kopce je potřeba přebytek výkonu a dolů z kopce stačí méně, do sklonů 5-6% se vliv kopec/dokopec vyrovná, u větších sklonů (kdy se už z kopce dolů brzdí) průměrná spotřeba roste (rekuperace může pomoci, ale zas tak moc toho nezachrání).

*) není to úplně přesně tak. spalovací motor a převodovka spalovacího motoru má vyšší vnitřní odpory než elektromotor, ekonomická rychlost elektromobilu je tedy mírně nižší než ekonomická rychlost automobilu stejné čelní plochy, Cx a hmotnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2024 22:00 Reaguje na Lukas B.
Fakt dobrý a co tím chtěl básník říci? Že se ty tisíce litrů nafty dají nějak "kompenzovat" vagónem plků o ničem?
Odpovědět

Radek Čuda

22.2.2024 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Elauto je zatím technologie, která se bez nejrůznějších úlev, dotací a příkazů chytá ale KUA blbě.

A že by první spalováky někdo takovýmto způsobem dotoval, to ani smykem.

Vy furt matláte dohromady e-mobilitu jako svobodnou volbu v tržním prostředí, proti které by neměl nikdo lautr nic, a e-mobilitu jako befél tlačený hlava nehlava, navíc za peníze daňových poplatníků, proti kterému nic nemáte akorát tak vy.
Prostě relita je taková, že ten socík ve vás je a lepší už to nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2024 22:03 Reaguje na Radek Čuda
Na celém světě (zvláště v té vaší obdivované Číně) se kua chytá velmi dobře. A to mají ti bolšáni ropu z mužikistánu zapusinu.
Odpovědět

Radek Čuda

23.2.2024 12:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt by mne zajímalo, kde jste chytil jednu o zeď, že se vám do té vaší palice dostalo, že jsem nějaký obdivovatel Číny. Vy mi samozřejmě napíšete, že jste si mne s někým spletl a nebo že někdy něco, co nebudete schopen doložit, takže opět vaše lži a nepravdy.

A k věci ... napište mi nějakou zemi, kde e-mobilta frčí a přitom není pořízení e-mobilu oproti vozidlům se spalovákem zvýhodněno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 17:14 Reaguje na Radek Čuda
Studničko, Studničko, slezte z toho lustru.
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.2.2024 10:21
V holandském Utrechtu budou mít nabíječky pro elektroauta od 16-20 hod. vypnuté bo není elektrika už teď. Nezbývá než přes den nabíjet z vlastní FVE a v noci jezdit (teda od jara do podzimu) - to je dobrý tak pro důchodce, co nemůžou v noci spát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2024 13:30 Reaguje na pepa knotek
Stačí, aby jim zafučelo.....
Odpovědět

Radek Čuda

22.2.2024 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
E-mobil = plachetnice pro 21. století:-)))
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.2.2024 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
a to nastane kdy podle Vás ? V Evropě je tuto zimu asi bezvětří, vy jste opravdu komik
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 14:05 Reaguje na pepa knotek
Bezvětří je asi jen u vás na záchodě, když nevečeříte čočku a hrách. Ale Němčouři mají z OZE (hlavně z větru) už asi 55% své spotřeby elektřiny a staví stále nové a mohutné kapacity. Bezvětří na severním pobřeží prakticky neznají, stává se to jen pár dní do roka a ne všude zaráz. Intenzita větru se ale mění a energetici to znají a umí s tím zacházet.
Odpovědět

Radek Čuda

23.2.2024 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Někdy mají i víc ... třeba právě teď ... a někdy prakticky prd. Prostě se bude jezdit auty podle toho jak bude slunit a foukat ... takový návrat ke kořenům:-))).

Jinak zase píšete kraviny, řeč byla o tom Utrechtu a tam je to trochu jinak a rozhodně jim nebude stačit, aby zafoukalo.

" ... říká Peters. „Nedostatečná kapacita sítí Utrechtu se bude řešit léta.“

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/utrecht-nizozemsko-sit-kapacita-nabijecky-mobilita.A240203_185325_automoto_dohr
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 17:12 Reaguje na Radek Čuda
To je prostě ropácká slabina. Jak přestane svítit a fučet, ropák končí, padne na kolena, modlí se k Alláhovi, zapaluje louče a stěhuje se do jeskyní. To ja jakási vaše společná vlastnost a já vyjímky neznám.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

25.3.2024 15:50 Reaguje na Radek Čuda
Ohledně toho Utrechtu. Je to kachna, nebo chcete-li dezinformační hoax. Zrovna pan Staněk byl nedávno v Utrechtu a zpovídal tam několik místních radních a podnikatelů, aby podal nezkreslené informace. Není to o tom, že by měli nedostatečnou kapacitu, ale o tom, že mají implementovaný smart grid. Tj. moderní řízení sítě. Na iDnes to evedentně vůbec nepochopili, co se v Utrechtu ve skutečnosti děje a čeho jsme svědky. Pusťte si videa na Youtube - Elecrodad a pochopíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 14:17

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Radek Čuda

23.2.2024 14:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Nové prášky?
Ještě tomu pár dní dejte, ale pokud to neustoupí, tak si řekněte panu doktorovi o jiné, tyhle fakt nic moc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2024 17:09 Reaguje na Radek Čuda
A vy jste už vystoupil z EU a bydlíte v láhvi od octa? Ještě ne? A kdy to plánujete?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

23.2.2024 22:12
Hlavní poučení z toho článku zní:
Čína potřebuje zlikvidovat evropský autoprůmysl. Vlastně ráda by zlikvidovala všechen evropský průmysl. Nebo alespoň nad ním získala konkurenční výhody.
Díky obdivuhodné moudrosti vládců EU se jí to nejspíš povede.
Evropa strká krk do čínské oprátky a ještě přitom jásá, jak úžasně se jí to daří.

Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

25.3.2024 15:41
Super článek. Není tam všechno, co se v roce 2024 nejspíš odehraje, ale je tam toho dost, aby si čtenář udělal jasný obraz o tom, kam svět směřuje. Zajímavý je také Svět Motorů speciál, který čerpá z jiných zdrojů a má trochu jiný pohled. Spíše bych měl podobné názory jako pan Staněk, ale je dobré si přečíst něco celkem rozumného i z jiného zdroje.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist