https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-elektromobil-je-od-zakladu-jiny-jeho-servis-je-mnohem-jednodussi-a-levnejsi
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Elektromobil je od základu jiný, jeho servis je mnohem jednodušší a levnější

3.3.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Technologický vývoj spojený s elektromobilitou přináší revoluci nejen do pohonných systémů automobilů, ale i do jejich servisních nároků. Díky své konstrukční jednoduchosti jsou elektromobily přínosem nejen z pohledu ekologie, ale přináší také zásadní změny v přístupu k údržbě. Jak se liší servisní nároky elektromobilu od tradičního auta se spalovacím motorem a jaké jsou dlouhodobé ekonomické důsledky těchto rozdílů? Na svém YouTube kanálu Electro Dad jsem se této problematice již několikrát věnoval, nyní se pokusím shrnout všechny klíčové aspekty.
 

Elektromobil má jednodušší pohonnou jednotku

Kompletní pohonná jednotka elektromobilu zahrnuje elektrický motor (stator a rotor), silovou elektroniku a jednostupňovou převodovku, která je oproti tradičnímu automobilu mechanicky výrazně jednodušší. Díky této konstrukci je ve srovnání se složitými spalovacími motory eliminována naprostá většina pohyblivých a dalších mechanicky komplikovaných částí, jako jsou písty, ventily, rozvody, vstřikovací jednotky a složité převodovky. Výsledkem je podstatně jednodušší údržba, nižší opotřebení jednotlivých částí a menší poruchovost pohonné jednotky elektromobilu. Elektromotor navíc nikdy nevyžaduje výměnu oleje. Tyto skutečnosti se významně promítají do dlouhodobých nákladů spojených s jeho provozem.

Servisní prohlídky: Elektromobil versus spalovací auto

Při pravidelných prohlídkách elektromobilu se technici soustředí především na kontrolu a aktualizaci softwaru, kontrolu osvětlení, stavu baterie a jejího chlazení či výměnu kabinového filtru. Důležitá je také diagnostika brzdového systému. Když už jsme u brzd, je na místě zmínit, že při efektivním využívání rekuperačního brzdění jsou brzdové systémy elektromobilů podstatně méně namáhané. Rekuperační brzdění s využitím elektromotoru umožňuje vozidlu zpomalovat při puštění plynového pedálu. Přitom vzniká energie, která se vrací zpět do baterie. Tím se výrazně prodlužuje životnost brzdových kotoučů a destiček. Řidiči, kteří efektivně rekuperaci využívají, mohou snížit opotřebení tradičních brzdových komponent až na jednu čtvrtinu, což souvisí s dalším ušetřením servisních nákladů. Využívání rekuperace navíc umožňuje řídit elektromobil v plynulém provozu pomocí jediného pedálu.

Pravidelné servisní prohlídky tradičního auta zahrnují výměnu motorového oleje, olejového filtru, zapalovacích svíček a často také kontrolu emisních systémů. Další nemalé finanční náklady jsou z dlouhodobého hlediska spojeny s údržbou převodovky, rozvodů či kompletního výfukového systému včetně katalyzátoru nebo filtru pevných částic. Všechny tyto úkony jsou nejen časově náročné, ale také finančně nákladné.

V souvislosti s tlakem na dodržování emisních norem a snižováním objemu motorů se objevují také žhavé diskuze nad výdrží moderních spalovacích motorů, které často s objemem 0,9 až 1,2 litru dosahují výkonu přes sto koňských sil. Motory jsou podstatně více namáhány s ohledem na tlak ve válcích a teplotu a výrazně trpí také turbo, jehož životnost se zvláště při nedodržování optimálních provozních podmínek snižuje.

Servisní intervaly a náklady

Elektromobily mají obvykle předepsaný servisní interval garančních prohlídek jednou za dva roky nebo každých 30 000 km. Tesla dokonce pravidelné servisní prohlídky nevyžaduje, jen doporučuje. Auta se spalovacími motory musí na výrazně pracnější prohlídku obvykle každých 15 000 km. Intervaly se odvíjejí zejména od potřeby pravidelné výměny provozních kapalin.

Při srovnání dlouhodobých servisních nákladů na životní cyklus obou typů vozidel je elektromobil jasným vítězem a s rostoucím stářím automobilu je tento rozdíl stále významnější. Náklady spojené s garančními prohlídkami, pravidelnou výměnu oleje, filtrů, rozvodů a dalších komponent mohou v průběhu životního cyklu vozu se spalovacím motorem dosáhnout běžně částky přes 150 tisíc korun, zatímco u elektromobilů jsou zhruba poloviční. U elektromobilu je důležitá základní péče o baterii. Té vycházejí nicméně vstříc velkorysé záruky výrobců a náklady na její případný servis jsou tak nepravděpodobné. Škoda poskytuje například na baterie elektromobilů záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů, podobně je na tom i většina dalších automobilek. Mezi ještě sebevědomější výrobce patří například Tesla s 8 lety / 160 až 240 tisíci kilometry podle modelu, nebo Mercedes, který garantuje 10 let nebo 250 tisíc kilometrů s tím, že kapacita akumulátoru v tomto čase neklesne pod 70 procent původní hodnoty. Pokud by baterie servis přece jen vyžadovala, přístup automobilek se liší - Kia, Hyundai, Škoda, Volkswagen a další vám baterii proměří a vymění vadný modul (například jednu dvanáctinu baterie). Tesla vám vymění celý akumulátor a ten původní si ponechá na repasi.

Pozor na hybridy – u nich se servis naopak prodraží

Musíme zmínit ještě kategorii plug-in hybridních automobilů a zde je třeba zdvihnout prst. Tento typ automobilů obsahuje totiž obě pohonné jednotky (spalovací i elektrickou), a ty jsou navíc vzájemně propojeny. Z tohoto důvodu představují z pohledu servisních nákladů nejdražší variantu. Obecně zastávám názor, že technologie „spalovacích aut do zásuvky“ je přechodná a časem ji vytlačí elektromobily, které budou zlevňovat a prodlužovat svůj dojezd.

Závěr

Elektromobily přinášejí zcela nový přístup k údržbě. Díky své jednoduchosti, delším servisním intervalům a nižším nákladům na opravy představují atraktivní řešení nejen z ekologického, ale i ekonomického hlediska. Současné vyšší počáteční investice spojené s pořízením elektromobilu v cenové hladině zhruba do jednoho milionu korun vyrovnávají v průběhu času náklady na servis, údržbu a provoz. V následujících třech letech se však i pořizovací ceny menších elektromobilů sníží na úroveň adekvátních spalovacích variant a elektromobily budou dávat ekonomicky smysl již naprosté většině uživatelů bez ohledu na to, zda mají možnost levně dobíjet doma nebo v práci.


reklama

foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JK

Jiří Kvítek

3.3.2025 08:02
Výše uvedená srovnání se budou měnit v čase.

Přesně to referovala moje i známá, která s elektromobilem jezdí služebně.

Nyní má elektomobil již 6 let a úplně obrátila. Ujede v zimě cca 120 km a kapacita baterie jí ze 100% spadne na 30%. Do krajského města (tam a zpět je to cca 160 km) bez dobití po cestě neujede (vč. popojíždění v kolonách).

Nová baterie před 6 lety stála 200 000 Kč, nyní 600 000 Kč.

Věřím, že zcela nový elektromobil je na tom dočasně lépe. Ale co budete říkat za 5 let nebo 10 let používání?

A spalovák bude funkční pořád. Ujet cca 200 km není problém, tankovat nemusí.

Pane autore, pak pochopíte, jak hluboce jste se mýlil...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2025 08:16 Reaguje na Jiří Kvítek
1*
Odpovědět
va

vaber

3.3.2025 09:36 Reaguje na Jiří Kvítek
Elektromobil není pro spotřebitele který chce jezdit 10let. Je pro firmy které budou auta měnit každé tři roky. Ovšem kdo bude kupovat ojetiny . Ojetinu se starou baterií má cenu kupovat a ojetina s novou baterí bude stát kolik.
Zhroutí se celý řetěz přeprodávání aut, ze západu na východ ,nebo to bude jinak?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2025 09:58 Reaguje na vaber
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:04 Reaguje na vaber
Faktem je, že dnes je prakticky všechno zboží rychloobrátkové, ale taky se počítá, že člověk najezdí daleko více kilometrů. Já jezdil 20 tis. kiláků ročně, z toho 16 pracovně, takže by mi Tesla vydržela 10 let v pohodě.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.3.2025 12:37 Reaguje na Jiří Kvítek
Autor bere provize od Tesly, takže článek je de facto advertoriál
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:01 Reaguje na Jiří Kvítek
Před šesti lety byly baterie v úplně jiné kvalitě, dnes se s výměnou vůbec nepočítá.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

4.3.2025 19:45 Reaguje na Jiří Kvítek
V kategorii žurnalistická etika získal Bludný balvan Jiří Kvítek za šíření malinformací a misinformací pod nanorouškou objektivní služby veřejnosti.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

8.3.2025 09:18 Reaguje na Zdenek Wenzel
Žurnalistická etika hlavně požaduje, aby se lidem nelhalo!

Mnou uváděné informace mi osobně potvrdil i vedoucí oné zmíněné organizace. Dříve býval zapáleným podporovatelem elektromobility, teď patří k jejím odpůrcům.

A Vy si Bludného balvana nechte pro sebe, tam opravdu patří.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2025 08:20
A přesto je elektromobil neuvěřitelně drahý, jenom na jedno použití/ojetina neprodejná, těžký a výfuk má stále ve 200metrovém komíně 50km od Prahy, o ceně recyklace raději nemluvit, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:06 Reaguje na smějící se bestie
Ojetiny elektroaut se prodávají velmi úspěšně a člověk nabíjí především z vlastní fve.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.3.2025 08:23
A po první menší nehodě se finanční rozaha obrátí kvůli potřebě vyměnit baterii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:06 Reaguje na Richard Vacek
To těžko. Při jaké havárii musíte vyměnit nádrž na naftu?
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.3.2025 08:33
Tak mi vysvětlete, když ten elektromobil je tak dokonalý, uživatelsky přívětivý, provozně levný, perspektivní ...

proč ho přes všechny dotace a preference pořád nikdo nechce a proč zákazníci dávají přednost těm nevýhodným spalovacím motorům?

Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2025 12:53 Reaguje na Viktor Šedivý
Za 1* !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 07:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Pojmem nikdo bych až tak nešermoval, v čecháčkistánu je to především ropáckou masírkou. Jinde se prodávají daleko více.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.3.2025 10:01 Reaguje na Pavel Hanzl
I "jinde" jsou v menšině - přes masivní tlaky ekonomické i politické.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 11:26 Reaguje na Viktor Šedivý
Jde to postupně, ropáci a elektrikáři po sobě plivou, ale ten trend je celkem jasný.
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.3.2025 09:37
Bruselští byrokraté záměrně implementují do klasických aut nesmyslně drahé technologie, které nikdo nechce, jsou nespolehlivé a drahé na údržbu. Výfukový systém u VW dnes stojí to samé co motor. Pak tu bude někdo vykládat, že dvoutunová elektrická krabice je eko a méně náročná na údržbu než klasika bodejť ne. Co takhle vyrábět opět auta konstrukčně jednoduchá, technologie jsou, stačí začít. Komu stačí na ježdění kolem komína elektrika ať si ji koupí, ale nevnucujte to ostatním co potřebují univerzální vůz, který někam dojede, v zimě si v něm můžete zatopit a v létě pustit klimu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2025 11:53 Reaguje na pepa knotek
Teď jsem četl takovou nostalgickou úvahu nad Trabantem. A přemýšlel jsem, jak by asi takové autíčko šlo na odbyt nyní. Nebo něco na způsob někdejších malých Fiatů. S moderním čtyřtaktem, snadno opravitelným, nekorodující karosérií, bez všelijakých těch moderních pitchovin. Nebo to, co jsem měl, Škoda Forman. Ovšem taková auta vyžadují, aby řidiči skutečně uměli řídit.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2025 15:03 Reaguje na Jaroslav Pokorný
trabanta se čtyřtaktem samozřejmě koupit ještě nedávno šlo. s maloobjemovým armosférickým tříválcem, s přiměřenou pasivní a aktivní bezpečností (což víceméně diskvalifikuje neplechovou kastli na rámu), dokonce i ve verzi holobytu s volantem, dvěma airbagy, bez posilovače, s okny na kličku, bez klimatizace a bez rádia. před pěti lety to splňovala ta nejmenší dáčie - stála něco málo přes 170 tisíc - tedy srovnatelně s favoritem v roce 1992 (měna bez reformy, za tu dobu se medián kupní síly zvýšil zhruba desetkrát).

blbé je, že další trabanty budeme asi dovážet z indie a číny....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2025 10:16
Ano, elektromobily mohou být v budoucnu výhodnější, než spalováky, ale až
budou daleko dokonalejší baterie, než ty dosavadní. Ono prvé auto na světě
byl elektromobil, ale nedokonalé baterie tuto větev mobility ukončily mimo
speciálních vozítek do současné doby. Všichni si určitě pamatují bateriové
"ještěrky" z nádraží a podniků, důlní lokomotivy a akuvysokozdvižné vozíky.
Nebyly ale určeny k silniční dopravě, jako srovnatelné alternativy k jiným
pohonům vozidel jako benzín, nafta a plym, či dřevoplyn z vyvíječů.
EKOurychlení vývoje baterií pro silniční mobilitu má k dokonalosti velmi
daleko a je dáno buď lácí materiálových zdrojů jako v Číně a nebo jako
v jiných zemích dotace. Opodstatněnost tohoto pohonu je tak zkreslena
a nemá nic společného s konkurenčním prostředím. Současné baterie jsou
nejen nákladné, ale i zranitelné při nehodách v tom, že vám za jejich
spolehlivost výrobce odepře garanci. Nehoda není náhoda a odepřená
garance znamená převzít za provoz takové baterie PLNOU ZODPOVĚDNOST
a nebo ji vyměnit za novou. Stalo se to manželce místního zbohatlíka,
která poněkud razantněji "ťukla" do jiného vozidla a v servisu ji
na odstoupení od garance na baterii upozornil technik. Oznámila to
ihned manželovi a ten raději nechal baterii vyměnit, což je v poměru
k pomačkaným plechům škoda cca 50 ku 1. Je to takřka větší půlka
ceny celého nového vozidla, což je opravdu "výhodné". Ne, opravdu
děkuji, když garance končí i po banální nehodě s pomačkáním plechů
při které je spalovák motoricky z hlediska garance zcela v pořádku.
Jinak elektromobilitě po zdokonalení baterii fandím, pokud budou
dobíjeny nadbytečným proudem ze sítí, ale to se opět vylučuje se
soláry, které ho vyrábějí, když elektromobil jezdí a když ho je
třeba nabíjet, tak za soláry zaskakují paroplyny. To opravdu není
nic ekologického, když navyšují spotřebu elektřiny z paroplynů
a nevyužívá přebytky ze solárních panelů. No a už vůbec nehovořím
o zimě, kdy mu vzrůstá spotřeba dobíjená z fosilních zdrojů. Ono
ideálem by byl dostatek energie z JE ve dne využívané průmyslem
a v noci k nabíjení elektromobilů a akumulačnímu vytápění domů.
V tom jsme ale zaspali a vnucovat elektromobily je neekologické,
když výfuk auta nahrazují komínem uhelné, či plynové elektrárny.
Jinak velmi jsem se zasmál videu o zácpě na zimní silnici, kde
kolem kolony pojížděla dodávka s elektrocentrálou na naftu
dobíjející baterie ekovozidel. Šoféři byli ochotní jeden druhého
přeplácet, aby nabili právě baterie jich vozidla a ostatní pouze
dolili nádrže z cisterny distributora paliv za jednotnou cenu.
Navíc bylo doplnění paliva otázkou pár minut na rozdíl od toho
dlouhého dobíjení agregátem. Vím, že to je extrém, ale taky se
to stává a co pak? Odtah? Nebo čekat zmrzlý na dobití? Ne, děkuji
za tento nedomyšlený ekopokrok, který předběhnul možnosti techniky.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2025 10:31
Až to bude pravdou,trh to potvrdí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.3.2025 12:04 Reaguje na Emil Bernardy
Tak jest !
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.3.2025 07:21
Podobne ako sa postupne opotrebuje spaľovací motor, tak sa na elektromobile postupne opotrebuje najdrahší diel a to batéria. Keďže politika výrobcov je taká, že sa viac oplatí kúpiť nový automobil, všetky výhody jednoduchosti a ľahkých opráv sa strácajú.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:09 Reaguje na Vladimir Mertan
Pokud batéria vydrží půl milionu kilometrů (s tím se šermuje dnes dost často), tak po takovém nájezdu ani spalovák nejde prodat.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.3.2025 10:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevydrží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 11:28 Reaguje na Vladimir Mertan
Ty u kterých to bylo deklarováno, to asi nemají ještě úplně odzkoušené a vy o tom samozřejmě nevíte vůbec nic.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.3.2025 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Aj keby vydržali 500 000 km, musel by s tým niekto jazdiť vysoké nájazdy, pretože batéria starne časom. Ak najazdím ročne 10 - 15000 km tak batéria bude degradovať aj pri malom nájazde. Okrem toho batérii vadí aj teplo, čo pri súčasnom globálnom oteplení a vlnách horúčav je veľmi zlá perspektíva.
Odpovědět
va

vaber

4.3.2025 16:19 Reaguje na Vladimir Mertan
Kolik vydrží se moc nepíše. Kdo viděl seriozní test baterie auta které najezdilo 100000km? Jak se změnila kapacita ,protože se to nikde nepíše , bývá to podezřelé.
Další problém je vyhodnocování stavu nabití baterie, může se stát ,že ukazuje plné nabití a dojedete tak polovinu. Prý se musí čas od času baterie plně nabít a vybít, aby se takový měřič dojezdu znova nacejchoval, Už to říká, že ani výrobci si nejsou jisti co baterie vydrží a jak její kapacita klesá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2025 10:11 Reaguje na Vladimir Mertan
Netušíte, jakou konstrukci nové baterie mají a jak se s tím dokážou vypořádat. Staré, olověné baterky v autech měly životnost psanou 3 roky a mě vydržela ta první 12 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.3.2025 08:13
Jak padl komár, vyrazili jsme na Západ, ale museli jsme mít všude poschovávány kanystry s benzínem, bo tam byl děsivě drahý.
Za chvíli budeme na tom podobně, bo venku už nebudou benzínky. V Norsku jsou už oblasti, kde nenatankujete. A to se zimou mají zkušeností něurékom.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.3.2025 11:37 Reaguje na Pavel Hanzl
hmmmm. oni mají v norsku elektroharvestory, elektrotraktory, elektrobagry, elektronáklaďáky, rybářské elektrolodě.... jeden by se snad i usebral nad tou idylkou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2025 10:12 Reaguje na Lukas B.
Nikdo z nich nebere naftu u normální, silniční pumpy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2025 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
řetězové pily, sekačky, motorové kosy, sněžné frézy, traktory... mi nevěšte bulíky že je to všechno aku nebo na šňůře. kácel a odvětvoval jste někdy aku pilkou strom, pro jednoduchost třeba úplně obyčejný smrk o průměru pouhé pídě (9 palců, 23 cm)? na kolik akumulátorů jste to dal?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2025 19:22 Reaguje na Lukas B.
elektroharvestory, elektrotraktory, elektrobagry, elektronáklaďáky, rybářské elektrolodě....to samé co řetězová pila a sekačka na trávu, spotřeba totožná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2025 19:30 Reaguje na Pavel Hanzl
takovej harvestor/bagr má spotřebu řádově 30 litrů nafty na motohodinu. převeďte si to na kapacitu baterie. jsou to jen kupecké počty. napočítejte si, kolik kilo baterií by si měl brát dřevorubec do lesa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.3.2025 07:46 Reaguje na Lukas B.
A oni kupojí naftu na silniční benzínce? O tom přece byla řeč. Že tyhle služby tam už mizí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.3.2025 07:51 Reaguje na Pavel Hanzl
a kde myslíte že si to kupují naši bagráci a špeditéři? ano, větší firmy mají svoji cisternu a objíždějí si stavby a tankují, ale ti, co mají bagr, tatru, dampr a vibrační desku si vozí kanystry od benzínky. všude na světě.
Odpovědět
va

vaber

4.3.2025 16:23 Reaguje na Pavel Hanzl
A to se zimou mají zkušeností něurékom v Norsku ,říká znalec Hanzl a ví také jaké jsou s bateriemi v zimě problémy v Norsku. Tak Norové raději jezdí jen když je teplo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2025 10:14 Reaguje na vaber
Jistě, teplo je tam asi 4 dny v roce a zbytek sedí doma a fedrují do kamen. Voni sou hlava.....píšu to furt.
Odpovědět
va

vaber

6.3.2025 08:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Voni sou hlava, já vím.
Co je pro baterie teplo a co je pro baterie zima. O takovém teple a bateriích píšu ,ale to jejich závity nezvládnou. Píšu to furt.
Odpovědět
va

vaber

4.3.2025 16:11
Po celém internetu běhají články a videa o autech s motory na vodu i Elon Musk má prý taky jedno. Ale nikde ani zmínka, jakou energii budou muset dodávat do auta, aby to auto na vodu jelo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.3.2025 10:18 Reaguje na vaber
Výroba vodíku je stará možná 200 let a ceny jsou zcela známé, nejlevnější je ze zemního plynu. Zelený je závislý hlavně na ceně elektřiny. A při dnešních přetocích zadara je snaha vyrábět zelený vodík fakt zalevno.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2025 11:47
Náklady ........ mohou v průběhu životního cyklu vozu se spalovacím motorem dosáhnout běžně částky přes 150 tisíc korun, zatímco u elektromobilů jsou zhruba poloviční. ............
Já s tím souhlasím. Ale musím jednak kalkulovat i náklady pořizovací, a druhak, když jsem si nyní koupil 20 let starou Fabii, za 17,5 tisíce, na tachometru přes 300 000km a ještě do oprav vrazil 41 000, s tím, že s ní snad budu 6 let jezdit, pokud budu schopen, jak by mě asi vyšel elektromobil? A to proti nim nic nemám, asi by mně úplně stačil nějaký ojetý, s nímž bych si do města dojem a byl schopen ujet na nabití alespoň 250 km. Kolik by takový asi stál?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist