Jan Staněk: Elektromobil je od základu jiný, jeho servis je mnohem jednodušší a levnější
Elektromobil má jednodušší pohonnou jednotku
Kompletní pohonná jednotka elektromobilu zahrnuje elektrický motor (stator a rotor), silovou elektroniku a jednostupňovou převodovku, která je oproti tradičnímu automobilu mechanicky výrazně jednodušší. Díky této konstrukci je ve srovnání se složitými spalovacími motory eliminována naprostá většina pohyblivých a dalších mechanicky komplikovaných částí, jako jsou písty, ventily, rozvody, vstřikovací jednotky a složité převodovky. Výsledkem je podstatně jednodušší údržba, nižší opotřebení jednotlivých částí a menší poruchovost pohonné jednotky elektromobilu. Elektromotor navíc nikdy nevyžaduje výměnu oleje. Tyto skutečnosti se významně promítají do dlouhodobých nákladů spojených s jeho provozem.
Servisní prohlídky: Elektromobil versus spalovací auto
Při pravidelných prohlídkách elektromobilu se technici soustředí především na kontrolu a aktualizaci softwaru, kontrolu osvětlení, stavu baterie a jejího chlazení či výměnu kabinového filtru. Důležitá je také diagnostika brzdového systému. Když už jsme u brzd, je na místě zmínit, že při efektivním využívání rekuperačního brzdění jsou brzdové systémy elektromobilů podstatně méně namáhané. Rekuperační brzdění s využitím elektromotoru umožňuje vozidlu zpomalovat při puštění plynového pedálu. Přitom vzniká energie, která se vrací zpět do baterie. Tím se výrazně prodlužuje životnost brzdových kotoučů a destiček. Řidiči, kteří efektivně rekuperaci využívají, mohou snížit opotřebení tradičních brzdových komponent až na jednu čtvrtinu, což souvisí s dalším ušetřením servisních nákladů. Využívání rekuperace navíc umožňuje řídit elektromobil v plynulém provozu pomocí jediného pedálu.
Pravidelné servisní prohlídky tradičního auta zahrnují výměnu motorového oleje, olejového filtru, zapalovacích svíček a často také kontrolu emisních systémů. Další nemalé finanční náklady jsou z dlouhodobého hlediska spojeny s údržbou převodovky, rozvodů či kompletního výfukového systému včetně katalyzátoru nebo filtru pevných částic. Všechny tyto úkony jsou nejen časově náročné, ale také finančně nákladné.
V souvislosti s tlakem na dodržování emisních norem a snižováním objemu motorů se objevují také žhavé diskuze nad výdrží moderních spalovacích motorů, které často s objemem 0,9 až 1,2 litru dosahují výkonu přes sto koňských sil. Motory jsou podstatně více namáhány s ohledem na tlak ve válcích a teplotu a výrazně trpí také turbo, jehož životnost se zvláště při nedodržování optimálních provozních podmínek snižuje.
Servisní intervaly a náklady
Elektromobily mají obvykle předepsaný servisní interval garančních prohlídek jednou za dva roky nebo každých 30 000 km. Tesla dokonce pravidelné servisní prohlídky nevyžaduje, jen doporučuje. Auta se spalovacími motory musí na výrazně pracnější prohlídku obvykle každých 15 000 km. Intervaly se odvíjejí zejména od potřeby pravidelné výměny provozních kapalin.
Přečtěte si také |

Při srovnání dlouhodobých servisních nákladů na životní cyklus obou typů vozidel je elektromobil jasným vítězem a s rostoucím stářím automobilu je tento rozdíl stále významnější. Náklady spojené s garančními prohlídkami, pravidelnou výměnu oleje, filtrů, rozvodů a dalších komponent mohou v průběhu životního cyklu vozu se spalovacím motorem dosáhnout běžně částky přes 150 tisíc korun, zatímco u elektromobilů jsou zhruba poloviční. U elektromobilu je důležitá základní péče o baterii. Té vycházejí nicméně vstříc velkorysé záruky výrobců a náklady na její případný servis jsou tak nepravděpodobné. Škoda poskytuje například na baterie elektromobilů záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů, podobně je na tom i většina dalších automobilek. Mezi ještě sebevědomější výrobce patří například Tesla s 8 lety / 160 až 240 tisíci kilometry podle modelu, nebo Mercedes, který garantuje 10 let nebo 250 tisíc kilometrů s tím, že kapacita akumulátoru v tomto čase neklesne pod 70 procent původní hodnoty. Pokud by baterie servis přece jen vyžadovala, přístup automobilek se liší - Kia, Hyundai, Škoda, Volkswagen a další vám baterii proměří a vymění vadný modul (například jednu dvanáctinu baterie). Tesla vám vymění celý akumulátor a ten původní si ponechá na repasi.
Pozor na hybridy – u nich se servis naopak prodraží
Musíme zmínit ještě kategorii plug-in hybridních automobilů a zde je třeba zdvihnout prst. Tento typ automobilů obsahuje totiž obě pohonné jednotky (spalovací i elektrickou), a ty jsou navíc vzájemně propojeny. Z tohoto důvodu představují z pohledu servisních nákladů nejdražší variantu. Obecně zastávám názor, že technologie „spalovacích aut do zásuvky“ je přechodná a časem ji vytlačí elektromobily, které budou zlevňovat a prodlužovat svůj dojezd.
Závěr
Elektromobily přinášejí zcela nový přístup k údržbě. Díky své jednoduchosti, delším servisním intervalům a nižším nákladům na opravy představují atraktivní řešení nejen z ekologického, ale i ekonomického hlediska. Současné vyšší počáteční investice spojené s pořízením elektromobilu v cenové hladině zhruba do jednoho milionu korun vyrovnávají v průběhu času náklady na servis, údržbu a provoz. V následujících třech letech se však i pořizovací ceny menších elektromobilů sníží na úroveň adekvátních spalovacích variant a elektromobily budou dávat ekonomicky smysl již naprosté většině uživatelů bez ohledu na to, zda mají možnost levně dobíjet doma nebo v práci.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (45)
Jiří Kvítek
3.3.2025 08:02Přesně to referovala moje i známá, která s elektromobilem jezdí služebně.
Nyní má elektomobil již 6 let a úplně obrátila. Ujede v zimě cca 120 km a kapacita baterie jí ze 100% spadne na 30%. Do krajského města (tam a zpět je to cca 160 km) bez dobití po cestě neujede (vč. popojíždění v kolonách).
Nová baterie před 6 lety stála 200 000 Kč, nyní 600 000 Kč.
Věřím, že zcela nový elektromobil je na tom dočasně lépe. Ale co budete říkat za 5 let nebo 10 let používání?
A spalovák bude funkční pořád. Ujet cca 200 km není problém, tankovat nemusí.
Pane autore, pak pochopíte, jak hluboce jste se mýlil...
vaber
3.3.2025 09:36 Reaguje na Jiří KvítekZhroutí se celý řetěz přeprodávání aut, ze západu na východ ,nebo to bude jinak?
Pavel Hanzl
4.3.2025 08:04 Reaguje na vaberPavel Karel
3.3.2025 12:37 Reaguje na Jiří KvítekPavel Hanzl
4.3.2025 08:01 Reaguje na Jiří KvítekZdenek Wenzel
4.3.2025 19:45 Reaguje na Jiří KvítekJiří Kvítek
8.3.2025 09:18 Reaguje na Zdenek WenzelMnou uváděné informace mi osobně potvrdil i vedoucí oné zmíněné organizace. Dříve býval zapáleným podporovatelem elektromobility, teď patří k jejím odpůrcům.
A Vy si Bludného balvana nechte pro sebe, tam opravdu patří.
smějící se bestie
3.3.2025 08:20Pavel Hanzl
4.3.2025 08:06 Reaguje na smějící se bestieRichard Vacek
3.3.2025 08:23Pavel Hanzl
4.3.2025 08:06 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
3.3.2025 08:33proč ho přes všechny dotace a preference pořád nikdo nechce a proč zákazníci dávají přednost těm nevýhodným spalovacím motorům?
Pavel Hanzl
4.3.2025 07:59 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
4.3.2025 10:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.3.2025 11:26 Reaguje na Viktor Šedivýpepa knotek
3.3.2025 09:37Jaroslav Pokorný
5.3.2025 11:53 Reaguje na pepa knotekLukas B.
5.3.2025 15:03 Reaguje na Jaroslav Pokornýblbé je, že další trabanty budeme asi dovážet z indie a číny....
Břetislav Machaček
3.3.2025 10:16budou daleko dokonalejší baterie, než ty dosavadní. Ono prvé auto na světě
byl elektromobil, ale nedokonalé baterie tuto větev mobility ukončily mimo
speciálních vozítek do současné doby. Všichni si určitě pamatují bateriové
"ještěrky" z nádraží a podniků, důlní lokomotivy a akuvysokozdvižné vozíky.
Nebyly ale určeny k silniční dopravě, jako srovnatelné alternativy k jiným
pohonům vozidel jako benzín, nafta a plym, či dřevoplyn z vyvíječů.
EKOurychlení vývoje baterií pro silniční mobilitu má k dokonalosti velmi
daleko a je dáno buď lácí materiálových zdrojů jako v Číně a nebo jako
v jiných zemích dotace. Opodstatněnost tohoto pohonu je tak zkreslena
a nemá nic společného s konkurenčním prostředím. Současné baterie jsou
nejen nákladné, ale i zranitelné při nehodách v tom, že vám za jejich
spolehlivost výrobce odepře garanci. Nehoda není náhoda a odepřená
garance znamená převzít za provoz takové baterie PLNOU ZODPOVĚDNOST
a nebo ji vyměnit za novou. Stalo se to manželce místního zbohatlíka,
která poněkud razantněji "ťukla" do jiného vozidla a v servisu ji
na odstoupení od garance na baterii upozornil technik. Oznámila to
ihned manželovi a ten raději nechal baterii vyměnit, což je v poměru
k pomačkaným plechům škoda cca 50 ku 1. Je to takřka větší půlka
ceny celého nového vozidla, což je opravdu "výhodné". Ne, opravdu
děkuji, když garance končí i po banální nehodě s pomačkáním plechů
při které je spalovák motoricky z hlediska garance zcela v pořádku.
Jinak elektromobilitě po zdokonalení baterii fandím, pokud budou
dobíjeny nadbytečným proudem ze sítí, ale to se opět vylučuje se
soláry, které ho vyrábějí, když elektromobil jezdí a když ho je
třeba nabíjet, tak za soláry zaskakují paroplyny. To opravdu není
nic ekologického, když navyšují spotřebu elektřiny z paroplynů
a nevyužívá přebytky ze solárních panelů. No a už vůbec nehovořím
o zimě, kdy mu vzrůstá spotřeba dobíjená z fosilních zdrojů. Ono
ideálem by byl dostatek energie z JE ve dne využívané průmyslem
a v noci k nabíjení elektromobilů a akumulačnímu vytápění domů.
V tom jsme ale zaspali a vnucovat elektromobily je neekologické,
když výfuk auta nahrazují komínem uhelné, či plynové elektrárny.
Jinak velmi jsem se zasmál videu o zácpě na zimní silnici, kde
kolem kolony pojížděla dodávka s elektrocentrálou na naftu
dobíjející baterie ekovozidel. Šoféři byli ochotní jeden druhého
přeplácet, aby nabili právě baterie jich vozidla a ostatní pouze
dolili nádrže z cisterny distributora paliv za jednotnou cenu.
Navíc bylo doplnění paliva otázkou pár minut na rozdíl od toho
dlouhého dobíjení agregátem. Vím, že to je extrém, ale taky se
to stává a co pak? Odtah? Nebo čekat zmrzlý na dobití? Ne, děkuji
za tento nedomyšlený ekopokrok, který předběhnul možnosti techniky.
Vladimir Mertan
4.3.2025 07:21Pavel Hanzl
4.3.2025 08:09 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
4.3.2025 11:28 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
4.3.2025 15:48 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
4.3.2025 16:19 Reaguje na Vladimir MertanDalší problém je vyhodnocování stavu nabití baterie, může se stát ,že ukazuje plné nabití a dojedete tak polovinu. Prý se musí čas od času baterie plně nabít a vybít, aby se takový měřič dojezdu znova nacejchoval, Už to říká, že ani výrobci si nejsou jisti co baterie vydrží a jak její kapacita klesá.
Pavel Hanzl
5.3.2025 10:11 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
4.3.2025 08:13Za chvíli budeme na tom podobně, bo venku už nebudou benzínky. V Norsku jsou už oblasti, kde nenatankujete. A to se zimou mají zkušeností něurékom.
Lukas B.
4.3.2025 11:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.3.2025 10:12 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
5.3.2025 13:43 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.3.2025 19:22 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
5.3.2025 19:30 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.3.2025 07:46 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
6.3.2025 07:51 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
4.3.2025 16:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.3.2025 10:14 Reaguje na vabervaber
6.3.2025 08:20 Reaguje na Pavel HanzlCo je pro baterie teplo a co je pro baterie zima. O takovém teple a bateriích píšu ,ale to jejich závity nezvládnou. Píšu to furt.
vaber
4.3.2025 16:11Pavel Hanzl
5.3.2025 10:18 Reaguje na vaberJaroslav Pokorný
5.3.2025 11:47Já s tím souhlasím. Ale musím jednak kalkulovat i náklady pořizovací, a druhak, když jsem si nyní koupil 20 let starou Fabii, za 17,5 tisíce, na tachometru přes 300 000km a ještě do oprav vrazil 41 000, s tím, že s ní snad budu 6 let jezdit, pokud budu schopen, jak by mě asi vyšel elektromobil? A to proti nim nic nemám, asi by mně úplně stačil nějaký ojetý, s nímž bych si do města dojem a byl schopen ujet na nabití alespoň 250 km. Kolik by takový asi stál?