https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-desatero-pri-koupi-elektromobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Desatero při koupi elektromobilu

10.1.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Provoz elektromobilu nesouvisí jen s jeho vlastnictvím a dobíjením. Pokud uvažujete o pořízení nového či ojetého automobilu na baterky, měli byste vzít v úvahu širší souvislosti, které vám soužití s ním usnadní hned na začátku i do budoucna. Ze svého pohledu a na základě vlastních zkušeností jsem proto sestavil desatero rad pro nového majitele elektromobilu.
 

1: Revize elektroinstalace

Pokud bydlíte v bytě a jste si jisti, že nebudete nikdy v domácích podmínkách dobíjet, tenhle bod se vás samozřejmě netýká. Nicméně každý, kdo dobíjí svůj elektromobil z jakékoli jednofázové nebo třífázové domácí či firemní zásuvky, by měl nechat zkontrolovat elektroinstalaci, a to kvůli sobě i případné pojistné události. Během dobíjení totiž protéká ze sítě do baterie auta dlouhodobě velké množství energie a přechodové odpory na různých místech elektroinstalace mohou způsobovat nežádoucí zahřívání spojů. Kontrola kontaktů například v rozvodných krabicích a zásuvkách je proto na místě. Já osobně jsem po pořízení prvního elektromobilu dobíjel z běžné jednofázové zásuvky vždy přes noc zhruba rok a tři čtvrtě.

2: Registrace u výrobce auta

Elektromobily tvoří specifickou kategorii vzhledem k jejich dobíjení a začlenění do struktury digitálního světa. Výrobci mají zpravidla smlouvy s vybranými poskytovateli dobíjecích služeb a díky tomu nabízejí další výhody. Proto je víc než dobré zaregistrovat se u výrobce auta a nastavit způsob plateb za nabíjení, což můžete udělat ještě před převzetím vozu, pokud už znáte jeho VIN kód. Jako příklad můžu uvést Porsche, se kterým mám nyní vlastní zkušenosti. Značka mi nabízí výhodné ceny na ultra rychlých dobíjecích stanicích Ionity, aktuálně 10 korun za kilowatthodinu. Registrací zároveň získáte například možnost komunikovat s vozem vzdáleně.

2: Registrace u zvoleného poskytovatele nabíjení

Pro potřeby dobíjení na veřejných stanicích je praktické se registrovat u poskytovatele nabíjení. Registrace samotná nic nestojí, vyřídíte ji za 10 minut a umožní vám dobíjet za zvýhodněné ceny. Osobně doporučuji zmapovat si dobíjecí stanice a registrovat se u dodavatele, který má dobře pokrytou síť v místech vašich nejčastějších tras. Nejvíc dobíjecích stanic má aktuálně v Česku trojice lokálních poskytovatelů (řazeno podle abecedy) ČEZ, E-ON a PRE, z mezinárodních sítí má u nás nabíjecí huby Tesla a Ionity. Vyberte si jednoho až dva z nich, pro nečekané potřeby dobíjení jinde můžete využít roaming. Dobíjení pak spouštíte s pomocí mobilní aplikace nebo čipu zaslaného po registraci.

4: Pojištění auta

Zákonem vyžadované povinné ručení se u elektromobilu pohybuje v podobných relacích jako u auta se spalovacím motorem, jeho výši ovlivňují nejvíce řidičské bonusy či malusy. Pokud jezdíte dlouhodobě bez nehod, můžete se dostat s prémiovým elektrickým vozem na zhruba 4000 korun ročně. Co se týká havarijního pojištění, můj osobní názor je ten, že auta do pořizovací ceny řekněme tři čtvrtě milionu korun nepojišťuji. Drobné ťukance, odřené nárazníky nebo třeba skla hradíme z rodinných rezerv. Tenhle můj pohled souvisí s výší spoluúčasti, reálným plněním pojišťoven a faktem, že každá pojistná událost zvyšuje cenu pojistky. U nového auta se zaměřuji na pojistku, která kryje největší rizika, jako je živelná pohroma, odcizení a totální havárie. Taková pojistka s pětiprocentní spoluúčastí (minimálně 5000 korun) nás vyjde ročně asi na 1,7 % pořizovací ceny vozu, což považuji za rozumné.

5: Nabíjecí kabely

K dobíjení jsou třeba kabely a na to je dobré se připravit. Při použití rychlých veřejných DC dobíjecích míst využijete kabely, které jsou součástí stanic. Pro pomalé dobíjení na veřejných nabíjecích bodech se střídavým proudem (AC), které reprezentují sloupky na ulicích a v budoucnu je najdete čím dál častěji například i na sloupech veřejného osvětlení, musíte ale využít vlastní kabel, tzv. typ 2 – typ 2 (neboli menekes). Tento kabel doporučuji mít v autě pořád, ostatně jej většina výrobců automaticky dodává s novým elektromobilem. Z mého pohledu je jeho optimální délka 7 metrů. Potřeba vlastních kabelů platí i v případě dobíjení z jednofázové nebo třífázové zásuvky doma nebo v práci. Ty je třeba většinou pořídit samostatně. Vhodný je univerzální kabel, který má výměnné koncovky pro použití s 230 V i 400 V zásuvkou. Ke služebnímu autu vám většinou zaměstnavatel dá tento přenosný nabíjecí kabel ve verzi, která odesílá data o lokaci a objemu nabíjení pro potřeby sestavení měsíčního „cesťáku“ a finančního vyúčtování.

6: Přihlášení do auta

Elektrické auto je doma a my se musíme vrátit zpátky k digitálním technologiím. Jak už jsme si řekli, s e-autem je možné komunikovat pomocí aplikace a k tomu je třeba se k němu přihlásit. Své účty by si měli vytvořit všichni členové rodiny či firmy, kteří budou auto používat. S přihlášením souvisí totiž i automatická personalizace infotainmentu, která může zahrnovat propojení handsfree, zobrazení oblíbených tras nebo přizpůsobení hudebních služeb. Součástí personalizace je podle typu auta také individuální nastavení klimatizace, sedaček, zrcátek či volantu. Pro vzdálenou komunikací s autem je třeba povolit datové připojení SIM karty ve vozidle, protože data sdílí vůz s automobilkou. Pokud nebudete souhlasit, vzdálená komunikace nebude možná.

7: Nastavení

Součástí personalizace je u mnoha aut i nastavení implicitně zobrazovaných informací. Já osobně preferuji doplnění informace o rychlosti podrobnostmi o momentální a průměrné spotřebě. Tak například vidím, že za posledních 3,5 tisíce kilometrů spotřebovalo moje Porsche 18,6 kilowatthodin na 100 km. Pak chci vždy vidět informace o stavu akumulátoru a o průběhu nabíjení. Za důležitou také považuji informaci o teplotní připravenosti baterie na ultra rychlé nabíjení. S tím souvisí také nastavení úrovně, do které se bude elektromobil automaticky nabíjet. Pokud nepojedete hned po dobití delší trasu, doporučuji vzhledem ke správné péči o baterii dobíjet do 80 %. Často je také možné přizpůsobit navigaci tak, aby při definovaném stavu baterie (například 15 %) zařadila automaticky do plánované trasy zastávku na dobíjení. Nastavit lze také většinou zobrazování stanic nabízejících jen ultra rychlé dobíjení. Pokud vyjíždíte ráno v pravidelný čas, můžete u mnoha modelů také aktivovat automaticky klimatizaci a v zimě sednout do již vyhřátého auta.

8: Dejte do auta vše, co potřebujete

Tenhle bod je samozřejmě univerzální pro nové majitele jakéhokoli automobilu. Povinná výbava by měla být součástí nového auta, pokud kupujete elektromobil jako ojetinu, je na místě kontrola. Kromě povinné výbavy bude ale třeba doplnit počet reflexních vest podle počtu míst v automobilu, držák na telefon, kabely pro jeho nabíjení, sluneční brýle nebo podle zvážení třeba parkovací hodiny. Jestli jezdíte pravidelně do zahraničí, ověřte si, zda v dané zemi není součástí povinné výbavy něco dalšího.

9: Naučte se s aplikací

O mobilní aplikaci již byla řeč. S její pomocí můžete využívat celou řadu možností. Proto zdůrazňuji výhodu toho, když ji dobře prozkoumáte. A to ideálně v klidu doma, abyste nebyli během získávání prvních zkušeností s elektromobilem na cestách zbytečně ve stresu. Mobilní aplikace výrobců jsou si dost podobné – vzdáleně můžete spustit a sledovat průběh nabíjení, kontrolovat odhadovaný dojezd, nahlížet na vyúčtování, nebo třeba plánovat trasu včetně vyhledávání nabíjecích stanic, což bych rád zdůraznil. V aplikaci si můžete kdykoli ověřit také detaily o aktuálních cenách elektřiny za nabíjení vyplývajících ze smluvních podmínek s výrobcem automobilu.

10: Správné zajetí elektromobilu

Zastávám názor, že když se budu k autu od začátku slušně chovat, tak mi to během provozu vrátí svou spolehlivostí. Elektromobil má oproti automobilu se spalovacím motorem výrazně jednodušší pohonnou jednotku, přesto bych rád doporučil několik věcí pro prvních tisíc kilometrů. Během zajíždění elektromobil příliš nezatěžujte, nevyužívejte jeho plný výkon a nejezděte ve sportovním režimu. S ukázkou jeho dynamiky kamarádům chvilku počkejte. Kromě toho bych se zaměřil ještě na brzdy. Elektromobil brzdí v běžném provozu při povolení plynového pedálu z velké části motorem, kdy zároveň rekuperuje. Během zajíždění nicméně doporučuji brzdy využívat víc, aby si takzvaně sedly a byly připraveny nabídnout svůj plný výkon v případné krizové situaci.
reklama

 
foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

10.1.2025 11:03
chybí zde jeden bod - máte-li garáž, konzultujte garážování elektromobilu a zejména dobíjení elktromobilu v garáži s odborníkem na požární bezpečnost staveb (lidově "hasičem"). naše legislativa nemá jasný a jednoznačný platný ucelený předpis, ale obecně lze vycházet z doporučení hasičů pro hasební zásah a z pracovních verzí připravované legislativy.
prvním a okamžitým a jednoduchým krokem je instalace bezpečnostních čidel, a to detektoru kouře a detektoru teploty. shořelý barák vem čert, ale ať aspoň stačíte utéct. no a taky tuto skutečnost zaneste do pojistné smlouvy, nahý člověk s penězi v rukou je na tom lépe než nahý člověk s holejma rukama. a velmi zvažte, jestli opravdu chcete něco takového provádět třeba v garáži v parteru bytového domu s mnoha byty a pouze jedinou požární únikovou cestou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2025 11:09 Reaguje na Lukas B.
1*
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

10.1.2025 11:29 Reaguje na Lukas B.
Teda a co když tě potká na chodníku dinosaurus? Máš nějaké řešení?
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.1.2025 12:37 Reaguje na Zdenek Wenzel
pamatujete tu hysterii ohledně jistého modelu mobilního telefonu? ten měl baterii tuším 2000 miliampérhodin při pěti voltech, asi padesát gramů.
jinak u kamaráda v garáži jsem viděl, co jak dopadla a co dovedla baterie k akuvrtačce z Lidlu, to byly 2 ampérhodiny při 20 voltech. ještě že ji moudře nabíjel uprostřed betonové podlahy a výsledek byl jen shořelý plastový kufr, čtverečný metr přiškvařeného plastu na podlaze a totálně zadýmená garáž.

a k Vaší otázce; když mě potká dinosaurus, tak se budu chovat úplně stejně, jako když potkám Žlababu, prostě řeknu dobrý den, a budu doufat, že dinosaurus odpoví Ahóóój. ale rozhodně mu nebudu strkat hlavu ani jiný svůj oud do zubaté tlamy.
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.1.2025 11:36 Reaguje na Lukas B.
Do veřejně přístupných parkovacích domů, obchodních center, podzemních garáží nebo na trajekt zakázat vjezd a neoprávněný vjezd postihovat jako obecné ohrožení, SPZ čtou kamery všude při vjezdu.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

10.1.2025 11:42 Reaguje na pepa knotek
Jednoho Knotka jsem měl na vojně. Jedině strana ho držela při moci, jinak to byl hodně hloupý člověk.
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.1.2025 12:26 Reaguje na Zdenek Wenzel
Uhasit klasické auto a elektroauto je dost rozdíl. Pokud máte funkční technologii na hašení Li-baterií v objektech tak sem s ní, majitelé trajektů, garáží atd. vám urvou ruce - budete miliardář.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2025 16:02 Reaguje na pepa knotek
popravdě je to pořádná prasárna, protože se z takového auta vyleje i kyselina z baterií. Vzhledem k tomu, že se hasí vodou, vyteče do kanalizace.
Ekologie dostává pořádně na prdel a to ještě k tomu, že elektro auto se neuhasí dříve než za hodinu intenzivního požáru. Jediné, jak lze uhasit přitáhnout kontejner naplněný vodou a ponořit jej do ní.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

14.1.2025 20:16 Reaguje na pepa knotek
Tak přeci jsi to ty.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2025 16:04 Reaguje na Zdenek Wenzel
asi by jste si měl zjistit, jak se elektro auto hasí.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

10.1.2025 13:29 Reaguje na Lukas B.
Mě se protiví už jen ta míra (všeobecně akceptovaného?) šmíráctví všech nových aut, elektroauta nevyjímaje. Co je výrobci auta do toho kde já tankuju/nabíjím? Aplikace nutná pro provoz. WTF!?! Slevy za Vaše nejosobnější data... Hodně nelíbí. Jinak u nás v podniku považujeme Li-ion baterky za relativně bezpečné ve stavu nabití pod 30%. Pokud jsou nabité víc skladujeme ve speciální ohnivzdorné skříni s možností vyvézt na dvůr nebo alespoň dlouhodobě účinně chladit. Při porušení vzduchotěsného obalu článku je to skoro neuhasitelná věc. V běžném elektromobilu jsou stovky až tisíce článků. Stačí porucha jednoho a dojde k řetězové reakci. Požáry jsou relativně málo časté. Určitě méně časté než u spalováků. Ovšem hašení a intenzita požáru je velmi nepříjemná a pokud k požáru dojde během nočního nabíjení může být reakční doba spícího majitele jiná než u požáru během jízdy (typickým spíš pro spalováky).
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.1.2025 13:34 Reaguje na Dalibor Motl
nojo, no. měl bych asi nebejt línej a měl bych na haciendě přesunout všechno aku nářadí (tedy aspoň baterie, žánop, kotouč od flexy nebo sdsplus vrták se nesamovznítí) z podkroví do sklepa.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.1.2025 19:14 Reaguje na Lukas B.
Určitě. Baterky do aku vrtačky, plotostřihu, pilky mám také všechny mimo a na betonové podlaze. Je to alespoň trochu jistota.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.1.2025 19:15 Reaguje na pavel peregrin
nojo, neměl bych tolik udílet hraběcí rady a měl bych si sám doma udělat pořádek :)
Odpovědět
PB

Petr Brok

10.1.2025 16:33
Při jakém nájezdu se elektroauto vyplatí?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist