https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-zivot-s-elektromobilem-v-zime
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Život s elektromobilem v zimě

30.1.2025
Jan Staněk a elektromobil v zimě.
Jan Staněk a elektromobil v zimě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jan Staněk
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit. Je to podobné, jako když přecházíte z Windows na macOS nebo se stěhujete z bytu do rodinného domu. V první řadě je třeba říct, že zimní podmínky ovlivňují provoz všech typů vozidel, u elektromobilů je dobré zohlednit některé konkrétní věci. Jedním z nejdiskutovanějších témat především ve skupině odpůrců elektromobility je vliv silných mrazů na praktickou využitelnost elektroaut, jejich vyšší spotřebu a vybíjení baterií v koloně. Pojďme si rozebrat tuto oblast detailně. Na pomoc si vezmeme také výsledky podrobného testování uznávané německé organizace ADAC.
 

Jízdní vlastnosti elektromobilu

Zásadní pro bezpečnost jízdy na vlhku, sněhu či náledí jsou u všech aut kvalitní zimní nebo dnes čím dál oblíbenější celoroční pneumatiky. Ty jsou v zásadě stejné pro všechny typy aut, byť přibývá pneumatik homologovaných právě pro elektrická auta, které optimalizují valivý odpor a tím i dojezd, a zároveň snižují hlučnost, což je mimochodem jeden ze základních benefitů elektromobilu.

Elektromobily mají pohon na zadní, přední nebo obě nápravy. Díky výrazně lehčím motorům i setrvačným hmotám a špičkovým asistenčním systémům mají elektromobily obecně minimálně 5x rychlejší odezvu kol na situaci vozovce. Lze se nimi velice citlivě a bezpečně rozjíždět na sněhu či náledí. Zadokolky mají navíc motorem vzadu i těžkou baterií dobře zatíženou hnanou nápravu a potažmo srovnatelné, ne-li lepší zimní jízdní vlastnosti než předokolky. Čtyřkolky mají motory dva, jeden na každé nápravě, a tedy opět výrazně rychlejší odezvy na situaci na vozovce. V té souvislosti však zvažte, zda skutečně potřebujete ke svému životu čtyřkolku, která s sebou nese celoroční nárůst spotřeby o 10 a více procent a potažmo úměrně nižší dojezd. Mé osobní zkušenosti dokazují, že celoročně úspornější elektrická zadokolka občasné zimní cesty do hor hravě zvládne.

Spotřeba během mrazů a vytápění kabiny

V zimě je třeba počítat během provozu se zvýšenou spotřebou. To platí jak pro elektromobil, tak i pro automobil se spalovacím motorem, nicméně u elektromobilu je nárůst výraznější. Je to dáno především potřebou vytápění interiéru a využíváním energie pro provoz některých dalších prvků. Spalovací motory mají nízkou účinnost (cca 20 až 30 %) a zbytek energie se přeměňuje na odpadní teplo, které ohřívá chladící kapalinu a ve spojení s tepelným výměníkem je využíváno k vytápění kabiny vozu. Elektromobil potřebuje k vyhřátí interiéru za jízdy zejména energii z baterie, protože jeho pohon má účinnost přes 90 % a tudíž při jeho provozu vzniká odpadního tepla málo. Především z tohoto faktu plyne zvýšení reálné spotřeby energie elektroauta v zimě.

Na měření reálné spotřeby během mrazivého období se zaměřil nedávný detailní test ADAC. Podle výsledků se spotřeba elektromobilu může na dlouhých cestách zvýšit v zimě o 25 až 30 %. Mimochodem, auta s benzinovým motorem si ve stejném režimu vezmou průměrně o 15 % paliva víc, dieselům vzroste spotřeba o 24 %. Nárůst spotřeby je výraznější na krátkých trasách, kde hraje největší roli právě vyhřívání kabiny. Prakticky každý elektromobil umožňuje před jízdou v zimě předehřát a v létě zase vychladit interiér. To lze zpravidla buď pomocí předem určeného času odjezdu, nebo dálkově přes mobilní aplikaci. Řidiči s přístupem k nabíjecí zásuvce / wallboxu doma nebo v práci mají výhodu, protože mohou kabinu před odjezdem natemperovat elektřinou ze sítě. Při krátkých přejezdech proto doporučuji využít předehřev zaparkovaného auta ze sítě nebo omezení vytápění na sedadla a volant, zkrátka neohřívat celý interiér vozu. Tento způsob zajistí pro krátkou cestu dostatečný komfort a zároveň je šetrnější k baterii. Většina elektromobilů také nabízí možnost prohřívat jen tu část kabiny, kde sedí posádka, tedy například jen místo řidiče. V extrémních podmínkách doporučuji také využívat elektromobil v eco režimu, který nenabídne maximální výkon, ale snižuje spotřebu.

V rámci výbavy nabízí výrobci elektromobilů také tepelná čerpadla, která efektivněji pracují s odpadním teplem motorů, silové elektroniky i baterie během nabíjení. Díky tomu je při ohřevu kabiny spotřeba elektřiny zhruba 3x nižší a celková zimní spotřeba klesne o přibližně 10 %. Často se však jedná o příplatkovou výbavu v hodnotě až 30 000 Kč.

Během několikadenního stání v silných mrazech je s ohledem na bezproblémový provoz a dlouhodobou životnost trakční baterie ideální udržovat ji nabitou na 50 % až 80 %.

Péče o baterii a klíčová úloha využívání navigace

Pro baterii elektromobilu je optimální zhruba pokojová provozní teplota a před zimním rychlonabíjením je velmi vhodné prochladlou baterii předehřát. Ve srovnání s vymrzlou baterií umožňuje zahřátý akumulátor dobíjet násobně vyšším výkonem, což výrazně snižuje celkový čas rychlonabíjení na cestách.

Funkci předehřátí neboli termomanagementu baterie nabízí téměř každý elektromobil. Dostupná je prostřednictvím infotainmentu a zpravidla se aktivuje automaticky během jízdy na základě v navigaci naplánované zastávky na nabíjení. Předehřev baterie, který trvá obvykle desítky minut, si v tomto případě auto před příjezdem k rychlonabíječce organizuje samo. V tomto ohledu roste úloha vestavěné navigace a vřele ji doporučuji využívat i na trasách, které dobře znáte. Před výjezdem na delší cestu je možné také baterii předehřát doma nebo v práci elektřinou ze sítě, jedná se o podobnou funkci jako již zmíněný předehřev kabiny.

Čekání v zimní koloně

Určitě jste už slyšeli námitku, že stání v zimní koloně je pro elektromobil fatálním problémem. Po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem jezdím minimálně jednou týdně a na základě osobních zkušeností mohu říct, že elektromobil může být při dlouhém čekání v koloně díky efektivnímu využívání energie naopak dobrým společníkem. Během vytápění elektromobilu není totiž třeba mít zapnutý motor a posádka nevdechuje část jeho emisí pronikajících do kabiny. Moje osobní zkušenosti vyvrací jednoznačně mýtus, že zimní stání v koloně bude znamenat volání odtahovky kvůli vybité baterii. Pro případ dlouhého stání v koloně je třeba jediné – nejezdit s elektromobilem takzvaně nadoraz a počítat s určitou rezervou, což platí i pro auta se spalovacími motory – pokud máte málo energie nebo paliva uvíznete v zácpě, musíte zkrátka topit méně. Již před třemi lety jsem osobně zkusil strávit mrazivou noc, kdy se venkovní teplota pohybovala pod -12 °C, v elektrické nošovické Hyundai Kona. Po uplynutí 11 hodin můj test prokázal, že při nabité baterii by tento elektromobil s baterií 64 kWh zvládl udržovat posádce v takových mrazech v kabině teplo víc než 50 hodin. Video ze zmíněného testu můžete vidět na mém YouTube kanálu Electro Dad.

„Nevěřící Tomášové“ mohou nahlédnout opět na výsledky práce ADAC, který testoval spotřebu energie malých městských elektromobilů s poměrně malou baterií (52 kWh a 32,3 kWh) během noci, kdy padly teploty až na -14 °C. Auta byla nabitá, stála se zapnutými parkovacími světly, interiér byl vyhříván na 22 stupňů a přední sedadla zůstala vyhřívána. Po dvanácti hodinách stání zůstalo v baterii automobilu s větší baterií 30 % energie, u auta s menší baterií 20 %.

Poslední věc, kterou bych rád zmínil, je 12 V baterie, která je při studených zimních startech u spalovacích aut extrémně zatěžovaná. Proto také právě v zimním období selhává a nastává okamžik její výměny. V elektromobilu tuto baterii také najdete, ale vzhledem k tomu, že její úlohou je především pohánět palubní elektroniku, není v zimě namáhána většími odběrovými proudy než v létě.

Elektromobil je ve výhodě při startování v mrazech

Na životnost motoru spalovacího auta mají studené zimní starty negativní dopad. Čím častější krátké zimní popojížďky, tím hůře. Aby bylo vůbec možné v opravdu silných mrazech nastartovat, spalovací motory aut jsou v severských zemích doplňovány předehřevem. Stejné studené starty naproti tomu neovlivňují negativně životnost jednoduchého motoru elektromobilu s jednostupňovou redukční převodovkou a minimem pohybujících se částí. Hlavní trakční baterie umožňuje jízdu i teplotách kolem –35 °C a chladné podnebí nemá na její životnost negativní dopad. Příkladem může být Norsko, kde se dnes již jiná než elektrická auta prakticky neprodávají. Zde, hluboko za polárním kruhem, žijí lidé s elektromobily.

Pro provoz elektromobilu není zima žádnou překážkou. Technologický pokrok směřuje ke zrychlování nabíjení s cílem snížit jeho dobu na zhruba 10 minut. První podobné automobily jsou dnes již na čínském trhu k dispozici.


reklama

foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

30.1.2025 06:49
ono by ten článek mohl být zajímavý, kdyby nebyl tak jednostranný.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

30.1.2025 07:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.1.2025 10:34 Reaguje na Jiří Kvítek
Elektroplechovky zatím jen do města a stejně jsou hrozně těžký !
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

30.1.2025 07:12
"Pro provoz elektromobilu není zima žádnou překážkou."

Až na to, že aktuální počasí žádná zima není!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.1.2025 10:31 Reaguje na Jiří Kvítek
1*!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.1.2025 08:02
Jistě že ektreormobilita byla je a bude,manipulační vozíky,městská doprava spíše trolejová,železniční.A elektroauta na dobré komunikace.
Já ve své profesi potřebuji automobil rychle použitelý,do těžšího terénu , tedy i lehký,řekněme netěžký .
Suzuki Jimny ideální,díky vám svazáci cena z roku na rok ze 400tis.na 700....
Teď lednu jsem měl skoro bouračku když mezi zaparkovanými vozy na mě vyletěl mezi zaparkovanými vozy elektromladík velmi rychle a zcela tiše elektroplacatým vozem.Nevím jestli to ubrzdil sám,nebo asistent.Ten mám také,kvůli srnčí.
Dříve jsem vozy kupoval s ohledem ne velikost kufru,výšku od vozovky.Když přišla elektroauta,NIKDE nebyla uvedena hmotnost vozu .


Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.1.2025 08:46 Reaguje na Emil Bernardy


Nových sad trakčních baterií hodlá bratislavský dopravní podnik nakoupit pět. Skutečný počet bude záviset na jeho finančních možnostech, půjde o rámcovou smlouvu na dva roky. Jedna sada baterií pro elektrobus NS 12 Electric včetně montáže, oživení, záručního servisu a likvidace starých akumulátorů vyjde podle předpokladů asi na 69 tisíc eur (1,74 milionu korun). Předpokládaná cena jedné sady baterií pro elektrobus EBN 8 je 65,6 tisíc eur (1,72 milionu korun).

Na nové baterie požaduje dopravce záruku 3 roky nebo 2 tisíce nabíjecích cyklů, a to při zbytkové energii minimálně 80 % z nominální hodnoty.

Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž než autobusů s dieselovými motory.
Když už jsme u té veřejné dopravy... jak se ukazuje, baterie mají určitou životnost...

Dopravný podnik Bratislava (DPB) shání nové trakční baterie pro své elektrobusy SOR NS 12 Electric a EBN 8. Informuje o tom web imhd.sk. Jak web dodává, vozidla jsou v provozu od začátku roku 2018. Vybaveny jsou bateriemi, jejichž životnost byla stanovená na pět let, nebo minimálně 2 tisíce nabíjecích cyklů.
„Generální opravy naftových motorů má DPB aktuálně vysoutěžené v ceně od 8 500 eur (Iveco Tector Euro 6) do 14 948 eur (Mercedes-Benz OM 45) bez DPH. V přepočtu je to od 214 tisíc korun do 376 tisíc korun,“ upozorňuje imhd.sk.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.1.2025 09:44 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ono veškeré "zkvalitňování" veřejné dopravy tu dopravu tak
prodražuje, že je i s dotacemi cestujícími ignorována. 99%
cestujících na krátkých trasách nepotřebuje Wifi, USB zásuvky, přehnané pohodlí a jiné nesmysly, které navyšují přepravné tak, že se jim vyplatí vlastní automobil. Pak
dopravci pláčou, že dopravu zkvalitnili podle přání 1%
cestujících a 99% přestalo dopravu používat. Oželet to
1% a slevnit tím jízdné, tak těch 99% neopustí HD a MHD.
Autobus, který projede svoji trasu 1x za hodinu musí
být EKO, ale u 50 aut, do kterých cestující přesednou
už nikdo neřeší. Zrovna včera jsem to probíral s řidičem
autobusu poháněného plynem ve kterém jsem cestoval sám.
Řekl, že po zakoupení těch autobusů museli zdražit jízdné,
aby se nákup zaplatil a nyní v nich nikdo kvůli ceně
jízdného už nejezdí. Samotní řidiči navrhovali malé
dieslové autobusy za třetinovou cenu, ale podmínkou byly
autobusy na plyn, či elektřinu. Výsledkem je jízda
prázdného autobusu a do budoucna zřejmě i ukončení HD.
I tak dopadá nesmyslná ekologizace a "zkvalitnění"
přepravy , které jsou podmíněny nákupy nových vozidel.
Z lidového jízdného se stává nelidské a lidé HD opouští.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.1.2025 17:05 Reaguje na Břetislav Machaček
MHD má být za 1,-Kč( jednoduché počítaní cestujících ) a stěží budou stíhat jezdit tak, aby stačili zájmu.
!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.1.2025 08:49 Reaguje na Emil Bernardy
častější nabíjení snižuje životnost baterie...
Odpovědět
am

5.2.2025 16:13 Reaguje na Emil Bernardy
Mluvíte mi ze srdce, má podobné požadavky jako Vy - potřebuju k obsluze "latifundií" (zahrad a kousku lesa), malé, terénní, úzké, lehké auto 4x4. Nepotřebuju ani daleký dojezd ani super rychlost, ale to auto musí tzv. vylézt i na strom. Aktuálně tuto funkci plní ojetý Suzuki Ignis, ze kterého jsem vykuchala zadní sedadla, aby vznikl nákladový prostor pro vožení všeho možného - pytlů s hnojem, dřeva, kanystrů s vodou, slámy na mulčování. Je to pracant, ale rezne a v těžkém terénu stárne rychle. Co až neprojde technickou? Nevím.

Suzuki Jimny se mi moc líbí, ale z druhé ruky v použitelném stavu aby člověk pohledal a na nový nemám.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

30.1.2025 09:40
V nedaleké fabrice koupili 4 elektro Dacie. To, co jsem slyšel od jejich uživatelů, mě naprosto stačí. Zoufalost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.1.2025 10:32 Reaguje na pavel peregrin
1*
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.1.2025 15:06 Reaguje na pavel peregrin
Soused je nadšený do elmobilů. Je vedoucím autoprovozu ve velké nadnárodní firmě. A tak do ní el-auta koupil, a pochvaluje je. Jak prý jsou dobrá, provoz bez problémů. Podle údajů která mně řekl, auta ujedou nějakých 100 km denně a v noci jsou v garáži. Už si sám také jedno vyřazené koupil.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.2.2025 18:01 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To záleží na tom, co kdo považuje za provoz.100 km není provoz.
Odpovědět
pk

pepa knotek

30.1.2025 12:06
Na výrobu 1 baterie pro elektromobil připadá několik desítek tun toxických odpadních kalů, jež jsou vedlejším produktem těžby vzácných kovů, kdesi daleko od Evropy. Kdo a za jakých podmínek v těch dolech otročí a kdo z toho má nakonec profit se hluboce mlčí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.1.2025 17:08 Reaguje na pepa knotek
A elektroplechovky mají většinou výfuk v 200m komínu, daleko od Prahy !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2025 09:50 Reaguje na smějící se bestie
Elkáru nabíjet z fosilní elektřiny je nesmysl, pod kotel parního stroje se taky necpalo seno pro koně.
Odpovědět

1.2.2025 19:52
Když jsem si přečetl, že "Spalovací motory mají nízkou účinnost (cca 20 až 30 %)", bylo mi jasné jak dalece je článek neseriózní a údaje tendenčně zmanipulované.
Uvedená hodnota seděla tak u Embéčka nebo Žigulíka, s jakými jsem jezdil za mlada. Ani náhodou už neplatí pro dnešní průměrné auto.
Jako blábol mi připadá i to, co autor uvádí o údajných výsledcích testu ADAC. Já spotřebu pečlivě sleduji, dokonce dvěma způsoby. Nejen podle údajů palubního počítače - vedu si i evidenci čerpaného množství paliva (nafty) a porovnávám ji s počtem ujetých kilometrů.
Rozdíl mezi spotřebou v zimě a v létě je zcela NEPODSTATNÝ a že "dieselům vzroste spotřeba o 24 %" je prostě a jednoduše LEŽ. Lež jako věž.
Takže:
Pane Staňku, když jste se rozhodl bojovat za elektromobilitu, no tak bojujte - ale prosím ČESTNĚ!


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2025 09:48 Reaguje na
Účinnost pístového motoru je z fyzikálních důvodů max 35% a to se odzigac nedá. U parní turbíny se to jmenuje Carnotův okruh, u dýzlu nevím. Lidově řečeno - třetina výkonu jde výfukem, třetina chladičem a třetina do kol. Spotřeba nafty je dána především studenými starty, pokud jezdíte dlouhé štreky, tak rozdíl léto - zima asi fakt moc velký nebude.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.2.2025 11:03 Reaguje na Pavel Hanzl
ona ta účinnost elektromobilu je fakticky účinností řetězce elektrárna-přenosová síť-nabíjení-elektromotor. je-li většina tuzemského mixu z parní elektrárny (ať už na uhlí nebo na jádro), potom je účinnost turbíny v elektrárně něco pod 50% (bo termodynamika na úrovni středoškolské).
samozřejmě i spotřeba benzínu/nafty není jen to, co do toho lejeme na pumpě, ale těžba, rafinace a distribuce paliva, ale to je relativně malá "zátěž".

rozdílná spotřeba léto/zima na dlouhých cestách (tj. efekt studeného startu nevýznamný) je dána především větším valivým odporem zimních pneumatik*), u běžného osobáku běžně používaného to dělá od pěti do deseti procent.

*) větší valivý odpor mají v chladném počasí i pneumatiky celoroční, sice guma samotná zimou tvrdne, ale především se lépe odvádí teplo a tlak v pneumatice nestoupá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.2.2025 13:03 Reaguje na Lukas B.
Elauto nabíjet z fosilní elektřiny je skutečně napytel totálně, jako kdybyste fedroval do parního stroje seno pro koně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.2.2025 13:19 Reaguje na Pavel Hanzl
já nejsem proti elektromobilům án blok. tam, kde se prosadí bez dotací, tam má smysl, golfovými vozíky počínaje, přes ještěrky v interiérech skladů a městská miniauta po elektromobilitu "by wire" (čili elektrifikovaná železnice, tramvaj a trolejbus).

mimochodem, otázka do kvízu pro porozumění mateřskému jazyku:
Otázka zní: "Jaký je rozdíl mezi kombinací slov 'smrk - strom' a kombinací slov 'dotační podvod - dotace'?”
Správná odpověď je: "Každý smrk je strom, ale ne každý strom je smrk. Každý dotační podvod je z dotací a každá dotace končí dotačním podvodem. Vztah podřadný a souřadný.”
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.2.2025 21:44 Reaguje na Lukas B.
Já vím, babišistán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2025 10:02
Elmobilita je systém na delší dobu a je součást cirkulární ekonomiky, což kritici nechápou.
Dobře: elauto má větší spotřebu surovin a energie, pro výrobu, než spalovák. Samozřejmě je nabíjeno čistou elektřinou a po skončení životnosti jde do recyklace, kde se vytěží maximum surovin a na nový stroj je už nových potřeba málo, energie je taky z OZE. Takže výrobně se v druhé generaci srovná se spalovákem, ten se recykluje stejně.
Podstatný rozdíl je ale v tom, že spalovák za životnost spálí tisíce litrů nerecyklovatelné nafty a o tom to celé je. Jak prosté milý Watsone.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist