https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-mracek-splasknuti-lithiove-bubliny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Mráček: Splasknutí lithiové bubliny

15.12.2023
Na lithium bohatý pegmatit z dolu Rožná. Ilustrační snímek.
Na lithium bohatý pegmatit z dolu Rožná. Ilustrační snímek.
Těžba a zpracování lithia se, ostatně jako každý jiný byznys, vyplatí tehdy, když ekonomické výnosy převýší její náklady. Pojďme se věcně podívat na to, jaké trendy nákladů a výnosů u potenciální těžby cinvalditu v Krušných horách můžeme očekávat a co to znamená pro ekonomiku celého podniku.
 

Náklady

Lithné ionty se vyskytují v několika různých sloučeninách: od halogenidů lithných (velmi blízkých příbuzných chloridu sodného, tedy kuchyňské soli) až po polymetalické slídy, komplikované materiály, které lithia obsahují obvykle velmi málo a ještě složitě vázaného.

Ty jednoduché soli jsou třeba v mořské vodě (0,18 g na tunu mořské vody) a hlavně ve vysoce mineralizovaných vodách v několika málo oblastech Argentiny, Chile a USA (100 až 7000 g na tunu roztoku!). 

Tou komplikovanou slídou je „náš“ cinvaldit. Náš je jednak proto, že se jmenuje podle Cínovce, části pohraničního města Dubí v okrese Teplice, ale taky proto, že dvě třetiny jeho slušně velkého ložiska leží na české straně Krušných hor. Jeho prvkové složení  KLiFeAl(AlSi3)O10(OH,F)2 potvrdí, že v čistém minerálu jsou lithia zhruba dvě hmotnostní procenta. Osvobodit lithné ionty z komplikované krystalové mřížky stojí hodně energie a obvykle koncentrované kyseliny sírové. 

Produkovat lithné soli v Chile nebo Argentině je proto výrazně levnější, než v případě výroby z českého cinvalditu. Jiří Zachariáš (1) uvádí, že produkce uhličitanu lithného ze solanky vyjde cca na 2-3 americké dolary za kilogram, zatímco u cinvalditu 6-7 dolarů. To je přinejlepším 2x, ale možná taky více než 3x více.

Pro pochopení obřích nákladů je třeba uvážit, že jde o hlubinnou těžbu. Protože obsah minerálu (a žádaného kovu v něm) je malý, je třeba natěžit, rozdrtit, dopravit a zpracovat obří množství materiálů. Důl i následné zpracování (pece k zahřátí na 850 °C) tak spotřebuje obrovské množství elektřiny. V řádu desítek tisíc tun ročně se spotřebovává kyselina sírová, kyselina fosforečná, hydroxid sodný, soda. 

Výnosy 

Výnosy se odvíjejí od ceny uhličitanu lithného na světových trzích. Je faktem, že navržený technologický postup generuje několik vedlejších produktů (např. síran draselný prodatelný jako přísada do hnojiv); ekonomiku celého byznysu ale zásadně určuje právě uhličitan lithný.

V listopadu 2022 byla cena na maximu, nyní, o 13 měsíců později, je na 16 % kulminační ceny. Tržní hodnota se vrátila na stabilní hodnota mezi 130 až 440 Kč za kilogram (v době maxima byla téměř na 1 900 Kč).

Zdroj | Trading economics

Na grafu vidíme klasický cenový hype daný nízkou nabídkou a vysokou poptávkou, a to zejména ze strany čínského automotive průmyslu. Protože ale nabídka během necelých dvou let poptávku dohnala, cena začala strmě padat.

Čína je dlouhodobě tahounem v produkci i spotřebě elektroaut - a taky klíčový zpracovatel argentinské, chilské a australské suroviny (60 % veškeré produkce uhličitanu lithného vznikne v Číně). Jedna produkce ve středu Evropy takovou dominanci neohrozí. Cenově dokonce bude sama sobě podkopávat nohy: Jestli nabídneme další surovinu pro výrobu baterií, ještě tím srazíme cenu. Protože ale máme vysoké náklady, může být další pokles pro celý podnikatelský plán likvidační.

Faktor politika

Z uvedeného globálního kontextu i porovnání vysokých nákladů a nízkých výnosů vychází bez složitých počtů, že návratnost projektu těžby a zpracování českého lithia nedává v takové realitě ekonomická smysl.

Premiér Petr Fiala označil těžbu lithia jako strategickou prioritu, jako příležitost k ekonomickému rozvoji. Možná to tak mohlo být, kdyby vláda nepropásla příležitost postavit v Česku továrnu na baterie, kdyby zvládla dobře komunikovat se samosprávami a kdyby se to celé trefilo do období cenové horečky. Nic z toho se nepovedlo, přesto premiér a jeho vláda dál tvrdošíjně trvají na tom, že těžit se bude. 

Příště vysvětlíme, že rozhodnutí rozjet těžbu strategické není: Spíš je to rozhodnutí velmi riskantní v mnoha rovinách. Pokušení ale sebrat původně volební sólokapr Andreje Babiše, profilovat se jako vláda technologických inovací a možná taky sanovat díry v rozpočtu je ale příliš velké. 

A tak zatímco každý racionální obchodník by od projektu za stávající situace odstoupil, vláda se do něj bezhlavě vrhá. 

Zdroje:

ZACHARIÁŠ, Jiří. Od pazourku k lithiu. Přírodovědci.cz. 2018, VII(4), 8-11. ISSN 1805-5591.


reklama

 
Další informace |

Text původně vyšel na blogu České lithium.

foto - Mráček Jakub
Jakub Mráček
Autor je vystudovaný makromolekulární chemik, pedagog a politik, lídr hnutí Volba pro! Teplice.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PK

Pavel Karel

15.12.2023 08:57
Existuje v Česku někdo, kdo se ve všem co říká dělá mýlí ještě víc než fialový ďábel?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.12.2023 10:41 Reaguje na Pavel Karel
Minulá vláda má taky máslo na hlavě. Kupříkladu DOL, který současná vláda zatrhla, byl totální nesmysl za cenu minimálně 800 miliard.
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.12.2023 13:02 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A ta předminulá, vedená dutým jak topol jak pravil profesor, má na hlavě ještě větší máslo. Po jejím solárním tunelu za bilion tu zůstane akorát halda šrotu, který se bude muset ekologicky zlikvidovat neznámo kde. Za ty prachy mohlo být několik bloků JE v Dukovanech, stabilní zdroj bez nutnosti vkládat další stovky miliard do stabilizace přenosové soustavy kvůli občasným zdrojům energie. Tak to dopadá, když se myslí politicky, holt si obyvatelstvo připlácí 5 Kč/kWh oproti ceně, která by mohla být.
Odpovědět
sv

sv

20.12.2023 11:23 Reaguje na pepa knotek
Solární tunel, dutý bobečku, byl způsoben zákonem č. 180/2005 sb. o podpoře tzv. oze. Všimni si číslovky 2005. Označuje rok, kdy zmíněná legislativa vešla v platnost. Kontrolní otázka. Která vláda byla u koryta v roce 2005? Víš to, dutý bobečku? Evidentně ne. Místo zjišťování faktů se snažíš kydat socanskou špínu. Pro info, dutý bobečku, v roce 2005 byla u koryta vláda sexymozka ping. paroubka. A dále, na základě čeho tento socanský zhovadilý zákon vůbec vznikl? Na základě závazku v přístupové smlouvě do EU o povinném podílu tzv. oze v mixu. Kdo ten závazek podepsal co by tehdejší premiér.. pozor ať to s tebou nešlehne ... bývalý hradní čučkař známý jako notorik v komatu. Takže nikoli Topolánek, dutoni, ale milouš a jiřík sexymozek jsou zodpovědní za bilionový oze tunel.
Odpovědět
pk

pepa knotek

21.12.2023 08:08 Reaguje na sv
Tzv. Solární tunel vznikl v důsledku nečinností topolánkovy vlády, která nereagovala na změny evropském trhu s FVE, novela zákona byla přijata pozdě až na jaře 2010 vládou následující, v této souvislosti patří Paroubkovi spíše dík za to, že se na odstranění topolánkovy vlády spolupodílel. Srovnejte si situaci s vývojem v Německu, které průběžně reagovalo, podmínky výkupu aktualizovalo a žádný solární tunel tam nevznikl. Jaké podmínky přístupové smlouvy k EU naši zástupci vyjednali (Telička a spol.), i to jaké máme politiky v europarlamentu, za to si může obyvatelstvo samo - to je totiž zvolilo.
Odpovědět
Pája Žížala

Pája Žížala

15.12.2023 20:40 Reaguje na Pavel Karel
Jeho poradci...
Odpovědět
sv

sv

16.12.2023 11:50 Reaguje na Pája Žížala
Pro tebe to platí taky.
Odpovědět
PS

Pavel Selinger

15.12.2023 21:09 Reaguje na Pavel Karel
Ano, pan Pavel Karel.
Odpovědět
sv

sv

16.12.2023 11:50 Reaguje na Pavel Karel
Zkus vylézt ještě výš a z vylezeš mu z prolhané burešovské držky, podržtaško.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

15.12.2023 10:37
Celé to šílenství s autíčkama na baterky je třeba zakázat!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2023 14:07 Reaguje na Michal Ukropec
Dobrej nápad. Škoda, že nezakázali před 150 lety železnici, mohli jsme doteď jezdit s koňskými potahy, které byla stoprocentně OZE.
Odpovědět
MM

Milan Milan

15.12.2023 19:38 Reaguje na Pavel Hanzl
ale, ale. To kdyby si již tenkrát politici hráli na chytré a oblbovali veřejnost "podílem lidí" na klimatické změny, tak ty koňky opravdu jezdí snad doteď- Naštěstí měli tenkrát zřejmě více rozumu.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2023 21:17 Reaguje na Milan Milan
Cha cha, tenkrát ten podíl lidí ale nebyl, oteplování taky ne. Fakt nepochopitelné?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.12.2023 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
V Jistebnici ji zakázali, a je z ní zajímavý skanzen.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2023 12:10
už existují sodíko-iontové baterie
Odpovědět
KR

Karel Ralský

15.12.2023 14:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
V Madďarsku již Čína dostavuje závod na výrobu těchto baterií a na Slovensku se společně s Čínou začíná stavět také, Jen my jsme papežštější než papež(Tajwan) a díky podivnému spolčení s cizí mocností jsme se odsoudili na periférií nezájmu Východních mocností které nás "vysávali" podstatně méně než tkzv Západ.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2023 16:35 Reaguje na Karel Ralský
a jakou technologii budou ty baterie. NYNĚJŠÍ LIHIOVÉ BATERIE SE NEDAJÍ PROHLÁSIT ZA EKOLOGICKÉ, to je z článku docela jasné.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.12.2023 10:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Proč? Přečtěte si to pořádně. Těžit to z nějaké soli nekde u jezera v Chile, která se dá házet lopatou, bude určitě ekologičtější než třeba tavit železnou rudu.
Odpovědět
sv

sv

16.12.2023 17:52 Reaguje na Karel Ralský
A to o tom papeži a Tchai-wanu sis vycucal z kterýho prstu, karlíku? Pokud už máš alzhaimra, tak dovol, abych ti připomněl, že tady tady se minimálně od roku 2014 lezlo soudruhovi si s rozběhem mezi půlky. Hradní čučkař se jezdil s kretečkem ztrapňovat do číny, blábolil o obřích investicích, nechal mlátit české občany, kterým se nelíbila návštěva čínského diktátora, jmenoval jakého šikmookého nýmanda svým poradcem jen aby se rudým miliardářským soudruhům zavděčil. Bureš totéž ve světle hnědém. A výsledek? Žlutý nýmand se ukázal agentem a zmizel neznámo kam. Z bilionových investic sešlo, čučkař a bureš o nich tak maximálně dokázali trapně mlčet. Jediné co po číňanech zbylo je korýtko pro luftjardu (likvidátora čs aerolinií) ve slavii. Pro změnu Tcha-iwan ty miliardy reálně utratil.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.12.2023 10:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nejen Čína, ale i Indie a Švédsko - ale jde o EU projekt.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2023 14:15
Já se obávám, že je to celý nesmysl. Koncentrace lithia v hornině není nijak vysoká a těžit dle EU norem na bezpečnost a s ohledem na lidi v sousedství i celé ŽP, je to celé asi na hraně rentability. Což znamená, že je z toho zisk blízký nule a s velkým rizikem, že cena lithia půjde výrazně dolů. Otvíráním nových ložisek třeba v Africe, taky se může najít pro baterie lepší materiál.
Odpovědět
KR

Karel Ralský

15.12.2023 14:31
Děkuji redakci že po mně nechce telefonní číslo, jako seznam(nejsem plně přihlášen) neboť telefon používám v bankovnictví a nechci aby můj jediný telefon se potuloval po internetu a navíc byl sledován případnými "Mafiány" v reálném čase.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2023 16:44 Reaguje na Karel Ralský
chápu. Je spousty rádoby firem, který se nám chtějí narvat do "domu" pokud to stát není schopen regulovat, musíme sami. Tlačítkový telefon je pořád ještě telefonem a to, čemu říkají poněkud nejapným způsobem " chytrý" je defacto tablet a přehrávač s bluetooth, s telefonem nemusí mít nic společného. Banka jedině na stole.
Odpovědět

vladimír šmídl

15.12.2023 20:43
Sodík vykazuje ještě jednu zajímavost. Chcete-li vyrobit vodič délky např. 1 kilometr a odporu 1 ohm, bude ze všech kovů nejlevnější. Ano, někdo musí vyřešit korozi(hermetickou).
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.12.2023 14:09 Reaguje na vladimír šmídl
Sodík má cca poloviční měrnou vodivost ve srovnání s mědí a kolik myslíte že stojí 1 kg Na ? + váš nápad s hermetickým vyřešením koroze - to bude fakt levnej drát. Bůh nás ochraňuj před produkty našeho školství.
Odpovědět
PS

Pavel Selinger

15.12.2023 21:08
Historie ukáže,jaký nesmysl je ten šílený tah na elektroauta. Budoucnost bude ve vodíku, získávaném elektrolyzou vody pomocí větrné energie na březích moří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2023 21:18 Reaguje na Pavel Selinger
Pán bude asi Pythie křížená s Nostradamem, že?
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.12.2023 05:48
výrobky pro Green Deal: Pro pochopení obřích nákladů je třeba uvážit, že jde o hlubinnou těžbu. Protože obsah minerálu (a žádaného kovu v něm) je malý, je třeba natěžit, rozdrtit, dopravit a zpracovat obří množství materiálů. Důl i následné zpracování (pece k zahřátí na 850 °C) tak spotřebuje obrovské množství elektřiny. V řádu desítek tisíc tun ročně se spotřebovává kyselina sírová, kyselina fosforečná, hydroxid sodný, soda. Nezměrné náklady, nezměrná zátěž přírody.
Což takhle místo nesmyslné podpory rozšířování OE, kde elektřina je sice ze Slunce= zadarmo, ale náklady jsou za biliony, zátěž přírody nezměrná, podporovat výzkum, podporovat vznik smyslplné baterie, úložiště energie, ekologické výroby a recyklace výrobků OE, hlavně baterií, počkat na zahájení výstavby JE, připravovat distribuci a regulaci elektřiny, nabíječky a až potom zákazy spalovacích motorů, topení plynem, dřevem. Vyhneme se kolapsu ekonomiky, zátěže přírody doly, odpady, plasty. OE se budou samovolně rozumně prosazovat samy, tak jako se prosazují např. v Číně bez kolapsu hospodářství, ale i zde je zátěž přírody odpady extrémní.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.12.2023 12:25 Reaguje na Honza Honza
Ne všechny projekty, které se hlásí k zelené ekologii jsou smysluplné. Tenhle na Cinwaldu je jasný nesmysl a pravý opak. Stejně jako pěstování řepky a podobných "biopaliv" do motorů aut na poli.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.12.2023 08:36
proč. jsou produkty Green Dealu nadměrná zátěž přírody? Na to již upozornil článek v ekolistu o elektroautech: pokud tato auta budou mít životnost 5 let, bude neslučitelné s přírodou jich vyrábět kvanta, kvanta recyklovat. K těmto výrobkům není možno se chovat jako k vysavači s životností dle záruční lhůty 3 r. (ev s šidítky zkracujícími jeho životnost), pak jej neopravovat a vyhodit. Tato politika je sice příjem státu z daní, obohacování firem ( a ožebračování a oblbování zákazníků) ale v případě elektroaut, TČ, FV nezměrná zátěž přírody, neslučitelná s ekologií. Auta musí mít vyměnitelnou baterii, baterie musí být recyklovatelná, výroba musí být ekologická. Vše musí být promyšlené a sladěné. Pak teprve může následovat jejich všeobecná podpora - z daní všech, na úkor jiných důležitějších ekolog.projektů: zadržování vody, zalesnění: k oteplení přírody z důvodu zastavěnosti stejně dojde, přírodu nutno na oteplení adaptovat. Nyní již jsou neslučitelné rozsáhlá pole, která se přehřívají, mongolské stepi, kt. fungovaly tisíce let se svým ekosystémem nutno zalesňovat, bránit kácení trop. pralesů, Sahara se rozšiřuje- to vyžaduje miliardy, bez toho příroda nepřežije ani s uhlíkovou neutralitou. Přibydou další dálnice, rozšíří se města, přibude zástavba - i zde nutno ochlazovat, zadržovat vodu!
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.12.2023 10:18
Tohle jsem psal už asi před dvěma roky. Je to celé kompletně nesmysl. Těžit hlubinnou kvalitní žulu, která je vhodná na obklady a jiné stavební účely a drtit jí a extrahovat z ní něco tak zanedbatelného jako je pár desetin promile lithia je ekonomický i ekologický nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.12.2023 08:49 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Hlavně se na to spotřebuje bambilión energie.
Odpovědět
ZK

Zan K.

1.1.2024 15:06
Vážení. Všem musí být jasno, že jajkékoli baterie jsou jen cesta mimo.Elektřinu je stále třeba vyrábět jinde, než tam kde se používá. A pokud kapacita specifické energie baterií nedosáhne kapacity dosavadních paliv (benzin, nafta, líh, plyn) tak to stále bude o ničem (Viz ony kolony nemobilních elektromobilů na německé dálnici). A ono je asi dobře, že to stále nejde a neumíme vykoumat. Jinak by totiž i ona naše lidská nenažranost po energiích časem naši zeměkouli totálně odrovnala a přeměnila v energie.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist