Miroslav Havránek: Proč je elektromobilita konkurenční výhoda?
Přechod na elektromobilitu znamená ukončení téměř dvousetletého procesu unifikace energetických nosičů ve společnosti. A pro toho, kdo tohoto sjednocení dosáhne, to znamená systémovou konkurenční výhodu. Nemyslím tím výhodu pro firmy nebo jednotlivce, ale pro společnost jako takovou. Všechny vyspělé státy to chápou a míří tím směrem.
Možná čekáte environmentální argumenty. Ty skutečně existují – stejně jako bezpečnostní, geopolitické a další.
Hlavní strategický argument však spočívá v tom, že mít společnost, kde energii distribuuje jeden nosič, přináší výhodu, která se promítne do všech ekonomických oblastí. Stát, který této výhody dosáhne jako první, získá v mezinárodní konkurenci zásadní náskok.
Představte si to jako situaci, kdy doma máte kamna na uhlí, motorovou pilu na benzín, vrtačku na elektriku a auto na diesel. Složitost a komplexita distribučních systémů, které zajišťují, aby se potřebný nosič energie dostal k vám ve správném množství a kvalitě, je ohromující. Přechod na jednotný nosič, jako je elektřina, znamená nesmírnou úsporu a zjednodušení.
Elektrifikace společnosti navíc přináší významné geopolitické a bezpečnostní výhody. V dnešní době, kdy je naše země závislá na dovozu ropy a souvisejících fosilních paliv, je každá změna směrem k energetické nezávislosti a soběstačnosti velkým krokem k vyšší bezpečnosti. Elektrická energie, která může být vyráběna z domácích obnovitelných zdrojů, domácího jádra a třeba i se zálohou strategických rezerv fosilních paliv, snižuje zranitelnost státu v době krizí v geopoliticky nestabilních oblastech.
Přečtěte si také |
Miroslav Havránek: Hurikán Milton a efekt kompaktního okaPřechod na elektromobilitu a širší využívání elektřiny jako hlavního nosiče energie by také přinesl další neintuitivní, ale přesto významné výhody pro domácí ekonomiku. Nejenže by se zjednodušil systém distribuce energie, ale také by to umožnilo zaměřit výzkum a rozvoj na jeden hlavní směr. Tím by vznikl prostor pro nové technologie, které mohou přinést pracovní místa, podporu domácí výroby, technologický růst a posílení ekonomické stability na základě tohoto náskoku.
To však neznamená, že spalovacím motorům nebo fosilním palivům zcela odzvonilo. Integrovaný záchranný systém, armáda a další specifická využití pro ně ve střednědobé budoucnosti vždy najdeme. Stejně jako jsme po objevu spalovacího motoru nevyhubili všechny koně, zůstanou s námi i spalovací motory.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (83)
Richard Vacek
17.10.2024 05:57Proto se to EU snaží ovlivnit pokřivením trhu - zvýhodňováním elektra a kladení překážek klasickým spalovacím motorům. Ale jak víme, pokřivení trhu má své náklady, které začíná pociťovat stále více Evropanů.
Vladimir Mertan
17.10.2024 07:12 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
17.10.2024 15:23 Reaguje na Vladimir MertanAž lidi za ty kola jako půjčovné skutečně začnou platit, tak pak si to povíme.
Vladimir Mertan
17.10.2024 17:35 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMiloš Zahradník
18.10.2024 23:13 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
17.10.2024 07:57 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
17.10.2024 08:40 Reaguje na Pavel HanzlEU politici rovněž vsadili na elektromobilitu i když v ní žádnou konkurenční výhodu nemáme a elektřina je tak drahá, že i provozem elektrovozítka šťastný majitel nic neušetří. Pravděpodobně máme v Bruselu čínské agenty, kteří dělají co mohou, aby nás potopili. A daří se jim to dobře.
Pavel Hanzl
17.10.2024 09:18 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
17.10.2024 11:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.10.2024 12:03 Reaguje na Richard VacekPetr Elias
17.10.2024 12:51 Reaguje na Pavel HanzlDle místního odborníka elektroauta samozřejmě nedotuje... :D
Pavel Hanzl
23.10.2024 15:51 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
17.10.2024 12:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
17.10.2024 21:02 Reaguje na Petr EliasPetr
17.10.2024 09:18 Reaguje na Richard VacekNe nevýhodná, ale protože tam momentálně máme výhodnější možnosti. Bohužel jsou to možnosti dočasné a devastující životní prostředí i nás, lidi. A problém je v tom, že těmto možnostem jsme si přizpůsobili celou společnost, takže v porovnání s tím tam elektromobilita opravdu vypadá nevýhodně.
smějící se bestie
17.10.2024 17:43 Reaguje na Richard VacekVladimir Mertan
17.10.2024 07:11pepa knotek
17.10.2024 07:14Pavel Hanzl
17.10.2024 07:52 Reaguje na pepa knotekZdeněk Charvát
17.10.2024 09:14 Reaguje na Pavel Hanzlropu spálíme, a ještě vyfučíme bordel a nic...
ty kovy a další suroviny se dají recyklovat nevypaří se.
a dneska už to umíme na slušné úrovni.
Lukas B.
17.10.2024 13:18 Reaguje na Zdeněk CharvátPavel Hanzl
18.10.2024 08:08 Reaguje na Lukas B.Ladislav Pícha
18.10.2024 09:39 Reaguje na Pavel HanzlPetr Matyas
17.10.2024 18:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.10.2024 08:12 Reaguje na Petr MatyasPetr
17.10.2024 09:23 Reaguje na pepa knotekpepa knotek
17.10.2024 13:10 Reaguje na PetrPetr
17.10.2024 16:50 Reaguje na pepa knotekAle ve spalovacím motoru, převodovkách, katalyzátorech a souvisejích dílech jsou zase jiné, není to jen čisté železo a čistý hliník, je tam mnoho jiných a někdy ve velkém množství. Taky je musíte pracně a toxicky vytěžit, náročně zpracovat... A i když se pak materiály recyklují, tyto přísady, legury a podobně už většinou nevrátíte, jsou pryč.
Nevyberete si.
Karel Zvářal
17.10.2024 08:03Jasná zpráva.
Vladimir Mertan
17.10.2024 08:36 Reaguje na Karel ZvářalAk budú elektromobily naozaj výhodné, ľudia si budú kupovať.
Vladimir Mertan
17.10.2024 08:36 Reaguje na Vladimir MertanPetr
17.10.2024 09:40 Reaguje na Vladimir MertanPetr
17.10.2024 09:43 Reaguje na PetrPetr
17.10.2024 09:50 Reaguje na PetrPetr
17.10.2024 10:01 Reaguje na PetrAle možná by takové chalupy nepotřebovali, protože pro mnoho lidí je chalupa možností jak na chvíli vypadnout právě z toho hluku, smradu a kouře. Města by byla čistá a tichá, tak proč a před čím utíkat.
Lukas B.
17.10.2024 10:20 Reaguje na PetrPetr
17.10.2024 10:27 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
17.10.2024 12:41 Reaguje na Petr1. tvrdívá se, že se pěkné podzimní inverze na ostravsku fungují automobily s euro 3 a vyšším jako efektivní pračky vzduchu.
2. motor jako převažující zdroj hluku je jen při velmi malých rychlostech. auto vyrobené po roce 1995 fakt není tatra 138.už při "městských" rychlostech je motor přehlušen valivým hlukem pneumatik a následne při rychlostech mimoměstských hlukem aerodynamickým.
3. emise nejsou jen z výfuku, ale z obrusu brzd a pneumatik a obrusu z povrchu vozovek, a dá se říci, že u dnešních automobilů jsou to emise nejvýznamnější (ne každý automobil je trabant prudující hustý modročerný dým).
4. kysličník uhličitý a vodní pára jako produkt čistého spalování v motoru jsou substance lokálně neškodné.
ergo jezdí-li ve městě elektromobily nebo osobní automobily je fakticky vzato skoro jedno. nebo chcete, aby nejezdilo vůbec nic? ok, ale říkejte to natvrdo narovinu.
Petr
17.10.2024 13:00 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
17.10.2024 13:13 Reaguje na PetrPetr
17.10.2024 13:28 Reaguje na Lukas B.A být tam jen elektrická, to by byl rozdíl. V podstatě nic z vašeho popisu by tam nebylo. Stojící auta úplmé ticvho a žádný smrad, jedoucí auta úplné ticho, jen trochu od kol a žádný smrad, prach asi stejný, ale od brzd mnohem menší.
A to mluvíme o osobních autech. Co teprve ta nákladní.
Lukas B.
17.10.2024 14:01 Reaguje na PetrLukas B.
17.10.2024 14:02 Reaguje na PetrLadislav Pícha
18.10.2024 10:12 Reaguje na PetrMimochodem: to, co slyšíte u dálnice (pravda, ve městě ne) je hluk pneumatik, přičemž těžší auta mají větší pneumatiky a hlučí více, nemluvě o tom, že zhruba(!!!) polovina nebezpečných (bez ironie) mikroplastů je vytvořena otěrem pneumatik, čemuž těžší auta s větší akcelerací fakt nepomůžou.
A mimochodem - jel jste někdy trolejbusem? Elektromotor zas až tak tichý není.
Mimochodem II - bydlím nějakých 10 km od koridorové trati. V tiché vísce. Za tiché letní noci občas slyším vlak a mezi rachocením vagónů je zcela zřetelné kňučení elektromotoru.
Vladimir Mertan
17.10.2024 11:50 Reaguje na PetrPavel Hanzl
17.10.2024 12:10 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
17.10.2024 17:52 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.hrot24.cz/clanek/napoprve-se-elektromobily-pred-sto-lety-neprosadily-druhy-pokus-uz-bude-nejspis-vitezny
Na přelomu století existovaly tři hlavní technologické proudy, kterými se mohl automobilismus ubírat: pára, benzin a elektřina. Podle dobových pramenů v té době bylo jen ve Spojených státech registrováno přes třicet tisíc elektrovozů. Díky tomu měly 38procentní podíl na trhu. Paroautomobily si ukously celých čtyřicet procent a zbylých 22 procent zaujala auta se spalovacími motory.
Pavel Hanzl
17.10.2024 21:21 Reaguje na Vladimir MertanLadislav Pícha
18.10.2024 09:58 Reaguje na PetrTakže bez legrace - vy mi tu říkáte, jak mám být šťastný (jakkoliv jinak, než na chatě v Jeseníkách), čímž zpochybňujete mé naprosto základní právo usilovat o štěstí.
Schválně zkusme myšlenkový pokus: jaká je maximální přípustná vzdálenost místa, kde jsem šťastný, od mého bydliště. Zůstaňme u morálky, jak píšete - technicky a nechť i finančně není jakákoliv cesta problém. Ad absurdum: jistě existuje částka, za kterou lze středoevropanovi zařídit víkendový výlet s nocí ve stanu na vrcholu K2.
Pavel Hanzl
17.10.2024 12:09 Reaguje na Karel ZvářalMá se používat především do města a na cesty z dědiny do práce, tam se vyrentuje velmi dobře. Celé se to zlepší vlastní fve, potom jezdíte zahubičku.
Ladislav Pícha
18.10.2024 10:34 Reaguje na Pavel HanzlPřidám, že tohle je přesně argument proti dotacím a centrálnímu řízení vůbec: mluvíme-li o autech, tak ta malá příruční mohou být v elektroverzi užitečná a nakonec i cenově výhodná. JENŽE skrze befél "všechno bude elektro" se vymýšlejí auta srovnatelná se spalováky, do nichž je potřeba aspoň půl tuny baterií, čímž vznikají těžkotonážní monstra za nehorázné peníze.
On si málokdo uvědomuje, že ta půltuna je srovnatelná s hmotností CELÉHO auta na způsob nissaňácké Mikry, Fordu K nebo "štěstí je kulaté, má jméno Twingo".
Nad čímž se my, pro které nic menšího než truck na americké dálnici není dost chlapácké, můžeme ušklíbat, ale hezčí polovina lidstva na to nedá dopustit, protože je to malé, dobře se s tím parkuje a když je to červené, tak to fakt nemá chybu.
Pavel Hanzl
18.10.2024 15:02 Reaguje na Ladislav PíchaVladimir Mertan
17.10.2024 12:01Pavel Hanzl
17.10.2024 12:15 Reaguje na Vladimir MertanSlavomil Vinkler
17.10.2024 16:29 Reaguje na Pavel HanzlPokud byste ho nabíjel ze střešní fve a měl roční nájezd třeba 30 tis. km, ale jen v létě když svítí, vyrentuje se vám dost brzy.
Pavel Hanzl
18.10.2024 08:19 Reaguje na Slavomil VinklerOvšem ekonomika provozu za celý rok vám musí vyjít velmi dobře.
Vladimir Mertan
17.10.2024 17:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.10.2024 08:21 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
18.10.2024 11:22 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://fdrive.cz/clanky/zivotnost-baterie-v-elektromobilu-vime-jak-je-na-tom-nissan-leaf-po-200-000-km-3965
POdla testu je dojazd 130 km po 200 000km. Záleží aké má človek šťastie, z veľmi viac ako 100 km sa počítať nedá, hlavne v zime.
Pavel Hanzl
18.10.2024 14:57 Reaguje na Vladimir MertanVladimir Mertan
18.10.2024 17:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
23.10.2024 15:44 Reaguje na Vladimir MertanKarel Valenta
17.10.2024 16:45ID.3 v ČR 800.000 Kč, tj. 35.000 USD, v Číně 16.600 USD.
https://www.volkswagen.cz/id3/id3/informacni-materialy
https://carnewschina.com/2023/08/10/the-sales-of-vw-id-3-in-china-increased-by-more-than-3-times/
Petr Matyas
17.10.2024 18:36Pavel Hanzl
18.10.2024 08:23 Reaguje na Petr MatyasViktor Šedivý
18.10.2024 08:51 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
18.10.2024 14:54 Reaguje na Viktor ŠedivýPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Emil Novák
18.10.2024 19:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
23.10.2024 15:42 Reaguje na Emil NovákHonza Honza
18.10.2024 06:51Jinak tento článek je naivní, vhodný pro vzdělávání SŠ studentů. Jasně, že elektrifikace je budoucnost, vše postupně přejde na unifik. technologii. Nikdo již neoře s koňmi, nejsou parní stroje= to je jistě základ na úrovni všeobec. vzdělání. Ale podstata problému je, jak se toto bude zavádět- zatím právě že nejsou podmínky pro jeho univerzálnost, má své hranice - dráty, regulace, baterie. Máme-li doma 10 různých baterií, nejlépe pohozených po různých zásuvkách, tak nedobijeme-li včas baterii, vyhodíme celý přístroj (o to výrobcům jde, aby se musely stále kupovat nové věci), zatímco dřív vrtačka vydržela celý život - je to ekolog. přístup? Zrovna tak elektroauto, když se v paneláku bude nabíjet jen rychonabíječkou, těžko baterie vydrží 20 let- sešrotovávat auto po 3 letech rovněž s ekologií nemá nic společného.
Peter Sládek
18.10.2024 08:20Ako školáci sme vždy v novembri písali sloh s nadpisom "Prečo mám rád Sovietsky zväz".
Vidím, že platení propagandisti sa nič nové naučili a nič staré nezabudli.
Len tá Veľká októbrová elektromobilistická revolúcia sa im nejako zadrháva.
Asi sa Auróre vybili baterky. Komisári z Agentury musia pridať...
Radim Polášek
18.10.2024 10:30Ten člověk nemá ani potuchy o ekonomice ani o technice, přitom chce lidem diktovat, čím mají jezdit a co mají používat.
Takové články a takoví lidé, kteří zaštítění zelenou ideologií dlouhodobě ovlivňují evropskou společnost nebo se o to aspoň víceméně úspěšně snaží, jsou přímou příčinou stagnace a úpadku evropské ekonomiky. A po ekonomice taky příčinou začínajícího úpadku politické váhy Evropy ve světě.
Peter Sládek
18.10.2024 10:51 Reaguje na Radim PolášekPred 40 rokmi by to znelo rovnako, len v modifikácii "ředitel agitačního oddělení ÚV", to druhé "výzkumník Ústavu marxismu-leninismu UK".
Dôsledky pre ekonomiku nezmenené...
Stanislav Hrouzek
19.10.2024 00:37To je prostě fakt, který rozumný člověk pochopí a hlupákovi není dáno...