Miroslav Patrik: Potíže státu na Třebíčsku
Hlemýždí tempo povolování jaderného bloku v Dukovanech
Politici se rozhodli dekarbonizovat průmysl, energetiku a dopravu hlavně tím, že bezkoncepčně sází na zdlouhavou, drahou a rizikovou jadernou energetiku a až pak na rychlý, levnější a jednodušší rozvoj obnovitelných zdrojů energie a na úspory.
Přitom potřebné množství elektřiny kolem roku 2040 je možné mít i bez výstavby nového jaderného bloku, jak například dokládá studie z října 2021 s názvem „Energetická revoluce: Jak zajistit elektřinu, teplo a dopravu bez fosilních paliv“.
Vlajkovou lodí „jádra“ má tak být údajně v letech 2029 až 2036 výstavba prvního ze dvou jaderných bloků v Dukovanech s výkonem kolem tisíc dvě stě megawatt nejméně za dvě stě miliard korun. Podle rozhodnutí vlády z července 2024 má tento blok, který dosud ani nikdo nevymyslel, postavit jihokorejská firma KHNP.
A jaký je stav jeho povolování? V červnu 2021 byla zahájena dvě územní řízení a až v říjnu 2023 vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu dvě svá rozhodnutí: pro jaderný blok a pro okolní silnice. Proti nim pak bylo v únoru 2024 zasláno celkem šest rozkladů: od jednoho rakouského spolku, od čtyř českých spolků a od jedné firmy.
Nyní se čeká na rozhodnutí ministra průmyslu a obchodu. Následovat by pak měla různá stavební řízení. Nelze tedy nyní najisto tvrdit, že se tento blok skutečně začne stavět již v roce 2029.
Finančně neefektivní dopravní stavby
Pokud se má s výstavbou jaderného bloku začít v roce 2029, tak se nejprve musejí z Týnce nad Labem do Dukovan vybudovat přeložky řady silnic a osm obchvatů obcí a měst, včetně Třebíče, jak si vláda v říjnu 2017 také schválila. Jinak se totiž velkoobjemové a těžké části jaderného bloku do Dukovan nedostanou. Bizarní přitom je, že se u těchto staveb nehodnotí jejich naléhavá dopravní potřebnost a ani ekonomická efektivnost.
Jednou z takových staveb má být i přeložka silnice I/23 v Třebíči za 5,6 miliardy korun, neboť na průtahu města se nalézá úsek délky 105 metrů, které svým vysokým sklonem brání dovozu potřebných částí jaderného bloku. Přitom rychlejší a levnější řešení bez nové přeložky se zřejmě ani nehledalo.
Přitom nejde o všechny dopravní investice. Vláda totiž v únoru 2024 ještě rozhodla, že na další opravy, modernizace a novostavby různých silnic v různých krajích, zejména v Kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji, vyčlení třináct a půl miliardy korun, které se mají utrácet v letech 2024 až 2029, případně až do roku 2034.
Výdaje na tyto dopravní stavby nelze považovat za společensky efektivní a budou jistě ještě růst. Navíc tyto peníze mohou chybět pro výstavbu daleko potřebnějších nových silnic jinde v ČR.
Dopravně nevhodná přeložka v Třebíči
A jak je na tom příprava tzv. obchvatu Třebíče? Stavba přitom obchvatem není, neboť prochází okrajem města přes rekreační a přírodně cenné území, takže jde spíše o nový průtah nebo obecně o přeložku silnice I/23. Někteří místní občané říkají stavbě průchvat.Nový průtah představuje 2-3pruhovou silnici délky téměř 6 km, která má stát 5,6 miliard korun. To je asi třikrát více, než je obvyklé, což ale zřejmě nijak nevadí. Přitom existuje elegantní trasa skutečného obchvatu Třebíče délky asi 11,25 km, kterou vedení města a stát odmítají, ačkoliv její vlivy na obyvatele a na přírodu by mohly být nižší, náklady přijatelnější a hlavně by nebránila rozvoji města.
Nový průtah ale musel nejprve od krajského úřadu v Jihlavě získat rozhodnutí o povolení škodlivého zásahu do biotopů dvaceti šesti zvláště chráněných druhů a rodů živočichů. Řízení za účasti Dětí Země a spolku Obchvat Třebíče začalo v srpnu 2021 a povolení bylo vydáno v srpnu 2022. Oba spolky přitom marně namítaly, že není doložen veřejný zájem a ani jeho převaha nad zájmem ochrany těchto jedinců a jejich biotopů. A ani nebyla posouzena varianta skutečného obchvatu města.
Následně pro nový průtah začalo v listopadu 2022 územní řízení společně s hodnocením vlivů na životní prostředí (tzv. proces EIA). Krajský úřad souhlasné závazné stanovisko EIA vydal 15. ledna 2024, aniž se podrobně zabýval namítanými nedostatky podkladů či předloženými rozpory, a územní rozhodnutí pak vydal 20. srpna 2024. Proti němu svá odvolání zaslaly čtyři spolky a třináct fyzických osob, o nichž nyní rozhoduje Dopravní a energetický stavební úřad. Ten ovšem dodržováním zákonů příliš nevyniká.
Škodlivý zásah přeložky v Třebíči byl nezákonný
Spolky již mají na svém kontě první úspěch. Krajský soud v Brně totiž na základě žaloby Dětí Země rozsudkem ze dne 27. srpna 2024 zrušil povolený škodlivý zásah nového průtahu v Třebíči do biotopů dvaceti zvláště chráněných druhů a rodů živočichů, neboť zrušil rozhodnutí krajského úřadu v Jihlavě i Ministerstva životního prostředí.Soud mj. uznal, že došlo k bezdůvodnému odmítnutí uložit další zmírňující podmínky a hlavně nebyl doložen veřejný zájem na jeho výstavbě. Rozhodování o zásahu se tedy vrací o tři a půl roku zpět na začátek, přičemž bez něho nelze územní rozhodnutí potvrdit.
Závěr
Povolování jaderného bloku v Dukovanech i nového silničního průtahu Třebíčí tedy představuje jakýsi „sofistikovaný tanec“ – stát udělá několik kroků vpřed, ale občané ho mohou přinutit udělat několik krok vzad.Zásadní přitom je, že angažovaná veřejnost bude všechny velké stavby spojené s novým jaderným blokem v Dukovanech sledovat a žádat důsledné a zákonné vypořádání svých námitek. A to se týká i trasy přeložky silnice I/23 v Třebíči, kterou lze postavit jako skutečný obchvat města, nikoliv jako jeho druhý průtah.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (96)
Honza Honza
13.12.2024 06:21-musíme provést dekarbonizaci, jinak se planeta přehřeje, všichni umřeme, je to v zájmu celého lidstva, celé civilizace
-přeložka (nutná pro vástavbu JE) je nemožná, ohrozili bychom 20 biotopů a 20 vzácných druhů!
Závěr: přestaňte svítit, topit, jinak to nejde!
Proto V.Klaus už v r. 89 zcela geniálně, zcela osamoceně zvedal prst: nikdy, prosím, nedopusťme nadvládu účelových, izolovanými zájmy podporovaných nedemokratických spolků, ekologů, přírodovědců, které rozhodují bez možnosti jejich demokratické regulace= nevolených.
Michal Uhrovič
13.12.2024 11:53 Reaguje na Honza Honzas v
14.12.2024 12:02 Reaguje na Michal UhrovičJaroslav Řezáč
15.12.2024 04:09 Reaguje na Honza HonzaMichal Ukropec
13.12.2024 07:17Michal Ukropec
13.12.2024 07:17Michal Uhrovič
13.12.2024 11:52 Reaguje na Michal UkropecMichal Ukropec
13.12.2024 18:04 Reaguje na Michal UhrovičJarek Schindler
14.12.2024 16:59 Reaguje na Michal UhrovičEmil Novák
13.12.2024 07:302) Studie podobné ekologistické organizace nedokládá vůbec nic, nestačí mít "potřebné množství elektřiny" v nějakém ročním součtu, potřebné množství elektřiny musí být k dispozici v každém časovém okamžiku, což se solárními a větrnými elektrárnami zajistit nedá a dramatické navýšení spotřeby fosilního zemního plynu, které studie navrhuje, není udržitelné ani ekologicky a cenově přijatelné a je v přímém rozporu se závazky ČR v oblasti dekarbonizace.
Dalibor Motl
13.12.2024 09:46 Reaguje na Emil NovákMichal Uhrovič
13.12.2024 11:51 Reaguje na Dalibor MotlPavel Jeřábek
16.12.2024 14:19 Reaguje na Michal UhrovičTak to bývalo téměř vždy, když byl dlouhodobý výpadek elektrické energie.
Berte to pozitivně, lecos špatného bývá naopak dobré.
Dalibor Motl
13.12.2024 10:07 Reaguje na Emil NovákLukas B.
13.12.2024 11:57 Reaguje na Dalibor Motldiskutovat s někým, kdo vede svatou válku (v lepším případě; v táboře enviro bloařů je taky dosti raketýrů, ale to je prašť jako uhoď) smysl nemá.
Lukas B.
13.12.2024 12:28 Reaguje na Lukas B.Michal Uhrovič
13.12.2024 12:02 Reaguje na Dalibor MotlMichal Uhrovič
13.12.2024 12:18 Reaguje na Emil NovákAle nevyřešilo by " potřebné množství elektřiny musí být k dispozici v každém časovém okamžiku" nějaký chytrá přenosová síť v celé EU, která by to zajistila?
Vím, že vybudovat takvou síť je náročné, ale do budoucna určitě přínosné. Co myslíte?
Viktor Šedivý
13.12.2024 12:57 Reaguje na Michal UhrovičViktor Šedivý
13.12.2024 22:05 Reaguje na Michal UhrovičCo si tedy představujete pod "chytrou sítí" jiného než systém, který vyrobí energii z ničeho?
Emil Novák
13.12.2024 13:21 Reaguje na Michal UhrovičPodobné jako s elektřinou je to i s plynem - Německo svévolně uvalilo tranzitní poplatek na zemní plyn a nezbývá nám než ho platit a žadonit o zrušení. Z toho vyplývá, že je vždycky lepší spoléhat na své vlastní zdroje než na nějakou záchranu od sousedů.
Michal Uhrovič
13.12.2024 15:18 Reaguje na Emil NovákBez spolupráce EU se z energetické krize nikdy nedostaneme a nebo je třeba úplně změnit světový řád a rozprad EU.
Tonda Selektoda
13.12.2024 17:14 Reaguje na Michal UhrovičEmil Novák
13.12.2024 20:32 Reaguje na Michal UhrovičJarek Schindler
14.12.2024 17:06 Reaguje na Michal UhrovičViktor Šedivý
15.12.2024 01:29 Reaguje na Michal UhrovičPokud tedy konečně někdo VELMI RYCHLE nepošle GreenDeal do pekel.
Michal Uhrovič
13.12.2024 07:35Viktor Šedivý
13.12.2024 13:00 Reaguje na Michal UhrovičJak dopadly civilizace, které přišly o zdroje, dobře víme.
Absence energií se promítne do života (a smrti) mnohem rychleji, než jakákoli jiná nouze.
Jiří Svoboda
13.12.2024 09:14Jenže ty úspory zateplením se dělají podle stávajících norem, které za 10-20 let nebudou v souladu s nároky na budovy.
Ano, obnovitelné zdroje je možné nasekat velmi rychle, ale jejich zálohování není zatím pořádně dořešeno a hrozí při větším podílu OZE kolapsy energetických soustav.
Kdybyste se, pane Patriku, zamyslel a pokusil se vidět dále než jeden metr před sebe, možná byste své názory přehodnotil.
Dalibor Motl
13.12.2024 09:54 Reaguje na Jiří Svobodahttps://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-stoprocentne-obnovitelna-kalifornie-ma-stejny-podil-ciste-elektriny-jako-cr-104641
Taky bychom mohli česky říct přání otcem myšlenky. Mohli bychom se bavit cizí naivitou až hloupostí ale bohužel tyhle amatérští "energetici" mají vliv v Bruselu a tu katastrofu s ignorováním fyzikálních zákonů začínáme odnášet všichni.
Jiří Svoboda
13.12.2024 10:08 Reaguje na Dalibor MotlMichal Uhrovič
13.12.2024 11:48 Reaguje na Jiří SvobodaVy to děláte kvůli normám?
Jiří Svoboda
13.12.2024 15:46 Reaguje na Michal UhrovičProblém je, že takto polozateplené domy podle norem získávají i dotace ze Zelené úsporám. To je ostudnost.
pavel peregrin
13.12.2024 19:04 Reaguje na Michal UhrovičTonda Selektoda
13.12.2024 19:41 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
13.12.2024 20:01 Reaguje na Tonda SelektodaJiří Svoboda
13.12.2024 19:47 Reaguje na pavel peregrinOno stačí trochu přemýšlet.
pavel peregrin
13.12.2024 20:00 Reaguje na Jiří Svobodapavel peregrin
13.12.2024 20:03 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
13.12.2024 20:41 Reaguje na pavel peregrinJiří Svoboda
15.12.2024 19:37 Reaguje na pavel peregrinZeď zateplená polystyrénem také dýchá - dovnitř. Zeď má uvnitř stabilizovat vlhkost a ne aby vlhkost utíkala zbytečně ven.
pavel peregrin
16.12.2024 06:34 Reaguje na Jiří SvobodaHonza Honza
16.12.2024 10:26 Reaguje na pavel peregrinPro normální zeď 30 cm by měl stačit polystyrén 15 cm.
Pokud byste zeď 45 cm zateplil 30 cm polystyrénem, mohl byste (snad) rosný bod dostat do polystyrénu a samotná zeď by byla suchá. Ale jak by vypadala zeď 80 cm jako hrad, to nevím.
Břetislav Machaček
13.12.2024 09:42odklady staveb nasekaly Děti Země v čele s potížistou p. Patrikem? Je
načase spolkům uložit i hmotnou zodpovědnost za škody, které způsobí
svým jednáním. Stát jim ale ještě přispívá na činnost a nevyžaduje po
nich za ty škody ani korunu. I ve zcela schválených rozhodnutích hledají pouze procesní a věcné chyby, aby se řízení vrátilo na začátek. Mnohdy vůbec nejde o ekologii, ale pouze o ten potížismus, který se některým spolkům setsakra vyplácí. Někteří obětují příspěvek pro spolek, aby mohli začít stavět, ale u státu ta možnost není, ale stojí to vícenáklady v nových pozdějších cenách, za výkupy náhradních pozemků a penále ze smluv stavebních společností, které musely najít náhradní využití svých kapacit. Tak se třeba obchvat oddálí o 5 let a prodraží na dvojnásobek. A to nehovořím o zdraví lidí v dopravně zatíženém městě, či obci bez obchvatu. Děti Země vše řídí z bezpečné vzdálenosti, aby to nemuseli vysvětlovat z očí do očí těm postiženým obyvatelům. Zákon by měl umožnit námitky pouze místním spolkům a s hmotnou zodpovědností při neoprávněné žalobě. Jedině tak lze dospět k zodpovědnému jednání potížistů, když budou za své
jednání a konání PLNĚ ZODPOVĚDNI !
Zdeněk Charvát
13.12.2024 11:25 Reaguje na Břetislav MachačekA narovinu styďte se, přišel jste jen někoho okopávat ale o problému vůbec nic nevíte. A to platí o dalších co tu kvákají nesmysly jen proto, že DĚTI ZEMĚ... Ale že Stát je liknavý, že ty projekty se enormě prodlužují díky NEČINNOSTI státu a že státu je vlastně úplně jedno jestli vám to protáhne prostředkem čehokoliv to už tu nikdo nevidí...
Ale budem mít Atomovou elekrárnu za bratru 200 miliard. Drahou elektřinu za ví bůh kolik let, kdy se technologie každým rokem posouvají... moc pěkný.
Přeju vám krásný den z Třebíče
Jiří Svoboda
13.12.2024 11:47 Reaguje na Zdeněk CharvátMichal Uhrovič
13.12.2024 11:56 Reaguje na Jiří SvobodaA každý měl jenom kolo a telefon měl jenom doktor a předseda.
Jarek Schindler
14.12.2024 17:35 Reaguje na Michal UhrovičLukas B.
13.12.2024 12:26 Reaguje na Jiří SvobodaEmil Novák
13.12.2024 13:27 Reaguje na Jiří SvobodaZdeněk Charvát
13.12.2024 13:27 Reaguje na Jiří SvobodaMichal Uhrovič
13.12.2024 11:47 Reaguje na Zdeněk CharvátPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
13.12.2024 12:53 Reaguje na Michal UhrovičPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Emil Novák
13.12.2024 13:31 Reaguje na Zdeněk CharvátZdeněk Charvát
13.12.2024 13:52 Reaguje na Emil Novák- Začneme stavět 2030-35... Cena nějaká
- Dostavíme ?? sice existují smlouvy ale výhledy se mění takže čas konce, cena ??
- Sice existují smlouvy, že to zatáhne dodavatel ale čas ukáže (a realita ze staveb elektráren jinde není růžová)
No a co se týče technologie levné to není a to se bude muset zaplatit v energiich a kdo to zaplatí ?
Stát ?? pochybuju
Takže lidé.
A jinak já atomovou energii nehaním, za mě OK nemám s ní problém ale chápu její +/- chápu, že se to staví nějakou dobu (mezitím pokrok), chápu, že to něco stojí (a inflace++), a dokážu pochopit, že díky geopolitice se to může i měnit za běhu protože to je dlouhý projekt. A chápu, že to budeme muset zaplatit.
Přeju pěkný den.
Zdeněk Charvát
13.12.2024 13:54 Reaguje na Zdeněk CharvátJiří Svoboda
13.12.2024 19:51 Reaguje na Zdeněk CharvátEmil Novák
13.12.2024 20:43 Reaguje na Zdeněk Charvát1) 200 miliard zní jako obrovská částka jen do chvíle, než si spočítáte hodnotu vyrobené elektřiny, která je ještě mnohem větší.
2) "Drahá elektřina" má být ve srovnání s čím? Investor požaduje rozdílový kontrakt na méně než 90 €/MWh, investoři do větrných elektráren požadují v aukcích okolo 130-140 €/MWh, teplárny požadují přes 150 €/MWh. Tak co z toho je ve skutečnosti drahé?
3) "za ví bůh kolik let" - a jak chcete zajistit takové množství elektřiny rychleji, když má být ještě k tomu nízkoemisní? To by šlo zajistit jedině solárními elektrárnami, které ale vůbec neřeší hlavní problém - jak zajistit pokrytí spotřeby v zimě. U větrných elektráren je bez šance se na to takové množství dostat i za 50 let. Další nápady?
4) O "realitě" z kterých jiných staveb konkrétně píšete? Nechcete doufám vyvozovat z pár staveb jednoho dodavatele, že stejné problémy musí mít i všichni ostatní dodavatelé, ač je ve skutečnosti nemají?
5) Levná není ani žádná jiná technologie a vždycky je zaplatí lidé. Nikdo jiný.
6) Jak se technologie vyvíjejí a že nemá cenu stavět se tvrdilo už v 90. letech, a jak jsme rádi že ten Temelín teď máme...
Zdeněk Charvát
14.12.2024 09:10 Reaguje na Emil Novák------
2025 - podpis smlouvy
2029 - začátek
2036 - první testy
------
Já tu ale komentoval pána primárně z jinách důvodů...
Břetislav Machaček
14.12.2024 12:56 Reaguje na Zdeněk Charvátpro dopravu částí elektrárny a bez jejich splnění stavět
nemohou. Tak tedy neprotestujte proti silnici, ale proti
typu elektrárny pro jejíž výstavbu ta silnice musí dané
parametry. Osobní zájmy máme všichni a musíme z nich
mnohdy slevit a nebo se jim podřídit, aby bylo možno něco
vůbec postavit. Představte si pouze kanalizaci přes mojí
zahradu k sousedům. Měl jsem jim to zakázat, aby neměli
možnost se na ni napojit? Nikoliv! Chápu je a souhlasil
jsem s jejím umístěním, s vykácením dvou stromů a taky
trvalým znehodnocením pozemku věcným břemenem potrubí.
Je to vždy o míře potřebnosti a nebo zbytečnosti. Vy
nechcete plynulejší průjezd Třebíčí? A nebo to tam lze
řešit obchvatem? Pokud se něco staví, tak raději už na
parametry budoucnosti a ne na současnou dopravu. To,
že se to někoho dotkne je dáno osídlením a taky tím,
že tu není nikde země nikoho. Tomu vadí to, tomu zase
tohle a záleží na společenské potřebě, které musí zájmy
jednotlivců ustoupit.
Jinak liknavost státu mne vytáčí taky, ale je to dáno tím
střídáním u moci, kdy se každý obává rozhodnout na více
volebních období a to navíc nemají osobní zodpovědnost.
Tady vláda nepadá při špatném ekonomickém rozhodnutí a tak
ho klidně schválí. Schází hmotná a trestní zodpovědnost.
Ony tu byly jiné nabídky na rychlejší a levnější výstavbu,
ale nebyly politicky průchodné, takže ber, kde ber, když
někdo něco nabízí i s dokončením za deset a více let.
Nejen v energetice se tu zaspalo a i ty původní Dukovany
jsou už tu podle ruského výrobce přesčas. To, že jejich
životnost prodlužujeme je právě díky té liknavostí nic
nového nestavět. Pokud by se 500 nahradily 500, tak asi
ta cesta nebude třeba, ale vláda rozhodla o 1200, tak
se musí stavět i ta cesta.
Zdeněk Charvát
15.12.2024 09:01 Reaguje na Břetislav MachačekA jo vadí mi zacpaná Třebíč, problém je, že tohle to vyřeší jen z části řeší to jen jižní část města, zbytek bude zase jezdit středem protože jsme údolí (a všechnu cesty vedou přes střed města) a jestli to mělo odvést tranzit, což obvykle u obchvatu bývá tak proč ho to narvalo z jedné části města do druhé a to ještě za cenu poniční částí parků...
Vedle toho budou normálně bydlet lidi 😎 v těsném sousedství... Jediné co to řeší, je, že to vytvoří paralelní ulici a když bude průser na jedné pomůže ta původní a naopak ale to je všechno a to by řešili ten o kus vzdálenější obchvat. Jo pravda trvalo by to autem o 3 minuty dýl +/-
Paradoxní je i to, že ten vzdálenější obchvat by byl pravděpodobně i levnější neb by nepotřeboval tolik terénních úprav. Zajímavé taky je, že když po té trase dopravy půjdete, tak všechny obce v trase přepravy řeší obchvat tím, že ho dají mimo zastavěnou a rekreační část města...
A narovinu proti Dukovanům fakt nic nemám ani jejich dostavbě a to, že už jsou tu přesčas a mnoho dalšího moc dobře vím...
To, že věci, které se povezou jsou větší na novou atomku se tady ví moc dobře (jde hlavně o turbínu, tam ty díly budou o hodně větší)...
"Jinak liknavost státu mne vytáčí taky, ale je to dáno tím
střídáním u moci" - i v jiných zemích se vlády střídají u moci a jde to... takže problém bude spíš v tom, že u nás to nejsou vlády ale antagonistické skupiny... a ty hned vytváří všude čístky a cpou svoje lidi (kontinuita pochybná).
Stačí když kouknu na vedlejší Rakousko. Tam taky působí různé skupiny Zelených a podobně (není jich málo) ale jsou schopní se domluvit u nás je to viz tahle diskuze >> "Děti Země" a další = povl, škodiči, obstrukčníci a vím já co ještě... Že za plno věcma stojí rozhádaný stát už vidět není. Našel se nepřítel a tím se tříská kolem sebe...
Proto jsem se ozval. Koukněte se na tu diskuzi odshora 🤔 nikdo tu neřekl, že by ten problém mohl být i jinde a všichni vědí kdo je nepřítel... chmm.
Přeji pěkný den.
p.s. a nejsem u žádné z těch organizací ani jiných podobných ani jsem nebyl.
Břetislav Machaček
15.12.2024 10:52 Reaguje na Zdeněk Charvátstavbě podle vás nevhodného "obchvatu" bych čekal
od nějakého místního spolku a nebo rovnou od vámi
voleného městského zastupitelstva. Koho si tam
proboha volíte, když je to tak pro město špatné?
Máte přece možnost reparátu, svrhnout konšele,
co to odsouhlasili a projekt změnit. Já se pouze
podivuji, že se toho ujaly Děti Země, které
jinde spíše dělaly vše proto, aby se rychle nic
nestavělo i kvůli procesním chybám povolovacích
procesů. Obávám se, že s nimi se nedočkáte ani toho podle vás vhodnějšího obchvatu, protože
vždy a všude se najde něco, co potřebuje ochranu
a oni na to poukážou. Pamatuji na žáby, které
v dané lokalitě nikdy nebyly. Po důkazu, se zase
vytratily, ale efektu přeložky plánu dálnice a
vytvoření náhradních "louží" bylo dosaženo. Ty
louže sice slouží jinému druhu žab, ale ty tu
jsou celkem zcela běžné. Náklady byly na tu
změnu údajně půl miliardy a kvůli přiblížení
ke dvěma domům přibyly další protihlukové stěny.
Ti lidé tak mají výhled na násep a protihlukové
stěny. Ti nemohou aktivistům přijít na jméno,
protože se k nim dálnice přiblížila o 200 m.
Zdeněk Charvát
15.12.2024 13:41 Reaguje na Břetislav MachačekKoho si tady volíme, no volíme místní podnikatele defakto. Mají na to celkem dobrou metodu... Před volbami se rozprchnou do malých uskupení, nechají se najmenovat na první fleky a po volbách se zase sejdou na radnici. Dlouhodobý problém, těžké to nějak změnit... Další problém je, že obchvat se defakto týká jen asi třetiny města (jižní) to co je za řekou ty lidi to netankuje, nezajímá a ani jim to nejspíše moc nepomůže takže to v klidu ignorují.
Takže ano reptáme ale je nám to asi tak prd platné proto zřejmě došlo na ty Děti země.
Co se mě týče osobně si taky myslím, že to nedopadne prostě místní lobby to zase zválcuje ale je to škoda a ne pro mě... já už to přeřiju nějak navíc jsem od toho "obchvatu" relativně daleko ale pocítí to ti co tam bydlí, ubude nebo bude zaplevelená auty jedna relaxační zóna... 🤔
Takže vlastně těm Dětem Země fandím... přejet zemi buldozérem a zabetonovat kde co je jednoduché... udělat to dobře je mnohem složitější, chce to rozumnou domluvu a ta prostě často chybí. A státu jako zadavateli je to jedno navíc plno věcí solidně zdržuje. Pak asi nezbývá než někam donést ty žáby 🤔 byť to fakt teda není můj styl...
Jinak zajímavé a dlouhé dvouhodinové video je tam na konci zmiňován i ten náš obchvat s panem Patrikem od Dětí země...
https://youtu.be/p2pH6pOMGAE?si=32d8gkmlno5xnZdQ
To video je fakt dlouhé a asi to nedáte nicméně to celkem vykresluje situaci... Neškodilo by se domluvit ale nějak nevidím tu spojnici k té domluvě. Možná i pro to co jste napsal výše, každé 4 roky to startuje znovu s novou hejrup vládou...
Zdeněk Charvát
15.12.2024 14:06 Reaguje na Zdeněk Charváthttps://obchvattrebice.cz/
Zdeněk Charvát
18.12.2024 09:29 Reaguje na Břetislav Machaček- tunel (no OK) jen musí být 10m vysoký právě kvůli těm objektům co se tudy povezou asi 5-8 kusů
- mezi zahrádkami
- park Terovské a Libušino údolí (na západě)
- park Lorenzovy sady (na východě)
- v údolí po obou stranách se bydlí (dětský dům++)
- spojka do centra od Janova Mlýna - nejkratší nápoj centrum obchvat jak to asi dopadne
- poliklinika a okolí už dneska není prázdné viz vizualizace ale vesele se tam staví a jsou tam domy a bydlení (žluté plochy)
- a mnoho dalšího
Za mě neskutečný paskvil = průchvat.
https://www.youtube.com/watch?v=uWbkkA2EfFk
Jarka O.
13.12.2024 10:14Michal Uhrovič
13.12.2024 11:46 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
13.12.2024 12:25 Reaguje na Michal UhrovičTonda Selektoda
13.12.2024 16:52Vážená Duho, jak je vůbec možné, že v JE Dukovany jsou snad již čtyřicet let v provozu až čtyři jaderné bloky JE? To v té době Třebíč neexitovala? Nebo ještě neexistovalo nějaké prapodivné ekologické hnutí, které si chce za peníze daňových poplatníků prosadit jiné řešení získávání elektřiny, a tím, třeba nevědomě, lobbuje za zájmy konkurence a přispívá k rozvratu naší energetiky?
Tonda Selektoda
13.12.2024 17:23 Reaguje na Tonda SelektodaKarel Valenta
14.12.2024 11:46 Reaguje na Tonda SelektodaA nyní opět míří k dalším "úspěchům" a budou házet klacky pod nohy při výstavbě JE v Dukovanech.
Tonda Selektoda
14.12.2024 12:57 Reaguje na Karel ValentaKarel Valenta
14.12.2024 13:29 Reaguje na Tonda SelektodaTonda Selektoda
14.12.2024 13:01 Reaguje na s vs v
14.12.2024 13:27 Reaguje na Tonda SelektodaTonda Selektoda
14.12.2024 18:07 Reaguje na s vs v
14.12.2024 18:45 Reaguje na Tonda Selektodapavel peregrin
14.12.2024 19:51 Reaguje na Tonda Selektodas v
14.12.2024 20:20 Reaguje na pavel peregrinKarel Valenta
14.12.2024 13:53https://data.eu.cntmbr.com/datarun-v2/datarun-v2/c739cc61-eba0-4ce8-a712-f3f207bdcfb6.pdf
Pokud autor článku a jeho parta uspějí, čeká naši energetiku i nás drsná realita:
„Analýza ukazuje, rozsah problému v případě, že se Dukovany nepostaví.“
„Pokud by se nové bloky nepodařilo postavit, česká energetika bude v kritické situaci.“
„Nebylo by tedy lepší budovat něco, co Němci nemají ?“
A na závěr:
„Jedním z nejdůležitějších závěrů MAF CZ 2023 je volání po dozdrojování české energetiky, a to v objemu odpovídajícím aktuální kapacitě šesti velkých kondenzačních uhelných elektráren (Prunéřov, Tušimice, Počerady, Chvaletice, Ledvice, Dětmarovice). Analýza přitom připouští, že ono dozdrojování (především v podobě paroplynových zdrojů) v Česku zatím nemá reálnou projektovou, natož investiční podobu. Situace, v níž už nebudeme mít uhlí a ještě nebudeme mít odpovídající náhradu, byla dříve popisována jako budoucí riziko. Nyní ji lze označit již za pravděpodobný scénář, jehož předpokládaná doba trvání se neustále prodlužuje. Na druhou stranu dokument na základě definované metodiky pouze odráží energetickou realitu a již nepřináší odpověď na otázku, zda bude ekonomicky a bezpečnostně výhodnější podržet v provozu déle stávající uhelnou flotilu alespoň do doby, než se podaří náhradní zdroje vybudovat a spustit, anebo ponechat uhlí zcela napospas trhu a teprve poté budovat a spouštět nové zdroje. Tato otázka už je výsostně politická.“
Slavomil Vinkler
14.12.2024 20:55 Reaguje na Karel Valentahttps://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Slavomil Vinkler
14.12.2024 20:56 Reaguje na Karel Valentahttps://www.youtube.com/watch?v=Spm4rWiXgAE&t=1468s
Karel Valenta
15.12.2024 10:01 Reaguje na Slavomil Vinkler"Stejně jako v předchozím roce, zpráva uvádí ekonomickou hodnotu nepokrytého zatížení, která vzrostla z 4016 eur/MWh v roce 2022 na 16 000 eur/MWh v roce 2023."
Jaroslav Pokorný
14.12.2024 23:19Už je tomu vícero let, o Vrbicích ještě nikdo nic nevěděl, ale tehdy padl názor, že pokud ty Dukovany nedostaví Rosatom, tak že nebudou postaveny nikdy.
Docela by mě to zajímalo, ale já se toho nedožiju.
Na druhé straně, jak byly do Dukovan dopraveny ty velkoobjemové a těžké části jaderného bloku stávající reaktorů?
Zdeněk Charvát
15.12.2024 09:10 Reaguje na Jaroslav PokornýJe fajn si udělat do nějaké elektrárny exkurzi a pak když vedle toho stojíte 🤔
s v
15.12.2024 10:28 Reaguje na Jaroslav PokornýKarel Valenta
15.12.2024 11:19http://www.lukaskovanda.cz/dukovany-v-ohrozeni-jihokorejsky-parlament-totiz-prave-sesadil-prezidenta/
Karel Valenta
15.12.2024 11:54 Reaguje na Karel Valentahttps://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/odvolani-prezidenta-neovlivni-tendr-na-dukovany-uvedlo-ministerstvo-prumyslu