Jádro jako nový český automotive: nové jaderné zdroje rozhýbou trh práce i vzdělávání
„Naším cílem je zajistit potřebný počet zaměstnanců bez ohrožení provozu stávajících bloků. Pomáhá nám spolupráce Skupiny ČEZ s více než 20 vysokými a 85 středními školami a velmi propracovaný systém strategického náboru. Podpora technického vzdělávání musí začínat už na základních školách. EDU II je projekt na několik dekád, který vyžaduje stabilní a kvalitní personální plánování jak pro provozní tým elektrárny, tak pro dodavatelské firmy i státní správu,“ řekl Závodský.
Zuzana Trtíková, ředitelka úseku Personalistika, ÚJV Řež přiblížila roli Skupiny ÚJV jako klíčového dodavatele inženýrských služeb, výzkumu a know-how pro českou jadernou energetiku. Spolu se Skupinou ČEZ tvoří páteř jaderného průmyslu a podílí se na přípravě nových zdrojů včetně malých modulárních reaktorů. Tyto projekty přinesou až desítky tisíc nových pracovních míst, zejména v oborech projekce a inženýringu, výzkumu materiálů, bezpečnostních analýz či IT podpory. Trtíková zároveň upozornila na demografické riziko – během příštích 15 let odejde do důchodu velká část odborníků 50+, což ohrožuje přenos know-how a kontinuitu v oboru.
„HR strategie Skupiny ÚJV je zaměřena na systematické budování odborných kapacit – od náboru a přímého oslovení přes stáže, letní školy a odborné akademie až po nástup absolventů na plný úvazek. Klíčové je propojení mladých expertů se zkušenými kolegy, cílené stipendijní programy, konkurenceschopné podmínky pro pedagogy i odborníky z praxe a také jednodušší přístup pro zahraniční talenty,“ doplnila Trtíková.
Vojtěch Tomášek, ředitel odboru vysokých škol MŠMT přiblížil nástroje podpory technického vzdělávání na vysokých školách. Připomněl, že univerzity mají autonomii v tom, jaké programy uskutečňují, ministerstvo je může motivovat především prostřednictvím projektových pobídek. Cílem je vznik progresivních a interdisciplinárních programů s širokým uplatněním absolventů. Obdobné pobídky by podle něho bylo vhodné zvážit i v rámci evropských projektů po roce 2028. „Podpora ze strany MŠMT směřuje například do umělé inteligence, robotiky, big dat, kybernetiky, kvantových a vesmírných technologií či biotechnologií. Aktuálně se diskutuje, které technické programy a v jakém rozsahu financovat, a to i s ohledem na zapojení klíčových partnerů z praxe,“ zmínil Tomášek.
Radek Chaloupka, Senior Manager KPMG představil socioekonomické dopady stavby nových bloků v Dukovanech. Studie odhaduje, že se v regionu bude nově pohybovat až 9 700 lidí, především v Třebíči, Moravském Krumlově, Ivančicích, Náměšti nad Oslavou a Jaroměřicích nad Rokytnou. Stavba nových jaderných zdrojů může zmírnit vylidňování a stárnutí regionu, přinese ale vyšší poptávku po technicky vzdělaných pracovnících a zaměstnancích ve správních profesích. Riziko masivního vysátí pracovního trhu se podle analýzy nepotvrdilo.
„Stavba EDU II je příležitostí přizpůsobit vzdělávací obory potřebám trhu, zejména na technických vysokých školách v Brně. Multiplikované dopady na ekonomiku regionu dosáhnou 230 až 250 miliard korun a vzniknout může až tisíc nových ekonomických subjektů. Nejvíce budou těžit doprava, stavebnictví, maloobchod, ubytování a stravování. Negativní dopady se projeví okamžitě se zahájením stavby, pozitivní až v jejím průběhu,“ řekl Chaloupka.
Milena Králíčková, předsedkyně České konference rektorů a rektorka Univerzity Karlovy v diskusním panelu zdůraznila, že vysoké školy chtějí nabízet více oborů odpovídajících potřebám trhu práce. Podle ní je však klíčové, aby se obory v dialogu s MŠMT nezúžily pouze na „společenskou objednávku“ a institut aplikačních garantů. „Jsem moc ráda, že se hovoří o celoživotním vzdělávání a o institutu mikrocertifikátů. Nejde o diplom od vysoké školy, ale o certifikaci konkrétních dovedností, která může pomoci i lidem, kteří už vysokou školu mají, například při rekvalifikaci. Výhoda mikrocertifikátů je jejich velká flexibilita a možnost propojit vzdělávání vysokých škol se zaměstnavateli,“ uvedla Milena Králíčková.
Petra Hrbáčková, ředitelka Střední průmyslové školy Třebíč upozornila, že motivace ke studiu technických oborů začíná už na základních školách a je nutné do diskuse zahrnout i jejich rodiče. „Na středních školách už jsou žáci, kteří mají o obor zájem, ale zásadní je práce s rodinami a širší veřejností. Potřebujeme také více kvalitních pedagogů, což naráží na nedostatek financí. Je třeba popularizovat i učitelskou profesi,“ dodala Hrbáčková.
Jan Štěrba, proděkan pro rozvoj a kvalitu Fakulty strojního inženýrství UJEP uvedl, že vysoké školy by mohly přivádět více zahraničních studentů, narážejí však na řadu bariér. „Je snazší získat do regionu zahraniční zaměstnance do továren než studenty na univerzity. Potřebujeme proto větší flexibilitu, zejména směrem ke Slovensku a Polsku, kde jazykové bariéry prakticky neexistují. Energetika je pro naši fakultu nosným tématem a zájem o technické obory nám meziročně vzrostl o 10 %,“ doplnil Štěrba.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (29)
Jaroslav Řezáč
20.9.2025 06:48Richard Vacek
20.9.2025 08:01Škodí politici, kteří nás odřízli od ruských jaderných investic, kde jsme byli významnými dodavateli.
smějící se bestie
20.9.2025 09:09 Reaguje na Richard Vacekže !
Jaroslav Řezáč
24.9.2025 07:13 Reaguje na smějící se besties v
20.9.2025 17:22 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
20.9.2025 18:33 Reaguje na s vs v
21.9.2025 09:28 Reaguje na Richard Vaceks v
21.9.2025 09:28 Reaguje na Richard VacekPavel Hanzl
20.9.2025 20:59 Reaguje na Richard VacekHonza Honza
20.9.2025 09:40Stačilo by liberální- ve svobodném trhu se může vše pozitivní lehce snadno prosadit, ne stále bojovat s nařízeními, překážkami a byarokracií. Je to přechod k regulovanému socializmu ne svobodnému
kapitalizmu, jak řekl Klaus.
A k tomu svobodnému liberalizmu i trochu podpory ve sjednoceném trhu, sjednoceném postupu, sjednocené podpoře - to by byl ideál.
smějící se bestie
20.9.2025 11:01 Reaguje na Honza HonzaKlaus byl u pokládání základů nového systému a to se moc nepovedlo,
že !
Pavel Hanzl
23.9.2025 12:57 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
20.9.2025 12:30 Reaguje na Honza HonzaCelou dobu co jsme v unii se naše demokracie posouvá k autokracii.
Pavel Hanzl
23.9.2025 12:50 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
23.9.2025 12:54 Reaguje na Honza HonzaPán by chtěl zrovna v ČR Boží království na Zemi, že?
Navíc je to silný protimluv, svoboda vždy produkuje nacionalisty, lobbisty, frakce atd. atd., pouze tuhá diktatura může znít jedním hlasem.
Jaroslav Pokorný
20.9.2025 12:06s v
20.9.2025 17:26 Reaguje na Jaroslav PokornýJan Šimůnek
20.9.2025 15:23Vzpomínám, jak jsme kdysi v "prostřeďologii" promítali studentům Ropáky (byli tehdy volně na youtube), akorát pro anglicky mluvící studenty jsme museli sehnat anglické titulky. A po jedné hodině se mě zahraniční student ptal, v které ZOO ropáky mají. Nekecám, to se vymyslet nedá.
Jinak souhlas v tom, že existuje řada "vysokoškolských" oborů, které mají v podstatě nižší úroveň než gymnasijní maturita. A tito lidé se potom počítají do statistik "vysokoškoláků, co nevolí desoláty".
A mnohdy jsou to i obory nějak "navazující" na ekologii.
Jan Šimůnek
21.9.2025 14:17Jenže ten zkorumpovaný státní moloch, nemám námitky proti této charakteristice, se dost úzkostlivě snaží dodržovat smlouvy. S kterýmžto jevem se v EU moc nepotkáte.
s v
22.9.2025 09:58 Reaguje na Jan ŠimůnekVít Masare
21.9.2025 15:38Výsledek současná energetická bída.
A teď najednou... Když se všechno možné rozvíjí mnohem rychleji a Česku totálně ujel vlak kvůli tomuhle jadernému blouznění zpravidla mužů v (před) důchodovém věku, si někdo myslí, že z klobouku vytáhne tisíce nových pracovníků do tohoto oboru na vymření... a ješt ěk tomu vymýšlí takovéto nesmyslné titulky...
Moje milá mladá známá s vystudovanou jaderkou pracuje na "vyhledávání" nových lokalit pro reaktory. Říká, že je to krásná, krásně placená práce... Kdo z nás to má. Současně dodává, že celá ta akce absolutně nedává ekonomicky smysl. Ale proč by takovou práci nedělala, když to studovala...
Všem z vás, kdo jste krásně placení z eráru za nesmyslnou práci, to přeju. Jen zvažte, jestli to není na úkor všech ostatních.
Emil Novák
22.9.2025 12:12 Reaguje na Vít Masare2) Jediný kdo tu "blouzní" jste vy Zelení, o tom jak nás tu spasí obnovitelné zdroje.
Jan Šimůnek
22.9.2025 11:00Je mi líto, jediný blackout u nás v poslední době vyvolaly OZE, tedy bezcenný šrot, který není schopen vyrábět elektřinu tehdy, kdy je jí zapotřebí.
A jedinou zárukou udržení dodávky elektřiny u nás jsou jaderné elektrárny a zbývající uhelné. Bez naší jaderné elektřiny by chcípla elektřina v Rakousku a bez naší jaderné a polské uhelné zase v Německu.
A do instalování bezcenného OZE šrotu nás honí bezcenná a jen škodící EU.
Faktem je, že za to, co se spláchlo do WC podporou větrníků a fotovoltaiky (nemluvě o značných ekologických škodách, které tato zařízení způsobují) by stálo několik jaderných bloků o podstatně vyšším nominálním výkonu, schopných ho dodávat dle potřeby, nikoli, když náhodou zasvítí slunce nebo zafouká vítr. A za podstatně nižší cenu než ekošroty.
MMCH, V USA ještě za Bidena padl návrh zákona, že by OZE směly být vyráběny jen za použití energie z OZE. Pochopitelně, za strašlivého řevu zelených to bylo zamítnuto, což je logické, protože OZE energii na svou výrobu nedokáží svou produkcí pokrýt.
Petr Elias
22.9.2025 15:32 Reaguje na Jan ŠimůnekTonda Selektoda
22.9.2025 21:24 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
23.9.2025 16:40 Reaguje na Tonda SelektodaBřetislav Machaček
23.9.2025 18:49tak se je musí pokusit stát odněkud získat. Třeba ze zemí, kde to umí a
dokážeme ty odborníky získat a zaplatit. Pokud je budou ale učit nějací
nedouci, tak kvalitní odborníky nikdy nebudou. Tak to totiž vypadá na
mnoha školách, že učí ti, co se neuchytili v praxi a jsou rádi za to,
že mohou učit. Nic proti srdcařům, kteří se spokojí i s menším platem,
když je baví znalosti předávat studentům, ale pokud učí pouze z nouze,
že neumí znalosti aplikovat v praxi, tak je lépe aby neučili. Z praxe
znám velmi moudré lidi, co by jiné učit měli, ale odrazuje je třeba
vedení škol a přístup studentů ke studiu. Jeden z praktiků pár let
učil a zhnusen z nezájmu studentů a vedení školy se vrátil do praxe.
Vedení ho nutilo tolerovat nejen znalosti studentů, ale i jejich
nezájem vůbec studovat. Prostě je nesměl nechat propadnout, aby ta
škola neztratila certifikaci, že má malou úspěšnost studentů školu
zdárně ukončit. Řekl jednu z pravd, že nechce být spoluviníkem toho,
že takoví vzdělanci s tituly budou o něčem někdy rozhodovat a něco
řídit. Na pracovišti nově příchozí absolventy VŠ a SŠ sám zkoušel,
jeho sítem prošel 1 z 20 a vypadli i absolventi s červeným diplomem
(asi koupeným) ! Těm doporučil jim dovzdělat se a nebo jít učit!
Byla radost pracovat pod takovým odborníkem, který kladl důraz
POUZE na znalosti a NIKOLIV na protekci a mávání diplomy.

Ničivé počasí v jihovýchodní Asii není náhoda. Teplejší oceány poskytují bouřím více energie
Tisíce starých skládek v Evropě mohou při povodních ohrozit pitnou vodu
Studie: Africké pralesy už uhlík nezachytávají, naopak ho produkují