https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/nova-metoda-doktorandky-z-cvut-prodlouzi-zivotnost-baterii-elektromobilu-az-o-desetinu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nová metoda doktorandky z ČVUT prodlouží životnost baterií elektromobilů až o desetinu

16.10.2025 09:45 | PRAHA (Ekolist.cz) | Radovan Suk
Foto | Petr Neugebauer / FEL ČVUT
Drahé lithium-iontové baterie z elektromobilů často končí v odpadu dříve, než je nutné. Doktorandka Kateřina Nováková z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinula diagnostickou metodu, která dokáže přesněji odhadnout jejich skutečný stav a prodloužit jejich životnost až o 10 %. Na implementaci řešení do praxe získala společně s firmou Kolibrik grant ve výši 16 milionů korun.
 
S rozmachem elektromobility a bateriových úložišť pro akumulaci energie stoupá také potřeba lithium-iontových baterií. Ty jsou nicméně stále jedním z nejdražších komponent při výrobě elektromobilů. Cena baterie se podle údajů z prosince 2024 pohybuje kolem 115 amerických dolarů (2 380 Kč) za 1 kWh kapacity baterie.

“Je to i kvůli tomu, že je těžké a časově náročné diagnostikovat aktuální stádium degradace baterie a predikovat zbývající dobu životnosti. Proto jsou mnohdy preventivně vyřazovány dříve, než by bylo nutné, což vede k ještě vyšším nákladům na systémy využívající li-ion baterie,” vysvětlila Kateřina Nováková, doktorandka na katedře elektrotechnologie Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Metodám diagnostiky životnosti baterií se Kateřina Nováková věnuje v rámci doktorského studia. Vedle domovské FEL ČVUT část svého výzkumu provedla na španělské Public University of Navarra. Tam s kolegy pracovala na nové metodě, která usnadní třídění bateriových modulů a detekci těch, které již ve velmi krátké době bude nutné vyměnit, nebo naopak ty, které mají ještě dostatečnou životnost a mohou být nadále bezpečně používány.

Výsledkem jejího výzkumu je metoda založená na principu Elektrochemické impedanční spektroskopie, která umožňuje určit stav bateriového modulu (State of Health) i v případě, že je naprosto neznámá historie jeho předchozího použití, namáhání a provozních podmínek.

“Tato metoda má potenciál při správném implementování až o 10 % prodloužit dobu užití bateriových modulů, čímž se zároveň oddálí krok, kdy je bude nutné recyklovat,” uvedla Nováková.

Na implementování nové metody do průmyslové praxe získala Nováková společně s firmou Kolibrik, která vyrábí zařízení pro měření baterií, od Ministerstva průmyslu a obchodu grant OP TAK ve výši 16 265 000 Kč. Necelých 4 500 000 Kč poputuje na ČVUT. Zároveň s firmou plánují podat společný evropský patent.

Nováková se bude výzkumu společně se svým týmem věnovat následující dva roky. Zároveň hledá šikovné studenty, kteří by se s nimi chtěli na výzkumu podílet. “Sama si vážím toho, že jsem měla možnost zapojit se do výzkumu již během studia a ráda bych tuto příležitost teď zprostředkovala teď studentům také," vyzývá Nováková. Ti, kdo mají zájem, jí mohou napsat na email a přiložit svůj životopis.

Nováková je absolventkou studijního programu Elektrotechnika, energetika a management (EEM) na FEL ČVUT.


reklama

 
Radovan Suk
Oddělení vnějších vztahů FEL ČVUT

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

16.10.2025 10:34
Měl bych také návod na prodloužení životnosti drahé baterie: je to seriový hybrid, kde malý spalovací motor nepohání automobil, pouze dobíjí menší baterii tak, aby byla vždy správně nabitá. Pokud by malý, úsporný spalovací motor jel např. na ekologický, uhlíkově neutrální alkohol vyrobený z rostlin, bylo by to super ekologické, uhlíkově neutrální auto s velkým dojezdem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 17:29 Reaguje na Honza Honza
Tohle navrhuji už dost dlouho a nechápu, proč to někdo nedělá. Samozřejmě by to jezdilo stále na elektriku z vnější nabíječky a malý spalovák by byl jen jako nouzovka - k dojetí nebo udržení minimální kapacity. A mohl by jet i na benzín, využíván by byl málo.
Odpovědět
Pe

Petr

16.10.2025 21:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Masově vyrábět něco, co je využíváno málo, je pro výrobce drahé a neefektivní, pro kupujícího drahé a zbytečné, a pro svět neekologické, nešetrné a neúsporné. Teď možná už chápete proč to někdo nedělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 15:48 Reaguje na Petr
Vysvětlím: za komára jsem jezdil s kanystrem benzínu v kufru, bo nebylo jisté, že najdu otevřenou benzínku. Vůbec mi nepřipadal drahý a zbytečný, i když jsem ho použil málokdy. Tohle by se využívalo asi častěji, síť nabíječek není hustá a motorek třeba 5 - 10 kW by baterku nabil za pár hodin (nebo přes noc) zcela spolehlivě. A kdyby jel na biolíh, tím lépe.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Deset kilo v kufru je trochu jiné, než 100 kilo pod kapotou. Jak hmotností, tak penězi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 20:22 Reaguje na Petr
Malý motorek a deset litrů paliva není žádná zátěž, motorová pila má klidně 4kW výkon a váží 5 kilo. Stabilní motorek byl by těžší, ale i s nádržkou by vážil klidně 10 - 15 kilo.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 20:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A u motorku dynamo z kola.
Vědět tohle výrobci aut, tak dnes nemáme auta tak těžká. A drahá.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 21:01 Reaguje na Pavel Hanzl
A ten stabilní motorek by taky měl ten výkon v 10 tisících otáčkách, startoval se šňůrou a dělal kravál jako ta pila?
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 21:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve volné chvíli se mrkněte třeba na nějaké elektrocentrály. To je přesně to, co uvádíte - stabilní motorek a nádržka. To si dejte do auta a nechte si to patentovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2025 08:53 Reaguje na Petr
Jéžišmarjá, to jsou bláboly. Všechny tyhle stroje jsou konstruovány k nějakému používání, polívku taky nejíte košerákem.
Motorek by točil 2 - 3 tisíce otáček stabilně v nejlepším režimu, nebyl by hlučný vůbec a startoval by se automaticky, nebo na tlačítko od řidiče. A brbral by i v době, kdy si na chatě bez elektřiny prolíváte chobot pivem.
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Musím vás zklamat, bláboly jsou na vaší straně, fantazie bohužel nestačí. Čím nižší otáčky motoru, tím je nižší výkon, takže konstruktér je nucen zvětšovat objem motoru, tedy i celý motor a jeho hmotnost, roste hlučnost, atd, což vyžaduje zvětšení příslušenství, jako je třeba startér a baterie, výfuk a podobně. Takže váš motorek je ve skutečnosti dost velký, těžký a složitý motor.
Desetikilovým motorkem včetně nádržky, běžícím ve dvou tisících otáčkách, byste nabil leda tak mobil. Díval jste se na parametry těch elektrocentrál? Hmotnost versus výkony, hlučnost, způsob startování, atd...
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 11:59 Reaguje na Petr
Fyziku prostě obejít nejde. Výkon, který by vás uvezl v autě, nevyrobíte potichu v kapse. Proč asi mají auta tak velké a složité motory, a spolu s příslušenstvím zabírají velkou část auta? Že by konstruktéři něco nevěděli, nebo to dělali schválně?
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 12:02 Reaguje na Petr
A to se stále bavíme jen o motoru. K výrobě elektřiny potřebujete ještě nějaký generátor, kterým by ten motor točil..
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 13:50 Reaguje na Petr
BMW vyrábělo elektromobil i3 s prodlužovačem dojezdu. Tím prodlužovačem byl spalovací motor o objemu 650 ccm, výkonu 27 kW a hmotnosti asi 130 kg. Tento motor s malým generátorem dokázal vyrobit proud, který postačoval k prodloužení dojezdu o nějakých 150 km.
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.10.2025 10:52 Reaguje na Petr
Do auta, pane Petře namontujete takový normální motor, který zvládne pohánět generátor, tak aby dokázal nabít baterii na normální provoz na dálnici pro 130 km/h. Jediná výhoda tohoto motoru je, že jede stále ve svých optimálních otáčkách, na které je konstrukčně stavěn, kdežto vlastní výkon auta- zrychlování, obstará elektromotor. Elektromotor je někde v kolu, váží minimum, to co vám přidá klasický spalovací motor uberete na baterii, která je menší. Taky baterie stojí 600 tis, spalovací motor možná 100 tis, podobně, snad? elektromotor.
Odpovědět
Pe

Petr

20.10.2025 21:48 Reaguje na Honza Honza
Já se jen pokusil ukázat jak naivní jsou představy, že malinký, několikakilový tichý motůrek si bude jen tak ševelit a vyrobí tolik energie, že uveze auto s lidmi. Jako sci-fi by to šlo, jako realita pochopitelně vůbec.
Odpovědět
Pe

Petr

20.10.2025 21:58 Reaguje na Petr
A s elektromotorem je to samozřejmě úplně stejně. Když má uvézt auto s lidmi, tak taky nemůže být malinký a lehký ( "Elektromotor je někde v kolu, váží minimum"). Třeba elektromotor v Nissanu Leaf váží asi 60 kg. To do kola dát samozřejmě nejde. Ani když dáte dva s poloviční váhou, tak takovou hmotu do kol nejde dát.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 10:40
Další metoda je použitím pulzního dobíjení odstranit sulfataci baterie.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.10.2025 11:26
Baterie by měla být vyrobena tak, že má třeba 100 lehce vyměnitelných a testovatelných modulů. Ty nejslabší by se vyměňovaly a případně repasovaly výměnou jednotlivých článků z jiných slabých modulů.

Takhle mi funhují již řadu let 2 stejné akušky + 5 akumulátorů. Když mi první "odešel" nevyhodil jsem ho a po odchodu druhého vybral z prvního článek a nahradil ten špatný v druhém. Již přes rok to vše zase dále funguje. Na Aukru si proto můžete koupit třeba 6 odejitých akumulátorů a udělat z nich 5 dobrých, co klidně vydrží další 2 roky.

Je jistě otázkou, zda "odchod" jednoho článku je u autobaterií stejně běžný jako u čínských akušek.
Odpovědět
Pe

Petr

16.10.2025 21:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Vyrobit baterii se sto moduly znamená přidat do baterie 100 nějakých bezpečných pevných schránek či pouzder na jednotlivé moduly, 200 bezpečných konektorů pro spojování modulů a další propojovací kabeláž. No a dále vyřešit chlazení, případně ohřev jednotlivých modulů. Výsledkem bude odhadem zdvojnásobení velikosti baterie a razantní zvýšení ceny baterie. Jste si jistý, že by baterie měla být vyrobena takto?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 15:54
Dobrá diagnostika může prodloužit životnost možná daleko déle, velmi často se vyřazují baterie velmi málo degradované, jen z důvodu předpisu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2025 11:04
Držme slečně palce, aby práci úspěšně obhájila. Na druhé straně si přiznejme, že prodloužení životnosti baterky, třeba u elektromobilu, o deset procent není nic zásadního, co by bylo nositelem kvalitativní změny (obávám, se že takovým nositelem by nebylo ani stoprocentní prodloužení její životnosti).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.10.2025 17:56
Elektromobilita předběhla dokonalost současných baterií a měla nastat až
po jejich zdokonalení. Ty dětské nemoci baterií nebylo moudré přehlížet
a jít cestou masovosti za každou cenu. Ono vše se vyvíjí a pokud se něco
ideově uspěchá, tak se to vymstí nedůvěrou k perspektivnímu zařízení. Kdo
si počká, ten se dočká kvality zbavené dětských nemocí a rizik s tím
spojených. Já se zateplením domu spěchal a zateplil dům bez dotací uý
před 30 roky. Nyní je to zateplení nedostatečné. Kdybych počkal pár let
a nebyl uvědomělým ekologem šetřícím energie, tak jsem dostal dotaci a
měl bych nyní zateplení podle současných norem.
Odpovědět
Pe

Petr

21.10.2025 19:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Žádná technologie se nezačne vyvíjet a vyrábět "až po zdokonalení", ale právě naopak, hned jak je možné na tom začít pracovat, a zdokonaluje se za pochodu a v provozu, a zájem a prodej jsou hnací silou vývoje a zdokonalování.
Čekat na nějaké zdokonalení, tak bychom nikdy nic neměli.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.10.2025 18:13 Reaguje na Petr
Pokud si nějaká technologie dobude své místo na slunci tou
svojí ekonomickou výhodností, tak budiž, ale pokud je uměle
vnucována dotacemi a předchozí technologie je znevýhodněna
daňově a jinak, tak je to IDEOLOGICKÉ prosazování toho, co
se samo prosadit nemůže. Koňské potahy nebyly nahrazovány
DOTOVANÝMI auty a parní lokomotivy DOTOVANÝMI elektrickými
lokomotivami. Vždy šlo o pokrok technický i EKONOMICKÝ, což
se u elektromobility nestalo a neděje. Je to ideologicky
prosazovaný druh pohonu a nemá s ekonomickou výhodností
nic společného.
Odpovědět
va

vaber

22.10.2025 09:59
Ano ,nikdo neví v jakém stavu jeho baterie v el autě skutečně je. Samozřejmě tam indikátor stavu je a vždy něco ukazuje. Je to vždy správná hodnota? Jak já sleduji svoji baterii u FVE vím ,že když vybíjením rychle klesá napětí a opět se nabíjením rychle zvětšuje, baterie ztratila kapacitu.
Už se stalo nějakému majiteli el. auta ,že dle ukazatele měl baterii ještě nabitou a ve skutečnosti již byla vybitá?
Na problémech bateríí pracuje celý svět, na výzkum tečou obrovské peníze ,napsalo se mnoho vědeckých zpráv a praktické výsledky jsou stále mizerné.
Ti z ,,The Ancient Astronauts,, by měli požádat ufouny, aby nám s tím pomohli, vědátoři na to nemají i když příroda dokázala ukládat sluneční energii do fosilních paliv s dostatečnou energetickou hustotou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist