https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/polovina-lamp-v-cesku-stale-ceka-na-modernizaci.obce-muzou-usetrit-miliony
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Polovina lamp v Česku stále čeká na modernizaci. Obce můžou ušetřit miliony

8.11.2025 05:42 | PRAHA (Ekolist.cz) | Věra Kubátová
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Veřejné osvětlení patří mezi nejviditelnější a energeticky nejnáročnější prvky městské infrastruktury. V Česku je aktuálně zhruba 1,5 milionu světelných bodů. Více než 50 % z nich už tvoří úsporná LED svítidla, avšak velká část zůstává zastaralá. Stejně jako většina stožárů či kabelových rozvodů, které jsou často na konci životnosti. Listopadová konference Světlo 2025 ukáže, jak mohou města a obce ušetřit, zvýšit bezpečnost a přispět k ochraně přírody.
 
„Veřejné osvětlení nejsou jen lampy a svítidla. Jde o celý propojený systém, který má zásadní dopad na bezpečnost, hospodaření obcí i životní prostředí,“ upozorňuje Josef Smolík, předseda Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení.

Životnost jednotlivých částí systému je rozdílná: Samotná svítidla vydrží 20 až 25 let, stožáry 30 až 40 let a kabely až 60 let. Mnoho obcí však za poslední desetiletí neprovedlo ani částečnou obnovu. Věnují se pouze základní údržbě, která je nutná pro pravidelné revize.

Investice do modernizace se vrací formou obřích úspor

Prostým přechodem na LED svítidla se účty za energie můžou snížit o několik desítek procent. Jakmile se přidá ještě chytré řízení světel, dá se spotřeba energie srazit proti původnímu stavu i víc než o polovinu – to už se v rozpočtu města výrazně projeví. Konkrétní kroky by ale vždy měly vycházet z možností a potřeb dané obce.

„Každé město je jiné. Menším obcím může stačit základní obnova, u větších měst má smysl zavádět chytrá řešení založená na IoT. To ale vyžaduje větší zásahy do celého systému,“ uvádí Smolík.

Moderní inteligentní systémy veřejného osvětlení dnes dokážou přesně lokalizovat poruchy, plánovat preventivní údržbu a optimalizovat spotřebu podle provozních podmínek.

Inspirace ze Žatce: modernizace jako cesta ke Smart City

Příkladem dobré praxe je Žatec, kde se komplexní modernizace veřejného osvětlení realizovala ve třech etapách. Celkem bylo vyměněno či doplněno 2 200 svítidel za celkových 56,1 milionu korun. Bezmála polovinu této částky město pokrylo z dotací.

„Původní osvětlení bylo technicky zastaralé, energeticky náročné a často poruchové. Modernizací bychom měli docílit téměř 60% úspory energie. Z původní roční spotřeby 1 188 MWh se podle propočtů můžeme dostat na méně než 500 MWh. Podstatně nám klesnou náklady, a přitom se výrazně zvýší bezpečnost v ulicích,“ říká starosta Žatce Radim Laibl, který bude jedním z řečníků konference Světlo 2025.

Nový systém v Žatci zároveň umožňuje chytré řízení pomocí IoT technologií. Osvětlení tak nově funguje jako páteřní síť pro budoucí rozvoj dalších Smart City funkcí – od senzorů kvality ovzduší přes parkovací systémy až po bezpečnostní kamery.

Modernizace městu přinesla nejen energetické úspory a bezpečnost, ale také ekologický efekt: osvětlení je zónované, respektuje noční klid a minimalizuje světelné znečištění.

Brno: metropole, která svítí zdravě a bezpečně

Také Brno patří mezi lídry v oblasti udržitelného veřejného osvětlení. Městská společnost Technické sítě Brno (TSB) ročně investuje do obnovy systému více než 75 milionů korun. Ve městě každoročně přibude přes 2 000 LED svítidel a modernizace se postupně dotýká i rozvaděčů, kabeláže a stožárů.

„Každé opatření, které zavádíme, má trvalý dopad na úspory. Díky regulaci, centrálnímu řízení a využívání fotobuněk dosahujeme ročních úspor přes 3 800 MWh, což odpovídá asi 18 milionům korun,“ uvádí Pavel Rouček, generální ředitel TSB.

Brno zároveň patří mezi průkopníky eliminace světelného znečištění. Město již více než dvacet let uplatňuje zásadu „svítíme jen tam, kam máme“ a přísně kontroluje parametry instalovaných svítidel. „Naší filozofií je svítit zdravě, bezpečně a úsporně. To znamená nepřesvětlovat a respektovat okolní prostředí,“ dodává Rouček.

Díky dlouholeté koncepční práci drží Brno nesvítivost pod 0,5 %, tedy šestkrát nižší, než je stanovený limit.

Obnova osvětlení je investicí do bezpečnosti i ekologie

Podle odborníků veřejné osvětlení představuje až 50 % energetické spotřeby měst. Přechod na LED technologii přináší úsporu i přes 40 % energie, a pokud se přidá chytré řízení, může být výsledná úspora ještě vyšší – intenzita osvětlení totiž může při zachování bezpečnosti klesat až o 70 %.

Kromě energetických úspor přináší modernizace i další benefity – nižší kriminalitu, méně dopravních nehod, vyšší komfort a zdravější životní prostředí. Nové technologie totiž dokážou svítit s respektem k přírodě a nočním ekosystémům, a přitom zachovat maximální bezpečnost.

Konference Světlo 2025: místo, kde se inspirace mění v konkrétní řešení

Odborníci, zástupci měst i firem se sejdou 12. listopadu 2025 v Praze na konferenci Světlo 2025, kterou spolupořádá Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Jedním z hlavních bloků čtvrtého ročníku bude právě modernizace veřejného osvětlení – s důrazem na praktické zkušenosti, technologické novinky a možnosti financování.

Mezi významnými hosty konference bude i světoznámá architektka Eva Jiřičná, která bude s ostatními účastníky debatovat o tématu světla v architektuře. Konference se bude zabývat také rolí světla v umění a ve veřejném prostoru.


reklama

 
foto - Kubátová Věra
Věra Kubátová
Autorka je tisková mluvčí Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.11.2025 06:22
Tak s tím šetřením, by měly začít tím, že přestanou svítit nesmyslně i tam, kde a kdy to není potřeba - tda v parku začnou svítit 1h. před setměním, svítí celou noc a končí 1.h po rozednění / před " sametem se ve většině obcí i měst, nesvítilo veřejné osvětlení od 0:00 - 4:00h.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 08:17 Reaguje na smějící se bestie
V místech, kde je v noci malý pohyb lidí je ideální, když má každá lampa pohybový senzor a rozsvítí se jen tehdy, kdy jde kolem člověk (nebo los Emil).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.11.2025 08:39 Reaguje na Pavel Hanzl
To jenom někde a spíše nikde -
takže hudba budoucnosti, no !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:52 Reaguje na smějící se bestie
Jistě, ale cesta tudy vede. Ty megawatty vysvícené do prostoru, kde se nikdo nikdy neobjeví, jsou fakt k ničemu. I světelný smog škodí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.11.2025 20:16
Prostým přechodem na LED svítidla se účty za energie můžou snížit o několik desítek procent. Jakmile se přidá ještě chytré řízení světel, dá se spotřeba energie srazit proti původnímu stavu i víc než o polovinu – to už se v rozpočtu města výrazně projeví. .................
A jaká je kalkulace? Náklady, návratnost?
Když jsem pracoval v městském úřadě, dostal jsem se i k problematice veřejného osvětlení a k teorii o témže. Od té doby se dívám, jako motorista, jak veřejné osvětlení oslňuje. Chodcům to až tak nevadí, pro motoristy to je zásadní. Prostě i ta moderní světla jsou technicky špatně provedená. V poslední době si všímám, že "zastaralé" osvětlení přechodů pro chodce, které motoristy neoslňovalo, je nahrazováno moderním, s LED, které ale, ano jen trochu, oslňuje. A to, prosím, ta teorie, kterou jsem studoval, je stará 30 let.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.11.2025 02:03 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No a do to jde však fixace odběru el.proudu a ta vlastně brání šetření.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.11.2025 08:18 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Toho oslňování jsem si jako řidič nikde nevšiml.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.11.2025 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože jste na to zvyklý, považujete to za normální, nevíte, čeho si máte všímat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:56 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Všímám si toho, co mi vadí a to jsou silné ledky na jízdních kolech. Ty samozřejmě nemají sklopení a tutani jimi svítí přímo proti řidičům. Jel jsem s kamarádem po lese a měl jsem pocit, že to tam chytne, jaká tam byla šajna.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.11.2025 09:55
Pane Hanzle, já si naopak oslňování všímám. A za deště nastává ještě jeden problém: Monochromatické světlo způsobí, že odrazy od vozovky jsou prakticky co do barvy a intenzity identické s vodorovným značením takto osvětleným (týká se to i sodíkových výbojek). Žárovky se spojitým spektrem toto nedělají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 16:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy si všímáte pouze negativních věcí. Vy jste si vybral místo, ze kterého se budete dívat na svět, asi fakt dost blbě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.11.2025 17:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Už to nezměníte, ale můžete věřit na rearkarnaci a doufat, že co vytrpíte v tomhle životě, polepšíte si v tom dalším. Jenže ani tohle vaše kobliha nedává, sorry jako.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist