František Řezáč: Cyklostezky a pěšiny
Ačkoli jsem dosti vášnivý cyklista, ale ještě vášnivější chodec, rozhodně bych nedoporučoval šíření cyklistické dopravy (dále viz níže) na jakékoli zapomenuté stezky. On už tu totiž takový trend je, říká se mu „singltreky“ a lze si představit, jak budou pěšiny, divokými jezdci objevené, brzy vypadat – pro pěší budou nebezpečné a po dešti blátivé. Nechme zapomenuté stezky objevování ohleduplnými a tichými poutníky. Zážitek z přírody je ostatně při pěším putování nesrovnatelně intenzivnější. A těch zapomenutých stezek je mimo hlavní turistická centra naštěstí pořád dost. Pěších turistů totiž hodně ubylo a mnohdy je třeba prošlapávat i staré pěšiny, hledat značení zarostlé či zmizelé s padlým stromem. Dobrodružství pěšího putování to na kráse nic neubere…
Nyní několik slov k cyklostezkám a cyklistice vůbec. Zde bychom měli přísně rozlišovat turistiku a dopravu. Jestliže budeme chtít budovat dopravní infrastrukturu pro cyklisty, nevyhneme se tam, kde je to vhodné, stavbě asfaltových pruhů, zejména mezi vesnicemi. Tyto pruhy pak slouží i jako chodníky pro pěší, případně pro místní zemědělskou dopravu a přístup na pole. Takto pospojované obce mohou pak, tak jako třeba na jižní Moravě, vytvořit i dálkové cyklotrasy. Ty mohou sloužit jak dopravě (za nákupem, zábavou, do zaměstnání), tak pochopitelně cykloturistice. Dále do okolní přírody by se měly stavět a udržovat jen hlinitopísčité stezky, vhodného profilu, který odolá dešti a mrazu. Myslím si, že takových a dávno již objevených je u nás až dost…
Přečtěte si reakci Hanky Hermové a Tomáše Kvasničky: Zodpovědnost tichých poutníků.
reklama
Online diskuse
Klišé a předpojatost - 21. 1. 2009 - Standa HorákNaprostý souhlas. Zdá se, že autor vidí problematiku "nepřátelské" cyklistiky opravdu velmi omezeně. Nejdříve je třeba seznámit s tím, o čem píšu, než plácnu nějakou hloupost (bez urážky). Zajímalo by mě, jak pan Řezáč přišel na to, že singltreky budou nebezpečné a po dešti blátivé? Je zřejmé, že vůbec netuší, co znamená pojem singltrek, jaké parametry má a co přináší.Ale abych jen nekritizoval, těší mě, že autor se nad cyklistikou obecně zamýšlí a rozděluje na dopravu a turistiku. Jen bych doplnil, že cyklisté kromě zážitků z přírody chtějí i zážitky z jízdy na kole, na čož se dodnes nikde nemyslelo. A ještě, že i dopravní trasy není nutné mít z asfaltu. ;-) |