Ivan Sommer: Dědictví bosých tramvajových kolejí?
Výkop v ulici Rašínově, Brno. | |
Foto: Ivan Sommer |
Koleje se tehdy ukládaly na udusanou hlínu, někdy štěrk, a prostor mezi kolejnicemi vyplňoval žulovými dlažebními kostkami, spáry zasypaly pískem a zalévaly asfaltem. Později se užívaly také betonové panely. Na železničním svršku se koleje upevňují na pražce, a tak se tramvajové koleje začaly nazývat obrazně “bosé” (bez podrážky).
Není mým cílem popisovat vývoj problematiky, který nebyl nijak přímočarý. Kromě dobré stability kolejí je nutné zachovat na ulicích rovnou plochu pro auta a chodce, což vedlo ke snaze oddělit tramvajovou dopravu na samostatné těleso. Pod povrchem ulic bývá až neuvěřitelné množství různých potrubí a kabelů, a tyto sítě by měly být dobře přístupné při haváriích. Kompaktní tramvajové těleso by tomu bránilo, což přispělo k umístění části podzemních rozvodů do kolektorů. V současnosti se tramvajové koleje upevňují na pražce, více méně se postupuje stejně jako na drážním tělese železnic. Navíc se povrch zarovná na úroveň okolní vozovky.
I když se technické řešení našlo, vyvstal zcela nový environmentální problém děsící mnohé obyvatele Brna. Veškeré opravy komunikací včetně dopravních zařízení trvají neúnosně dlouho, měsíc žádná míra, půl roku i déle jsou ulice rozkopány a neprůjezdné. Obvykle se tam dlouho nic moc neděje a jen občas lze zaznamenat výskyt dvou tří lidí. Obchody v okolí mají značné potíže se zásobovat, podnikatelé se ocitají na pokraji krachu. Zatím byli s požadavky na náhradu škody odbýváni, prý jde o riziko podnikání. A to bývali v čele magistrátu a mnohých městských částí zastupitelé ODS, vyhlašující jako základní princip demokracie, mimo jiné, ochranu soukromého vlastnictví. V místech, kam je náhradní doprava přesměrována, dochází k nadměrné zátěži hlukem, znečištěným ovzduším aj., kvalita života se tam značně snižuje. Rozkopaný terén je zejména v létě zdrojem minerálního prachu, přispívajícího ke znečištění ovzduší, které v Brně patří k nejhorším v republice.
Pruhy olejových úkapů mezi kolejemi. Brno, zastávka Pionýrská. | ||
Foto: Ivan Sommer |
Domníval jsem se, že nová koalice na brněnském magistrátu, zahrnující i Stranu zelených, zvládne podstatně lépe organizaci oprav městských komunikací. Zdá se však, že pokračuje dřívější praxe hlemýždího stylu. Není jasné, proč byla ulice Rašínova rozkopána před nástupem zimy, kdy se stavební činnost nevyvíjí. Šlo snad o svérázný vánoční dárek? Nejde o náhodu, stavba byla naplánována na dobu od září 2007 do dubna 2008, jak je uvedeno na informační tabuli. Projekt byl vypracován v Brněnských komunikacích a.s., na jejichž řízení se podílí Martin Ander, náměstek primátora pro životní prostředí, zvolený za Stranu zelených. Byla ohlášena rekonstrukce ulice Husovy snad na půl roku a déle, což pravděpodobně vyvolá kolaps dopravy v jiných částech města.
Rovný panelový povrch také nemilosrdně odhaluje zejména na zastávkách, že z tramvají ukapává olej, na obrázku to jsou dva zaolejované pruhy mezi kolejemi. Povinnost zamezit tomuto znečišťování životního prostředí má provozovatel - Dopravní podnik, v jehož vedení je i Martin Ander, náměstek primátora pro životní prostředí.
Tramvajová doprava je ve srovnání s jinými variantami vůči životnímu prostředí takřka nejšetrnější. Přesto je však může svými vedlejšími vlivy – např. opravami tratí - paradoxně velice narušovat.
reklama