https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/hnuti-duha-ruska-agrese-zpeceti-konec-fosilnich-paliv.eu-i-cr-musi-prestat-plytvat-a-prejit-na-oze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí DUHA: Ruská agrese zpečetí konec fosilních paliv. EU i ČR musí přestat plýtvat a přejít na OZE

25.2.2022
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Rusko je hlavní dovozce ropy, zemního plynu, ale také uhlí do Evropy. Napadení Ukrajiny a zahájení agrese ruského režimu směrem na západ potvrzuje, že dlouhodobá varování (zde, zde a zde) ekologických organizací před rizikem závislosti na dovozu ropy, plynu a uhlí, byla zcela na místě. Nyní je poslední možnost začít opravdu jednat a urychleně přestavět energetiku na domácí a evropské obnovitelné zdroje spolu s posilováním regionálního, přeshraničního a celoevropského propojení energetických sítí.
 

Vrcholní čeští politici - jako třeba vicepremiér Marian Jurečka - vyzývají k ukončení závislosti na fosilních palivech z Ruska. To Hnutí DUHA považuje za správné čtení situace. Naopak názory, které věští "smrt Evropské zelené dohodě" nedávají smysl. Omezení dodávek fosilních paliv (ze strany Ruska) nebo omezení odběru (ze strany států EU v rámci sankcí), ale i samotný růst cen fosilních paliv naopak vyžadují (a motivují k) jejich nahrazování obnovitelnými zdroji energie. Jedině v nich může být Evropa soběstačná.

Jak by měl takový “Program energetické nezávislosti” v Česku vypadat?

Odstranit bariéry pro rychlý rozvoj obnovitelných zdrojů. Současná vláda zdědila po té předchozí strategii s nízkým cílem pro rozvoj obnovitelných zdrojů. To je potřeba změnit a cíl zvýšit a usilovat o pokrytí přibližně třetiny spotřeby energie z obnovitelných zdrojů už do roku 2030. Je také nutné do nařízení vlády o podporovaných zdrojích energie zařadit energii ze slunce mezi zdroje, s jejichž provozní podporou se počítá již v následujících třech letech a přidat také více větrných elektráren. Návrh Ministerstva průmyslu a obchodu, který počítá zejména s masivní podporu provozu zdrojů na dovážený plyn a nulovou pomocí pro nové domácí solární elektrárny, je očividně nutné přepracovat. Je potřeba odblokovat rozvoj větrných elektráren, které čelí ze všech obnovitelných zdrojů energie největším překážkám, přestože jde společně se solárními elektrárnami o klíčový bezemisní zdroj energie. Je nutné zahájit seriózní debatu ohledně vhodných území k výstavbě.

Posílit energetickou soběstačnost našich domovů. Výroba elektřiny pro vlastní spotřebu (včetně akumulace do baterií) a prodej přebytků do sítě pro ostatní, stejně jako tepelná čerpadla, kotle na peletky a zateplené či energeticky pasivní domy snižují nejen závislost na fosilních palivech, ale také účty za drahé dodávky od velkých firem. Solární panely by měly být na každé vhodně střeše či fasádě, všechny vhodné budovy je nutné tepelně zaizolovat a vyměňovat staré kotle na moderní. Proto je potřeba poslat na programy jako je Nová zelená úsporám více peněz z emisních povolenek (které se nyní z větší části bez užitku utápí ve státním rozpočtu).

… a nezapomínat na chudší rodiny. Je nutné nastavit varianty programů na podporu zateplování a solárních střech tak, aby byly přístupné i nízkopříjmovým rodinám. Tedy zvýšit podíl dotace a snížit potřebnou spoluúčast, poskytovat výhodné půjčky na přípravu předfinancování projektů a poskytovat odborné poradenství domácnostem. Je také nutné účinně motivovat majitele domů, kteří pronajímají byty, aby domy zateplovali a osazovali fotovoltaickými panely.

Umožnit rozvoj komunitní a obecní energetiky. Ne každý má vlastní střechu nebo peníze na solární panely. Ale pokud se lidé spojí, dokáží mnohem více. Ať už jako energetické společenství nebo na úrovni celé obce. Česko má skluz se zavedením pravidel pro komunitní energetiku (tedy možnost společně a bez administrativních překážek rozvíjet projekty obnovitelných zdrojů a sdílet elektřinu přes veřejnou síť). Proto je potřeba přijmout nový energetický zákon, který má mimo jiné komunitní energetiku zavést, ale také nastavit příhodné cenové tarify ze strany Energetického regulačního úřadu a vhodnou podporu pro energetická společenství občanů. Stát také musí podporovat obce v jejich projektech fotovoltaických či větrných elektráren, obecních výtopen nebo bioplynových stanic.

Třídit bioodpad a postavit u každého města bioplynovou stanici. Většinu směsného komunálního odpadu tvoří zbytky potravin či další bioodpad. Také jídelny a restaurace produkují podobný odpad. Jeho třídění a zpracování pokulhává. Přitom se jedná o vhodné palivo pro bioplynové stanice, které by mohlo mít každé okresní město a vyrábět si tak lokální čistou elektřinu a teplo. Proto je potřeba zavést povinnost obcí poskytovat lidem možnost snadného třídění biodpadů a podporovat vznik a provoz bioplynových stanic na odpady či kaly z čističek odpadních vod.

Investovat do tramvají, vlaků a ultraefektivních aut. Experti pro české ministerstvo životního prostředí spočetli, že do roku 2050 by mohlo na veřejnou dopravu přesednout z aut až 50 % dnešních řidičů [5]. Druhá polovina bude zasedat za volantem aut s čím dál nižší spotřebou a postupně především elektromobilů. Abychom toho dosáhli, je potřeba začít zavádět legislativu, která přiměje výrobce dodávat na trh auta s mnohem efektivnějšími motory, nezbytná je silná podpora pro rychlou a pohodlnou veřejnou dopravu a sítě cyklostezek ve městech. Již dnes vznikají v úspěšných městech, jako Londýn, Stockholm nebo Amsterodam nízkoemisní zóny. Platí se mýto za vjezd do středu města a zvyšují se poplatky za parkování v centrech. Opatření zlepšilo ovzduší v těchto městech a generuje peníze na cyklostezky či moderní vozidla městské dopravy. A řidičům jsou k dispozici odstavná parkoviště na okraji napojená na rychlé spoje veřejné dopravy do středu města.

Limitovat výstavbu plynových zdrojů. Česká vláda chce podporovat přechod tepláren na plyn. Energetické firmy také plánují výstavbu plynových elektráren. Úplně bez nich se neobejdeme, ale jejich využití je nutné přísně limitovat. Lepší než rychlý přechod tepláren z uhlí na plyn je vysokoúčinné využívání uhlí až například do roku 2033 (kdy má být dle programového prohlášení vlády ČR připravena na konec využívání uhlí) a získaný čas byl využit pro snižování spotřeby tepla v budovách a rozvoj obnovitelných zdrojů tepla (jako například využívání tepla z odpadních vod, bioplynové stanice na odpady atp.). Naopak velmi plýtvavé a zastaralé uhelné elektrárny nedodávající žádné teplo - jako jsou například Počerady - je potřeba rychle odstavit. Na principu útlumu elektráren a ušetření uhlí pro teplárny je postavena už Stávající energetická koncepce ČR. Pokud budou vznikat plynové elektrárny, tak je nutné, aby sloužily jen k zálohování sítě a vyráběly v době nedostatku elektřiny z obnovitelných zdrojů. Je také nutné začít rozvíjet akumulaci energie, například výrobu vodíku či syntetického metanu, která se uplatní v době, kdy bude přebytek výroby z obnovitelných zdrojů (například v létě).

Posílit evropskou spolupráci v energetice. Stejně jako v otázce obrany, i v energetice bude Česko potřebovat více spolupracovat s ostatními státy EU, protože nedokáže tak rychle zvýšit domácí výrobu elektřiny z obnovitelných zdroj nebo dosáhnout stoprocentního pokrytí své spotřeby domácí výrobou. Rizikový a nejistý dovoz zemního plynu a ropy z Ruska je bezpečnější nahradit dovozem čisté elektřiny či syntetických plynů vyrobených pomocí OZE ze států EU.

Válka vyvolaná agresí ruského režimu proti Ukrajině je zásadní zlom pro fosilní energetiku a dopravu v Evropě. Nyní je závislost přímá hrozba, které je potřeba se zbavit. Je nejvyšší čas začít opravdu jednat a urychleně přestavět energetiku na domácí a evropské obnovitelné zdroje spolu s posilováním propojenosti sítí. Rodinám musíme zajistit bezpečnost tím, že umožníme domácí, komunitní a obecní výrobu čisté energie všude a podpoříme zateplení všech domů, kde to jen trochu jde. A při tom všem musíme myslet na to, aby šanci dostaly i nízkopříjmové rodiny, kterých se energetická krize týká nejvíce.


reklama

 
Hnutí DUHA

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (96)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.2.2022 14:24
"Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans se domnívá, že válečný útok Ruska na Ukrajinu je jen zástěrkou. Ruský prezident Vladimir Putin podle něj jen chce odvést pozornost od klimatických problémů, jimž svět čelí."
==========================================================
Pochybuje potom vůbec někdo, že Leyenová s Timmermansem by měli požívat ochrany svalnatých dozorců v ústavu pro duševně choré ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 14:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zástěrka to samozřejmě je, ale ne kvůli ekologie. Putin chce silou obsadit poddané státy bývalého SSSR a já bych byl pro přiměřeně tvrdý postoj k jeho páté koloně, jejíž představitelem jste tady zrovna vy.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.2.2022 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Takový jsem poznal za bolševika, jejich heslem bylo :
"Udávat tě nebudu, ale hlásit to musím."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nikdo nikoho neudává, vy své názory píšete do veřejného média.
Faktem ale je, že jsou daleko horší....
Odpovědět
ms

27.2.2022 02:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Na páně Hanzla výroky patří staré dobré české přísloví: Hlupákovi vše hloupé.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

25.2.2022 17:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
I dusevne chori maji pravo publikovat v ekolistu. Pokud je nekdo asketa a chce svetu ukazat, ze se lze uskromnit a vystacit s malem, vzbuzuje to respekt. Tihle lide ale chteji sve vize urcovat ani ne tak sobe ale cele spolecnosti - a dari se jim v tomto smeru ovlivnovat verejne mineni a nakonec i politiku. No a to je ovsem prusvih
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 14:32
V podstatě se vším souhlasím, tudy vede snad jediná cesta, kterou skutečně vidím. Jenom silně pochybuji, že 50% řidičů aut přejde na MHD, vývoj na celém světě jde přesně opačným směrem, k individualitě.

Trendem je mít nezávislé bydlení, nezávislé energie, nejlépe vlastní studnu, nezávislou obživu (home office) a s tím jde i nezávislá doprava.

Což v principu nevadí, elektroskůtr nebo elauto nabíjené z vlastné fve je snad nejlepším řešením.
Nejen ekologicky, ale i ekonomicky, prostě win win.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.2.2022 06:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Když budu nabíjet ( pokud náhodou svitne sluce) ze svého , čím pak doplním domácí baterky a na čem vyperu a uvařím ?
Asi si půjčím ještě střechy od sousedů
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 12:35 Reaguje na Petr Pekařík
Asi pozvu pana Hanzla k sobě na exkurzi.
Až si mé zařízení (18 panelů po 450 Wp, čili v podstatě maximum) prohlédne, bude ho chvíli pozorovat a podívá se na záznamy o dosavadní bilanci výroby elektřiny, jistě mi bude umět poradit, jak z něho mám nabíjet elektroauto.
On je totiž génius. Pojem "nemožné" nezná.

Pak mi jistě taky předvede, jak on osobně zvládne vozit z města nákupy na elektroskůtru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:42 Reaguje na Karel Ploranský
V batohu. Dělal jsem to zcela běžně i na kole.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:41 Reaguje na Petr Pekařík
Není to přece tak složité. Pokud mi stačí v průměru 30 kWH denně, tak potřebuji asi 20 panelů.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 17:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Vážený. To by mohlo platit, pokud by všichni lidé byli svatí a vysoce odpovědní a ekologičtí. Což ovšem nikdy nebude, stejně jako ráj na zemi. Takže se připravme na to nejhorší, ergo krizi a drahotu a vše co s tím souvisí.Ony technické vymoženosti totiž nejsou nic jiného než okecávanej blaf. Když se to totiž vezme komplexně se vším všudy, tak žádný z nich onu ekologičnost nevyřeší. Ani vetrné turbíny, ani elektroauta, a nakonec vzhledem k odpadům ani ona eklektro kola. Nula od nuly pojde. Jedině normální pohyb - chůze, běh, možná i ta normální cyklistika či plachetní lodě, ale jinak nic. Postačí se jen podívat na dřívější dobu hromadného cestování a vpodstatě proti dnešku prázdných silnic. A jistě mi dáte za pravdu, že ona hromadná doprava (vesměs elektrifikovaná) šetří přírodu víc nez ta individuálné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:43 Reaguje na Zan K.
Takže jdeme do dupy, je to Vůle Boží, Ámen.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.2.2022 14:54
Jsou to pokrytci, sami mají máslo na hlavě !!!

Nekoncepční tlak na dekarbonizaci nás právě přivádí na závislost na dovozu plynu.
Stejně tak tomu bylo a je v případě jaderných elektráren.


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
Kdo nás tlačí kam s nějakými JE? Kdo vytváří jaký "nekoncepční" tlak? Ten je velmi koncepční, jenže my to pořád ještě nepochopili.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.2.2022 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste takový opravdu takový hlupák?

Organizace jako Hnutí duha tlačí na co nejrychlejší dekarbonizaci. Rok 2038 je pro ně neprůchozí, rok 2033 je špatně, uznávají se zavřenýma očima rok 2030.
V Německu to samé. Odsouhlasený konec roku 2038 nová vláda o 8 let zkrátila.

Německo a jaderná energetika je kapitola sama pro sebe.
U nás jsou organizace jako je Hnutí ducha dlouhodobými odpůrci jaderné energetiky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Plácalismus co se bude nebo nebude po roce 30, je zcela nesmyslný. Stačí jen válka a je vše jinak.
Ale ten ústup uhlí je koncipován tak, jak se budou rozvíjet OZE, což jaksi u nás nenastalo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.2.2022 17:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to napište Hnutí duha a neplácejte tady.

Odpovědět
ms

27.2.2022 03:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Tento p. Hanzl není schopen pochopit, že tyto 3 GW ve slunci a větru v ČR někdy nedávají ani 1 % potřebného výkonu. Takže jejich násobky za stamiliardy na 20leté trvání této technologie s nevyjasněnou recyklací mají být jen skvělým byznysem pro dotační zelené barony. Když tyto zdroje v Německu (už 137 GW) nefungují, musí se elektřina vyrábět z uhlí a hlavně z ruského plynu. Proto zoufalí Němci váhají se připojit k sankci - zrušení SWIFT pro Rusko. bez ruského plynu se jejich Energiewende a v podstatě celý Green Deal zhroutí. Jestli to nechápete, tak se vypravte někam k expertům na energetiku. ČEPS nyní vládě sdělil, že z exportéra elektřiny (dnes cca 10 % z objemu výroby) se už v roce 2025 staneme dovozcem asi 10 % potřebné elektřiny. Odkud, to si experti z ČEPS moc nejsou jistí. Tak přestaňte blábolit o zániku planety a její záchraně větrníky a soláry a podívejte se, co a kdo vás teď v zimě spolehlivě zásobuje elektřinou, abyste nás prostřednictvím svého PC a internetu mohl zásobovat svými hloupostmi. Z 40 % je to uhlí a z 37 % jádro.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

27.2.2022 10:46 Reaguje na
Farmtec spadající do holdingu spravovaného svěřeneckým fondem expanduje a nabírá pracovníky na výstavbu FVE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:26 Reaguje na
Ropáček se pozná podle toho, že vůbec nechápe pojmy budoucnost nebo vývoj. Zlí a hloupí Němčouři mají dnes jen asi polovinu energie z OZE, které se stále budují slušnou rychlostí a pokud by si nezrušili jádro, můžou být už možná i bez uhlí.
Roáček si rochní, že my čadíme uhláky a vůbec netušíme, kde budeme za chvíli brát uhlí (z Austrálie??) a kdyby to nešlo, tak s pláčem, jak je špatné OZE a grýndýl zmrzne.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.2.2022 17:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ha! Když přišel rok 1989, byl u nás rozvinutý socialismus, a byly termíny, kdy přijdou základy komunismu a komunismus. Takže nyní je jasné, že komunismus ( pravěk) přijde v roce 2030.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.2.2022 17:06 Reaguje na Michal Ukropec
1**
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:57 Reaguje na Michal Ukropec
Již zemřelý spolupracovník neříkal že přijde pravěk, ale totální zpitomění...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:29 Reaguje na Zan K.
V Rusku už to nastalo a doufejme, že pořádná pecka mezi rohy jim v koblize rozsvítí.
Odpovědět
ZK

Zan K.

6.3.2022 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono je ovšem třeba se dívat nejprve na to domácí a pak teprv to cizí. A to je daleko obtížnější, žejo...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:28 Reaguje na Michal Ukropec
Socialismus sovětského typu byl jen na rudo obarvený feudalismus.
Zkuste se napřed podívat, co to socialismus a komunismus ve skutečně je.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.2.2022 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokusím se. Ale v Táboře trvá minimálně půl roku, než se dostane v knihovně na Masaryka. Ale vybrané spisy V.I.Lenina by mohli mít skladem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.2.2022 16:13 Reaguje na Michal Ukropec
Lenin komunismus nevymyslel a číst jeho "Sebrané spisy" je práce pro vraha..navíc úplně na ho.
Stačí si přečíst velmi útlou brožurku od Karla Marxe "Komunistický manifest", tam máte vše podstatné. Jeho stěžní dílo "Kapitál" nezkousne nikdo, navíc není proč.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.3.2022 13:10 Reaguje na Pavel Hanzl
To máte pravdu.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 17:59 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dekarbonizace ovšem existuje. Ovšem my si ji horem pádem kácením lesů a ničením zelených a zemědělských ploch rapidně a permanentně ničíme.Doufáme snad, že budeme umělou fotosyntezou dělat totéž co živé rostliny? Asi už se dnes mnozí pokládaj za pánybohy, o čemž jejich výroky a konání ve spoustě případů svědčí...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.2.2022 17:05 Reaguje na Jaroslav Studnička
O tom plýtvání - musí začít zelený především u sebe a také se obrátit na ty nejbohatší.
Konec fosilních paliv bude, až bude OZE levnější a bude dostatečně jištěno JE !
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:04 Reaguje na smějící se bestie
Hmm.. Ono by bylo zajímavé, kolik kdo vyplýtvá a zamoří svým jednáním. Tedy alespoň podle zaměstnání či sociálního postavení.(Třeba jako když já se starým Favoritem najedu 1000km za rok a velevážený podnikatel s EURO5 jich ujede 250000 kdo škodí víc). Nikde jsem podobnou statistilu nezaznamenal ....
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.2.2022 15:00
Autor je DUHA. Ale který? neumí se podepsat? Právě odklon od uhlí a zejména jaderné energie nás učinilo závislými na Ruském plynu! Jelikož nespolehlivé OZE musí mít stejně výkonovou zálohu v klasických elektrárnách! Je to k ničemu! Hlavně že budou auta na baterky, a u zásuvky budu čekat až foukne vítr, abych si dobil, a mohl jet do práce nebo vnukem do nemocnice.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:23 Reaguje na Michal Ukropec
Kdo u nás odklání jaké JE? Že v babišistněně nebyli nepolitici schopni ani vypsat tendr, za to může asi tak kdo?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.2.2022 17:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud vím, proti J.E. jsou zrovna Bláhoví DUHAové.
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

25.2.2022 22:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Zelení extremisté bez špetky technického a ekonomického uvažovování vytvořili systém, ve kterém se nevyplatí stavět nové jaderky a uhelky. A to je jasná katastrofa, protože právě tyto technologie jsou pro mnoho zemí v síti v dohledné době nenahraditelné.

Když v Rakousku svítí sluníčko a fouká, tak je soběstačné. Když je v Rakousku zima, slunce pod mraky a nefouká, tak vyrábí s bídou třetinu své spotřeby a parazituje na ostatních zemích, co ještě nezrušili uhlí a mají jádro...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:33 Reaguje na Stanislav Hrouzek
Rakušáci uhlí zrušili dávno a pořád více jim dělá vítr.
Uhlí skončí tak jako tak (protože dojde), ale doba kamenná taky neskončila, protože došlo kamení.
Nové technologie jsou daleko efektivní a hlavně čistší. Mix jádra a OZE může fungovat celkem velmi dobře a trvale.
Odpovědět
FK

Filip Kondapaneni

2.3.2022 14:07 Reaguje na Pavel Hanzl
V zimních měsících, když nefouka, jsou dovozce energií zejména z Bulharska a pak z ČR. Je to jen partička pokrytcu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2022 10:45 Reaguje na Filip Kondapaneni
Letošní zima by větrem pokryla dost fosilních zdrojů, kdybychom měli dost vrtulí.
A pokud by nefučelo, museli bychom fedrovat, jak dycky. Ovšem v globálu to vždycky vyjde daleko lépe, než když fedrujeme pořád.
Odpovědět
FK

Filip Kondapaneni

2.3.2022 14:07 Reaguje na Pavel Hanzl
V zimních měsících, když nefouka, jsou dovozce energií zejména z Bulharska a pak z ČR. Je to jen partička pokrytcu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.2.2022 07:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Zapomněl jsem dodat, že Babišův business je také založen na dotacích na OZE. Biolíh, MEŘO, bioplyn. Tam plynuly prostředky že státního rozpočtu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:36 Reaguje na Michal Ukropec
Právě proto patříme mezi země s největší podporou OZE a s nejmenším výkonem OZE a prakticky nulovým vývojem.
Jmenuje se to "systémová korupce" a ta za bureše dosáhla u nás gigantického rozsahu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.2.2022 14:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohužel. Právě DUHAisté jsou jen lobbingová agentura Agrofertu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.2.2022 16:18 Reaguje na Michal Ukropec
DUHA a podobné organizace mají u nás vliv ABSOLUTNÍ NULA a žádný politik se jimi vůbec nezabývá. Jen všemožní neschopní ouředníci se snaží na ně svádět vlastní neschopnost. Výstavba silnic a dálnic je zářným příkladem.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 12:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby bývaly naše vlády nemusely brát ohledy na výhrady vůči jádru ze strany jeho pomatených odpůrců (včetně hnutí DUHA), kterými vymyli mozek i velké části potenciálních voličů, a na obecnou náladu ve společnosti jaká se vinou odpůrců vyvinula v době dokončování Temelína, mohla jedna nová JE už i stát - a tendry na další by už byly vypsané. Ne na pouhé rozšíření Dukovan...

Každý politik si totiž dobře rozmyslí, než udělá něco, co by mohlo ohrozit jeho úspěch či úspěch jeho strany v dalších volbách. A přílišná aktivita v podpoře jádra takové riziko pro politika představovala.
Což doufám alespoň teď přestane platit. Bohužel o mnoho let později, než bychom potřebovali.

Hnutí DUHA ať se jde se svými moudry vycpat. Jen se teď snaží udělat cizí chyby ze svých vlastních chyb.

Mimochodem, tahle historie se vleče už 20 let! Takže zmínka o Babišistánu je mimo mísu. Naopak - Babiš byl jediný, kdo měl koule v Bruselu dupat. Vzepřít se a vymoci pro ČR ve věci jádra alespoň nějaké ústupky. Alespoň tolik ústupků, kolik šlo.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:55 Reaguje na Karel Ploranský
Nojo. Neberete totož pohled na dnešní dobu. Stavba Temelína a jiných JE byla 8 až 12 roků a cca z 80% se dělalo z našich zdrojů. Jak bychom to dokázali dnes, když rekonstrukce dálnice D1 cca 160 kilometrů trvala 9 roků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:39 Reaguje na Karel Ploranský
Žádná naše vláda takové ohledy nemusela brát a taky nebrala, podle všech průzkumů je u nás podpora jádra mezi lidmi dlouhodobě na nějakých 70%.
Nečasa ten tendr skutečně vypsala a jen totální neschopností burešových nepolitiků se to pořád nepohnulo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 21:41 Reaguje na Karel Ploranský
Muhehehehhehe cha cha cha bureš v Bruselu dupal jako králík tak mohutně, že podepsal grýndýl a ÚPLNĚ VŠECHNO aniž by pípl a vyjednal nám ABSOLUTNĚ KULOVÝ!!
Není přece politik, tak co by se pružil? Celou ČR má totálně na háku a dokáže ji jen dojit.
Odpovědět
VK

Václav Kain

25.2.2022 15:52
Tak to ten pravý Jurečka co brknul o hroudu a stal se z něho zemědělec.Nyní nám bude radit v energetice.Právě naopak málo plynu způsobí návrat ke klasické výrobě el.energie.Uhlí vítáno a žádný magor na tom nic nezmění.Vlády které si myslí,že budou lidi kálet půjdou od válu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.2.2022 16:00
Současná krize snad neukazuje na problematiku fosilních paliv, ale na potřebu přátelských vztahů mezi zeměmi. Tedy žádné dělání naschválů, žádné provokace. A politiky, kteří se o něco takového jen pokusí, nakopat do zadele.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:27 Reaguje na Richard Vacek
Jistě. Rusko má mentalitu Hordy a bude axpandovat tak dlouho, dokud nenarazí na zeď.
A tu mu musíme teď postavit. K tomu musíme být maximálně jednotní, musíme nasadit nejtvrděí sankce a počítat s tím, že nás to silně poškodí taky.

"Slibuji vám jen krev, pot a slzy".
Není jiné cesty, jak nebyla ani tehdy v Británii. Ale zvládneme to? Ví naše polovzdělané občansko, jak to tenkrát dopadlo?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.2.2022 17:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl. Moskevské knížectví je potomek a následník zlaté hordy. Takže Rusko je zlatá horda!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:46 Reaguje na Michal Ukropec
Vždyť to píšu. Umíte vůbec číst?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
V tomhle s vámi výjimečně souhlasím. Dokonce plně.
Bohužel, Churchill měl při tom jeho slibu krve, potu a slz k dispozici trochu jinačí materiál. Ukázněné a otužilé Brity s velkým respektem k tradici a k autoritám, kteří považovali obranu impéria i za cenu osobních obětí za něco naprosto samozřejmého. Ty bych se bál srovnávat s našimi dnešními rozhýčkanými mladými, kteří si vymýšlí šílenosti jako nevímkolik pohlaví (a bůhvíco ještě)...
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:11 Reaguje na Karel Ploranský
Inu Ukázněné a otužilé Brity, kteří svým průmyslovým snažením udělali z Britanie zamlžené území. A sám Churchil se nejvíc proslavil svou vojenskou expedicí a bojích v Turecku. Viz https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/bitva-o-gallipoli.A150424_125852_zahranicni_fer Takže buˇme objektivní...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:48 Reaguje na Karel Ploranský
My máme zase daleko větší ekonomickou i vojenskou sílu.
A taky blbého Putlera, který si tím napadením Ukrajiny semknul proti sobě prakticky celý svět.
Odpovědět
ZK

Zan K.

6.3.2022 11:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vojenská ani ekonomická síla nikdy nadlouho nic neřeší. Nakonec je to vidno i u nás. Ruským tankům v 68 jsme nevzdorovali a za 20 roků jsme kde jsme. A pralticky bez obětí na lidech. Ony Boží mlejny totiž melou nezávisle na touhách lidí....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2022 09:25 Reaguje na Richard Vacek
Současná krize ukazuje na to, komu nepřátelství prospívá a komu
ne. Ono stačí požár zažehnout, pak se vymluvit na nedostatek vody
k hašení a koukat jak hoří až dohoří. Časem se na oheň zapomene,
protože přece nehořelo doma, ale jinde. Cizí požár je tak pouze
čumendou pro ty, kteří dali někomu plané naděje. Nyní je hodili
přes palubu a vydělají na odbytu plynu, zboží a hlavně zbraní.
Scénář stále stejný, pouze v jiné režiji.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2022 09:26 Reaguje na Břetislav Machaček
opravuji "kterým" dali někomu plané naděje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Takže si taky myslíte, že Putin je americký agent a pracuje velmi úspěšně v jejich zájmu proti Rusku?
Odpovědět
VK

Václav Kain

25.2.2022 16:00
Kolik roků jsme brali ruský plyn bez problémů.A nejednou se objeví zelení idioti a další pomatenci kteří prosazují ty svoje zvrácené stupidní idee.Fotovoltaika jako nestálý zdroj je k ničemu. My potřebujeme zdroj který nám dodá kdykoliv tolik šťávy kolik potřebujeme a ne že se budeme modlit aby zasvítilo a debilní fotovoltaika nám dala el.energii.Navíc pro to nejsou prostory.A co v zimě kdy dodávky z té šílenosti budou nulové.Fotovoltaiku si může každý majitel rod domku dát na střechu a přilepšovat si.Proti tomu nic nemám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2022 16:28 Reaguje na Václav Kain
Putin je "zelený idiot"??? Fakt? Tolik sexu naráz??
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě že není. Tomu jde o moc a nesní o bezuhlíkové společnosti, nýbrž o vševládném impériu.
Ale zelené nepromyšlené třeštění vytvořilo tu situaci, která mu nahrává a on ji teď s radostí využívá.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:18 Reaguje na Karel Ploranský
A nejen on. Nahrává i Amíkům, kteří na rozdíl od EU mají v rukách tu zbylou ditribuci plynu i ropy. Po Rusku jsou totiž na řadě oni. A pochopitelně s tím nesouvisí jen vytápění, ale i řada výrob - ergo konkurence výrobků a následná inflace celé EU. A proto také Německo stále váhá, jeho závislost na ruském plynu je největší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2022 14:56 Reaguje na Zan K.
Putin nahrál gigantický kšeft s pynem pro celou Evropu Amíkům.
Zajistil jim maximální podporu pro obsazení východní hranice Evropy.
Zajistil amer. zbrojovkám obrovské kšefty nejen na Ukrajině, ale i v celé Evropě.
Dotlačil Finsko a Švédsko ke vstupu do NATO.
Donutil celý svět k maximální izolace Ruska nehen ekonomické, takže posílil všechny Ruské konkurenty, především USA.

Zkuste mi někdo vysvětlit, že Putin není špičkový americký agent.
Odpovědět

Jirka Černý

25.2.2022 16:17
Ti zelení si přihřejou polívku i na plynu který nemají.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.2.2022 17:10 Reaguje na Jirka Černý
Možná mají horké hlavy a nebo jsou méně nažhavení.
Ono co není nažhavené, může být tak trochu teplé.
Léto možná přežijeme a už na podzim se budeme asi
popadat za břicha, jak jsme s Putinem zatočili.
Já zatopím v krbu, nastartuju elektrocentrálu na
zprávy a budu se bavit "gryndýlem" v panelácích.
Odpovědět

Jirka Černý

25.2.2022 21:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Rád bych sdílel radost jak zatočíme s Putinem, ale mám trochu obavy že to nebude tak snadné, přiznám se že jsem jeden z těch co nevěřil že to nezajde až tak daleko a proto si další vývoj nedovolím odhadnout.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2022 10:01 Reaguje na Jirka Černý
Přiznám se, že jsem něco tušil, ale snažil jsem
to ve vlastní hlavě potlačit. Bohužel musím ale konstatovat, že dojde asi na výměnu vedení na
Ukrajině a pro uklidnění světa bude samostatná,
ale demilitarizována a "neutrální" s příklonem
k Rusku. To je podle mne cíl Ruska a zbytek světa bude pouze přihlížet. Pragmaticky se s tím smíří
i EU, aby nepřišla o plyn a ropu a Ukrajincům
zbude zklamání, že byli zneužiti k těmto kšeftům.
Svět se zpolarizuje a doplatí na to hlavně malé
a zásadové země, které se přikloní k velkým, které
je budou doslova v zájmu "bezpečnosti" kolonizovat.
Jak, to moudří lidé pochopí sami a hlupáci se toho
dočkají už brzy.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 13:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Ta Vaše představa o budoucí Ukrajině je bohužel asi příliš idylická.
Já si ji představuji spíš jako obdobu Běloruska.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.2.2022 14:17 Reaguje na Karel Ploranský
Víte já jsem za každé situace optimista, neboť
ještě vždy může být hůře. Jinak raději už tu
politickou diskusi končím, protože před chvílí
NSZ prohlásilo schvalování války za trestný
čin a ač válku neschvaluji, tak si to může
leckdo takto vysvětlovat. No a ve stáří může
být po uzavření kohoutů s plynem v base zima.
Radím to i jiným, protože se svobodou slova
to asi už tak slavné do budoucna nebude.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Pokud se totiž začne probouzet i ona Čajná, Irán, Indie, tak tu máme střet civilizací a nejen nějaký drobný konflikt.Onen odklon asiatů od dolaru něco našeptává. A Ony proudy demokraticko-oliigarchické a demokraticko-byrokratické jsou totiž nesmiřitelné....
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

25.2.2022 18:10
Zajímavý to autor článku a tolik nesmyslů v jednom článku, není to na jednoho autora příliš?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.2.2022 19:22
Buďme rádi, že jsme zelené pomatence neposlechli, když se rozhodovalo o jaderných elektrárnách. To bychom měli dnes před sebou skutečně černou budoucnost.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:46 Reaguje na Richard Vacek
No - nevím. Někde jsem četl, že jako palivo se hodí jen ony ruské tyče, jiné se prý nějak kroutí. Vyslovit a zhodnotit by to měli odborníci. My tu můžeme bejt jen jako báby na rynku...
Odpovědět
ms

27.2.2022 03:14 Reaguje na Zan K.
Westinghouse je klíčovým dodavatelem paliva pro tlakovodní ukrajinské reaktory (15). Takže nedostatky již odstranil. Představa, že z válečníckého a agresivního Ruska nám dodává někdo palivo pro strategické elektrárny a ví, na jakou dobu je máme, to není údaj, který by měli Rusové do buducna vědět. Zvláště když nové bloky asi (mé přání) budou stavět Francouzi.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.2.2022 11:53 Reaguje na
O vývoji směrem k mezistátní dohodě na postavení JE Francouzi jste psal, je to Vaše přání nebo jste informován. Francie oznámila, že si postaví 6(?) JE. Když se uváží, jak dlouho výstavba trvá, i kdyby šlo o sériovou výrobu reaktorů, kolikáté ve frontě na reaktory bude Česko, a stihne se výstavba do termínu nadiktovaného EU, aby investice splnila podmínky taxonomie? Existují předepsané termíny na začátek výstavby nebo jen na vydání stavebního povolení? Nebude mezistátní dohoda i o tom, že nejdřív se Česi budou muset podílet na stavbách ve Francii - dělníky…, až pak doma? Jestli Němci obnoví JE, ani tak odpor proti úložištím v SRN neutichne. Bude muset Česko stavět úložiště, která pak budou prohlášena za mezinárodní nebo už meziregionální?! Jsou to řečnické otázky. Kdoví jestli budou vůbec peníze na stavby.
Odpovědět
RK

Roman Kramný

25.2.2022 19:46
Tak jsem si přečetl článek a trochu mně připomněl dobu minulou,kdy se budovala nádherná spravedlivá beztřídni společnost,kde si všichni budou rovni,spokojeni,budou žít v míru,radosti atd atd. Pro ty mladší co si to nepamatujou se to nazývalo Komunismus.Také v té době byli články plných vzletných slov a prázdných frázi,kterým chybělo to zásadní....jak toho dosáhnout a kde na to vzít.Po usilovném budování socialismu na ten komunismus nedošlo ono už nebylo komu co brát,díkybohu chtělo by se říct. Jenže jak se zdá historie se opakuje...... trochu jinak,ale jisté souvislosti tam vidím.
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:33 Reaguje na Roman Kramný
Z historie se jak vidno totiž žádná vláda poučit neumí. Maximálně si ji ohýbá ke svým ideálům.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

25.2.2022 20:04
To je iste tá najlepšia cesta. A ak zakážeme spaľovacie motory, tak ku nám Rusi neprídu, pretože ich tanky nebudú spľňať emisné limity. Bolo by dobré odložiť to zelené šialenstvo sa začať sa venovať ozaj vážnym problémom prírody aj civilizácie.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.2.2022 07:03
Ekotlupa má bohaté zkušenosti s přivazováním se ke všemu kolem , i s lepidlem jim do jde.
Co kdyby se k těm ruským tankům přivázali , vojákům slepili tkaničky do bot apod. ? Jako že by konečně začali s něčím užitečným , i život by mohli položit. Viset na chladící věži elektrárny není to pravé hrdinství.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.2.2022 13:12 Reaguje na Petr Pekařík
Mohli by tajně v noci montovat na ruské tanky katalyzátory a filtry pevných částic.
A co teprve kdyby ruská vojenská auta potajmu předělali na elektrický pohon! To by pak na Rusy stačilo zadupat (a odešli by z Ukrajiny pěšky, protože by jim nic nejezdilo).
Odpovědět
ZK

Zan K.

26.2.2022 18:42 Reaguje na Karel Ploranský
Vážení. Žádná síla a technika nei nic, hlavní je vždy člověk. Vždyť si vezměmě příklad z přírody. Lvi, hyeny vlci a jiní dŕavci bezhlavě prchalii před tisícihlavými stády bůvolů. A všichni nakonec prchali před myriádami mravenců, kteří se vyrojili a po nich zbyla jen spoušť.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.2.2022 21:47
Nějak dámy a pánové z Hnutí DUHA opět "opomněli" zmínit využívání jaderné energie a energetické využívání komunálního odpadu. Zdá se, že si nějak pořád stojí na vedení.
Odpovědět
SM

Stanislav Mikeska

27.2.2022 07:12
Ale úúúúplně nejekologičtějším je pořídit si koně na tahání a kravku v obýváku na mléko a vytápění , koblihy sušit a s nimi topit... to už tu bylo vyzkoušeno několik tisíc let a funguje to!
Odpovědět
va

vaber

27.2.2022 09:47
konec fosilních paliv?
tak to taky Arabové, Norové ,Angličané a jiní, přestanou těžit? bude tomu naopak, budou těžit víc
včera jsem viděl rozhovor a Grahamem Hancockem o Amazonii,Hancock je skvělý vědec i člověk,
dnes se v místech kde se zlikvidoval prales, nacházejí stavby,
když do Amazonie přišli první průzkumníci někdy po roce 1500, napsali ,že tam jsou velká města a plno lidí,
když tam přišli další průzkumníci po 100letech, nenašli nic a první zpráva se považovala za výmysl,
dnes se z nalezených staveb usuzuje ,že tam žilo 20milionů lidí, kteří opravdu za sto let vymřeli díky neštovicím, které jim tam přinesli Evropané ,za sto let města zarostla pralesem a zmizela,
tito lidé žili v souladu s přírodou a nelikvidovali prales, živila je černá zem a kultivování pralesa ,
dnes umíme jen ždímat přirodu a v souladu s přírodou neumíme žít a proto budou přicházet další krize,
Evropa zavedla do světa sebedestrukční způsob života, nedokáže se z něj vyhrabat a myslí si ,že je pupek světa
Odpovědět
ig

27.2.2022 15:27
Čímž bude úkol Hnutí Duha na tomto světě naplněn a hnutí bude rozpuštěno :D :D :D
Odpovědět
RH

Robin Hudeček

28.2.2022 20:03
S nárůstem cen energií se lidé nakonec pustí do krádeže dříví v lese (bude to pro ně nejsnazší a nejlevnější zdroj energie) a v konečném důsledku to zplundruje i naše lesy (nebo to co z nich po kůrovci zbyde). A uhlík, co by měl být zabudován do dřevní hmoty, bude uvolněn do ovzduší. Tak bohužel dopadají sny utopistických vizionářů a ochránců planety.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.2.2022 20:11 Reaguje na Robin Hudeček
Dřevo je OZE, nešťastníče....
Odpovědět
RH

Robin Hudeček

28.2.2022 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Dřevo možná je OZE, ale zplundrovaný les už není les
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.3.2022 10:45 Reaguje na Robin Hudeček
To se jmenuje UNILES a.s.
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.3.2022 15:40 Reaguje na Robin Hudeček
No - každé zlo bývá také trochu k něčemu dobré. Dřív,když naše báby chodily krást šišky a dřevo do lesa, tak v něm byla chůze jako doma po koberci - prostě nádherný pořádek. A podívejte se dnes....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 16:06 Reaguje na Zan K.
Les není obývák a to dřevo tam pak schází.
Odpovědět
ZK

Zan K.

4.4.2022 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi promluvil lesáckej odborník. A všichni srazte paty v pozoru....
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.3.2022 20:58
Co hulíte?

Tohle je totální úlet - když se jednoznačně a nezpochybnitelně potvrdí, že měli pravdu ti, co tvrdili, že Energiewende je nesmysl vedoucí ke zhoubné závislosti na zločinném režimu,

vy navrhnete (virbl)

VÍCE ENERGIEWENDE !
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist