Hynek Roubík: Spravedlivý obchod neboli fair trade
11.1.2015
Mezi hlavní cíle fair trade patří například zlepšení životních podmínek znevýhodněných producentů usnadněním jejich přístupu na trh, poskytnutím spravedlivých cen a zajištěním kontinuity obchodních vztahů
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Spravedlivý obchod, neboli fair trade je organizované sociální hnutí a zároveň tržní přístup, který má za cíl pomoci producentům v zemích globálního jihu. Zásadní jsou spravedlivé ceny za produkty a dodržování environmentálních a sociálních standardů při produkci komodit produkovaných producenty v rozvojovém světě. Hlavní fairtradové produkty jsou v současné době banány, káva, čokoláda, kakao, čaj, třtinový cukr a například bavlna. Ovšem v současné době jsou již dostupné mnohé další produkty, jako například koření, víno, džusy, květiny, rukodělné výrobky a dokonce i mobilní telefony nebo komodity jako zlato. Dlouhodobým cílem hnutí je pomoc marginalizovaným producentům a zaměstnancům v dosažení větší ekonomické soběstačnosti a stability, zejména skrze výše zmiňovaný spravedlivý obchod.
Počátky fair trade se datují po druhé světové válce, kdy britská organizace Oxfam ve spolupráci s několika dalšími organizacemi začala dovážet produkty ze svých rozvojových a humanitárních projektů. Zásadním časovým milníkem je také rok 1959, kdy vznikl první fairtradový obchod v Nizozemí. Doba hodně postoupila a dnes se dají takové produkty pořídit i v běžných obchodech, ale stále jen v minimální míře. Poptávka po těchto produktech konstantně stoupá, ovšem zásadním faktorem pro další pokrok je šíření povědomí o těchto produktech a vliv globálního rozvojového vzdělávání. Větší znalost o dopadech pěstování jednotlivých plodin či výrobě produktů totiž může vést i k větší míře sociálně odpovědného chování konzumentů, na čemž spravedlivý obchod z velké míry stojí.
Mezi hlavní cíle fair trade patří například zlepšení životních podmínek znevýhodněných producentů usnadněním jejich přístupu na trh, poskytnutím spravedlivých cen a zajištěním kontinuity obchodních vztahů. Dále rozvíjení příležitostí pro znevýhodněné výrobce a jejich ochrana před zneužíváním během procesu výroby. Ochrana lidských práv podporou rozvoje sociální spravedlnosti, environmentálně přijatelného chování a ekonomického zabezpečení. Důležité je pro nás také dávat příklad obchodního partnerství skrze vzájemný dialog, respekt a transparentnost a hlavně zvyšovat informovanost spotřebitelů o negativním vlivu mezinárodního obchodu na výrobce, tak aby svou kupní sílu mohli využívat pozitivním způsobem. Je nutné si uvědomit, že kupní síla spotřebitelů je obrovská a při jejím správném využití může přinést dalekosáhlé společensko-ekonomické změny, které mohou přispět k zlepšení kapitálové rovnováhy ve světě a zlepšení životních podmínek marginalizovaných producentů a zaměstnanců.
reklama
Další informace |
BeFair na ČZU je studentská organizace zabývající se globální rozvojovou problematikou. Její snahou je zvyšování povědomí o produktech vytvořených za důstojných podmínek formou happeningů, přednášek, výstav, publikační činností a dalšími aktivitami. BeFair na ČZU podporuje produkci a produkty pěstované/vytvářené v důstojných podmínkách v zemích globálního Jihu, tak i na lokální produkci v zemích globálního Severu.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk