https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ivann-indracek-lpg-je-nejrozsirenejsim-alternativnim-pohonem-na-tuzemskem-trhu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ivan Indráček: LPG je nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském trhu

24.10.2021
Za první tři čtvrtletí letošního roku bylo registrováno 1 647 nových vozidel na LPG. To je výrazně více než za dosud rekordní rok 2015, v němž bylo za srovnatelné období registrováno přes 1 100 vozů. V segmentu továrních LPG vozidel jednoznačně dominuje Dacia. Oblibě se ale těší také dodatečné přestavby benzínových motorů na LPG, kterých byly letos realizovány asi 3 000. V součtu nově registrovaných vozů a přestaveb si tak LPG stále drží výrazný náskok před dalšími alternativními pohony.
 
Za uplynulá 3 čtvrtletí letošního roku bylo dle údajů Centra dopravního výzkumu registrováno celkem 7 182 nových osobních automobilů, které jsou v rámci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy a počet jejich nových registrací v uvedeném období meziročně vzrostl více než o polovinu. Největší zastoupení mezi novými vozidly s alternativním pohonem mají plug-in hybridy, jichž bylo za prvních 9 měsíců letošního roku registrováno asi 2,6násobně více než za stejné období loni. V absolutním vyjádření jich přibylo více než 3 000.

Podobným tempem meziročně vzrostl počet nových registrací u vozidel na LPG. Zatímco na konci září loňského roku bylo evidováno 688 nových továrních vozů na autoplyn, letos to bylo už 1 647 vozidel. Dominantní postavení má v tomto segmentu Dacia, a to hlavně s modelem Duster, u Renaultu vede model Clio. Dosud nejvíce nových automobilů s LPG bylo za první tři kvartály registrováno v roce 2015, a to něco přes 1100, za celý rok 2015 pak stejně jako loni téměř 1300. Letošek tak překonal dosavadní rekord nejen za tři čtvrtletí, ale za celý rok 2015, respektive 2020 už ke konci srpna.

Další větší část automobilů na LPG vzniká dodatečnými přestavbami benzínových motorů s přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Ministerstvo dopravy ČR eviduje od začátku roku ke konci září celkem 3 521 přestaveb. Toto číslo zahrnuje montáže LPG, CNG i jejich demontáže. Čistě montáží LPG systémů tak byly asi tři tisíce. Celkový počet „nových“ vozidel na LPG ke konci září činil více než 4 500. LPG je tedy stále na prvním místě mezi „čistými“ pohony před plug-in hybridy a elektromobily.

Podle loni aktualizovaného NAP ČM je LPG nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském trhu. V Česku funguje téměř tisícovka odběrných míst, kde lze LPG tankovat, a v provozu je asi 170 000 vozů na LPG. Tyto automobily nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2 ročně oproti situaci, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín.


reklama

 
foto - Indráček Ivan
Ivan Indráček
Autor je výkonný předseda České asociace LPG.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

24.10.2021 07:51
Také jezdím na LPG. Musím sice pořád přehazovat rezervu, pokud vezu více lidí nebo nákladu, ale zvykl jsem si.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.10.2021 08:23
70 tisíc tun CO2 je ušetření CO2 čtvrtiny co vypustí teplárna, uhelné elektrárny 4-5.5 milionů tun...z čehož vyplývá, že mobilita je v tomto srovnání je taková fun zóna Z KTERÉHO V BRUSELI DĚLAJÍ OBŘÍ PROBLÉM, která se svým podílem 14% na znečištění nepředstavuje nejzásadnější problém
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.10.2021 07:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Hloupý přístup... vzhledem k tomu, že nám jde o všechno, tak je potřeba řešit vše najednou a ne jen pindat o tom, co je větší příčina....
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

24.10.2021 08:52
Moderné motory sa prakticky nedajú prerobiť na LPG. Pokrok nezastavíš.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 15:44 Reaguje na Vladimir Mertan
Zvláště ty elektrické.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.10.2021 10:24
Něco do sebe to má, ještě to chce dotáhnout. A pořád lepší, než ty elektroplechovky.
Odpovědět

Jirka Černý

25.10.2021 09:53
A máte na to adekvátní nájezd? Já to zvažuju až mi totálně vyklene SDIčko, ale při nájezdu cca 12 000 ročně je to asi na hraně návratnosti.
Odpovědět
ms

26.10.2021 02:31 Reaguje na Jirka Černý
Nafťák na LPG přestavět nelze.
Odpovědět

Jirka Černý

26.10.2021 05:15 Reaguje na
No jasně, proto čekám až odejde a koupím benzíňák na předělání. Samozřejmě nečekám až odejde přímo motor, ten má najeto sotva půl milionu takže je jen kvalitně zajetý.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:27
Takže dle pana předsedy ušetříme CO2 , když to nepojede na benzín , ale na LPG ? A propan s butanem ( už se málo přidává) jsou co ? Plynné frakce při destilaci ropy , benzín má frakce těžší. Jediný rozdíl je ve zdanění státem, motor je čistší, ale méně to maže. Dovozci tvrdí , že se motor rychleji opotřebovává, než na benzínu. Co kdybych třeba jezdil na mazut , taky bych ušetřil benzín nebo naftu. nebo ne ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.10.2021 19:20
Všechny diskuse o pohonu vozidel jsou o ničem, když se nediskutuje,
proč se stále více jezdí. Po zániku místních pracovních příležitostí
se za prací více dojíždí, zásobováni směřuje k rozvážení maličkostí
až do domu, i ti pošťáci neobejdou pouze svoji vesnici, ale autem
objedou obcí pět. I ten revírník kdysi svůj les obešel a nyní musí
autem objet těch revírů pět. A co teprve volný čas, kterého je díky dojíždění méně, který nechce nikdo trávit v MHD a jede autem pro
kdejakou blbost. A místo dojíždění lékaře do vesnice za ním jezdí
pacienti. Tak bych mohl pokračovat dál, proč se jezdí více a jezdí
i ti, kteří kdysi nemuseli celý rok vytáhnout paty ze své vesnice.
Ve městech je tomu jinak, ale tam je to i o pohodlí nejezdit MHD,
ale i pár desítek metrů autem nakoupit a nebo do úřadu. Toto jsou
všechny ty rezervy ve spotřebě a neřešit pouze údajně ekologičtější
druh vozidla a paliva. O otěrech z pneumatik se mlčí, o recyklaci
všech typů vozidel se toho taky moc nemluví a o záboru půdy na
parkoviště a silnice taky nic moc. To je největší uhlíková stopa,
když místo stromů je asfalt a beton, nebo autovrakoviště a sklad
ojetých pneumatik, který "náhodou" shoří. Co auto, to několik
různých garáží a odstavných ploch. Parkování u domu, u továrny,
u obchodu, u lékaře a u krematoria. Konzumní společnost hledá
zástupné problémy a ne udržitelnost života v konzumní společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 12:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Tohle bude řešit autonomní taxi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.10.2021 18:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Autonomní taxi, je jako společná manželka. Navíc, kdo mi
ho přistaví tam, kde právě budu? Chci jet z vesnice do
města a ono na vesnici nebude. Přijedu v něm z města na
vesnici a pojedu s ním až za týden na další nákup? To
bude týden nevyužité a jeho efektivita bude ztrátová.
Nešiřte bludy, které budou okrajovou záležitostí a řešte,
proč se vlastně cestuje. To popisuji výše, že se změnil
styl života k individualismu a likvidaci služeb i tam,
kde bývaly pro obyvatele řešením, aby nemuseli cestovat.
Ekologicky lépe vychází vesnická prodejna, než lidé
dojíždějící za nákupy do supermarketu ve městě, ale ne
už ekonomicky a to je jádro pudla, protože ekologie je
v rozporu s ekonomikou a jinde se zavádí i za cenu těch
dotací a netržních regulací. Do energetiky se ekologie
cpe za každou cenu, ale zásobování a doprava jde cestou
trhu. Tudíž zvýšenou spotřebu neřeším, ale řeším její
cenu pomocí regulace cen paliv. Deformace, kam se podívám
a výsledek je chaos a neřešení prazákladu. Tím je
zkrácení přepravních vzdáleností a tak energetických
nákladů. Příkladem bude další zdražení HD, zrušení
slev pro důchodce a mládež a výsledkem bude více
individuální dopravy. Pak můžete mít elektromobily,
vodíkové pohony a jinou eko-neeko dopravu, když zas
část lidí vyženete z HD do vlastních, či utopických
autonomních vozidel. Tudy ekologická cesta nevede, ač
se eko tváří. Ekologické je eliminovat nutnost dopravy
za čímkoliv, kamkoliv a dopravovat cokoliv, ale to ekologisté neřeší. Netěžme vlastní uhlí, štěrk, písek,
ale dovezeme to přes půl zeměkoule. Nevyrábějme, ale
dovezme z Číny, ať nám tu nečmoudí komíny. Dovezme plyn
ze Sibiře, ale ne už ruskou JE a jejich jaderné palivo.
No prostě dopravujme, nakupujme, ale za co? Na dluh? Asi
ano, ale pouze do doby, kdy ty potištěné papírky bude
někdo chtít. Inflace ukazuje, že ty papírky ztrácejí
hodnotu a brzo si za ně ze světa nic nekoupíme a sami
už neumíme ani nic udělat, protože nebude ani kde a
z čeho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 12:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Zavoláte si taxi na dědině a systém vyhodnotí, které je nejblíže a odveze vás. Třeba posbírá více klientů a sveze je, ve městě je nabere a rozveze po dědinách, preferovat může lidi jezdící pravidelně, nebo skupinky atd. atd.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.10.2021 08:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Děkuji za příspěvek. Já už na to nemám sílu.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

26.10.2021 20:49
Autor si zde ohřívá svoji polívčičku. Ale určitě je ekologičtější, když auto jezdí přímo na LPG, než když se z něj nejdříve vyrábí elektřina, pak se složitě přenáší a s velkými ztrátami nabíjí elektromobil. A jde to i bez baterie a další těžkotonážní infrastruktury.
Jiná věc je ovšem to kde budeme ten plyn brát, když se všechno předělá na elektřinu, která je z velké části z plynu vyráběna.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.10.2021 07:14
LPG je fosilní palivo.... nemá tak budoucnost.... budoucnost je BIO CNG....
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

27.10.2021 10:43 Reaguje na Lukáš Kašpárek
ANO! Správně! Je třeba silně podpořit ANOfert v jeho budování ekologických bioplynových stanic, a posunout level o třídu výše! Stále máme 1/3 republiky zarostlou stromy, tak to vykácíme, a budeme tam pěstovat kukuřici na BIO CNG! S ekologismem a ANOfertem na věčné časy a nikdy jinak!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist