https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ivann-indracek-evropa-potrebuje-snizit-emise-z-dopravy-ale-elektromobily-se-prosazuji-pomalu.reseni-tu-ale-je
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ivan Indráček: Evropa potřebuje snížit emise z dopravy, jenže elektromobily se prosazují pomalu. Řešení tu ale je

4.10.2019
Lepší než elekromobil?
Lepší než elekromobil?
Pro snížení emisí škodlivých plynů a prachových částic ze silniční dopravy je nezbytné, aby se zvýšil podíl vozidel na alternativní paliva. Elektromobily jako ideální bezemisní vozidla se prosazují jen velmi pomalu a jejich podíl v dopravě do roku 2030 dosáhne maximálně 15 procent. Pro snižování emisí v krátkodobém a střednědobém horizontu však již existuje alternativa v podobě LPG, které disponuje prověřenou technologií, potřebnou infrastrukturou i fungujícím trhem. Nové bioLPG má navíc potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent. Uvádí to čerstvá studie Vize pro LPG publikovaná Evropskou asociací LPG.
 

Více než 250 milionů – tolik vozidel křižuje evropské silnice. Energetická účinnost nových motorů se sice neustále zvyšuje, přesto se sektor dopravy v EU podílí na emisích skleníkových plynů z celých 25 procent. Oxidy dusíku (NOx) a prachové částice obsažené v emisích ze silničních vozidel představují jeden z největších problémů, především ve velkých městech. Poptávka po mobilitě přitom neustále roste. V souladu s takzvanou Pařížskou dohodou z roku 2015 je cílem EU do roku 2050 snížit emise silniční dopravy o 60 procent. Tento ambiciózní plán se z velké části opírá o zvyšování podílu alternativních paliv v dopravě, ten však i přes snahy evropských institucí a národních vlád roste jen velmi pozvolna. Více než 90 procent nových vozidel registrovaných v EU v roce 2018 mělo pohon na benzín či naftu.

Spalovací motor tak v krátkodobém i střednědobém horizontu nadále zůstane nejrozšířenějším pohonem silničních vozidel. Bezemisní elektromobily se na současném evropském vozovém parku podílejí z pouhého jednoho procenta a očekává se, že k roku 2030 vystoupá tento podíl maximálně na 15 procent. Než se elektromobily výrazněji prosadí, bude potřeba snižovat stále rostoucí emise z dopravy jinak, například podporou vozů na LPG. Toto alternativní palivo má všechny potřebné předpoklady: je to čisté, účinné, hospodárné a bezpečné řešení, které již dnes kompletně disponuje prověřenou technologií, dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem.

Tyto a mnohé další informace přináší nedávno publikovaná studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) nazvaná Vize pro LPG (Vision for Autogas), která odkrývá potenciál tohoto alternativního paliva. S více než 8 miliony osobními vozidly a tříprocentním podílem na celkovém počtu aut na evropských silnicích se LPG těší prvnímu místu v žebříčku alternativních paliv. Podobné je to v Česku. Počet vozidel na LPG je v tuzemsku dle našich odhadů asi 170 tisíc. Zatímco celkový počet standardních veřejných čerpacích stanic je 3 000, LPG je možné načerpat na 950 čerpacích stanicích. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je asi 200.

Díky novému bioLPG až o 90 procent méně emisí CO2

Klasické LPG vzniká jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu nebo při zpracování ropy. Představuje tedy účinné využití těchto zdrojů. V březnu loňského roku pak na trh dorazila novinka v podobě bioLPG. Svými vlastnostmi a chemickým složením je totožné s klasickým LPG, neřadí se však mezi fosilní paliva, neboť je vyráběno z obnovitelných zdrojů. V současné době se však získává zejména jako hlavní produkt při výrobě hydrogenovaných olejů (HVO), které vznikají například zpracováním živočišných tuků nebo rostlinných olejů. BioLPG lze míchat s běžným LPG, případně jím běžné LPG zcela nahradit, není tudíž potřeba žádných změn ve stávajících technologiích či infrastruktuře. Podle studie Vize pro LPG má bioLPG potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent, představuje tedy palivo budoucnosti a významný nástroj pro snižování emisí v silniční dopravě.

Přes 10 procent vozů na LPG do roku 2050

V současné době se na evropském vozovém parku auta s alternativními pohony podílejí zhruba ze 4,1 procenta, zatímco více než 95 procent silničních vozidel je stále poháněno konvenčními palivy. Studie Vize pro LPG přitom předpokládá, že dostalo-li by se vozům na LPG odpovídající podpory, mohl by jejich maximální podíl na trhu do roku 2040 dosáhnout k výši 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx.

Evropská asociace LPG tak ve své studii vyzývá odpovědné politické činitele, aby se zasadili mimo jiné o urychlení implementace infrastruktury pro alternativní paliva, zvýšení povědomí uživatelů o výhodách a dostupnosti alternativních paliv či přijali podpůrná opatření pro vozidla s alternativními pohony. Vhodnou podporou mohou být například výjimky z dálničních poplatků a silničních daní, parkování zdarma a podobně. Zároveň by mělo být též zajištěno upřednostňování vozů na LPG a další alternativní paliva při zadávání veřejných zakázek. Podobná opatření navrhuje i Národní akční plán čisté mobility. Nová legislativa v Česku ale osvobozuje od dálničních poplatků elektromobily a dává slevu vozům na CNG, přičemž zapomíná na obdobnou podporu LPG. To odporuje principu technologické neutrality.


reklama

 
foto - Indráček Ivan
Ivan Indráček
Autor je výkonný předseda České asociace LPG.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

4.10.2019 09:13
Autor, coby výkonný předseda České asociace LPG, zjevně propaguje LPG, je to jeho práce.

Zatím je LPG tak trochu odpad z ropy a zemního plynu a z hlediska ochrany klimatu vlastně nic neřeší. Bio-LPG je prý řešením, ale kde brát to obrovské množství potřebné biomasy, a když už by byla, proč ji rovnou neměnit na kapalná paliva mnohem pohodlnější pro využití v dopravě včetně letectví. Navíc získávání biomasy rozhodně není uhlíkově neutrální a dovedu si představit, že při výpočtu uhlíkové náročnosti byla provedena vhodná zanedbání.
Odpovědět
II

Ivan Indracek

6.10.2019 17:04 Reaguje na Jiří Svoboda
Souhlas. Jsem vykonny predseda CALPG, propaguji tedy LPG. Ale krome toho propaguji i synteticka paliva (o kteych se zatim moc nemluvi) a rad upozornuji, ze spravne serizeny motor jedouci na fosilni palivo je velmi efektivni a cisty pohon
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.10.2019 18:51 Reaguje na Ivan Indracek
Ale když už se budou masivně vyrábět syntetické paliva, proč jako LPG a ne jako kapalná (ty mají oproti LPG spoustu výhod)? To budete propagovat syntetická LPG jen proto, že jste výkonný předseda České asociace LPG?
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2019 09:26
Jsem toho názoru, že podpora JAKÉHOKOLI typu vozidla je v rozporu s principem technologické neutrality.

Druhou věcí je, že elektromobil při našem energetickém mixu vyprodukuje mnohonásobek CO2 proti klasickému autu (akorát, že ten CO2 nejde z výfuku, ale z komínů elektráren).
Podpora elektromobilů je jeden z důkazů, že celý ten "boj proti CO" není nic jiného, než podvod.
Odpovědět
ig

4.10.2019 12:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Podpora CNG je báječná věc :-) Kdo ví kudy na to, pořídí si vysokotlaký kompresor, připojí se na rozvod plynu a jezdí za korunu. Kdo z vás to má? :-)
Odpovědět
II

Ivan Indracek

6.10.2019 17:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano. Potiz je, ze princip technologicke neutrality se deklaruje, ale nedodrzuje. Takze ti, na ktere se cilene zapomina, se musi hlasit sami :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2019 16:10
Co je BIO-LPG ? = vedlejší produkt procesu výroby bionafty. Během výroby se suroviny podrobují řadě komplexních úprav. Jsou kombinovány s vodíkem v procesu zvaném hydrogenolýza, který odděluje a čistí jejich energetický obsah. Během procesu rafinace vznikají různé odpadní „odpadní plyny“, které obsahují propan nebo BioLPG. Na každou tunu bionafty se z tohoto proudu odpadního plynu generuje 50 kg BioLPG. Tento vedlejší produkt se potom čistí, aby byl identický s konvenčním propanem. A tady to máte, výroba BioLPG " https://www.calor.co.uk/biolpg

Chtělo by se říct: "Nepotěšil jste mne, ani já vás nepotěším".

Nejlepší cestou ke snížení emisí a prachových částic by bylo prosazení MHD ve městech na úkor osobních aut.

Bio nafta a různé jiné bio paliva jsou škodlivější ve svých dopadech než klasická fosilní paliva.

Osobně bych MHD ve všech městech viděl jako bezplatnou, a to bez výjimky.
Hromadná dopravní spojení mezi městy se měly dotovat.

Společným výsledkem by mělo být to, že rozdíl mezi cestou ze Zlína (třeba) do Prahy by přišel na třetinu toho,co osobním autem při obdobném času a komfortu.
Odpovědět
ig

4.10.2019 23:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
A jde těm lidem opravdu o cenu? Vždyť už teď je ježdění po Praze autem mnohem dražší než tramvají, přesto to lidé pořád dělají (já taky). Chtělo by to přesně vytypovat ten atraktor, nejen naslepo zlevňovat jízdné.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.10.2019 11:19 Reaguje na
Atraktor = rozmlácené ucpané silnice (to se daří), kde mají MHD a záchranky zvláštní nerozbitý pruh.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2019 09:59 Reaguje na
Zkusil jste se v Praze někdy dostat pomocí MHD mimo dosah metra? Ono to v podstatě nejde. I v Brně je auto výrazně rychlejší než MHD a dá se s ním dojet i tam, kam MHD nejezdí. Dojíždění z vesnice nebo předměstí za prací je prakticky zcela vyloučené bez vlastního auta. A můžeme si akorát spočítat, zda jsme ochotni ty statisíce lidí, co takto činí, nechat raději sedět doma na podpoře a oželet daně z firem, kde ti lidé pracují, a které bez nich většinou krachnou.

Utopické bláboly o superhusté MHD, která bude jezdit i v noci v pětiminutových intervalech zůstaly na papíře brožurek pro politická školení a fantastických románů (obojí 50. a 60. léta). Převést je do praxe se nikdy a nikde nepodařilo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.10.2019 21:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Několikrát, když jsem měl let z Ruzyně. Kombinace metro+autobus a bez problémů.
Problém není v tom, že by to nešlo, ale nechce se.
Jak známo do záboru ČSR wehrmachtem se jezdilo vlevo.Za dva dny vpravo a jak se shodují pamětníci ,pár pomačkaných plechů a bylo vymalováno. Po osvobození se jízda vpravo už zachovala.

Dojíždím denně autem,ale být tady kyvadlová doprava, nechal bych auto na pokoji.( a se mnou řada lidí)
Technologický pokrok je na úrovni,kdy lze realizovat chytrý model MHD , nedělá se to pouze ze dvou důvodů-politický,ztráta přízně voličů+ ekonomický -sype to peníze do státní kasy. (DPH+spotřební daň)


Odpovědět

Jan Šimůnek

7.10.2019 06:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
To s tím záborem je více-méně německá pohádka. Česko-Slovensko mělo přejít na ježdění vpravo někdy v dubnu, byly už nachystané značky a další materiální potřeby. Němci to akorát o nějaký týden urychlili.

Pokud se týká Ruzyně, je to dost atypicky preferovaná trasa. Jiné části Prahy takové štěstí nemají.
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.10.2019 21:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Problém je, že pokud je u nás něco zadarmo, ihned se to začne zneužívat. V případě MHD to budou bezdomovci, kteří se budou zimě chodit ohřívat do těch to prostředků a vyženou tak lidi zpátky do těch aut.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2019 08:38 Reaguje na Čech M.
A ty, které nevyženou, nakazí tuberkulózou, proti níž jsme krátce před rokem 1989 "prozíravě" zrušili očkování.
Odpovědět
II

Ivan Indracek

6.10.2019 17:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Do "Narodniho akcniho planu ciste mobility" jsme v roce 2015 prosazovali hromadnou dopravu, cyklistiku, omezovani zbytne dopravy, postihovani vozidel s nefunkcimi fitry...
Ale misto toho doslo jen na financni podporu zemniho plynu a elektromobility. Zemni plyn neprinasi zadnou vyhodu a o ceskem energetickem mixu, ktery zasobuje elektromobily uz tu nekdo psal.
Vysledek = obrovske vynalozene financni zdroje s nulovym efektem.

A jeste k tomu LPG / bioLPG. Nadnesene receno, je to odpad. Muzete ho zbuhdarma spalit a nebo vyuzit....
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.10.2019 18:57 Reaguje na Ivan Indracek
LPG určitě není odpad!

Malé množství propanu či butanu se jistě dá přimíchat do zemního plynu a tak ho spálit nezbůhdarma v kotlích v domovech.
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

6.10.2019 19:30
Ten článek je ubohou reklamou na LPG - tedy ropný produkt. Tedy opět cesta do pekel - a žádné rozumné řešení.
Elektromobilita je zločin na lidstvu. Stávající elektrárny mají účinnost max.45%. Výroba elektřiny v těchto prehistorických mastodontech těžce poškozuje životní prostředí. Elektromobily, které potřebují elektřinu z těchto zdrojů, tak poškozují životní prostředí víc, než jsou ochotní -eko-teroristi přiznat.
Jedinou šancí pro lidstvo je vodík.
Je potřeba, aby mocní tohoto světa uvolnili vodíkové patenty, které drží pod pokličkou, aby mohli dál vydělávat na drancování přírodních zdrojů planety, které se dají využít mnohem efektivněji a užitečněji.
Vodíková mobilita - to je naše budoucnost.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.10.2019 21:16 Reaguje na Aleš Svoboda
Myslím, že vodíkové auto má nejvíce nedořešených problémů ze všech aletrnativních pohonů.
1. jak vodík vyrábět, 2. jak ho skladovat, 3. jak a kam ho tankovat, 4. jak jím pohánět auto.

Například již 50 let se říká, že za 20 let budeme mít spolehlivý komerčně úspěšný palivový článek.
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.10.2019 21:07 Reaguje na Jiří Svoboda
Většina z těch problémů, co uvádíte, už je vyřešena, ale pravdou je, že z ekonomického hlediska je doprava na vodík nesmysl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.10.2019 15:18 Reaguje na Čech M.
Ale je otázkou, jak vyřešena. Mezi fungováním v laboratoři a fungováním v praxi je obrovský rozdíl. A pro praxi je ekonomické hledisko zcela zásadní.
Odpovědět
ČM

Čech M.

9.10.2019 12:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Toyota Mirai už jezdí několik let, prodává se a její palivové články fungují bez problémů, to je k té praxi.
Horší je to s cenou auta a infrastrukturou, která prakticky neexistuje. Náklady na km jízdy taky žádná sláva a mít v autě nádrž s 700 atm ?!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.10.2019 12:45 Reaguje na Čech M.
Dobře, dejme tomu, že ten palivový článek je vyřešen (kolik je tam platiny?). U bodů 1-3 však otazníky, myslím, zůstávají a řekl bych že projekt Mirai je spíše laboratorní než komerční.

Ještě mne napadá další šílenost těch alternativních pohonů. Kdybychom měli 20% aut na vodík, 20% na CNG, 20 % na LPG, 20% na elektřinu, 20% na benzin či naftu, to budeme na všechno budovat adekvátní husté sítě pro zásobování?
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.10.2019 23:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Mimochodem, byly vyvinuty palivové články na metanol. Ten by se dal vyrábět i z kalamitního dřeva či jiné biomasy ("dřevný líh"). A manipuluje se s tím podstatně lépe než s vodíkem. Akorát by se to muselo značit, aby to lidi nechlastali (nápoje typu "Pij rychle, už se stmívá").
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.10.2019 21:50 Reaguje na Jan Šimůnek
To mne docela překvapuje, že se metanot jako příměs do benzinu nepoužívá. Dá se dělat z biomasy jednoduše a levně?
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.10.2019 09:58 Reaguje na Jiří Svoboda
Asi levněji než líh, protože lze vyjít ze dřeva a podobných materiálů.

Problém je v jeho senzorické neodlišitelnosti od etanolu, která byla je a bude zdrojem průšvihů.
Metanol se už dlouho používá jako složka "opičích kapek", což je palivo pro modelářské motorky do letadel, které pak mají podstatně vyšší výkon, než kdyby v nádrži byl jen benzín. Dlužno ale podotknout, že i při krátkých letech (a tudíž i poměrně krátké zátěži takovým výkonem) je životnost těchto motorků poměrně malá.

Nicméně spalování metanolu v palivových článcích je něco jiného (i z hlediska výdrže).
Představa vynálezců těchto článků byla, že by např. v mobilu byl palivový článek a nádržka schopná dolévání, které by nahrazovalo nabíjení ze sítě.

Dovolím si vyslovit paranoidní domněnku, zda tyto vynálezy nejsou uměle blokovány, protože jejich dopad na chod společnosti by byl ohromný od menší závislosti populace na centrálních rozvodech energie, až po možnost snadno sestrojit dron s doletem desítky / stovky km, použitelný např. pro teroristické akce.
Odpovědět
ČM

Čech M.

12.10.2019 02:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Na benzín a LPG existuje, na CNG je před dokončením, na elektřinu a na vodík se začíná stavět a teprve se ukáže , jestli bude tolik třeba.
Odpovědět
II

Ivan Indracek

6.10.2019 23:42 Reaguje na Aleš Svoboda
Vodik neni zdroj, ale prenasec energie. Stejne jako elektrina. Ma sve vyhody a nevyhody. Ale urcite bych si nedovolil tvrdit, ze je to to jedine spravne...
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.10.2019 06:22 Reaguje na Ivan Indracek
Jako přenašeč energie je vodík jeden z nejnevýhodnějších možných. A taky jeden z nejnebezpečnějších z hlediska rizika výbuchu.
Odpovědět
ČM

Čech M.

7.10.2019 20:45
Doporučuju panu Indráčkovi netlačit na vládu ohledně další podpory LPG, nezdanění stačí a těch 500Kč navíc za dálniční známku oproti CNG klidně rád zaplatím, pokud dál budu jezdit levně. Jakmile by došlo k významnému navýšení vlastníků vozů na LPG, stát ho zdaní, to je téměř jistota.
Naštěstí nějaké masivnější zvýšení počtu majitelů vozidel na LPG nehrozí, hlavně ze dvou důvodů:
1. Spousta řidičů se bojí mít v autě plyn kvůli nebezpečnosti.
2. Dost lidí se bojí poškození motoru svého auta.
Zatímco první případ je spíše iracionální, tak druhá obava je reálná a poškození ventilů a jejich sedel je i přes dodatečný přímaz nakonec jen otázka času.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.10.2019 08:59 Reaguje na Čech M.
K tomu bodu 1: Zejména při srovnání s naftou vychází plyn o dost nebezpečněji. Navíc nemůžete garážovat v podzemních garážích (kdyby ten plyn nepředstavoval reálné riziko, tak by ten zákaz nebyl). Dokonce mi ani není známo, jestli by vaši příbuzní, coby pozůstalí po řidiči auta na plyn, dostali v krematoriu slevu za "preprocesing".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist