Ivan Indráček: Evropa potřebuje snížit emise z dopravy, jenže elektromobily se prosazují pomalu. Řešení tu ale je
Více než 250 milionů – tolik vozidel křižuje evropské silnice. Energetická účinnost nových motorů se sice neustále zvyšuje, přesto se sektor dopravy v EU podílí na emisích skleníkových plynů z celých 25 procent. Oxidy dusíku (NOx) a prachové částice obsažené v emisích ze silničních vozidel představují jeden z největších problémů, především ve velkých městech. Poptávka po mobilitě přitom neustále roste. V souladu s takzvanou Pařížskou dohodou z roku 2015 je cílem EU do roku 2050 snížit emise silniční dopravy o 60 procent. Tento ambiciózní plán se z velké části opírá o zvyšování podílu alternativních paliv v dopravě, ten však i přes snahy evropských institucí a národních vlád roste jen velmi pozvolna. Více než 90 procent nových vozidel registrovaných v EU v roce 2018 mělo pohon na benzín či naftu.
Spalovací motor tak v krátkodobém i střednědobém horizontu nadále zůstane nejrozšířenějším pohonem silničních vozidel. Bezemisní elektromobily se na současném evropském vozovém parku podílejí z pouhého jednoho procenta a očekává se, že k roku 2030 vystoupá tento podíl maximálně na 15 procent. Než se elektromobily výrazněji prosadí, bude potřeba snižovat stále rostoucí emise z dopravy jinak, například podporou vozů na LPG. Toto alternativní palivo má všechny potřebné předpoklady: je to čisté, účinné, hospodárné a bezpečné řešení, které již dnes kompletně disponuje prověřenou technologií, dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem.
Tyto a mnohé další informace přináší nedávno publikovaná studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) nazvaná Vize pro LPG (Vision for Autogas), která odkrývá potenciál tohoto alternativního paliva. S více než 8 miliony osobními vozidly a tříprocentním podílem na celkovém počtu aut na evropských silnicích se LPG těší prvnímu místu v žebříčku alternativních paliv. Podobné je to v Česku. Počet vozidel na LPG je v tuzemsku dle našich odhadů asi 170 tisíc. Zatímco celkový počet standardních veřejných čerpacích stanic je 3 000, LPG je možné načerpat na 950 čerpacích stanicích. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je asi 200.
Díky novému bioLPG až o 90 procent méně emisí CO2
Klasické LPG vzniká jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu nebo při zpracování ropy. Představuje tedy účinné využití těchto zdrojů. V březnu loňského roku pak na trh dorazila novinka v podobě bioLPG. Svými vlastnostmi a chemickým složením je totožné s klasickým LPG, neřadí se však mezi fosilní paliva, neboť je vyráběno z obnovitelných zdrojů. V současné době se však získává zejména jako hlavní produkt při výrobě hydrogenovaných olejů (HVO), které vznikají například zpracováním živočišných tuků nebo rostlinných olejů. BioLPG lze míchat s běžným LPG, případně jím běžné LPG zcela nahradit, není tudíž potřeba žádných změn ve stávajících technologiích či infrastruktuře. Podle studie Vize pro LPG má bioLPG potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent, představuje tedy palivo budoucnosti a významný nástroj pro snižování emisí v silniční dopravě.
Přes 10 procent vozů na LPG do roku 2050
V současné době se na evropském vozovém parku auta s alternativními pohony podílejí zhruba ze 4,1 procenta, zatímco více než 95 procent silničních vozidel je stále poháněno konvenčními palivy. Studie Vize pro LPG přitom předpokládá, že dostalo-li by se vozům na LPG odpovídající podpory, mohl by jejich maximální podíl na trhu do roku 2040 dosáhnout k výši 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx.
Evropská asociace LPG tak ve své studii vyzývá odpovědné politické činitele, aby se zasadili mimo jiné o urychlení implementace infrastruktury pro alternativní paliva, zvýšení povědomí uživatelů o výhodách a dostupnosti alternativních paliv či přijali podpůrná opatření pro vozidla s alternativními pohony. Vhodnou podporou mohou být například výjimky z dálničních poplatků a silničních daní, parkování zdarma a podobně. Zároveň by mělo být též zajištěno upřednostňování vozů na LPG a další alternativní paliva při zadávání veřejných zakázek. Podobná opatření navrhuje i Národní akční plán čisté mobility. Nová legislativa v Česku ale osvobozuje od dálničních poplatků elektromobily a dává slevu vozům na CNG, přičemž zapomíná na obdobnou podporu LPG. To odporuje principu technologické neutrality.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (30)
Jiří Svoboda
4.10.2019 09:13Zatím je LPG tak trochu odpad z ropy a zemního plynu a z hlediska ochrany klimatu vlastně nic neřeší. Bio-LPG je prý řešením, ale kde brát to obrovské množství potřebné biomasy, a když už by byla, proč ji rovnou neměnit na kapalná paliva mnohem pohodlnější pro využití v dopravě včetně letectví. Navíc získávání biomasy rozhodně není uhlíkově neutrální a dovedu si představit, že při výpočtu uhlíkové náročnosti byla provedena vhodná zanedbání.
Ivan Indracek
6.10.2019 17:04 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
6.10.2019 18:51 Reaguje na Ivan IndracekJan Šimůnek
4.10.2019 09:26Druhou věcí je, že elektromobil při našem energetickém mixu vyprodukuje mnohonásobek CO2 proti klasickému autu (akorát, že ten CO2 nejde z výfuku, ale z komínů elektráren).
Podpora elektromobilů je jeden z důkazů, že celý ten "boj proti CO" není nic jiného, než podvod.
Ivan Indracek
6.10.2019 17:06 Reaguje na Jan ŠimůnekMiroslav Vinkler
4.10.2019 16:10Chtělo by se říct: "Nepotěšil jste mne, ani já vás nepotěším".
Nejlepší cestou ke snížení emisí a prachových částic by bylo prosazení MHD ve městech na úkor osobních aut.
Bio nafta a různé jiné bio paliva jsou škodlivější ve svých dopadech než klasická fosilní paliva.
Osobně bych MHD ve všech městech viděl jako bezplatnou, a to bez výjimky.
Hromadná dopravní spojení mezi městy se měly dotovat.
Společným výsledkem by mělo být to, že rozdíl mezi cestou ze Zlína (třeba) do Prahy by přišel na třetinu toho,co osobním autem při obdobném času a komfortu.
Jiří Svoboda
5.10.2019 11:19 Reaguje naJan Šimůnek
6.10.2019 09:59 Reaguje naUtopické bláboly o superhusté MHD, která bude jezdit i v noci v pětiminutových intervalech zůstaly na papíře brožurek pro politická školení a fantastických románů (obojí 50. a 60. léta). Převést je do praxe se nikdy a nikde nepodařilo.
Miroslav Vinkler
6.10.2019 21:06 Reaguje na Jan ŠimůnekProblém není v tom, že by to nešlo, ale nechce se.
Jak známo do záboru ČSR wehrmachtem se jezdilo vlevo.Za dva dny vpravo a jak se shodují pamětníci ,pár pomačkaných plechů a bylo vymalováno. Po osvobození se jízda vpravo už zachovala.
Dojíždím denně autem,ale být tady kyvadlová doprava, nechal bych auto na pokoji.( a se mnou řada lidí)
Technologický pokrok je na úrovni,kdy lze realizovat chytrý model MHD , nedělá se to pouze ze dvou důvodů-politický,ztráta přízně voličů+ ekonomický -sype to peníze do státní kasy. (DPH+spotřební daň)
Jan Šimůnek
7.10.2019 06:24 Reaguje na Miroslav VinklerPokud se týká Ruzyně, je to dost atypicky preferovaná trasa. Jiné části Prahy takové štěstí nemají.
Čech M.
7.10.2019 21:02 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
8.10.2019 08:38 Reaguje na Čech M.Ivan Indracek
6.10.2019 17:11 Reaguje na Miroslav VinklerAle misto toho doslo jen na financni podporu zemniho plynu a elektromobility. Zemni plyn neprinasi zadnou vyhodu a o ceskem energetickem mixu, ktery zasobuje elektromobily uz tu nekdo psal.
Vysledek = obrovske vynalozene financni zdroje s nulovym efektem.
A jeste k tomu LPG / bioLPG. Nadnesene receno, je to odpad. Muzete ho zbuhdarma spalit a nebo vyuzit....
Jiří Svoboda
6.10.2019 18:57 Reaguje na Ivan IndracekMalé množství propanu či butanu se jistě dá přimíchat do zemního plynu a tak ho spálit nezbůhdarma v kotlích v domovech.
Aleš Svoboda
6.10.2019 19:30Elektromobilita je zločin na lidstvu. Stávající elektrárny mají účinnost max.45%. Výroba elektřiny v těchto prehistorických mastodontech těžce poškozuje životní prostředí. Elektromobily, které potřebují elektřinu z těchto zdrojů, tak poškozují životní prostředí víc, než jsou ochotní -eko-teroristi přiznat.
Jedinou šancí pro lidstvo je vodík.
Je potřeba, aby mocní tohoto světa uvolnili vodíkové patenty, které drží pod pokličkou, aby mohli dál vydělávat na drancování přírodních zdrojů planety, které se dají využít mnohem efektivněji a užitečněji.
Vodíková mobilita - to je naše budoucnost.
Jiří Svoboda
6.10.2019 21:16 Reaguje na Aleš Svoboda1. jak vodík vyrábět, 2. jak ho skladovat, 3. jak a kam ho tankovat, 4. jak jím pohánět auto.
Například již 50 let se říká, že za 20 let budeme mít spolehlivý komerčně úspěšný palivový článek.
Čech M.
7.10.2019 21:07 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
8.10.2019 15:18 Reaguje na Čech M.Čech M.
9.10.2019 12:56 Reaguje na Jiří SvobodaHorší je to s cenou auta a infrastrukturou, která prakticky neexistuje. Náklady na km jízdy taky žádná sláva a mít v autě nádrž s 700 atm ?!
Jiří Svoboda
10.10.2019 12:45 Reaguje na Čech M.Ještě mne napadá další šílenost těch alternativních pohonů. Kdybychom měli 20% aut na vodík, 20% na CNG, 20 % na LPG, 20% na elektřinu, 20% na benzin či naftu, to budeme na všechno budovat adekvátní husté sítě pro zásobování?
Jan Šimůnek
10.10.2019 23:41 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.10.2019 21:50 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
13.10.2019 09:58 Reaguje na Jiří SvobodaProblém je v jeho senzorické neodlišitelnosti od etanolu, která byla je a bude zdrojem průšvihů.
Metanol se už dlouho používá jako složka "opičích kapek", což je palivo pro modelářské motorky do letadel, které pak mají podstatně vyšší výkon, než kdyby v nádrži byl jen benzín. Dlužno ale podotknout, že i při krátkých letech (a tudíž i poměrně krátké zátěži takovým výkonem) je životnost těchto motorků poměrně malá.
Nicméně spalování metanolu v palivových článcích je něco jiného (i z hlediska výdrže).
Představa vynálezců těchto článků byla, že by např. v mobilu byl palivový článek a nádržka schopná dolévání, které by nahrazovalo nabíjení ze sítě.
Dovolím si vyslovit paranoidní domněnku, zda tyto vynálezy nejsou uměle blokovány, protože jejich dopad na chod společnosti by byl ohromný od menší závislosti populace na centrálních rozvodech energie, až po možnost snadno sestrojit dron s doletem desítky / stovky km, použitelný např. pro teroristické akce.
Čech M.
12.10.2019 02:48 Reaguje na Jiří SvobodaIvan Indracek
6.10.2019 23:42 Reaguje na Aleš SvobodaJan Šimůnek
7.10.2019 06:22 Reaguje na Ivan IndracekČech M.
7.10.2019 20:45Naštěstí nějaké masivnější zvýšení počtu majitelů vozidel na LPG nehrozí, hlavně ze dvou důvodů:
1. Spousta řidičů se bojí mít v autě plyn kvůli nebezpečnosti.
2. Dost lidí se bojí poškození motoru svého auta.
Zatímco první případ je spíše iracionální, tak druhá obava je reálná a poškození ventilů a jejich sedel je i přes dodatečný přímaz nakonec jen otázka času.