Ivan Indráček: Vyšší obliba LPG se netýká pouze nových vozů. Počet přestaveb se letos meziročně zdvojnásobil
LPG zdražilo podstatně méně než CNG. Je to dáno tím, že cena zemního plynu je vzhledem k závislosti na Rusku hodně citlivá na geopolitickou situaci. Cena LPG, které na Rusku primárně závislé není, přitom dlouhodobě osciluje kolem úrovně poloviny ceny benzínu, což platí i v současnosti.
V období od ledna do konce března 2022 bylo registrováno 1 021 nových LPG vozidel, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku trojnásobné množství. Přestaveb na LPG bylo v prvním čtvrtletí uskutečněno dle odhadu ČALPG asi 1 600, což znamená asi dvojnásobek oproti loňskému prvnímu kvartálu. Současným tempem lze na konci roku očekávat okolo šesti tisíc přestaveb a čtyř tisíc registrací nových továrních vozů na LPG. To by byl meziročně téměř stoprocentní růst u nových registrací a o třetinu více u přestaveb. Nabídka továrních modelů je však v současnosti omezená.
Přestavbové sady jsou nicméně dostupné rovněž pro pestrou škálu moderních přímovstřikových motorizací. Jako konkrétní příklad přestavby zcela nového vozu s přímým vstřikováním lze zmínit Škodu Octavii čtvrté generace 1.5 TSI, která s využitím LPG systému od italského výrobce Lovato jezdí v praxi dle různých testů o třetinu levněji. To může být zejména v aktuální situaci velmi zajímavé řešení také pro firemní flotily.
Výrazný růst registrací nových vozů s LPG pohonem eviduje rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) v rámci celé EU. Zatímco prodej vozidel na CNG pokračoval v prvním čtvrtletí 2022 v sestupném trendu a zaznamenal další dvouciferný pokles (‒56,0 %), vozidla na LPG výrazně rostla (+48,6 %). Za první tři měsíce roku 2022 bylo v EU registrováno 67 717 nových LPG automobilů. Zásluhu na tom má dvouciferný a v jednom případě dokonce trojciferný růst na čtyřech klíčových trzích: v Německu (+287,7 %), ve Francii (+76,6 %), ve Španělsku (+41,5 %) a v Itálii (+17,3 %).
reklama