https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-myxomatoza-u-nasich-zajicu-potvrzeno
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Myxomatóza u našich zajíců? Potvrzeno

9.9.2025 | Jakub Hruška |
Uhynulý zajíc.
Uhynulý zajíc.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jan Čedidla
Hlásím, že máme další malér v zemědělské krajině. Objevil se, ve zkratce řečeno, „zmutovaný“ vir myxomatózy, který začíná masivně hubit zajíce polního. Myxomatóza až dosud byla výlučně králičí choroba, a v kontinentální Evropě v 60. a 70. letech 20. století prakticky zlikvidovala do té doby hojného králíka divokého. Zajíc na ní nebyl vnímavý.
 
Ovšem v roce 2018 se objevil ve Španělsku a Portugalsku na zajíce přenosný kmen viru myxomatózy. Od roku 2022 se šířil na pomezí Holandska a severního Německa (a šíří se tam pořád). No a v létě letošního roku se objevil v Dolním Rakousku, nejprve pár desítek km od jižní Moravy, ale bohužel doputoval i k nám (což není překvapení, vir šíří hmyz).

První zprávy od nás jsme v rámci našich „zaječích“ výzkumů dostali koncem srpna z jižní Moravy. Symptomy mrtvých zajíců odpovídaly této nákaze. Proto jsme poslali vzorky do laboratoře a zaječí kmen viru myxomatózy na jižní Moravě máme nyní potvrzený. Bohužel nákaza již zasáhla Znojemsko, Mikulovsko a Břeclavsko a dále se šíří Co to znamená?

V první vlně uhyne, podle španělských údajů, 60 - 70% jedinců. Rakouští kolegové, kteří nákazu mají již od června hovořili o ještě větší mortalitě. Na základě analogie s průběhem myxomatózy u králíků se možná se během let vytvoří částečná rezistence, ale jednak to může trvat desetiletí, ale taky to celé u zajíce může probíhat jinak. Prostě nevíme, je to příliš čerstvé.

Tak se omlouvám za velmi špatné zprávy...

P.S. Myxomatózu jsme si do Evropy zavlekli cíleně – byla „doma“ u lesních králíků v Jižní Americe, ale jeden francouzský lékař se chtěl v roce 1952 zbavit králíků na svém pozemku v centrální Francii. A takhle to dopadlo...


reklama

 
foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DA

DAG

9.9.2025 08:04
To bude bohužel asi konec zajíců. Pokud se nestane nějaký zázrak. Třeba, že by to zmutovalo v méně škodlivý vir.
Další druh zvěře o který myslivci přijdou.
Z tohoto pohledu se nemůže člověk divit, že myslivci se brání aby museli vystřílet nějaký druh, který je zdravý a v naší krajině funguje.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.9.2025 08:18 Reaguje na DAG
Neviděl bych to tak katastroficky. Příštích deset , patnáct let a stavy by zas mohly začít růst. Dokonce by to zajíci možná mohlo pro budoucnost i pomoci.
Odpovědět
DA

DAG

9.9.2025 08:28 Reaguje na Jarek Schindler
To jste velký optimista. I po padesáti letech stále divoké králíky vyčistí mor nebo myxomatóza do nuly.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.9.2025 09:31 Reaguje na DAG
S morem je to tak.Opakované pokusy vypustit vakcinované králíky do přírody jse nedaří,mor.MXT u zajíců je novota,Rakousko a jižní Morava,uvidíme,přez zimu bude asi klid.Pamatuji na šíření z Číny přez SSSR,trvalo to dlouhé měsíce,nějaký rok a je to tu.Není virus jako virus a očekávat že tento zmutuje na nepatogenního beránka....byl bych opatrný.Je to poxvirus jako pravé neštovice,vrahoun,snadná vakcinace a byl tu s lidstvem staletí.
Odpovědět
DA

DAG

9.9.2025 11:03 Reaguje na Emil Bernardy
bohužel asi máte pravdu. Utěšuji se tím, že je to mezidruhové a tudíž to nemusí být standardní.
Ale zvyšující se mortalita je asi odpověď, že to lepší nebude.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2025 12:59 Reaguje na DAG
Pokud vím( třeba se mýlím) tak v Evropě se to objevilo prvně ve Španělsku a mělo by to tedy být likvidační hlavně pro rysa iberského,. Zatím ale nikdo nebije na poplach. U nás to může posloužit ke snížení výskytu tularemie a nebo zající se živících dravých tvorů. Každá taková katastrofa může na druhou stranu do budoucna ozdravit další chov.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.9.2025 06:36 Reaguje na Jarek Schindler
Katastrofa chov neozdraví.Zničí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.9.2025 06:37 Reaguje na Jarek Schindler
A co to mělo být s tím rysem?????
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:16 Reaguje na Emil Bernardy
Ovšem jaká je situace v Austrálii? Jak jsem četl, problém s králíky se obnovuje, protože se objevili oddolní králíci
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.9.2025 07:31 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nevím.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.9.2025 09:27
Nezapomeňme taky na přenášeče choroby a těmi jsou hlavně komáři. Před 40.
roky se už sice králíci na myxomatozu očkovali, ale ztráty byly v místech
s kvanty komárů pořád. Kamarád ale choval králíky v Beskydech, kde nebyli
komáři a ani je nemusel očkovat. Dodám, že to byl navíc izolovaný chov
na polosamotě bez možnosti nákazy. Myslím si, že "horští" zajíci to asi
přežijí, ale zajíci z nížin s kvanty komárů asi nikoliv. Ono ty plytké
tůně bez predátorů živících se komářími larvami přispějí k jejich nákaze
a proto nejsem jejich fanda. Komáři nepřenášejí pouze myxomatozu a my se
je na rozdíl od předků snažíme stále více množit. Množí se sice i v
sudech s dešťovkou, ale ty stačí zabezpečit víky a nebo frťanem oleje.
Co ale s tůní a bažinou k údajnému zadržení vody v krajině? Místní
ví jaký býval život s miliardami komárů a své o tom ví i zvířata,
kdy lužní jeleni doslova šíleli a nebo celé dny leželi v bahně. To
ale zastánci bažin a tůní nepamatují a po krátké čumendě odtamtud
utečou někam, kde ti komáři nejsou. Místní to ale znají a proto ten
odpor k bažinám a tůním pro komáry. Jinak posláním vědců nemá být
pouze konstatovat to, co ví kdejaký laik a mají vymyslet řešení
jak zajíce chránit před vymřením. Napsat takový článek jako pan
Hruška dokáže kdokoliv a nemá to žádný smysl, když nemá řešení.
Pro začátek navrhuji vysušení bažin a nebo zásahy proti komářím
larvám, aby bylo přenášečů co nejméně. Lámat rukama a nic nedělat
totiž nepomůže.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.9.2025 09:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Vyčerpávající zprávu o MXT zajíců už máme asi měsíc.
Odpovědět
DA

DAG

9.9.2025 14:51 Reaguje na Emil Bernardy
A kde se ta zpráva dá naleznout?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 07:20 Reaguje na DAG
Já ji mám v mailu,profesním,veřejné zdroje nevím,snad SVS CR,svscr.cz,jestli to tam už mají.
Odpovědět
DA

DAG

10.9.2025 08:35 Reaguje na Emil Bernardy
Tak SVS nic. Klasika. Ptačí chřipka a katarální horečka. Zajíci nikoho nezajímají. V podstatě se možné vymírání zajíců přechází bez většího zájmu všech kromě myslivců. Smutné, leč vypovídající. Jo kdyby někdo přejel vlka, to by bylo větší pozdvižení.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 09:39 Reaguje na DAG
Je to nové.Jak se bude nákaza vyvíjet dnes můžeme je odhadovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 07:21 Reaguje na DAG
Jo a už jsem to našel aktualizované na wiki.Co nás ale s touto novotou čeká se dá jen odhadovat,a také se budeme mýlit.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.9.2025 11:34 Reaguje na Břetislav Machaček
:D :D Tak můžeš nějaký článek sesmolit ty, ne? Informuj nás nevzdělané o svých moudrech a zprávách ze světa. :D Mimochodem - nejsi náhodou velkým zastáncem přehrad? A nelíhne se v klidných částech přehrad velké množství komárů, co? :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 09:59 Reaguje na Petr Elias
V přehradách a rybami osazených rybnících se komáři nestačí
vyvinout v dospělce. Jsou ve stádiu larev( patentky) sežráni
právě tou drobotinou, kterou se snaží dnešní ekologisté
eliminovat, že žere živočišný plankton čistící vodu. Bez rybí drobotiny komáři dokončí přeměnu v dospělce a to je
to, co kritizuji na mokřadech a tůních bez ryb a pulců.
Ono to chce používat mozek nejen na hledání na internetu,
ale taky na logické uvažování vzájemných vazeb v přírodě.
Víte jak si lidé v okolí N. Mlýnů oddechli od komárů,
když přehrady nahradily lužní lesy plné tůní a bažin?
Zkuste se jich dnes zeptat, zda si přejí návrat a poví
vám, že jste se zbláznil. To vám poví každý, kde se lidé
zbavili líhnišť komárů vysušením a nebo naopak zvýšením
hladiny tak, aby tam žila trvalá rybí obsádka. Zrovna
včera jsem proseděl na rybách půl dne u bývalé štěrkovny
o velikosti 50 ha a hloubce až 25 metrů a ani jeden komár
a ani jedna jeho larva ve vodě. To se ale nedá říci o
vysýchavých tůních zřízených podle rady AOPK za domem,
kam chodím komáří larvy lovit pro potěr karasů a hrouzků
v mém zahradním jezírku. Potěr už na ně nedočkavě čeká
a za hodinu je jezírko od larev zase čisté. Četl jste
něco takového na Wiki a nebo v příručkách ekologistů?
Ne? Protože v kancelářích to nezažijí jako já v praxi!
Odpovědět
PE

Petr Elias

10.9.2025 10:24 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.9.2025 07:32 Reaguje na Petr Elias
Vemte si prášek.
Odpovědět
PE

Petr Elias

11.9.2025 09:22 Reaguje na Emil Bernardy
Až po vás. :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:20 Reaguje na Břetislav Machaček
V době mého dětství byly v každé tůňce a bažince hroudy žabích vajíček. A pak pulců.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.9.2025 13:02 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No a nyní tam v každé té tuňce místo těch žab stojí volavka nebo čáp.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:18 Reaguje na Břetislav Machaček
No, pokud vím, vědci pracují na metodách jak sterilovat komáří samečky, aby se nemnožili.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:23 Reaguje na Břetislav Machaček
lužní jeleni doslova šíleli a nebo celé dny leželi v bahně. ......
Jeleni ani tk ne, jako spíše daňci, kteří měli paroží v lýčí mnohem déle než jeleni. Ale ani jeleni, natož daňci, nejsou v lužních lesích původními druhy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.9.2025 10:23
Souhlas s Břetislavem Machačkem. Mokředy, kde není vyřešena predace komárů, jsou ryzí zlo a měly by se likvidovat. Faktem je, že komáří larvy vcelku bezpečně zlikviduje jakýkoli olej na hladině, nedokáží se skrze něj nadechnout vzduchu nad ní.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.9.2025 10:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Nafta.Stavba Panamského průplavu.Toto neprojde.KOmáři k luhům patří.
Ale doma stačí na hladinu v sudu šplíchnout Biolit a je pokoj.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 10:18 Reaguje na Emil Bernardy
Ano k luhům komáři vždy patřili a patří, ale tahat je i jinam nepovažuji za vhodné. Vytvářet jim záměrně nová líhniště, kterých se naši předci zbavovali považuji za zbytečné. Ono dost příležitostí mají i v trvalejších kalužích a to i na polích se zanedbanou drenáží. Minulý
měsíc jsem se u takové kaluže na poli nestačil divit té
koncentraci komářích larev a že jsou ta pole otrávená?
Pokud by tak tomu bylo, tak to nepřežijí ani ti komáři!
Osobně jsem je jednou měl ve třetí(vodní) komoře septiku
a to jsem zíral, co vše snesou. Asi jim nějaká ta chemie
nevadí a nezbylo nic jiného, než ten olej a ten Biolit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.9.2025 15:25
to Emil Bernardy 9.9.2025 10:50
Různé receptáře doporučují kuchyňské oloje. Při zalévání vodou s trochou oleje je zlikviduje půdní mikroflóra.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 07:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Řešením pro domestikované je účinná vakcinace,pro volně žijící bohužel nová realita.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 10:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Já mimo uzavíratelných 1000 l barelů používám i sudy se spodní
výpustí a v nich můžete mít to štamprle jedlého oleje na hladině
celý rok. K zalévání tak odebíráte pouze vodu bez oleje a navíc
bez plovoucích nečistot. Pokud dáte kohout deset centimetrů nad
dno, tak i bez kalů. Komárům hlavně vadí po proměně v dospělce mastná křídla neschopná letu. Kamarád používá ve velké nádrži
(5 000 l) na dešťovku drobné ryby a taky nemá s komáry problém.
Chce to přemýšlet a použít to nejvhodnější možné řešení.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.9.2025 07:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Asi jo,ale my bereme vodu horem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.9.2025 18:39 Reaguje na Emil Bernardy
Ten kohoutek se vám vyplatí už pouze proto, že je
plnění konví méně namáhavé při jejich zvedání ze
sudu. Navíc se vám plovoucími nečistotami ucpává
růžice konve , což se mi nestane nikdy. Pro kutila
je to otázka půlhodiny a cena je minimální, když
použijete třeba starou vodovodní baterii. Kamarád
takovou baterii napojil rovnou na dva barely a
uspořil za nákup dvou ventilů, či kohoutků. Ty
staré baterie seženete ve šrotu a nebo od nějakého
instalatéra. Ten kamarád má tu baterii i se
sprchou na úsporné omývání nářadí a zeleniny.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.9.2025 07:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Sudy máme na zemi.2x300l..
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.9.2025 12:02 Reaguje na Emil Bernardy
Mimo barelů po 1000 litrech mám 200 litrové
sudy na podstavcích, aby byly kohouty ve
výšce otvoru v konvích. Pohodlně postavím
konve pod kohout a napustím usazenou vodu
bez kalů a plovoucích nečistot. Odběr ukončím
10 cm nad otvorem pro kohout a dočerpám sudy
a barely do plna. Kaly zase klesnou ke dnu
a plovoucí nečistoty plavou po hladině i s
tím jedlým olejem proti komárům. Nádrže na
povrchu jsou lepší, než podzemní, protože
jejich voda je stejně teplá jako vzduch
a zalévané rostliny tak neutrpí teplotní
šok jako u zálivky studenou vodou z podzemí.
Barely lze maskovat dřevěnými odkory, nebo
kašírovanou sítí. Lze je taky nechat obrůst
popínavkami jako břečťan a nikdo netuší, že
jsou to nevzhledné barely. Jinak v jednom barelu chovám perločky, které průběžně odebírám pro rybí potěr. Já mám spotřebu
vody na zahradě asi větší a mé zásoby tak
činí 4 600 litrů odražené a ohřáté vody.
Jinak u všeho prosím používejte víka a
síta pro zamezení utopení ptáků a hmyzu.
Pro ně mám zřízeno koupací pítko a pro
hmyz včelařské krmící láhve s trochou
soli a cukru. Je zajímavé kolik motýlů
takové pítko naláká mimo včel a jiného
hmyzu. I tak lze hmyzu pomáhat a ne jen
kritizovat, že ubývá.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

11.9.2025 18:04
Držím zajícům palce. Doufám, že se ještě dožiju znova doby, kdy zajdu po honu večer k myslivcům na poslední leč, kde si střeleného zajíce budu moct bez problémů odkoupit. Jako tomu bylo u nás tak do roku 95.
Vymizení divokých králíků myxomatózou u nás v podhůří Beskyd pamatuji, jako malý kluk jsem chodil po okolních lesích a nacházel občas králičí nory, v domnění, že tam králíci jsou snažil se je vyhrabat, ale už byly prázdné. Je zajímavé, že v té době myxomatóza u doma chovaných králíků nebyla, i když se králíci chovali ve venku postavených králíkárnách, kde byl volný přístup hmyzu a v okolí bylo plno komárů. Myxomatóza chovaných se objevila až o takových 10 let později.
Je zajímavé, že když jsem v první polovině osumdesátých let studoval v Pardubicích, tak tam bylo lužních lesích v okolí Labe králiků plno. Dokonce asi byli přemnožení a tak normálně žili v centru Pardubic. Třeba před pardubickým vlakovým nádražím byla tehdy nějaká nevydlážděná okrasná plocha s trávníkem a okrasnými keři a tam za tmy ve světle pouličního osvětlení vždy nějací králíci panáčkovali.
Dokonce na kolejích mezi kolegy studenty prý tehdy existovala skupina, která tehdy králíky ze záliby amatérským způsobem lovila a konzumovala. Ale v prostředí Pardubic, prosyceném tehdy chemickými kyselými fenolovými výpary z místní rafinérky olejů a Syntézie Semtín bylo maso divoce žijících zvířat asi nic moc.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.9.2025 07:48 Reaguje na Radim Polášek
Divoké králíky jsem vídal jen v noci v brněnských městských parcích.No a pořád je tu nějaká tularemie u zajíců,nepříjemná nákaza i pro člověka.2x ohnisko podle onemocnění myslivce...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.9.2025 12:41 Reaguje na Emil Bernardy
A pro zajímavost, které to bylo desetiletí, kdy ti králíci byli v Brně v parcích ?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.9.2025 10:53 Reaguje na Radim Polášek
.....cca 1975-1985.Potom jsem středočech.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist