https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-na-velikosti-zalezi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Na velikosti záleží!

24.4.2026 | Jakub Hruška |
Hraboš otrávený jedem. Ilustrační snímek.
Hraboš otrávený jedem. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Klára Hlubocká / Česká společnost ornitologická
Tedy nejméně co se týče velikosti polí a výskytu hrabošů. Dlouho se o tom jen spekulovalo, ale konečně jsou tady průkazná data.
 
Čím větší je pole, tím vyšší je hustota hrabošů. Vyplývá to ze studie týmu prof. Tkadlece z Olomouce (UPOL).

Od roku 2015 shromažďovali data z moravských a českých polí, a vyšlo to velmi průkazně. Čím větší pole, tím vyšší hustota hrabošů (viz graf). A jasně z toho vyplývá, že na nejmenších polích je opravdu o hodně měně hrabošů než na velkých. Závislost se znatelně zplošťuje u jarních pozorování zhruba někde okolo 10 ha. A dramaticky dále klesá pod těmi 10 ha. To mimo jiné vysvětluje, proč když u nás se opakovaně vyskytují „přemnožení“ hraboši, tak v sousedním Rakousku o tom prakticky nic nevědí.

Zrovna teď se opakovaně jedná o tom, že by bylo povoleno znovu rozhazování jedů proti hrabošům volně po povrchu polí. To jednak odporuje samotnému návodu k použití u Stutoxu od výrobce, kde se jasně konstatuje použití jen do nor, a samozřejmě to také znamená otravy jiných živočichů – typicky zajíců, koroptví, bažantů, kteří Stutox (což je fosfid zinečnatý, který při pozření a reakcí s kyselinou v žaludku uvolní jedovatý plyn fosfan ) z povrchu sežerou.

Sekundárně se otráví dravci (třeba extrémně vzácná "polní" sova sýček), ale třeba i čápi, kteří pozřou otrávené hraboše.

Takže problém je jasný, a jeho řešení také – snížit rozlohy našich polí. A že to je řešení třeba i pro erozi netřeba dodávat.


reklama

 
foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

24.4.2026 07:01
No jasně, zastavit ty zhoubné metody pěstování biopaliv a biomasy.... O uvolněné plochy rozdělit a navýšit dočasné i trvalé biopásy a ty udržovat. Z hlediska efektivity je jedno, zda kombajn slízí jedno pole, nebo tři nepříliš daleko od sebe.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.4.2026 07:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Musí zopakovat : zastavit ty zhoubné metody pěstování biopaliv a biomasy....
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2026 08:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pak je třeba ale začít vehementně protestovat proti štědrém programu na rozvoj biometanu. Ono to pod klenbou klientelismu všechno se vším nějak souvisí.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

24.4.2026 09:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
To nemáte pravdu. Z hlediska efektivity vůbec není jedno, jestli sklízíte 10 políček po 10 ha nebo 100 ha rozdělených na 3 pole po 30 ha (DZES 7B omezení plochy jedné plodiny). Malá políčka mají každé po svém obvodu souvratě, na každém se točíte vícekrát, než na poli velkém. Větší část půdy se tedy utuží pojezdy techniky, protože jinak to prostě udělat nejde, traktor se strojem ani kombajn neotočíte ve vzduchu. Kombajn každé políčko sklízí zvlášť, na každém se zvlášť točí. Jelikož každé takové políčko obhospodařujete zvlášť, prodlužuje se také čas strávený v technice, tedy se zvyšují náklady na mzdy. Malé pole = zvýšení nákladů. Tyto náklady ale nikdo v ceně produkce nezaplatí, zůstanou na hrbu zemědělci. Proto ti, kdo mají velká pole, nejsou příliš ochotní je dělit. Je to drahý špás.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.4.2026 09:45 Reaguje na Marcela Jezberová
Pokládám náklady na zvýšenou pracnost v polích a údržbě biopásů daleko užitečnější, než na všechny ty dotace na občasné zdroje, zejména bioplyn a vrtule.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

24.4.2026 11:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jenže neexistuje cesta, kterou dostat peníze určené na vrtule do peněz určených na změny v hospodaření na polích. Zemědělství má svou obálku a ta není bezedná.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.4.2026 12:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.4.2026 10:07 Reaguje na Marcela Jezberová
Matematicky máte pravdu. Nicméně. Pamatuji šlapanické úspěšné JZD co mělo 800ha, docela na rovině. A představa 8x 100 ha mě docela fascinuje. To by museli jet jen 3-5 plodiny ne? Dnes má agropodnik se sousedními dědinami víc, ale přesto.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

24.4.2026 11:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
Matematicky? Sledování pojezdů techniky po poli je vážná věděcká disciplína. Máme na to i specialisty (např. na technické fakultě ČZU). Nejde o nějaké teoretické bláboly. Netuším, jestli u nás existuje půdní blok s výměrou 800 ha, ale plocha jedné plodiny může být max. 30 ha a 800 ha v kuse už ani není ekonomicky přínosných. Už na podstatně nižší výměře se výhoda velkého celku ztrácí - viz. poznatky, podle vás, teoretiků.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.4.2026 09:16
Tak pokud jsou hraboši na 100 poli pšenice, tak po sklizni hladoví a jdou
buď jinam a nebo se snižuje jejich plodnost. Navíc hlubokou orbou je lze
vystrnadit a dokonce jako kdysi následným rozbíjením hrud ostnatými válci
doslova zmasakrovat. Na malých polích po sklizni přecházejí na velmi
krátkou vzdálenost na pole s jinými plodinami a v mezích mají bezpečné
nory, které neohrozí ani hluboká orba. Takže to, že je Rakušáci nemají
má zřejmě jinou příčinu, než malá políčka. U nás jsou největším zlem
pole převedená na trvalé travní porostů jednou ročně zmulčované kvůli
dotacím a lány kukuřice pro bioplynky, která je na polích často i v prosinci a nesklizené zbytky palic jsou jen plytce zaorány jako zásoba
potravy pro hraboše na zimu. V mém okolí jsou 100 ha pole již 150 let
a teprve posledních pár let se přemnožují hraboši díky tomu, že skoro
polovina je pouze kukuřice. Agroenergetika je největší zlo pro naši
zemědělskou půdu i přírodu a přitom je to dílo EKOLOGISTŮ !!!
Závěrem poznatek z povodní v rovinaté krajině u soutoku Odry a Olše.
Pole zaplavená a na o něco vyšších mezích a náspech protipovodňových
hrází a cest tisíce hrabošů čekajících, až voda opadne. Putovali po
širokém okolí pryč od zatopených polí a dva roky se kalamita nekonala.
Prostě se utopili a nebo usídlili jinde, kde ale museli použít jedy,
protože si s nimi nikdo nevěděl rady. Tehdy jsem se k tomu snížil taky,
protože sklízet pouze nať z celeru, mrkve, petržele, řepy, tuřínu,
včetně prázdných řádků brambor jsem nemínil přirozenou predací dělat
více let, než to vyřeší "matka příroda" samoregulací. Prostě jsem
jim v zimě do nor dodal potravu ve formě granulí NORATU H a zbavil
se i hryzců. Nebyla jiná možnost, když kočky žerou místo hrabošů
Whiskas a ptáky a na zahradě draví ptáci a lišky hraboše neloví.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.4.2026 09:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste viděl kukuřici napadenou hraboši? A liška nemyškuje?-) Opravdu...

Ten protihraboší džihád je poslední dekádu či dvě, ač sklizně jsou +- stejné, resp rostoucí výnosy. Humbuk z jedné i druhé strany, nic víc. Problém jednou za pár let, ale média tím žijí pořád...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist