https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-zeman-zahadne-pocty-ministra-barty
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: Záhadné počty ministra Bárty

22.11.2010
Ministr dopravy a faktický šéf Věcí Veřejných V. Bárta oznámil, že „navrhuje snížit spotřební daň za pohonné hmoty o 2,50 Kč / litr s tím, že státní rozpočet na tom vydělá 1,5 mld. Kč.“ Prý pak budou řidiči motorových vozidel více čerpat pohonné hmoty u nás a výnos spotřební daně za prudce zvýší. Mnohem blíže pravdy je ale jistě ministr financí M. Kalousek (TOP 09), podle kterého „by státní rozpočet (oba politici asi mysleli veřejné rozpočty) přišel asi o 15 mld. Kč příjmů.“ V době, kdy vláda v rámci údajných úspor sdírá nízko i středně příjmové vrstvy obyvatel nejednou i z kůže, je to hodně.
 

Jsou tu i další aspekty. Silniční doprava je v ČR velice zvýhodňovaná, v roce 2008 měla čisté nekalkulované náklady proti železniční dopravě vyšší asi o 61 mld. Kč, viz tabulka:

Nekalkulované náklady v dopravě ČR v roce 2008 v miliónech Kč
Druh nákladůSilničníŽelezničníVodníLeteckáMHDCelkem
Dotace z veřejných rozpočtů ------
Veřejné na dopravní infrastrukturu 66 21932 86858603 437103 110
Stát a města na obnovu vozidel 307417003 8244 548
Veřejné na osobní dopravu 4 4839 1200011 75525 358
Výdaje na dopravní policii ČR 3 819300243 846
Na podporu automobilek 1 29500001 295
Daňové úlevy ------
na ochranu životního prostředí 3 835000583 901
škodlivé spotřební daň 030595 647125 748
škodlivé DPH mezinárodní veřejná 22 5132 2282191 797026 275
škodlivé DPH mezinárodní paliva a energie 5 695132301 32307 277
Externí škody na zdraví lidí ------
Vlivem nehod 22 616809020722 912
Vlivem hluku 11 932698061 90514 541
Vlivem emisí CO, NOx, VOC, SO2, PM včetně elektřiny 17 1691314962 244112
Oběti přízemního ozonu 2 25011251392382 847
Emisí CO2 celkem včetně elektřiny 9 7184341069231312 071
Poškozování veřejné dopravy zácpami 2 18600002 186
Vraky z aut 6170000617
Hrubé nekalkulované náklady 172 04037 4839219 70124 330253 180
Spotřební daň za pohonné hmoty -68 822-1 24400-3 475-73 504
Platby za silnice -10 6070000-10 607
Čisté nekalkulované náklady 106 26044 4079219 70120 883182 872
Zdroj: MD, MF, ČD, DI ČR, Policie ČR, vlastní výpočty. Veřejné dotace do MHD neúplné.

Tzv. hrubé nekalkulované náklady jsou náklady, které jednotlivé druhy dopravy nemusely platit. Stát jim je buď věnoval přímo (dotace z veřejných rozpočtů) nebo nepřímo (daňové úlevy) nebo jim je umožnil přenést na poškozené (externality, ekonomické škody). V roce 2008 činily 253 mld. Kč, asi 6,86 % hrubého národního produktu (HDP). Odečteme-li od nich mimořádné výnosy, tj. spotřební daň za pohonné hmoty a zpoplatnění užívání silnic, dostaneme čisté nekalkulované náklady ve výši asi 183 mld. Kč, téměř 5 % HDP. Obojí je velmi vysoké, je jedním ze zdrojů ruinování ekonomiky ČR a hypertrofie dopravy obecně a v jejím rámci především hypertrofie silniční a letecké dopravy. Ve zvrácené statistice HDP se to jeví ale pozitivně. I ekonomické škody na zdraví zvyšují HDP a vyživují mimo jiné zdravotnictví. Saldo čisté nekalkulovajné náklady silniční minus železniční dopravy přesahuje 61 mld. Kč. Jde o minimální výši preference silniční dopravy proti dopravě železniční, která se za ministrování V. Bárty výrazně prohlubuje. Pokud by V. Bárta prosadil snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty o 2,50 Kč/l, dále by výrazně zvýhodnil nešetrnou silniční dopravu proti šetrné dopravě železniční a elektrickým trakcím MHD.

Bártův návrh snížit spotřební daň za pohonné hmoty o 2,50 Kč/l by výrazně zvýšil deficit veřejných rozpočtů. Nebere dále v úvahu, že část peněž puštěných do ekonomiky cestou snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty si může nechat petrochemický průmysl a majitelé čerpacích stanic pohonných hmot. Nebere také v úvahu, že právě uzákoněné významné snižování životní úrovně nízko a středně příjmových vrstev obyvatel je donutí podstatně méně jezdit auty bez ohledu na aktuální ceny pohonných hmot, což se samo o sobě projeví citelným poklesem výnosu spotřební daně za pohonné hmoty a zpoplatnění užívání silnic a tím i prohloubením deficitu veřejných rozpočtů s významným podílem krajů a Státního fondu dopravní infrastruktury, který má své výdaje na rozvoj dopravní infrastruktury v ČR v příštím roce snížit o celou jednu třetinu.

Co říkají dostupná čísla o možných dopadech snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty

V ČR se v roce 2009 předběžně spotřebovalo cca 1 995 000 t benzínu a 3 429 000 t motorové nafty. Výnos spotřební daně za pohonné hmoty tudíž činil (1 995 000 000 kg : 0,759 + 3 428 000 000 kg : 0,84) x 2,5 Kč l = (2628458498 l + 4080952381 l) x 2,5 = 6709410879 l x 2,5 = 16 773 527 197 Kč = asi 16 774 mil. Kč za spotřební daň minimálně. Kerosin je od spotřební daně a v zásadě i od daně z přidané hodnoty (DPH) osvobozen, podobně nafta v nákladní vodní dopravě (zde jde ale o velmi malou částku). Mimo je ještě spotřební daň za biopaliva. Ve výše uvedeném výpočtu chybí snížení DPH vlivem snížení spotřební daně.

V roce 2009 byla měrná DPH přibližně 4,295 Kč/l benzínu a 4,17 Kč/l motorové nafty s tím, že mezinárodní veřejná doprava je od jejího placení osvobozena. Výše měrné DPH se počítá tak, že k prodejní ceně se připočítává spotřební daň za pohonné hmoty.

Pokud byla průměrná cena automobilových benzínů v ČR v roce 2009 asi 26,92 Kč/l, pak bez DPH činila asi 22,75 Kč/l. Pokud ji snížíme o 2,50 Kč/l (snížením spotřební daně), činila by asi 20,25 Kč/l a se započtením DPH (krát 1,2 – 20 % sazba DPH) by činila asi 24,3 Kč /l. Měrná DPH u benzínů by činila asi 4,05 Kč/l. Při spotřebě na úrovni roku 2009 by absolutní rozdíl byl u benzínů činil asi (4,295 – 4,05) x 2 628 458 498 = 0,245 x 2 628 458 498 = 643 972 332 Kč/rok.

Pokud byla průměrná cena motorové nafty v ČR v r. 2009 asi 26,10 Kč/l, pak bez DPH činila asi 21,93 Kč/l. Při snížení SD o 2,5 Kč/l by činila 19,43 Kč l x 1,2 = 23,316 Kč/l. Měrná DPH u nafty by činil asi 3,886 Kč/l. Při spotřebě na úrovni roku 2009 by absolutní rozdíl byl u nafty činil asi (4,17 – 3,886) x 4 080 952 381 = 0,284 x 4 080 952 381 = 1 158 990 476 Kč. Provedeme-li korekci podílem mezinárodní nákladní silniční dopravy, šlo by při podílu nákladní silniční dopravy na spotřebě motorové nafty asi 53,19 % a podílu mezinárodní nákladní silniční dopravy 69,96 % asi o 431 280 337 Kč/rok.

Závěr: pokud by V. Bárta prosadil snížení sazeb spotřební daně za pohonné hmoty o 2,50 Kč/l, stát by za jinak nezměněných podmínek proti roku 2009 ztratil na spotřební dani za pohonné hmoty asi 16 774 mil. Kč a na DPH asi 1 075 mil. Kč, celkem asi 17 849 mil. Kč.

Ministerstvo financí při výpočtu ekonomických ztrát ze snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty vychází ze sníženého letošního prodeje pohonných hmot v ČR vlivem zvýšení sazby spotřební daně od 1. 1. 2010 o 1 Kč/1 l.

"Při úlevě na dani spotřební by činila ztráta 3.810.000.000 litrů nafty x 2,5 Kč = 9.525.000.000 Kč. U DPH to dělá rovných 0,5 kč na litr, to máme 1.905.000.000 Kč. Dohromady to máme celkem necelé 11,5 mld. Kč.

Pokud by klesla cena nafty (při ponížení o 2,50 Kč sazby spotřební daně) na nějakých 28 Kč/l, tak na kompenzaci oněch 11 miliard by bylo zapotřebí (při výtěžku státu cca 8,45 Kč/l) navýšit prodej o 11.430.000.000 : 8,45 = 1.352.662.700 litrů, neboli 35 %. což se blíží částce, o kterou klesla spotřeba, když se loni zvedla cena nafty o pouhou korunu."

Že k takové radikální změně, k zásadnímu zvýšení spotřeby motorové nafty nedojde, není třeba dodávat. Prodej pohonných hmot v ČR bez stlačeného zemního plynu CNG v letech 1990 – 2009 se předběžně zvýšil o 59 %. Prodej automobilových benzínů se v tomto obndobí zvýšil asi o 62 % a prodej motovové nafty asi o 51 %. Za 19 let se prodej motorové nafty v ČR zvyšoval v průměru o 2,7 % za rok.


reklama

 
Jan Zeman
Autor je environmentální ekonom
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist