https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jaroslav-sixta-stoji-3000-stromu-za-usporu-par-desitek-sekund
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaroslav Sixta: Stojí 3000 stromů za úsporu pár desítek sekund?

13.8.2020 | PRAHA
Dvořákova stezka. Tudy chodíval Antonín Dvořák z rodné Nelahozevsi k příbuzným do Kralup.
Dvořákova stezka. Tudy chodíval Antonín Dvořák z rodné Nelahozevsi k příbuzným do Kralup.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jaroslav Sixta / archiv autora
V dnešní době bych si snad ani nedovedl představit, že lze snadno a bezproblémově zlikvidovat přes 3000 stromů a nahradit je betonem. To vše jen pro to, abychom ušetřili pár desítek sekund při přepravě nákladu po železnici.
 
Bohužel k tomu se právě asi schyluje v Nelahozevsi, kde se Správa železnic rozhodla zmodernizovat tunely. Na modernizaci by nebylo až tak nic špatného, současná situace ohledně železnice vedoucí středem obce, kde jezdí značné množství hlučných nákladních vlaků, má daleko k optimu.

Bohužel většině z nás, kteří máme Nelahozeves rádi a trávíme tam náš čas, dříve nedošlo, že součástí plánu je také významný posun (narovnání) trati. Nyní však plán poprvé spatřuje světlo světa a s tím se, pozdě, ale přece, objevují odpůrci.

Dvořákova stezka vede po levém břehu Vltavy mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí, v pásu mezi břehem Vltavy na jedné straně a železniční tratí 090 a pískovcovou Lobečskou skálou s tzv. nelahozeveskými železničními tunely na druhé straně.
Dvořákova stezka vede po levém břehu Vltavy mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí, v pásu mezi břehem Vltavy na jedné straně a železniční tratí 090 a pískovcovou Lobečskou skálou s tzv. nelahozeveskými železničními tunely na druhé straně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jaroslav Sixta / archiv autora

Pomalu se také mění vstřícné stanovisko obce Nelahozeves, kde občanům hrozí vyvlastňování a bourání budov a v neposlední řadě téměř likvidace krásné cyklostezky nazvané Dvořákova stezka. Zatímco se dnes po ní ještě v klidu projdete, budete se kochat krásnými stoletými stromy, koukat na řeku a lodičky, za pár let možná prolezete ošklivým betonovým tunelem, který by měl vzniknout na významně zvednuté a posunuté trati proto, aby nákladní vlaky měly snazší cestu a osobní vlaky, které zde prý budou moci jet rychlostí až 150km/h, ušetřili trochu času.

Správa železnic trvá na tom, že vykácení 3000 stromů a likvidace místního biotopu je adekvátní cenou za celospolečenský přínos urychlení železniční dopravy na 2 km trati. Samozřejmě kromě 2,4 miliard, které by tento tunel mohl stát. Otázkou tak je, komu to bude sloužit? Místním občanům? Co budou mít z nákladních vlaků? Životnímu prostředí? Nenašlo by se lepší využití pro 2,4 miliardy korun?

Po letech zkušeností investorů železnic a silnic se zdá až neuvěřitelné, o co se zde pokoušejí. Se správou železnic jednal i odborník doc. Ing. Martin Leso, Ph.D., který se železniční dopravě věnuje na ČVUT v Praze , Fakultě dopravní, ale diskuse již není připuštěna, protože projekt je odsouhlasen na SŽ, s.o. a MD ČR a bude se realizovat tak, jak je. Vysvětloval jim, že na základě současných koncepcí rozvoje železniční sítě v ČR se předpokládá, že budoucí využití této části trati bude zejména pro nákladní dopravu (mezinárodní nákladní koridor RFC7) a osobní regionální dopravu.

Rychlá dálková osobní doprava bude převedena na právě realizovanou vysokorychlostní trať s označením RS4 (uvedena v zákonu č. 416/2009 Sb.). Z toho důvodu lze reálně předpokládat potřebnou maximální rychlost v tomto úseku na max. 100 km/h až 120 km/h, která je pro nákladní a regionální osobní dopravu plně postačující. Navrhovaný projekt však předpokládá řešení až 150 km/h.

A je to nedaleko Prahy!
A je to nedaleko Prahy!
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jaroslav Sixta / archiv autora

Uvažované navýšení rychlosti se proto jeví jako zbytečně předimenzované, přičemž lze reálně předpokládat, že navrhovaných parametrů se prakticky využívat nebude. S ohledem na to, že navazující cca 20 km dlouhý úsek trati mezi žst. Kralupy nad. Vltavou a železničním uzlem Praha nedovoluje rychlost vyšší než 100km/h, tato část trati (dlouhá cca 1 km) netvoří a ani v budoucnu nemůže tvořit výrazné lokální rychlostní omezení a nemůže přinést ani předpokládané výrazné zkrácení jízdní doby na trati Praha – Ústí nad Labem. Likvidace 3000 stromů, panoramatu zámku v Nelahozevsi ani další narušení životního prostředí za teoretické urychlení však nestojí….

Asi je načase se ptát, kdo za tím stojí, co kdo z toho bude mít a proč. Občané Nelahozevsi ani občané jinde v ČR určitě nic zázračného. Opravdu daňový poplatník rád zaplatí zbytečné poškození životního prostředí? Je opravdu infrastruktura v ČR v tak perfektním stavu, že si můžeme dovolit i úplně zbytečné projekty? Proč už konečně nedovedeme skloubit environmentální i ekonomické hledisko? Pokud vás tato problematika zaujala, připravují se webové stránky a internetová petice, kde budeme bojovat za záchranu jedinečné Dvořákovy stezky.


reklama

 
foto - Sixta Jaroslav
Jaroslav Sixta
Autor je statistik se zájmem o životní prostředí, především o kvalitu vody v řekách a jezerech.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MD

Marek Drápal

13.8.2020 11:55
Je to těžké dilema. Jistě budou nařízeny náhradní výsadby, pokud jde o staré stromy, bude jich vysazeno jistě více než tam je. Ideální by bylo je ovšem zachovat. S tím se dá souhlasit. Bohužel ani z článku, ani z webových stránek jsem nepochopil, přesně o jaké stromy půjde.

Z mapy se mi zdá, že trať vede prakticky rovně, takže co je ono "narovnání"?

Pokud jde o VRT, těžko věřit, že se realizují v dohledné době, takže rekonstrukce na vyšší rychlost je asi moudrá věc, otázkou je, zda by to nešlo citlivěji. Nevím, zda nejsou další podobná opatření naplánována směrem ku Praze...

V kaňonu je ze své podstaty málo místa, už v minulosti došlo v souvislosti se stavbou železnice k velkým škodám, např. na blízkém Liběhradu. Ten už vysadit znovu nepůjde...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 12:51
Tak ona ta rychlost není jen pro rychlost, ale ty úseky vám například umožní stahovat jinde vzniklá zpoždění a a tím zvýšit celkovou pravidelnost dopravy. Tím navíc umožní na ty koleje dostat větší objem dopravy, ať již osobní, nebo nákladní. Která vám jinak pojede po silnici ... a to nebude rozhodně pod dráty.

Já autorovi zcela rozumím, ale tohle by chtělo i nějaké pokud možno odbornější posouzení právě z úhlu té dopravy, jaké lze reálně očekávat benefity od té úpravy a jaké jsou jiné varianty.

Že jsou zasekané silnice a dálnic tak nějak víme a vidíme všichni ... ale ono to platí i na té železnici.

Ale nejsem dopravák, tedy nemohu soudit.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

13.8.2020 12:53
Tak to vypadá na další TUNEL a manipulace s veřejnými zakázkami.... u státních firem nic neobvyklého....
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 13:46 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Tak já se tedy ptám. Kde byl Patrik s dětmi země, kde bylo hnutí duha?? To je už docela darda 3000 dospělých stromů a dz a hd nikde, to je opravdu divné, že pane Kašpárek.
Odpovědět
ig

13.8.2020 20:38 Reaguje na Milan G
Nikdo je nenajal aby to překazili.
Odpovědět
MG

Milan G

13.8.2020 21:30 Reaguje na
Smutná pravda.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

13.8.2020 13:33
někde se prostě vycucly prachy, patrně EU a ty ji třeba tak nějak proinvestovat, nějakých pár desítek až stovek mega uvízne na správných místech a hlavně nezapomenout na tu zaměstnanost ! Pochopil jsem, že pěkná krajina jako priorita zajímá v podstatě málo lidí, takže tento projekt dostane určitě na stavidle zelenou.
Odpovědět
Leoš Fučík

Leoš Fučík

13.8.2020 16:55
Není jiným řešením, než omezit zbytné dopravy. To ovšem tuto alej nezachrání.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.8.2020 18:20
No jo, jsou tam tunely, takový malinkatý. A pokud se ta trať posune na místo té stezky, tak vlak nebude jezdit tunely a celý ten krajinný ráz zmizí.
Chtějí posunout trať místo té stezky pod Lobečskou skálou.
Odpovědět
AJ

Aleš Johanovský

14.8.2020 21:59 Reaguje na Katka Pazderů
Ale kuřinec. Chtěji postavit souběžnej druhej jednokolejnej tunel hlouběji v masivu a stávající rekonstruovat taky na jednu kolej, současnej profil je totiž pro dvě nevyhovující a ostění je mizerný na konci životnosti. Návrhová rychlost vyjde sama z toho, že je to tam prakticky rovný (novej bude v mírnym oblouku). Pan statistik se zájmem o životní prostředí normálně jen plaší emoce.
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631500679.pdf
Odpovědět

Jirka Černý

13.8.2020 22:04
Proč to nedovedeme skloubit? Asi pro to že to skloubit nejde. Lokalitu neznám tak nemůžu posoudit co a jak, jen mi připadá divné že se to celé dotáhlo až tak daleko a teprv teď se přišlo na tenhle rozpor.
Odpovědět
ig

14.8.2020 01:45
Na druhou stranu, až bude trať rekonstruována, vlaky nebudou muset zpomalit a zase zrychlovat. Jedno zrychlení tisícitunového nákladního vlaku z 80 na 120 km/h stojí 85.7 kWh energie, což ušetří odhadem 50 až 100 kg dřeva které nebude muset být spáleno v moderní biomasové elektrárně. Takže za chvíli máme ty stromy zase zpátky (sice jinde, ale bavíme se o jednom světě :-)).
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist