https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-dlouhy-bude-ceska-republika-nadale-rajem-pro-skodlive-odpalovani-pyrotechniky
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Dlouhý: Bude Česká republika nadále rájem pro škodlivé odpalování pyrotechniky?

30.3.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxhere
Podmínky pro prodej a odpalování pyrotechniky jsou v České republice výrazně volnější než v okolních státech. Ze zahraničí k nám jezdí nakupovat pyrotechniku, která je u nich zakázána. V pohraničí od nájezdu odpalovačů hoří lesy. Může se odpalovat vedle zoo i vedle domů pro seniory a ústavů pro handicapované. A po úterním debaklu se schválením mimořádné schůze, na kterém bylo zařazeno i první čtení novely zákona o pyrotechnice, která měla tento stav napravit, hrozí, že to tak ještě několik let zůstane. Přijďte o tom diskutovat s ministry Lukášem Vlčkem a Petrem Hladíkem a místopředsedkyní Senátu Jitkou Seitlovou na seminář STUŽ dne 1.4.2025. Seminář je možné sledovat i online.
 
Odpalování pyrotechniky doprovází hluk, který vytváří nepřiměřený stres pro citlivé jedince jako jsou senioři, děti a handicapovaní lidé. Hlučné exploze a intenzivní světelné záblesky působí jako silný stresor i na zvířata, což pro ně často končí nejen zraněním ale i smrtí. Exploze také znečišťují ovzduší a následně půdu a vodu. Při jejich odpalu se do atmosféry uvolňuje velké množství toxických látek např. jemné prachové částice, těžké kovy jako baryum a stroncium obsažené v barvivech, které mají negativní dopad na zdraví lidí. Do pohraničí se sjíždí o odpalovači ze zahraničí a od odpálené pyrotechniky tam hoří lesy.

Novela zákona o pyrotechnice, která zpřísňuje současný stav, byla naplánována na program schůze dne 25. 3. 2024 Poslanecké sněmovny v 1. čtení, ale program neschválila a tím hrozí, že nebude projednána do voleb.

Problematice pyrotechniky se věnuje seminář Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ) který se bude konat 1. 4. 2025, od 16 do 18 hod., v Klubu techniků na Novotného lávce 5 (sál 418) i online: Jak omezí novela zákona o pyrotechnice škodlivý vliv odpalování pyrotechniky na zdraví lidí a zvířat a znečišťování životního prostředí.

Na semináři představí novelu zákona ministr průmyslu a obchodu Ing. Lukáš Vlček, DiS., ministr životního prostředí Mgr. Petr Hladík, zúčastní se i místopředsedkyně Senátu RNDr. Jitka Seitlová, odborníci Mgr. Jáchym Brzezina, Ph.D. z Českého hydrometeorologického ústavu a Mgr. et Ing. Táňa Závodná, Ph.D. u Ústavu experimentální medicíny, zájmy zvířat bude bránit Ing. Judit Laura Krásná ze Společnosti pro zvířata. Pohled dovozců představí Ing. Renata Stýblová ze společnosti Pyrocco.


reklama

 
foto - Dlouhý Jiří
Jiří Dlouhý
Autor je výzkumník Centra pro otázky životního prostředí UK a předseda Společnosti pro trvale udržitelný život.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.3.2025 08:20
Vrátit zpátky do časů prskavek (postava v popředí), kdy si dotyčný popálil maximálně prsty. Dnes se trumfují, kdo vyrobí větší prdu a vydrží déle odpalovat. Jaké škody (na zdraví a životech) tím způsobuje, to ve své duté hlavě si ani na vteřinku nepřipouští.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.3.2025 13:14
Je to nepříjemné, ale není to zase tak často, aby se to těm, kteří se tak baví, zakazovalo. Ne každého baví slavit minutou ticha.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.3.2025 13:56 Reaguje na Richard Vacek
Když Vám někdo ublíží, dle Vás by se mohl obhájit tím, že to není zase tak často? Srovnávat tenhle rámus s minutou ticha je extrém. To vážně nemůžete myslet vážně.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.3.2025 14:58 Reaguje na Alena Lyskova
Někdo si prostě oslavu Silvestra představuje právě takto. Ohňostroj je zážitek i pro děti. Nevidím důvod něco takového zakazovat i když je spousta lidí, kteří si oslavu představují jinak. Kdyby se to dělo často, byl by to problém a měl by se řešit. Obdobně mohou obtěžovat třeba průvody (omezení dopravy), ale přesto je lepší i toto akceptovat než zákonem vynutit všeobecnou šeď.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.3.2025 15:09 Reaguje na Richard Vacek
Jste na Ekolistu první den? Profi ohňostroje ve městě samozřejmě ano, buďto 31. nebo 1., a hned po setmění - kvůli dětem, tma je brzo. Tady se dohadujeme o "lidové tvořivosti", tj bouchání celý prosinec, či kdykoliv během roku, jak si čeládka umane, apod.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.3.2025 08:47 Reaguje na Richard Vacek
Zákon má omezit odpalování jen pro lidi proškolené s oprávněním. Zakáže se to 95% lidem a kdo si to chce nadále užívat, tak si udělá kurz. Na náměstí se můžete chodit nadále dívat na tuto sivestrovskou zábavu pro ovčany naší republiky. Dětičky jásají, jak ptáci padají k zemi, naštestí to nevidí.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.3.2025 08:50 Reaguje na Michal Uhrovič
opr.: Zákon má povolit odpalování jen pro lidi proškolené s oprávněním.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.4.2025 07:23 Reaguje na Michal Uhrovič
A sirky se zbrojákem.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

31.3.2025 09:01 Reaguje na Richard Vacek
OK, pokud by to bylo jen v nějakém předem daném čase a byla by jasně vymezena místa, kde to ani v té době nejde, budiž. Ale ono to bouchá kdykoli a kdekoli od Mikuláše do Tří králů.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

31.3.2025 13:20 Reaguje na Richard Vacek
Nejde o to, že si představují jinak. Hluk děsí zvířata, neví co se děje. Neviděl jste ty záběry z hřebčína, kde bijí koně hlavou o zeď?, ptáci vletí do překážky jako tato labuť. Ještě horší pro lidi s některými onemocněními. https://medium.seznam.cz/clanek/eva-tylova-rachejtle-jedovaty-koktejl-s-krvi-nevinnych-111480
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.4.2025 07:52 Reaguje na Eva Tylová
Paní Evo.Vaše příspěvky se zájmem sleduji,určitě s Vámi souzním,většinou,ale záběry z hřebčína jsem neviděl.Ptáci do překážky vletí běžně bez jakéhokoliv podnětu,Opakovaně přistiženi,že bourají do dřevěného domu bez jakéhokoliv vyrušení,nezvládnutí letu.Samalepo dravci ve francouzském okně jsou pitomost.Jsem mezi koni přez půl století a o Silvestra s nimi jsme pro jistotu ve výběhu,jistě že jsou neklidní,ale takové drama jaké popisujete se nekoná.Pěkný den.
Odpovědět
Ra

Radek

1.4.2025 21:58 Reaguje na Emil Bernardy
Ano , našim koním chovaným celoročně venku , nevadí akustika . Vadí jim ty světelné efekty , musíme s nimi být v ohradě až do rána .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.4.2025 07:22 Reaguje na Radek
Ne.Vymýšlíte si.Tak to není a to jsem nenapsal.Napsal jsem neklidní.Jedinkrát jsem viděl opravdu splašené,když někdo kolem,ne nad letěl s droníkem , mít foto.
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2025 08:17 Reaguje na Emil Bernardy
Nevím jak jste to vy pochopil , ale naše koně chované celoročně venku na akustické efekty z petard a já nevím co všechno je nereagují . Vadí jim ty světelné záblesky , nic si nevymýšlím .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.4.2025 11:48 Reaguje na Radek
Sorry,přehlédnul jsem naše/vaše,omyl.Překvapení byl fakt tichý něčí dronek,koně šílely.Pěkný den.
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2025 12:19 Reaguje na Emil Bernardy
V pohodě , mám jen jednu zkušenost s dronem , když se snažil majitel asi fotit srnčí v poli a to před tím prchalo v odskocích jako by je honila nějaká šelma
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.3.2025 23:51 Reaguje na Alena Lyskova
Vám osobně ohňostroj ubližuje?
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

31.3.2025 00:50 Reaguje na Viktor Šedivý
Je to pro mě nejhorší den v roce,hlavně pro moje zvířata. Nezřítka příjdu i k úrazu, když je od setmění do jedné hodiny druhého dne zklidňuji. Není jednoduché uhlídat koně ve stáji aby neubližili nejen sobě ale i mě. Nemluvě o ostatním dobytku.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

31.3.2025 13:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Přece se nestaráme jen o sebe? Děsí lidi s některými onemocněními, že dostanou záchvat. Psi záchvat třesu, neviděl jste v televizi záběry, jak koně bijí hlavou o zeď i když jsou uvnitř stáje. https://medium.seznam.cz/clanek/eva-tylova-rachejtle-jedovaty-koktejl-s-krvi-nevinnych-111480
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.3.2025 14:04 Reaguje na Richard Vacek
Víte, ono více než o oslavu jde o demonstarci debilizmu (snad netřeba vysvětlovat). Ať si slaví, jak dlouho chtějí, klidně už od poledne, ale používají vlastní, tj fyzické zdroje. Vzpomínal jsem to vícekrát: řvát, hulákat a tleskat povoleno. Takže místo vaší minuty ticha navrhuji hodinu řevu (časově neomezenou). A budou na to vzpomínat nejen druhý den, ale celý rok. Všem samcům v přírodě to stačí k prezentaci sebe a ochraně teritoria, tak proč ne u Homo erectus?
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

31.3.2025 00:12 Reaguje na Richard Vacek
Kdyby to byl jen rámus, ale horší je, že do již tak dost znečištěného ovzduší, povrchových a podzemních vod, atd., jen pro několik minut zábavy, posíláme velké množství toxických látek, které se v přírodě moc neodbourávají. Ze všeho toxického, co lidi produkují a znečišťují si své prostředí, je to nejzbytečněnjší znečištění. A hlavně s ohledem na děti, které tam vodíme, a tvrdíme, že se jim to líbí, jim posíláme látky, které mohou být spouštěči i vážných chorob.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.3.2025 10:49 Reaguje na Richard Vacek
Inteligentního člověka ohňostroje nepobaví, protože zná jejich vliv
na zdraví lidí(zplodiny hoření plné těžkých kovů + úrazy) a zvířat
poraněním a smrti při leknutí. Hlupák si to neuvědomuje a obhajuje
"zábavu" při které jiní trpí. Někteří se dnes baví počítačovými
střílečkami a fandí válkám někde jinde. Ty bych poslal jako naši
generaci na vojenské cvičení, když kolem bouchala cvičná i ostrá
munice, kde byli padlí i při cvičení a hluk z výbuchů, který
některým poškodil sluch. Hloupým lidem schází to, čemu se moudří
lidé vyhýbají jak mohou. Před 25 roky mi nějaký magor střelil o
Silvestru na dvůr raketu, které létala po dvoře od zdi domu ke
psímu kotci a ke garáži. Pes v ohradě doslova zešílel a rozsekl
si čumák o pletivo. Sice se z toho sám doslova vylízal, ale byl
tak šílený, že se nechtěl nechat ani ošetřit. Přitom to byl NO
se služebním výcvikem zvyklý na výstřely z pistole. Jsem proto odpůrcem této pochybné zábavy pro hlupáky a toleroval bych jako
za socíku odborně provedený ohňostroj na pár minut na jednom místě ve městě a dost. To několikahodinové, ba i několikadenní šílenství je třeba zakázat a přísně trestat. Anonymita všech těch odpalovačů,
často navíc opilých, je chrání před trestem a ohrožují tím i životy
a majetky. Známému podpálili raketou dřevník a málem mu od něho shořel i dům. Hasiči měli plné ruce práce jinde a nemít vlastní čerpadlo, tak vyhořel. Hašení v jednu v noci na Nový rok v mrazu dřevník udělalo i z něho odpůrce ohňostrojů, ač mu do té doby nevadily. Je to totiž i o vlastní zkušenosti a vlastní újmě na
zdraví a majetku. Až vám někdo pyrotechnikou podpálí dům, tak
nebudete takovou zábavu už obhajovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.3.2025 12:30 Reaguje na Břetislav Machaček
jojo, když jsem tuhle před necelými osmi lety sbíral na štědrý večer ze střechy roubenky "lampion štěstí", tak bych toho romantika, co jej vypustil, bez rozpaků osobně veřejně vykastroval na náměstí.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

30.3.2025 13:53
Vážený pane, ubližovat komukoli bý mělo být zakázáno celoročně. Na žádné násilí není udělena výjimka jednou v roce půl hodiny, s obhajobou, že pár úchylům to poskytuje opojení a vzrušení.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.3.2025 19:58
Rachejtle mi vadí a neodpalujeme je. Moje volba. Co mi ale vadí fest, je činnost všech humanistů z U.K. a M.U. všechny je považuji za nenávistné devianty a považuji za nutné proti nim bojovat, i kdyby to znamenalo podporovat rachejtle.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

31.3.2025 13:26 Reaguje na Michal Ukropec
Vadí lidem s různými nemocemi, dostanou až záchvat. Zvířata se hrůzou pobijí při letu na překážkách, koně bijí hlavou o zeď stáje. Ti všichni se bránit sami nedokáží a za jejich právo na zdraví musíme bojovat. https://medium.seznam.cz/clanek/eva-tylova-rachejtle-jedovaty-koktejl-s-krvi-nevinnych-111480
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.3.2025 16:23 Reaguje na Eva Tylová
Beru. Neberu ale, pokud toto propagují výše uvedení. Hitler také svou činností sliboval světový mír a jak to dopadlo. Prostě absolventi humanitních, sociálních a filozofických fakult, kteří podporují islámský a Palestinský teror nemají mou důvěru ani náhodou.
Odpovědět
MM

Milan Milan

30.3.2025 22:58
To je zase článek. Škodlivé odpalování zábavné pyrotechniky. A v čem je jako pro místní poměry, ovzduší, klima, planetu, svět a vesmír tak škodlivé, kromě těch návodných aktivistických blábolů? Odpalování mil. ks munice na UK, V Gaze, Sýrii, Kongu atd. snad po celém světě to vám nevadí??? Jo to je daleko, to zřejmě neplaší něčího pejska!!!
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

30.3.2025 23:41 Reaguje na Milan Milan
Pro gramotné o tom píše přístupně třeba Akademie věd:
https://www.avcr.cz/export/sites/avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/avex/files/2023-02.pdf

Pro ty jednodušší neb líné číst text, který má více než 15 řádek, o tom píše dokonce Bauhaus:
https://www.bauhaus.cz/blog/ohnostroje-toxicka-zabava
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.3.2025 23:54 Reaguje na Zbynek Ulcak
Nepochybně by byl problém, pokud by ohňostroje byly každodenní zábavou.

Ona taky lahvinka vína třikrát denně by asi nebyla zdravá, ale jednou za čas to játra snesou.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

31.3.2025 00:18 Reaguje na Viktor Šedivý
Jak která játra.
Tam, kde jsou už oslabená, třeba u dětí nebo lidí s oslabenou imunitou, ty tři lahvinky mohou být hodně velký problém.
A pokud máme problém se stronciem z Černobylu, tak proč nemáme problém s tím, co si střelíme nad hlavu + další látky. Z té zábavné pyrotechniky to zas tak zanedbatelné množství imisí není - musíte sčítat co se vypálí celkově, ne jen to co vidíte.
Happy matka na školních jídelnách požadují vařit v biokvalitě, a potom děti vezmou do toxického mraku, aby se podívaly na světélka.

Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.3.2025 08:36 Reaguje na Viktor Šedivý
Jednou přelomené ruce taky snesete. Pro zdravého člověka žádný problém, zdraví se. Ale každý týden 3x přelomit někomu ruce není nic moc.
Pro někoho je taky zábava ubližovat jiným lidem, tak proč mu to alespoň jednou za rok nepovolit.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

31.3.2025 13:29 Reaguje na Milan Milan
Samozřejmě, že vadí. Ale to neznamená že tady v míru si nemáme dělat pořádek. Chránit nemocné, zvířata atd. Co se týče ovzduší tak to je toxický koktejl. Připojte se zítra na seminář, tam o tom bude přednáška z ČHMÚ a o zdravotních následcích z Akademie věd. https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/eva-tylova-investice-do-cistoty-ovzdusi-a-na-protihlukova-opatreni-s-odpalenim-ohnostroje-je-vyhazujeme-do-vzduchu
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

31.3.2025 06:48
Bezmozkové jsou vpravo i vlevo.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

31.3.2025 08:38
Lidem nevadí, že se tu válí hliníkový odpad a PETky po lesích, jim stačí, když mají barevné popelnice.
A že mnoho lidem a zvířat nesmyslné ohňostroje ubližují, co jako. Jsou to ti druzí, ať se starají o sebe a ty petky do obchodu prostě nosit nebudeme, raději ať se válí po lesích. A hlavně nic nezakazovat, to by bylo jako za komunistů. Jen to ne
Odpovědět
PE

Petr Elias

31.3.2025 08:43
Jsem klidně pro omezení/zakázání této debility...
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.3.2025 12:27 Reaguje na Petr Elias
ona tahle debilita už dost dlouho omezena/zakázána je, ale nikdo to nedodržuje a nikdo to nevymáhá. takže bych před zaváděním drakonických nových zákonů a opatření dal přednost vymáhání pravidel stávajících. a nějakému bazálně slušnému chování, třeba nedělat bordel jinému hnedle pod oknem nebo u chlívku (ale to bude asi běh na velmi dlouhou trať)

podobně jako obtěžování okolí hlukem. já rozumím tomu, že někdo řeže cirkulárkou, nedělá to pro zábavu, ale proto, aby měl v zimě čím topit, na sluchátka to přepnout nejde, a pokud se u toho chová rozumně (nezačne v šest ráno a když sousedé vedle obědvají na zahradě, tak si dá přestávku), tak jsem ochoten to snášet. co mě ale vytáčí je, že velmi často chce jeden u natírání plotu zábavu, a tak si pustí na plný pecky rádio a terorizuje celé okolí.
Odpovědět

Radek Čuda

31.3.2025 14:43
K tomu bordelu co z té zábavné pyrotechniky je nic nenapíšu, bo bych byl až příliš sprostý.

Ale k tomu pláči jak se nic nezmění ... na podzim jsou volby a v březnu něco poslat do PS k prvnímu čtení znamená, že k tomu někdo přistupoval stylem "Koukněte co jsme udělali, jak jsme se snažili, ale bohužel se to nestihlo.". Prostě Potěmkinova vesnice. Nebo nebetyčná naivita. Nechci to zlehčovat, ale nestihnou se významnější zákony. Ten zákon tam měl být už před rokem, pak by byla šance ...

Pokud jde o restrikce, jediné, co může aspoň trochu fungovat je zákaz/omezení prodeje, protože třeba v Praze je ten bordel de iure omezený na minimum a vymahatelnost je směšná. A když ten rachot o Silvestru slyším, tak se nedivím, to měšťáci nemají absolutně šanci uhlídat. To je tak masový projev demence, že represí se to v této fázi už vyřešit nedá.

A úplně bych ani nepodceňoval tu volbu ze dvou zel, protože by mne zajímalo jak se statisticky projevila možnost legálního nákupu pyrotechniky na úrazech, které s jejím použitím souvisí. Protože je to možná jen můj dojem, ale v dobách kdy byla k dispozici jen ta doma bastlená to byla o dost větší zabijačka.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.3.2025 15:08 Reaguje na Radek Čuda
nojo, dřív to bejval na úrazovkách jinačí masakr. dneska aby se jeden vážně zranil legálně prodávanou zábavnou pyrotechnikou, tak to už musí bej pořádnej blb a pořádně nalitej.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist