https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-hlavenka-pokles-emisi-co2-jako-vedlejsi-produkt-ekonomicke-krize
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: Pokles emisí CO2 jako vedlejší produkt koronavirové krize

3.4.2020 | BRNO
Máme se z poklesu emisí CO2 radovat, když to bude jen nechtěný důsledek ekonomické krize?
Máme se z poklesu emisí CO2 radovat, když to bude jen nechtěný důsledek ekonomické krize?
Foto | ZV / / Ekolist.cz
Agentura Reuters zveřejnila zprávu, že kvůli koronaviru klesnou emise CO2 letošní rok o 5 %, což je nejvíc od druhé světové války.
 

Jenomže ona to není nějak extra dobrá zpráva: sama o sobě ano, v kontextu nikoli. Poklesnou totiž ne proto, že jsme se snažili, aby poklesly, ale jako zcela nezamýšlený vedlejší produkt nechtěné, škodlivé ekonomické krize. Autoři dále uvádějí, že v ekonomické krizi z roku 2008 nastal pokles o 1,8 %, takže si z toho můžeme udělat určitý obrázek, co nás čeká v ekonomice nyní.

Navíc, pokud je pokles dán jen poklesem ekonomiky a ne jejími strukturálními změnami, vystřelí po zotavení k původním číslům.

Odpovídal jsem v uplynulých dnech párkrát na otázku, zda současná krize pomůže v boji proti klimatické změně (a devastaci životního prostředí vůbec) nebo naopak. Jsem bohužel trochu pesimista, veřejné peníze se přesměrují na záchranu pracovních míst, podporu nejchudších, k sanování systémových firem v trablech, na klima toho zbude výrazně méně. Bohužel. Nepřeji si to, ale bude to tak.

Dobrou zprávou je, že samovolný pokrok se nezastavuje: pokračuje výzkum a vývoj nových baterií, zdokonalují se technologie. Trend hovořící ve prospěch obnovitelných zdrojů a v neprospěch těch fosilních bude pokračovat.

Automobilky nasázely do vývoje elektromobilů obrovské peníze a budou v tom pokračovat také - možná trochu uberou tempo, ale nezastaví se. Letošek tak možná bude "koupeným časem": CO2 poklesnou bez našeho přičinění, tedy popracujme na tom, aby v roce 2021 spadly už naší zásluhou.

Jeden dlouhodobý efekt - sice nebude velký a všespásný - krize ale mít bude. Naučí nás, tedy některé z nás, určité skromnosti a úctě vůči planetě a přírodě, ostatně i koronavirus je ukázkou síly přírody, ne člověka. V důsledku může vést k poklesu globální produkce a obchodu ve prospěch toho lokálního, i k určitému posunu (vlastně "popostrčení", protože ten trend je viditelný už řádku let) v spotřebitelském chování.


reklama

 
foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

3.4.2020 13:47
Jeden užitek to ale má: lidi pochopí, že aby se snížily emise o 5 %, musí se s životní úrovní respektive pohodlím života udělat tohle. A z toho si extrapolují, co je potřeba učinit pro snížení o 20, 50, 80 procent :D
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

3.4.2020 16:42 Reaguje na
To je skutečně hrůzná představa pro spotřební společnost. Pro ekonomy v této společnosti zvláště. Místo Růstu neRůst a dokonce vzdání se zcela zbytných věcí, jako třeba dovolené na Srí Lance; většinou na 8-10 dní, z čehož 2 dny trvá doprava, která vyprodukuje stovky tun CO2 a 2 dny zotavování se po tak dlouhých letech.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2020 16:54 Reaguje na Jiří Daneš
Ale ten pocit: Já na to mám...!
Odpovědět
ig

3.4.2020 21:20 Reaguje na Karel Zvářal
Na Srí Lance jste za den, přes Dubaj a potom na Malé s mezipřistáním v Colombu. Zotavení není problém, když často létáte zvyknete si. Srí Lanku doporučuji - a potom třeba do Bengalúru a to vzít Indií na sever. Vřele doporučuji všem kdo si myslí, že je zákaz igelitových tašek v ČR k něčemu dobrý :D Přejde je to, přejde :-)
Odpovědět
ig

3.4.2020 21:22 Reaguje na Karel Zvářal
Pocit "já na to mám" nechte venkovským buranům, tohle jsou destinace kam jezdí dost často lidé kteří na to musí šetřit léta. A co vím, i jim to stojí za to.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.4.2020 10:00 Reaguje na Jiří Daneš
Jenže ta spotřební společnost je schopná zajistit fungující špitály i starobince, zatímco v nespotřební nemocní a staří chcípají někde na kraji chodníku.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.4.2020 18:17 Reaguje na
Jo jo lidi snad konečně pochopí, kolik kokotin nepotřebují:-)
Odpovědět
ig

3.4.2020 21:13 Reaguje na Jakub Graňák
Případně bez čeho všeho by se museli obejít :-)
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

3.4.2020 18:37 Reaguje na
Myslím, že jste to vystihl přesně. Mnoho lidí často mluví o sprostém konzumu, nicméně ti co nejvíce mluví, nevidí pracovní místa, čili jim chybí určitý komplexní pohled na věc, což nyní můžeme pozorovat v přímém přenosu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 07:48 Reaguje na Miloš Večeřa
Problém je v tom, že my jsme v zajetí pojmu "pracovní místa", která si spojujeme s výrobou něčeho, co se dříve nebo okamžitě stává odpadem.
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

4.4.2020 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Navrhněte tedy lepší paradigma. Jak rozdávat koláče bez práce? Ještě je problém, musíte to prosadit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 17:06 Reaguje na Miloš Večeřa
Není potřeba rozdávat koláče. Bez nich si člověk musí naučit žít. Když ne, bude donucen daleko horším způsobem.
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

4.4.2020 20:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Těmi koláči jsem defacto myslel peníze, pardon budu se vyjadřovat přesněji. Nicméně jste to vůbec nepochopil. Současný dočasný útlum konzumu ukazuje, kolik prcovních míst je na něj navázáno a odhaluje paradigma. Bohužel těm lidem nic jiného nezbývá, než natáhnout ruku ke státní kase.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 07:54 Reaguje na Miloš Večeřa
Jistě, ale my si musíme přehodnotit základní životní priority, mimo jiné i vztah k penězům. Jinak to udělá klimatická katastrofa, ale už způsobem nelidským.
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

4.4.2020 09:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždy budu radši hájit tento systém, než systém, který sice bude chránit ŽP, ale ukradne osobní svobody. Narodil jsem se do svobody a demokracie, neumím a nechci žít v nějaké nové totalitě.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

4.4.2020 09:43 Reaguje na Miloš Večeřa
Co když jsou tyto věci slučitelné, jen je nechcete vidět!

viz http://globalcarbontax.eu/ugct/
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

4.4.2020 16:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Nechci tvrdit, že nevidím. Mám však jisté obavy. Historie nám ukazuje spoustu příkladů, že ze zdánlivě ušlechtilé myšlenky byly ty nehorší.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

5.4.2020 10:26 Reaguje na Miloš Večeřa
Jasně, historie dává spoustu odstrašujících příkladů. Ale tady jsme v situaci, kdy se něco udělat musí a jsou možnosti, že se to bude dělat násilím jako jsou představy Green Dealu, nebo se globální uhlíkovou daní zmodifikují pravidla podnikání a svobodné tržní chování jednotlivých subjektů společnosti spontánně navede globální společnost do udržitelného koridoru. Za tou druhou metodou žádná diktatura při jejím provádění být nemusí a koncept globální uhlíkové daně může být též přijat demokratickými prostředky.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

4.4.2020 22:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Neslučitelné!!! Není kouře bez ohně, smetany bez mléka, másla bez smetany, …….
Celý vesmír je pouze termodynamický systém a jelikož jsme jeho součástí, pak zákonitě tedy jak planeta, tak i civilizace na ní pobývající, nemohou být také nic jiného, než termodynamický systém, pro který platí veškeré fyzikální tedy termodynamiké zákony. Pokud nevěříte, račte si nastudovat Garrettův vztah - Long-run evolution of the global economy - https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/2013EF000171 a můžete volně pokračovat zde - Civilization as a Thermodynamic System – Connecting Energy and Economics: Implications for What’s Possible - http://www.cabrillo.edu/~rnolthenius/Apowers/A7-K43-Garrett.pdf
Aby člověk nepropagoval Perpetuum mobile nebo ty koláče bez práce, je nutné zabrousit opravdu až k základům všehomíra.
Přeji hezké čtení, bolavé přemýšlení a rychlé vystřízlivění.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

5.4.2020 10:18 Reaguje na Jaroslav Čížek
A proč bych měl tyto literární zdroje považovat za apriorně pravdivé a hledat v nich pro mě poučení? A co vás vede k tomu, že když si tam něco přečtete, že to nemůže být jinak?

"Není kouře bez ohně, smetany bez mléka, másla bez smetany, ……."

Co toto vůbec chytrého říká? Za 200 let se budeme muset obejít bez většiny dnes využívaných zdrojů. Prostě nebude ten váš kouř, smetana ani máslo k dispozici a budeme se muset naučit přiměřeně spokojeně žít i bez toho.
Odpovědět
MG

Milan G

6.4.2020 18:13 Reaguje na Jiří Svoboda
A proč bychom měli považovat váš elaborát za tu jedinou správnou cestu? Samozřejmě, tím, že extrémně zdražíte uhlí, plyn, ropu tak se k vašemu kýženému cíli dostanete. Opět je to systém muss, neexistuje výběr a podle všeho znehybníte celou společnost. Uhlíková daň je založena na představě, že lidstvo svou činností negativně ovlivňuje klima na planetě, což nikdo neprokázal, bohužel. Další problém je sociální problém, to co vy navrhujete padne s plnou silou na chudší vrstvy a následné přerozdělování uhlíkové daně nikdy nebude spravedlivé.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

8.4.2020 18:09 Reaguje na Milan G
Pokud vyjdeme z předpokladu, že fosilní CO2 je rozhodujícím faktorem změny klimatu a rozhodneme se proto emise CO2 razantně snižovat, pak znáte lepší koncept než ten představený, jak toho dosáhnout?

Proč by mělo být rozdělení uhlíkové daně "všem stejně" nějak nespravedlivé?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

4.4.2020 09:59 Reaguje na Miloš Večeřa
To jste měl smůlu. Já jsem se narodil do Masarykovy republiky a jen díky tomu jsem tady ještě dnes i přes tu současnou svobodu a současnou demokracii. Ale to je pro vás, narozené do svobody a demokracie, taková makačka na bednu, že to za svého života nepochopíte.
Odpovědět
Miloš Večeřa

Miloš Večeřa

4.4.2020 16:28 Reaguje na Jiří Daneš
Já si velice vážím starších spoluobčanů, jejich životních zkušeností a nadhledu. Moje vratké životní zkušenosti mě naučily, že úrážky a jízlivosti bez pointy používají lidé, kterým docházejí argumenty. To přesně Vy a někteří další zde v těchto diskuzích předvádíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.4.2020 17:49 Reaguje na Miloš Večeřa
Ten systém nesmí být totalitní. Jen bude mít jiné priority a jinou hierarchii hodnot.
Dnes jsou prioritou a společnskou prestiží peníze a konzum, tj. produkce odpadu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 07:56 Reaguje na Miloš Večeřa
Diktatura nám hrozí i bez klimatické katastrofy a zcela nezávislým způsobem.
https://www.forum24.cz/povedlo-se-stat-je-firmou-ceskoslovenskych-oligarchu-s-cinou-v-zadech/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.4.2020 09:59 Reaguje na
Naprostý souhlas. Koronavirus jasně ukazuje, k čemu by vedlo uvedení Green Dealu do praxe: Totální zbídačení celé společnosti, nezaměstnanost, pokles kvality i kvantity zdravotní péče i sociálních služeb (nebylo by na to odkud brát peníze) a nakonec by došlo i na devastaci životního prostředí, protože ta se s chudnutím společnosti dostaví zákonitě - nejhorší ŽP mají chudé rozvojové země.
Odpovědět
MG

Milan G

3.4.2020 18:49
Tak pravil Hlavenka, který vydělal velké peníze na službě prodávající lety nespolupracujících aerolinek. Čili létání a obrovská CO2 stopa. Nyní komentátor všeho..a ano osobní doprava bude elektrická, autonomní, sdílená no nevím, minimálně s tím sdílením bych byl hooodně opatrný, stejně jako nevlastníte lokomotivu nebudete vlastnit osobní automobil, panečku to je argument pane Hlavenka, když využíváte svůj osobní automobil na pět procent času nepotřebujete ho vlastnit. Tak takhle vidí svět blízké budoucnosti velký vizionář Hlavenka. Za povšimnutí stojí to, že se tento grafoman nezabývá vůbec tím, jestli to někdo chce nebo o to stojí. On to říká a tak to prostě bude a že se vám to nelíbí, to je jedno máte smůlu. A takhle stejně uvažují i zelení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 07:46 Reaguje na Milan G
Nikdo neříká, co bude. To se skutečně neví. Každý píše svoji představu, jak by to mohlo být a proč. Sdílená auta by byly velmi dobrý a praktický systém. Skutečně většina lidí má auto především na to, aby hnilo na parkovišti. Pokud by se cena autonomního taxíku přiblížila ceně kilometru vlastním autem, lidé na to masově přejdou. Zvláště tam, kde je problém s parkováním. Samozřejmě lidé závislí profesně na pohybu autem budou mít vlastní, to dá rozum.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.4.2020 14:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, pokud by to bylo výhodné, lidé by na to masově a spontánně přešli. Protože to výhodné není, tak političtí extrémisté plánují jim to dát befélem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 17:10 Reaguje na Jan Šimůnek
Co zase melete za blbosti? Kdo vám co zase dává befelem?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.4.2020 07:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Z toho si nic nedělejte ;) Je upjatý k zeleným ekoteroristům, kteří ovládají ČR, nic jiného nevidí. :)))
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistěže už se dávno objevily úvahy (u zelených) sdílenou ekonomiku vynutit příkazy a zákazy. Málo čtete výplody svých guru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.4.2020 17:52 Reaguje na Jan Šimůnek
Já vím, jako ruský bot máte tyhle pitomosti v programu a musíte je uplatňovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 18:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Mám to například z ekomagazínu Sedmá generace. Už z 90. let. (Původně se jmenoval jinak).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 08:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Věříte každému kdákanci, který plácnul někde někdo jen z čuriny. To je zase jeden z nástrojů ruské demagogie: záměna hladiny významnosti.
Někdo někdy plácne blbost a vy napíšete, že politici to dají befelem. Čistá demagogie a lež, každý bot to má v programu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, tenhle plátek byl a je oficiální ideologická platforma zelených, respektive jejich hardcore frakce. Takovým zdrojům nevěřit je hrubá chyba. Udělali ji např. Židé, když nevěřili, že je Mein Kampf myšlen smrtelně vážně (a byl, akorát že tu smrt si v důsledku té nevíry vyzobali oni sami).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.4.2020 17:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud lidé závislí profesně na pohybu autem budou mít svoje auta, nezbude pro sdílení aut téměř nikdo. Auto ve své profesi dnes využívají téměř všichni, nikdo dnes už auto nemá v garáží, aby je o víkendu vytáhl a jezdil na výlety nebo za příbuznými.
Doba socialistická, kdy mimo největších papalášů všichni jezdili do práce hromadnou dopravou a auto bylo spíš pro dobu odpočinku odreagováním na výletech je už dávno pryč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 08:08 Reaguje na Radim Polášek
Většina lidí jezdí do práce emhádou. Důchodci už vůbec nemusí mít auto, na zahrádku nebo na chalupu je hodí autonomní elauto. Ve městě (třeba v Brně) nemá cenu do města jezdit autem vůbec, nezaparkujete. Auto potřebuje k práci ve skutečnosti málo lidí (řemeslníci). Rozvážkové služby, zásobování, pošta atd. jezdí erárními.
Odpovědět
ig

4.4.2020 21:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Jezdit Uberem je už teď levnější než vlastním autem. A stejně to nedělám. Uber samozřejmě použiju, když musím někam kde se blbě parkuje nebo kde se popíjí, případně když mě nemá kdo hodit na letiště. Ale vlastní auto je přeci jenom ještě o chlup lepší :D A rozhodně nikde nehnije, je denně v provozu. Lidí co vytáhnou auto jen na Dušičky už moc není.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 18:11 Reaguje na
Pamatuji, jaké obrovské problémy byly, když se začínaly v nemocnicích prosazovat sdílené operační sály. A nakonec ta původní koncepce, trochu podobná tomu Uberu, musela být pozměněna, aby to vůbec fungovalo. A to šlo o doktory a z jedné nemocnice. Tady by šlo o sdílení se zcela odlišnými lidmi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 08:10 Reaguje na
Vůbec nejde o uber, ale o autonomní taxi bez řidiče, který si člověk objedná po telefonu. To by bylo levnější, než vlastní auto.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
A kdo ponese právní odpovědnost, když to auto někoho zabije (jako už se stalo)? Tohle je naprosto nedořešená věc.
Odpovědět
MG

Milan G

6.4.2020 12:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Když je sdílení aut tak dobrý a praktický systém, proč v naprosté většině kde ho začali praktikovat, tak rychle z toho vycouvali? A chápete, že to co blábolí Hlavenka a potažmo zelení khmerové je atak na soukromé vlastnictví. Za pomoci argumentu, když nemáš lokomotivu nebudeš mít auto. Vidíte tu jemnou nuanci ve slovech nebudeš a např. nemusíš mít. Ale to nevyhovuje ekoteroristům, oni vám nedávají na výběr, bude to befelem...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 19:37 Reaguje na Milan G
Sdílení aut funguje u nás velmi dobře, mladí tím jezdí normálně. Zvláště, když bydlí v centrech měst.
Nikdo na žádné vlastnictví neútočí, problém je, že jednání nejen lidí ale některých států je sebevražedné a otázkou je, jestli to mají ostatní povinnost tolerovat.
Je nutno tolerovat člověka, který umývá auto v řece? Nebo pálí na své parcele ve městě pneumatiky a tím zamořuje celé okolí?
Jaký rozdíl je mezi tímhle dobytkem a naším státem, který podepíše green deal a vůbec ho nenapadne, že by to měl dodržovat? Všeobecné názory našich obyvatel nám tu prezentuje ruský bot Šimůnek.
Prostě ropu, uhlí do vzduchu a chuj s tym.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Green Deal jsem podepsat museli, jako jsme museli po 15. 3. 1939 přijmout Norimberské zákony. A náš vztah k němu je srovnatelný se vztahem našich předků k těm zákonům.
Víte např. to, že čeští obyvatelé Brna po celou okupaci chodili pěšky (pokud to bylo jen trochu možné) a bojkotovali MHD, protože tam visely cedule diskriminující Židy? I moje maminka, totálně nasazená do Zbrojovky, chodila denně tam i zpět pěšky.
Odpovědět
MG

Milan G

7.4.2020 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Tohle nemá význam, jestli je tady někdo bot tak jste to vy.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

4.4.2020 09:53
Tady opět máme člověka, který nám doporučuje ta správná technická řešení a tím lobuje za jejich státní podporu. Dělá to nezištně??????

Pokud se má něco rozumného s klimatem udělat, nelze takto postupovat! Veškerá nízkouhlíková opatření musejí získat automatickou a stejnou podporu a trh bude sám vybírat ta nejlepší řešení. Společnost by se měla dosavadním protekcionalistickým metodám řešení klimatu už jasně vzepřít! A Green Deal by měl být na prvním místě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 08:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Naopak. Pokud chceme zachovat demokracii a její hodnoty, musíme Green Deal co nejrazantněji odmítnout. I za cenu odchodu z bezcenné (jak korovavirus jasně ukázal) EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.4.2020 17:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně tohle hlásá kremelská propaganda, jste prostě jejich bot.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 18:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Green Deal je fašistický svou podstatou, a proto ho musejí demokratické státy odmítnout, pokud si nechtějí zaneřádit právní a politický systém fašistickým hnojem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 19:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Máte zaseklou desku, máte zablokované vstupní periferie, nechte se opravit. S vámi to soudruzi nevyhrají.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Zablokování spíš předvádíte vy.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

5.4.2020 18:23 Reaguje na Jan Šimůnek
Já se snažil říci, že Green Dealu by se měli lidé vzepřít na prvním místě, asi jsem to nejasně/dvojznačně vyjádřil. Není špatné, čeho chce Green Deal dosáhnout, ale jakými prostředky/nástroji toho chce dosáhnout.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.4.2020 07:35 Reaguje na Jiří Svoboda
Špatný je i ten cíl, už proto, že jinak než prostředky fašistoidní totality dosažitelný není.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.4.2020 08:44 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak z té EU odejděte ne? Proč tu pořád jste? Když odsud vypadnete, tak se většině uleví. :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 19:37 Reaguje na Petr Eliáš
On nemože, Je jen bot z petrohradské farmy trollů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:48 Reaguje na Petr Eliáš
Jistěže z ní odejdeme (pokud nezanikne sama), a těch pár, co jsou jako vy, může emigrovat do brusele. A pokud zanikne, tak máte smůlu, byť se pro vás rýsuje jako ideální destinace Severní Korea.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

4.4.2020 15:35
Já odhaduji, že pokles bude dokonce 20%, tzn. cca 6 Gt, alespoň podle poklesu spotřeby fosilních paliv, které jsou největším zdrojem CO2.
A navíc to pojede ještě jednou dokola, ten virus, i když asi v mírnější formě. Protože USA začaly s omezeními moc pozdě.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

4.4.2020 15:48 Reaguje na Katka Pazderů
Na čem zakládáte těch 20 %? Ta zavřená holičství a nehtová studia moc velkou uhlíkovou stopu nemají. Topí se normálně a těžký průmysl jede dál. Možná těch 20 % po 1 měsíc. A pak se to brzy dožene!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 17:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Nevím, jestli máme u nás ještě nějaký těžký růmysl, ale bude to ve skladbě HDP asi minumum.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.4.2020 18:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Těžký průmysl je pojem, který je sám o sobě velmi nešťastný, zejména proto, že dělí průmysl jen na dvě skupiny ... těžký a lehký. Já jsem tedy aspoň o středním:-) v životě neslyšel. Naštěstí

V extrémně zúženém pojetí se to této kategorie zahrnují jen hutě a doly. Doly furt nějaké máme a pár hutí taky. Nicméně v trochu rozumnějším pojetí se do těžkého průmyslu zahrnují i další odvětví, od energetiky přes chemický průmysl až po řadu strojírenských oborů.

Velmi zjednodušeně je to například zde ... https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%BEk%C3%BD_pr%C5%AFmysl

A podíl těchto odvětví nebude rozhodně zanedbatelný.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 08:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Klasická definice: Těžký průmysl vyrábí výrobní prostředky, lehký vyrábí spotřební zboží. Nic mezi tím není. Maximálně existují podniky, které vyrábějí něco, co je použitelné v obojím.
Odpovědět
ig

5.4.2020 12:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Znám průmyslovou firmu, která vyrábí výhradně výrobní prostředky, ale její měsíční produkci odvezete v kufru osobního auta. Je to pořád ještě "těžký" průmysl? :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 13:38 Reaguje na
Formálně, podle učebnic politické ekonomie, asi ano.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.4.2020 14:22 Reaguje na Jan Šimůnek
No, klasická ... za mne klasicky blbá, byť nepopírám, že velmi často používaná:-). Jde o to, nakolik je takovéto rozdělení smysluplné, a nakolik odlišit produkci v rámci jednotlivých sektorů.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.4.2020 18:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Asi v době, kdy se to zavádělo, to nějaký smysl mělo. Dnes už to asi moc smyslu nedává. Další otřesy zažijí tyhle politicko ekonomické pojmy poté, co se více rozjede 3D tisk a podobné progresívní technologie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.4.2020 08:20 Reaguje na Jan Šimůnek
To je přece úplná blbost, to by všechny Bauhauzy a Hornbachy atd. prodávaly jen produkci těžkého průmyslu!!! Stavebniny atd. atd. takže bateriovka je těžký průmysl? Máte chybu v programu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:52 Reaguje na Pavel Hanzl
V době, kdy tyto pojmy vznikly, tomu tak opravdu bylo. S tím nic nenaděláte, pokud nemáte k dispozici stroj času. V té době byla výrazně víc než dnes rozšířena řemeslná malovýroba, na niž se tohle dělení nevztahovalo (nespadala pod kategorii "průmysl") a hobby markety by se neuživily, protože by neměly prakticky žádnou klientelu.

Dnes je situace poněkud jiná, ale to jsme řešili o fous výš, pokud jste to nepostřehl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 17:15
" Naučí nás, tedy některé z nás, určité skromnosti a úctě vůči planetě a přírodě,"
Omyl. Nenaučí. kdo to neměl před epidemií, nebude to mít ani po ní. Navíc si bude myslet, že to stejně vyrobil zlý Američan.
Odpovědět
KP

Karel Potoček

5.4.2020 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
V ČÍNĚ!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2020 08:13 Reaguje na Karel Potoček
Číňani silně vytváří všeobecné světové povědomí, že ten virus pochází z Itálie nebo z laboratoří v USA.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

4.4.2020 21:40
Bingo! Konečně jeden, který myslí komplexně a jeho obzor nekončí někde na konci čichového orgánu. Bratři dobrotrusi, jak vás nazýval nebožtík Kubera, proč se do něj nepustíte?
Odpovědět
ML

Milan Lastovka

5.4.2020 16:51
Doufám, společně s vámi, že na magřiny typu honby na CO2 opravdu prachy nebudou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2020 08:11 Reaguje na Milan Lastovka
Když nebudou, tak nebudou. Uvaříme se ve vlastní šťávě, svět není stavěn pro blbce. Už letos to bude asi dost nářez. A za rok, za dva, za deset?
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.4.2020 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Neuvařili jsme se ani při teplotách, které ekopodvodníci prognózují na konec tohoto století, pokud budou utaženy penězovody do jejich kapes (antika; mínojské klimatické optimum bylo ještě teplejší).
Odpovědět
D

Dana Vojáčková

7.4.2020 15:35
Tak proč ty hrůzné ekomagazíny vůbec čtete a chodíte sem diskutovat??? Diskutujte s těmi svobodnými a studujte si totalitní režimy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.4.2020 08:21 Reaguje na Dana Vojáčková
Ekomagazíny čtu ze stejných důvodů, z jakých jsem prostudoval základní práce komunismu, Korán, Bibli a jiné manifesty zločinu a totality. Prostě proto, abych se seznámil s nepřítelem, jeho cíli a "pracovními postupy".

MMCH, protože vím, jakým způsobem zelení vybojovali zákaz DDT (k současnosti něco přes deset milionů obětí) a zákaz GMO (něco přes milion mrtvých jen kvůli zákazu "zlaté rýže"), tak znám jejich "modus operandi" (masová lživá kampaň, doprovázena akcemi, zčásti dobře placených, zčásti pologramotných a neskutečně hloupých, aktivistů, tlačící na ne příliš gramotné politiky, zejména v nevolených funkcích, dříve OSN či WHO, dnes i EU, a potom vygenerování nějaké zločinné a škodlivé příšernosti), tak nevěřím lžím o "klimatickém ohrožení", protože kampaň zelených ohledně něj probíhá naprosto stejně.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist