Josef Šedlbauer: Co nejrychlejší proměna energetiky je nutná i výhodná
Celý proces dává smysl, jen pokud je palivo levné a jeho spalování nezpůsobuje žádné škody. Tak tomu ale bohužel není: škody spojené s těžbou a spalováním fosilních paliv přesahují naši představivost. Uhelné velkolomy často stahují vodu z širokého okolí. Voda mizí ze studní i z řek. Prašnost a hluk zkracují život lidem, zvířatům i rostlinám. Kvůli hnědouhelným lomům už zmizela celá města, a statika domů, které na jejich kraji zůstaly, je narušená.
Skutečný průšvih ale začíná ve chvíli, kdy uhlí spálíme. Oxidací miliony let staré organické hmoty uvolníme skleníkové plyny, kterými zas o něco víc ohřejeme naší Zemi. Oteplující se atmosféra vede k výkyvům počasí a častějším extrémům. Naše lesy napadá kůrovec nebo rovnou hoří. Změna klimatu poškozuje i naše zdraví: přicházejí nové nemoci, alergici trpí během stále delší a intenzivnější pylové sezóny, během vln veder umírají tisíce lidí, zejména seniorů a dětí. Netýká se vás to? Jednou bude, stárneme všichni.
Aktuálně se jedná o evropských cílech pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 a o tom, jak Česko využije mimořádných evropských fondů – fondu obnovy a fondu pro spravedlivou transformaci. Náš národní zájem je podpořit co nejvyšší cíle a obnovu ekonomiky postavit na přechodu na obnovitelné zdroje. Jiná reálná alternativa totiž neexistuje.
Technologicky i ekonomicky je přechod na obnovitelnou energetiku možný, to nejlépe potvrzují tržní rozhodnutí. Tři čtvrtiny nových kapacit na výrobu elektřiny ve světě v loňském roce představovaly solární a větrné elektrárny a jejich budování je v řadě případů výsledkem aukcí, kde vyšly jako nejlacinější nové zdroje.
Kdybychom měli dost času a trh v energetice fungoval, stačilo by věcem dát volný průběh. Ani jedno z toho ale neplatí. Přesvědčivé důkazy vlivu spalování fosilních paliv na rozvrat klimatu máme už tři desetiletí. Tuto dobu jsme v podstatě promrhali. A energetický trh je příkladem tržního selhání, protože v něm dominují monopoly a neplatí se za škody, které fosilní paliva působí na životním prostředí. Nedobrovolně je platíme všichni prostřednictvím daní, snížené kvality života a zhoršených vyhlídek do budoucna.
Náhrada fosilních paliv je pomalá jednoduše proto, že vlastníkům dolů, elektráren, tepláren a dalším velkým hráčům se vyplatí vymačkat co nejvíc z toho, co už mají. Nikdo už nepostaví třeba novou elektrárnu na uhlí, ale tu padesát let starou chce udržet při životě co nejdéle a k tomu potřebuje, aby se nerozvíjela alternativa a zároveň se neplatila reálná cena za spalování uhlí, včetně dopadů na životní prostředí. Je to vlastně stejné jako obchod s chudobou. Byty v polorozpadlém domě se dají pronajímat za nehorázné ceny, když nájemníci nemají na výběr a nájemné za ně doplácí stát, tedy my všichni.
Odvahy pustit se do proměny energetiky hned a ve velkém se nám přitom vyplatí. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Německo dnes ze slunce a větru vyrábí více než polovinu elektřiny, je jejím čistým vývozcem, rozvodná síť je stabilní a cena elektřiny standardní. Zvládneme to i my!
Text byl napsán pro Deník.cz.
Přečtěte si také |
Vojtěch Novotný: Pandemie covid-19 nám ukazuje klíč ke zvládnutí klimatické změnyreklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (156)
Emil Novák
26.11.2020 07:47Obojí lze snadno ověřit zde: https://energy-charts.info/charts/energy_pie/chart.htm?l=en&c=DE&year=2020
Tvrzení o standardních cenách elektřiny v Německu je další lež, Německo má naopak suverénně nejdražší cenu elektřinu ze všech států G20 a podle Verivox 16. nejdražší elektřinu na světě, je ve společnosti států jako Guatemala, Keňa nebo Uganda. Nedávno o tom psal německý Spiegel:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/strompreis-deutsche-zahlen-weltweit-fast-die-hoechsten-preise-a-855acda7-44b8-4995-be8e-5c58e4ae2e84
Lukáš Kašpárek
26.11.2020 10:22 Reaguje na Emil NovákJste prostě frajer :)
Emil Novák
26.11.2020 10:31 Reaguje na Lukáš KašpárekJaroslav Studnička
26.11.2020 10:57 Reaguje na Lukáš KašpárekV oblasti OZE korupce nehrozí? Myslím, že to jsme si již jednou zažili a víme co dokážou štědré dotace...
Jinak vaše názory týkající se energetiky jsou zcela mimo. S tím si vystačíte možná někde na schůzi progresivních socialistů.
Petr Pavlata
26.11.2020 14:59 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
27.11.2020 17:08 Reaguje na Lukáš KašpárekPokud si nezvolíme úplně jinou vládu (a tím i změnu režimu) tak přijdeme o energetiku úplně a nejen o ni.
Jaroslav Studnička
27.11.2020 17:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 08:57 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
28.11.2020 11:10 Reaguje na Pavel HanzlKdyby někde s vašim přístupem měl spravovat energetiku ČR, tak je konec světa.
Viktor Šedivý
26.11.2020 08:28Ježišmarjá, kdyby to byl někdo z FSV UK ...
Lukáš Kašpárek
26.11.2020 10:24 Reaguje na Viktor ŠedivýJirka Černý
28.11.2020 19:44 Reaguje na Lukáš KašpárekViktor Šedivý
26.11.2020 08:33 Reaguje naTak asi dostal stranický úkol a když se chce časem dostat i k nějakému korýtku, musí zatnout zuby a snažit se.
Jiří Daneš
26.11.2020 19:55 Reaguje naAle jako chemika v.v. mě to silně dráždí ... My jsme vžycky měli na paměti, že přírodní zákonitosti fysikální a chemické platí a v makrosvětě tohoto vesmíru jsou neměnitelné.
pavel peregrin
26.11.2020 09:04 Reaguje naViktor Šedivý
26.11.2020 09:08 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
26.11.2020 14:16 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
26.11.2020 11:53 Reaguje naOvšemy my jsme byli vyhodnoceni jako nejlehčeji doblbnutelný národ, takže u nás to nepůjde vůbec.
Miroslav Vinkler
26.11.2020 08:40V r. 2020 je prokázáno, že to Němci i další vlády absolutně nezvládli.
Energetická infrastruktura se nedá změnit během několika let. Co by se změnit dalo bez prodlení je nerealistické smýšlení politiků , které je poplatné romanticko-naivním představám o skvělém zeleném zítřku v EU.
Takhle to ale nefunguje . Ani Velká říjnová socialistická revoluce v Rusku, ani teorie Velkého skoku v maoistické Číně nepřinesly jejich vůdci slibované světlé zítřky, ale naopak jejich země zbídačily a životní prostředí silně poškodily. European Green Deal je těmto historickým chybám nebezpečně blízko.
Reálná zelená politika v energetice směřuje mimo hysterii s OZE jako všelékem na klimatickou změnu k osvědčeným a vyzkoušeným jaderným technologiím pro mírovou výrobu elektrické a tepelné energie s výrazně nižšími dopady na životní prostředí.
Souhlasím s autorem, že bychom se měli pustit do změny energetiky hned a proto vybudujme 5-6 nových jaderných elektráren , které zajistí ČR a jejím občanům skutečnou prosperitu.
Jaroslav Studnička
26.11.2020 08:53 Reaguje na Miroslav VinklerSmutné na tom je, že ti samí v druhém dechu bojkotují osvědčená a fungující řešení. Výsledek pak je takový jaký je...
Jan Šimůnek
26.11.2020 10:10 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
26.11.2020 11:32 Reaguje na Miroslav VinklerCo měla Merkelové v té situaci dělt?
Zkuste se zamyslet nad tím, co by se stalo, kdyby řekla to babišovské "ani jednoho" a nechala zablokovat německé hranice.
Jaroslav Studnička
26.11.2020 11:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2020 11:58 Reaguje na Jaroslav StudničkaVy fakt tomu dotazu nerozumíte?
Jen připomínám, že tohle řekla koncem srpna 2015, kdy už od jara byl na Balkáně nasáčkován až po Maďarsko a Rakousko asi milión uprchlíků, všichni hulákali "Germany, Germany" a vlády postižených zemí na Merkelovou silně tlačily, ať s tím něco udělá.
Jaroslav Studnička
26.11.2020 12:45 Reaguje na Pavel HanzlPřipomenu kritiku Maďarska, které se jako jediné řádně zhostilo ochrany vnější hranice schengenu.
No, máte pravdu, chápat vaše myšlenkové pochody je těžká disciplína. Možná je to tím, že nežiju na vašem Paroubkově Marsu :-).
Pavel Hanzl
26.11.2020 14:00 Reaguje na Jaroslav StudničkaA Německo má snad na Balkáně hranici Schengenu?
Ale Merkelová to skutečně vyřešila. Uprchlíky vzala do Německa na svoje triko, dohodla se s Turky aby zablokovali balkánskou cestu i s Libyí, aby hlídali pobřežní vody.
A co udělal náš hradní Pobíječ Saracénů, kromě rasistických keců a blbých bonmotů?
Svatá Prostoto
26.11.2020 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl2) měla vyvinout maximální tlak na urychlení vyřízení žádostí o azyl. Žádný že tam budou vegetit dlouhé měsíce a pohoda jazz.
3) dbát na důslednou a bezodkladnou repatriaci všech odmítnutých žadatelů ... kdyby to mělo být do pekla.
4) těm, kterým byl azyl přiznán na jedné straně zajistit možnost uplatnění, na druhé straně důrazně vymáhat respekt přinejmenším k zákonům. Porušování nebagatelizovat, netutlat a tvrdě postihovat.
Beru, že nemohla zajistit hranice Schengenu. To opravdu asi tenkrát v tak krátkém čase nemohla. Ale uvedené udělat mohla a prd.
Pavel Hanzl
26.11.2020 17:48 Reaguje na Svatá ProstotoNějaká prasata v žitě je zase jen naše demagogie.
ad 2) Maximální urychlení dělali a velmi naléhavě žádali i ostatní země, které nebyly postiženy, aby pomohly. A co jim na to řekl náš estébák?? "ANI JEDNOHO"!!!!
A čecháčci masivně tleskali.
ad 3) Poslat někoho do pekla je zase nacisticko - komunistický systém, to po současných Němcích chtít nemůžete.
Měli Angláni všechny uprchlíky před Hitlerem (včetně Vintonových dětí) poslat zpět do pekla koncentráků? Co tady proboha prosazujete!!?!
ad 4) tohle se samozřejmě děje stále, jen naše média to neráčí napsat, naopak si vybírají všemožné problémy, násilnosti a td. NIKDY nic pozitivního.
Problém imigrace vždycky byl a vždy bude, posílat lidi do pekla rád používal Adolf Hitler a jak na něho celá Evropa s láskou vzpomíná (včetně Němců)!!!
Ale problém je jiný. Dnes se tvoří celoevropská pravidla, prozože jen jednotná EU se může bránit.
A co dělá ČR? Spolu s Poláky Maďaróny to sabotujeme a podrážíme. Fakt dobrej nápad, pak se budem divit, že nás mochamedáni převálcují..............
Svatá Prostoto
27.11.2020 11:28 Reaguje na Pavel Hanzl2) jako jak jsme měli MY pomoci vyřizovat azyl v Reichu? Jste normální? Jako že bychom jim poslali pár úředníků na pomoc:-)? Navíc ten koncept je blbost, bo každý čmoud se cpal do Reichu nebo Švédska, k nám překvapivě nechtěl prakticky nikdo, a ti co tady skončili jen řvali, že chtějí za Angelou.
3) pokud azyl nezískám, mám táhnout o dům dál a ne se transformovat na ilegála. A pokud nejdu sám, a samozřejmě kam chci, resp. kde mne vezmou (takže nikde:-), tak je zcela ok mne poslat zpátky domů. Peklo bylo samozřejmě obrazné, pokud azyl nezískám, znamená to, že to u mě doma není zase takové drama.
Jen vy tu ze sebe děláte tradičně blbce.
4) místní, min v Reichu jsou velmi jiného názoru. A ve Francii to třeba už došlo i Edovi.
Vy jste prostě trouba. Jsou uprchlíci, kteří mají nárok na azyl a nic proti nim. Taky jsme v té situaci byli a možná že zase jednou budeme. Pak jsou lidé, kteří jdou o dům dál prostě proto, že chtějí pořádně makat, naučit se co je potřeba a nedělat vlny a jsou rádi, že je tam vzali. A pak jsou ti ostatní ... jak se ukazuje, je jich cca půlka a jak si je tam Angela natahala, tak není absolutně schopna rozumně vyřešit co s nima.
Ne že bych čekal, že to pochopíte.
Svatá Prostoto
27.11.2020 21:12 Reaguje na Pavel Hanzl... až s edivím, že to vyšlo.
Aleš Svoboda
1.12.2020 17:48 Reaguje na Pavel HanzlUž jen výrazem "estébák" jste ze sebe udělal idiota
Miroslav Vinkler
26.11.2020 12:47 Reaguje na Pavel HanzlUž jenom za to ji měli zatknout a postavit před soud.
Pavel Hanzl
26.11.2020 14:04 Reaguje na Miroslav VinklerMerkelová se osobně dohodla s Turky, aby celou balkánskou cestu uzavřeli.
Pavel Hanzl
26.11.2020 14:13 Reaguje na Miroslav VinklerZablokovat hranice, když je už milión lidí uvnitř, to optimální řešení skutečně není.
Miroslav Vinkler
26.11.2020 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl-- nedotknutelnosti jeho území -- uděláte pouhou frázi , potom jste vlastizrádce.
Zajisté, že měla být silově vynucena územní nedotknutelnost států EU .
Už jste to pochopil ?
Pavel Hanzl
26.11.2020 17:53 Reaguje na Miroslav VinklerDovedete si představit, že by Rakušáci nebo Němci na hranicích stříleli ty, kteří prchlali před komáry a podařilo se jim přelézt plot?
Jan Šimůnek
27.11.2020 09:49 Reaguje na Pavel HanzlDruhou věcí je, že ti ilegálové šli z území, kde jim žádné nebezpečí, srovnatelné s nebezpečím pro uprchlíky před komunismem nebo nacismem, nehrozilo. Šli v podstatě jen za vyššími sociálními dávkami, ničím jiným.
Třetí věcí je, že žádný z uprchlíků před nacismem nezakládal kroužky NSDAP v zahraničí, naopak se mnozí významně podíleli na obraně cílových zemí před nacisty. S výjimkou kapitána Minaříka (plánujícího atentát na Svobodnou Evropu), který ovšem nebyl uprchlík, ale agent STB, nikdo z uprchlíků před komunisty nezakládal komunistické či revoluční kroužky s cílem zavést v cílové zemi komunistické zřízení. Naopak jsou mnozí páteří voličů antikomunistického zaměření. A všichni se také snažili co nejrychleji naučit jazyk a místní zvyklosti, zapadnout do společnosti a vydělávat, aby nebyli na obtíž.
Oproti tomu se tihle ilegální imigranti od společnosti separují, zakládají své čtvrti (no-go zóny, kde platí jejich zákony apod.). A netají se tím, že jejich cílem je navodit v cílových státech stejné poměry, jaké panují tam, odkud uprchli.
Jan Šimůnek
26.11.2020 14:13 Reaguje na Pavel HanzlAle soudruzi raději dovezou terorista a budou kriminalizovat ty, kdo se jim brání, Není to tak dávno, kdy šla v Německu do kriminálu žena, která se ubránila znásilněni "ilegálním" pepřovým sprejem.
Pavel Hanzl
26.11.2020 14:15 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
26.11.2020 20:04 Reaguje na Pavel Hanzl"Uprchlická vlna" by skončila během pár hodin a zájem o ilegální přechod do Evropy by byl dalších pár let mizivý.
Pavel Hanzl
27.11.2020 05:51 Reaguje na Viktor ŠedivýNechat zmasakrovat milión a půl lidí, včetně ženských s děckama v jenadvacátem století!!!
Tohle naposled udělal Hitler!!!
A po něm jen sověti v Afganistánu.
A vy byste se pod takový rozkaz podepsal??
Jan Šimůnek
27.11.2020 09:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 09:11 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
28.11.2020 20:11 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
30.11.2020 13:58 Reaguje na Pavel HanzlKarel Tejkal
27.11.2020 15:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 09:13 Reaguje na Karel TejkalJaroslav Studnička
28.11.2020 11:54 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.11.2020 14:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 20:13 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
30.11.2020 14:00 Reaguje na Pavel HanzlKarel Ploranský
30.11.2020 19:57 Reaguje na Pavel HanzlMísto toho je mamá Merkel doslova a do písmene lákala. To co slibovala a opravdu dávala ještě dvojnásobně zveličili převaděči, takže zájem dalších se zmnohonásobil - a průser byl na světě.
Jan Šimůnek
26.11.2020 10:06Dotování "obnovitelných zdrojů", i na běžný provoz, jasně ukazuje, že na rovném trhu nemají naprosto žádnou šanci se uplatnit. Rovněž neexistuje akumulace, která by vyřešila jejich zásadní problém, kterým je totální závislost na rozmarech počasí. Ta také znamenala, v dobách, kdy platily ryze tržní vztahy, odstavení plachetnic a přechod na plavidla poháněná uhlím a naftou, přestože na moři jsou větrné podmínky příznivější než na souši (a u nás ve vnitrozemí je to ještě horší).
Náhrada fosilních paliv je problematická tím, že žádná není. Bez uhelné energie z Polska a od nás a jaderné od nás a z Francie, by bylo "ekologické" Německo totálně v prvoústech, a to je ještě silně závislé na plynu z Ruska, MMCH fosilnímu zdroji s dopadem na skleníkový efekt srovnatelným s uhlím.
Bez postavení dostatečného množství jaderných zdrojů (ideálně abychom veškeré uhelné kapacity nahradili jadernými), se nemůžeme uhlí vzdát. Pokud i pak budeme provozovat OZE, budeme pořád produkovat skleníkové plyny z paroplynových horkých záloh za ně. A spalování biomasy produkuje ještě víc škodlivin než spalování uhlí, byť je "uhlíkově neutrální".
Milan G
26.11.2020 11:21Pak koukáme když mladá generace mele hlouposti ohledně klimatu, odklonu od uhlí atd. Nedivme se, když je učí zelení pomatenci...
Milan G
26.11.2020 11:28 Reaguje na Milan GPavel Hanzl
26.11.2020 11:36 Reaguje na Milan GPředevším v dějepise by se měla učit historie a ne ruská demagogie definovaná G. Orwellem: "kdo ovládá minulost, ovládá současnost i budoucnost".
Jiří Svoboda
26.11.2020 12:31Pavel Hanzl
26.11.2020 14:10 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
26.11.2020 15:04 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.11.2020 17:56 Reaguje na Jiří SvobodaDovedete si představit, jak dopadne stát, který to nestíhá a mastí na to? Víte, co znamená, že někomu ujel vlak?
Pavel Hanzl
26.11.2020 18:14 Reaguje naNám ujel vlak po osumačtyřicátým, další jel až po plyšákovi. Ten jsme chytili velmi dobře, jenže dnes z něho vystupujeme. Kdy pojde další?
Jiří Svoboda
27.11.2020 10:45 Reaguje na Pavel HanzlČistou fungující energetiku má již cca 40 let Francie.
Být na chvostu je naopak velmi výhodné!
Kdybychom postavili místo OZE tunelu 5 jaderných bloků, asi bychom tu na Ekolistu neměli moc o čem diskutovat.
Pavel Hanzl
27.11.2020 17:15 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
29.11.2020 16:19 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
26.11.2020 15:42 Reaguje na Pavel HanzlTaková K2 nebo Nanga jsou lepšejší kopce;-PPP.
Jiří Svoboda
26.11.2020 16:00 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
26.11.2020 17:58 Reaguje na Jiří SvobodaKdysi jsme byli Národ Masarykův......naštěstí se nedožil....
Svatá Prostoto
27.11.2020 11:36 Reaguje na Jiří SvobodaAle beru, že malthusiánství je fuj a politicky nekorektní. :-)
Jinak zcela vážně, péče o životní prostředí ... zužovat to jen na klima považuji za prasárnu ... je samozřejmě nutné a nezbytné a není toho nikdy dost. Ale je potřeba si uvědomit, co společnost unese. A to, že se nám to v rámci globální soutěže může sakra nevyplatit. Protože co nám bude platné, že se to za pár desítek/stovek let celé škaredě rozsype, když my už tu nebudeme.
BTW ... navíc jestli se bude lidská společnost rozvíjet podobně extenzivním způsobem jako v posledních letech, tak Evropa to nějakou vědomou askezí fakt nevyřeší.
Jiří Svoboda
27.11.2020 12:33 Reaguje na Svatá ProstotoTady asi lidé na celém budou muset rozhodnout demokraticky a menšina bude muset akceptovat nějaká vhodná systémová pravidla pro efektivní globální ochranu klimatu, pokud nevyhrajete. S tím byste byl srozuměn?
Svatá Prostoto
27.11.2020 21:10 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
29.11.2020 16:26 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
29.11.2020 20:19 Reaguje na Jiří SvobodaJinak samozřejmě děláte dobře. Ale jak už to u nás lidí bývá, tak se nesmíří ani ti ostatní. A co bude dál ... ;-).
Jak to říkají skautíci ... Buď připraven!:-)
Což je bohužel přesně to, co naše slavná Evropa nedělá.
Jiří Svoboda
26.11.2020 12:49Pavel Hanzl
26.11.2020 14:08 Reaguje na Jiří SvobodaBez OZE i s OZE, vsjo róvno. Nechápu, jakto dělali dřív bez počítačů.
Jan Šimůnek
26.11.2020 14:17 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
26.11.2020 15:14 Reaguje na Pavel HanzlTím "vsjo róvno" dáváte asi najevo, že složitější problémy již nejste schopen pochopit stejně jako běžný Rusák.
Pavel Hanzl
26.11.2020 18:05 Reaguje naProblém není nedostatek, ale přebytek elektřiny, která bývá cenově skoro na nule a producenti tak krachují. Tohle dnes vyrovnávají dotace, jakmile bude dost akumulátorů, půjdou přetoky do nich.
Pavel Hanzl
26.11.2020 18:16 Reaguje naPavel Hanzl
26.11.2020 19:36 Reaguje naPavel Hanzl
28.11.2020 10:47 Reaguje na Jan ŠimůnekJaroslav Studnička
28.11.2020 11:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 20:21 Reaguje na Jaroslav StudničkaEmil Novák
28.11.2020 20:54 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
28.11.2020 21:20 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.11.2020 14:41 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
27.11.2020 09:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 10:51 Reaguje na Jan ŠimůnekKoncentace energie je bohužel pořád v bateriích řádově menší.
Jan Šimůnek
28.11.2020 14:43 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
27.11.2020 12:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 10:53 Reaguje na Jiří SvobodaNebo taky věříte v politiku věčnosti, kdy žádný technický pokrok neexistuje?
Jan Šimůnek
28.11.2020 14:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 20:40 Reaguje na Jan ŠimůnekMá to obrovskou výhodu, že jim se celá výroba zlevňuje (neplatí za elektřinu) a stává se více konkurenceschopná.
Prostě přesný opak toho, s čím strašili ropáci, jak dycky.
Emil Novák
28.11.2020 21:14 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
28.11.2020 21:22 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
29.11.2020 17:22 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
29.11.2020 16:29 Reaguje na Pavel HanzlMilan G
26.11.2020 14:47 Reaguje na Jiří SvobodaKvůli přednostnímu výkupu elektrické energie vyrobené z OZE musí ostatní (zejména konvenční) elektrárny snížit výkon, tak aby byla stabilita zachována.
Za toto nucené snížení výkonu samozřejmě dostávají provozovatelé těchto elektráren zaplaceno, což například v roce 2015 stálo přibližně jednu miliardu eur.
Správci přenosových soustav můžou odmítnout nebo omezit nadměrnou energii z jednotlivých zařízení OZE. V takovém případě je ale provozovateli kompenzováno 95 procent ušlého zisku dle státem garantovaných cen. Tyto podpory stály mezi lety 2009 a 2015 celkem 485 milionů eur. Novější podpory jsem nehledal, ale budou když už nic tak minimálně stejné ne-li vyšší.
Z toho vyplývá, že OZE bere peníze pořád.
Jaroslav Studnička
26.11.2020 15:05 Reaguje na Milan GOpomíjejí také připomenout jak třeba klesla spotřeba díky Covid-19 :-).
Pavel Hanzl
28.11.2020 10:57 Reaguje na Milan GVymylete lepší systém a Němčouři vám zaplatí zlatem.
Svatá Prostoto
26.11.2020 15:53Lidstvo se neustále rozvíjí a tak jak některé problémy více či úspěšně řeší ... já sám bych bez moderní medicíny byl například baj voko tak 3x-4x mrtvej, nejmíň ... tak jiné vyvstávají a na své řešení ještě čekají.
A většina z toho, pro co autor tak horuje, není reálná v současné době buď vůbec, nebo by znamenala značné snížení životní úrovně pro obrovské množství lidí.
A to zcela pomíjím to, že autor a jemu podobní furt nejsou schopni se zbavit myšlení 20. století, kdy Evropa společně s USA představovaly rozhodující síly ve světě. Dneska už je všechno jinak a když tu budeme pořád takhle blbnout, tak se nám zbytek světa nejdřív vysměje a pak nás pošle do do bezvýznamnosti a následně úplně do minulosti.
Tímhle zeleným flagelanstvím svět nespasíme a sebe pohřbíme.
Vladimír Wagner
26.11.2020 16:38Pavel Hanzl
26.11.2020 18:10 Reaguje na Vladimír WagnerJá vím, pro vás to není, ale je to o klimatu, o spoečnosti a jejího vývoje.
Vy se mixem zabýváte, ale nemáte tam dost důležitý prvek, akumulace.
Jiří Svoboda
27.11.2020 13:08 Reaguje naHlavní problém je s dlouhodobými výpadky OZE. Nabít a vybít akumulátor 3x do roka, to není ekonomicky zajímavé. Do toho nikdo nepujde a bude se to asi muset řešit "nekomerčně" moc draho a složitě.
Pavel Hanzl
27.11.2020 14:05 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
27.11.2020 15:48 Reaguje na Pavel HanzlNa kolik přijdou ta vodíková či synterická úložiště včetně výroben z levné elektřiny a zařízení na jejich zpětnou přeměnu na elektřinu? Jakou to bude mít účinnost?
Kdo zafinancuje moderní uhlák, co pojede jen 1/4 roku a kde bude brát uhlí?
Fantazmagorizování vám opravdu jde!
Pavel Hanzl
27.11.2020 17:24 Reaguje na Jiří SvobodaCena elektřina silně kolísá se spotřebou i výrobou. Pokud svítí a fučí, je za babku a v té době se nabíjí akumulátory a bublá vodík. Když nefučí a nesvítí vyletí cena na několikánásobek a spouští se záložní zdroje a vybíjí se akumulátory.
Špičková elektřina bude vždy x násobně dražší, takže uhlák, jedoucí 3 měsíce v roce a prodávající 4x dražší elektřinu se stále vyplatí.
To stejně akumulátory, vodíkové mají účinnost asi 50% (lithiové více), takže dvojnásobná cena při prodeji je naprosté minimum. Pokud by se cena držela na pětinásobku, můžou žít všichni. Otázka je, kolik dní do roka se budou využívat, to ale záleží na celkovém výkonu OZE, prostě je to trochu "makačka na bednu", což ovšem nevadí.
Emil Novák
27.11.2020 23:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 09:25 Reaguje na Emil NovákProblém, který se ale řeší, je kapacita úložišť elektřiny všeho typu, výroba ne.
Emil Novák
28.11.2020 10:53 Reaguje na Pavel HanzlA to je právě to, co žádný stoupenec 100 % OZE nevidí nebo vidět nechce.
Pavel Hanzl
28.11.2020 11:02 Reaguje na Emil NovákJádro je z fyzikální podstaty problémové, vodík a jiné akumulace daleko méně a proto hodně států jde touto cestou.
Nechápu, proč my ne.
Jan Šimůnek
28.11.2020 14:45 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
28.11.2020 15:51 Reaguje na Pavel HanzlNejúčinnější způsob výroby nízkouhlíkového vodíku mohou nabídnout vysokoteplotní jaderné reaktory IV. generace. To je taky známá věc.
Pavel Hanzl
28.11.2020 20:25 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
28.11.2020 21:31 Reaguje na Pavel HanzlVodík není zdroj energie ale nosič energie, vyrábět z jádra se může z úplně stejného důvodu jako z OZE. Např. v železárnách se výhledově plánuje nahradit koks právě vodíkem a je úplně jedno, odkud ten vodík bude pocházet.
Jiří Svoboda
29.11.2020 16:40 Reaguje na Emil NovákJaroslav Studnička
28.11.2020 11:04 Reaguje na Emil NovákViktor Šedivý
26.11.2020 20:07Svatá Prostoto
26.11.2020 22:04 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
27.11.2020 17:24 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
27.11.2020 21:08 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
27.11.2020 11:11Moderní reaktor RITM-200 je výsledkem vývoje malých reaktorů pro jaderné ledoborce, které Rosatom provozuje jako jediný na světě.
Svatá Prostoto
27.11.2020 11:39 Reaguje na Miroslav VinklerChcete mít Hanzla na svědomí?
Pavel Hanzl
27.11.2020 14:00 Reaguje na Miroslav VinklerZajímavé je, že se k tomu nikdo nehlásí a Putin s Lavrovem mlží a lžou jak dycky.
Nechápu, že někdo chce od téhle bandy koupit JE do Dukovan!!!
To jsou všichni asi úplně mišuge!! PROČ, když máme řadu zcela bezpečných nabídek????
Jan Šimůnek
27.11.2020 14:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.11.2020 17:34 Reaguje na Jan ŠimůnekNejhorší na tom ale je to lhaní.
Dobře, stane se havárie, průšvih něco se podělalo a bouchlo. VŽDYCKY, když se tohle stalo v nějaké normální zemi, byly toho plné noviny a viníci stáli u soudu.
Tahle podraznické a špinavé postupy brání Rusku v rozvoji a já jsem ZÁSADNĚ PROTI od nich cokoliv důležitějšího kupovat.
Už se přiznali, darebáci, že setřelili MH17 nebo budou zatlokat a lhát nafurt? Už se estábébák přiznal, že Bečvu otrávila DEZA?
Nemáte pocit, že žijeme na Paroubově Marsu?
Emil Novák
27.11.2020 23:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 09:44 Reaguje na Emil NovákObrovské zamoření pobřeží u Čukotky vysvětlili "jedovatými řasami", které se při bouři dostaly na povrch. Existuje na světě větší a hlavně prolhanější prasák?
Emil Novák
28.11.2020 11:00 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.11.2020 14:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 20:28 Reaguje na Jan ŠimůnekUž jsem si zvykl, že melete úplné nesmysly.
Emil Novák
28.11.2020 21:32 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.11.2020 20:30 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
28.11.2020 21:48 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
30.11.2020 14:05 Reaguje na Emil NovákAleš Svoboda
30.11.2020 10:51Soudruh profesor si zateoretizoval - a ještě navíc napsal bludy. Ale oceňuji odvahu se pod takový svazácký paskvil podepsat.
Govořit o ekologii v souvislosti s větrnými nebo solárními elektrárnami je nejenom troufalé - ale je to projevem bezohledné arogance.
Výroba sama o sobě je ekologičtější - ale jen pokud se do výtoby "ekologického" zdroje nezapočítají ekologické náklady na výrobu a následnu likvidaci.
Pan profesor asi netuší, že dodnes není jasné, JAK se budou v blízké budoucnosti likvidovat - recyklovat gigantické sklolaminátové díly, ze kterých je elektrárna postavená nebo miliony fotovoltaických panelů.
"Tři čtvrtiny nových kapacit na výrobu elektřiny ve světě v loňském roce představovaly solární a větrné elektrárny"
- to je možná pravda - ale to nedokazuje, že se tím něco udělalo pro životní prostředí.
Zastávám naopak názor, že jsme tím zadělali našim dětem na pořádný malér.
Stejně tak je již dnes velmi odvážné tvrdit, že CO2 způsobuje oteplování planety.
Panu profesorovi bych doporučil, aby nešíři agitku a šel do "civilu" něco užitečného dělat. Radikálně to změní jeho naivní a idealistický pohled na svět.
Karel Ploranský
30.11.2020 19:51Když mi ukážete elektrárnu, ve které se k výrobě elektřiny využije polovina energie uvolněné spalováním uhlí, půjdeme si spolu pro Nobelovu cenu. Prostudujte si něco o Carnotově cyklu.
Spalovací motor moderního auta má zhruba o 17 % lepší účinnost než uhelná elektrárna, která prošla modernizací. Lepší to není ani kdybyste postavil úplně novou; proto to co píšete: "Náhrada fosilních paliv je pomalá jednoduše proto, že vlastníkům dolů, elektráren, tepláren a dalším velkým hráčům se vyplatí vymačkat co nejvíc z toho, co už mají. Nikdo už nepostaví třeba novou elektrárnu na uhlí, ale tu padesát let starou chce udržet při životě co nejdéle a k tomu potřebuje, aby se nerozvíjela alternativa a zároveň se neplatila reálná cena za spalování uhlí, včetně dopadů na životní prostředí." je nesmysl.
Uhelné elektrárny vlastníci neodstavují prostě proto, že VÝPADEK NEMÁ CO NAHRADIT. Přinejmenším ne hned.
Lepší zužitkování latentní energie skryté v uhlí má jen elektrárna s kogenerací, kde se část nadbytečného tepla využije např. k vytápění. Těch je ale žalostná menšina. A kdyby se ekologisté zaměřili na tento cíl místo na nereálné vize, udělali by pro své cíle mnohem víc. Pokud ovšem jejich cílem opravdu není něco jiného než redukce CO2 a čistota ovzduší.
Temelín by dokázal udělat z Českých Budějovic saunu - ale dodnes vytápí svým odpadním teplem jen pár domů v Týně nad Vltavou... Zkuste si představit, kolik tepláren a kolik lokálních topenišť by nahradil! O těch se ale jaksi nemluví - všem ekologistům vadí spalování uhlí jen když ho pálí elektrárna. Není to divné?