https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/k-zahajeni-vystavy-krizovatka-tri-mori-vodni-koridor-dunaj-odra-labe?ids%5Bxb72df6664e7e1c6b8312bec1e9c3316f%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Kolařík: K zahájení výstavy „Křižovatka tří moří – vodní koridor Dunaj-Odra-Labe“

30.4.2009
Dobrý den, vážení hosté,
 
v souvislosti s projektem vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe se objevují různá srovnání silniční a železniční dopravy s dopravou po vodě. Porovnává se ekonomika, přepravní kapacita a jiná kritéria, ale velice často se zapomíná na jeden zásadní rozdíl, který je pro mne, ekologicky smýšlejícího člověka, podstatný. Zkuste si, prosím, představit mezinárodní dálniční tah či železniční koridor. Na těchto dopravních tepnách vládne kromě hluku a prachu z intenzivní dopravy jen smrt. Není podstatné, zda jste si představili období jarní, letní či zimní – všechny živé organismy, které se pokusí sdílet tento prostor, jsou přejety, rozdrceny, zničeny. Dálniční či železniční těleso, vytvořené z mrtvých materiálů, nedává životu mnoho šancí. Silniční a železniční koridory vytvářejí v krajině jizvu, která trvale negativně ovlivňuje životní prostředí ve svém okolí.

Přál by si někdo z vás vlastnit rodinný domek se zahradou těsně přiléhající k rušné dálnici či železničnímu koridoru?

U vodních cest je situace zásadně odlišná. Voda je totiž životodárná tekutina a vodní dopravní tepna a její okolí zůstává i při vysokém zatížení stále živým prostorem, vhodným pro rekreaci, rybaření a život mnoha živočichů a rostlin. Vodní těleso dopravní tepny je samoopravující se živý organismus s mnoha dalšími funkcemi, než je jen doprava. Nemovitosti v těsné blízkosti vodní cesty získávají na hodnotě.

Na rozdíl od silničních či železničních lze vodní koridory budovat tak, aby ekologicky přínosné funkce vodní cesty byly maximálně zdůrazněny, zatímco nepříznivé vlivy stavby a jejího provozu lze potlačit na minimum. Zkušenosti z budování moderních vodních cest v západní Evropě ukazují, že pozitivní vlivy na životní prostředí mohou významně převážit nad negativními. Mělké příbřežní zóny, koupací jezírka, oživená slepá ramena a obnovené lužní lesy, stejně jako příbřežní porosty vhodných keřů a stromů vytvářejí nové životní prostory pro ptáky, vodní živočichy i člověka. Stávají se místem pro aktivní odpočinek, cykloturistiku a rekreaci.

Vodní cesty, jsou-li citlivě zasazené do krajiny, jsou živým organismem podobným stromům. O důležitosti stromů pro životní prostředí a pro člověka snad nemusíme polemizovat. Stejně jako ony poskytují vláhu, místo pro odpočinek, stavební materiály, energii, přístřeší živočichům a jiným rostlinám, regulují teplotu ve svém okolí. Pomáhají tlumit extrémní klimatické výkyvy.

Myslíte si stále, že lze vodní dopravu označit za neekologickou a pro životní prostředí horší variantu než třeba dopravu železniční?

Z výše uvedených důvodů podporuji projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, tak jak je představován v knize „Křižovatka tří moří“, a budu se snažit dohlédnout na to, aby i v budoucnu zůstal maximálně šetrný k životnímu prostředí a využíval svých možností ku prospěchu člověka i přírody.
reklama

 
Martin Kolařík
autor je zastupitelem města Přerova (Strana zelených / Společně pro Přerov)
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

řešení nezaměstnanosti - 6. 5. 2009 - Petr Štěpánek

A jaká "firma" by měla ten svůj projekt prosazovat? Vždyť je to státní záležitost a nerozhodnost vlády již skoro minulé, která nedokázala rozhodnout v této věci po celé své období i přes to, že projekt byl doporučen všemi zainteresovanými ministerstvy kromě Ministerstva životního prostředí?! Kdyby to záleželo na lidech, kteří by snad na tom chtěli zbohatnout, tak už to dávno stojí a ti lidé jsou bohatí, ale tak tomu skutečně není. Lidé, kteří DOL podporují té myšlence na propojení tří moří skutečně věří.
Problém je jinde, problém je v tom, že vládne naprostá neinformovanost, že k projektu nepodávají informace ani Ministerstvo dopravy, ani Ředitelství vodních cest, zatímco odpůrci projektu vypouštějí své názory den co den.
Změní nenávratně krajinu železnice nebo dálnice? ANO A vodní koridor? Také ANO, ale důležité je zjistit jak moc oproti svým konkurenčním stavbám a jestli po několika letech "bujení" přírody na jeho březích nebude konečný výsledek pro rozšíření vodních ploch, lesních porostů, mělkých pobřežních zón a všeho co vyjmenoval pan Kolařík výše. Jsem rád, že i ve Straně zelených se najde osobnost, která vidí i v tomto projektu příležitost pro přírodu. Trasa vedená souběžné s železničními a dálničními koridory nemůže snad už ani více narušit krajinu než už je, ale zato by mohla tyto souběžné stavby "odclonit" a zmírnit tím i jejich dopady na životní prostředí.

O potřebě stavby vodního koridoru DOL ať rozhodnou odborníci na dopravu, vodohospodářství, zemědělství apod. nejlépe na evropské úrovni, projekt se týká celé Evropy, a pak s odborníky na životní prostředí řešme věcně jak jej postavit, aby nám krajinu pokud možno nenarušil, a aby z toho měla příroda skutečně užitek.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist