Luděk Niedermayer: Aby nám s alternativními pohony pro auta neujel vlak
15.10.2021
Zatím co část našich politiků se předhání ve slibech, kdo lépe zakáže Unii zvažovaný zákaz spalovacích aut po roce 2035, svět se posouvá někam úplně jinam.
Snad obden se objevují informace o nadějných technologiích, které zlepší již dnes docela konkurenceschopné (v některých sektorech) pro bateriové elektromobily klíčové baterie. Cíl je jasný, nižší cena, lepší parametry a méně drahých kovů. Pracují na tom stovky výzkumníků po celém světě, a ti, co uspějí, se dočkají nemalé odměny.
Vzhledem k tomu (můj názor), že baterie nejsou nejvhodnějším médiem pro uchování energie třeba u kamionů, vlaků nebo autobusů, a díky tomu, že poroste nabídka "čisté elektřiny", rozjíždí se též "vodíková mobilita". Zde se zdá, že prim (opět bohužel) nehraje Evropa, ale Asie (Japonsko a Korea).
U nás přejímaný nezájem o bateriové elektromobily zase ilustruje rekordní čtvrtletní prodej Tesly přes 240 000 aut a v Číně, v posledním čtvrtletí, podíl prodeje elektroaut těsně pod desetinou tamního trhu. V Evropě, v srpnu, bylo poprvé prodáno více "nabíjecích aut" (bateriových elektromobilů a plug-in hybridů) než aut na naftu.
S našim přístupem nám hrozí riziko, že se staneme nejen myšlenkový skanzen, ale že tento náš přístup poškodí i naši ekonomiku (zejména tam, kde podnikatelé rétorice politiků uvěří).
Mimochodem, slibné jednání s VW o stavbě "baterkárny" skončilo, neb koncern odložil rozhodnutí o stavbě továrny na příští rok (nicméně o tom, jak smýšlí o klimatu, ukazuje třeba to, jak Škoda zdůrazňuje emisní neutralitu továrny ve Vrchlabí, ke které pomohla nejen optimalizace provozu a nákup zelené elektřiny, ale též, doufejme opravdu fungující, uhlíkové certifikáty).
Další problém u nás bude, že když u nás konečně dojde k větší změně, nebudeme mít adekvátní infrastrukturu, neb auta do zásuvky jsou přeci (pro nás) nesmysl a tudíž na to, jak desítky tisíc nových aut infrastrukturou podpořit, myslet přeci (na rozdíl od ostatních) nemusíme.
reklama
Luděk NiedermayerPoslanec Evropského parlamentu za TOP 09, bývalý viceguvernér České národní banky.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
zbytečné starosti...vzhledem k nízké koupěschopnosti a emocionálního šílenství to vidím na pořádný průser na jehož konci budeme rádi, když nám zbyde aspoň Československo
Odpovědět
mobilita se na znečišťování ovzduší podílí 14%, takže tam to opravdu není
Odpovědět
Tak zrovna Československo už nám jaksi nezbylo:-)
Odpovědět
většina politiků žádnou vizi nemá, proto to tak dopadá...a pak vzlyká jako pan Niedermayer...co se má stát, to se stane
Odpovědět
jen jsem se domníval, že jako ekonom by si to měl umět spočítat, že jdem do pořádných sr...k i s euro- hujerstvím
Odpovědět
i na hnoji rostou nečekané kytky...i revoluce má svoji evoluci
Odpovědět
Umí si také spočítat, kolik mu anální speleologie vynese.
Odpovědět
"anální speleologie" mu vynáší europoslanecký plat. Zatímco agentu burešovi, který nepsal články za to hbitě a bez odporu podepisoval green deal, to samé vynášelo miliardy na eurodotacích jeho zaparkovaným firmám.
Odpovědět
Muheheheheheheh to Československo nám skutečně nezbyde, nebojte.
Odpovědět
EK protlačuje elektromobilitu silou i když už je jasné,že je to naprostý nesmysl.Proč to dělají?Proč chtějí uvrhnout miliony občanů do bídy?Čím ty e-vozy budou napájet když chtějí rušit všechny stabilní zdroje el.proudu?Jsou to velmi nebezpečná auta při vzniku požáru neuhasitelná.O ceně takových aut se ani nemá cenu zmiňovat.Pan Niedemayer je takový náš Timmermans.
Odpovědět
Jako všechna svinstva. Někdo z blbosti, někdo za peníze.
Těch chamtivých se tolik nebojím, ti by se nechali uplatit - horší jsou ti, co chtějí vybudovat lepší svět.
Odpovědět
Myslím, že se výjimečně mýlíte. Na tomhle byznysu mají zájem chamtivci a za idealisty se jen schovávají. Uvidíte, jak Fiala a jeho spolustraníci budou rychlostí blesku podepisovat vse , co se předloží. Ti budou rádi za každý blahosklonny úsměv a poplácání po zádech od mocných.
Odpovědět
"Proč chtějí uvrhnout miliony občanů do bídy?"
Konečně se nějaký ropáček zeptal, na to nejdůležitější, na co se nikdy neptají. PROČ?
To je první krok k pochopení, ta odpověď není pro něj úplně jednoduchá. Normální lidé to ví dávno....
Odpovědět
Normální lidí hlavně ví, že vše je otázkou priorit, když ne tam malé části populace s tím vaším blbnutím hrozí, že budou půl roku klepat kosu a/nebo nebudou mít co do huby, tak je to pořadí celkem jasné.
Odpovědět
Když byl mladej a vrchní ředitel a pak viceguvernér v ČNB, tak to s ním nebylo jednoduché, ale ve svém oboru mu to alespoň myslelo. A sakra dobře, to zase všechna čest.
Ale postupem let je to horší a horší a v tom EP fakt úplně zblbnul.
Prostě zásadní problém je min u nás furt stejný. Vysoká cena, kdy pro drtivou většinu našich občanů jsou nízkoemisní vozidla nedostupná, a furt nijak oslnivé užitné vlastnosti.
Odpovědět
No, ale to je chtěné. Přece si v autě nebude jezdit každý
Odpovědět
Hlavne aby ten vlak čo nám ušiel mal alternatívny pohon :-)
O tie vlaky mi hlavne ide. Totiž elektrické vlaky fungujú na Slovensku od roku 1909, ak rátame aj električky. https://www.rail.sk/skhist/elektr.htm
Hromadná doprava na elektriku je už dávno vymyslená, autobus na elektriku sa volá trolejbus, elektrický vlak dokáže naraz odviezť niekoľko 100 ľudí. Električky vo veľkých mestách spoľahlivo fungujú. Čo tak sa zamerať smerom k vyskúšaným a overeným technológiám a podporiť tie vlaky, trolejbusy, električky. Čo ešte funguje sú elektrické kolobežky a elektrobicykle, tie sa používajú hromadne aj bez dotácií.
Odpovědět
Souhlas, ale právě proto, že je to zavedené ,jsou zavedené i příslušné ceny.
Takový vodíkový autobus bude několikanásobně dražší než trolejbus a dá se na tom vydělat daleko pohodlněji.
Odpovědět
A zase se dostaneme obklikou k Bruselu a těm tisicovkám lobbystů, kteří v Bruselu rozhodně nejsou na dovolený a mysli na naše “dobro“ a svoje obří zisky které se státům stávají dluhem. Je to taková bruselská oligarchie
Odpovědět
Ochránce přírody se pozná podle toho, že stále jen počítá groše.
Odpovědět
Nuzák bojující každý den o život spálí k kamnech vše, na co přijde, aby se ohřál. Pojem ochrana planety je spojen s blahobytem a vzdělaností, nikoli s chudobou, kam chtějí miliony lidí v EU vrhnout stoupenci ideologie Green Deal. Nebo ty stamiliony Číňanů, Indům Brazilců, Rusů, Indonésanů, Vietnamců atd. se snad klepou každý den enviromentálním žalem??? Ale páni Nidermayerové a spol. se sami budou prohánět po silnicích uvolněných od aut zbídačených socek. To je obyčejný fašismus.
Odpovědět
ekoTesla:-)
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/osmileta-tesla-s-346-tisic-najetymi-km-ukazala-svuj-stav-a-historii-s-ekologii-nema-nic-spolecneho/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=0Tuwa43qpnY-202110151345&dop_id=13914693
Odpovědět
Hm, máme se zbavit levných a dobře fungujících věcí a jít do drahých a špatně fungujících. Jen proto, aby se bohatství ve společnosti přeskupilo a vedle stávající oligarchie vznikla nová zelená bruselská oligarchie.
By mě zajímalo, na kolik si pan Niemayer nakonec přijde, za to, že pomáhá společnost uvrhnout do bídy.
Odpovědět
Tak jelikož elektromobilita je fakticky opravdu nesmysl a nelze jí auta ve své skladbě, jak jsou užívána,nijak nahradit, tak se prostě čistě z fyzikálních důvodů neprosadí. Jen to zapříčiní obrovskou krizi, zcela zbytečnou, které by se dalo vyhnolut tím, kdyby se nenaslouchalo ekošílencům. Ke krizi protě dojde, a pak po nějajé době se vše vrátí do obvklého stavu, to vše jen proto, že ekomaniakům bylo nasloucháno.
Odpovědět
Pan europoslanec nám v Bruselu zcela zezelenal, kdysi to byl slušný bankéř a je vzděláním RNDr., ale jaksi zapomněl na přírodní zákony a už se živí jenom ideologií. Dávat za vzor diktátorskou Čínu, která se zničením ovzduší svých megaměst měla takový problém, že elektromobilitu v podstatě nařizuje a dotuje, to je opravdu síla. Na dnes největším trhu světa v Číně se loni prodalo 25 milionů aut a elektrické jsou stále minoritní. Češi - zatím bez státního násilí a dotací ukradených z kapes jiných spoluobčanů - jasně ukazují elektrombilitě záda: ve vozovém parku v ČR tvoří ta čistě elektrická 1,2 promile. Češi nevidí v e-autech pro sebe a rodinu přidanou hodnotu, a už vůbec ne za ten milion Kč a více s životností cca 8 let (při maximálně opatreném zacházení). A poslední hřebíček do rakve e-aut dává raketově rostoucí cena elektřiny, kdy e-euto s používáním topení či klimatizace a podobných pro něj "exkluzivit" a při běžné jízdě i na dálnicích (nikoli 70 km/hod) spotřebuje 20-25 kWh na 100 km. Již nyní dostávají Češi tarify 10 Kč za 1 kWh a bude ještě hůře. Ano, když protlačí Fit For 55, tak bude litr nafty a benzínu s extra zdaněním CO2 za 50-60 korun, aby to elektroheadům nebylo líto. A takhle tihle ideologové světlých zelených zítřků pracují: automobil není potřeba/rozuměj, nebudeš mít ani na auto, ani na jeho provoz.
Ať nám pan poslanec vylíčí, jak jezdí do Bruselu e-autem. Ale ne, on je nezbytně nutný nadčlověk v byrokratickém aparátu EU, ten může létat letadlem. CO2 musí ušetřit jiní. Zelený Khmérové halení do hávu boje za záchranu planety.
Odpovědět
Neblbni! Na Západě zakazují luxování a dobíjení mobilů, protože nemají elektřinu a zároveň budou dobíjet statisíce elektromobilů? Cha chá! Tohle celé brzy skončí pořádným blackoutem, pár tisíci mrtvých, vyrabovanými městy a bude po elektromobilitě. Jen vydrž do zimy a je po problému s elektromobilitou.
Odpovědět
Na Západě zakazují luxování a dobíjení mobilů,
pokud je někdo schopen napsat takový blábol, vždy si nejsem jist, jestli vůbec dočurá na zem.
Odpovědět
|
|