https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lukas-ersil-esuvizace-ceske-posty
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lukáš Eršil: eSUVizace České pošty

7.4.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Aneb jak jedno rozhodnutí manažerů mohlo ročně ušetřit emise CO2 odpovídající produkci domácností v obci Xaverov.
 
Nedávno oběhla média zpráva o nákupu nových vozů pro Českou poštu. Titulky zdůrazňovaly, že státní podnik koupil i vozy bez lokálních emisí a s menším dopadem na klima. Jak je to s péčí o klima ze strany pošty doopravdy?

Jistě je třeba Českou poštu za nákup elektromobilů pochválit. „Naše osobní vozy mají v průměru nájezd přes 70 km denně, dodávky samozřejmě o něco více a nákladní vozidla asi 270 km denně. Proto byl nákup elektromobilů v kategorii M1 a N1 dobrou volbou, mají nižší emise i provozní náklady, plníme zákonné požadavky na elektromobilitu ve vozovém parku a navíc pomáháme životnímu prostředí,“ uvádí Vít Bukvic, pověřený řízením divize logistika České pošty.

Letos Česká pošta vymění asi 2 000 vozidel, z nichž 250 bude elektromobilů. Jednoduchým výpočtem tedy zjistíme, že šetrnějších k životnímu prostředí a hlavně k našemu zdraví bude jen 12,5 % nově pořízených vozů. Jestli toto číslo mohlo být vyšší je otázkou. Odpověď na ni nebude, vzhledem k mnoha neznámým, jednoduchá.

Pravdou ale je, že Česká pošta mohla ušetřit emise i zdraví lidí jednoduše chytřejším výběrem aut s fosilním pohonem. Bohužel ani lidem ze státního podniku se nevyhnula původně americká mánie šířící se již druhou dekádu i v Evropě – tzv. eSUVizace.

V překladu se jedná o potřebu pořizovat si auta s vyšším posezem, vyšší hmotností, horším součinitelem odporu vzduchu a hlavně vyšší spotřebou a hlučností. Samozřejmě největší rozdíl je u těch největších SUV a dalo by se namítnout, že nové automobily Škoda Karoq a Kamiq, které bude nyní Česká pošta využívat, jsou relativně „malé“. Pojďme se ale podívat podrobněji na nákup 652 vozů značky Škoda Kamiq.

Příbuzným tohoto modelu je neeSUVéčko Škoda Scala. Ta má se stejným motorem papírově (dle metodiky WLTP) o 3 -5 g na kilometr nižší emise CO2. To se zdá jako zcela zanedbatelné číslo. Nicméně, vynásobíme-li tento rozdíl udávaným průměrným počtem 70 km najetých pošťáky za den, jsme na 210 g – 350 g na jedno auto. Celá flotila nových SUVéček tak denně zbytečně vypustí 136,92– 228,2 kg CO2 . Rok 2024 má 252 pracovních dní. Upřednostnění Kamiqu před Scalou Česká pošta zbytečně „obohatí“ atmosféru o 34,5 – 57,5 tun skleníkových plynů.

Dalo by se namítat, že je to daň za vyšší praktičnost. K čemu nám ale je „terénní“ auto v České republice, kde máme všechny cesty pro auta vyasfaltované? Vysokým tempem navíc asfaltujeme dál, v rámci Komplexních pozemkových úprav, i cesty polní. Že by uvezl Kamiq více nákladu? Ani tady zakoupená SUV nevítězí. Mají oproti příbuznému modelu o 67 litrů menší kufr. Navíc dlouhé balíky by se zaměstnancům pošty vezly také lépe ve Scale, která má kufr o 13,7 cm delší…

Průměrně spotřebuje česká domácnost 3 MWh elektřiny ročně. V našem energetickém mixu vyrobíme MWh za 0,413 tun vypuštěných emisí CO2. Tedy na jednu domácnost připadá 1,239 tun CO2. Česká pošta tedy nákupem dražšího nepraktičtějšího a neúspornějšího modelu vypustí ročně stejné množství emisí jako 28 - 46 domácností. Ušetřit tolik emisí stojí program Nová zelenou úsporám nemalou částku… Státní podnik tyto emise mohl ušetřit zadarmo, resp. by sám ušetřil v budoucnu za pohonné hmoty… Co dodat…

Snad jen, že management státního podniku by se měl spíše řídit zdravým rozumem než módními trendy, které často pozbývají racionalitu.


reklama

 
foto - Eršil Lukáš
Lukáš Eršil
Autor vystudoval Ochranu životního prostředí na Přírodovědecké fakultě UK a pracuje jako jednatel společnosti Envipor.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

7.4.2024 06:02
netvařme se, že elektromobilita je nějaká ekologie.
SUV? zajímavé řešení z Paříže, zvýšili poplatky za parkování SUV.
asi by se při těch jejích "rozměrech" spojení logiky našlo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.4.2024 07:11
No, pošta jezdí po městě. Tady snad ty e-auta mají menší smog (výfuk je v elektrárně).
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.4.2024 07:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jediná výhoda půl tuny baterii pod nohama je, že takové auto jede rychleji z kopce a to je asi tak všechno.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.4.2024 07:39
Elekroplechovkama poštu nezachrání, když jí celých 33let novodobí svazáci/kindermanažéři - devastovali !
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.4.2024 08:38
upřímně by mě zajímalo, kde se vzal údaj 0,413 (no jasně, vzal se s odkazovaného zdroje, ale čuji tam nějakou "pišvejcovu opravnou konstantu"), zdá se mi zjevně podstřelený.
kupecké počty:
bílinské uhlí: výhřevnost 17 MJ/kg. uhlík 67%. tedy 0,67*3,66 = 2,5 kg CO2 spálením 1 kg uhlí, z 1 kg uhlí 17/3,6*0,45 (účinnost elektrárny) = 2,1 kWhod. na 1kWhod vyprodukujeme čistě z uhlí tedy 2,5/2,1= 1,2 kg CO2. je-li podíl uhlí v tuzemském mixu 45%, potom na 1kWhod vyrobíme 0,54 kg CO2.

spotřebuje-li elektromobil 20kWhod/100 km, potom na má na 1 km emise 108g. to, pěkně prosím, žádná velká sláva není.

ad SUV pro pošťáka - to dává smysl. pošťák musí totiž krátkodobě parkovat kde se dá, najíždět přes obrubníky například, což vyšší a mírně robustnější podvozek lépe snáší.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.4.2024 19:17 Reaguje na Lukas B.
jenom doplňuji: 3,66 je tajemný koeficient, kolikrát je těžší CO2 než uhlík spálený - každý, kdo si ze základoškolské chemie pamatuje slovíčko relativní atomová hmotnost ví, že (12+2*16)/12=3,66.

tajemný koeficient 3,6 pak dělá z megajoulů kilowatthodiny.
Odpovědět
LE

Leo Engl

7.4.2024 16:30
Zkuste si třeba 250-350 x denně nasednout a vysednout z auta jako Scala nebo Kamig.Ne všichni doručovatelé jsou dvacetiletý mladíci nebo mladice.Věděl bych o vhodnějších autech ale všechny jsou vyšší.Elektro je hezké jenže v jednom depu je i třicet aut takže nejprve musíte vyřešit dostatečnou kapacitu vedení aby utáhlo minimálně deset připojených aut /běžně najedou kolem 100-150km / +deset připojení.Přítelkyně jen po městě na kole najede 15-18 km denně ofiko dle GPS.Ono 70km po silnici neznamená 70km najetých ,vesnice a města mají spoustu vedlejších uliček.Takže nejprve se seznámit z problematikou a až pak hodnotit.To že třeba v Orlických horách nebo Krkonoších ten sních někdy je takže vedlejší ulice nemusí být uklizený a tak se vyšší posvozek hodí je psát asi zbytečné.
Odpovědět
pk

pepa knotek

7.4.2024 17:39
S elektroauty experimentovala v uplynulém desetiletí Deutsche Post a dopadlo to fakticky i ekonomicky neslavně a kupujou zase normální auta. Možná by se menežment pošty mohl nejdřív optat tam, jaké s tím byly zkušenosti, než zase vyhodí miliony oknem.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2024 13:33 Reaguje na pepa knotek
Zcela na férovku, to byly ale takové podivné verky, napůl samo domo, a dnešní e-dodávky jsou jiný level a čistě pro potřeby městské logistiky nejsou vůbec marnou volbou.
Jinak třeba Rohlík má alespoň v Praze těch e-dodávek docela dost a sice jasné, dotace mohou hrát svoji roli, ale kdyby byly úplně na pikaču, tak by do nich asi nešli.
E-mobilita není vůbec špatná volba, ale prostě jen někdy a někde.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.4.2024 18:23 Reaguje na Radek Čuda
Vše je v té Vaší poslední větě.
Že "E-mobilita není vůbec špatná volba, ale prostě jen někdy a někde."
Ať se rozhlížím jak chci, pro běžný způsob používání aut běžnými občany vidím víc nevýhod než výhod. Nemyslím jen pro uživatele - celkově. I pro klima, které by údajně měla elektroauta zachránit.
Odpovědět

Radek Čuda

10.4.2024 12:34 Reaguje na Karel Ploranský
A tak s ohledem na fakt, že většina aspoň trochu slušných e-mobilů těch 300 km dnes dá, by čistě z technického hlediska byl e-mobil optimální volbou pro celkem početnou skupinu lidí.
Samozřejmě, jakmile k tomu přihodíme ty stále ještě poněkud pekelné ceny, které u nás samozřejmě sprostý lid zacáluje plně a čistě ze svého, tak je rázem pohádky konec.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.4.2024 21:29
Autor vystudoval ochranu životního prostředí na přírodovědecké fakultě U.K. a celý článek to potvrzuje. Jen ekologistické bláboly. Nic víc.
Odpovědět

Radek Čuda

8.4.2024 15:58
Kamiq fakt není SUV, Kamiq je crossover, sorry jako.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.4.2024 21:46 Reaguje na Radek Čuda
Tady nejde o auta a klima. Tady jde opět o třídní boj a ideovou nenávist. Autor vystudoval přírodovědu na U.K.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2024 13:36 Reaguje na Michal Ukropec
A tak Eršil je v jistých kruzích celkem známá postavička. A tady jde spíš o to prostě něco napsat a uveřejnit, není potřeba za vším hledat diktaturu proletariátu:-), občas jde jen o obyčejné ego:-) ... a peníze:-))).
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.4.2024 22:14 Reaguje na Radek Čuda
Jsou kruhy, kterým se obloukem vyhýbám, a tudíž o nich nevím lautr vůbec nic.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist