https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martin-snobr-jak-praha-modernizovala-cyklostezku-v-podoli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Šnobr: Jak Praha „modernizovala“ cyklostezku v Podolí

29.4.2023
Oddělená cyklistická infrastruktura v Praze nestagnuje, ona dokonce ubývá. Důkazem je aktuální „modernizace“ nejvytíženější pražské cyklotrasy A2 v Podolí. Město investovalo desítky milionů do řešení, které nepřináší zásadní zlepšení cyklistické ani pěší dopravě. Dělená cyklostezka byla zrušena, smíšená vydlážděna a nakonec přerušena.
 

Oddělená cyklistická infrastruktura v Praze nestagnuje, ona dokonce ubývá. Důkazem je aktuální „modernizace“ nejvytíženější pražské cyklotrasy A2 v Podolí. Město investovalo desítky milionů do řešení, které nepřináší zásadní zlepšení cyklistické ani pěší dopravě. Dělená cyklostezka byla zrušena, smíšená vydlážděna a nakonec přerušena.

Zrušení cyklostezky

Praha v rámci rekonstrukce zrušila jednu z mála skutečných cyklostezek v Praze. Na 250 metrů dlouhém úseku pod Vyšehradem 15 let fungovala dělená stezka pro pěší a cyklisty. V rámci rekonstrukce město tento úsek ruší, cyklisté a pěší jsou tak zpátky ve smíšeném režimu. A to i přesto, že víme, že kombinovat lidi jdoucí pěšky a jedoucí na kole je zvlášť na takto vytížených trasách nevyhovující řešení.

Spojovat dva různé (a rychlostně rozdílné) způsoby dopravy do jednoho pruhu bude vždy tvořit konflikty. Ať už mezi chodci a auty, auty a koly nebo chodci a koly. A není to příjemné ani jedné skupině.

Dříve oddělení kol a pěších fungovalo.
Dříve oddělení kol a pěších fungovalo.

Je podivuhodné, že tento přístup Praha realizuje v roce 2023, zvlášť na úseku, kde bylo na dělení pěších a cyklistů dostatek místa. Je snad záměrem vytvářet konflikty mezi lidmi, kteří jdou po svých a jedou na kole? Jde o snahu „vyhnat“ cyklisty do paralelních cyklopruhů, které ale vedou podél zaparkovaných aut a před Vyšehradským tunelem navíc končí?

Vydláždění cyklostezky

„Modernizace“ za desítky milionů z peněz určených na „rozvoj“ pěší a cyklodopravy nepřináší jen zrušení oddělené cyklostezky. Na stejně dlouhém navazujícím úseku k Vyšehradskému tunelu město nechalo 250 metrů nadřazené cyklotrasy A2 vydláždit. Podmínky se tak zhoršily nejen pro lidi na kole, ale i pro ty, kteří jdou s kočárkem, jedou na skejtu, koloběžce, kolečkových bruslích, nebo na vozíčku. Nebo se třeba jen rozhodnou někam dojít s kufrem na kolečkách.

Vydlážděnou stezku pro pěší a cyklisty navíc město ruku v ruce s touto změnou chystá značením degradovat na pouhý chodník s povolenou jízdou kol, což dokonce neodpovídá ani nedávno schváleným standardům aktivní mobility. Rychlost tak bude snížena na 20 km/h, lidé na kole se na pražské nejvytíženější cyklotrase stanou pouhými hosty.

Alternativa existuje – vydat se po cyklopruzích na souběžné vozovce. Ty však končí před tunelem, kde přichází jízda mezi kolejemi a pak už člověk musí pokračovat v proudu aut až do centra. Odbočit na náplavku je z hlavní ulice, zvlášť ve špičce, téměř nemožné – a hlavně nebezpečné.

Zbytečné přerušení cyklostezky

Aby toho nebylo málo: Pokud po „modernizované“ stezce pokračujeme dál mimo centrum, čeká nás další novinka. U Žlutých lázní stezku nově přerušil vjezd na parkoviště. Kdo by čekal, že se vydáme směrem vyspělé cyklistické civilizace, a bude zde vyvýšený kontinuální průjezd, když už se vše dělalo nově, má smůlu. Vjezd aut na pozemek má očividně vyšší prioritu. Alespoň tu psychologickou, jak to naznačuje stavební řešení místa – žlutý asfalt stezky přerušen tím černým. Doufejme, že alespoň z hlediska dopravních předpisů zde bude nakonec přednost pěších a cyklistů zachována.

Nově budou mezi sebou chodci a pěší kličkovat. Naprosto proti dopravním trendům.
Nově budou mezi sebou chodci a pěší kličkovat. Naprosto proti dopravním trendům.
Foto | Martin Šnobr / Městem na kole

Zatímco v západních i východních zemích je kontinuální chodník naprosto běžnou věcí, u nás tento přístup nedokážeme aplikovat ani na nejoblíbenější stezku podél Vltavy.

V západních zemích mají cyklostezky a chodníky přednosti i vůči běžným silnicím

Podstatnou část rozpočtu na rozvoj cyklodopravy tak vysála akce, která odporuje cyklistickým trendům v zahraničí. Jde o rekonstrukci již existující stezky, která byla v dobrém stavu. Navíc dochází k degradaci některých jejích kvalit. Nejpalčivější úseky, kterými jsou průjezd Vyšehradským tunelem či křižovatka s Podolskou, kde zůstává hrubá dlažba a přechod, zůstávají nedořešeny.

Má to pozitiva?

Nejde o žádnou novou propojku, doplnění chabé sítě cyklostezek, ani o vytvoření nových vazeb. Za pozitivum lze považovat doplnění laviček, rozšíření a lepší estetiku probarveného asfaltu. Kvalita povrchů vzhledem k tomu, že na jedné části byla zlepšena, a na druhé zhoršena, zůstává „na nule“.

Jistě uslyšíme o tom, jaké to vše má důvody. Že rychlí cyklisté mají nedávno doplněné cyklopruhy v provozu, že stezka má nyní v delším úseku jednotný dopravní režim, že je u Vyšehradu podpořen majestát místa pražskou mozaikou a že pěší jsou více ochráněni novým dopravním režimem v užším úseku.

Pokud si ale myslíme, že oddělené stezky od pěší i automobilové dopravy by měly být tou hlavní metou pražských nadřazených cyklotras, nezbývá se než se ptát:

  • Mělo vůbec cenu investovat do něčeho, co patrně nijak přelomově nezvýší počet cyklistů ani pěších v hlavním městě? Relativně solidní spojení zde již bylo i dříve.
  • Proč město „šťourá“ do něčeho, co funguje, a nesoustředí se spíše na trasy, kde bezpečné propojky zcela chybí?

Za mě jde o promarněnou investici.


reklama

 
foto - Šnobr Martin
Martin Šnobr
Autor je student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu. Je členem redakce magazínu Městem na kole.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

29.4.2023 06:43
Zeptejte se, kdo z těch, kteří o cyklostezkách rozhodují nebo je staví, také na kole jezdí. Ale jinak to může být také jen lidská hloupost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.4.2023 07:18 Reaguje na Katka Pazderů
Ale to je i o silnicích dálnicích - zda ti, co rozhodují jezdí autem/řídí ho.
A pak jsou i ti, co jezdí autem i na kole ( většinou honiči km ) a těm je všechno jedno - oni jsou páni na vozovce/jakékoliv!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.4.2023 09:59 Reaguje na Katka Pazderů
Není to hloupost.
Je to jednak nabalit se na bakšiši dotačních předělávek, a druhak na potvoru motoristům = nahnat kolaře na pruhy v silnici.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.4.2023 05:56 Reaguje na Katka Pazderů
asi si to vyřeší na místě...
Odpovědět
JM

Joska Malý

30.4.2023 09:59
Boha jeho!
Jezdím tudy, převážně na vyjížďky, ale kdysi i do školy, přes dvacet let. A nikdy, opakuji nikdy, jsem po té cyklostezce nejel, vždy jsem jezdil a jezdím po silnici z centra až pod Barrandovský most, tam někdy, sjedu na stezku k Vltavě, ale často si říkám, že to byla chyba.
Jízda po silnici je bezpečnější, rychlejší a plynulejší. A to jak o víkendech, tak ve všední dny. Nikdy mě nenapadlo se bát jet po silnici. Ani v "obávánem" Vyšehradském tunelu.
Naopak cyklostezka od Barrandovavského mostu ku Zbraslavi je úzká, chodci, bruslaři, cyklisté, musíte neustále brzdit, špatně se předjíždí, o kolize není nouze.
Tuto "investici" jsem pozoroval týden po týdnu cestou do práce. Pouze vyměnili povrch, jinak nic nevyřešili, to co tam bylo dříve, tam mohlo být klidně dále.
Nenapadá mě nic jiného, nežli že je to zbytečná investice, tunel, populismus, lidská hloupost nebo nevím, co.
Zajímalo by mě, kdo to schválil a kdo to stavěl.
Hoši na magistrátu z malých měst to zase pokazili. Doufám, že je Bohoušek vyplísní. Spíš by to chtělo dostavět okruhy, to by pomohlo, ne tyhle aktivity typu "chléb a hry".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2023 07:24 Reaguje na Joska Malý
Jezdit po silnici na kole je vyloženě nebezpečné. Nevím, kolik desítek (set?) cyklistů ročně zemře nebo je zraněno po kolizí z autem, ale mimo silnice je to naprosté minimum. Problém je v tom,že auto na cyklistu najíždí zezadu a daleko vyšší rychlostí a nikdo neví, kdo sedí za volantem. Jestli není opilý, zdrogovaný, vzteklý nebo přisleplý s poškozenými reakcemi atd. Ročně najezdím 2 tisíce km na kole (dnes už na elektrickém) a silnicím se vyhýbám, radši jedu po chodníku, když po něm nejdou lidi.
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.4.2023 15:01
Tak já nevím. Když se tohle stane se silnící, tak se to jmenuje zklidnění komunikace, humanizace prostoru a aktivisté hýkají nadšením, jak řidiči motorových vozidel mají pakárnu a doprava je složitější a pomalejší.

No, tady mají pakárnu řidiči jízdních kol. Já si osobně myslím, že je to hloupé řešení. *) Ale neměli by zase cykloaktivisté jásat, jak se doprava vylepšila, protože město by přece mělo patřit lidem, ne kolům, ne?

---
*) zrovna téhle trase by, podle mne, docela slušela široká "povinná" cyklostezka se zákazem chodců.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2023 07:41
Něco v daleko horší míře vidíme na cestě z Jinačovic do Bystrce (pod ZOO) v Brně. Tam vedla v údolíčku kolem mikropotůčku normální lesní, kamenitá cesta ideální pro horská i trekingová kola. Kolem byl skoro regulérní, přirozený prales.
Jenže co čert nechtěl, soudruzi dostali asi mohutnou dotaci, les z velké části vykáceli, vytvořili rybníček (což cením) ale cestu vybagrovali, vyasfaltovali a vytvořili asi 7 balvanitých brodů!! Vše osadili dopravními značkami jak na silnici 1. třídy, asfalt popsali upozorními, že nastane brod, prostě šílené!! Na výjezdu je značka sklon 25% a když na podzim na hladký povrch napadne mokré listí, je to skutečně na zabití. Samozřejmě jsou všude cedule s vlaječkou EU, nerezové lavičky a stolečky, prostě regulérní šaškec. Na horském kole se to projet dá i přes brody (pokud vám nevypadávají zuby).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2023 07:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jen doufám, že tahle vláde sebere odvahu a obcím na tahle zvěrstva zarazí jakékoliv dotace. Kolik desítek miliard v nich ročně utopíme?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.5.2023 07:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím p. Hanzle, že projektant jen dodržel předpisy na dotaci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 17:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
To jistě. Ale vymyslel totální cypovinu zralou na trestní oznámení.
K čemu to celé je? Pokud chtěli spravit cestu pro horské kolo (jiné po tom dnes ani neprojede), tak měli v jednom místě seškrábnout bahno a vyčistit zanesený propustek a je hotovo. Samozřejmě, vyčistit kousek lesa a udělat rybníček, dejme tomu. Ale na co ten šaškec kolem? Možná 10 dopravních značem na nerezovém sloupku na cestu, kde je zákaz a auto ani neprojede?
Odpovědět
JD

Jiří Domes

1.5.2023 10:47
Problém je ten, že o tomto rozhodují lidi, co jezdí výhradně autem a problematice jakékoliv jiné dopravy vůbec nerozumí. Díky tomu je Praha jedno z nejhorších Evropských hlavních měst pro městskou cyklistiku. Jsem rád, že bydlím jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2023 11:58 Reaguje na Jiří Domes
V Brně to není o nic lepší, cyklošky se občas objeví, odnikud nikam, člověk kličkuje po ulicích a po chodnících, já jezdím po městě radši emhádou.
Odpovědět
JM

Joska Malý

2.5.2023 12:48
Nebezpečnost silnic pro cyklisty a jejich nevhodnost tamtéž je bludné přesvědčení několika málo posledních let. V zákoně je dostatečně ošetřeno soužití automobilů, cyklistů, ale i jiných dopravních prostředků, včetně stáda zvířat. Cyklista na chodník nepatří!
Jsou města v rovinách, kde se na kolech jezdí jaksi odjakživa jako dopravní prostředek, jezdí se tam po silnicích a leta to fungovalo a funguje a nikdo si nestěžuje.
Stran statistik, tak většina zranění jsou lehká, skoro polovina jsou samonehody, při započtení alkoholu se dostáváme nad 50% zavinění a vážnější zranění jsou velmi často bez helmy.
Elektrokola jsou zlo - často mají vypnutý omezovač a někteří senioři by za vlastní již nejeli a jejich schopnost ovládat takové vozidlo je omezená. eElektrokolo je těžké, což má pro případnou kolizi negativní dopady. V létě jsem zachraňoval dva dýchavičné seniory v Jizerkách, kdy se paní zamotaly provázky z nosiče do kola a nebyla schopná, ani s partnerem, je vymotat, nůž neměli a kolo nebyli ani schopní udržet a dostat do polohy, kdy by bylo příslušné kolo volné a přístupné manipulaci. To jen pro pana Hanzla.
Nehody viz. zde: https://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspx
Nebo zde: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/nehodovost-top-5-mist-cr/r~567a531adb3411ecba5b0cc47ab5f122/

Velmi často vidím nevhodně oblečené, na nevhodném kole, nevhodně se chovající, obtížně zvládající vozidlo, bez helmy - existuje jistá sorta lidí, která na to prostě nemá, neměla by pak kvičet, že se bojí, omezovat jiné druhy dopravy a vytvářet polarizaci ve společnosti.
Je mi trapně, když mě někdo objíždí 1,5m, nedej bože kvůli tomu zpomalil. Je mi trapně, když na místech, kde jsem jezdil dvacet let, teď jedu v jakoby "bezpečném" cyklopruhu úplně stejně jako dříve bez něj. Štvou mě často zrušené odbočovací pruhy a různá neestetická "dočasná" trvalá opatření.
Ale ono se to kyvadlo jednou dostane do úvratě...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.5.2023 07:48 Reaguje na Joska Malý
👍👍👍
Na elektrokola by měl být řidičák. Aspoň na ty s více jak 50 W.
Odpovědět
JM

Jiří Macek

2.5.2023 13:24
Mnohem víc než smíšená stezka pro pěší a cyklisty mi vadí cyklopruhy v silnicích. Stačí se podívat kamkoliv do Německa či Rakouska – pokud to jde (mimo centra měst), sdílejí vždy cyklisti chodníky s pěšími. Je to mnohem bezpečnější (zvláště pro jízdu s dětmi) než kličkovat v českém specifickém cyklopruhu mezi auty. Ovšem na druhou stranu chápu, že v Německu a Rakousku si většina cyklistů nehraje na závodníky. Když tam vidím lidi jedoucí do práce či na výlet, většina z nich jede pohodovým tempem v pohodovém oblečení, věci na nosiči kola, zvonek či blatníky jsou samozřejmostí. U nás, když jedu po Praze na kole do práce, předjíždějí mě rychlým tempem desítky „závodníků“ v cyklistických dresech, pro něž je nejvhodnější variantou na městský asfalt horské kolo. V Německu běžný nosič by pro ně byl pod úroveň, raději si potí záda pod batohem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.5.2023 07:50 Reaguje na Jiří Macek
No pro cyklisty bezpečnější, zejména polykače, jasně, ale co chodci?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 17:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ti mají jezdit na kole.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.5.2023 07:52 Reaguje na Jiří Macek
V Holandsku jsou úplně jiná kola. 6ádné závodní, treck nebo horské.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist