Martin Šnobr: Jak Praha „modernizovala“ cyklostezku v Podolí
Oddělená cyklistická infrastruktura v Praze nestagnuje, ona dokonce ubývá. Důkazem je aktuální „modernizace“ nejvytíženější pražské cyklotrasy A2 v Podolí. Město investovalo desítky milionů do řešení, které nepřináší zásadní zlepšení cyklistické ani pěší dopravě. Dělená cyklostezka byla zrušena, smíšená vydlážděna a nakonec přerušena.
Zrušení cyklostezky
Praha v rámci rekonstrukce zrušila jednu z mála skutečných cyklostezek v Praze. Na 250 metrů dlouhém úseku pod Vyšehradem 15 let fungovala dělená stezka pro pěší a cyklisty. V rámci rekonstrukce město tento úsek ruší, cyklisté a pěší jsou tak zpátky ve smíšeném režimu. A to i přesto, že víme, že kombinovat lidi jdoucí pěšky a jedoucí na kole je zvlášť na takto vytížených trasách nevyhovující řešení.
Spojovat dva různé (a rychlostně rozdílné) způsoby dopravy do jednoho pruhu bude vždy tvořit konflikty. Ať už mezi chodci a auty, auty a koly nebo chodci a koly. A není to příjemné ani jedné skupině.
Je podivuhodné, že tento přístup Praha realizuje v roce 2023, zvlášť na úseku, kde bylo na dělení pěších a cyklistů dostatek místa. Je snad záměrem vytvářet konflikty mezi lidmi, kteří jdou po svých a jedou na kole? Jde o snahu „vyhnat“ cyklisty do paralelních cyklopruhů, které ale vedou podél zaparkovaných aut a před Vyšehradským tunelem navíc končí?
Vydláždění cyklostezky
„Modernizace“ za desítky milionů z peněz určených na „rozvoj“ pěší a cyklodopravy nepřináší jen zrušení oddělené cyklostezky. Na stejně dlouhém navazujícím úseku k Vyšehradskému tunelu město nechalo 250 metrů nadřazené cyklotrasy A2 vydláždit. Podmínky se tak zhoršily nejen pro lidi na kole, ale i pro ty, kteří jdou s kočárkem, jedou na skejtu, koloběžce, kolečkových bruslích, nebo na vozíčku. Nebo se třeba jen rozhodnou někam dojít s kufrem na kolečkách.
Vydlážděnou stezku pro pěší a cyklisty navíc město ruku v ruce s touto změnou chystá značením degradovat na pouhý chodník s povolenou jízdou kol, což dokonce neodpovídá ani nedávno schváleným standardům aktivní mobility. Rychlost tak bude snížena na 20 km/h, lidé na kole se na pražské nejvytíženější cyklotrase stanou pouhými hosty.
Alternativa existuje – vydat se po cyklopruzích na souběžné vozovce. Ty však končí před tunelem, kde přichází jízda mezi kolejemi a pak už člověk musí pokračovat v proudu aut až do centra. Odbočit na náplavku je z hlavní ulice, zvlášť ve špičce, téměř nemožné – a hlavně nebezpečné.
Zbytečné přerušení cyklostezky
Aby toho nebylo málo: Pokud po „modernizované“ stezce pokračujeme dál mimo centrum, čeká nás další novinka. U Žlutých lázní stezku nově přerušil vjezd na parkoviště. Kdo by čekal, že se vydáme směrem vyspělé cyklistické civilizace, a bude zde vyvýšený kontinuální průjezd, když už se vše dělalo nově, má smůlu. Vjezd aut na pozemek má očividně vyšší prioritu. Alespoň tu psychologickou, jak to naznačuje stavební řešení místa – žlutý asfalt stezky přerušen tím černým. Doufejme, že alespoň z hlediska dopravních předpisů zde bude nakonec přednost pěších a cyklistů zachována.
Zatímco v západních i východních zemích je kontinuální chodník naprosto běžnou věcí, u nás tento přístup nedokážeme aplikovat ani na nejoblíbenější stezku podél Vltavy.
V západních zemích mají cyklostezky a chodníky přednosti i vůči běžným silnicím
Podstatnou část rozpočtu na rozvoj cyklodopravy tak vysála akce, která odporuje cyklistickým trendům v zahraničí. Jde o rekonstrukci již existující stezky, která byla v dobrém stavu. Navíc dochází k degradaci některých jejích kvalit. Nejpalčivější úseky, kterými jsou průjezd Vyšehradským tunelem či křižovatka s Podolskou, kde zůstává hrubá dlažba a přechod, zůstávají nedořešeny.
Má to pozitiva?
Nejde o žádnou novou propojku, doplnění chabé sítě cyklostezek, ani o vytvoření nových vazeb. Za pozitivum lze považovat doplnění laviček, rozšíření a lepší estetiku probarveného asfaltu. Kvalita povrchů vzhledem k tomu, že na jedné části byla zlepšena, a na druhé zhoršena, zůstává „na nule“.
Jistě uslyšíme o tom, jaké to vše má důvody. Že rychlí cyklisté mají nedávno doplněné cyklopruhy v provozu, že stezka má nyní v delším úseku jednotný dopravní režim, že je u Vyšehradu podpořen majestát místa pražskou mozaikou a že pěší jsou více ochráněni novým dopravním režimem v užším úseku.
Pokud si ale myslíme, že oddělené stezky od pěší i automobilové dopravy by měly být tou hlavní metou pražských nadřazených cyklotras, nezbývá se než se ptát:
- Mělo vůbec cenu investovat do něčeho, co patrně nijak přelomově nezvýší počet cyklistů ani pěších v hlavním městě? Relativně solidní spojení zde již bylo i dříve.
- Proč město „šťourá“ do něčeho, co funguje, a nesoustředí se spíše na trasy, kde bezpečné propojky zcela chybí?
Za mě jde o promarněnou investici.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (19)
Katka Pazderů
29.4.2023 06:43smějící se bestie
29.4.2023 07:18 Reaguje na Katka PazderůA pak jsou i ti, co jezdí autem i na kole ( většinou honiči km ) a těm je všechno jedno - oni jsou páni na vozovce/jakékoliv!
Slavomil Vinkler
29.4.2023 09:59 Reaguje na Katka PazderůJe to jednak nabalit se na bakšiši dotačních předělávek, a druhak na potvoru motoristům = nahnat kolaře na pruhy v silnici.
Joska Malý
30.4.2023 09:59Jezdím tudy, převážně na vyjížďky, ale kdysi i do školy, přes dvacet let. A nikdy, opakuji nikdy, jsem po té cyklostezce nejel, vždy jsem jezdil a jezdím po silnici z centra až pod Barrandovský most, tam někdy, sjedu na stezku k Vltavě, ale často si říkám, že to byla chyba.
Jízda po silnici je bezpečnější, rychlejší a plynulejší. A to jak o víkendech, tak ve všední dny. Nikdy mě nenapadlo se bát jet po silnici. Ani v "obávánem" Vyšehradském tunelu.
Naopak cyklostezka od Barrandovavského mostu ku Zbraslavi je úzká, chodci, bruslaři, cyklisté, musíte neustále brzdit, špatně se předjíždí, o kolize není nouze.
Tuto "investici" jsem pozoroval týden po týdnu cestou do práce. Pouze vyměnili povrch, jinak nic nevyřešili, to co tam bylo dříve, tam mohlo být klidně dále.
Nenapadá mě nic jiného, nežli že je to zbytečná investice, tunel, populismus, lidská hloupost nebo nevím, co.
Zajímalo by mě, kdo to schválil a kdo to stavěl.
Hoši na magistrátu z malých měst to zase pokazili. Doufám, že je Bohoušek vyplísní. Spíš by to chtělo dostavět okruhy, to by pomohlo, ne tyhle aktivity typu "chléb a hry".
Pavel Hanzl
1.5.2023 07:24 Reaguje na Joska MalýViktor Šedivý
30.4.2023 15:01No, tady mají pakárnu řidiči jízdních kol. Já si osobně myslím, že je to hloupé řešení. *) Ale neměli by zase cykloaktivisté jásat, jak se doprava vylepšila, protože město by přece mělo patřit lidem, ne kolům, ne?
---
*) zrovna téhle trase by, podle mne, docela slušela široká "povinná" cyklostezka se zákazem chodců.
Pavel Hanzl
1.5.2023 07:41Jenže co čert nechtěl, soudruzi dostali asi mohutnou dotaci, les z velké části vykáceli, vytvořili rybníček (což cením) ale cestu vybagrovali, vyasfaltovali a vytvořili asi 7 balvanitých brodů!! Vše osadili dopravními značkami jak na silnici 1. třídy, asfalt popsali upozorními, že nastane brod, prostě šílené!! Na výjezdu je značka sklon 25% a když na podzim na hladký povrch napadne mokré listí, je to skutečně na zabití. Samozřejmě jsou všude cedule s vlaječkou EU, nerezové lavičky a stolečky, prostě regulérní šaškec. Na horském kole se to projet dá i přes brody (pokud vám nevypadávají zuby).
Pavel Hanzl
1.5.2023 07:44 Reaguje na Pavel HanzlSlavomil Vinkler
3.5.2023 07:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.5.2023 17:36 Reaguje na Slavomil VinklerK čemu to celé je? Pokud chtěli spravit cestu pro horské kolo (jiné po tom dnes ani neprojede), tak měli v jednom místě seškrábnout bahno a vyčistit zanesený propustek a je hotovo. Samozřejmě, vyčistit kousek lesa a udělat rybníček, dejme tomu. Ale na co ten šaškec kolem? Možná 10 dopravních značem na nerezovém sloupku na cestu, kde je zákaz a auto ani neprojede?
Jiří Domes
1.5.2023 10:47Pavel Hanzl
1.5.2023 11:58 Reaguje na Jiří DomesJoska Malý
2.5.2023 12:48Jsou města v rovinách, kde se na kolech jezdí jaksi odjakživa jako dopravní prostředek, jezdí se tam po silnicích a leta to fungovalo a funguje a nikdo si nestěžuje.
Stran statistik, tak většina zranění jsou lehká, skoro polovina jsou samonehody, při započtení alkoholu se dostáváme nad 50% zavinění a vážnější zranění jsou velmi často bez helmy.
Elektrokola jsou zlo - často mají vypnutý omezovač a někteří senioři by za vlastní již nejeli a jejich schopnost ovládat takové vozidlo je omezená. eElektrokolo je těžké, což má pro případnou kolizi negativní dopady. V létě jsem zachraňoval dva dýchavičné seniory v Jizerkách, kdy se paní zamotaly provázky z nosiče do kola a nebyla schopná, ani s partnerem, je vymotat, nůž neměli a kolo nebyli ani schopní udržet a dostat do polohy, kdy by bylo příslušné kolo volné a přístupné manipulaci. To jen pro pana Hanzla.
Nehody viz. zde: https://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspx
Nebo zde: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/nehodovost-top-5-mist-cr/r~567a531adb3411ecba5b0cc47ab5f122/
Velmi často vidím nevhodně oblečené, na nevhodném kole, nevhodně se chovající, obtížně zvládající vozidlo, bez helmy - existuje jistá sorta lidí, která na to prostě nemá, neměla by pak kvičet, že se bojí, omezovat jiné druhy dopravy a vytvářet polarizaci ve společnosti.
Je mi trapně, když mě někdo objíždí 1,5m, nedej bože kvůli tomu zpomalil. Je mi trapně, když na místech, kde jsem jezdil dvacet let, teď jedu v jakoby "bezpečném" cyklopruhu úplně stejně jako dříve bez něj. Štvou mě často zrušené odbočovací pruhy a různá neestetická "dočasná" trvalá opatření.
Ale ono se to kyvadlo jednou dostane do úvratě...
Slavomil Vinkler
3.5.2023 07:48 Reaguje na Joska MalýNa elektrokola by měl být řidičák. Aspoň na ty s více jak 50 W.