Martin Sedlák: Rozvoj solární energetiky by Česku pomohl při restartu ekonomiky. Vláda ho ale odmítla
Vítám, že se po měsících příprav dal proces podpory pro vznik nových projektů obnovitelných zdrojů do pohybu. Vynechání solárních elektráren však nedává smysl. Solární panely jsou nejlevnějším typem obnovitelného zdroje a je zarážející, že vláda nechce podpořit jejich rozvoj ani v době, kdy musí myslet na ekonomicky efektivní nástroje, které pomohou při restartu ekonomiky.
Rozvoj solární energetiky by Česku přinesl potřebný impuls v rámci restartu ekonomiky. Podle studie, kterou zpracovali loni na podzim konzultanti společnosti Deloitte pro Svaz moderní energetiky, lze v Česku vybudovat až 7 500 megawattů solárních elektráren do roku 2030. Zároveň by zvýšení podílu obnovitelných zdrojů v elektroenergetice přineslo až 33 tisíc pracovních míst a růst HDP až o 7 %.
Německo využívá aukce pro podporu solárních elektráren od roku 2015. Díky tržní soutěži snížilo ceny elektřiny ze slunce o více než 50 %. S úspěchem se aukce rozšířily také do Polska, Maďarska, Španělska nebo Francie. Právě ve Francii si vláda uvědomila výhody investic do moderní energetiky během pandemie koronaviru. Francie proto navýšila objem podpořených projektů v rámci poslední aukce, ve které již několik let soutěží zájemci o výstavbu nových projektů obnovitelných zdrojů o získání podpory. Celkem tak získají podporu větrné a solární parky o výkonu 1 700 megawatt. Fotovoltaických parků má v rámci této výzvy vzniknout až 88 o výkonu 649 megawatt s průměrnou cenou 62,11 EUR/MWh. Dalších 104 megawatt postaví v rámci inovativních solárních řešení, například spojením fotovoltaiky a zemědělství, kdy jsou panely umístěny nad plodinami. Pro vlastní spotřebu například domácností pak vznikne 11,8 megawatt solárních projektů.
Technologicky neutrální nastavení aukcí v Česku podporoval během příprav novely nejen Svaz moderní energetiky, ale také Svaz průmyslu a obchodu nebo Svaz měst a obcí.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (71)
Jiří Svoboda
28.4.2020 12:22Souhlasím s vámi, že technologicky neutrální nastavení aukcí pro výrobu bezemisní elektřiny včetně cenového zohlenění stability dodávek elektřiny by bylo v Česku velmi žádoucí.
Stanislav Hrouzek
28.4.2020 13:32 Reaguje na Jiří SvobodaA obdobně i větrníků ve prospěch jádra a uhlí...
Pavel Hanzl
28.4.2020 16:33 Reaguje na Stanislav HrouzekJiří Svoboda
28.4.2020 17:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.4.2020 07:31 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
29.4.2020 11:39 Reaguje na Jiří SvobodaJe finančně výhodné tu fabriku přestavět na výrobů dieselů?
Je to obrovská finanční zátěž.
Ale víme, jak to dopadlo.
Dnes jsme v podobné situaci ovšem s daleko výraznějším impulsem ke změně. Jenže jsme daleko blbší.
Jiří Svoboda
29.4.2020 13:24 Reaguje na Pavel HanzlKaždý způsob snížení uhlíkové stopy má svou cenu za 1 kg CO2. Jde o to využívat hlavně ty způsoby s nejnižší cenou a politicky neforzírovat ty s vysokou cenou. V době FV tunelu byl tento způsob úplně nejhorší a přesto se nejvíce prosadil. Proč asi? Někdo korumpoval?
Pavel Hanzl
16.9.2021 09:43 Reaguje na Jiří SvobodaSnad největším solárním baronem se záhy stal bratr Dluhouška Sobotkojc...
Jiří Svoboda
28.4.2020 17:52 Reaguje na Stanislav HrouzekJak chcete z uhlí dělat bezemisní elektřinu?
Pavel Kalenda
28.4.2020 12:45Stanislav Hrouzek
28.4.2020 13:35 Reaguje na Pavel KalendaSolárníky a větrníky (speciálně v aplikaci jako ostrovní systémy) vedou mnoha dalším nákladům, které by se už konečně měly těmto nekonkurenceschopným technologiím spravedlivě počítat jako jejich vlastní náklad. A ne rozpočítávat na ostatní...
Pavel Hanzl
28.4.2020 16:24 Reaguje na Pavel KalendaFve na něco vhodná je a na něco ne, když budete jezdit jen na chatu, taky si na to nepořídíte kamión.
Ten projektant přece musel vědět, že v zimě nasněží a panely nedají ani ampér, že je v zimě krátký den a více mraků.
Tam musí být nějaké doplnění pro zimu, třeba malý větrník, nebo trubkové dynamko do potoka nebo co já vím, třeba člověk, který přijede a dobije to. A stačilo by možná méně panelů, prostě to jen domyslet.
Jan Šimůnek
28.4.2020 13:08Pavel Hanzl
28.4.2020 19:17 Reaguje naLukas B.
28.4.2020 21:21 Reaguje na Pavel Hanzlve voličstvu máme stabilně 40% staré levice (typicky xenofobní pracující odborář zaměstnanec), 20% nové levice (lidově pražská kavárna), 10% úplných idiotů (se starou i novou levicí nesouhlasím, ale dokážu pochopit jejich pohnutky a nepovažuji je za idioty a nemám problém je mít za sousedy) a možná 10% pravicových voličů. to tedy mluvím o těch, co dokážou, jakkoli prostomyslně, svoji volbu zdůvodnit. zhruba čtvrtina obyvatelstva nevolí vůbec, nebo na základě naprosto náhodných pohnutek, třeba jak je který politik učesán či jaké národnosti bl jeho pradědeček.
Pavel Hanzl
29.4.2020 11:31 Reaguje na Lukas B.Za levici je považován socialismus sovětského typu, což ve skutečnosti byl jen rudý feudalismus, (tj. totalita), proto se bez problémů prekabátil v současný ruský klerofašismus.
Proto taky Babiše, který hlásá Mussoliniho heslo "řídit stát jako firmu" a vytváří tu korporátní systém státní moci, podporují naši socani a komunisté.
Skuteční socialisté jsou demokraté a právě dost socialistická Západní Evropa nemá nic společného s naším babišistánem.
Lukas B.
29.4.2020 20:56 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
30.4.2020 08:35 Reaguje na Lukas B.Jiří Svoboda
28.4.2020 20:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.4.2020 07:37 Reaguje na Jiří SvobodaU nás se zkorumpuje a následně zhyenizuje každá dobrá myšlenky, ne tak v normálních zemích.
Jiří Svoboda
29.4.2020 09:28 Reaguje na Pavel HanzlStanislav Hrouzek
28.4.2020 13:30Ale chápu, že ekonomicky a ekologicky negramotná individua a omezení fanatici mohou mít na věc jiný názor...
Pavel Hanzl
28.4.2020 16:38 Reaguje na Stanislav Hrouzek"Fotovoltaika je také globálně nejrychleji rostoucí zdroj energie. Celkem bylo na konci loňského roku nainstalováno přes 500 gigawattů solárních elektráren. Česko však ve svých plánech dostatečně nevyužívá možnosti levné solární energetiky."
Richard Vacek
28.4.2020 15:27Milan G
29.4.2020 10:27 Reaguje na Pavel HanzlNakonec je to vidět, jaké jsou v Německu problémy s výstavbou nových větrníků.
Pavel Hanzl
29.4.2020 11:15 Reaguje na Milan GAle taky mám pocit, že německý problém je odstavování už hotových a plně funkčních JE, to je prostě špatně. Ať napřed zruší uhlíkovou energetiku a pak ať si odstavují, co chtějí.
Jenže my máme nejméně co kritizovat......
Richard Vacek
29.4.2020 11:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.4.2020 12:58 Reaguje na Richard VacekA to je myslím v tom green dealu (neznám to celé, jen části a jen ve výkladech) a hlavně nemám důvod nevěřit, že bezuhlíková energetika je zákldem jakéhokoliv řešení.
A je zajímavé, že u nás (i na Ekolistu!!) jede proti tomu tak silná kampaň!! Proč?
Proč chceme být zase poslední, zase jen špinaví ropáci, kteří sabotují vše, na čem se shodly daleko úspěšnější státy?
Proč deláme pitomce třeba z Němců, na jejichž ekonomiku se můžeme dívat jen hodně zespodu?
Jan Šimůnek
2.5.2020 15:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.4.2020 16:32Tam bych viděl velmi potřebnou podporu. A ne nějakými dotacemi, stačilo by nevybírat DPH na baterie a panely, což je administrativně nejjednodušší.
K tomu dobrý zákon o virtuální baterce a velmi potřebné výkony v součtu budou výrazné, aniž by stát do toho vložil korunu.
Proč nejít taky touhle cestou?
Vaclav Sobr
28.4.2020 16:35 Reaguje na Pavel Hanzlale aby takové zdroje neprodražovali provoz sítě (svým připojením, údržbou a managementem a tím neprodražovali provoz ostatním lidem) by to určitě člo.
A děkuji ne- žádná "virtualní baterka" by neměla existovat - pokud chcete baterii - pořiďte si fyzickou a nechtějte po ostatních lidech aby se v poplatcích distributorovi skládali na akumulaci a zálohování výkonu.
Pavel Hanzl
28.4.2020 16:49 Reaguje na Vaclav SobrV dnešní době, kdy akumulace elektřiny je problém (doufám, že se brzy vyřeší), se dá připojení na siť (ta virtuální baterka) využít k posílení výkonu celého systému.
Největší odběr el. en. je ve dne.
Zvyšují se nároky na chlazení a klimatizace, pro které je fve velmi vhodná.
Začnou se zvyšovat nároky na dobíjení elktroaut, což taky pomůže.
Američani si někde vytvořili (nevím jestli úplně) z "velbloudího" grafu denní spotřeby graf "kachní", na kterém je jasně vidět, že fve tvoří zásadní výkon celodenní spotřeby.
Pavel Hanzl
28.4.2020 19:23 Reaguje naAle velké naděje se dávají vodíku, vyráběném elektrolýzou z fve. Už snad Holanďani staví na to velkou fabriku, Nissan už uvádí na trh třetí genereci aut, v JV Asii na to jezdí autobusy.
Jan Šimůnek
2.5.2020 15:14 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
2.5.2020 15:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.4.2020 07:40 Reaguje naTaky vám to nikdo nenutí.
Vaclav Sobr
28.4.2020 16:36co je domácnosti platné že bude mít formálně levnější silovou elektřinu když zdraží příspěvek na OZE a zároveň zdraží i poplatek za síťové služby v kterém bude mimo výstavby a udržby nutně hustší a hůře managovatelné sítě ještě navíc placena záloha za chvíli kdy se nevyrábí.
aby solární elektrárna dokázala ekvivalentně nahradit 1 jaderný/fosilní GW výroby - je potřebap postavit cca 7GWp v soláru (cca 50km2 solárních panelů, čistá plocha) a k tomu akumulaci schopnou pojmout 6GW o kapacitě asi 20GWh.
vynechme že to technicky neexistuje tzv "levnou" elektřinu si nakonec spotřebitel zaplatí v sítˇových službách a zálohách které se ovšem nijak neúčtují elektrárně.
co se mne týká měli bychom to udělat přesně naopak- zastropovat platby které platí finální spotřebitelé - domácnosti a podniky - s tím že náklady na síťové služby nebude distributor účtovat zprůměrované na kWh spotřebiteli ale bude je účtovat elektrárně (cena za distribuci a zálohu dle své výroby) a ať se nejlevnější zdroj (se všemi externalitami) projeví.
OZE to nebudou.
Jinak ještě abych poznamenal... těch 1700MW ve francii (ve skutečnost MWp - teday něco elektrárna vyrábí při slunném letním poledni) ani zdaleka nestačí na výrobu jednoho Temelína...
Je to zoufale málo.
my tady v ČR chtěli-li bychom být trochu "zelení" potřebujeme nahradit 18 000MW fosilní výroby elektřiny a ještě k tomu 22 000 MW které máme v topení. (které ovšem nevyužíváme v létě kdy OZE nejvíc vyrábí...)
TO JEST ASI 25x TOLIK! tzv "OZE" pro nás nejsou a nikdy nebudou funkčním řešením - ani kdyby se účinnost solárního panelu vyhopla z 25 procent na 50... (normálně se osazují 20 procentní)
Pavel Hanzl
28.4.2020 16:57 Reaguje na Vaclav SobrJenže kouzo je v tom, že by to nemusel platit stát (nebo ČEZ) ale soukromí investoři.
Není tam napsané, v jaké struktuře se to má dělat (gigantické solární parky na poli jsou nesmysl a jsou snad i zakázané) a výkon domácích a firemních fve zase někdo nespočítá. Asi počítá pouze KW které protečou před celostátní síť, což bude asi vždy u nás minimum.
Pavel Hanzl
28.4.2020 19:30 Reaguje naStaví se právě účelové fve pro vlastní spotřebu, to je ideální stav.
Pomohla by právě ta DPH a hlavně celosvětová uhlíková daň.
Pavel Hanzl
29.4.2020 07:54 Reaguje navladimír šmídl
28.4.2020 21:13Pro výrobu polovodičového křemíku je potřeba rovněž značné množství energie a vzhledem k technologicky nezbytně přesným teplotám je toto teplo výhradně elektrické.. Ale pozor: v publikaci Büchner a kol. : Technická chemie se zmiňuje , že koncem 80. let není odbyt na vodík a někdy se spaluje v tepelné elektrárně na elektřnu...
Pavel Hanzl
29.4.2020 07:57 Reaguje na vladimír šmídlAle problém vodíku je jinde, stlačováním se nezkapalní, je velmi lehký a malá molekula projde všemi materiály, kryonádrže jsou děsivě drahé..
Pokud by se choval třeba jako metan, dnes by to byl asi základ dopravní energetiky.
Druhá věc je skladování vodíku. Ztráty vodíku difúzí nejsou zdaleka takové, aby se tím někdo musel prakticky zabývat (možná tenhle falešný mém zasela do obecného technického povědomí nobelovská přednáška Fritze Habera, ale ten mluvil o jinačích podmínkách než jaké jsou v tlakové lahvi v kufru auta). Problém s vodíkem je ten, že jeho stlačování je energeticky náročné. Vysokotlaký kompresor, kromě toho že vrčí a cáká olej, taky žere spoustu energie. A pro zajímavost, metan se _chová_ jako vodík, aspoň v tom smyslu, že se nedá zkapalnit pouhým stlačením. Základem dopravní energetiky se přesto nestal, i když je velmi levný, mnohem levnější než vodík získávaný jakýmkoliv způsobem :-)
Kryonádrže jsou drahé, ale ne děsivě. Sám jich několik mám, včetně nádob na helium a jejich nákup mě nijak nezruinoval (pro představu jsou to desítky tisíc korun). Výměna benzínové nádrže v Mercedesu vyjde podstatně dráž :-)
Pavel Hanzl
29.4.2020 10:51 Reaguje naSamozřejmě problém se stlačováním uvádím (vy čtete něco asi jiného) a hlavně, výroba vodíku z přetoků fve je daleko levnější a hlavně čistší, než třeba metan - záleží, jestli je to zemní plyn, nebo se vyrábí jinak (biometan??)
Každopádně právě vodík by mohl být ta stále zoufale hledaná akumulace elektřiny nutná pro vykrytí OZE a navíc pohon automobilů místo uhlíkových paliv.
Samozřejmě je to blbost a budoucnosti je ve fedrování uhlí a pálení ropy, jí vím...
Ale tuhle informaci asi znáte, pokud ne, tak k přilepšení:
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=28849&fbclid=IwAR0EfHq6S_GUPQrO-71H3b_CiWzTB-3wy-wLhpy3OwMxHeG90e3Ik3vur1U
Pavel Hanzl
30.4.2020 10:34 Reaguje naJan Šimůnek
29.4.2020 10:57 Reaguje na Pavel HanzlTo další nezpochybňuji. Proto je ostatně vodík, navzdory mohutné ideologické podpoře, pořád na okraji reálné ekonomiky či energetiky.
Pavel Hanzl
29.4.2020 11:18 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.4.2020 12:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.4.2020 10:54 Reaguje na vladimír šmídlNevím, na co by nám byl chlór, který z vody stejně neuděláme, ale tady máte současnou praxi, ne 80. roky.
Jiří Slavík
29.4.2020 10:54Pavel Hanzl
29.4.2020 11:07 Reaguje na Jiří SlavíkJaroslav Čížek
29.4.2020 23:36Jsem přesvědčen, že tohle musí každého strojního inženýra opravdu potešit.
Pavel Hanzl
30.4.2020 10:32 Reaguje na Jaroslav ČížekProstě uhelné parní stroje taky nahradily dýzly a lidstvo na tom skutečně nezchudlo.
Jan Šimůnek
2.5.2020 15:21 Reaguje na Pavel HanzlJasná cesta vpřed je uplatňování a rozvoj technologií bez jakéhokoli omezení, protože v principu není jasné, co se kde může objevit.
Aleš Svoboda
3.5.2020 19:27Pokud se započítají všechny dopady na ŽP - od výroby až po likvidaci panelů, baterií - pak je zátěž na ŽP srovnatelná s ropou.
Pokud připočítáme zábor zemědělské půdy. . . . už jsme úplně někde jinde.
Jestli fotovoltaiku ?? Pak jedině na střechy, parkoviště před supermarkety - ale nikdy ne na zem.