https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-berg-kolik-emisi-zpusobuje-zeleznicni-doprava
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Berg: Kolik emisí způsobuje železniční doprava?

13.12.2025 | Michal Berg |
Jedna z mých nejoblíbenějších infografik Atlasu dekarbonizace Česka -> kolik emisí způsobuje železniční doprava. Ano, je to ten nejužší sloupeček úplně vpravo, pouhé jedno procento.
 
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Umožňuje to dobře pochopit kontext například zprávy, že z Modernizačního fondu (tedy z emisních povolenek) půjde nyní 7 miliard korun na elektrifikaci tratí.

Jako železniční fanoušek jsem rád, protože elektrifikované tratě vždy přilákají nové cestující. Je to ale výhodná investice i z hlediska klimatu, a neměly by ty peníze přece jen směřovat spíše tak, abychom se zbavovali emisí z těch tlustých částí grafu vlevo?

Udělal jsem si proto rychlý výpočet na trati Opava - Krnov, kterou znám a která je mezi těmi, jenž se budou elektrifikovat. Na této 30 km dlouhé trati nyní jezdí denně 23 párů vlaků/den, z toho 8 párů přímých rychlíků - převážně dieselové vozy 843 nebo Regionovy. Za rok tak hrubým odhadem vyprodukují 7 až 8 tisíc tun emisí CO2.

Pokud zde bude jezdit elektrický Regiopanter na současný elektrický mix ČR, vyprodukuje ročně pouze 150 tun emisí. Snížení emisí je tedy cca 98%.

Ušetří se i na palivu: ze současných cca 70 mil Kč ročně za naftu by se šlo zhruba na čtvrtinu za elektřinu.

Rychlejší a pohodlnější jednotky navíc přilákají nové cestující - když budeme počítat, že by to bylo jen 5 % z těch, kdo nyní jezdí autem (intenzita dopravy je tam asi 8000 osobních aut denně). To by znamenalo celkem úsporu cca 10 tisíc tun emisí CO2.

A tady přichází ten vstup do debaty: je úspora 10 tisíc tun emisí ročně a 50 mil Kč za spotřebu nafty za celkové náklady 1 miliardy korun dobrá investice?

A možná ještě důležitější otázky, které by měly zaznít:

- Jaké je vlastně kritérium — maximalizace snížení emisí, nebo budování dlouhodobě funkčního dopravního systému? Elektrizace nemusí být nejlevnější způsob snižování emisí, ale může být nutnou podmínkou pro to, aby železnice dokázala dlouhodobě konkurovat autům.

- Kolik by stálo snížení stejného množství emisí v silniční dopravě, která tvoří více než 90 % všech emisí v dopravě?

- Kolik z těchto úspor je „přímých“ (nižší emise vlaků) a kolik „systémových“ (přesun lidí z aut, vyšší kvalita, lepší takt)?

- A není nakonec problém ten, že železnici hodnotíme přísně podle emisí, zatímco silniční projekty v podstatě vůbec ne? Kdybychom u každé nové silnice vyčíslovali CO2 stejně jako u každé elektrifikované tratě, jak by investiční priority dopadly?

Všechny tyto otázky a následnou diskusi umožňuje jedna jediná stránka Atlasu dekarbonizace Česka - a takových stránek je tam 240.

Pomozte dostat Atlas dekarbonizace Česka do veřejných knihoven v rámci naší kampaně na Doniu.

A pokud přispějete do 15. prosince, obdržíte odměnou jeden Atlas i pro Vás nebo vaše blízké ještě do Vánoc.


reklama

 
foto - Berg Michal
Michal Berg
Autor je český politik, podnikatel v oblasti IT a pracovník projektu Fakta o klimatu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist