https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-hruska-kam-se-ztratila-voda
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Kam se ztratila voda?

17.3.2019
Halové budovy u Zákup.
Halové budovy u Zákup.
Licence | Volné dílo (public domain)
Otázka se zdá téměř nezodpověditelná, ale není zase tak těžká. Proč se v posledních letech kriticky snižují zásoby zejména spodních vod? Svádí se to na hospodaření zemědělců s půdou, na to, že neprší, na to, že se voda nezachycuje a tak dále. Na všem je patrně trochu pravdy, ale odpověď je také patrně úplně jinde.
 

Už v devadesátých letech minulého století nahradila plánované hospodářství ta údajně neviditelná ruka tržního hospodářství. Jak tvrdil tehdejší odborník na všechno Václav Klaus, ta ruka měla vyřešit všechno. A tak se začalo neplánovaně hospodařit ve víře na onu zázračnou neviditelnou ruku trhu. Bohužel.

V celé České republice se neplánovaně, a nebojím se říci bezmyšlenkově a chaoticky, začaly budovat nové továrny, dílny, sklady, obchodní hyper a super prostory a průmyslové zóny. Zde byla ruka trhu (či spíše státní pokladna) opravdu štědrá a tak na tyto stavby byly dotace, podnikatelské půjčky a investiční pobídky.

Ale ouha. Jaksi se zapomnělo, že spodní voda je vespod a musí se tam někudy dostat. A stejně tak se zapomnělo na to, že nové stovky nových podniků a jiných, ať už výrobních, skladových či jiných prostor, kde budou pracovat tisíce lidí, budou potřebovat miliony kubických metrů vody - a to denně. Ony si ji sice zpod země vezmou, ale už ji tam nevrátí. Je to vlastně nevratná půjčka, kterou by ani ta zmiňovaná zázračná ruka nikomu neposkytla.

Takže obrovská množství spodní vody tam, kde se nepoužívá povrchová voda, se do podniků dostanou, tam se použijí a odtud odchází buď do kanalizace nebo přes čističky do vodních toků a pryč mimo naši republiku. A je vymalováno!

Rozhodně to není legrace ani to není k pousmání. Nedávno jsem četl, že myslím Teherán s miliony obyvatel se každým rokem propadá do země, protože podzemní jezero pod ním se postupně vyprazdňuje.

Takže co s tím? Rozhodně to nevyřeší nějaký program jako je dešťovka či podobné. Tady musí přijít radikální řešení a to hodně brzy. Už není za pět minut dvanáct, už se blížíme ke dvanácté.

Odborníci, začněte pracovat a pokud možno, poraďte se i se zdravým selským rozumem.


reklama

 
foto - Hruška Miroslav
Miroslav Hruška
Autor je bývalý starosta obce Tisem, angažuje se v Alternativě středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Jan Mach

17.3.2019 14:07
Poplašné zprávy o celorepublikovém úbytku spodní vody jsou spíše poplašnou zprávou. Z přiložené mapy stavu zásob spodní vody vyplývá, že kritický nedostatek v Praze a okolí (tam se nevsákne ani při propršeném celém létě, protože to je zabetonovaná oblast), a jižní Morava, kde byl problém s vodou vždy. Takže souhlasí, aktivity dešťovka a podobné jsou nesmyslem (když nebude pršet, tak i nádrže na dešťovku zůstanou prázdné).
Odpovědět
JB

Jaroslav Bambuch

17.3.2019 21:42
Když jsem byl malý ogar, před padesáti lety, a chodil jsem se dívat na pole, jak nějaký velký stroj kopal rýhu a současně pokládal drenážní trubky a hadice, tak jsem jako sedmiletý měl pěknou podívanou. Jooooo, kdybych tenkrát věděl...
Jsem obyčejný dělník, kluk z dědiny, ale dle mého selského rozumu je už tam, celých 50 let zakopaný pes!!!! TENTO ZLOČIN BYL POPULÁRNÍ V CELÉM SVĚTĚ!!! Málo moudrých sedláků si raději zbudovali rybníky. U nás, jako i jinde kozly udělali zahradníky, ti nakladli kilometry takových trubek i na samých horizontech krajin!!! I malé dítě ví, že z kopce voda teče sama. A dnes nám ještě větší pitomci a podvodníci nabízejí dotace úplně na všechno!!! Doufám, že se nedožiji toho, že budou dotace na zásobníky čistého vzduchu, abychom měli co dýchat.
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.3.2019 22:38
Naprostý souhlas. Bohužel hlupáci a někteří si říkají i odborníci ztrátu podpovrchových vod svádějí na sucho, ale sucho to tady bylo v určitých periodách v podstatě vždy, takže příčiny jsou jinde.... Stavební zásahy do půdy, především z různých důvodů prováděné hlubinné vrty, dotovaná tepelná čerpadla, zakládání a budování těžkých několikapatrových staveb, dopravní sítě, satelitní městečka,obrovské askvěle odvodněné betonové plochy atd.atd., to vše mění staleté toky podpovrchových vod což následně vede k vysychání nejen povrchových zdrojů, ale i historických studní.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.3.2019 07:11
S článkem se dá v podstatě souhlasit. Nemyslím si, že zprávy o celorepublikovém úbytku spodních vod jsou zprávami poplašnými, ty tři roky sucha se musely nutně projevit, i když samozřejmě jsou oblasti, kde to není zdaleka tak výrazné. Co se týká meliorací, jak zde bylo v diskuzi zmíněno ,není to žádný výmysl socialismu, již můj předek v roce 1926 takto odvodňoval určité části svých polí. Jenže se to musí dělat citlivě a s rozmyslem, na což se při pozdějších melioracích nezřídka nebral ohled. Bohužel se takto "zúrodňovaly" namnoze i louky, což byl ten největší nesmysl. V případě původních polí s ornou půdou tyto zásahy v odůvodněných případech smysl měly.
Odpovědět
VK

Václav Kain

18.3.2019 08:16
Svoji otitulovanou blbost která z nich na dálku vyzařuje na něco svést musí.A tak když neprší tak není voda.A problém je vyřešen.
Odpovědět
MM

Milan Milan

18.3.2019 08:21
Meliorace jsou v pohodě, podmáčená zemědělská půda se nedá těžkou mechanizací obdělávat. Vody je v krajině dost, včera kolem Divišova po dešti na polích všude nazasáknuté louže. Jenom stát nevytváří za zastavované plochy, náhradní podmínky pro zadržování vody v krajině, a ministr ten jenom poplašeně kecá v médiích. Podívejte se např. u Olomouce směř Prostějov, co tam v loňském roce vzniklo za obrovské plechové a betonové logistické centra. Na bývalých krásných hanáckých polích!!! Ale MŽP a MZ místo hospodaření s půdou budou buzerovat občana a vyzývat k ochraně vod, dávat dotace na dešťovku což vidím jako skvělý dotační kšeft, ale zcela mimo základní mísu. Vodu musí dostat pod zem, do studní a podzemních přirozených zásobníků...A všechnu vodu, půda je přirozený filtr a poradí si i se splaškovou vodou organicky znešištěnou.
Odpovědět
B5

Bohumil 56gogo

18.3.2019 09:22
pozdě se bije (spíš ještě nebije) na poplach . jasně že ta voda tu chybí a bude chybět čím dál víc ! miliony hektarů luk , remízků jsou zabetonovány , zaasfaltovávány , mokřiny vysušeny a zavezeny , a hlavně z lesů kde se zadržuje nejvíc voda a pramení potůčky (dříve potoky )se staly holiny . jasně že ten les umře bez vody že se smrk neubrání kůrovci když tu chybí klasické přeháňky , voda zmizí z Česka jak pára nad hrncem a to díky melioraci, rozorání mezí, regulace toků , a zastavení luk a polí! jako dítě jsme chodili chytat pstruhy do potoků , které byly plné tůní a ryb , dneska je potok zanesený až po vrch , prostě místo toho aby tu voda zůstávala je rychle odváděná rychle pryč! sudy a nádrže nic neřeší , sudy bych těm chytáků narazil na hlavu !! stejně to byl jen lobbing pro výrobce , kteří jsou kamarádi těch co to propagují !!VYČISTĚTE POTOKY , VYTVOŘTE TŮNĚ , VYČISTĚTE RYBNÍKY , A JINÉ NÁDRŽE , NAOREJTE ZPĚT MEZE , VYTVOŘTE REMÍZKY , PROSTĚ TU VODU TADY ZADRŽUJTE TO NENÍ TRESTNÉ!!!!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.3.2019 10:26
Pan Hruška je ekologista. Absolutně mimo. Hlavním důvodem mizení vody z krajiny jsou meliorace a způsob hospodaření s půdou. Voda se nevsakuje, ale odtéká. A co se týče spotřeby vody, ta je poloviční oproti stavu před 30 ti lety!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.3.2019 12:20 Reaguje na Michal Ukropec
Pan Hruška je v obraze, vy jste trochu mimo.

Hlavním důvodem mizení vody z krajiny je :

a) úbytek srážek - neplatí mantra, že padá přibližně stejný objem srážek ,padá
méně v absolutním vyjádření/rok
b) zvýšení průměrné teploty/rok vedlo k nárůstu evapotranspirace, výparu z
ploch i vegetačnímu výparu. A výpar snižuje podíl vody v odtoku z území
c) pravdu máte v tom, že meliorace a způsob hospodaření na zemědělských plochách
je katastrofální + spotřeba vody na obyvatele je poloviční oproti r.89
d) každý den ubude v ČR 15-20 ha půdy,která se zastavuje

Sečteno a podtrženo, všichni máme skutečně VELKÝ problém, který se řeší polovičatě,pomalu a zcela nedostatečně.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.3.2019 14:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bude mi 54. Pamatuji na Vysočině nezregulované potůčky plné mřenek, hrouzků, střevlí a mihulí. Chytat do ruky pod kořeny nebo vodní rostliny se muselo opatrně, neboť tam bývalo i hodně raků. Kolem podmáčené louky s rosnatkami, střevlíčníky a vstavači. Do luk se chodilo vždy v holínkách, protože i v parném létě byly vždy mokré. Poté se na přelomu 70. a 80. tých let vše zregulovalo a oddrenážovalo. Nyní jsou kolem vyschlých betonových koryt jen pole kukuřice pro bioplynku v Herálci. Připočteme-li si k tomu zasypání všech nebesáků a zrušení mezí a remízků, je dílo odvedení vody kompletní. A takto se to provedlo všude. Nejen na Humpolecku.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.3.2019 09:35 Reaguje na Michal Ukropec
Tady Jeseníky. U nás to samé,úbytek vody a biodiverzity v krajině je katastrofální. Zmizeli koroptve,bažanti,zajíci. Mizí dokonce i zcela doposud běžné rostliny - petrklíče, plícníky,bledule,sněženky atd. (o vstavačích nebo vachtě se už vůbec nebavím)
Nikoho to nezajímá, není "společenská objednávka".
Mám takový divný pocit, že dnešní mladá generace bude mít hodně velké problémy, aby jí alespoň něco málo zůstalo.


Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2019 14:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vachta přežívala pouze u Dubského rybníka, ale býval jí tam hektar. V letě jí půjdu znova zkontrolovat. Možná nějaká přežívá. Jinak bývala i s bahenními rostlinami v Munzarově zatáčce ( u Slavníče) nyní dálnice. I vlk tam skočil ze zoufalství pod auto.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.3.2019 15:16 Reaguje na Michal Ukropec
Svého času se vachta sbírala jako léčivka (list). A protože byla top výkupní cena, škodný jsem nebyl.
Byl jsem se nedávno na lokalitu podívat - nic.
Začali to bolševici, ale tahle moderna s chemickým arzenálem a těžkými stroji na polích to dorazila.
Trvale udržitelný rozvoj ? - ani náhodou.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.3.2019 09:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vachta stála 230 Kč. ( hluchavka = 270) Muselo se hlásit odkud je. Nesměla být z chráněné oblasti. Pro připomenutí: Při povodních v roce 2002 spadla cca 50ti letá voda, která udělala 500 letou povodeň.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.3.2019 14:35 Reaguje na Michal Ukropec
To byly časy, ještě jsem sbíral třezalku a dobromysl, taky dobrý ceny.

K té vodě - zrovna se tady dohadujeme v obci. Kolem nás je cca 7km2 polí s max.20lt zádržností srážek/m2. Má být 80-120lt/m2.

Marně jim na trojčlence dokazuji, že kdyby dali do kupy pole, nemusí stavět přehrady.

Ale to by se muselo chtít, hlavně myslet.

Problém je v tom, že na nádrž dostanou dotace, ale na pole ne :-)
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.3.2019 09:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bohužel je to tak. Ta zádržnost je opravdu velmi malá. Kdysi bývala kolem 30-40% srážek. Klesá to a klesá. Už v 80 tých letech to bylo na cca 20-25% %. Obor vodohospodářské stavby jsem studoval asi zbytečně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.3.2019 22:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Méně prší a více se odpařuje, důsledkem je pokles spodních vod a méně vody ve vodotečích. Jaké je podle vás celovičaté řešení?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.3.2019 22:28
Ale to řešení je velmi jednoduché. Dešťovou vodu se střech a nevsákavých ploch zasakovat. Zařízení je to velmi levné a jednoduché - rýha vyložená geotextílií zasypaná hrubým štěrkem. Jelikož se z míst budov a nevsákavých ploch nemůže nic odpařovat, bude díky tomu spodní voda přibývat. Nebo se pane Hruško v něčem mýlím?
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.3.2019 13:57 Reaguje na Jiří Svoboda
zasakováním dešťovky se obecně nezkazí vůbec nic. tedy ideálně zachytáváním a když je plno tak zasakováním za přepadem. bílá střecha (obecně světlá) je taky moc fajn a praktická, snad kromě hor s velkou sněhovou nadílkou (ale i to je na diskusi).

ale probůh neřešme jen marginality. sice je děsně módní se bít v prsa a vykřikovat, jak je všechno zastavěné a zpevněné, a že sucho je proto, že okapy a pangejty u silnic neústí do vsakovacích jam ale do vodotečí, ale je třeba porovnat plochu obhospodařované zemědělské půdy a plochu staveb + zpevněných ploch. z tohoto pohledu je je cokoli na střechách a silnicích a parkovištích jen kapkou v moři (ano, centra měst lokálně jsou jiný případ), a to důležité je na polích a v lesích.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.3.2019 15:49 Reaguje na Lukas B.
Ano, souhlasím!

Jen musím znovu zopakovat svůj koncept pro města. Bílé střechy, dešťovku ze střech a zpevněných ploch zasakovat a spoustu stromů, které jsou schopny zasáknutou podzemní vodu zase vytáhnout, zvlhšit vzduch a tím ho ochladit a poskytnout stín. Dobré řešení měst je důležité, protože tam tráví čas spousta lidí. Efekt zelených střech a fasád je oproti uvedenému konceptu nepodstatný a řešení je drahé.
Odpovědět
mr

23.3.2019 23:36 Reaguje na Lukas B.
Když nevíte, jak ovlivňují místní klima lesy a zastavěné plochy, tak je zbytečné, abyste tu k tomu cokoliv psal, jelikož pak píšete totální nesmysly. Ty vaše kapky v moři právě způsobily ty dnešní problémy. A jestli se lidstvo zavčas nevzpamatuje, můžeme se i my dočkat problémů, o nichž se dnes ještě nikomu ani nezdá.
Odpovědět
mr

18.3.2019 22:30
Sám beton, asfalt a střechy. Ty suší a zahřívají okolní vzduch. V půdě není humus k vazbě vody. Je tak narušen její koloběh - malý i velký . Vždy platilo, že voda přitahuje vodu. Lidé ale mají jiné priority a dojde jim ten problém, až tu bude sahara. Půda má pro většinu cenu leda jako stavparcela. Dobře nám tak, když si tu necháme vládnout takové vodborníky, jež vidí leda na délku volebního období.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

21.3.2019 05:49
Podívejte se na stránky CHMI, kde je předběžně publikována zpráva o suchu v roce 2018. To, co tady je diskutováno, urbanizace, meliorace, utužení půdy, to všechno je pravda. Ale hlavním důvodem je, že neprší dost! V libereckém kraji je nedostatek srážek -752 mm v sumě za 3 roky! Chybí nám více než rok a půl srážek. Teplota se zvedla o 2,5 stupně, takže je větší výpar.
Zatím máme co pít, v trubkách v Praze i leckde jinde voda je. Ale zalévat už možno není, závlahy zeleniny a ovoce jsou omezovány a uvidíme, co přinese letošní léto. Podle odhadů se sucho dále prohloubí.
Odpovědět
mr

21.3.2019 10:37 Reaguje na Katka Pazderů
Vy jste snad novodobý Kolumbus v sukních a právě ste přistála u břehů Nového světa. Zkuste se zamyslet, proč asi je takový rozdíl ve srážkách na Sahaře a v Kamerunu (zatím).
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

21.3.2019 05:52
odkaz na situaci v mělkých vrtech http://portal.chmi.cz/aktualni-situace/sucho#
a v hlubokých vrtech http://hydro.chmi.cz/hpps/hpps_pzv.php
Asi někde tady je pravda.
Odpovědět
Rz

Roman z Vysočiny

23.3.2019 23:17
Řešení je jednoduché, zůrodnit půdu zpět, zajistit celoroční pokryv vegetací a nepustit tam těžkou techniku. V Německu už dávají do půdy aktivovaný biouhel a půda je 4x úrodnější než i ta nejúrodnější předtím. Sám to budu na zahradě dělat, vyřeší se tím CO2, ochrana proti suchu + povodním, potravinová soběstačnost, hned bych tu kůrovcovou kalamitu využil na zůrodnění místní půdy, aby se chytla nová pestřejší výsadba, realitou je bohužel opak, zničená půda těžkou technikou, kéž by se ze středověku vrátili uhlíři s milíři a koňmi, teď by byli přesně na tohle potřeba.
Odpovědět
mr

23.3.2019 23:52 Reaguje na Roman z Vysočiny
Máte sice kus pravdy, ale ne celou. Jestli je někdo přesvědčen, že stačí leda zúrodnit půdu a ono se nám vrátí deště bez toho, že by tu nenastala totální stavebuzávěra, tak je prostě naivní dítě. Vliv staveb leda z našeho území je už tak velký, že mám obavu, že naše rozloha je už příliš malá pro lesy, jež by vliv těch staveb vůbec vykompenzovaly.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.3.2019 13:10 Reaguje na Roman z Vysočiny
Ono to není jednoduché. Pokud do zemědělství zajistíte trojnásobný počet lidí, můžete se vrátit k lehčí technice-problém je v tom, že v prvovýrobě v současné době nedělá možná ani 80 tisíc lidí a proto se musí používat výkonná , bohužel těžká technika, aby se stejné výměry obdělaly s podstatně méně lidmi. Aktivovaný biouhel- myslíte tím lignohumát? Pokud ano, tak musím konstatovat, že Němci ho přidávají do digestátu z bioplynek , který ničí strukturu půdy a je to takové vynucené řešení. Bioplynky jsou katastrofa samy o sobě.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

27.3.2019 20:00 Reaguje na pavel peregrin
Bioplynky jsou EKO! DUHA podporuje jejich radikální navýšení! Je to dotovaný druh. Technologii vyrábí ANOfert, agrochemii pro plodiny dodává ANOfert, dotace vyplácí MŽP ovládaná ANOfertem. Nejdříve je nutno rozlišit ochranu přírody od ekologismu. Je to jako s levičáctvím. Milada Horáková byla levicová politička. Gottwald byl obyčejný Marxista.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist