Miroslav Hruška: Dálnice D3. Končí etapa potíže růstu. A začíná růst potíží
Není to první ani poslední problém, se kterými se potýká stavba dálnice D3. Zdá se, že na této stavbě končí etapa potíže růstu a začíná růst potíží. A to nejen na stavbě Jihočeské části D3. Podobné problémy zcela jistě již začínají a budou následovat další i na stavbě Středočeské části D3.
Na této části stavby se ještě ani nekoplo, a doufám, že ani nekopne, a už se problémy staví do fronty. Ředitelství silnic a dálnic mění technické řešení dálnice na úseku od Jílového po Hostěradice, jehož součástí je i tunel Luka. EIA pro tuto stavbu byla schválena už v roce 2012, nyní je rok 2020 a zásah do projektu je tak velký, že tuto nelze již použít.
V některých místech dálnice poklesne až o deset metrů oproti původním plánům. Tunel Luka se tím prodlouží o celých 645 metrů na 1843 metrů, což znamená, že trasa dálnice D3 v tomto místě nepovede na povrchu, tak jak měla, ale pod povrchem terénu. Součástí úseku je i most přes řeku Sázavu, dlouhý 780 metrů, který navazuje na tunel a dvě mimoúrovňové křižovatky, Jílové a Hostěradice. MÚK Jílové bude posunuta a most přes řeku bude asi o 20 metrů kratší.
Zajímavostí je, že dokumentace k těmto změnám má 227 MB, což je čtyřikrát více než původní dokumentace k celému úseku Středočeské D3 z roku 2012. Tedy nejde o žádný malý zásah.
A není to jen tento zásah. 6. ledna 2020 schválili středočeští radní požadavek na pokračování posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Ten se týká záměru vybudovat obří oboustrannou odpočívku Dunávice, poblíž Netvořic. Tento záměr se nezamlouvá jak krajským radním, tak výboru pro životní prostředí a zemědělství krajského zastupitelstva. Nezamlouvá se jim velikost záboru zemědělské půdy, ani blízkost přírodně hodnotné oblasti Dunávických rybníků. Vliv na zemědělský půdní fond lze označit jako významný, jak uvedl zastupitel Miloš Petera. Jedná se o 13 hektarů ZPF.
Ani to není však konec problémů. V Posázaví a na Neveklovsku vzrůstá odpor proti trase dálnice D3. Obce se brání znehodnocení rekreačního potenciálu Posázaví, riziku, že přijdou stavbou D3 o své prameny pitné vody a tím i o studny a vodovody v těchto obcích, což už se stalo na stavbách jiných dálnic. Bez významu není ani znehodnocení či zničení rozsáhlých ploch mokřadů a tím prostředí, které je zásobárnami spodních vod a pro život mnoha druhů živočichů.
Proč tak má být? Projekt D3 v západní variantě je nejdražší a nejhorší jaký může být. A nejvíce na něj doplatí právě životní prostředí v tomto jinak krásném kraji. A jestliže stavba Jihočeské části přinesla podobné problémy jako u tunelu Pohůrka, tak ve Středočeské části s množstvím mostů, tunelů, mimoúrovňových křižovatek, poddolovaným územím, krajem žuly, rizikem stáje ještě hrozící nevybuchlé munice na Neveklovsku, lze očekávat problémy ještě větší.
Začátek všech problému je zcela jistě v projektu a nedostatečném průzkumu celé trasy, jak geologických, tak hydrologických, biologických i jiných.
Není tedy na čase se už konečně zamyslit nad tím, zda vedení trasy D3 ve Středočeském kraji je to správné a stojí za to zničit desítky či stovky hektarů zemědělské půdy, lesů, mokřadů, pramenů vody, cenné krajiny a tedy životního prostředí pro lidi i živočichy. To, co se má stát s krajinou, už bude nevratné.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Karel Ploranský
20.9.2020 15:00 Reaguje naKaždý má právo usilovat o to, aby se mu tam, kde je doma, dobře žilo.
Nebo dokonce povinnost?
Pavel Hanzl
18.9.2020 11:57Ono to má logiku, Češi jsou národ chytrý, šikovný, pracovitý ale vše důležité v téhle zemi vždycky rozhodovali Němci.
My to neumíme a těžko se to učíme, když po dvou totalitách elity země emigrovaly (dnes odchází taky) a morálka ateistického národa je totálně na dně.
Pokud občané tolerují lži a krádeže i ve vládě, tak se nemají na co těšit, ryba vždy smrdí od hlavy.
Bohdan Podlena
19.9.2020 11:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.9.2020 08:29 Reaguje na Bohdan PodlenaProblém ale je, když žádnou totalitu nemáme a musíme si vládnout sami.
Pak si ji musíme vymýšlet jako eurosajuz, diktát z Bruseli atd., abychom zdůvodnili, proč to nejde.
Radek
18.9.2020 12:37Viktor Šedivý
19.9.2020 21:25 Reaguje na RadekMichal Ukropec
18.9.2020 14:10Martin Martin
18.9.2020 14:35 Reaguje na Michal UkropecMichal Ukropec
19.9.2020 16:13 Reaguje na Martin MartinMiroslav Hruška
18.9.2020 16:21Michal Ukropec
19.9.2020 16:23 Reaguje na Miroslav HruškaMichal Konečný
21.9.2020 07:52 Reaguje na Miroslav HruškaK těm majitelům rekreačních chalup: Dolní Posázaví bylo nádhernou přírodní krajinou, než se sem nacpaly desetitisíce bud a pseudopaláců, které jsou tu tak hustě, že nemůžete otevřít dveře zároveň se sousedem. Za tohle bojujete?
Zkuste se vžít do situace Jihočechů, pro které cesta do zbytku republiky je martýrium.
Zkuste se přestěhovat do Olbramovic, kde nepřejdete ulici, nemůžete pouštět děti ven a nadýchnout se nemůžete vůbec. A to je jen příklad.
Miroslav Vinkler
18.9.2020 19:51Náklady na odstranění? Celkem pakatel 0.5 mld Kč.
Potřebujeme lidi jako je pan Hruška, kteří upozorňují na chyby. Jeho práce si vážím , protože oproti ostatním tlachalům se o něco dobrého skutečně snaží.
Viktor Šedivý
19.9.2020 21:20Katka Pazderů
21.9.2020 05:38Viktor Šedivý
23.9.2020 10:46 Reaguje na Katka PazderůŠmarjá. Viděla jste někdy dálnici, aspoň na obrázku?