https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslavn-hruska-dalnice-d3.konci-etapa-potize-rustu.a-zacina-rust-potizi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Dálnice D3. Končí etapa potíže růstu. A začíná růst potíží

18.9.2020
Stavba dálnice D3.
Stavba dálnice D3.
Foto | Kralpilot / Wikimedia Commons
Z tisku se dočteme, že „Zprovoznění D3 u Českých Budějovic se odkládá o další rok. Zdržuje ho tunel Pohůrka“. Ředitelství silnic a dálnic tedy nyní počítá se zahájením provozu až v roce 2024. Stalo se tak proto, že stavbaři musí kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii stavby u kilometrového tunelu Pohůrka.
 

Není to první ani poslední problém, se kterými se potýká stavba dálnice D3. Zdá se, že na této stavbě končí etapa potíže růstu a začíná růst potíží. A to nejen na stavbě Jihočeské části D3. Podobné problémy zcela jistě již začínají a budou následovat další i na stavbě Středočeské části D3.

Na této části stavby se ještě ani nekoplo, a doufám, že ani nekopne, a už se problémy staví do fronty. Ředitelství silnic a dálnic mění technické řešení dálnice na úseku od Jílového po Hostěradice, jehož součástí je i tunel Luka. EIA pro tuto stavbu byla schválena už v roce 2012, nyní je rok 2020 a zásah do projektu je tak velký, že tuto nelze již použít.

V některých místech dálnice poklesne až o deset metrů oproti původním plánům. Tunel Luka se tím prodlouží o celých 645 metrů na 1843 metrů, což znamená, že trasa dálnice D3 v tomto místě nepovede na povrchu, tak jak měla, ale pod povrchem terénu. Součástí úseku je i most přes řeku Sázavu, dlouhý 780 metrů, který navazuje na tunel a dvě mimoúrovňové křižovatky, Jílové a Hostěradice. MÚK Jílové bude posunuta a most přes řeku bude asi o 20 metrů kratší.

Zajímavostí je, že dokumentace k těmto změnám má 227 MB, což je čtyřikrát více než původní dokumentace k celému úseku Středočeské D3 z roku 2012. Tedy nejde o žádný malý zásah.

A není to jen tento zásah. 6. ledna 2020 schválili středočeští radní požadavek na pokračování posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Ten se týká záměru vybudovat obří oboustrannou odpočívku Dunávice, poblíž Netvořic. Tento záměr se nezamlouvá jak krajským radním, tak výboru pro životní prostředí a zemědělství krajského zastupitelstva. Nezamlouvá se jim velikost záboru zemědělské půdy, ani blízkost přírodně hodnotné oblasti Dunávických rybníků. Vliv na zemědělský půdní fond lze označit jako významný, jak uvedl zastupitel Miloš Petera. Jedná se o 13 hektarů ZPF.

Ani to není však konec problémů. V Posázaví a na Neveklovsku vzrůstá odpor proti trase dálnice D3. Obce se brání znehodnocení rekreačního potenciálu Posázaví, riziku, že přijdou stavbou D3 o své prameny pitné vody a tím i o studny a vodovody v těchto obcích, což už se stalo na stavbách jiných dálnic. Bez významu není ani znehodnocení či zničení rozsáhlých ploch mokřadů a tím prostředí, které je zásobárnami spodních vod a pro život mnoha druhů živočichů.

Proč tak má být? Projekt D3 v západní variantě je nejdražší a nejhorší jaký může být. A nejvíce na něj doplatí právě životní prostředí v tomto jinak krásném kraji. A jestliže stavba Jihočeské části přinesla podobné problémy jako u tunelu Pohůrka, tak ve Středočeské části s množstvím mostů, tunelů, mimoúrovňových křižovatek, poddolovaným územím, krajem žuly, rizikem stáje ještě hrozící nevybuchlé munice na Neveklovsku, lze očekávat problémy ještě větší.

Začátek všech problému je zcela jistě v projektu a nedostatečném průzkumu celé trasy, jak geologických, tak hydrologických, biologických i jiných.

Není tedy na čase se už konečně zamyslit nad tím, zda vedení trasy D3 ve Středočeském kraji je to správné a stojí za to zničit desítky či stovky hektarů zemědělské půdy, lesů, mokřadů, pramenů vody, cenné krajiny a tedy životního prostředí pro lidi i živočichy. To, co se má stát s krajinou, už bude nevratné.


reklama

 
foto - Hruška Miroslav
Miroslav Hruška
Autor je bývalý starosta obce Tisem, angažuje se v Alternativě středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

18.9.2020 09:52
Co na to říct a být slušný.... ČR je prostě absurdistán...
Odpovědět
li

18.9.2020 19:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nikdo vás tu nedrží
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.9.2020 15:00 Reaguje na
To je opravdu velice hloupá poznámka.
Každý má právo usilovat o to, aby se mu tam, kde je doma, dobře žilo.
Nebo dokonce povinnost?
Odpovědět
li

20.9.2020 23:06 Reaguje na Karel Ploranský
Ne mně jenom vadí jak někdo pořád uráží ČR jak kdyby hned za hranicemi byl ráj na zemi.Všude jsou nějaké problémy.A můžu vám říct,že 90% obyvatel na planetě by si přálo žít v tom našem absurdistánu jak píše Kašpar.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.9.2020 11:57
Připadá mi až neskutečný, že 30 let po plyšákovi se vedení země nebylo schopno ještě domluvit, kudy která dálnice půjde.
Ono to má logiku, Češi jsou národ chytrý, šikovný, pracovitý ale vše důležité v téhle zemi vždycky rozhodovali Němci.
My to neumíme a těžko se to učíme, když po dvou totalitách elity země emigrovaly (dnes odchází taky) a morálka ateistického národa je totálně na dně.
Pokud občané tolerují lži a krádeže i ve vládě, tak se nemají na co těšit, ryba vždy smrdí od hlavy.
Odpovědět
BP

Bohdan Podlena

19.9.2020 11:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Chytrý? Řekl bych že německy mluvící národy si umí vládnout lépe, stačí se podívat na výsledky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2020 08:29 Reaguje na Bohdan Podlena
Jistě, ale čecháček se dokáže vyšvejkovat z každé totality. V tom jsme skutečně mistři světa, to je taky určitý druh inteligence.
Problém ale je, když žádnou totalitu nemáme a musíme si vládnout sami.
Pak si ji musíme vymýšlet jako eurosajuz, diktát z Bruseli atd., abychom zdůvodnili, proč to nejde.
Odpovědět
Ra

Radek

18.9.2020 12:37
To je úplně neuvěřitelné, že malé obce dokáží v ČR blokovat infrastrukturu evropského významu, kterou využívají miliony lidí.
Odpovědět
JG

Jiří Guth

18.9.2020 13:18 Reaguje na Radek
Nic takového ale v ČR nemáme.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.9.2020 21:25 Reaguje na Radek
Ale jo, nikomu bych právo blokovat nebral. Ale taková obec by směla být připojena do silniční sítě pouze nezpevněnými cestami o šířce max 2 metry. 😉
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.9.2020 14:10
Je zřejmé, že pan Hruška hájí své politické zájmy. Provoz na 3ce je neskutečný, i přes to, že hromada jihočechů jezdí oklikou po Strakonické.
Odpovědět
MM

Martin Martin

18.9.2020 14:35 Reaguje na Michal Ukropec
Možná to dělají proto, že Strakonická je defakto druhou D3. Protože skutečně potřebujeme dvě spojnice Prahy a Budějovic? Když jedna se již jako dálnice rekonstruuje? O Prahu jde. Ne o dálnici. O hloupé poznámce o politických zájmech politicky neexponovaneho člověka asi škoda mluvit.
Odpovědět
ig

18.9.2020 14:41 Reaguje na Martin Martin
Úplně by stačila jedna spojnice :-)
Odpovědět
li

18.9.2020 19:03 Reaguje na
Tak to určitě nestačila z vlastní každotýdenní zkušenosti.
Odpovědět
ig

18.9.2020 19:34 Reaguje na
Mám na mysli samozřejmě dostatečně kapacitní spojnici, čili D3. Po I/3 taky jezdívám a je mi jasné, že je to průšvih :-) Je potřeba mít dálnici do Budějovic a Lince a I/3 ponechat pouze pro místní dopravu.
Odpovědět
li

20.9.2020 23:10 Reaguje na
D4 spojuje Příbram,Písek,Strakonice a spádově stovky vesnic.Proč by nemohli mít svou dálnici?Jižní čechy nejsou jen Budějovice.
Odpovědět
ig

21.9.2020 02:59 Reaguje na
Ovšem, že mohli. A měli by jí též co nejdřív dostat. Tohle byla reakce na spojnici do Budějovic.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.9.2020 16:13 Reaguje na Martin Martin
Jezdím z Tábora. Přes Lety a Příbram je to pouze ekologické. To znamená škodlivé pro přírodu. Až bude mít pan Hruška taky lampičku u Jírovic, bude pozdě. Nemluvě o množství zabité zvěře. Navíc stavím na Benešovsku, takže dopravní situaci znám.
Odpovědět
MH

Miroslav Hruška

18.9.2020 16:21
Pro pana Ukropce. Pan Hruška nemá žádné politické zájmy ani jiné. Jde mi 75 let a z toho 40 let žiji v obci na trase plánované D3. Dokonce jsen se narodil asi necelých 100 metrů od Sázavy v Nespekách a Posázaví je i můj kraj, který bude D3 znehodnocen. A až přijedou za několik let majitelé rekreačních chalup a osad nadýchnou se vzduchu a podívají se na vodu Sázavy řeknou si smutně jen " Ten vzduch tak smrdí a ta voda je tak špinavá, jedeme domů!. Jak již píši, je mi 75 let a je mi jasné, že tempem, jakým se u nás staví se jízdy na D3 patrně nedožiji, jediným ojím zájmem je uchovat tuto krajinu pro své děti, vnoučat a nyní již i pravnoučata.
Odpovědět
li

18.9.2020 19:10 Reaguje na Miroslav Hruška
Nehrajte na city.Dálnice vedou i Švýcarskem,Rakouskem a kolem spousty krásných míst.A fakt nevím,že by jim tam voda v okolí nějak smrděla.Už se dávno nejezdí v trabantech.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.9.2020 16:23 Reaguje na Miroslav Hruška
Jsem z Tábora, a chatu mám pod Majdalénou v Jistebnici. Než abych toleroval devastaci přírody různými OZE, to radši jaderné úložiště za plotem. Jinak jsem akvaristy, terarista, rybář, včelař a předseda zahrádkářů. Mám i myslivecké zkoušky. Je mi 55 a o přírodě také něco vím. Stavěl jsem letos v Lešanech, kolega v Jírovicích, nyní jsem v Bukovanech a v u Vás jsem se byl také podívat. Trasu D3 také znám.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

21.9.2020 07:52 Reaguje na Miroslav Hruška
Pane Hruško, odložte emoce. Jak správně píšete, D3 už se nedožijete. Největší vinu na tom mají lidé jako vy, kteří tři desetiletí blokují tak potřebnou stavbu a budou ji blokovat, ať povede kudykoliv. Hlavně když nepovede blíž než 30 km od vás.
K těm majitelům rekreačních chalup: Dolní Posázaví bylo nádhernou přírodní krajinou, než se sem nacpaly desetitisíce bud a pseudopaláců, které jsou tu tak hustě, že nemůžete otevřít dveře zároveň se sousedem. Za tohle bojujete?
Zkuste se vžít do situace Jihočechů, pro které cesta do zbytku republiky je martýrium.
Zkuste se přestěhovat do Olbramovic, kde nepřejdete ulici, nemůžete pouštět děti ven a nadýchnout se nemůžete vůbec. A to je jen příklad.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.9.2020 19:51
7. června 2013 došlo na trase dálnice k masivnímu sesuvu asi 500 tisíc metrů krychlových zeminy v km 56,5 dálnice D8 u Litochovic. A to právě v oblasti, před kterou sdružení Děti Země v letech 1995 až 2004 varovalo s odkazem na podklady Českého geologického úřadu.
Náklady na odstranění? Celkem pakatel 0.5 mld Kč.

Potřebujeme lidi jako je pan Hruška, kteří upozorňují na chyby. Jeho práce si vážím , protože oproti ostatním tlachalům se o něco dobrého skutečně snaží.
Odpovědět

Viktor Šedivý

19.9.2020 21:20
Má pravdu Hruška. Proč stavět D3 ve středních Čechách. Postavme ji na výsypkách hnědouhelných dolů!
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

21.9.2020 05:38
Není důvod stavět D3 napříč Posázavím. jedna trojka už tady je, ale musela by se posunout hranice konopišťského parku.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.9.2020 10:46 Reaguje na Katka Pazderů
Takže Vy byste vyrobila dálnici tím, že byste přilepila k I/3 další dva pruhy?
Šmarjá. Viděla jste někdy dálnici, aspoň na obrázku?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist