https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-petr-ach-ty-plasty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Petr: Ach ty plasty!

13.2.2026 | Miroslav Petr |
Řekněte mi, kolik druhů plastů se používalo, když jste se narodili, a já vám povím, kolik je vám let. Asi tušíte, že u těch nejstarších mezi námi to bude nejjednodušší. Začínali bychom totiž u bakelitu, prvního plně syntetického plastu. Dnešní sortiment těchto materiálů čítá již na tisíce druhů. Ovšem problém s plasty není ani tak v tomto počtu, jako především v množství stále rostoucí produkce a na ní navazující likvidaci použitých plastových výrobků.
 
Ano, jen přibližně 10 % je v současnosti recyklováno, zbytek se stává odpadem. Navíc mezinárodní vyjednávání představitelů cca 180 zemí pod hlavičkou OSN s cílem uzavřít „Úmluvu o znečištění plasty“, která by zahrnovala jejich celý životní cyklus, stále nedospělo k tolik žádoucí dohodě. Proč tomu tak je a jaké jsou postoje a zájmy jednajících stran nabídly na únorovém semináři Společnost pro trvale udržitelný život (STUŽ) odpovědi jak přímých účastníků tohoto mezinárodního procesu, tak i dalších našich odborníků.

Na vině jsou protichůdné zájmy celých skupin států - od velkých producentů ropy a plastů až po rozvojové ekonomiky. Nepříznivě do procesu vyjednávání zasahuje i měnící se geopolitická situace, respektive probíhající konflikty, a k neúspěchu přispělo i nezvládnuté vedení vyjednávacího procesu nyní již minulého předsedy INC (Mezivládní vyjednávací výbor), vysvětlil Jan Maršák, ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů MŽP, který se za Českou republiku mezinárodního jednání účastní.

Jindřich Petrlík, vedoucí programu toxické látky a odpady v neziskové organizaci Arnika, další přímý účastník neúspěšné ženevské konference v minulém roce, konstatoval, že znečištění plasty již překročilo planetární hranice. A představa, že řešení přinese recyklace plastů je zcela mylná. Zásadní je omezení jak výroby, tak i spotřeby těchto materiálů.

Jeho kolegyně Nikola Jelínek, odbornice na chemické látky v životním prostředí, zmínila výsledky studií na kterých se Arnika v rámci IPEN (International Pollutants Elimination Network) podílela v Thajsku a v Keni. Pomocí monitorovacích náramků byly sledovány chemické látky pronikající do organismů pracovníků z provozů jako je recyklace a zpracování plastů. Ty obsahují přes 13 tisíc jednotlivých látek, z toho u třech tisíc panují obavy z jejich negativních zdravotních účinků v podobě endokrinních disruptorů, látek vyvolávajících rakovinu, látek toxických pro lidskou reprodukci, látek s imunologickými a neurologickými dopady a látek poškozujících játra, ledviny i mozek. Vystupující mluvila v této souvislosti o koktejlovém efektu, kterému se nedá v dnešní době vyhnout.

Lukáš Pokorný, koordinátor mezinárodní spolupráce z Národního centra pro toxické látky, Recetox, př. f. MUNI, Brno, z organizace zabývající se plasty z hlediska jejich toxického působí na zdraví a životní prostředí a vyhodnocováním rizik, předcházející příspěvek ještě doplnil. Uvedl, že látky z plastů, kterými jsme obklopeni, se dostávají do lidského těla vdechováním, v potravinách, a pronikají i přes kůži. Zvláště zranitelné jsou děti a těhotné ženy. V rámci několika projektů zkoumají možná rizika u plastového nádobí a u sto druhů plastových hraček, dále i zdravotní rizika mikroplastů (menší než 5 mm) a nanoplastů (menší než 1 mikrometr).

Podrobněji o mikroplastech hovořila Petra Innemanová z Ústavu pro životní prostředí, př. f. UK Praha. Dlouho se jejich existence ignorovala, uvedla. Nyní je díky dálkovému přenosu nacházíme v ledě Arktidy i na vrcholcích hor a v čistírenském kalu. Velkým rizikem je, že se na nich koncentrují pesticidy a další toxické látky. Pokud jde o nanoplasty, tak ty mohou vyvolávat poškození již na úrovni jednotlivé buňky.

Miroslav Šuta, předseda Centra pro životní prostředí a zdraví z.s., vzpomenul, že na ftaláty v hračkách upozorňoval spolu s kolegy již v roce 2000. Ze strany hygieny však bylo toto varování tehdy označeno jako strašení. Připomněl také, že mikroplasty se vyrábějí dokonce i cíleně, například jako přísada do zubní pasty. Za nejvýznamnější jejich zdroje však považuje povrchy hřišť, otěry z nátěrů a pneumatik. A ještě dodal, že o tom, co v lidské buňce způsobují se doposavad ví jen velmi málo.

V rámci diskuze doplnila svého kolegu z Recetoxu Petra Přibylová, vedoucí tamní laboratoře. Poukázala na expozici dětí enormní koncentrací zpomalovačů hoření v hračkách pro předškolní děti a potvrdila podle vlastních i zahraničních studií prokázání přenosu mikroplastů a nanoplastů z matky na plod.

Z uvedených příspěvků vyplynulo, že řešení problematiky znečištění plasty je běh na dlouhou trať. A nelze tu spoléhat ani na recyklaci, ani na tzv. bioplasty. Nuže, zatímco na první otázku textu lze jakž takž odpovědět, v závěru se nabízí otázka ještě zapeklitější. A sice, když již zjistíme, kolik mikroplastů v našem těle máme, jak dlouho zůstaneme ještě plastičtí. Zdá se tedy, že to s touto civilizační hrozbou bude ještě hodně napínavé. A to jak na té úrovni globální, tak i na úrovni jednotlivce. Každého z nás, bez výjimky.

Záznam z uvedeného semináře a další informace naleznete zde.


reklama

 
foto - Petr Miroslav
Miroslav Petr
Autor je člen Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ).

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

13.2.2026 09:08
Jistě tam bylo spousta specialistů vysílajících varovné signály. Ale co aspoň náznak řešení? Ozval se tam hlas ve prospěch důsledného energetickéko využití těžko recyklonatelných plastů?

Souhlasím, že je třeba omezovat spotřebu. Třeba v logistice je to jistě možné.
Odpovědět
MK

Martin Králík

13.2.2026 14:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Rešení - Nebudeme zálohovat PETflašky.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

13.2.2026 15:07 Reaguje na Martin Králík
Správně! O zálohování výhradně jen nápojových PET lahví od minerálek, stolních vod a limonád, to opravdu není.
Odpovědět
JR

Jan Rucka

13.2.2026 11:32
Článek je hezký ale nenašel jsem nic o škodlivostí plastů na zdraví člověka. Dnes se používají plasty i v potravinách. Salámy, párky, klobásky, balené potraviny do plastových obalů. Vyjádření odborníků medicíny, lékařů chybí. V začátku je zmíněný věk a toť vše!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.2.2026 13:57 Reaguje na Jan Rucka
Medicina se bez plastů neobejde.
Odpovědět
MM

M M

14.2.2026 09:12 Reaguje na Emil Bernardy
Naprosto přesný úder na hlavičku hřebíku. Lékaři přeci nevědí jako vědecká fakta Arniky, jak jsou hadičky např. kapaček z PVC jedovaté. No až budou donucení vrátit se třeba ke skleněným ekologickým stříkačkám, jistě budou rádi tyto vyvařovat při výpadku energií na výživném ohníčku z jedovatých PE a PP stříkaček současnosti..... Li budou mít co stříkat..... Li vůbec seženou skleněnou. V nějakém muzeu možná.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.2.2026 10:03 Reaguje na M M
Jasně.Ale lidstvo dnes se bez plastů neobejde.Co bylo víme,co bude se dozvíme my ,nebo naši potomci.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.2.2026 12:41
A to bylo radosti u zelených, když se podařilo před 50roky, prosadit přes politiky plast do obalového hospodářství, že -
jenom nějak přitom zapomněli na souběžné zavádění recyklace, likvidace a už dlouhou dobu, se vydávají za nesmiřitelné bojovníky ochrany přírody !
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

13.2.2026 16:46
Tak nám, v článku výše uvedení lidé sdělili svůj názor. A co dál? Jak oni sami přispívají k řešení problémů s plasty? Taky využívají a spotřebovávají současné výrobky, nabízené na trhu, např. textil, obuv, spotřební předměty a techniku z plastů, i v plastech balené nápoje a potraviny, čímž se též podílí na produkci komunálního odpadu a mikroplastů, stejně jako ostatní spoluobčané? Nebo u svého vědomí nebezpečnosti plastů, místo nich používají výhradně jen ekologicky čisté přírodní materiály a výrobky z nich?
To se to kecá, co by se mělo, když se za nic nezodpovídá...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

14.2.2026 10:06 Reaguje na Tonda Selektoda
Před sto a něco roky radní v Londýně očekávali,že ulice budou díky husté dopravě zavaleny dvěma metry koňského hnoje .....
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.2.2026 21:28 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, a při zavádění osobní železniční dopravy, se tehdejší učenci děsili: vlak jede rychleji než běží kůň, z vagonů při takové rychlosti unikne vzduch a cestující se ve vlaku udusí.
To nic, to současní vědátoři, snad od půlky 80-tých let, zase varují před globálním oteplováním, přejmenovaným na změnu klimatu...
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.2.2026 21:24
Vadí zpomalovače hoření? Řešení je jednoduché - zrušte předpis, který je ve spoustě předmětů vyžaduje. Výrobci je nepoužívají z rozpustilosti ale protože musí.
Odpovědět
JR

Jan Rucka

14.2.2026 21:59
Pane Bernardy, když použiju první větu s článku odpovím je to už dlouho a nepamatují si ale lékaři existovali, nemocnice, potraviny se taky prodávaly ale bez plastů. To už bych tady nepsal. Ale dávat plastové obaly na potraviny to se mí zdá trochu moc přehnané. Pak se divíme všichni proč je tu tolik nemocí a již u malých dětí, které za nic nemohou. To jsme pěkní rodičové!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.2.2026 08:34 Reaguje na Jan Rucka
Na to mohu říci je to že Váš názor je jeden z mnoha názorů laické veřejnosti.Já s medicinou začal před před 45ti roky,vidím pokrok a pracovat před 70ti roky bych s tehdejšími možnostmi neuměl.Sklonit hlavu a srovnat myšlenky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.2.2026 15:24 Reaguje na Jan Rucka
Plastový obal na sýr nebo salám- je poživatelný cca měsíc. V papíru se zničí za 3 dny. Plastový obal na pišingrech zabrání napadení hmyzem na 1/2 roku. Atd.... Drobné nevytříditelné plasty je nelepší ze všech špatných -spalovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.2.2026 07:43 Reaguje na Jan Rucka
Jo a ještě.Pane Jane,zajděte na nákup do sámošky,Jednota či Lídl,a představte si jak by se nakupovalo bez foliových obalů potravin.A bez chlazení.No a bez parkovištěte před obchodem.
Odpovědět
JR

Jan Rucka

16.2.2026 10:22
Pane Emile, Já jsem ve svém příspěvku nepsal o nákupu ale výrobě některých potravin. Jsem obyčejný spotřebitel a článek hlavně řeší jak dál s plasty, pozůstatky plastových obalů. Já ale píšu konkrétně proč se používají v potravinách. Pro pochopení. Když přijdu do prodejny a chci si koupit párek nebo klobásku ptám se prodavačky. Je to ve střevě nebo v plastu. Nezná odpověď, protože to neví a tady je ten problém. Pokud je to ve střevě a to málo kdy, je to bez problému. Pokud je to v plastu, vesměs všechny potraviny. Které vyžadují ohřev. Vzniká tento problém a jaký? Protože se některé škodlivé látky uvolňují až pří ohřevu. Závěrem, donesu to z obchodu v teflonovém sáčku ale je to dobrý párek nebo klobása ve střevě. Jsem napůl spokojený. Pokud se to týká medicíny. Výrobci by měli vědět z čeho ty hadičky dělat, aby byly bezpečné a u výrobcům potravin neumožnit dávat do plastů. Odbočil jsem od tématu v zadání článku a mým vyjádřením je ne psát a mluvit ale řešit příčinu a ne potom důsledek jak to likvidovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.2.2026 11:01 Reaguje na Jan Rucka
Pane Jane."v plastu" jsou nebo byly tzv.párky striptýzky.Fólie je jasná a dá se snadno od uzeniny oddělit.Po tepelné úpravě.Jinak se používá "kutisin",tedy rekonstituovaný materiál živočišného původu,tedy vazivo,a to není žádný problém.Potravina jako sekaná.Obaly nejsou teflonové...teflon ohřev asi snese :-)Medicina je ok."Výrobci by měli vědět "....opravdu toto je zaopatřeno,pokud máte názor jiný,potom tomu rozumím,ale .......co s tím.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.2.2026 09:19 Reaguje na Emil Bernardy
Jo, jo, párky stryptýzky, loupačky… To když před lety řezník neprodal takové dietní, snad kuřecí párky, zrecykloval je do mletého masa na domácí sekanou. A pak jsme si při konzumaci sekané, mohli pochutnat i na tom rozšmelcovaném igelitu. Ano chybička se vloudila, ale jak pravil klasik: „prd3l si to přebere…“
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.2.2026 07:53 Reaguje na Tonda Selektoda
Nojo,ale řeč je o plastech. :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist