https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-petr-budeme-konecne-ve-mestech-dychat-cistsi-vzduch
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Petr: Budeme konečně ve městech dýchat čistší vzduch?

13.10.2025 | Miroslav Petr |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Říká se, že k tomu, abychom si uvědomili, jak cenná je voda, stačí, když nám vyschne studna. Se vzduchem, dalším pro život nezbytným elementem, je tento poznávací proces, jak si lze snadno ověřit, mnohem kratší. Řeklo by se, že si jej tedy budeme o to více vážit, že bude ve středu naší pozornosti. Takhle však lidská logika nefunguje. Své o tom vědí vědci, lékaři, ekologové, kteří se kvalitou vzduchu zabývají. Až na výjimky máme totiž zafixováno, že vzduch je zcela zdarma, a navíc si na něj nemůžeme ani sáhnout. Proč si tedy dělat starosti s tím, čeho je nadbytek a co je tak samozřejmé. Vždyť se stačí jen nadechnout.
 
Naše civilizace dosáhla procesem zvaným pokrok stavu, kdy se tím, co dýcháme, musíme intenzivně a zodpovědně zabývat. Totiž zřejmě nikdy v dějinách nedýchalo takové velké množství lidí tak, vlastním přičiněním, znečištěný vzduch. Na druhou stranu nikdy v dějinách jsme neměli tak důkladné poznatky o kvalitě vzduchu a vlivu toxických látek v něm obsažených na lidský organismus.

Takový závěr si našinec mohl odnést z říjnového semináře STUŽ: „Budeme konečně ve městech dýchat čistší vzduch? aneb Co znamená nová směrnice EU pro naše obyvatele a pro naše města?“ (Videozáznam a prezentace ze semináře jsou k dispozici na webových stránkách www.stuz.cz).

Evropská unie přijala v říjnu 2024 novou směrnici č. 2024/2881 ke kvalitě vnějšího ovzduší s cílem sladit dosavadní normy s doporučeními WHO. Proti stávající normě vyžaduje snížení emisí škodlivých polutantů, jako je např. NO2, prachové částice PM10 a PM2,5, na polovinu, a rovněž významně redukuje i počet překročení limitů, uvedla panelistka Mgr. Markéta Braun Kohlová, Ph.D. z magistrátu hl. města Prahy a Centra pro otázky životního prostředí UK.

A to je pro Prahu, kde se mnohde neplní ani stávající limity a kde největším znečišťovatelem je automobilová doprava, jejíž setrvalý výkonnostní nárůst se nedaří zvrátit, velká výzva. Následně představila desetibodový plán možných opatření ke snížení emisí z dopravy v hlavním městě do roku 2030. Mezi hlavní kroky se tu uvádí zavedení nízkoemisní zóny, snížení emisí vozů taxislužby, snížení atraktivity parkování v centru, podpora nízkoemisní logistiky aj. Ve hře zůstává i mýto.

Mgr. et Ing. Táňa Závodná Ph.D. z Ústavu experimentální medicíny AV ČR seznámila účastníky semináře s vývojem poznání dopadů znečištěného vzduchu na lidský organismus. Dnešní výzkumy ukazují již i na poškozování mozku a DNA a na vyšší výskyt demence u jedinců žijících u rušných komunikací. Některé skupiny obyvatel, zařazuje mezi ně i sportovce, jsou vystavení v důsledku škodlivých emisí vyššímu riziku nemocí a nesou i vyšší ekonomické náklady spojené s léčením.

Jedním z ukazatelů, se kterým pracují, jsou tzv. ztracené roky zdravého života v populaci. A připomíná, že i relativně malé zlepšení, např. o půl roku života, představuje v úhrnu velký zdravotní i ekonomický přínos. Pro představu: dodržování limitů emisí v ovzduší doporučených WHO by v současné EU znamenalo snížení roční úmrtnosti o 357 tisíc lidí (údaj EEA z roku 2024).

A odkdy se již můžeme na čistý vzduch těšit? Mgr. Vendula Breburdová, vedoucí oddělení kvality ovzduší Ministerstva životního prostředí zdůraznila, že účinnost směrnice vstupuje v platnost již koncem roku 2026, kdy je nutné zahájit příslušný monitoring a přijmout potřebná opatření. Dále uvedla, že tato legislativa garantuje možnost soudního přezkumu prováděných opatření, uznání vysokých nákladů zdravotních dopadů pro citlivé skupiny obyvatelstva a přiznává náhradu újmy na zdraví v důsledku nedodržování limitů.

Z výše uvedeného vychází, že ovzduší je nejdůležitější složkou životního prostředí. Otázka jeho kvality se dotýká každého z nás. Ovlivňuje zdraví bohatých i chudých, zdravých i nemocných, mladých i starých. Už z toho je jasné, že by tato problematika měla stát v centru pozornosti médií, politiků i veřejnosti.


reklama

 
foto - Petr Miroslav
Miroslav Petr
Autor je člen Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ).

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

13.10.2025 05:44
Naštěstí ve městech už čistší vzduch dávno dýcháme.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.10.2025 07:50 Reaguje na Richard Vacek
jenže to by přece nebylo ono... smysl existence takové organizace by byl nulový.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 10:18 Reaguje na Richard Vacek
Nedýchame, např. v Praze se ovzduší zhoršuje.
Odpovědět
ig

13.10.2025 11:39 Reaguje na Pepa
Umřít na znečištěný vzduch je zlé, ale umřít strachy je tragické :D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.10.2025 12:16 Reaguje na Pepa
místo parků staví v Praze baráky a zahušťují zástavbu, bylo by divné, kdyby tomu bylo jinak.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 16:25 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ne ne, ve velkých městech Londýn Paříž staví stejně tak neli víc a znečištění ovzduší výrazně kleslo za posledních cca 10 let.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.10.2025 18:15 Reaguje na Pepa
V Praze je ten problém, že se pod vládou pirátů zklidňuje doprava. Takže průjezd absolvuji kvůli zklidnění průměrnou rychlostí pouhých 15 km/h kde motor běží většinou na nízké zatížení a produkuje vyšší emise. Přitom do Prahy vůbec nechci - jen se potřebuji dostat na druhou stranu a pražští radní nejsou schopni zrealizovat obchvat.
Být tady Hitler o 5 let déle, tak máme dálniční síť s obchvaty postavenou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.10.2025 07:59
člověk se stal takovou vystresovanou troskou, která se nejen bojí umřít, ale i žít.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.10.2025 08:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Jo, fanatičtí vyznavači zeleného náboženství, na tom za podpory médií-
usilovně pracují !
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.10.2025 08:06
Pamatuju se, jak vypadaly rušné komunikace v Praze před padesáti lety. Ten rozdíl je dramatický. Dnes už je dávno všechno "nízko visící ovoce" vysbírané a o efektivitě dalších opatření lze leckdy dost pochybovat.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 10:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Pokud je pro vás norma to co bylo před 70 lety pak stále žijete v minulém století a to doslova.
Odpovědět
ig

13.10.2025 11:46 Reaguje na Pepa
Viz výše, nízko visící ovoce. Každý další krok je dražší a dražší a to nejen ve smyslu peněz, ale i toho, že město začne ztrácet svoji primární funkci, což je snadná doprava a její důsledek, kdy ve městě je všude blízko. Až z důvodu uměle přijatých překážek v dopravě si lidi nebudou moci najít lépe placené, byť geograficky vzdálenější zaměstnání, budou myslím naštvaní víc, než ze 40 µg částic na kubík.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.10.2025 13:44 Reaguje na
na co si pražáci stěžují, všechno mají u nosu veřejnou dopravou a ještě si kupují plecháče? by si měli stěžovat jiní...
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.10.2025 08:06
Pamatuju se, jak vypadaly rušné komunikace v Praze před padesáti lety. Ten rozdíl je dramatický. Dnes už je dávno všechno "nízko visící ovoce" vysbírané a o efektivitě dalších opatření lze leckdy dost pochybovat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.10.2025 08:10
"vyšší výskyt demence u jedinců žijících u rušných komunikací" ?
A co když je to tak, že bydliště u rušné komunikace akceptuje někdo, kdo na své zdraví obecně nedbá - a je tedy ohrožen kdečím?

Nebo že tam žije někdo, kdo na kvalitnější bydlení nemá - jenže nemá ani na spoustu dalších věcí, které ovlivňují zdravotní stav.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.10.2025 08:14
"dodržování limitů emisí v ovzduší doporučených WHO by v současné EU znamenalo snížení roční úmrtnosti o 357 tisíc lidí"

Jenže by to také něco stálo - takže je zapotřebí zjistit, zda by náklady na snižování emisí nenatropily více škod.
Odpovědět
pk

pepa knotek

13.10.2025 09:50
Ale vždyť ten špinavej vzduch si lidi svou bezbřehou spotřebou vynucujou - potřebujou mít v regále napodobeninu jogurtu zabalenou v 50 různých obalech, tak se to převáží z Moravy do jižních Čech a obráceně, silnice přecpané, z kamionů se jen kouří, prach z destiček a pneumatik je všude okolo. Nějaká organizace bude monitorovat, jak se to liší od norem WHO, k čemu ? Stále rostoucí spotřeba všeho možného i nemožného je příčinou problémů a tu nikdo neomezí, protože by systém finančně zkolaboval o něco dříve. Manažeři typu KDD (každý den dobrý) se postarají o ten růst a media s reklama to lidem natlučou do hlav.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 10:28 Reaguje na pepa knotek
Meteorolog ovzduší monitoruje pro ostatní lidi, aby věděli, že mohou jít třeba sportovat. Těch lidí je u nás 2 miliony. A prostě ty částice necítíte, ale pokud zvýší fyzickou aktivitu, tak si poškodí plíce. Takhle jednoduché to je.
Jsou města kde se jim daří zlepšovat ovzduší i při konzumní společnosti, ale u nás se to stále nedaří.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.10.2025 10:00
Problém vidím v tom, že ani za komunistů, kdy byly parametry ovzduší mnohem horší, se nedařilo prokázat souvislost s jeho stavem a zdravím. Dnes máme stav ovzduší daleko lepší, takže nějaký vztah mezi ním a zdravím nejspíš nebude vůbec žádný.
Ekologové mají také tendenci pavědecky uplatňovat lineární model na škodliviny, které mají práh účinku. Ten se dá stanovit např. jako ADI (acceptable daily intake), tedy dávka, kterou může organismus dostávat denně po celý život, aniž by se to projevilo zdravotními následky. Jen karcinogeny prvního řádu mají bezprahový účinek, tedy lineární až k nule. Nicméně i u nich je nula neakceptovatelná pro vysoké náklady, podobně jako u ionizujícího záření (grafické znázotnění nákladů - osa Y a počtu mrtvých - osa X mají tvar U (či J) a za optimální se považuje dno oné křivky).
Problémy s bojem proti neexistujícímu nebezpečí jsou minimálně tyto:
1. Jsou to vyhozené peníze, které chybí jinde, kde by jimi bylo dosaženo reálných výsledků
2. Většinou to vede k jakési "ekototalitě", jíž se občané brání (a takové obrany jsme byli do jisté míry svědky v právě uplynulých volbách, a to ještě byla celkem slabota)
3. Většinou to ekologii jako takovou silně diskredituje

A snad jen věcná připomínka: v čele WHO sedí soudruh bez medicínského vzdělání, podle některých zdrojů veterán marxistických bojůvek v Etiopii. Kredit této organizace stále klesá a i její naprosto zmatené reakce za COVID jí prestiž nezvyšují.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 10:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Jj, řekni jednomu z těch 2 milionu lidí ať si jde zaběhat když jsou vysoké třeba pm10, že to přece nemá s jeho stavem souvislost...
Odpovědět
PE

Petr Elias

13.10.2025 10:48 Reaguje na Pepa
Ten už má z čtení ,,zaručeně pravdivých,, zdrojů v makovici totální guláš. Resuscitovali ho před pár měsíci a za tu dobu tu už nablábolil celou řadu nesmyslů a lží. ;)
Odpovědět
Pe

Pepa

13.10.2025 16:23 Reaguje na Petr Elias
Troll Šimůnek si musí dát svou pravidelnou dávku keců na diskuzi kazdej den...
Odpovědět
PE

Petr Elias

13.10.2025 10:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Deset dopoledne a ty už máš zase něco v žíle? Nebo jaký je důvod tohoto tvého blábolení?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.10.2025 10:59
Užívejte si větší koncentrace obyvatel, dopravy a pracovních příležitostí.
Když si necháte kdysi projektované zelené plochy sídlišť zastavět novými
bytovými domy, garážemi, parkovišti a cestami, tak nebrečte, že tam máte
smog a málo filtrační zeleně. To zelená střecha nezachrání, když je na
budově, která nahradila trávník s padesáti stromy. Koncentrace úřadů a
sídel firem čadících jinde směřuje do Prahy a jiných velkým měst a s nimi
i doprava dvoulitrovými bouráky vedoucích a ředitelů. No a k tomu taky
zásobování tisíců obchůdků často se zbytečnostmi, kam kdejakou prkotinu
přiveze v den objednání nákladní auto. K tomu kurýři a rozvážky nákupů
domů i u běžných potravin. Špinavé ovzduší je daní za přepych, pohodlí,
vysoké příjmy, kulturu v místě a jiné věci o které je venkov ale ošizen.
Venkovan s nízkým příjmem nakupuje střídmě 1-2x za týden, kulturu má
tak leda v TV a ani kurýrních služeb moc nevyužívá, protože nemá čas
čekat, kdy mu něco dovezou a výdejní boxy jsou až ve městě. Má kolem
sebe ale čistý vzduch bez autu, jejich zplodin a zvířeného prachu. Tu
možnost dýchat čistý vzduch máte možnost taky. U nás hledají dojičky
a traktoristy, ale připravte se na poloviční plat co v Praze v úřadě!
No a taky na obchod až ve městě a jako kulturu dva plesy hasičů a
myslivců za rok. Vítá vás venkov, kde si užijete čistého vzduchu až až!
Odpovědět
PE

Petr Elias

13.10.2025 11:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Tvá představa dnešního venkova je fakt směšná. :D
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

13.10.2025 14:15 Reaguje na Petr Elias
No celkem přesné, jen s tím že se hledají i doktoři, zubaři, učitelé ... za vcelku průměrný plat v oboru
Odpovědět
PE

Petr Elias

13.10.2025 14:31 Reaguje na Stanislav Mudra
Ano ano. Na venkově dnes žijeme jako v šedesátých letech. Chodíme nakupovat do Jednoty (občas si vystojíme frontu na buřty u pojízdné prodejny), nikam nechodíme jen čumíme na bednu a jednou do roka jdeme na candrbál do místního kulturáku, auta k nám nejezdí a ve vesnici má auto jedině místní kulak (protože mi chudá chamraď na to nemáme), elektřinu k nám zavedli minulý rok a plyn v následující pětiletce ...
Odpovědět
ig

13.10.2025 11:51 Reaguje na Břetislav Machaček
"kurýři a rozvážky nákupů domů i u běžných potravin" jsou naopak vynikající příspěvek ke kvalitě žp. Místo toho, abych natočil dieselový osmiválec a vydal se pro chleba do Lídlu, vyřídí to řidič rozvážky spolu s objednávkami pro dalších průměrně 9 lidí. Prakticky už jinak nenakupuju.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.10.2025 08:54 Reaguje na
Umíte si představit, že takto "ekologicky" se budou chovat
všichni? Mimo vašich aut zaparkovaných v ulicích budou po
nich popojíždět dodávky, stát u každého domu a čekat na
zákazníka, až se uráčí vyzvednout zakázku a to nikoliv
jednu, ale v rámci konkurenčního boje si vyzvedne pečivo
od jednoho, maso od druhého a nápoje od třetího kurýra?
Já vám tu "ekologii ze srdce přeji, ale divím se, že to
jako vy nedělají i ostatní a jedou vše nakoupit pod jednu
střechu do hypermarketu. Vás pánbůh obdařil skutečně
rozumem poskrovnu, když považujete za ekologické rozvážky
zákazníkům často po jedné položce, která vám doma schází.
A co ta množství obalů navíc , ale to ekologistům vůbec
nevadí, protože se přece recyklují ?! Moudrý člověk umí
nakoupit na několik dnů a nemusí jezdit pouze pro chléb,
ale idiot si rád připlatí za jeho dovoz a váže svůj volný
čas na příjezd kurýra. Rozvážka není zdarma, ale to těm
co lehce nabyli nevadí, protože taky rádi pozbydou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.10.2025 15:55
to Pepa 13.10.2025 10:31
Nemusejí běhat na frekventované ulici, ale někde za rohem, nebo v parku. A zase, pm10 je jen o velikosti částic, zatímco zajímavé je, z čeho jsou složeny. Dřív byl problém, že se na ně addoval 3,4-benz-a-pyren, který je karcinogen, ten však po zavedení katalyzátorů v uličním ovzduší prakticky vymizel.Takže operování jen s tou velikostí je do jisté míry pavěda.

to Petr Elias 13.10.2025 10:48 a 10:31
Máte smůlu, že existují učebnice pro lékařské fakulty i medicínský postgraduál, z nichž jsem víceméně citoval.
Za "boj za něco" nebo "boj proti něčemu", aniž by předem byla provedena analýza, že v daném čase a místě ono "něco" má reálný dopad na zdraví lidí, se běžně vyhazovalo od státnic z preventivního lékařství.
Čili nejprve je nutno provést analýzu situace, potom ekonomické zhodnocení, potom porovnání, zda se za stejné peníze nedá jinde zachránit víc lidských životů, a teprve potom má smysl "bojovat", s čímž se autor zcela míjí.
A jistě je problém i to, že mnohdy "chráníme" občana před nějakým rizikem 0,0něco_málo_procent a neřešíme daleko (o řády) vyšší rizika, plynoucí z jeho chování (čili třeba kuřáka před pm10).
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.10.2025 16:35
MMCH, ta paní na titulním obrázku vypadá, jako by na ni šel infarkt, a ten se ze znečištěného ovzduší dostane leda vzácně, a spíš v interiéru.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.10.2025 18:50
to IG 13.10.2025 11:51
Je mi líto, ale návrat k rikšům je jen názorná ukázka technologického úpadku pod vedením ekofasnatiků.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

19.10.2025 21:22
Žil jsem v Praze, a těšil jsem se na to,kdy budu moci jet někam ven. Když byla možnost odstěhoval jsem se. Musím však uznat ,dle mých občasných návštěv, že se situace lepší. Tak doufám, že to půjde tak dál.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist