Miroslav Petr: Budeme konečně ve městech dýchat čistší vzduch?
Takový závěr si našinec mohl odnést z říjnového semináře STUŽ: „Budeme konečně ve městech dýchat čistší vzduch? aneb Co znamená nová směrnice EU pro naše obyvatele a pro naše města?“ (Videozáznam a prezentace ze semináře jsou k dispozici na webových stránkách www.stuz.cz).
Evropská unie přijala v říjnu 2024 novou směrnici č. 2024/2881 ke kvalitě vnějšího ovzduší s cílem sladit dosavadní normy s doporučeními WHO. Proti stávající normě vyžaduje snížení emisí škodlivých polutantů, jako je např. NO2, prachové částice PM10 a PM2,5, na polovinu, a rovněž významně redukuje i počet překročení limitů, uvedla panelistka Mgr. Markéta Braun Kohlová, Ph.D. z magistrátu hl. města Prahy a Centra pro otázky životního prostředí UK.
A to je pro Prahu, kde se mnohde neplní ani stávající limity a kde největším znečišťovatelem je automobilová doprava, jejíž setrvalý výkonnostní nárůst se nedaří zvrátit, velká výzva. Následně představila desetibodový plán možných opatření ke snížení emisí z dopravy v hlavním městě do roku 2030. Mezi hlavní kroky se tu uvádí zavedení nízkoemisní zóny, snížení emisí vozů taxislužby, snížení atraktivity parkování v centru, podpora nízkoemisní logistiky aj. Ve hře zůstává i mýto.
Mgr. et Ing. Táňa Závodná Ph.D. z Ústavu experimentální medicíny AV ČR seznámila účastníky semináře s vývojem poznání dopadů znečištěného vzduchu na lidský organismus. Dnešní výzkumy ukazují již i na poškozování mozku a DNA a na vyšší výskyt demence u jedinců žijících u rušných komunikací. Některé skupiny obyvatel, zařazuje mezi ně i sportovce, jsou vystavení v důsledku škodlivých emisí vyššímu riziku nemocí a nesou i vyšší ekonomické náklady spojené s léčením.
Jedním z ukazatelů, se kterým pracují, jsou tzv. ztracené roky zdravého života v populaci. A připomíná, že i relativně malé zlepšení, např. o půl roku života, představuje v úhrnu velký zdravotní i ekonomický přínos. Pro představu: dodržování limitů emisí v ovzduší doporučených WHO by v současné EU znamenalo snížení roční úmrtnosti o 357 tisíc lidí (údaj EEA z roku 2024).
A odkdy se již můžeme na čistý vzduch těšit? Mgr. Vendula Breburdová, vedoucí oddělení kvality ovzduší Ministerstva životního prostředí zdůraznila, že účinnost směrnice vstupuje v platnost již koncem roku 2026, kdy je nutné zahájit příslušný monitoring a přijmout potřebná opatření. Dále uvedla, že tato legislativa garantuje možnost soudního přezkumu prováděných opatření, uznání vysokých nákladů zdravotních dopadů pro citlivé skupiny obyvatelstva a přiznává náhradu újmy na zdraví v důsledku nedodržování limitů.
Z výše uvedeného vychází, že ovzduší je nejdůležitější složkou životního prostředí. Otázka jeho kvality se dotýká každého z nás. Ovlivňuje zdraví bohatých i chudých, zdravých i nemocných, mladých i starých. Už z toho je jasné, že by tato problematika měla stát v centru pozornosti médií, politiků i veřejnosti.
reklama
Dále čtěte |
Ničivé počasí v jihovýchodní Asii není náhoda. Teplejší oceány poskytují bouřím více energie
Tisíce starých skládek v Evropě mohou při povodních ohrozit pitnou vodu
Studie: Africké pralesy už uhlík nezachytávají, naopak ho produkují
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (33)
Jaroslav Řezáč
13.10.2025 07:50 Reaguje na Richard VacekPepa
13.10.2025 10:18 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
13.10.2025 12:16 Reaguje na PepaPepa
13.10.2025 16:25 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRichard Vacek
13.10.2025 18:15 Reaguje na PepaBýt tady Hitler o 5 let déle, tak máme dálniční síť s obchvaty postavenou.
Jaroslav Řezáč
13.10.2025 07:59smějící se bestie
13.10.2025 08:04 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJo, fanatičtí vyznavači zeleného náboženství, na tom za podpory médií-
usilovně pracují !
Viktor Šedivý
13.10.2025 08:06Pepa
13.10.2025 10:23 Reaguje na Viktor ŠedivýJaroslav Řezáč
13.10.2025 13:44 Reaguje naViktor Šedivý
13.10.2025 08:06Viktor Šedivý
13.10.2025 08:10A co když je to tak, že bydliště u rušné komunikace akceptuje někdo, kdo na své zdraví obecně nedbá - a je tedy ohrožen kdečím?
Nebo že tam žije někdo, kdo na kvalitnější bydlení nemá - jenže nemá ani na spoustu dalších věcí, které ovlivňují zdravotní stav.
Viktor Šedivý
13.10.2025 08:14Jenže by to také něco stálo - takže je zapotřebí zjistit, zda by náklady na snižování emisí nenatropily více škod.
pepa knotek
13.10.2025 09:50Pepa
13.10.2025 10:28 Reaguje na pepa knotekJsou města kde se jim daří zlepšovat ovzduší i při konzumní společnosti, ale u nás se to stále nedaří.
Jan Šimůnek
13.10.2025 10:00Ekologové mají také tendenci pavědecky uplatňovat lineární model na škodliviny, které mají práh účinku. Ten se dá stanovit např. jako ADI (acceptable daily intake), tedy dávka, kterou může organismus dostávat denně po celý život, aniž by se to projevilo zdravotními následky. Jen karcinogeny prvního řádu mají bezprahový účinek, tedy lineární až k nule. Nicméně i u nich je nula neakceptovatelná pro vysoké náklady, podobně jako u ionizujícího záření (grafické znázotnění nákladů - osa Y a počtu mrtvých - osa X mají tvar U (či J) a za optimální se považuje dno oné křivky).
Problémy s bojem proti neexistujícímu nebezpečí jsou minimálně tyto:
1. Jsou to vyhozené peníze, které chybí jinde, kde by jimi bylo dosaženo reálných výsledků
2. Většinou to vede k jakési "ekototalitě", jíž se občané brání (a takové obrany jsme byli do jisté míry svědky v právě uplynulých volbách, a to ještě byla celkem slabota)
3. Většinou to ekologii jako takovou silně diskredituje
A snad jen věcná připomínka: v čele WHO sedí soudruh bez medicínského vzdělání, podle některých zdrojů veterán marxistických bojůvek v Etiopii. Kredit této organizace stále klesá a i její naprosto zmatené reakce za COVID jí prestiž nezvyšují.
Pepa
13.10.2025 10:31 Reaguje na Jan ŠimůnekPetr Elias
13.10.2025 10:48 Reaguje na PepaPepa
13.10.2025 16:23 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
13.10.2025 10:42 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
13.10.2025 10:59Když si necháte kdysi projektované zelené plochy sídlišť zastavět novými
bytovými domy, garážemi, parkovišti a cestami, tak nebrečte, že tam máte
smog a málo filtrační zeleně. To zelená střecha nezachrání, když je na
budově, která nahradila trávník s padesáti stromy. Koncentrace úřadů a
sídel firem čadících jinde směřuje do Prahy a jiných velkým měst a s nimi
i doprava dvoulitrovými bouráky vedoucích a ředitelů. No a k tomu taky
zásobování tisíců obchůdků často se zbytečnostmi, kam kdejakou prkotinu
přiveze v den objednání nákladní auto. K tomu kurýři a rozvážky nákupů
domů i u běžných potravin. Špinavé ovzduší je daní za přepych, pohodlí,
vysoké příjmy, kulturu v místě a jiné věci o které je venkov ale ošizen.
Venkovan s nízkým příjmem nakupuje střídmě 1-2x za týden, kulturu má
tak leda v TV a ani kurýrních služeb moc nevyužívá, protože nemá čas
čekat, kdy mu něco dovezou a výdejní boxy jsou až ve městě. Má kolem
sebe ale čistý vzduch bez autu, jejich zplodin a zvířeného prachu. Tu
možnost dýchat čistý vzduch máte možnost taky. U nás hledají dojičky
a traktoristy, ale připravte se na poloviční plat co v Praze v úřadě!
No a taky na obchod až ve městě a jako kulturu dva plesy hasičů a
myslivců za rok. Vítá vás venkov, kde si užijete čistého vzduchu až až!
Petr Elias
13.10.2025 11:03 Reaguje na Břetislav MachačekStanislav Mudra
13.10.2025 14:15 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
13.10.2025 14:31 Reaguje na Stanislav MudraBřetislav Machaček
14.10.2025 08:54 Reaguje navšichni? Mimo vašich aut zaparkovaných v ulicích budou po
nich popojíždět dodávky, stát u každého domu a čekat na
zákazníka, až se uráčí vyzvednout zakázku a to nikoliv
jednu, ale v rámci konkurenčního boje si vyzvedne pečivo
od jednoho, maso od druhého a nápoje od třetího kurýra?
Já vám tu "ekologii ze srdce přeji, ale divím se, že to
jako vy nedělají i ostatní a jedou vše nakoupit pod jednu
střechu do hypermarketu. Vás pánbůh obdařil skutečně
rozumem poskrovnu, když považujete za ekologické rozvážky
zákazníkům často po jedné položce, která vám doma schází.
A co ta množství obalů navíc , ale to ekologistům vůbec
nevadí, protože se přece recyklují ?! Moudrý člověk umí
nakoupit na několik dnů a nemusí jezdit pouze pro chléb,
ale idiot si rád připlatí za jeho dovoz a váže svůj volný
čas na příjezd kurýra. Rozvážka není zdarma, ale to těm
co lehce nabyli nevadí, protože taky rádi pozbydou.
Jan Šimůnek
13.10.2025 15:55Nemusejí běhat na frekventované ulici, ale někde za rohem, nebo v parku. A zase, pm10 je jen o velikosti částic, zatímco zajímavé je, z čeho jsou složeny. Dřív byl problém, že se na ně addoval 3,4-benz-a-pyren, který je karcinogen, ten však po zavedení katalyzátorů v uličním ovzduší prakticky vymizel.Takže operování jen s tou velikostí je do jisté míry pavěda.
to Petr Elias 13.10.2025 10:48 a 10:31
Máte smůlu, že existují učebnice pro lékařské fakulty i medicínský postgraduál, z nichž jsem víceméně citoval.
Za "boj za něco" nebo "boj proti něčemu", aniž by předem byla provedena analýza, že v daném čase a místě ono "něco" má reálný dopad na zdraví lidí, se běžně vyhazovalo od státnic z preventivního lékařství.
Čili nejprve je nutno provést analýzu situace, potom ekonomické zhodnocení, potom porovnání, zda se za stejné peníze nedá jinde zachránit víc lidských životů, a teprve potom má smysl "bojovat", s čímž se autor zcela míjí.
A jistě je problém i to, že mnohdy "chráníme" občana před nějakým rizikem 0,0něco_málo_procent a neřešíme daleko (o řády) vyšší rizika, plynoucí z jeho chování (čili třeba kuřáka před pm10).
Jan Šimůnek
13.10.2025 16:35Jan Šimůnek
13.10.2025 18:50Je mi líto, ale návrat k rikšům je jen názorná ukázka technologického úpadku pod vedením ekofasnatiků.



Miroslav Petr: Zimní solení komunikací
Miroslav Petr: Nové nároky na čištění odpadních vod jsou přede dveřmi
Miroslav Petr: Jak dál s místní Agendou 21 v České republice?