Miroslav Petr: Zimní solení komunikací
Že je solení vozovek a chodníků způsob, jak naši dopravu učinit v časech hrozícího náledí bezpečnější, víme a počítáme s tím. Existuje ovšem i odvrácená stránka věci. Dámy si jistě vzpomenou, jak dopadly jejich drahé kozačky, cyklisté zírají na zkorodované ráfky a motoristé bojují s agresivní korozí, která se výrazně podepisuje na životnosti jejich vozidla. Již z toho je zřejmé, že tu máme co do činění s nemalými finančními náklady. Těch negativ je ale podstatně více.
Na zmíněném semináři se k zimnímu solení komunikací vyjadřovalo hned několik odborníků. Václav Hlaváč, ředitel regionálního pracoviště AOPK Vysočina a předseda odborné skupiny AOPK pro řešení problematiky dopravní a energetické, představil na agenturních metodických listech, jak přistupují k zimní údržbě komunikací na územích CHKO. Přestože zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114 v těchto oblastech chemický posyp přímo zakazuje, v místech, kde převazuje jiný veřejný zájem, k solení na základě vydaných výjimek a stanovených omezení dochází.
Ve své prezentaci zmínil rovněž důsledky pro přírodu, které solení komunikací přináší. Pokud jde o rostliny, tak zaznamenávají v pásu 5 až 8 m od komunikace ústup druhů citlivých na sodné nebo chloridové ionty a naopak rozšíření halofytů. U živočichů jde o narušení rozmnožování obojživelníků, životních cyklů ryb, vodních měkkýšů a korýšů a dalších bezobratlých. Neopomněl uvést i úhyny pěvců, například čížka lesního.
Lukáš Blažej Chorovský z Právnické fakulty Univerzity Karlovy uchopil téma prostřednictvím projektu „Právní ochrana ŽP při údržbě komunikací“, ve kterém šlo o klíčovou otázku, zda míra právní ochrany ŽP při zimní údržbě odpovídá dosažené úrovni vědeckého poznání, a pokud tomu tak není, zda nestačí jen změnit správní praxi před legislativní změnou. Neboť tu neexistuje účinná celorepubliková regulace a v chráněných územích ani jednotná praxe. I on uvedl, a to na průzkumech z USA, další negativní vlivy solení na živou přírodu, přičemž, pro zajímavost, naopak komárům vyšší salinita prospívá, protože jim mizí konkurence i predátoři.
Radek Novotný z Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti jako odborník se zaměřením na ekologii lesa poukázal na poškození lesní půdy a dřevin, a to i stovky metrů od vozovky. Takovými symptomy poškození je reznutí jehlic, hnědé okraje listů a jejich opad. Výzkumy provádějí na vyžádání vlastníků lesů. Ti jsou ale také většinou řidiči, tak tyto škody přijímají často jako nutné zlo.
Monitoringem zasolení na vybraných místech Prahy se zabývá Markéta Mayerová z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu, v.v.i., z výzkumného týmu zemědělská pedologie a pedobiologie, vysvětlila metody identifikace zasolení půdy. Pracují se čtyřmi stupni zasolení, čtyřmi úrovněmi vlhkosti a zásadní je i měření elektrické vodivosti. Jejich průzkum podrobně zjišťoval i vliv zasolení na 10 druhů rostlin. Mezi nejcitlivější patří skalník a javor, mezi ta nejodolnější zase jalovec, zerav a ptačí zob. Vytvořená aplikace pro zjištění stupně zasolení je k dispozici uživatelům.
Miroslav Hudec, předseda Českolipské pobočky STUŽ, se představil jako dlouholetý praktik, se zkušenostmi z České Lípy a z libereckého kraje. Rozhodnutí o solení komunikací vychází podle něj z poměřování různých zájmů. Ve hře je také poškozování majetku a zdraví. S odkazem i na vyjádření PČR zpochybnil účinnost solení na dopravní bezpečnost, neboť právě použitím soli dochází k vytvoření nebezpečné mokré vozovky. V této souvislosti by uvítal další výzkumy. A na konec vzpomenul, že v samotné České Lípě se mezi lety 1990 - 2015 nesolilo, což považuje za správné.
Filip Hájek z Technická správy komunikací hl. m. Prahy odmítl variantu v Praze nesolit. Je to však politické rozhodnutí, dle jehož zadání musí jako ředitel TSK postupovat. Tudíž na letošní zimu mají již připraveno 24 tisíc tun soli. K používání inertního posypu uvedl, že dokonce uvažují o recyklaci již použitého materiálu.
Z uvedených prezentací i z diskuze na semináři vyznělo, že škodlivost solení komunikací je zcela prokázaná a působí v mnoha směrech. Můžeme tak hovořit o významné externalitě, která se dotýká majetku, životního prostředí a možná i lidského zdraví, a to nejen v bezprostřední blízkosti komunikací. Obecně je sice tento způsob zimní údržby považován za nezbytný, ale otevřená zůstává otázka jeho intenzity, podmínek a míst, za a na kterých je jeho aplikace vhodná.
reklama
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
smějící se bestie
9.11.2025 08:52problém nastává spíše s tím, že posolené vozovky většinou nejsou následně ošetřeny/ta " břečka " odhrnuta, spíše je čekáno, že bude provozem rozježděna do zmizení.
Jaroslav Řezáč
10.11.2025 06:45 Reaguje na smějící se bestiesůl je možné používat do -5, pak je neúčiná.
Jan Šimůnek
9.11.2025 10:11MMCH, pokud nastavíme dostatek JE, bude možné ve velkých městech vyhřívat chodníky i vozovky, jak to mají třeba v Reykjavíku.
Slavomil Vinkler
9.11.2025 12:06Emil Bernardy
10.11.2025 07:55 Reaguje na Slavomil VinklerLukas B.
10.11.2025 09:05 Reaguje na Emil BernardyEmil Bernardy
10.11.2025 10:57 Reaguje na Lukas B.Korund v pneu? Myslím si že dnešní způsob péče o zimní silnice je to nejlepší co dnes máme.
Lukas B.
10.11.2025 12:51 Reaguje na Emil BernardyRadim Polášek
9.11.2025 17:10Zatímco silnice se solí postřikovacím zařízením roztokem, kde to dávkování je docela nižší a velmi stejnoměrné.
Já bych se proto přimlouval na rozšíření solení postřikem i na chodníky, které by se tím méně přesolovaly.
Co se týká vlastního solení, podle mne by to chtělo výzkum, jestli přídavek nějakých dalších látek do solného roztoku na stříkání cest nezvýší účinnost solení a tím nesníží nezbytné množství soli na kvalitní úpravu zimních cest.
Například když v osumdesátkách byla v sousedním Rakousku aféra s pančováním jejich vína, kdy falšovatelé přidávali do jejich vín tuším etylenglykol, látku, která má sladkou chuť, maskuje údajně nelegálně přidávaný řepný cukr a asi zvyšuje chuťový požitek z vína, ale jinak to je nežádoucí jed používaný do nemrznoucích směsí, využila rakouská vláda zabavené pančované víno v objemu nějak tuším stovek tisíc litrů právě do roztoku na solení silnic. Asi tedy to má určitý zlepšující účinek na solení (pravděpodobně to i omezuje korozi zasolených aut) a při tak malé koncentraci neškodí přírodě ani líh z toho vína ani ten etylenglykol.
Slavomil Vinkler
9.11.2025 19:08 Reaguje na Radim Polášekvladimír šmídl
12.11.2025 11:41 Reaguje na Slavomil VinklerMilan Daneš
9.11.2025 21:47Břetislav Machaček
10.11.2025 10:16jako medvěd a počkat, až sníh roztaje. Zbytek lidí musí ale do práce, nebo
je jejich prací jiné do práce dopravovat a zajišťovat jiné služby i pro
ty zastánce nicnedělání. K tomu neudržování sjízdnosti silnic povím jen
to, že můj kamarád s manželkou oba vychováni ve městě propadli v mládí
nadšení žít v přírodě. Odešli na nábor na státní statek v pohraničí a v
létě byli nadšení kde žijí a to tam tehdy byla samoobsluha, pošta a taky
hospoda. Dnes už tam nic z toho není. Prvou zimu to brali jako romantiku,
když se k nim dva dny neprokopaly ani buldozery, ale pak zažili infarkt
souseda, který bez možnosti odvozu do nemocnice dokonal před jejich očima.
Pak byla kamarádova manželka těhotná a termín porodu vycházel na další
leden. No a v listopadu se objevili už na trvalo zpět ve městě. Tak nějak
to je i s tou údržbou silnic, která není důležitá pro mladé, zdravé a
odolné, kterým je jedno, jestli přijede lékař za 10 minut zachránit život
a nebo za hodinu vypsat úmrtní list. Lidé neblázněte! Solit ale s rozumem
a pouze tam, kde je to opravdu účinné a nutné. Pokud si se sněhem a ledem
neumíme poradit jinak, tak se nedá nic jiného dělat. Je ti ale možnost
pálit více fosilních paliv, cesty a chodníky topnými hady vytápět a nebo
je všechny zastřešit. Blbost? Ano, ale stejná, jako se dnes obejít bez
soli na cestách a chodnících. No a jaké rostliny umístit podél cest? No
ty, co to snáší a nebo raději žádné, než nějaké zmrzačená torza trpící
solením.
Jaroslav Řezáč
10.11.2025 11:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
11.11.2025 09:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč1.ve spojení s některými typy sněhu vytváří nesjízdnou kaši.
2.Odstředivou silou od pneumatik poškozuje vozidla a
ohrožuje dokonce zdraví lidi.
3.Při tání zanáší kanalizaci a zvyšuje náklady na údržbu po
ukončení zimního období i v průběhu něho.
4.Za sucha zvyšuje prašnost v okolí silnic
5.Zvyšuje náklady zimní údržbu silnic
6.Zvyšuje těžbu posypových materiálů, protože recyklace je
omezená a neefektivní
7.Podle druhu použitého kameniva poškozuje okolní zeleň a
může mít vliv i na okolní vody( struska, škvára atd.)
Možná jsem ještě na něco zapomněl, ale pamatuji z praxe jak
přijel posypový vůz sypat kamenivem cestu u přehrady a měl
náklad ve voze zamrzlý a vrátil se zpět. Údajně museli ten
náklad rozmrazit a vyjel až druhý den. Přijel to posypat
z jiného okresu jiný posypový vůz a v kopci stály auta
čekající na posypový vůz celou noc. To jen tolik, proč se
inertní posyp používá stále méně a méně.
Jakub Graňák
12.11.2025 18:08 Reaguje na Břetislav MachačekMimochodem do 3/4 MSK nedojede sanitka do 10 minut ani uprostřed léta.
Břetislav Machaček
13.11.2025 09:34 Reaguje na Jakub Graňáka po prvém vážném zdravotním problému se vracejí pokorně
zpět do města. Zůstat na venkově je o síle zvyku a taky
to, že lidé až tak moc nelpí na dlouhém životě. Upracovaný
člověk nemá chuť doležet do smrti svůj život a nedbá o své
zdraví tak, jako lidé z měst. Jednou jsem někde četl kolik
čerpají zdravotní péče lidé z velkoměst a lidé z venkova.
Byl to diametrální rozdíl a rovněž tak u délky výplaty
penzí ve městech a na vesnicích. Samozřejmě existují asi
i ty výjimky, ale statistika je statistika a záleží jaké
vstupy k součtům dostane. Dostupnost zdravotní záchranné
služby si každý uvědomí tváří v tvář konkrétní situaci,
když by vám jako mi umíral na banální infarkt kamarád na
turistické chatě, kterou léta provozoval. Sanitka dojela
za dvě hodiny po nahlášení vypsat úmrtní list a pohřební
služba přijela až po 24 hodinách. Víte kolik lidí to
tehdy vyléčilo z romantického života v horách, když byli
svědkem smrti na prvý pohled zdravého chlapa v 54 letech?
Jakub Graňák
13.11.2025 10:27 Reaguje na Břetislav MachačekNaprostá většina z nás na venkově žijících zde žije dobrovolně, vědomi si toho, že ve městě by se nám žilo poholněji a přesto si radši utrhnem od huby např. z lásky k rodné hroudě, místní komunitě, rodině, přírodě... chápu, že vám měšťákům tyto pojmy, či spíše hodnoty z důvodu odtrženosti od přírody a přírodních zákonitostí nic neříkají a i vy konkrétně je zde na ekolistu pravidelně špiníte -prostě nic jiného na vlastní kůži neznáte. Přesto se najde nemalá část občanů, kteří jim přikládají větší hodnotu, než možnosti se co nejlaciněji a bez sebemenší námahy hezky vypapat.
Radek Čuda
10.11.2025 12:36Prostě solit se dá dobře i blbě, a to samé platí i pro inertní posyp a metodu zimní údržby obecně.
Jaroslav Řezáč
10.11.2025 21:11 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
11.11.2025 11:13 Reaguje na Jaroslav ŘezáčNavíc požadavky na sjízdnost třeba v Praze jsou výrazně jiné než v nějaké Horní Dolní a okolí a pokud už tedy začne sněžit, tak s inertním posypem by Praha stála celá ... a dlouho.
Břetislav Machaček
11.11.2025 16:21 Reaguje na Radek Čudazanášením poruchy výhybek a proto se tam nepoužívá.
Dalším problémem jsou posypem zanesené žlábkové
koleje + ty důvody, které jsem popsal dnes v 9.04.
Prostě ho nikdo nechce a nenechá si ho vnucovat.
Radek Čuda
11.11.2025 11:23 Reaguje na Jaroslav Řezáčhttps://silnicelk.cz/aktuality/recyklace-inertniho-materialu-n467398.htm
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-litomericich-testuji-recyklaci-posypoveho-sterku-material-mohou-znovu-vyuzit
https://nasregion.cz/smetky-se-daji-znovu-pouzit-liberecky-kraj-testuje-recyklaci-posypoveho-materialu-na-silnice-386284/
Jan Šimůnek
10.11.2025 15:42Ruční solení do značné míry odstranil "lex Kubera" tím, že zbavil majitele nemovitosti povinnosti čistit přilehlá veřejná prostranství.
Jan Škrdla
11.11.2025 22:06 Reaguje na Jan ŠimůnekZrušení povinnosti pro majitele nemovitosti spočívá v tom, že stát přesměroval zodpovědnost za stav chodníků a veřejných prostranství na města a obce.
Ty si pak můžou vybrat mezi údržbou, nebo platbou odškodného (pokud se něco stane).


Miroslav Petr: Budeme konečně ve městech dýchat čistší vzduch?
Miroslav Petr: Nové nároky na čištění odpadních vod jsou přede dveřmi
Miroslav Petr: Jak dál s místní Agendou 21 v České republice?