https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-petr-zimni-soleni-komunikaci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Petr: Zimní solení komunikací

9.11.2025 | Miroslav Petr |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zimní solení komunikací není zrovna širší veřejností vrcholně sledovaná problematika. A to ani teď, kdy tato sezónní záležitost začíná být aktuální a na stole by měla být otázka optimálního řešení zimní údržby silnic a chodníků. A proč by se lidé měli o tuto problematiku více zajímat? Dotýká se našich peněženek, zdraví či bezpečnosti? Odpověď je jednoznačná – třikrát ano.
 
Nuže, pak je potřeba se na ono solení blíže podívat. Třeba tak, jak právě učinila Společnost pro trvale udržitelný život (STUŽ) na svém listopadovém semináři s podtitulem „Co (toto solení) způsobuje a jaké jsou alternativní možnosti?“

Že je solení vozovek a chodníků způsob, jak naši dopravu učinit v časech hrozícího náledí bezpečnější, víme a počítáme s tím. Existuje ovšem i odvrácená stránka věci. Dámy si jistě vzpomenou, jak dopadly jejich drahé kozačky, cyklisté zírají na zkorodované ráfky a motoristé bojují s agresivní korozí, která se výrazně podepisuje na životnosti jejich vozidla. Již z toho je zřejmé, že tu máme co do činění s nemalými finančními náklady. Těch negativ je ale podstatně více.

Na zmíněném semináři se k zimnímu solení komunikací vyjadřovalo hned několik odborníků. Václav Hlaváč, ředitel regionálního pracoviště AOPK Vysočina a předseda odborné skupiny AOPK pro řešení problematiky dopravní a energetické, představil na agenturních metodických listech, jak přistupují k zimní údržbě komunikací na územích CHKO. Přestože zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114 v těchto oblastech chemický posyp přímo zakazuje, v místech, kde převazuje jiný veřejný zájem, k solení na základě vydaných výjimek a stanovených omezení dochází.

Ve své prezentaci zmínil rovněž důsledky pro přírodu, které solení komunikací přináší. Pokud jde o rostliny, tak zaznamenávají v pásu 5 až 8 m od komunikace ústup druhů citlivých na sodné nebo chloridové ionty a naopak rozšíření halofytů. U živočichů jde o narušení rozmnožování obojživelníků, životních cyklů ryb, vodních měkkýšů a korýšů a dalších bezobratlých. Neopomněl uvést i úhyny pěvců, například čížka lesního.

Lukáš Blažej Chorovský z Právnické fakulty Univerzity Karlovy uchopil téma prostřednictvím projektu „Právní ochrana ŽP při údržbě komunikací“, ve kterém šlo o klíčovou otázku, zda míra právní ochrany ŽP při zimní údržbě odpovídá dosažené úrovni vědeckého poznání, a pokud tomu tak není, zda nestačí jen změnit správní praxi před legislativní změnou. Neboť tu neexistuje účinná celorepubliková regulace a v chráněných územích ani jednotná praxe. I on uvedl, a to na průzkumech z USA, další negativní vlivy solení na živou přírodu, přičemž, pro zajímavost, naopak komárům vyšší salinita prospívá, protože jim mizí konkurence i predátoři.

Radek Novotný z Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti jako odborník se zaměřením na ekologii lesa poukázal na poškození lesní půdy a dřevin, a to i stovky metrů od vozovky. Takovými symptomy poškození je reznutí jehlic, hnědé okraje listů a jejich opad. Výzkumy provádějí na vyžádání vlastníků lesů. Ti jsou ale také většinou řidiči, tak tyto škody přijímají často jako nutné zlo.

Monitoringem zasolení na vybraných místech Prahy se zabývá Markéta Mayerová z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu, v.v.i., z výzkumného týmu zemědělská pedologie a pedobiologie, vysvětlila metody identifikace zasolení půdy. Pracují se čtyřmi stupni zasolení, čtyřmi úrovněmi vlhkosti a zásadní je i měření elektrické vodivosti. Jejich průzkum podrobně zjišťoval i vliv zasolení na 10 druhů rostlin. Mezi nejcitlivější patří skalník a javor, mezi ta nejodolnější zase jalovec, zerav a ptačí zob. Vytvořená aplikace pro zjištění stupně zasolení je k dispozici uživatelům.

Miroslav Hudec, předseda Českolipské pobočky STUŽ, se představil jako dlouholetý praktik, se zkušenostmi z České Lípy a z libereckého kraje. Rozhodnutí o solení komunikací vychází podle něj z poměřování různých zájmů. Ve hře je také poškozování majetku a zdraví. S odkazem i na vyjádření PČR zpochybnil účinnost solení na dopravní bezpečnost, neboť právě použitím soli dochází k vytvoření nebezpečné mokré vozovky. V této souvislosti by uvítal další výzkumy. A na konec vzpomenul, že v samotné České Lípě se mezi lety 1990 - 2015 nesolilo, což považuje za správné.

Filip Hájek z Technická správy komunikací hl. m. Prahy odmítl variantu v Praze nesolit. Je to však politické rozhodnutí, dle jehož zadání musí jako ředitel TSK postupovat. Tudíž na letošní zimu mají již připraveno 24 tisíc tun soli. K používání inertního posypu uvedl, že dokonce uvažují o recyklaci již použitého materiálu.

Z uvedených prezentací i z diskuze na semináři vyznělo, že škodlivost solení komunikací je zcela prokázaná a působí v mnoha směrech. Můžeme tak hovořit o významné externalitě, která se dotýká majetku, životního prostředí a možná i lidského zdraví, a to nejen v bezprostřední blízkosti komunikací. Obecně je sice tento způsob zimní údržby považován za nezbytný, ale otevřená zůstává otázka jeho intenzity, podmínek a míst, za a na kterých je jeho aplikace vhodná.


reklama

 
foto - Petr Miroslav
Miroslav Petr
Autor je člen Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ).

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.11.2025 08:52
Se solením se zřejmě ještě dlouhá léta nepřestane a těžko to něco ekologického nahradí -
problém nastává spíše s tím, že posolené vozovky většinou nejsou následně ošetřeny/ta " břečka " odhrnuta, spíše je čekáno, že bude provozem rozježděna do zmizení.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 06:45 Reaguje na smějící se bestie
solení se při zimní údržbě rozhodn nepoužívá kvůli ekologii...

sůl je možné používat do -5, pak je neúčiná.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.11.2025 10:11
Problém je, že je lacinější "bojovat s korozí podvozku", než odepsat auto, které bylo zničeno při hromadné havárii na "alternativně ošetřené" komunikaci. A, bohužel, cokoli jiného než to solení vytváří povrch daleko nebezpečnější. A problém je i to, že na těch "alternativně ošetřených" komunikacích velice často není vidět konec silnice a začátek příkopu (byl jsem svědkem více nehod, které právě tohle zavinilo - řidič se domníval, že zajíždí ke kraji, ale skončil ve škarpě).
MMCH, pokud nastavíme dostatek JE, bude možné ve velkých městech vyhřívat chodníky i vozovky, jak to mají třeba v Reykjavíku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.11.2025 12:06
No ono se to dá omezit na příklad hřeby v pneumatikách, jako švédi, jenže to zas ničí vozovky daleko víc než solení.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.11.2025 07:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
u nás spíše led než sníh.......přeci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.11.2025 09:05 Reaguje na Emil Bernardy
nebudu tady dělat nikomu reklamu zadarmo, ale přijatelnou alternativou hrotů na uježděný sníh a led je dezén pneumatiky s v objemu rozptýlenými "hrudkami" korundu, který fakticky funguje jako inertní posyp. samozřejmě něco za něco, tady je nevýhodou trochu větší hlučnost a horší chování při vysokých rychlostech. u nás se dají koupit za pár korun tuzemské protektory s takovým dezénem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.11.2025 10:57 Reaguje na Lukas B.
Asi jo,ale já offroad s univerzálníma pneu,a snažím se jezdit opatrně.Takové pneu něco stojí.Kdysi byly dobré řetězy na hnanou přední nápravu,ale to už je dávno.
Korund v pneu? Myslím si že dnešní způsob péče o zimní silnice je to nejlepší co dnes máme.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.11.2025 12:51 Reaguje na Emil Bernardy
samozřejmě prvovýroba green diamond jsou prémiovky. ale tuzemské protektory jsou poměrně laciná záležitost. všichni ti horalové co to mají na rezavé šunce na zimu si pochvalují.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.11.2025 17:10
Já dnes vidím spíš problém v ručním solení chodníků. Které se přesolují právě tím, že se sypou ručně nějakou lopatkou. Místy jsou tam v zimě doslova hromádky soli a zasolení chodníků je na betonových dlaždicích často vidět až hluboko do května až června, kdy je teprve úplně spláchnou první velké letní přeháňky a bouřky.
Zatímco silnice se solí postřikovacím zařízením roztokem, kde to dávkování je docela nižší a velmi stejnoměrné.
Já bych se proto přimlouval na rozšíření solení postřikem i na chodníky, které by se tím méně přesolovaly.
Co se týká vlastního solení, podle mne by to chtělo výzkum, jestli přídavek nějakých dalších látek do solného roztoku na stříkání cest nezvýší účinnost solení a tím nesníží nezbytné množství soli na kvalitní úpravu zimních cest.
Například když v osumdesátkách byla v sousedním Rakousku aféra s pančováním jejich vína, kdy falšovatelé přidávali do jejich vín tuším etylenglykol, látku, která má sladkou chuť, maskuje údajně nelegálně přidávaný řepný cukr a asi zvyšuje chuťový požitek z vína, ale jinak to je nežádoucí jed používaný do nemrznoucích směsí, využila rakouská vláda zabavené pančované víno v objemu nějak tuším stovek tisíc litrů právě do roztoku na solení silnic. Asi tedy to má určitý zlepšující účinek na solení (pravděpodobně to i omezuje korozi zasolených aut) a při tak malé koncentraci neškodí přírodě ani líh z toho vína ani ten etylenglykol.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.11.2025 19:08 Reaguje na Radim Polášek
No lepší odmrazení má chlorid vápenatý. Ale je-li to ekologičtější a míň poškozuje cesty a auta nevím. Asi to bude dražší.
Odpovědět

vladimír šmídl

12.11.2025 11:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Padesát korun za kilo. Kilo stačí na několik sezón pro chodník a okolí domu. Mnohonásobně účinnější, jen se nesmí ruka od bezvodého chloridu dotknout ledu, pak ruka přimrzne. Aplikace roztoku bez problémů.Ve správné koncentraci ,,hubí" led, ale nehubí vegetaci.
Odpovědět
MD

Milan Daneš

9.11.2025 21:47
pokud dám na misky vah zmrzačené dítě díky neposolené silnici a jestli se nemůže poblíž komunikace roznožovat žába tak snad je jasná výchylka na vahách a doufám že je jasná i pro ekologické "odborníky".
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.11.2025 10:16
Pro ty, co prosazují nicnedělání je ideální po nasněžení zalézt do brlohu
jako medvěd a počkat, až sníh roztaje. Zbytek lidí musí ale do práce, nebo
je jejich prací jiné do práce dopravovat a zajišťovat jiné služby i pro
ty zastánce nicnedělání. K tomu neudržování sjízdnosti silnic povím jen
to, že můj kamarád s manželkou oba vychováni ve městě propadli v mládí
nadšení žít v přírodě. Odešli na nábor na státní statek v pohraničí a v
létě byli nadšení kde žijí a to tam tehdy byla samoobsluha, pošta a taky
hospoda. Dnes už tam nic z toho není. Prvou zimu to brali jako romantiku,
když se k nim dva dny neprokopaly ani buldozery, ale pak zažili infarkt
souseda, který bez možnosti odvozu do nemocnice dokonal před jejich očima.
Pak byla kamarádova manželka těhotná a termín porodu vycházel na další
leden. No a v listopadu se objevili už na trvalo zpět ve městě. Tak nějak
to je i s tou údržbou silnic, která není důležitá pro mladé, zdravé a
odolné, kterým je jedno, jestli přijede lékař za 10 minut zachránit život
a nebo za hodinu vypsat úmrtní list. Lidé neblázněte! Solit ale s rozumem
a pouze tam, kde je to opravdu účinné a nutné. Pokud si se sněhem a ledem
neumíme poradit jinak, tak se nedá nic jiného dělat. Je ti ale možnost
pálit více fosilních paliv, cesty a chodníky topnými hady vytápět a nebo
je všechny zastřešit. Blbost? Ano, ale stejná, jako se dnes obejít bez
soli na cestách a chodnících. No a jaké rostliny umístit podél cest? No
ty, co to snáší a nebo raději žádné, než nějaké zmrzačená torza trpící
solením.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 11:01 Reaguje na Břetislav Machaček
říká se tomu inertní posyp.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 11:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
nic není potřeba vymýšlet, ale asi by bylo lepší jej vyrábět uměle, než těžit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.11.2025 09:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Znáte negativa inertního posypu? Ne? Tak vám některá napíšu!
1.ve spojení s některými typy sněhu vytváří nesjízdnou kaši.
2.Odstředivou silou od pneumatik poškozuje vozidla a
ohrožuje dokonce zdraví lidi.
3.Při tání zanáší kanalizaci a zvyšuje náklady na údržbu po
ukončení zimního období i v průběhu něho.
4.Za sucha zvyšuje prašnost v okolí silnic
5.Zvyšuje náklady zimní údržbu silnic
6.Zvyšuje těžbu posypových materiálů, protože recyklace je
omezená a neefektivní
7.Podle druhu použitého kameniva poškozuje okolní zeleň a
může mít vliv i na okolní vody( struska, škvára atd.)
Možná jsem ještě na něco zapomněl, ale pamatuji z praxe jak
přijel posypový vůz sypat kamenivem cestu u přehrady a měl
náklad ve voze zamrzlý a vrátil se zpět. Údajně museli ten
náklad rozmrazit a vyjel až druhý den. Přijel to posypat
z jiného okresu jiný posypový vůz a v kopci stály auta
čekající na posypový vůz celou noc. To jen tolik, proč se
inertní posyp používá stále méně a méně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 11:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.11.2025 18:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Vesnice není nic pro zpovykané měsťáky... tak z těch měst radši ani nevylézejte... stejně tu na vás není nikdo zvědavý.

Mimochodem do 3/4 MSK nedojede sanitka do 10 minut ani uprostřed léta.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.11.2025 09:34 Reaguje na Jakub Graňák
Víte proč se paradoxně v nezdravém městském prostředí dožívají lidé většího věku, než na vesnicích? Je to jak snadnějším způsobem získávání příjmů, lepší dostupností lékařské péče a v prvé řadě i tou rychlostí záchranné služby. Znám hodně lidí toužících v penzi žít na venkově
a po prvém vážném zdravotním problému se vracejí pokorně
zpět do města. Zůstat na venkově je o síle zvyku a taky
to, že lidé až tak moc nelpí na dlouhém životě. Upracovaný
člověk nemá chuť doležet do smrti svůj život a nedbá o své
zdraví tak, jako lidé z měst. Jednou jsem někde četl kolik
čerpají zdravotní péče lidé z velkoměst a lidé z venkova.
Byl to diametrální rozdíl a rovněž tak u délky výplaty
penzí ve městech a na vesnicích. Samozřejmě existují asi
i ty výjimky, ale statistika je statistika a záleží jaké
vstupy k součtům dostane. Dostupnost zdravotní záchranné
služby si každý uvědomí tváří v tvář konkrétní situaci,
když by vám jako mi umíral na banální infarkt kamarád na
turistické chatě, kterou léta provozoval. Sanitka dojela
za dvě hodiny po nahlášení vypsat úmrtní list a pohřební
služba přijela až po 24 hodinách. Víte kolik lidí to
tehdy vyléčilo z romantického života v horách, když byli
svědkem smrti na prvý pohled zdravého chlapa v 54 letech?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.11.2025 10:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Právě pro všechen ten blahobyt a jistoty, které vám život ve městech poskytuje, by jste měl držet pysk když je řeč o venkově.
Naprostá většina z nás na venkově žijících zde žije dobrovolně, vědomi si toho, že ve městě by se nám žilo poholněji a přesto si radši utrhnem od huby např. z lásky k rodné hroudě, místní komunitě, rodině, přírodě... chápu, že vám měšťákům tyto pojmy, či spíše hodnoty z důvodu odtrženosti od přírody a přírodních zákonitostí nic neříkají a i vy konkrétně je zde na ekolistu pravidelně špiníte -prostě nic jiného na vlastní kůži neznáte. Přesto se najde nemalá část občanů, kteří jim přikládají větší hodnotu, než možnosti se co nejlaciněji a bez sebemenší námahy hezky vypapat.
Odpovědět

Radek Čuda

10.11.2025 12:36
Já si myslím, že touto věrou je řečeno vše ... "Obecně je sice tento způsob zimní údržby považován za nezbytný, ale otevřená zůstává otázka jeho intenzity, podmínek a míst, za a na kterých je jeho aplikace vhodná."

Prostě solit se dá dobře i blbě, a to samé platí i pro inertní posyp a metodu zimní údržby obecně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.11.2025 21:11 Reaguje na Radek Čuda
Gro článku je to, že inzertním posypem má smysl sypat v intravilánu měst a obci, protože jako sypkých materiál se může z větší části použít znovu a většinou neodtéká do potoků a kanalizace prosolená břečka.
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 11:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jako že by se inertní materiál používaný na posyp znovu používal? To někde funguje?

Navíc požadavky na sjízdnost třeba v Praze jsou výrazně jiné než v nějaké Horní Dolní a okolí a pokud už tedy začne sněžit, tak s inertním posypem by Praha stála celá ... a dlouho.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.11.2025 16:21 Reaguje na Radek Čuda
Kde mají tramvajové tratě způsobuje inertní posyp
zanášením poruchy výhybek a proto se tam nepoužívá.
Dalším problémem jsou posypem zanesené žlábkové
koleje + ty důvody, které jsem popsal dnes v 9.04.
Prostě ho nikdo nechce a nenechá si ho vnucovat.
Odpovědět

Radek Čuda

11.11.2025 11:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jinak mi to nedalo a zahledal jsem ... a zatím to vypadá spíš na vyloženě experimentální záležitost ...

https://silnicelk.cz/aktuality/recyklace-inertniho-materialu-n467398.htm

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-litomericich-testuji-recyklaci-posypoveho-sterku-material-mohou-znovu-vyuzit

https://nasregion.cz/smetky-se-daji-znovu-pouzit-liberecky-kraj-testuje-recyklaci-posypoveho-materialu-na-silnice-386284/

Odpovědět

Jan Šimůnek

10.11.2025 15:42
to Radim Polášek 9.11.2025 17:10
Ruční solení do značné míry odstranil "lex Kubera" tím, že zbavil majitele nemovitosti povinnosti čistit přilehlá veřejná prostranství.
Odpovědět

Jan Škrdla

11.11.2025 22:06 Reaguje na Jan Šimůnek
To jsou zavádějící a neúplné informace.
Zrušení povinnosti pro majitele nemovitosti spočívá v tom, že stát přesměroval zodpovědnost za stav chodníků a veřejných prostranství na města a obce.
Ty si pak můžou vybrat mezi údržbou, nebo platbou odškodného (pokud se něco stane).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist