Ing. Jan Zeman, Csc.: Nákladní vodní doprava je v ČR emisně nejšetrnější?
Jsou tu ale otázky zásadnější. Jak věrohodné jsou údaje staré 10 let? Kdo přišel na slučování dat za osobní a nákladní dopravu? Proč se na železnici nerozlišuje elektrická a motorová trakce? Dělal jsem výpočty z dat České republiky roku 2003 a vypočítal jsem dost odlišné výsledky: nejnižší měrné externality měla nákladní železnice v elektrické traxi (v souběhu s vodními cestami ČR jdou elektrifikované tratě), na druhém místě byla vodní doprava. S větším odstupem pak byla motorová železnice a nejhorší byla nákladní silniční doprava.
Ještě mnohem hůř vychází tvrzení pana Přemysla Filipa o snížení emisí posílením nákladní vodní dopravy. Skutečnost ČR ukazuje tabulka:
Tabulka – Výkony v mil. čtkm, emise v t a počet čtkm/1 t emise v ČR v r. 2003 při oficiálním rozdělení emisí dle hrtkm
Druh emise |
Silniční |
Motor. Žel. |
Vodní |
Elektr. Žel. |
CO2 absolutní |
4 854 000 |
292 883 |
60 000 |
507 875 |
CO2 čtkm/t |
9 592,9 |
4 791,6 |
8 595 |
27 940 |
CO absolutní |
73 800 |
2219,5 |
500 |
52,8 |
CO čtkm/t |
630 948,5 |
632 299,3 |
1 035 400 |
268 883 520 |
NOx absolutní |
46 200 |
3 220,4 |
700 |
880,5 |
NOx čtkm/t |
1 007 878,8 |
435 773,8 |
736 714 |
16 116 117 |
VOC absol. |
16 900 |
435,2 |
100 |
59,9 |
VOC čtkm/t |
2 755 266,3 |
3 224 726,5 |
5 157 000 |
236 994 030 |
SO2 absolutní |
901 |
65,3 |
13 |
832 |
SO2 čtkm/t |
51 680 355 |
21 498 176 |
39 669 231 |
17 955 803 |
Tuhé absolutní |
3 205 |
251,5 |
51 |
39 |
Tuhé čtkm/t |
14 528 549 |
5 579 777 |
10 111 765 |
364 252 510 |
PAH absolutní |
0,72 |
0,084 |
0,018 |
0,0004035 |
PAH 2002 čtkm/t |
62 581 944 000 |
23 196 239 000 |
32 722 222 000 |
34 353 200 000 000 |
Zdroj: Ročenka dopravy 2003, ČD (trakční spotřeba elektřiny a nafty a její rozdělení mezi osobní a nákladní dopravu), vlastní výpočty.
Tabulka ukazuje, že v žádné ze sledovaných škodlivin nebyla v r. 2003 v ČR nejšetrnější nákladní vodní doprava. U emisí kysličníku uhelnatého CO, resp. těkavých organických látek VOC byla 227x, resp. 46x šetrnější elektrická trakce železniční dopravy proti druhé vodní dopravě a 406x, resp. 86x šetrnější proti nejhorší silniční dopravě. Elektrická trakce železniční dopravy byla 13,9x šetrnější proti druhé nejšetrnější silniční dopravě u emisí oxidů dusíku NOx a 21,8x u tuhých emisí (vodní doprava byla u emisí NOx a tuhých až třetí nejšetrnější). Také u emisí oxidu uhličitého CO2 nejnižší měrnou emisní náročnost měla elektrická trakce nákladní železniční dopravy - 2,43x nižší proti druhé nejšetrnější silniční dopravě a 5,31x nižší proti nejhorší motorové trakci železniční dopravy.
V emisích oxidu siřičitého SO2 byla nákladní silniční doprava 1,3x šetrnější než druhá nejšetrnější vodní doprava a 3,49x šetrnější než nejhorší elektrická trakce železniční dopravy. U emisí SO2 a CO2 jde o rozdíly zdaleka nejmenší. Největší náskok elektrické nákladní železnice proti motorovým druhům dopravy měla u měrných emisí polycyklických aromatických uhlovodíků PAH, přestože jde o skutečnost r. 2002, neboť údaje za rok 2003 nejsou k disposici.
Závěr je zřejmý: chceme-li snižovat znečištění ovzduší z nákladní dopravy při daných dopravních výkonech, lze tak kromě snižování emisní náročnosti jednotlivých dopravních prostředků činit jen posilováním elektrické nákladní železniční dopravy na úkor silniční, vodní i motorové železniční dopravy. Nákladní vodní doprava z hlediska měrných emisí vychází přibližně na úrovni nákladní silniční dopravy, byť emise působí převážně mimo obce a města,na rozdíl od dopravy silniční.
reklama
Autor je zaměstnán v České informační agentuře životního prostředí