https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/nakladni-vodni-doprava-je-v-cr-emisne-nejsetrnejsi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Jan Zeman, Csc.: Nákladní vodní doprava je v ČR emisně nejšetrnější?

28.6.2005
Pan Přemysl Filip. napsal do internetového Ekolistu stručný článek, že prý nemáme blbnout, že vodní doprava je ekologicky šetrná, neničí krajinu (pokud snad ano, pak jen dočasně při stavbě, než po té zaroste) a že její rozvoj může snížit znečištění ovzduší v ČR.
 
Z čeho tak usuzuje, neuvádí. Možná (činí tak alespoň Ředitelství vodních cest ČR, s.p. na svém internetu, kde vystavuje kromě jiného publikaci Water transport: environment and sustainability s grafem na s. 3) vychází z materiálu Evropské komise Marginal average external costs of transport by mode in Eur/1000 tkm, který srovnává měrné externí náklady silniční, železniční a vnitrozemské vodní dopravy. Údajně jde o data stará asi 10 let, určená v západní Evropě. U silniční dopravy mají činit 24,12 Eur, u železniční 12,35 Eur, u vodní 5 Eur. Struktura vykazuje řadu nesrovnalostí, uvažováním kongescí u silniční dopravy co by externality počínaje a nrozlišováním hrubých a čistých tkm konče. Kde autoři vzali, že je železnice na hluk podstatně horší než silniční doprava, nemám tušení. To si v ČR tvrdit nikdy nikdo nedovolil. Že by vodní doprava neprodukovala nehody a skleníkové plyny, mě opravdu překvapilo.

Jsou tu ale otázky zásadnější. Jak věrohodné jsou údaje staré 10 let? Kdo přišel na slučování dat za osobní a nákladní dopravu? Proč se na železnici nerozlišuje elektrická a motorová trakce? Dělal jsem výpočty z dat České republiky roku 2003 a vypočítal jsem dost odlišné výsledky: nejnižší měrné externality měla nákladní železnice v elektrické traxi (v souběhu s vodními cestami ČR jdou elektrifikované tratě), na druhém místě byla vodní doprava. S větším odstupem pak byla motorová železnice a nejhorší byla nákladní silniční doprava.

Ještě mnohem hůř vychází tvrzení pana Přemysla Filipa o snížení emisí posílením nákladní vodní dopravy. Skutečnost ČR ukazuje tabulka:

Tabulka – Výkony v mil. čtkm, emise v t a počet čtkm/1 t emise v ČR v r. 2003 při oficiálním rozdělení emisí dle hrtkm

Druh emise

Silniční

Motor. Žel.

Vodní

Elektr. Žel.

CO2 absolutní

4 854 000

292 883

60 000

507 875

CO2 čtkm/t

9 592,9

4 791,6

8 595

27 940

CO absolutní

73 800

2219,5

500

52,8

CO čtkm/t

630 948,5

632 299,3

1 035 400

268 883 520

NOx absolutní

46 200

3 220,4

700

880,5

NOx čtkm/t

1 007 878,8

435 773,8

736 714

16 116 117

VOC absol.

16 900

435,2

100

59,9

VOC čtkm/t

2 755 266,3

3 224 726,5

5 157 000

236 994 030

SO2 absolutní

901

65,3

13

832

SO2 čtkm/t

51 680 355

21 498 176

39 669 231

17 955 803

Tuhé absolutní

3 205

251,5

51

39

Tuhé čtkm/t

14 528 549

5 579 777

10 111 765

364 252 510

PAH absolutní

0,72

0,084

0,018

0,0004035

PAH 2002 čtkm/t

62 581 944 000

23 196 239 000

32 722 222 000

34 353 200 000 000

Zdroj: Ročenka dopravy 2003, ČD (trakční spotřeba elektřiny a nafty a její rozdělení mezi osobní a nákladní dopravu), vlastní výpočty.

Tabulka ukazuje, že v žádné ze sledovaných škodlivin nebyla v r. 2003 v ČR nejšetrnější nákladní vodní doprava. U emisí kysličníku uhelnatého CO, resp. těkavých organických látek VOC byla 227x, resp. 46x šetrnější elektrická trakce železniční dopravy proti druhé vodní dopravě a 406x, resp. 86x šetrnější proti nejhorší silniční dopravě. Elektrická trakce železniční dopravy byla 13,9x šetrnější proti druhé nejšetrnější silniční dopravě u emisí oxidů dusíku NOx a 21,8x u tuhých emisí (vodní doprava byla u emisí NOx a tuhých až třetí nejšetrnější). Také u emisí oxidu uhličitého CO2 nejnižší měrnou emisní náročnost měla elektrická trakce nákladní železniční dopravy - 2,43x nižší proti druhé nejšetrnější silniční dopravě a 5,31x nižší proti nejhorší motorové trakci železniční dopravy.

V emisích oxidu siřičitého SO2 byla nákladní silniční doprava 1,3x šetrnější než druhá nejšetrnější vodní doprava a 3,49x šetrnější než nejhorší elektrická trakce železniční dopravy. U emisí SO2 a CO2 jde o rozdíly zdaleka nejmenší. Největší náskok elektrické nákladní železnice proti motorovým druhům dopravy měla u měrných emisí polycyklických aromatických uhlovodíků PAH, přestože jde o skutečnost r. 2002, neboť údaje za rok 2003 nejsou k disposici.

Závěr je zřejmý: chceme-li snižovat znečištění ovzduší z nákladní dopravy při daných dopravních výkonech, lze tak kromě snižování emisní náročnosti jednotlivých dopravních prostředků činit jen posilováním elektrické nákladní železniční dopravy na úkor silniční, vodní i motorové železniční dopravy. Nákladní vodní doprava z hlediska měrných emisí vychází přibližně na úrovni nákladní silniční dopravy, byť emise působí převážně mimo obce a města,na rozdíl od dopravy silniční.


reklama

 
Ing. Jan Zeman, Csc.
Autor je zaměstnán v České informační agentuře životního prostředí
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist