Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Naše zdraví a životy jsou v rukách volených představitelů ČR a měst!
Je v moci a i v povinnosti představitelů ČR ale i představitelů měst a obcí, v zájmu nás všech, zastavit toto počínání! Zakázat z výše uvedených důvodů v centrech měst a obcí stavby VPD! ČR se totiž podpisy mezinárodních smluv ( Kjótský protokol,atd) zavázala řešit problémy znečišťování ovzduší i vlivem dopravy. Vstupem do EU je ČR zavázána plnit Směrnice Rady 96/26/EC o hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Řešení existuje! Je nezbytné v centrech měst výhradně povolovat a podporovat stavby Automatizovaných parkovacích domů (dále jen APD) různých typů. Jejich přednosti oproti VPD jsou:
1). Ekologické - vozidla jsou ukládána a vyjímána s vypnutými motory, tj.“doprava v klidu“.
2). Bezpečnostní - nepřítomnost řidičů a jakýchkoli osob v APD zabraňuje zlodějně, banditizmu (přepadání) a
vlivu terorizmu na životy lidí.
Je věcí měst a obcí jaké typy APD(nadzemní, podzemní) pro řešenou lokalitu si zvolí. Ale podepsané mezinárodní závazky ČR z hlediska požadavků čistoty ovzduší musí být těmito subjekty také plněny! K tomu je musí opatřeními přivést jak legislativa ČR, tak i rozhodná opatření odpovědných orgánů měst a obcí ! Města a obce kromě legislativních opatření však potřebují k realizaci APD také finanční podporu. EU tomu financemi napomáhá.V rukách orgánů ČR je na co, a jak jsou finance EU uvnitř ČR přidělovány.
Pomocí jsou např. Strukturální fondy - Operační program Infrastruktura(OPI), včetně jeho Programového dodatku. Oba však problematiku realizace APD jaksi v obsahu mnohomluvně skrývají, avšak v jejich závěrech o nich nehovoří! Proto situace stávajícím úřednicím MDR v oblasti OP Infrastruktura není jasná a odmítají ji podporovat, přičemž mnohá města o realizaci APD již jeví zájem! Navíc se zřejmě realizace APD pohybuje v obsahu OPI na rozhraní zájmu dvou ministerstev – MDR a MŽP!
a) MDRČR : SC 2 (Zlepšení životních podmínek v ČR redukcí negativních vlivů dopravy na životní
prostředí) a z toho priorita P2(Snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí), dále pak
O2.2.(Podpora kombinované dopravy)
b) MŽPČR : SC 3 (Kvalitativní zlepšení dílčích složek životního prostředí) a z toho P3( Zlepšování
enviromentální struktury), dále pak O3.3.(Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší)
V současné době tedy jde jednak o zajištění dopracování této problematiky do OPI na léta 2007-2013, a jednak o zřetelné její zařazení v příslušném SC a P, ale pod jednu hlavu (ministerstvo)!
Zařazení problematiky APD pro nastávající období se však týká i Ministerstva pro místní rozvoj a jím řízeného Společného regionálního operačního programu (SROP), Priority 2 (regionální rozvoj infrastruktury).
Je však také nezbytné urychleně zvážit jaké kroky učinit z centra ČR k zajištění legislativních kroků k zastavení staveb VPD v centrech měst a stanovení výhradně realizaci APD v těchto lokalitách měst z výše uvedených důvodů. Mezinárodní závazky ČR jsou závazné i pro města a obce, kde povolování a realizace staveb VPD probíhá.
Osobní dopisy s žádostí tohoto obsahu byly zaslány níže uvedeným ministrům ČR a mimo to 5-ti úřednicím odpovědným za OPI a SROP.
- MMRČR - Mgr.Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj ČR
- MDRČR - Ing.Milan Šimonovský, místopředseda vlády a ministr dopravy ČR
- MŽPČR - RNDr. Libor Ambrozek, ministr pro životní prostředí ČR
reklama