https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/nase-zdravi-a-zivoty-jsou-v-rukach-volenych-predstavitelu-cr-a-mest
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Naše zdraví a životy jsou v rukách volených představitelů ČR a měst!

8.3.2006
Prostory pro další povrchová parkoviště pro zajištění parkování u nás nejsou, zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit. Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů. Navrhovatelé, projektanti a pracovníci schvalovacích orgánů měst a obcí nerespektují závazky ČR z oblasti životního prostředí! Čekají asi na pokyny „shora“, nebo jsou provázáni na „betonovou loby“jejich města, které jde pouze o získání zakázek bez ohledu na budoucnost životního prostředí lidí města a naší země!
 
Bohužel jsou totiž stále horečně stavěny konvenční vjezdové parkovací domy(dále jen VPD), které nevyhovují jak po stránce ekologické, tak i bezpečnostní. Tyto parkoviště a VPD jsou v centrech měst mohutnými bodovými zdroji rakovinotvorných, toxických a mutagenních emisí. Je doložitelné, že hmotnostní jednotka exhalátů z motorové dopravy je ve městě a ve velkých obytných aglomeracích 10-ti násobná oproti exhalátům vzniklých z jiných zdrojů (průmysl,topení) a dokonce 100-násobná oproti jiným exhalátům v oblastech mimo město. Ve vjezdovém parkovacím domě v centru města pro 400 parkovacích míst ( kde se počítá s obratem až 1500 vozidel za den) spotřebuje denně až 450 l pohonných hmot. V blízkosti takového soustředění vozidel ve VPD, jakož i na povrchu, se zvyšuje nebezpečí karcinomu až 6x.

Je v moci a i v povinnosti představitelů ČR ale i představitelů měst a obcí, v zájmu nás všech, zastavit toto počínání! Zakázat z výše uvedených důvodů v centrech měst a obcí stavby VPD! ČR se totiž podpisy mezinárodních smluv ( Kjótský protokol,atd) zavázala řešit problémy znečišťování ovzduší i vlivem dopravy. Vstupem do EU je ČR zavázána plnit Směrnice Rady 96/26/EC o hodnocení a řízení kvality ovzduší.

Řešení existuje! Je nezbytné v centrech měst výhradně povolovat a podporovat stavby Automatizovaných parkovacích domů (dále jen APD) různých typů. Jejich přednosti oproti VPD jsou:

1). Ekologické - vozidla jsou ukládána a vyjímána s vypnutými motory, tj.“doprava v klidu“.
2). Bezpečnostní - nepřítomnost řidičů a jakýchkoli osob v APD zabraňuje zlodějně, banditizmu (přepadání) a vlivu terorizmu na životy lidí.

Je věcí měst a obcí jaké typy APD(nadzemní, podzemní) pro řešenou lokalitu si zvolí. Ale podepsané mezinárodní závazky ČR z hlediska požadavků čistoty ovzduší musí být těmito subjekty také plněny! K tomu je musí opatřeními přivést jak legislativa ČR, tak i rozhodná opatření odpovědných orgánů měst a obcí ! Města a obce kromě legislativních opatření však potřebují k realizaci APD také finanční podporu. EU tomu financemi napomáhá.V rukách orgánů ČR je na co, a jak jsou finance EU uvnitř ČR přidělovány.

Pomocí jsou např. Strukturální fondy - Operační program Infrastruktura(OPI), včetně jeho Programového dodatku. Oba však problematiku realizace APD jaksi v obsahu mnohomluvně skrývají, avšak v jejich závěrech o nich nehovoří! Proto situace stávajícím úřednicím MDR v oblasti OP Infrastruktura není jasná a odmítají ji podporovat, přičemž mnohá města o realizaci APD již jeví zájem! Navíc se zřejmě realizace APD pohybuje v obsahu OPI na rozhraní zájmu dvou ministerstev – MDR a MŽP!

a) MDRČR : SC 2 (Zlepšení životních podmínek v ČR redukcí negativních vlivů dopravy na životní prostředí) a z toho priorita P2(Snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí), dále pak O2.2.(Podpora kombinované dopravy)
b) MŽPČR : SC 3 (Kvalitativní zlepšení dílčích složek životního prostředí) a z toho P3( Zlepšování enviromentální struktury), dále pak O3.3.(Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší) V současné době tedy jde jednak o zajištění dopracování této problematiky do OPI na léta 2007-2013, a jednak o zřetelné její zařazení v příslušném SC a P, ale pod jednu hlavu (ministerstvo)! Zařazení problematiky APD pro nastávající období se však týká i Ministerstva pro místní rozvoj a jím řízeného Společného regionálního operačního programu (SROP), Priority 2 (regionální rozvoj infrastruktury).

Je však také nezbytné urychleně zvážit jaké kroky učinit z centra ČR k zajištění legislativních kroků k zastavení staveb VPD v centrech měst a stanovení výhradně realizaci APD v těchto lokalitách měst z výše uvedených důvodů. Mezinárodní závazky ČR jsou závazné i pro města a obce, kde povolování a realizace staveb VPD probíhá.

Osobní dopisy s žádostí tohoto obsahu byly zaslány níže uvedeným ministrům ČR a mimo to 5-ti úřednicím odpovědným za OPI a SROP.

- MMRČR - Mgr.Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj ČR
- MDRČR - Ing.Milan Šimonovský, místopředseda vlády a ministr dopravy ČR
- MŽPČR - RNDr. Libor Ambrozek, ministr pro životní prostředí ČR


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist