Štefan Friča: Nechvalný primát města Brna a JMK v Evropě
Napojení této rychlostní komunikace R43 na dálnici D1 v prostoru Troubska a Bosonoh je v této chvíli bez porušení základních Lidských práv nemožné. V lokalitě jsou provozem dálnice D1 překročeny imise hluku a škodlivin v ovzduší nad mez stanovenou zákonem. Obec byla již dvakrát vyjmenována jako oblast se zhoršenou kvalitou ovzduší. Jsou překročeny imisní limity pro ochranu lidského zdraví, meze tolerance i četnost překročení tzv. pevných částic PM10. Krajský úřad je tedy podle zákona o ochraně ovzduší povinen přijmout program ke zlepšení kvality ovzduší. Obdobná situace je z hlediska hluku. Je porušeno hned několik zákonů. Například zákony o ochraně veřejného zdraví, ovzduší, proti hluku, životního prostředí či Listiny základních lidských práv.
Přesto Jihomoravský kraj a Ředitelství silnic a dálnic plánují v obcích Bosonohy a Troubsko výstavbu mamutí křižovatky R43xD1, která ovlivní těžkými negativními účinky zdraví také obyvatel brněnských sídlišť na jihozápadním okraji Brna. Zejména Kamenný vrch, Nový a Starý Lískovec a Bohunice. Město Brno tak bude jediným městem v Evropě, které bude mít více něž třetinu svého území prošpikováno sítí dálnic Evropského významu D1, R52 a R43.
Přitom moderní řešení je tak snadné - vést tranzitní dopravu od města v úctyhodné vzdálenosti a do Brna systémem púřivaděčů přivést pouze cílovou dopravu. Jak je to ostatně i v souladu s předpisy EU. Neměli bychom stavět ihned a bez rozmyslu jen proto, že právě nyní nám EU nabízí peníze, které je třeba rychle utratit.
reklama
Online diskuse
Standardní problémy velké stavby - 24. 8. 2005 - Karel NovotnýVážený pane předsedo,Němci v tomto případě nebyli hloupí a při plánování dálnice (tj. silnice R43) volili hledisko účelnosti, potažmo ekonomičnosti. Jak věichni víme, měla naším územím procházet severojižním směrem. Proto byla zvolena optimální trasa Boskovickou brázdou a vzdálenost od Brna byla [nejméně] sekundární hledisko. No a tato trasa zůstala optimální pořád, stačí pohled na mapu. Nikdo nechce mít poblíž bydliště dálnici, továrnu, letiště, elektrárnu. Každý ale chce užívat pohodlí moderního života. Vámi navrhované vedení "v úctyhodné vzdálenosti" by zase postihlo jiné obce, bylo by jistě delší a dražší a mohlo vést ke snaze volit jiné cesty. Nehledě na to, že by to znamenalo obrovské zpoždění - nové územní plány, výkupy pozemků atd. (a zdržovat za naše peníze různé spolky umí). Vám se životní podmínky poněkud zhorší, ale jinde se zase zlepší, třeba Lipůvka, Milonice, Česká; nehledě na vnitřní Brno. |