https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavel-urubek-pristi-rok-ocekavejme-kolem-povolenek-ets-2-stejne-silenstvi.jejich-dopad-bude-i-pri-zastropovani-znacny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Urubek: Příští rok očekávejme kolem povolenek ETS 2 stejné šílenství. Jejich dopad bude i při zastropování značný

4.12.2025 | Pavel Urubek |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | BMJ / Shutterstock
Odložení platnosti emisních povolenek ETS 2 nic nevyřešilo. Jedná se pouze o dočasný odsun problému. Ten přitom nastane i v momentu, kdy by cena povolenky dosahovala zamýšleného stropu. Jen při zohlednění spotřeby plynu a pohonných hmot by se jednalo zhruba o 5 tisíc korun na osobu ročně, bez zahrnutí uhlí. Stále tak hrozí, že povolenky mohou výrazně nastartovat inflaci. Postoj nové vlády by však pro Česko byl z finančního hlediska paradoxně ještě horší. Ani jedno řešení povolenek tak nebude mít vítěze.
 
Evropská komise odložila start emisních povolenek, nově by měly vejít v platnost až od roku 2028. Tímto se však palčivý problém pouze o rok odsune. Nic víc, nic míň. Příští podzim tak může být okolo této věci úplně stejné šílenství. Z aktuálních stanovisek některých států, například těch severských, to vypadá, že odklad o rok je maximem možného a že tyto země již v budoucnu nebudou chtít se zavedením ETS 2 otálet. Na druhou stranu, když se povolenky odsunuly jednou, nemohli bychom se divit, kdyby za rok došlo ke stejné situaci.

Kvůli dosavadnímu nejistému vývoji okolo povolenek se větších kroků zdrželi také dodavatelé energií. Prakticky nikdo z nich povolenky ETS 2 nenakupoval, obchody tak byly primárně doménou spekulantů. Ti spoléhali na vysokou cenu této komodity v budoucnu a nyní se s nastalou situací musí vyrovnat.

Velký zásah i při zastropování

Na první pohled to vypadá, že nástup povolenek, pokud už k němu v budoucnu dojde, by díky nově navrženému mechanismu Evropskou komisí neměl být tak drastický. Cena se má dle proklamací držet okolo 45 EUR. A ačkoliv první signály ze začátku listopadu z burzy v Lipsku vypadají nadějně, zatím jednoduše nemáme záruku, že toto řešení bude zaručeně fungovat i v momentu, kdy se bude lámat chleba.

A i kdyby tomu tak bylo, pořád je nutné brát v potaz jednu zásadní věc. I při ceně povolenky 45 EUR jde stále o velký zásah do životních nákladů. Pro rodinný dům vytápěný plynem se spotřebou 20 MWh za rok se bude jednat o nárůst 5 tisíc korun navíc ročně. Jen za plyn. Vůbec do toho nejsou počítány například pohonné hmoty. Ačkoliv tedy nejde o tak drtivý zásah, jako kdyby měla cena povolenky atakovat hranici 100 EUR, i toto bude pro velkou část střední a nižší třídy výrazná změna.

Dopad? Přes 5 000 Kč na osobu za rok navíc

S případným nástupem ETS 2 roste zejména riziko výrazného nárůstu inflace. Demonstrovat to můžeme opět na konkrétních číslech. Z 90 TWh plynu, který je v Česku za rok zhruba spotřebován, se ETS 2 může dotknout necelé poloviny, odhadem 40 TWh. To by při ceně povolenky 45 EUR znamenalo zhruba 10 miliard korun, které by Češi museli platit navíc. V případě pohonných hmot by se cena podle aktuálních studií mohla v průměru navýšit o 4,5 koruny za litr. Pokud bychom vzali množství benzínu a nafty, které se ČR tankovalo v loňském roce, bylo by to dalších 40 miliard korun navíc. V průměru to i s plynem znamená celkový roční náklad 5 tisíc korun na osobu navíc. Včetně dětí. A to do výpočtu není zahrnuto například uhlí.

Riziko výrazné inflace je proto více než reálné. Zároveň se člověk nemůže vyhnout otázce, zda takový scénář musíme podstupovat, pokud budou celkové prostředky vybrané z povolenek nakonec stejně přerozdělené. Bohužel za cenu nezdravého vývoje tuzemské ekonomiky, které se sotva vyhrabala z nedávné inflační vlny.

Záměr nové vlády? Finančně ještě horší

Zásadní je přitom zohledňovat i postoj formující se nové vládní koalice, která uvádí, že nedopustí, aby byla nová pravidla k povolenkám zanesena do české legislativy. Ačkoliv se jedná o poměrně silné fráze, v praxi by to bylo extrémně složité. Klíčová evropská směrnice je totiž již součástí českého právního řádu, a i když jde zákon zrušit, nově vzniklý stav by byl v rozporu s právem Evropské unie.

Navíc země, které tato pravidla přijmou, budou moci čerpat prostředky ze Sociálního klimatického fondu. Státy budou moci peníze investovat do čistých technologií v dopravě či vytápění budov. Země, která tato pravidla pro ETS 2 nepřijme, nebude mít na peníze nárok. Může jít přitom až o stovky miliard korun. Zkrátka a dobře, ani jedno řešení nemá vítěze. Pokud by se Česko EU vzepřelo, tratilo by ve finále paradoxně na celé věci víc, než kdyby na povolenky přistoupilo.


reklama

 
foto - Urubek Pavel
Pavel Urubek
Autor je jednatel společnosti MJEnergie, která je prodejcem energií pro firmy v České republice. Kromě elektřiny a plynu se zaměřuje také na řešení osvětlení, fotovoltaiku, rekuperace či topení a klimatizace.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (99)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

4.12.2025 07:38
"Ani jedno řešení povolenek tak nebude mít vítěze." Poražená bude Evropa. Včetně ochrany přírody, neb chudnoucí lidé se nebudou o přírodu starat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 09:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je to přesně naopak, jakd dycky. Které státy jsou nejčistší, které jedou nejvíc grýndýl a které ty ETS2 už dávno zavedly? Ty nejbohatší a taky nejlépe prosperující. čus.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.12.2025 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Které státy již dávno zavedly ETS2?
Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Hanzl zase vysadil medikaci ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:28 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Zde jsou některé členské státy European Green Deal (EGD), které podle dostupných studií a dat patří mezi ty, co zvládly „nejlépe“ využít příležitosti zelené transformace" — pořadí 10. nejlepších:
Švédsko, Rakousko, Nizozemí, Finsko, Dánsko, Německo, Francie, Itálie, Portugalsko, Estonsko." AI

Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.12.2025 11:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Chápete psaný text? Ptal jsem se, které státy již dávno zavedly ETS2?

Použití Al vaši hloupost nikam neposouvá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
"Ale několik států už začalo s transpozicí ETS 2 (např. Německo, Rakousko)."
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.12.2025 15:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že jste opět lhal, protože žádný stát ještě ETS2 nemá, natož aby ho měly zavedený dávno.

Hanzle, tohle je šíření lží. Kam se na vás hrabe Kreml.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:19 Reaguje na Jaroslav Studnička
Začalo s transpozicí trulo. Já vím, píchat hnidy je maximum, na co máte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.12.2025 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase máte problém s chápáním času minulost - současnost - budoucnost hlupáku Hanzle a teď se pouze trapně vymlouváte.

Žádné státy nemají dávno zavedený ETS2 a vy jste usvědčený lhář.

Hlavně, že tu ostatní obviňujete a sám jste ten největší dezolát, dezinformátor a ještě k tomu ropácký špinavec.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

6.12.2025 12:26 Reaguje na Pavel Hanzl
A kritéria hodnocení?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:04 Reaguje na Jaroslav Bobr
Ekonomika.
Odpovědět
va

vaber

6.12.2025 09:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl podívej se na spotřebovaná fosilní paliva na hlavu a uvidíš ve kterých státech lidi pálí nejvíc a potom něco piš.
Už jsem ti to psal jednou.
https://www.worldometers.info/oil/oil-consumption-by-country/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_natural_gas_consumption
https://www.worldometers.info/coal/coal-consumption-by-country/
Kdo je větší špindíra, člověk který spotřebuje 100 galonů na osobu a rok nebo ten ,kdo spotřebuje 1000 galonů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:38 Reaguje na vaber
To je hezká tabulka, my patříme mezi nejhorší (per capita) na světě, horší je jen Austrálie, Kazachstán, Srbsko, Bulharsko, za nám je i Nová Kaledonie i Polsko. To není žádný úspěch, náš uhelistán se stává špinavcem celého světa.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

6.12.2025 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jedna otázka na Vás mimo téma - sledujete kolik Vám v současnosti dává společná fotovoltaika na bytovce?Z jakých zdrojů berete elektřinu? Jaké technologie byste preferoval?Jste ochoten trpět "flexibilní" dodávky elektřiny?Myslíte, že Vaše aktivistické výkřiky odrážejí realitu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:07 Reaguje na Jaroslav Bobr
V současné době nedává fve skoro nic, nejhorší dny jsou 5%, ty velmi špatné 10 - 15%. To bývá vždy, s tím se počítá, loni dala ale 66% celoroční spotřeby, letos by to mohlo být možná přes 70%.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:11 Reaguje na Jaroslav Bobr
Když nejedeme z fve, bereme ze sítě (objev, že?) fve by bylo možné doplnit větrem, anle nebydlím na větrné hůrce. Kamarád ano a při dostatečném dimenzování počítá s úplnou nezávislostí - hotové to ale nemá. Samozřejmě je nutno mít v garáži záložní benzínovou hondu, to je jasný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 15:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže jste taky "špinavcem celého světa", vy mudrci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:13 Reaguje na Emil Novák
2/3 spotřeby elektřiny mám z fve.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 19:00 Reaguje na Pavel Hanzl
No a? Jezdíte na co? Topíte čím, "špinavče celého světa"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:21 Reaguje na Emil Novák
Jezdím na kole (nabíjeném z fve) a mám tlustý svetr. Na blbý dotaz není možno jinak odpovědět.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Co je na tom dotazu blbého, Hanzle? Vaše tvrzení o "špinavcích celého světa" byla reakce na "spotřebovaná fosilní paliva na hlavu", zdaleka ne jen o elektřině, takže ten dotaz je naopak velmi relevantní.
2) Není možno odpovědět jinak než další lží? To o vás dost vypovídá.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

6.12.2025 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Čím topíte a na čem vaříte?Kolik je kamarád do dostatečného dimenzování ochotný investovat?
Máte ji na společné prostory nebo se o elektřinu z FVE dělíte mezi domácnostmi v domě?Jak spotřebu rozúčtováváte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:15 Reaguje na Jaroslav Bobr
Investice nejsou nijak závraztné panely už má, tři vertikální turbíny na zahradě má taky, ale má problém to celé nějak zesynchronizovat, dardu dá ale za baterie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:23 Reaguje na Jaroslav Bobr
Mám jeden elektroměr do sítě a byty i spol. prostory mají podružné měření. Podle nich spočítám poměr na celkové spotřebě domu a stejným poměrem spočítám platbu za el. dodanou za sítě. Není tam rozlišeno, kolik kdo bere z fve a ze sítě, ale všichni mají rozum a spouští silné spotřebiče tehdy, kdy svítí. Vidím to na grafu, kdy vyletí spotřeba po poledni, kdy nám to dává nejvíc. Bydlí tam hlavně důchodci a mladí mají často různé homeoffice atd. takže to funguje.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

6.12.2025 19:23 Reaguje na Pavel Hanzl
To je rozumný, platit za jeden elektroměr.Funguje to samozřejmě jen s rozumnými nekonfliktními lidmi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:23 Reaguje na Jaroslav Bobr
Jistě, bydlíme hlavně širší rodina a na většině věcí se domluvíme, i ta fve byla společná investice.
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.12.2025 09:21
To se nám to hoduje, když nám všichni pučujou - ale nic netrvá věčně. Umělé navyšování inflace skrze různé manipulace typu ETS je skrytá měnová reforma. Obyvatelstvu snižuje hodnotu úspor a státu vynese více na dph, někde se ty desítky miliard na splácení jenom úroků z bilionových dluhů vzít musí. No když se to obyvatelstvu líbí a manipulátory volí, tak se to holt vychutná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:44 Reaguje na pepa knotek
Žádná cha cha umělá inflace to není, je to jen zvýhodnění čistých zdrojů energie proti špinavým, jak prosté milý Watsona...
Je to čistě tržní přístup a prodělají na tom špinavci, což je účelem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.12.2025 11:15
Dokonce i eurohujerští politikové varují před tím, že ekonesmysly ze strany EK mohou vést k rozpadu EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Povolenky ETS1 jsou zavedeny od roku 2005 a VŠICHNI dezoláti i cha cha "eurohujeři" od té doby bečí jak želvy, že EU zbankrotuje. Přitom stále prosperuje mezi nejlepšími na světě.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.12.2025 12:44
EU má zjevně talent přijímat lose-lose řešení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:24 Reaguje na Jiří Svoboda
A výsledky jsou vždy win win. Zvláštní situace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 09:18
Zdražení o 5 tis. ročně za plyn pro celý rodinný dům je sotva inflace. Tak co vytváří za tragédii?? Zablokováním ruského plynu při útoku na podzim 21 vyletěla cena na desetinásobek a současně je 2x vyšší, než před tím. A zemřeli jsme, zmrzli a zbankrotovali snad? Tak co preboga řeší?
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2025 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
A víte co tak vysokou inflaci způsobilo? Nebudu vás napínat, bylo to právě zdražení cen energií. Takže omlouvat vysoké ceny energií inflací, když tu inflaci způsobily z podstatné části právě ceny energií, je poněkud krátkozraké...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:18 Reaguje na Emil Novák
Samozřejmě, zablokování ruských plynovodů vytočilo cenu na destinásobek. Fakt si myslíte, že ta povolenka bude stát třeba 400 eur, aby se rozjela zase inflace? A její výnos půjde do Ruska na výrobu raket?
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 16:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže "zablokování ruských plynovodů vytočilo cenu na destinásobek", to způsobilo vysokou inflaci, ale přesto jste schopne napsat, že zdražení plynu "pro celý rodinný dům je sotva inflace" (kterou právě to obrovské zdražení plynu roztočilo). Pořád nic? A jako bonus tu propagujete další roztáčení inflační spirály systémem ETS 2, abyste pak zase psal že o nic nejde, když energie zdražily jen o inflaci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:07 Reaguje na Emil Novák
Jéžišmarjá, pokud by povolenka stála 400, rozjede to inflaci, pokud bude za 40, nic takového se neastane!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 18:58 Reaguje na Pavel Hanzl
A na to jste přišel jak, že "nic takového se neastane", když dosud ve vytápění a dopravě stojí nula? Takže to zdraží všechny zboží a služby, kde se něco dopravuje a i ty kde se topí, tj. prakticky všechno.
A jak jste přišel na to že bude za 40? Opět jen další vaše zbožné přání. Logicky buď ta povolenka bude levná, nebo bude plnit svoji funkci, nic mezi tím neexistuje, hádejte která z těch dvou situací asi tak nastane, můžete jednou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:40 Reaguje na Emil Novák
Fakt to nechápete? Když vyletí cena plynu na desetinásobek, tak se rozjede mohutná inflace, když o asi 7%, což by byla normální cena plynu a povolenka 40 eur, tak to nic neudělá.
A ten systém fakt není odzdi kezdi. Proto se ladí cena tak, aby byla sociálně snesitelná, ale motivující k čistším energiím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Zjevně to naopak nechápete vy, když jste se tu oháněl tím že zdražení plynu bylo "sotva inflace", a přitom právě zdražení plynu tu inflaci z největší části vytvořilo.
2) Takže opakuji otázky: "jak jste přišel na to že bude za 40, a že "nic takového se neastane"? Samozřejmě vůbec nijak, jen opět své ničím nepodložené dojmy vydáváte za fakta.
3) Cena se nijak neladí, cena je tržní, jestli jste to nepochopil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 09:30
Je to celé dezinformační kampáň, bo vůbec o nic nejde. Zdražení plynu sice nastalo a tohle přidá pár drobných procent, ale topí tím asi třetina domácností, dálkové teplo platí povolenky už dávno. Benzín by podle inflace měl stát dnes kolem 60 kč/litr, takže zdražení o 5 kč je nula nic.
Ale důležitější je jiná věc.
Příjem z povolenek je příjem státu (kšeftovat s nimi nepůjde), takže si o celou částku může stát snížit roční deficit.
Ideální by bylo to, co slibují dezoláti. Zablokovat to, stálo by nás to stovky miliard, to by se fakt vyplatilo!!! A tyhle pablbce jsme si zvolili do vedení státu.
Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
"Příjem z povolenek je příjem státu (kšeftovat s nimi nepůjde), takže si o celou částku může stát snížit roční deficit."

Jako že si vláda s těmi penězi může dělat co ji napadne?
Opravdu?
A panem doktorem jste už dnes mluvil?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:46 Reaguje na Radek Čuda
Samozřejmě ty kačáky musí využít na ekologii, kterou platí tak jako tak. Takže o tolik může může dát méně, co dává ze SR. Ani tohle ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Ani tohle nechápete vy, Hanzle. Kdyby stát z těch povolenek takové příjmy neměl, "na ekologii" by zdaleka takové sumy prostě nevyplácel. Ve skutečnosti jsou z ekologického hlediska ty peníze utráceny velmi neefektivně, prakticky je s nimi mrháno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:21 Reaguje na Emil Novák
Kdo a jak ty peníze utrácí je jiná otázka a já skutečně nevím, proč by se s nimi mělo mrhat jinak a hůře, než s jakýmikoliv jinými státními penězi. Mají jít například na elektrifikaci železnice, pokud vím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
To není jiná otázka, to spolu přímo souvisí. Kdyby je stát nevybíral, tak s nimi nebude ani mrhat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:04 Reaguje na Emil Novák
Ále bude, bude to platit z našich daní a mrhání bude stejné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 19:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, nebude, přestaňte si vymýšlet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:43 Reaguje na Emil Novák
Takže se zablokuje veškerý pokrok ve využívání čistších energií, zastaví se ekologické stavby tj., mitigační opatření, zase se bude čadit z uhláků a dýzláků a tím se propadneme i ekonomicky? Nestrašte!!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, omezení nesmyslných dotací nezablokuje veškerý pokrok ve využívání čistších energií, ani se nezastaví ekologické stavby, ani se nemusí z ničeho čadit. Jako obvykle jste úplně mimo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 10:37
Vážený pane Hanzle,
Ono by to chtělo pochopit, že ETS jsou tržní produkt a zastropovat se proto nedají. Ono to klidně může skočit, přes veškeré sliby a "odborné odhady", i na o 50 000 Kč víc za rok. Proto je lépe se bránit včas.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2025 12:47 Reaguje na Jan Šimůnek
ETS nejsou úplně čistě tržní produkt, protože množství povolenek je administrativně určené, teoreticky jich je možné vydat nekonečné množství a tím "zastropovat" jejich cenu klidně na nule. To by ale zase neplnily svůj účel, kvůli kterému byly zavedeny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:55 Reaguje na Emil Novák
Přesně tak, navíc s nimi nesmí obchodovat ten, kdo je sám nevyužívá. Takže ten, kdo je uspoří, je může prodat tomu, kdo má špinavější produkt. Jenom nechápu, proč to nejde jednoduše talk, že úspějšímu to vykoupí stát za stejnou cenu, za kterou je prodává. A špinavější si přikoupí zase za trvale stanovenou cenu. Proč ten kšeft?
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
A na to jste přišel jak, že "s nimi nesmí obchodovat ten, kdo je sám nevyužívá"? To je nesmysl, běžně s nimi obchodují i neemitenti, např. banky, fondy, přes brokera si je může nakoupit úplně kdokoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:23 Reaguje na Emil Novák
Tohle má být součástí té nové smlouvy, kde má být taky strop na cenu. Takže žádné banky ani fondy nebudou mít k nim přístup.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 15:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže si jako obvykle pletete přítomný a budoucí čas, pletete si systém ETS a ETS 2, a k tomu ještě to co platí a to co jsou jen nějaké nepodložené spekulace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:03 Reaguje na Emil Novák
Píšu o těch nových ETS2, asi jsem to nezdůraznil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
No, to jste opravdu nezdůraznil, že na příspěvek o ETS reagujete příspěvkem o ETS 2, stejně jako jste "nezdůraznil", že místo přítomného času jste "omylem" použil čas budoucí, a že jste jako obvykle vaše dojmy vydával za fakta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:45 Reaguje na Emil Novák
A vy jste se zapletl do vlastního hnidopišení, aniž byste se zamyslel nad tím, co vlastně píšu, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem se do ničeho nezapletl, opět lžete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 13:02
to Emil Novák5.12.2025 12:47
Nejsem si jist, zda by takovéto znehodnocení neskončilo žalobami spekulantů kvůli znehodnocení jejich majetku.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2025 13:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Žalovat může kdo chce koho chce, šanci na úspěch by taková žaloba měla minimální.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 14:07
to Emil Novák 5.12.2025 13:11
Protože sleduji dění kolem energetiky, tak vím o argumentaci, proč nemůže stát s většinovým podílem v ČEZ slevnit elektřinu: Že se bojí žalob minoritních akcionářů, kvůli poklesu výnosů i ceny akcií a že je chce napřed vyplatit.
Takže si myslím, že by se taková žaloba objevit mohla, a pak jen záleží na úplatcích, politické orientaci soudců atd. (a zejména na úrovni EU), jak by to v reálu dopadlo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.12.2025 14:13 Reaguje na Jan Šimůnek
To jsou dvě úplně odlišné situace. ČEZ samozřejmě zlevnit elektřinu nemůže, je to podnikatelský subjekt jako každý jiný, podniká za účelem dosažení co nejvyššího zisku. To ale neznamená, že není možné uvolnit na trh s povolenkami větší množství povolenek, povolenky nevydává podnikatelský subjekt. Neexistuje žádný právní nárok na zisk z povolenek. Soudci soudí podle platných zákonů.
Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:32
"Zkrátka a dobře, ani jedno řešení nemá vítěze. Pokud by se Česko EU vzepřelo, tratilo by ve finále paradoxně na celé věci víc, než kdyby na povolenky přistoupilo."

Že je to situace na pikaču, o tom žádná.

Otázka je, kdo by skutečně ve které situaci tratil a kdo ne. Protože skupina těch, kteří cenu těch povolenek reálně zacálují bude velmi odlišná od těch, kteří z toho fondu reálně něco skutečně získají.
Prostě další díl klasického socánkovského myšlení ... nejdřív vám ty peníze sebereme (bo jste pitomci a nevíte jak je správně utratit) a pak vám z nich na něco přidáme. Samozřejmě pokud uznáme, že to je pro vyšší dobro.
Jo, a tohle je hrozná fuška a zodpovědnost a tak vůbec, takže si z toho vybraného spravedlivě něco necháme pro sebe, to dá rozum.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:27 Reaguje na Radek Čuda
Samozřejmě existuje řešení, kde jsme vítězové my. Tj. celý systém pochopit a využít ho pro sebe. Není to přece nic složitého, prostě zavést ty povolenky normálně s pravidly EU a silně si pohlídat, aby se využily tam, kam je to nejvýhodnější. A k tomu nám přijde ještě jako bonus pěkný kačák do strukturálních fondů z EU. win win.
Tohle vás nenapadlo?
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 16:01
to Radek Čuda 5.12.2025 14:32
Já to vidím tak, že ono vzepření se, opravdu až do rozchodu s EU, může mít v rámci jedno kauzy horší následky než nevzepření se. Nicméně těch kauz běží paralelně větší množství a mnoho se jich rýsuje, a ty další by byly tímto zlikvidovány, a to navždy. A z toho by pak už jednoznačně vplynula kladná bilance vůči většímu počtu takovýchto kauz i vůči tomu, že nám nic podobného nebude hrozit v budoucnosti.
Odpovědět
va

vaber

6.12.2025 09:35
Povolenky: část jich firmy dostávají zdarma, zbytek musí koupit.
Obchodování: Firmy, které emitují málo, mohou povolenky prodávat; ty, které emitují hodně, je musí dokupovat.
To říká vysvětlení na internetu.Kdo povolenky rozdává, komu se za ně platí ,burze? Burza dostane nějaký balík povolenek k prodávání nebo musí čekat co ji některé firmy nabídnou.? Jak firma pozná ,že musí povolenky kupovat nebo prodávat. Jak se firma dostane stavu ,že jí přebývá povolenek. Kdo určil kolik kdo povolenek dostane a kolik si bude muset dokoupit? Proč tento mechanizmus nevede k cíli, to znamená ke snížení emisí a tím by se měl vytvořit silný přebytek povolenek, které firmy ušetří a hodí do prodeje. Proč je trend zcela opačný a ceny povolenek rostou. V energetice založené na spalování už emise CO2 nejdou snížit ,technologie na snížení emisí CO2 prostě nejsou a nemohou být, zákony fyziky nejde překročit. Tak se zavede spalování pelet a řekne se ,že to je ekologické a nevypouští se CO2. Takový nesmysl.
Jsou povolenky vyhodnocovány a přerozdělovány každý rok?
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 15:29 Reaguje na vaber
1) Zdarma dostávají povolenky jen firmy z některých odvětví, např. výroba cementu, oceli apod. Je to proto, aby tyto firmy úplně nezkrachovaly kvůli konkurenci ze zemí, ve kterých se povolenky neplatí vůbec, nebo mají mnohem nižší cenu. Např. energetické společnosti už dávno žádné povolenky zdarma nedostávají.
2) Na povolenky vypisují aukce jednotlivé státy, ty je umisťují na trh a dostávají za ně zaplaceno, ty prostředky pak mohou použít na konkrétní účely, zpravidla spojené s dekarbonizací.
3) Firma která patří do systému ETS musí měřit a reportovat svoje emise, podle toho pozná kolik těch povolenek musí nakoupit, aby jimi ty emise pokryla.
4) Mechanismus k cíli vede, emise se snižují, dokonce rychleji než bylo původně plánováno. Počet vydávaných povolenek se postupně snižuje, protože ale emise klesají ještě ryhleji, byla zavedena tzv. "rezerva tržní stability", která "přebytečné" povolenky stahuje z trhu, právě aby silný přebytek povolenek nebyl. Proto ceny povolenek rostou.
5) Emise CO2 snížit jdou, každé další snížení je ale dražší a dražší - ta nejlevnější opatření už byla učiněna.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:01 Reaguje na Emil Novák
Výborně, konečně jste uznal, že ten systém funguje a vede k cíli. To další snižování ale nemusí být tak drahé, bo obrovský a stále rostoucí výkon dávají čisté zdroje, které už nejsou zatíženy povolenkou. Navíc nemusí kupovat palivo, neplatí likvidaci odpadů atd. takže se proud stále zlevňuje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Nikdy nikde jsem nepsal že nefunguje ani že nevede k cíli, tak mi nepodsouvejte nějaké "konečně jste uznal". Problém není v tom že nevede k cíli, ale v tom že má pro Evropu obrovské vedlejší škody a reálně ten cíl bez podobného zapojení celé planety vůbec ničemu nepomůže.
2) Když se rozhodnete zhubnout a já vás zavřu do hladomorny a zahodím klíče, tak taky "ten systém funguje a vede k cíli", ale líbit se vám to asi nebude.
3) Že nějaký zdroj "nemusí kupovat palivo" je taky k ničemu, když je i bez paliva několikanásobně dražší než palivový zdroj. A to "neustálé zlevňování proudu" jste viděl kde, když je ve skutečnosti podstatně dražší než ještě nedávno býval?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 15:25 Reaguje na Emil Novák
Mrkněte se na tohle:
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/oze-letos-poprve-vyrobily-vice-elektriny-nez-uhelne-zdroje-tahounem-je-cina
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 15:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Mrkat bych se na to měl proč konkrétně? Nechcete doufám tvrdit, že to nějak vyvrací cokoliv z toho co jsem psal?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 15:30 Reaguje na Emil Novák
"..takže se slunce stalo jedním z nejlevnějších zdrojů, dvakrát levnějším než uhlí a více, než třikrát levnější než jádro." Fakta o klimatu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Naprosto demagogické tvrzení. Kde a za kolik si mohu nakoupit elektřinu ze slunce dnes večer? Nebo zajištěný výkon na celý rok dopředu? Nikde samozřejmě. Takové srovnání je úplně k ničemu, když je ta "levná" elektřina k dispozici jen občas, a převážně v době kdy už další potřeba není. Elektřinu ale potřebujeme celoročně, každou hodinu v roce, jinak se vracíme zpátky do 19. století. Jakmmile ale od těchto zdrojů chceme, aby dodávaly elektřinu podle potřeby a ne náhodně podle rozmarů počasí, rázem není levnější ale naopak několikanásobně dražší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.12.2025 18:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakta o klimatu jako seriózní zdroj informovanosti v energetice?

Jste blázen Hanzle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 19:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, pravý prostor, nebo psék to není.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.12.2025 20:24 Reaguje na Pavel Hanzl
To neznám, tak že bohužel máte smůlu.
To jsou vaše zdroje z Kremlu?
Odpovědět
va

vaber

7.12.2025 09:28 Reaguje na Emil Novák
Přebytečné povolenky se stahují z trhu a na druhé straně se zavádí jakési zastropování, není to padlé na hlavu? Hlavně se nesmí omezit to kšeftování s povolenkami..
Emise budou klesat, když bude klesat spalování, spotřeba, uhlí, plynu , ropy i dřeva. Ano v energetice se část energie nahradila z OZE, dřevem-peletami a spalováním odpadů. Myslím že spalování odpadů je emisně velký hnus,horší než uhlí. Pokles uhlí je jasný ,vlastně se zakázalo.
Takže pokles byl o tom nepochybuji,jen jakou roli hrály v poklesu povolenky .
Když se zavedou povolenky na naftu,benzin a plyn ,jediný možný pokles emisí bude když klesne spotřeba. Žádná nová technologie co by dostala z paliva více energie není a ani nebude. Stejný efekt má zdražení.
Někdy mi připadá ,že nejvíc poklesly emise díky změnám v metodě výpočtu emisí a možá i reportování
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:54 Reaguje na vaber
1) To "zastropování" se má právě dělat uvolňováním těch stažených povolenek, nejde o skutečný strop.
2) Uhlí se nezakázalo, jen se právě povolenkami zařídilo aby bylo neekonomické.
3) Jiné technologie jsou - elektromobily, tepelná čerpadla. Čím budou povolenky dražší, tím víc budou motivovat k přechodu na tyto technologie.
Odpovědět
va

vaber

7.12.2025 15:54 Reaguje na Emil Novák
Elektromobily a tepelná čerpadla zná každý, ale ty jen zvyšují spotřebu el energie a v zimě ze slunce
moc elektřiny nevyrobíte a musí se pálit o to víc fosilu.
Na burze se spekuluje a na povolenkové burze se také musí spekulovat. Silní dokáží s akciemi zahýbat nahoru i dolů a potom včas, nakoupit a prodat. Říká se jak burza pomáhá ekonomice ,ale burza sama nedělá nic ,jen vydělává na obchodech a pomáhá přesouvat peníze. Tak by mě zajímalo kdo na obchodování s povolenkami nejvíc vydělal a jak moc se podílel na snížení CO2. S tím se nikdo nechlubí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 16:00 Reaguje na vaber
Zvyšují spotřebu elektrické energie, ale celkové emise snižují. O tom byla řeč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 15:30
Můj obstarožní kamarád si koupil nové auto a zuřil, že jsou všude nadrbaní nějací asistenti a zajímal se jen o to, jak se dají vypnout.
Říkám mu ty vole, místo toho se s nimi nauč zacházet a využívej je pro sebe, proto je tam ti konstruktéři dali. To samé je ETS2.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.12.2025 18:27
to Pavel Hanzl 6.12.2025 15:30
Je mi líto, ale všude na světě řidiči ty "asistenční" služby blokují nebo vypínají, protože mohou vyvolat (a stává se to ne zrovna řídce) dopravní nehodu.
Prostě, pokud auto jede podle představ nějakého negrmotného úředníka nebo programátora, je to poukázka na těžký průšvih.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 20:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Váš svět naopak se dodstává do dost bizardní situace, kdy snad už i doma chodíte po rukách.
Všechny automobilky (slovy ÚPLNĚ VŠECHNY!!) montují asistenty do všech modelů i v té nejnižší, základní výbavě. Asi proto, že to zákazníci nechtějí, že?
Mí kamrádi, kteří začali řídit dost pozdě a nikdy se za volantemn necítili dobře, dnes s asistenty řídí daleko lépe, jsou uvolnění a cítí se bezpečněji. Právě v nízkých rychlostech vám zabrzdí před překážkou vpředu i vzadu, hlídají pruhy, tempomaty, dopravní značky, couvací kamery atd. atd. velmi pomáhají hlavně potácníkům. Což je nemalé procenta řidičů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

6.12.2025 21:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Automobilky nemontují asistenty "do všech modelů i v té nejnižší, základní výbavě" kvůli zákazníkům ale kvůli tomu aby vozy prošly hodnocením bezpečnosti a emisními normami, navíc některé asistenty jsou už dnes povinné. Jestli si myslíte, že si automobilky dobrovolně zdražují základní výbavu tunami asistentů, tak jste mimo jako vždy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 10:01 Reaguje na Emil Novák
Emise nic s asistenty nemají a bezpečnostní prvky byly poviné vždycky, třeba pásy.
"Podle nových pravidel EU General Safety Regulation 2 (GSR2) musí být od 7. července 2024 všechna nově registrovaná vozidla (osobní auta + lehká užitková) vybavena určitými asistenčními systémy (ADAS)."
V tom máte pravdu, ale:
"pokud máte starší auto, zákon vás k montáži asistentů nezavazuje; povinná je pouze základní výbava (vesty, trojúhelník, lékárnička)."
Asistenti se používají možná 10 let a až poslední rok jsou někteří povinní. A lidé je mají rádi, teda ti, co nežijí ve světě naopak.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Samozřejmě že mají, např. start-stop je jen kvůli emisím.
2) O starších autech jsem samozřejmě vůbec nic nepsal.
3) "Ve světě naopak" žijete vy, jak tu neustále dokazujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 15:20 Reaguje na Emil Novák
No dobře, start-stop je snad jediný a vůbec povinný není. A ostatní asistenti jsou dobří pomocníci. Hlásí mi překročení rychlosti, někteří i hlásí značky, při couvání mi hlídají vzdálenost, při dojíždění taky, při přehlédnutí chodce by mi i zastavili. Ale nesmí se na ně asi člověk spolíhat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 15:57 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Není jediný, existují i další. Že vy o nich nevíte neznamená, že neexistují.
2) "Dobří pomocníci" jsou možná pro vás, o vašich řidičských schopnostech ale dost vypovídá, že potřebujete hlásit překročení rychlosti apod. Není důvod, proč by je měli platit i příčetní řidiči. Připlaťte si je zvlášť, když je potřebujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 19:25 Reaguje na Emil Novák
Můj úžasný notýsek žádné asistenty nemá. Píšu, že je to velmi dobré pro potácníky, což je velký segment našich řidičů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.12.2025 19:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže opět vůbec nevíte co jste psal ještě pár hodin zpátky.
Odpovědět
va

vaber

7.12.2025 09:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Já se svýn starým autem dokážu jet za 4,5l/100km, to bych s automatickou převodovkou nikdy nedokázal a přesto se všude montují a ještě zdražují motor.
Které nové auto se skvělými emisemi má v provozu takovouu spotřebu? Spotřeba se rovná emise ,ta je rozhodující .A to je základní parametr kterým by se měli výrobci chlubit,když se mluví o emisích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 09:52 Reaguje na vaber
Emise kromě spotřeby taky ovlivňují všemožné katalyzátory, filtry pevných částic, čpavkové injektování atd. atd.
A těch 4,5 l máte jen tehdy, když jedete s kopce a po větru, že?
Kamarád měl úžasnou škodárnu a jezdil do Jihlavy k rodičům za poloviční spotřeby. Tam dojel, ale ráno už nenastartoval a švára ho odtáhl do Brna na laně.
Odpovědět
va

vaber

7.12.2025 15:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Filtry a katalyzátory žádné emise CO2 neovlivňují. Nejpodstatnější je CO2 a CO2 bude uměrné spálenému benzinu, ostatní emise jsou nepodstatné v nmožství.
Hanzl, tu spotřebu měřím už 20 000km a je taková jak píšu, ale jezdím úsporně, je to takové moje hoby, nemám důvod spěchat a nejezdím přes 100km/h.
Věřit tomu nemusíš, to je mi jedno ,ale já vím ,že takovou spotřebu mám. Stačí si zapsat každý nákup benzinu a ujeté km. Obvykle jedu sám, to má taky vliv na spotřebu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2025 19:22 Reaguje na vaber
Stačí si zapomenout napsat jedno čerpání.......skleróza nebolí.....
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.12.2025 16:05
to Pavel Hanzl 7.12.2025 10:01
Naprostá většina řidičů žije ve "světě naopak", protože tyhle "pomocníky" vypíná před každou jízdou, takže jediný efekt, co to má, je ztráta času řidičů. Je to jasné, člověk se může dostat do krajní nouze, a potřebuje jet rychleji než je povoleno (modelový příklad: Předjíždíte a naproti se vynoří vozidlo - a já to měl ještě akcentované tím, že ten blbec, co jsem ho předjížděl, na to šlápl.)
Sledování kraje silnice vás může snadno zatáhnout do škarpy a mohou se stát další podobné věci. Prostě tyhle asistenční služby jsou velice nebezpečné, protože nevědí, co dělají. Jako obecně všechny výpočetní technika, vč. AI.
MMCH, u těch lékárniček už soudruzi pochopili, že prošlý obvaz je lepší než žádný.
Ostatně, autonomní auta mají za sebou řadu smrťáků, a to je v podstatě jakási suma těch služeb.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.12.2025 16:17
Speciálně pro pana Hanzla: Parníky vytlačily plachetnice ne z důvodu nějakého "ropáctví". ale proto že dokázaly plout podle jízdního řádu, což plachetnice nemohly. Vyjma nějakých havarijních situací prostě parník doplul uvnitř cca 4 hodinového intervalu, zatímco plachetnice mohla mít zdržení několik týdnů až víc než měsíc.
Takže se s parníky dala naplánovat cesta: dojedu do přístavu vlakem, přesednu na parník a z parníku zase na vlak (asi jako Phileas Fog ve verneovce "Cesta kolem světa za 80 dní". S plachetnicemi toto nešlo.
Pak vlastně ještě zůstaly čajové clipery (aby čaj nenačichl kouřem), které ovšem musely jet kolem Afriky protože nepropluly Suezkým průplavem. A jakmile bylo vynalezeno balení čaje tak, aby nenačichnul, byly passé, protože parníky Suezem propluly a byly z Indie, Srí Lanky, Číny atd. v Anglii dříve.
Takže se z cliperů staly předměty nezapomenutelné podívané proti západu Slunce, a to bylo vše. A, mimochodem, vítr do plachet je sice zdarma, ale ty plachty muselo ovládat daleko víc lidí, než kolik tvořila posádka parníku. Lidí, kteří museli jíst, být někde ubytováni nakonec dostat mzdu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist