Pavel Urubek: Příští rok očekávejme kolem povolenek ETS 2 stejné šílenství. Jejich dopad bude i při zastropování značný
Kvůli dosavadnímu nejistému vývoji okolo povolenek se větších kroků zdrželi také dodavatelé energií. Prakticky nikdo z nich povolenky ETS 2 nenakupoval, obchody tak byly primárně doménou spekulantů. Ti spoléhali na vysokou cenu této komodity v budoucnu a nyní se s nastalou situací musí vyrovnat.
Velký zásah i při zastropování
Na první pohled to vypadá, že nástup povolenek, pokud už k němu v budoucnu dojde, by díky nově navrženému mechanismu Evropskou komisí neměl být tak drastický. Cena se má dle proklamací držet okolo 45 EUR. A ačkoliv první signály ze začátku listopadu z burzy v Lipsku vypadají nadějně, zatím jednoduše nemáme záruku, že toto řešení bude zaručeně fungovat i v momentu, kdy se bude lámat chleba.
A i kdyby tomu tak bylo, pořád je nutné brát v potaz jednu zásadní věc. I při ceně povolenky 45 EUR jde stále o velký zásah do životních nákladů. Pro rodinný dům vytápěný plynem se spotřebou 20 MWh za rok se bude jednat o nárůst 5 tisíc korun navíc ročně. Jen za plyn. Vůbec do toho nejsou počítány například pohonné hmoty. Ačkoliv tedy nejde o tak drtivý zásah, jako kdyby měla cena povolenky atakovat hranici 100 EUR, i toto bude pro velkou část střední a nižší třídy výrazná změna.
Dopad? Přes 5 000 Kč na osobu za rok navíc
S případným nástupem ETS 2 roste zejména riziko výrazného nárůstu inflace. Demonstrovat to můžeme opět na konkrétních číslech. Z 90 TWh plynu, který je v Česku za rok zhruba spotřebován, se ETS 2 může dotknout necelé poloviny, odhadem 40 TWh. To by při ceně povolenky 45 EUR znamenalo zhruba 10 miliard korun, které by Češi museli platit navíc. V případě pohonných hmot by se cena podle aktuálních studií mohla v průměru navýšit o 4,5 koruny za litr. Pokud bychom vzali množství benzínu a nafty, které se ČR tankovalo v loňském roce, bylo by to dalších 40 miliard korun navíc. V průměru to i s plynem znamená celkový roční náklad 5 tisíc korun na osobu navíc. Včetně dětí. A to do výpočtu není zahrnuto například uhlí.
Riziko výrazné inflace je proto více než reálné. Zároveň se člověk nemůže vyhnout otázce, zda takový scénář musíme podstupovat, pokud budou celkové prostředky vybrané z povolenek nakonec stejně přerozdělené. Bohužel za cenu nezdravého vývoje tuzemské ekonomiky, které se sotva vyhrabala z nedávné inflační vlny.
Záměr nové vlády? Finančně ještě horší
Zásadní je přitom zohledňovat i postoj formující se nové vládní koalice, která uvádí, že nedopustí, aby byla nová pravidla k povolenkám zanesena do české legislativy. Ačkoliv se jedná o poměrně silné fráze, v praxi by to bylo extrémně složité. Klíčová evropská směrnice je totiž již součástí českého právního řádu, a i když jde zákon zrušit, nově vzniklý stav by byl v rozporu s právem Evropské unie.
Navíc země, které tato pravidla přijmou, budou moci čerpat prostředky ze Sociálního klimatického fondu. Státy budou moci peníze investovat do čistých technologií v dopravě či vytápění budov. Země, která tato pravidla pro ETS 2 nepřijme, nebude mít na peníze nárok. Může jít přitom až o stovky miliard korun. Zkrátka a dobře, ani jedno řešení nemá vítěze. Pokud by se Česko EU vzepřelo, tratilo by ve finále paradoxně na celé věci víc, než kdyby na povolenky přistoupilo.
reklama

Dále čtěte |
Ničivé počasí v jihovýchodní Asii není náhoda. Teplejší oceány poskytují bouřím více energie
Tisíce starých skládek v Evropě mohou při povodních ohrozit pitnou vodu
Studie: Africké pralesy už uhlík nezachytávají, naopak ho produkují
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (99)
Slavomil Vinkler
4.12.2025 07:38Pavel Hanzl
5.12.2025 09:22 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Studnička
5.12.2025 12:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 11:28 Reaguje na Jaroslav StudničkaŠvédsko, Rakousko, Nizozemí, Finsko, Dánsko, Německo, Francie, Itálie, Portugalsko, Estonsko." AI
Jaroslav Studnička
6.12.2025 11:57 Reaguje na Pavel HanzlPoužití Al vaši hloupost nikam neposouvá.
Pavel Hanzl
6.12.2025 15:03 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
6.12.2025 15:23 Reaguje na Pavel HanzlHanzle, tohle je šíření lží. Kam se na vás hrabe Kreml.
Pavel Hanzl
7.12.2025 09:19 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
7.12.2025 09:28 Reaguje na Pavel HanzlŽádné státy nemají dávno zavedený ETS2 a vy jste usvědčený lhář.
Hlavně, že tu ostatní obviňujete a sám jste ten největší dezolát, dezinformátor a ještě k tomu ropácký špinavec.
vaber
6.12.2025 09:49 Reaguje na Pavel HanzlUž jsem ti to psal jednou.
https://www.worldometers.info/oil/oil-consumption-by-country/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_natural_gas_consumption
https://www.worldometers.info/coal/coal-consumption-by-country/
Kdo je větší špindíra, člověk který spotřebuje 100 galonů na osobu a rok nebo ten ,kdo spotřebuje 1000 galonů.
Pavel Hanzl
6.12.2025 11:38 Reaguje na vaberJaroslav Bobr
6.12.2025 12:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 15:07 Reaguje na Jaroslav BobrPavel Hanzl
6.12.2025 15:11 Reaguje na Jaroslav BobrEmil Novák
6.12.2025 15:59 Reaguje na Pavel HanzlEmil Novák
6.12.2025 19:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.12.2025 09:21 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl2) Není možno odpovědět jinak než další lží? To o vás dost vypovídá.
Jaroslav Bobr
6.12.2025 16:40 Reaguje na Pavel HanzlMáte ji na společné prostory nebo se o elektřinu z FVE dělíte mezi domácnostmi v domě?Jak spotřebu rozúčtováváte?
Pavel Hanzl
6.12.2025 18:15 Reaguje na Jaroslav BobrPavel Hanzl
6.12.2025 18:23 Reaguje na Jaroslav BobrJaroslav Bobr
6.12.2025 19:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.12.2025 09:23 Reaguje na Jaroslav Bobrpepa knotek
4.12.2025 09:21Pavel Hanzl
6.12.2025 11:44 Reaguje na pepa knotekJe to čistě tržní přístup a prodělají na tom špinavci, což je účelem.
Jan Šimůnek
4.12.2025 11:15Pavel Hanzl
6.12.2025 15:14 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
6.12.2025 18:24 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
5.12.2025 09:18Emil Novák
5.12.2025 12:44 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 15:18 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 16:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 18:07 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 18:58 Reaguje na Pavel HanzlA jak jste přišel na to že bude za 40? Opět jen další vaše zbožné přání. Logicky buď ta povolenka bude levná, nebo bude plnit svoji funkci, nic mezi tím neexistuje, hádejte která z těch dvou situací asi tak nastane, můžete jednou.
Pavel Hanzl
7.12.2025 09:40 Reaguje na Emil NovákA ten systém fakt není odzdi kezdi. Proto se ladí cena tak, aby byla sociálně snesitelná, ale motivující k čistším energiím.
Emil Novák
7.12.2025 13:11 Reaguje na Pavel Hanzl2) Takže opakuji otázky: "jak jste přišel na to že bude za 40, a že "nic takového se neastane"? Samozřejmě vůbec nijak, jen opět své ničím nepodložené dojmy vydáváte za fakta.
3) Cena se nijak neladí, cena je tržní, jestli jste to nepochopil.
Pavel Hanzl
5.12.2025 09:30Ale důležitější je jiná věc.
Příjem z povolenek je příjem státu (kšeftovat s nimi nepůjde), takže si o celou částku může stát snížit roční deficit.
Ideální by bylo to, co slibují dezoláti. Zablokovat to, stálo by nás to stovky miliard, to by se fakt vyplatilo!!! A tyhle pablbce jsme si zvolili do vedení státu.
Radek Čuda
5.12.2025 14:26 Reaguje na Pavel HanzlJako že si vláda s těmi penězi může dělat co ji napadne?
Opravdu?
A panem doktorem jste už dnes mluvil?
Pavel Hanzl
6.12.2025 11:46 Reaguje na Radek ČudaEmil Novák
6.12.2025 12:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 15:21 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 15:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 18:04 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
7.12.2025 09:43 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 13:13 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
5.12.2025 10:37Ono by to chtělo pochopit, že ETS jsou tržní produkt a zastropovat se proto nedají. Ono to klidně může skočit, přes veškeré sliby a "odborné odhady", i na o 50 000 Kč víc za rok. Proto je lépe se bránit včas.
Emil Novák
5.12.2025 12:47 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
6.12.2025 11:55 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 12:16 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 15:23 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 15:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 18:03 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 19:04 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.12.2025 09:45 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 13:16 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
5.12.2025 13:02Nejsem si jist, zda by takovéto znehodnocení neskončilo žalobami spekulantů kvůli znehodnocení jejich majetku.
Emil Novák
5.12.2025 13:11 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
5.12.2025 14:07Protože sleduji dění kolem energetiky, tak vím o argumentaci, proč nemůže stát s většinovým podílem v ČEZ slevnit elektřinu: Že se bojí žalob minoritních akcionářů, kvůli poklesu výnosů i ceny akcií a že je chce napřed vyplatit.
Takže si myslím, že by se taková žaloba objevit mohla, a pak jen záleží na úplatcích, politické orientaci soudců atd. (a zejména na úrovni EU), jak by to v reálu dopadlo.
Emil Novák
5.12.2025 14:13 Reaguje na Jan ŠimůnekRadek Čuda
5.12.2025 14:32Že je to situace na pikaču, o tom žádná.
Otázka je, kdo by skutečně ve které situaci tratil a kdo ne. Protože skupina těch, kteří cenu těch povolenek reálně zacálují bude velmi odlišná od těch, kteří z toho fondu reálně něco skutečně získají.
Prostě další díl klasického socánkovského myšlení ... nejdřív vám ty peníze sebereme (bo jste pitomci a nevíte jak je správně utratit) a pak vám z nich na něco přidáme. Samozřejmě pokud uznáme, že to je pro vyšší dobro.
Jo, a tohle je hrozná fuška a zodpovědnost a tak vůbec, takže si z toho vybraného spravedlivě něco necháme pro sebe, to dá rozum.
Pavel Hanzl
6.12.2025 15:27 Reaguje na Radek ČudaTohle vás nenapadlo?
Jan Šimůnek
5.12.2025 16:01Já to vidím tak, že ono vzepření se, opravdu až do rozchodu s EU, může mít v rámci jedno kauzy horší následky než nevzepření se. Nicméně těch kauz běží paralelně větší množství a mnoho se jich rýsuje, a ty další by byly tímto zlikvidovány, a to navždy. A z toho by pak už jednoznačně vplynula kladná bilance vůči většímu počtu takovýchto kauz i vůči tomu, že nám nic podobného nebude hrozit v budoucnosti.
vaber
6.12.2025 09:35Obchodování: Firmy, které emitují málo, mohou povolenky prodávat; ty, které emitují hodně, je musí dokupovat.
To říká vysvětlení na internetu.Kdo povolenky rozdává, komu se za ně platí ,burze? Burza dostane nějaký balík povolenek k prodávání nebo musí čekat co ji některé firmy nabídnou.? Jak firma pozná ,že musí povolenky kupovat nebo prodávat. Jak se firma dostane stavu ,že jí přebývá povolenek. Kdo určil kolik kdo povolenek dostane a kolik si bude muset dokoupit? Proč tento mechanizmus nevede k cíli, to znamená ke snížení emisí a tím by se měl vytvořit silný přebytek povolenek, které firmy ušetří a hodí do prodeje. Proč je trend zcela opačný a ceny povolenek rostou. V energetice založené na spalování už emise CO2 nejdou snížit ,technologie na snížení emisí CO2 prostě nejsou a nemohou být, zákony fyziky nejde překročit. Tak se zavede spalování pelet a řekne se ,že to je ekologické a nevypouští se CO2. Takový nesmysl.
Jsou povolenky vyhodnocovány a přerozdělovány každý rok?
Emil Novák
6.12.2025 15:29 Reaguje na vaber2) Na povolenky vypisují aukce jednotlivé státy, ty je umisťují na trh a dostávají za ně zaplaceno, ty prostředky pak mohou použít na konkrétní účely, zpravidla spojené s dekarbonizací.
3) Firma která patří do systému ETS musí měřit a reportovat svoje emise, podle toho pozná kolik těch povolenek musí nakoupit, aby jimi ty emise pokryla.
4) Mechanismus k cíli vede, emise se snižují, dokonce rychleji než bylo původně plánováno. Počet vydávaných povolenek se postupně snižuje, protože ale emise klesají ještě ryhleji, byla zavedena tzv. "rezerva tržní stability", která "přebytečné" povolenky stahuje z trhu, právě aby silný přebytek povolenek nebyl. Proto ceny povolenek rostou.
5) Emise CO2 snížit jdou, každé další snížení je ale dražší a dražší - ta nejlevnější opatření už byla učiněna.
Pavel Hanzl
6.12.2025 18:01 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
6.12.2025 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl2) Když se rozhodnete zhubnout a já vás zavřu do hladomorny a zahodím klíče, tak taky "ten systém funguje a vede k cíli", ale líbit se vám to asi nebude.
3) Že nějaký zdroj "nemusí kupovat palivo" je taky k ničemu, když je i bez paliva několikanásobně dražší než palivový zdroj. A to "neustálé zlevňování proudu" jste viděl kde, když je ve skutečnosti podstatně dražší než ještě nedávno býval?
Pavel Hanzl
7.12.2025 15:25 Reaguje na Emil Novákhttps://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/oze-letos-poprve-vyrobily-vice-elektriny-nez-uhelne-zdroje-tahounem-je-cina
Emil Novák
7.12.2025 15:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.12.2025 15:30 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 15:50 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
7.12.2025 18:10 Reaguje na Pavel HanzlJste blázen Hanzle.
Pavel Hanzl
7.12.2025 19:26 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
7.12.2025 20:24 Reaguje na Pavel HanzlTo jsou vaše zdroje z Kremlu?
vaber
7.12.2025 09:28 Reaguje na Emil NovákEmise budou klesat, když bude klesat spalování, spotřeba, uhlí, plynu , ropy i dřeva. Ano v energetice se část energie nahradila z OZE, dřevem-peletami a spalováním odpadů. Myslím že spalování odpadů je emisně velký hnus,horší než uhlí. Pokles uhlí je jasný ,vlastně se zakázalo.
Takže pokles byl o tom nepochybuji,jen jakou roli hrály v poklesu povolenky .
Když se zavedou povolenky na naftu,benzin a plyn ,jediný možný pokles emisí bude když klesne spotřeba. Žádná nová technologie co by dostala z paliva více energie není a ani nebude. Stejný efekt má zdražení.
Někdy mi připadá ,že nejvíc poklesly emise díky změnám v metodě výpočtu emisí a možá i reportování
Emil Novák
7.12.2025 13:54 Reaguje na vaber2) Uhlí se nezakázalo, jen se právě povolenkami zařídilo aby bylo neekonomické.
3) Jiné technologie jsou - elektromobily, tepelná čerpadla. Čím budou povolenky dražší, tím víc budou motivovat k přechodu na tyto technologie.
vaber
7.12.2025 15:54 Reaguje na Emil Novákmoc elektřiny nevyrobíte a musí se pálit o to víc fosilu.
Na burze se spekuluje a na povolenkové burze se také musí spekulovat. Silní dokáží s akciemi zahýbat nahoru i dolů a potom včas, nakoupit a prodat. Říká se jak burza pomáhá ekonomice ,ale burza sama nedělá nic ,jen vydělává na obchodech a pomáhá přesouvat peníze. Tak by mě zajímalo kdo na obchodování s povolenkami nejvíc vydělal a jak moc se podílel na snížení CO2. S tím se nikdo nechlubí.
Emil Novák
7.12.2025 16:00 Reaguje na vaberPavel Hanzl
6.12.2025 15:30Říkám mu ty vole, místo toho se s nimi nauč zacházet a využívej je pro sebe, proto je tam ti konstruktéři dali. To samé je ETS2.
Jan Šimůnek
6.12.2025 18:27Je mi líto, ale všude na světě řidiči ty "asistenční" služby blokují nebo vypínají, protože mohou vyvolat (a stává se to ne zrovna řídce) dopravní nehodu.
Prostě, pokud auto jede podle představ nějakého negrmotného úředníka nebo programátora, je to poukázka na těžký průšvih.
Pavel Hanzl
6.12.2025 20:12 Reaguje na Jan ŠimůnekVšechny automobilky (slovy ÚPLNĚ VŠECHNY!!) montují asistenty do všech modelů i v té nejnižší, základní výbavě. Asi proto, že to zákazníci nechtějí, že?
Mí kamrádi, kteří začali řídit dost pozdě a nikdy se za volantemn necítili dobře, dnes s asistenty řídí daleko lépe, jsou uvolnění a cítí se bezpečněji. Právě v nízkých rychlostech vám zabrzdí před překážkou vpředu i vzadu, hlídají pruhy, tempomaty, dopravní značky, couvací kamery atd. atd. velmi pomáhají hlavně potácníkům. Což je nemalé procenta řidičů.
Emil Novák
6.12.2025 21:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.12.2025 10:01 Reaguje na Emil Novák"Podle nových pravidel EU General Safety Regulation 2 (GSR2) musí být od 7. července 2024 všechna nově registrovaná vozidla (osobní auta + lehká užitková) vybavena určitými asistenčními systémy (ADAS)."
V tom máte pravdu, ale:
"pokud máte starší auto, zákon vás k montáži asistentů nezavazuje; povinná je pouze základní výbava (vesty, trojúhelník, lékárnička)."
Asistenti se používají možná 10 let a až poslední rok jsou někteří povinní. A lidé je mají rádi, teda ti, co nežijí ve světě naopak.
Emil Novák
7.12.2025 13:18 Reaguje na Pavel Hanzl2) O starších autech jsem samozřejmě vůbec nic nepsal.
3) "Ve světě naopak" žijete vy, jak tu neustále dokazujete.
Pavel Hanzl
7.12.2025 15:20 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 15:57 Reaguje na Pavel Hanzl2) "Dobří pomocníci" jsou možná pro vás, o vašich řidičských schopnostech ale dost vypovídá, že potřebujete hlásit překročení rychlosti apod. Není důvod, proč by je měli platit i příčetní řidiči. Připlaťte si je zvlášť, když je potřebujete.
Pavel Hanzl
7.12.2025 19:25 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
7.12.2025 19:57 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
7.12.2025 09:38 Reaguje na Pavel HanzlKteré nové auto se skvělými emisemi má v provozu takovouu spotřebu? Spotřeba se rovná emise ,ta je rozhodující .A to je základní parametr kterým by se měli výrobci chlubit,když se mluví o emisích.
Pavel Hanzl
7.12.2025 09:52 Reaguje na vaberA těch 4,5 l máte jen tehdy, když jedete s kopce a po větru, že?
Kamarád měl úžasnou škodárnu a jezdil do Jihlavy k rodičům za poloviční spotřeby. Tam dojel, ale ráno už nenastartoval a švára ho odtáhl do Brna na laně.
vaber
7.12.2025 15:36 Reaguje na Pavel HanzlHanzl, tu spotřebu měřím už 20 000km a je taková jak píšu, ale jezdím úsporně, je to takové moje hoby, nemám důvod spěchat a nejezdím přes 100km/h.
Věřit tomu nemusíš, to je mi jedno ,ale já vím ,že takovou spotřebu mám. Stačí si zapsat každý nákup benzinu a ujeté km. Obvykle jedu sám, to má taky vliv na spotřebu.
Pavel Hanzl
7.12.2025 19:22 Reaguje na vaberJan Šimůnek
7.12.2025 16:05Naprostá většina řidičů žije ve "světě naopak", protože tyhle "pomocníky" vypíná před každou jízdou, takže jediný efekt, co to má, je ztráta času řidičů. Je to jasné, člověk se může dostat do krajní nouze, a potřebuje jet rychleji než je povoleno (modelový příklad: Předjíždíte a naproti se vynoří vozidlo - a já to měl ještě akcentované tím, že ten blbec, co jsem ho předjížděl, na to šlápl.)
Sledování kraje silnice vás může snadno zatáhnout do škarpy a mohou se stát další podobné věci. Prostě tyhle asistenční služby jsou velice nebezpečné, protože nevědí, co dělají. Jako obecně všechny výpočetní technika, vč. AI.
MMCH, u těch lékárniček už soudruzi pochopili, že prošlý obvaz je lepší než žádný.
Ostatně, autonomní auta mají za sebou řadu smrťáků, a to je v podstatě jakási suma těch služeb.
Jan Šimůnek
7.12.2025 16:17Takže se s parníky dala naplánovat cesta: dojedu do přístavu vlakem, přesednu na parník a z parníku zase na vlak (asi jako Phileas Fog ve verneovce "Cesta kolem světa za 80 dní". S plachetnicemi toto nešlo.
Pak vlastně ještě zůstaly čajové clipery (aby čaj nenačichl kouřem), které ovšem musely jet kolem Afriky protože nepropluly Suezkým průplavem. A jakmile bylo vynalezeno balení čaje tak, aby nenačichnul, byly passé, protože parníky Suezem propluly a byly z Indie, Srí Lanky, Číny atd. v Anglii dříve.
Takže se z cliperů staly předměty nezapomenutelné podívané proti západu Slunce, a to bylo vše. A, mimochodem, vítr do plachet je sice zdarma, ale ty plachty muselo ovládat daleko víc lidí, než kolik tvořila posádka parníku. Lidí, kteří museli jíst, být někde ubytováni nakonec dostat mzdu.


Pavel Urubek: Situace s mařiči energie je absurdní. Řešením je podpora bateriových úložišť namísto fotovoltaiky